abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21969138
Naar aanleiding van het topic over de Da Vinci Code, waarin de vergelijking met dit boek werd gemaakt, toch maar een apart topic. Ik ben dit boek nu voor de derde keer aan het lezen en ik vind het nog steeds meesterlijk! Sterker nog, ik vind het alleen maar beter worden!

Ik weet dat veel mensen het ongelezen in de kast hebben staan, maar hier op Fok zijn toch vast wel een paar dappere lezers te vinden die dit boek wél hebben gelezen...?
pi_21969165
Ja. Het is een fantastisch boek. Vandaar dat ik er eerder al een topic over geopend heb in LIT.
UTFS
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_21969297
Ik zag het Dat topic is alleen alweer een beetje oud
pi_21969576
Ik heb het boek ook ongelezen in de kast staan. Maar aangezien ik onlangs de Da Vinci Code heb gelezen en dat een topboek vond, ga ik het denk ik toch binnenkort maar eens lezen
pi_21969633
In hoeverre kun je "de slinger" vergelijken met "in de naam van de roos"?

Ik heb het boek nl ook ongelezen in de kast staan, mede doordat ik De Roos een beetje langdradig vond.
If it's not tied down, it's a cat toy.
pi_21969988
Tsja... Je kunt zoveel vergelijkingen vinden als je wil tussen die twee. Toch vind ik De Slinger.. een stuk leesbaarder. Waarom weet ik niet, misschien omdat het zich in de moderne tijd afspeelt. Misschien omdat het wat directer geschreven is dan IDNVDR. Ik vond De Slinger... in ieder geval vele malen beter
pi_21970122
De slinger van de Foucault is zeer realistisch geschreven, dit in tegenstelling tot de naam vand e roos. Verder zijn de verhaallijnen en het schakelen tussen heden en verleden zo gemaakt dat men telkens verder wil lezen om te weten wat er volgt.

De Slinger van de Foucault is een meesterlijk boek en een van mijn favorieten.
There are only 10 types of people in the world. Those who know binary and those who don't.
pi_21970179
* DroekesTijger benieuwd is
If it's not tied down, it's a cat toy.
  woensdag 15 september 2004 @ 17:30:22 #9
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_21973234
De Roos vond ik veel beter dan de Slinger. De laatste verliest zich helemaal in allerlei complottheorien, daar waar de Roos veel meer een verhaal wil geven over de middeleeuwen en hoe in die tijd naar onbegrijpelijke fenomenen werd gekeken. De erg gedetailleerde beschrijving van de religieuze verhoudingen ging mij dan ook weer te ver, maar ook in de Slinger heb ik een paar bladzijden overgeslagen die volstonden met onsamenhangende complotten.

Umberto Eco heeft in de slinger te veel geprobeerd zoveel mogelijk erbij te halen om erudiet over te komen, daar waar in de Roos dit veel beperkter is gehouden, en daarmee aannemelijker (Alsof je zijn verhalen ook maar enigszins aannemelijk kan vinden)
pi_21973344
quote:
Op woensdag 15 september 2004 15:19 schreef Dalai_Lama het volgende:
Tsja... Je kunt zoveel vergelijkingen vinden als je wil tussen die twee. Toch vind ik De Slinger.. een stuk leesbaarder. Waarom weet ik niet, misschien omdat het zich in de moderne tijd afspeelt. Misschien omdat het wat directer geschreven is dan IDNVDR. Ik vond De Slinger... in ieder geval vele malen beter
Hè!? Jij hebt twee hele andere uitgaven van de naam van de roos en de slinger van foucault dan ik gelezen lijkt het wel. Ik bedoel, de naam van de roos heb ik met veel plezier uitgelezen in mijn tienerjaren terwijl ik de slinger van foucault na enkele honderden bladzijden (letterlijk) heb weggeworpen omdat het verhaal toen nog niet was begonnen en omdat het hopeloos pretentieus en esoterisch prul is. Of is Eco na driehonderd bladzijden plotseling klaar met over zijn eigen brein en kennis zwijmelen?

