quote:
Op maandag 20 september 2004 10:18 schreef yvonne het volgende:
Reisverslagen?
De Ieper-meet
VrijdagVrijdagochtend vroeg, bij het krieken van de dag, zat Flesje aan de weg, in de hoop om 7 uur door Blasphemer en Mark opgehaald te worden. Uiteindelijk was het 8 uur voordat ik dodelijk vernikkeld van de kou in de excursiemobiel kon stappen
![]()
Maar ach, de pret kon beginnen. Opvallend weinig fileproblemen tot we rond het middaguur de slagvelden van de Somme bereikten.
1. de Windmill bij PozièresVan de oude windmolen zelf staat weinig meer overeind dan de ruïnes van de fundering, maar van daaruit is er een goed zicht op het hele strijdperk waar met name de Australiërs
verschrikkelijk hard gevochten hebben. Aan de overkant van de Albert-Bapaume Road staat een mooi monument ter nagedachtenis aan het eerste gebruik van tanks in de oorlog. Overigens had het eerste gebruik van tanks heel ergens anders plaats, maar dat maakt niet echt uit kennelijk. Het is wel een erg mooi monument, met 4 grote massief bronzen modellen van verschillende typen tanks, met beweegbare kanonnen en zo, best gaaf.
2. Lunch in Pozières![]()
Daar weten ze tenminste hoe dat moet, friet met mayonaise
![]()
Hier moet je die zesponders delen met de rest van de tent, toch weer een minpuntje
![]()
Achter in de tuin bij de friettent ligt het barstensvol met Obussen, er staan minstens honderd geweren van diverse makelij, alsmede 3 stuks veldgeschut, en er is een soort Efteling-achtig loopgraven-openlucht-museum gemaakt waar de helmen wegroesten en de ganzen alles onderkakken
3. Lochnagar Crater bij La BoisselleEén van de grote mijnkraters die ontstaan zijn bij het eerste offensief van de Slag aan de Somme van 1 juli 1916. Het gebied waarop deze krater ligt is in 1978 opgekocht door de Brit Richard Dunning, om te voorkomen dat de krater, net als veel andere kraters, dichtgegooid zou worden ten behoeve van de landbouw. Vroegah kon je erin, maar vanwege de erosiegevoeligheid van de wanden mag dat niet meer tegenwoordig. Overigens is het mij een raadsel hoe je daar in moet afdalen zonder gigantisch op je plaat te gaan, maar goed
4. Carnoy, de locatie van het "voetbal-incident"In juli 1916 bedacht Captain W.P. Neville een wedstrijd om het moraal van zijn troepen hoog te houden. Wie een voetbal het dichtste bij de Duitse stellingen wist te schieten, kon een pot bier winnen. Neville nam zelf de aftrap en werd vrijwel meteen doodgeschoten. Van dit incident is erg weinig meer terug te vinden. Nergens staat een monumentje of een plaquette of iets dergelijks. Op dit punt is tegenwoordig bar weinig meer te zien.
5. De Devonshires Mooie kleine begraafplaats op de plaats waar de mannen van het 8e en 9e Devonshire regiment ten aanval trokken ondanks een vermoeden van een commandant dat er in een nabijgelegen kerkhof een machinegeweer verscholen opgesteld stond. Dat machinegeweer stond er inderdaad, en 163 mannen, waaronder de man met het bange voorgevoel, werden vrijwel direct na het verlaten van de stellingen neergemaaid. De overlevenden hebben later op de dag hun doden begraven in de loopgraaf waarvandaan ze ten aanval trokken. Vlakbij de ingang van de begraafplaats staat een monument met de tekst "The Devonshires held this trench. The Devonshires hold it still". Voor mij een erg mooie plek, waar ik zeker nog wel eens naartoe terug zal gaan.
6. ThiepvalHier staat een enorm groot monument, het Memorial to the Missing. Ondanks de bossen eromheen is dit monument een belangrijk oriëntatiepunt, zichtbaar vanuit een groot gedeelte van het Somme-slagveld. Aan de voet van het monument ligt een opvallend kleine begraafplaats, waar behalve Commonwealth forces ook Fransen begraven liggen. Jammer dat ik hier niet wat langer kon blijven, maar goed, het was in ieder geval voor wat betreft de Somme een eerste verkennende excursie voor mij, dus kwantiteit gaat voor kwaliteit.
7. De Ulster TowerVlakbij het monument van Thiepval staat de Ulster Tower ter herinnering aan het feit dat de Noord-Ierse troepen op die plaats het allerzwaarst verdedigde gedeelte van de Duitse linies (de Schwaben Redoubt) hebben ingenomen. Helaas slaagden de troepen aan weerszijden van de Ulsters er niet in om voldoende vooruitgang te boeken, waardoor de Schwaben Redoubt weer opgegeven moest worden. Vlak in de buurt ligt in een korenveld een Duitse machinegeweerstelling.