[ Bericht 6% gewijzigd door Karboenkeltje op 15-09-2004 17:38:24 (Toevoegingen.) ]
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_21973443
Weet trouwens iemand hoe de Engelse versie is?
Twijfel erover om die erbij te gaan kopen. (schrijft Eeco in het Italiaans origineel trouwens?)
pi_21973749
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:40 schreef Cheese het volgende:
Weet trouwens iemand hoe de Engelse versie is?
Wat mij betreft ongeveer hetzelfde als de Nederlandse versie. Ik heb het nog een keer in het Engels geprobeerd omdat ik die eerste pagina zo geweldig vind.
quote:
(schrijft Eco in het Italiaans origineel trouwens?)
Ik dacht het wel.
pi_21974217
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:35 schreef Karboenkeltje het volgende:
.....heb weggeworpen omdat het verhaal toen nog niet was begonnen en omdat het hopeloos pretentieus en esoterisch prul is.
Dat is toch de kern van het hele verhaal? Hij maakt mijns inziens juist op fantastische manier al deze complottheorien en zwijmelreligies etcetc volkomenbelachelijk in het boek.
quote:
Of is Eco na driehonderd bladzijden plotseling klaar met over zijn eigen brein en kennis zwijmelen?
Neem je het hem nou kwalijk dat hij interessante, spannende, maar toch intellectueel verantwoorde boeken schrijft? Misschien moet je gewoon Nijntje gaan lezen dat heeft dan vast de diepgang die jij zoekt in een boek.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
pi_21979978
Supergeniaal boek. Ik heb het ook geelzen, op anraden van een vriend, en daar ben ik die vriend nog steeds dankbaar voor. De Slinger gaat af en toe wel erg diep, maar ik vind het echt prachtig. Het eind is ook magnifiek mooi. Daarna heb ik De naam van de Roos gelezen, en die heeft me verrast...want die was namelijk nog beter, ook al zijn beide werken moeilijk te vergelijken, ze zijn nogal verschillend.
pi_21981711
quote:
Op woensdag 15 september 2004 18:13 schreef julekes het volgende:

Neem je het hem nou kwalijk dat hij interessante, spannende, maar toch intellectueel verantwoorde boeken schrijft?
Ik neem het hem niet kwalijk dat hij dat probeert. Ik neem het hem zelfs niet kwalijk dat hij daar (in minstens één geval wat mij betreft) in faalt. Ik vind de Slinger gewoon een kutboek. Een boeketreeksromannetje maar dan met lange zinnen en moeilijke woorden in plaats van zweterige piratenkapiteins met een diepe, duistere stem en glimmende biceps. Een prachtwerk voor de lettergreepgeilen onder ons, waar Eco er zeker één van is en waar Eco zich in de Slinger teveel in verliest.
quote:
Misschien moet je gewoon Nijntje gaan lezen dat heeft dan vast de diepgang die jij zoekt in een boek.
Ah, weer zo'n meneer die paginalange zinnen gelijk stelt aan intellectualiteit en diepgang.

Even ter herhaling, de naam van de roos vond ik wèl erg leuk
pi_21982703
Mij beviel In de Naam van de Roos veel beter dan de Slinger van Foucault. Goed, ik ben een geschiedenisfreak, dus ik kon alles behoorlijk plaatsen, itt tot het esoterische waar ik geen verstand van heb. Ik weet niet eens meer of ik de slinger helemaal heb uitgelezen, ik weet wel dat ik in de naam van de roos meerdere keren gelezen heb.

Ivo
pi_21983233
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:35 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Hè!? Jij hebt twee hele andere uitgaven van de naam van de roos en de slinger van foucault dan ik gelezen lijkt het wel.
Daar lijkt het inderdaad op
quote:
Ik bedoel, de naam van de roos heb ik met veel plezier uitgelezen in mijn tienerjaren terwijl ik de slinger van foucault na enkele honderden bladzijden (letterlijk) heb weggeworpen omdat het verhaal toen nog niet was begonnen
? Volgens mij begint het verhaal al bij het tweede hoofdstuk. En het begint pas echt lekker te lopen (vond ik dan) bij blz 124, wanneer Kolonel Ardenti zijn theorie over de Tempeliers onthult.
quote:
en omdat het hopeloos pretentieus en esoterisch prul is. Of is Eco na driehonderd bladzijden plotseling klaar met over zijn eigen brein en kennis zwijmelen?
Nee, nog lang niet. Maar dat vond ik juist zo geweldig aan de Slinger. Ik houd wel van een beetje intellectueel bodybuilden en daar is Eco uiterst goed in. Ik vond het echt heerlijk dat vrijwel ieder personage geniaal is, wat tot een hoop discussies leidde. Dit zit veel minder in De naam van de roos, waar een hoop naievelingen in te vinden zijn.
pi_21983997
quote:
Op woensdag 15 september 2004 22:36 schreef Karboenkeltje het volgende:
Ik neem het hem niet kwalijk dat hij dat probeert. Ik neem het hem zelfs niet kwalijk dat hij daar (in minstens één geval wat mij betreft) in faalt. Ik vind de Slinger gewoon een kutboek. Een boeketreeksromannetje maar dan met lange zinnen en moeilijke woorden in plaats van zweterige piratenkapiteins met een diepe, duistere stem en glimmende biceps. Een prachtwerk voor de lettergreepgeilen onder ons, waar Eco er zeker één van is en waar Eco zich in de Slinger teveel in verliest.
Als jij afhaalt voordat het echte verhaal goed tot zijn recht komt omdat je de woorden te moeilijk vind en de zinnen te lang, kan je nauwelijks over het boek oordelen lijkt me. Maar goed, als je boeketreeksrommanetjes gewend bent en die als referentiemateriaal gebruikt...
quote:
Ah, weer zo'n meneer die paginalange zinnen gelijk stelt aan intellectualiteit en diepgang.
Dat maak je er zelf van. Ik heb alleen gesproken over de inhoud van het boek, niet over het taalgebruik.
pi_21985704
Heb genoten van zowel de Roos als de Slinger (om die lange namen maar even te vermijden) en ook Baudolino vond ik heel goed te pruimen. Eiland (van de dag tevoren) heb ik nog op de plank staan. Om het op Slinger en Roos te houden vond ik Slinger het beste van de twee. Het verzand inderdaad in complot theorieen maar dat is de bedoeling en dat maakt het juist (voor mij tenminste) zo een briljant boek omdat Eco gewoon de gehele geschiedenis overhoop haalt. Hij sleept er alles bij en uiteindelijk geeft hij dat alles nog een bevredigende (en eigenlijk onvermijdelijke) ontknoping ook. Het is een moeilijk boek maar ook ontzettend diepgravend en tjokvol (obscure) ideeen en theorieen.
De Roos is wat minder massaal (episch?) en inderdaad wat makkelijker te volgen, alhoewel Eco ook hier zijn naam eer aan doet met sfeerzetting en details.

Overigens heb ik beiden in de Engelse vertaling gelezen, door William Weaver die hier prijzen voor heeft gehad en waar Eco zelf ook enthousiast over was.
  donderdag 16 september 2004 @ 14:46:55 #20
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_21993812
Baudolino en Eiland heb ik ook gelezen, maar de Roos blijft de topper. Van Baudolino weet ik al niet eens meer waar het over ging.......
Het irriteert mij als een boek volgestopt wordt met halve onduidelijke theorieen en vage verwijzingen. Dat maakt een boek niet diepgravend, maar juist oppervlakkig. Uiteindelijk kan je alles wel aan een geheimzinnig genootschap toeschrijven, en daar een groot complot omheenschrijven. Op die manier maak je je er lekker makkelijk van af.
Het leuke aan de Roos is juist dat er allerlei gebeurtenissen plaatsvinden, waarvoor een verklaring gevonden moet worden. De verklaringen die daarna volgen passen allemaal binnen het verhaal, en binnen het middeleeuwse wereldbeeld. Dat maakt het verhaal veel samenhangender, en daarmee complexer om te schrijven.
Overigens ben ik daarom helemaal weg van James Clavell, wiens Shogun en Taipan briljant zijn, juist omdat in die boeken alles met alles samenhangt.
pi_22010023
Ik vind het een geweldig boek, een van mijn favorieten - niet eens omdat het literair zo geweldig zou zijn- maar omdat het zo prachtig wereldverklarend is. En omdat het zicht geeft op een wereldbeeld totaal vreemd aan het mijne.
Toen het uitkwam (ik kocht het op de dag van uitkomst)was er nog geen internet en heb ik de bieb doorgeploegd en kwam erachter dat er écht mensen bestonden die zo denken; vandaag de dag hoef je alleen maar even naar Thru te surfen om een wat minder onderlegde variant te lezen,.

Het lijkt me at door Internet-hoe handig ook- de waanzin alleen maar is toegenomen.
Iedereen (zonder gedegen opleiding?) ljjkt nu te geloven na het lezen van de Da Vinci Code dat Jezus getrouwd was (en dat de pyramieden gebouwd werden door aliens en dat 9/11 een complot van de CIA is en dat de Eiffeltoren de Slinger van Foucault is). Het staat immers op zoveel pagina's: moet je eens kijken hoeveel hits!

Toen een interviewer van L'Espresso in zijn bibliotheek (Eco is een verwoed boekenverzamelaar) rondkeek en daar kasten vol authentieke boeken zag over esotherisme, de Rozenkruisers, de Vrijmetselaars en een heleboel andere geheime genootschappen, over demonologie, over ufologie en pyramidologie kon hij zichzelf niet langer inhouden en vroeg hij:
'Professor, bent u gek?'
Nee, Ik ben psychiater.