8. Newfoundland ParkLaten we het een "Cultuurreservaat" noemen. Mooi afgezet met hekken en een bezoekerscentrum, nog net geen Efteling-toestanden, maar wel een behoorlijk groot stuk land waar de loopgraven en het niemandsland intact gelaten zijn. Zowel Duitse als Engelse stellingen liggen op het terrein, en er staat ook nog 1 originele boom uit WO1, inmiddels voorzien van een betonnen sokkel en geïmpregneerd met kiezelzuur, waardoor hij in feite versteend is. Aan de achterkant, voorbij Y-ravine (een beekdal-achtig iets zonder beek, meter of 6 - 8 diep), is een klein veldje waar inmiddels iets minder ijzer ligt dan een week geleden
9. Vimy RidgeDankzij de koopmansgeest van Blasphemer gingen we niet over de Péage maar over een B-weg naar Neuville-St. Vaast, waar een mooi museum schijnt te zijn. De B-weg zat vast en we waren 2 minuten na sluitingstijd in Neuville.
![]()
MAAR: We hebben WEL ¤ 2,60 uitgespaard
![]()
![]()
Door naar Vimy dus maar, waar een erg groot en mooi monument staat wat geschonken is door de Canadese bevolking ter nagedachtenis aan de 60.000 Canadezen die in april 1917 gesneuveld zijn in de strijd om de Vimy Ridge, inderdaad een strategisch zeer waardevol punt.
Na afloop van het bezoek aan Vimy hebben we nog even mogen kennismaken met de geweldige stuurmanskwaliteiten van het Fransche Volk. Mijn hemel wat een kneuzen zeg
![]()
Die leren rijden over de telefoon of zo. Wonder boven wonder hebben we levend de stadspoorten van Ieper gehaald, waar we een lekker biefstukje gegeten hebben op de markt, in het bijzijn van de nodige vloeistoffen
![]()
Dat MOET namelijk, als je in België bent. Aech wel!
ZaterdagNa een welverdiende nachtrust in een steeds minder naar hond stinkende Victoriaans ingerichte bloemetjeskamer, alsmede een duik in een stomend ligbad, gevolgd door een ontbijtje, op bed gebracht door een smakelijke Vlaamse jongedame, begeven onze vrienden en ikzelf ons weer te velde.
10. Rampart CemeteryVlak naast de Rijselpoort aan de zuidrand van Ieper ligt Rampart Cemetery, direct aan het water. Erg mooie plek om te liggen lijkt me dat. Ook zeer fotogeniek in de ochtend.
11. Hooge CraterOm 10 uur koffie bij Hooge Crater, inmiddels een traditie voor Iepermeets. Langzaam druppelt de hele groep naar binnen, op eerbiedige afstand gevolgd door rode-lantaarndragers Yvonne (lekker geslapen lieverd?
![]()
) en iteejer. En terwijl de firsttimers enthousiast het museum in duiken (echt een erg mooi museum overigens
![]()
) gaan in het restaurantje de potten bier al over tafel
![]()
.
12. RommelmarktOp weg naar Mesen was er gelukkig, zoals altijd tijdens een veld-excursie, tijd om te winkelen
![]()
Sterker nog, er was een heuse rommelmarkt, alwaar 6 porseleinen borden, 2 granaathulzen en een parkeergarage aangeschaft zijn, ter verhoging van de algemene vreugde
13. MesenAan de rand van Mesen, verdwaald op weg naar de Kemmelberg, hebben we een begraafplaats bezocht waar onder andere ook een monument speciaal voor de Nieuw-Zeelanders was. Weinig bijzonders wat mij betreft.
14. KemmelbergTot op dat moment uitsluitend bekend van Studio Sport, was de Kemmelberg uitgekozen om te gaan lunchen. Mooie grote zaal met uitzicht en ruimte voor 150 man en een podium en discolampen, MAARRRRR zet niet even je camera op het pasgestreken tafelkleed
![]()
Er zijn er daar wel voor minder onder de tegeltjes gegaan...
![]()
Uiteindelijk bleken de charmes van Yvonne overtuigend genoeg om toch iets te eten te mogen bemachtigen, helaas wel ten koste van een tafelkleed. Ook het culinaire niveau van deze tent was
![]()
Gelukkig hadden we ook nog wat inhoudelijks te zoeken bij de Kemmelberg, namelijk het Franse Ossuarium (knekelhuis) waar de overblijfselen van 5294 manschappen en officiers liggen. 57 ervan zijn geïdentificeerd, de rest niet..... Toch wel behoorlijk indrukwekkend, en een lekker klimmetje van 23 %. Te voet goed te doen
![]()
Ene kOBUS protesteerde nog even tegen een stel idioten die dat met de auto wilden doen....
15. SpanbroekmolenTegenover de ingang van Lone Tree Cemetery ligt de mijnkrater van Spanbroekmolen, tegenwoordig een schattig meertje met bosjes er omheen. Hier in de directe omgeving lagen drie van de ruim twintig mijnen (men is het er niet over eens of het nou om 22 of 24 mijnen ging) die opgeblazen zijn in de Slag om de Messines Ridge, de voorbereiding voor de Slag om Passchendaele (de Derde Slag om Ieper).