Ander leuk ding zijn de citaten aan het begin van elk hoofdstuk. Eco zocht naar de meest oorspronkelijke bron, waar hij iets voor het eerst was tegengekomen (in die kringen is het gebruikelijk om elkaars ideeen zomaaar over te nemen). Dat was dus ook de reden waarom de nog steeds populaire Steiner niet in zo'n citaat voorkwam: niets oorspronkelijks (tot zover de 'helderziende ingeving' waar Rudolph Steiner zich op beriep: weinig oorspronkelijk. Ik neig er toch meer naar om Eco te geloven dan dat groepje antroposofen).

Met MightyV 's oordeel kan ik het overigens helemaal eens zijn -Eiland vond ik trouwens zijn minste.

En Bankrupcy, wmb is De Slinger samen met de Roos het hoogtepunt uit zijn oevre-zeer de moeite waard. Ik vond Baudolino ook niet helemaal geslaagd, sommige delen daarvan vond ik wel heel erg goed overigens. De Slinger is echt de moeite waard. Ook voor iedereen die van Flaubert houdt en Bouvard et Pécuchet ooit heeft gelezen.

Er is trouwens een nieuwe Eco, een met plaatjes! Zelf in Italië gezien, maar uiteraard niet begrepen: het lig daar in ieder geval al in de supermarkten
Helpt waar hij kan!
pi_22011113
Sjezus, ik ben uit nieuwsgierigheid gisteren maar eens begonnen in de Slinger.

Ik vind het echt kut geschreven. Waarom moet een zin nou weer gemiddeld uit een halve bladzijde bestaan? Dat lijkt mij meer een onvermogen om duidelijk je verhaal te vertellen. Alle mooie feitjes en dingetjes die erachter zitten zouden ook te vertellen moeten zijn in begrijpelijk proza. Eco zou een voorbeeld moeten nemen aan Mulisch met de Ontdekking van de Hemel.
  vrijdag 17 september 2004 @ 09:09:40 #23
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_22011218
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 02:09 schreef NoSigar het volgende:
Er is trouwens een nieuwe Eco, een met plaatjes! Zelf in Italië gezien, maar uiteraard niet begrepen: het lig daar in ieder geval al in de supermarkten
Shocking news, meteen zoeken, ben een groot fan van zijn boeken. Voor mij is De slinger een goed boek, maar Het eiland van de vorige dag beter, net als Baudolino en IDNVDR.

Update:

Een stukje van de website:

La Misteriosa fiamma della regina Loana

Bompiani, 2004, ISBN 8845214257; Hardcover, ¤ 19.00. [Browse/Purchase]

Published in 2004 by Bompiani, the title of Eco’s fifth novel translates as The Mysterious Flame of Queen Loana – An Illustrated Novel. The plot concerns Giambattista “Yambo” Bodoni, a man who loses his memory after an accident. In an attempt to deal with his amnesia, he travels to his childhood home, where he reconstructs his life through a collection of old newspapers, comic books, school papers, and record albums. He is also assisted by his grandfather’s diary. After a few days he is visited by another misfortune, and slips into a coma where he begins to have increasingly strange hallucinations. As the subtitle indicates, the work is heavily illustrated, with accompanying images reflecting Yambo’s collection of memorabilia.
pi_22016826
Illustrated novel? Ben benieuwd. Misschien had hij veel lezersbrieven gekregen dat zijn boeken te moeilijk waren en heeft hij het zo opgelost.
  vrijdag 17 september 2004 @ 14:44:56 #25
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_22017846
Kweenie wat er bedoeld wordt, maar ben benieuwd, het boek zal in nederland ook wel rond half 2005 uitgegeven worden, het was tenslotte gemiddeld een boek per 5 jaar ongeveer voor de 1e 4 boeken
pi_22019221
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 08:55 schreef schwa78 het volgende:
Eco zou een voorbeeld moeten nemen aan Mulisch met de Ontdekking van de Hemel.
Auw, auw, auw.
Niemand zou daar een voorbeeld aan moeten nemen.

Ik ben vorige week weer in de Slinger begonnen. Dit keer kwam ik wel verder dan de eerste 50 pagina's. De vorige 5 keren, deed ik het boek daar dicht en zette het weer terug.
Eerlijk gezegd fascineert het me nu wel. De manier van schrijven en vertellen. Soms is het een overkill aan referentie's naar bronnen, maar dat doet niet af aan het verhaal.

Het is nog niet uit, dus een compleet beeld heb ik nog niet. Hoewel ik tot nu toe de Slinger fascinerend vind, maar de Roos nog altijd beter. Waarschijnlijk omdat de Roos meer in mijn interesse gebied valt.

Verder ben ik erg blij een aantal dingen over de Kabbalah heb gelezen, het Hebreeuwse alfabet en Parzival. Dat maakt het een en ander wel wat begrijpelijker en beter te volgen in de Slinger.
Maar, ik ben benieuwd wat er verder ontvouwd gaat worden in het boek!
This is way beyond my remote concern of being condescending.
Anders of Niets
Luister Live
  vrijdag 17 september 2004 @ 15:50:01 #27
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_22019368
Wanneer de naam van de roos je beter ligt zou je ook Baudolino en het eiland van de vorige dag eens moeten proberen, zijn meer historische romans dan de slinger. Ik vond het eiland eigenlijk het beste.
pi_22244893
Net The Island of the Day Before uit, de laatste Eco roman die ik nog moest lezen. Wat mij betreft is deze echt net zo goed als 'de Roos' en word alleen overtroffen door Slinger. Vooral de problematiek rondom de longitude, het stukje waarin Roberto 'denk als een steen' en de discussie over waar het water van de zondvloed vandaan kwam waren weer staaltjes van intellectuele krachtpatserij. Baudolino dus imho de minste van het stel (waarbij gezegd moet worden dat zelfs deze natuurlijk nog met middel, kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt). Ben zeer benieuwd naar Eco's nieuwe geillustreerde werkje en ga ook zeker binnenkort 'de Roos' weer eens herlezen (al aangeschaft, maar Bol moet nog leveren dus nu eerst System of the World doorwerken).
Ergo, nogmaals hulde aan Eco
pi_22245332
Ik heb niet het hele topic gelezen i.v.m. eventuele spoilers ofzo maarreh...

Ik ben begonnen in De Slinger van Foucault, een week of 7 terug. Ben tot pagina 133 gekomen en toen trok ik het niet meer. Ik vond het zó saai! Wordt het daarna beter? Ik vind De Naam van de Roos wel erg mooi...
pi_22246483
DSVF is de eerste 100 bladzijden even doorbijten, maar daarna laat het je echt nooit meer los. Ik las ergens een recentie "geen lezer zal na het sluiten van dit boek een licht gevoel van onbehagen kunnen ontkennen. Zijn wereldbeeld zal nooit meer hetzelfde zijn." En dat klopte bij mij echt. Ik was bijna high tijdens het lezen, ik kwam in zo'n roes van dat hele verhaal, en hoe aan het eind uiteindelijk alles zo waanzinnig goed in elkaar grijpt en Eco een enorm lange neus maakt naar de lezer en alle occultisten in de wereld, dat vind ik echt meesterlijk. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar occultisme een grote rol speelde, en vond het feit dat Eco enerzijds heel erg goed weet waar hij het over heeft, maar anderzijds het volledig op de hak weet te nemen een enorme verademing. Voor mij heeft het inderdaad voor altijd mijn wereldbeeld veranderd.

Ik zal de rest even spoileren voor degenen die het nog niet hebben gelezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In die zin vond ik de slinger vééél beter en indrukwekkender dan in de naam van de roos. Waar dat laatste boek vooral een historische thriller is, heeft de slinger echt een hele duidelijke en dringende boodschap, een waarschuwing bijna. En al dat barokke gelul en het overladen van de lezer met al die informatie maakt daar deel van uit.
mooi he, alles
pi_22247001
Nou, misschien moet ik dan toch nog eens een poging doen.
pi_22249578
quote:
Op maandag 27 september 2004 21:43 schreef phileine het volgende:
- heel verhaal -
Ik ben het hier 100% mee eens. 'De Slinger' is gewoon een buitengewoon knap werk dat echter wel veel inzet van de lezer vergt (of, om het om te draaien, misschien vergen lezers wel te weinig van auteurs, zie bijvoorbeeld het DaVinci Code topic). Maar de inzet word beloond met een boek dat inderdaad je wereldbeeld gewoon veranderd (en daar ben ik er nog niet veel van tegen gekomen, eerlijk gezegd).

Overigens zijn Eco's historische romans niet minder knap omdat hij hier, buiten het vertellen van een thriller/fabel, teven de lezer meezuigt in een totaal vreemde gedachtenwereld (en hij maakt deze wereld ook nog, logisch gezien, acceptabel), namelijk die van de Middeleeuwse (Roos/Baudolino) en Vroeg-moderne (Eiland) geest. De nauwgezetheid, de kundigheid en het plezier waarmee Eco dit doet maakt hem tot zulk een uniek auteur.