16. Mesen, the Irish Isle Peace ParkVlak buiten Mesen staat een grote vuurstenen gedenknaald/toren ter nagedachtenis aan de ruim 70.000 Ierse en Noord-Ierse manschappen die in de Ieperboog gesneuveld zijn. Langs het stenen pad vanaf de weg liggen 9 grote grijze stenen met gedichten en stukken uit persoonlijke dagboeken ingegraveerd. Erg mooi om eens te zien.
17. Hill 60Terugzwalkend in de richting van Ieper, onderweg nog even een aardappeltje en een eitje kopend, kwamen we tegen iedere bedoeling in uiteindelijk uit bij Hill 60. Hill 60 is ook een voormalige mijnkrater, hoewel de kratervorm hier nauwelijks meer te herkennen is. Eigenlijk vind ik er maar weinig aan hier....
18. Hill 62....dus zijn we maar doorgereden naar Hill 62. Daar is een Canadees monument en een mooi uitzicht over een groot gedeelte van de Ieperboog. Voor 6 euro mag je daar een loopgravenpark en een klein volgestouwd museum in, maar gelukkig hebben ze er ook een café, volgestopt met walgelijke kitsch, zoals twee manshoge koperen klokken, waarin honderden patronen, hulzen en granaten verwerkt zijn.
![]()
19. Last Post CeremonyNa een smakelijk biertje op een terrasje in Ieper waren we met enige charme nog mooi op tijd om vooraan te staan bij de kranslegging onder de Menin Gate. Een korte, maar aangrijpende plechtigheid die nog steeds iedere dag om 20:00 stipt (ik zeg STIPT
![]()
) plaatsvindt. Iedere keer weer zeer de moeite waard.
![]()
20. Ter PosterieZomaar een lokaal etablissement, waarvan de buren blij zijn dat het in een kelder half onder de grond zit
![]()
Biertje?! NEU-KEN!
![]()
Sommigen van ons
![]()
Hadden het uitermate goed naar hun zin
![]()
ZondagZondagochtend hebben we de groep, na wat financiële onverkwikkelijkheden
![]()
in tweeën gesplitst. Enkelen kozen voor een militaria-beurs in Ieper, wat op zich redelijk weinig zin had, zonder geld en met een parkeergarage achter in de auto
![]()
terwijl de overige deelnemers nog even wat excursiepuntjes afwerkten.
21. St JuliaanIn april 1915 kregen de Canadezen hier de allereerste Duitse gifgasaanval van de hele oorlog te verduren. Erg mooi monument waar je ook erg mooie foto's van kan maken als de zon goed staat
![]()
Hier kom ik graag nogeens terug.
22. LangemarkIn Langemark ligt één van de mooiste begraafplaatsen die ik ken, en toevallig is het één van de weinige Duitse begraafplaatsen aan het Westfront. Ook weer een punt waar ik graag terugkom, vooral vanwege de bomen en de altijd bijzondere lichtval daar. Het is een zeer serene, indrukwekkende en ook fotogenieke plek.
![]()
23. VladsloAansluitend hebben we een andere Duitse begraafplaats bezocht in Vladslo, ten noordoosten van Diksmuide. Deze begraafplaats staat bekend om de Kollwitz-beelden. De Duitse beeldhouwster Käthe Kollwitz heeft de twee beelden van rouwende ouders gemaakt ter ere van haar zoon Peter Kollwitz, die in de buurt van Vladslo gesneuveld is en die precies voor de beelden begraven ligt, overigens in een graf met ongeveer 15 anderen, zoals dat op de Duitse begraafplaatsen gebruikelijk is.
24. Tyne Cot![]()
Na een typisch Belgische lunch, pakske fritten en een pintje, zijn we afgereisd naar Tyne Cot. Tyne Cot, in de buurt van Passchendaele, is de grootste geallieerde begraafplaats aan het Westfront, of in ieder geval van de hele Ieperboog. Persoonlijk vind ik het alleen jammer dat daar altijd wel minstens 1 of 2 autobussen vol Engelse toeristen staan, waardoor je niet echt aan bezinnen toekomt. Maar goed, het blijft indrukwekkend, al was het maar door de massaliteit van het geheel.
25. De DreveTer afsluiting hebben we vervolgens even een biertje gedronken en een uurtje film gekeken in café De Dreve, inmiddels ook een bekende pleisterplaats voor WO1-enthousiastelingen
![]()
Al met al kunnen we hoe dan ook terugkijken op een uiterst geslaagd weekend, hoe zouteloos dat verder ook klinkt
![]()
Ik heb me opperbest vermaakt in ieder geval, en wil graag de aanwezigen danken voor hun bijdrage aan de gezelligheid
![]()
![]()
O ja, en niet vergeten te tanken, vlak voordat je België verlaat