Natuurlijk speelt het ook een rol dat Eco hoogleraar in de semiotiek is (en nu komt een vage zin):

de leer van het bestuderen/interpreteren van culturele producten (teksten dus vooral, maar ook mogelijk film of muziek) als formele systemen van symbolen.

Zie bijvoorbeeld de Orange Dove (Duif) in Eiland, of de Roos in 'de Roos'. Zijn fictie boeken zijn dus eigenlijk gewoon een verlengde van zijn academische werkzaamheden, vandaar dus ook dat ze zo ongelooflijk bomvol informatie zitten.

PS - de ik-persoon van 'de Slinger' heet, als ik me niet vergis, Casaubon.
pi_22249757
quote:
Op maandag 27 september 2004 21:43 schreef phileine het volgende:
DSVF is de eerste 100 bladzijden even doorbijten, maar daarna laat het je echt nooit meer los. Ik las ergens een recentie "geen lezer zal na het sluiten van dit boek een licht gevoel van onbehagen kunnen ontkennen. Zijn wereldbeeld zal nooit meer hetzelfde zijn." En dat klopte bij mij echt. Ik was bijna high tijdens het lezen, ik kwam in zo'n roes van dat hele verhaal, en hoe aan het eind uiteindelijk alles zo waanzinnig goed in elkaar grijpt en Eco een enorm lange neus maakt naar de lezer en alle occultisten in de wereld, dat vind ik echt meesterlijk. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar occultisme een grote rol speelde, en vond het feit dat Eco enerzijds heel erg goed weet waar hij het over heeft, maar anderzijds het volledig op de hak weet te nemen een enorme verademing. Voor mij heeft het inderdaad voor altijd mijn wereldbeeld veranderd.

Ik zal de rest even spoileren voor degenen die het nog niet hebben gelezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In die zin vond ik de slinger vééél beter en indrukwekkender dan in de naam van de roos. Waar dat laatste boek vooral een historische thriller is, heeft de slinger echt een hele duidelijke en dringende boodschap, een waarschuwing bijna. En al dat barokke gelul en het overladen van de lezer met al die informatie maakt daar deel van uit.
Hear, hear! De slinger is geen ode aan de esoterie, maar maakt het juist volkomen belachelijk.
  dinsdag 28 september 2004 @ 14:59:45 #34
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22259814
Is alweer even geleden dat ik De Slinger van Foucault gelezen heb. Kan me het verhaal ook niet meer zo helder voor de geest halen, maar weet nog wel dat ik het een subliem boek vond.
Binnenkort wellicht op mijn herleeslijst.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_22281510
toch even een schopje omhoog.....

de slinger... is by far mijn favoriete boek ooit! Gelezen, herlezen, overdacht, nog eens gelezen, aan iedereen aangeraden (helaas heeft niemand anders het boek ooit ter hand genomen) weer gelezen en meegenomen op reis naar Frankrijk, waar ik me, al lezend, heb begeven door het Mseum waar het boek zich afspeelt (Les Arts et Metiers) en alles klopt ook nog!!!!!
heel bijzonder boek, mooie schrijfstijl, prachtige wereldverklaring, unheimlich bij tijd en wijle....veel informatie...my kind of book!
fighting for peace is like fucking for virginity!!
and this little masochist is lifting up her dress
pi_22301753
Lijkt me een leuk boek dit, ik heb gisteren dus maar meteen ook in de naam van de roos besteld samen met de DaVinci code. MAAR waarom is de slinger van de foucault nergens in het nederlands te krijgen? Het boek komt notabene uit 1980!!

Hij is niet te krijgen in de boekenhandel met * ) en ook niet bij bol.com of bruna.nl.... Hoe kan dit? Dan maar op naar de engelse versie?
pi_22302354
Heel vreemd dat de grote boekhandels hem niet hebben. Volgens mij is hij kortgeleden zelfs in pocket uitgekomen. Ako al eens geprobeerd?
Als je niet heel vertrouwd bent met lezen in het Engels zou ik toch echt gaan voor de Nederlandse vertaling. Er komt al zoveel informatie op je af in het boek, da's allemaal moeilijk genoeg te volgen in het Nederlands.

Ik heb wel dit linkje gevonden, misschien heb je daar iets aan?
mooi he, alles
pi_22302470
overal staat: ' nog niet verschenen'

zou dit boek opnieuw uitkomen dan? Verder ben ik wel vertrouwd met het lezen in het engels, maar aangezien Umberto nogal moeilijk schrijf (naar wat ik hier lees) lijkt mij het beter om gewoon de nederlandse vertaling te lezen aangezien het origineel toch in het italiaans is. Maar misschien als ik vertel wat ik in het engels lees dat jullie misschien kunnen beoordelen of ik er moeite mee zou hebben. Dus wat ik gelezen heb in het engels zijn verschillende Discworld Romans, The hitchhikersguide to the galaxy, Hellbound Heart en Imajica van Clive Barker, en meer van dat soort. Dus niet echt boeken met moeilijke zinsbouw of woorden vind ik zelf. Verder heb ik ook jaren terug Lord of the Rings gelezen, ik was toen echt 17 ofzo (dus 7 jaar terug ofzo) en daar had ik ook niet veel moeite mee.

Aan de andere kant, als er al zoveel nieuwe dingen op mij afkomen waarvan het voglen in het nederlands al geen easy task is...

Anders eerst eens de naam van de roos lezen en de DaVinci code en dan nog eens op zoek... Ik ga zowiezo eens vragen hoe dat zit vanmiddag als ik die 2 boeken ga ophalen.
pi_22302764
quote:
Op donderdag 30 september 2004 09:49 schreef Frietboer het volgende:
overal staat: ' nog niet verschenen'

zou dit boek opnieuw uitkomen dan? Verder ben ik wel vertrouwd met het lezen in het engels, maar aangezien Umberto nogal moeilijk schrijf (naar wat ik hier lees) lijkt mij het beter om gewoon de nederlandse vertaling te lezen aangezien het origineel toch in het italiaans is. Maar misschien als ik vertel wat ik in het engels lees dat jullie misschien kunnen beoordelen of ik er moeite mee zou hebben. Dus wat ik gelezen heb in het engels zijn verschillende Discworld Romans, The hitchhikersguide to the galaxy, Hellbound Heart en Imajica van Clive Barker, en meer van dat soort. Dus niet echt boeken met moeilijke zinsbouw of woorden vind ik zelf. Verder heb ik ook jaren terug Lord of the Rings gelezen, ik was toen echt 17 ofzo (dus 7 jaar terug ofzo) en daar had ik ook niet veel moeite mee.

Aan de andere kant, als er al zoveel nieuwe dingen op mij afkomen waarvan het voglen in het nederlands al geen easy task is...

Anders eerst eens de naam van de roos lezen en de DaVinci code en dan nog eens op zoek... Ik ga zowiezo eens vragen hoe dat zit vanmiddag als ik die 2 boeken ga ophalen.
Er is een jaar of 5 geleden een volledig nieuwe druk verschenen, dus die moet echt wel ergens te vinden zijn. Ik zie verder niet de meerwaarde van het in het engels lezen van dit boek, want het origineel is in het Italiaans geschreven?
pi_22303166
ik heb DNVDR, DSVF, HEVDVD en Baudolino allemaal gelezen. ze zijn alle 4 geweldig, waarbij is DNVDR echt duidelijk de minste vond.
DSVF staat ook stijf van de eruditie, extreem veel verwijzingen naar andere werken uit de wereldliteratuur. het is weer een hele tijd geleden dat ik het gelezen heb, want toen was het pas uit.
  donderdag 30 september 2004 @ 11:33:07 #41
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22304231
Het mooiste van de slinger is nog het eerste hoofdstuk. Adriaan van Dis las daar een stukje uit voor waarin de werking van de slinger om de draaing van de aarde mee te bewijzen wordt uitgelegt. Hij (duidelijk way out of his league) helemaal verongelijkt tegen Eco, waarom doet u dat?
Eco -> Om te zorgen dat al die sukkels die mijn boek kopen omdat het in de boekentoptien staat, of omdat je het "moet" kopen om er bij te horen er nooit doorheen komen, en ze het nooit zullen lezen. Voor die mensen heb ik het boek niet geschreven...

Eco is brilliant, heb een paar colleges van hem gevolgt, en daar is al net zo hilaries.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22304365
Proxis heeft De Slinger van Foucault voor ¤ 11,-. Je kunt vooraf per bank betalen. http://www.proxis.nl
  donderdag 30 september 2004 @ 11:43:27 #43
45206 Pietverdriet
pi_22304466
Ik wil hem trouwens nog eens in het Engels lezen, heb ergens het vermoeden dat de Nederlandse vertaling een hoop schade aan de vorm aanricht.
pi_22304552
quote:
Op donderdag 30 september 2004 11:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Proxis heeft De Slinger van Foucault voor ¤ 11,-. Je kunt vooraf per bank betalen. http://www.proxis.nl
Ah bedankt! Maar: Voorverkoop. Het artikel is nog niet verschenen, maar kan wel reeds besteld worden.

Ik had het al gezien net toen ik nog even naar andere boekenwinkels aan het zoeken was... er staat bij dat hij in april 2004 uitkomt.... Nou dat is nog even dan
pi_22305125
Hm, wat vreemd. Er staat namelijk bij 'verschijningsdatum' april 2004. Misschien kun je voor de zekerheid nog even een mailtje sturen om het te vragen. Ik bestel altijd bij Proxis en ik heb wel eens gehad dat dat bij een boek stond, maar dat het toen allang verschenen was.
  donderdag 30 september 2004 @ 13:11:26 #46
45206 Pietverdriet
pi_22306161
In bijna iedere tweedehands boekenwinkel te krijgen voor een habbekrats.
pi_22309107
idd.....bij de slegte vind je overal de mooie versie, voor misschien 10 euro maximaal!
  donderdag 30 september 2004 @ 15:50:20 #48
45206 Pietverdriet
pi_22309175
http://www.antiqbook.com/books/
zoek er een goedkoop in de buurt
pi_22326347
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:47 schreef sessurea het volgende:
idd.....bij de slegte vind je overal de mooie versie, voor misschien 10 euro maximaal!
Bij de Slinger het belangrijkste criterium.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 12:12:07 #50
45206 Pietverdriet
pi_22328311
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 10:20 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Bij de Slinger het belangrijkste criterium.
Koop je hem voor de boekenkast of om te lezen?
pi_22329002
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Koop je hem voor de boekenkast of om te lezen?
Ach, als er één boek is waarbij de verhouding boekenkast staan - lezen nogal krom is dan is het de Slinger wel. En ik persoonlijk vind dat niet vreemd.
pi_22329697
onzin, dat het enkel om de mooiheid gaat, ik lees ee boek, en vind het OOK belangrijk dat het er mooi uitziet...ik koop toch ook geen lelijk bestek, ookal is het een gebruiksvoorwerp....
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 13:28:17 #53
45206 Pietverdriet
pi_22329899
Voor mooie boeken ben je NL eigenlijk verkeerd, altijd die foute versie van pocketboeken, een pocket moet goedkoop zijn op krantenpapier, en een gebonden uitgave moet gebonden zijn, en niet een hardcover. Meeste mensen weten het verschil geeneens tussen die twee.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 13:32:52 #54
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22330019
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor mooie boeken ben je NL eigenlijk verkeerd, altijd die foute versie van pocketboeken, een pocket moet goedkoop zijn op krantenpapier, en een gebonden uitgave moet gebonden zijn, en niet een hardcover. Meeste mensen weten het verschil geeneens tussen die twee.
You can't judge a book by ít's cover, maar ik vind een mooie cover/uitvoering óók erg belangrijk. Iets minder dan de inhoud, maar toch.
Alleen boeken die ik als tussendoortjes beschouw, koop ik in paperback. Voor hebbeboeken zoek ik een mooie, gebonden, hardcover uit. Geen gelijmde hardcover die na twee bladzijdes uit elkaar valt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Copycat op 01-10-2004 13:46:30 ]
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_22330293
quote:
Ik vraag me soms af of de kunst van het boekbinden niet verloren aan het gaan is. Zelfs veel mooie uitgaves blijken bij inspectie gelijmd 'gebonden' te zijn.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 13:47:51 #56
45206 Pietverdriet
pi_22330344
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 13:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik vraag me soms af of de kunst van het boekbinden niet verloren aan het gaan is. Zelfs veel mooie uitgaves blijken bij inspectie gelijmd 'gebonden' te zijn.
dat zeg ik, mensen weten niet eens wat gebonden is, die denken dat als het in een harde kaft zit, dat dit gebonden heet.
pi_22330478
ik heb het idee dat dit ook in winkels verkeerd gedaan wordt, dat harcover-boeken verkocht worden onder de noemer gebonden...
pi_22330544
En dan vragen ze er ook nog even een prijs voor alsof het wèl gebonden is.

Ik heb sinds een aantal maanden een creditcard en koop nu vrijwel al mijn boeken via Internet, in het Engels. Dat scheelt vaak meer dan de helft met een Nederlandse vertaling! Achterlijke vaste boekenprijs...
pi_22331095
Ik vond de eerste hoofdstukken juist veel boeiender, met name met het bezoek aan de dochter van de man die naar Parijs ging (het is lang geleden dat ik het las ), dat vond ik op de een of andere manier een volmaakte parodie op al dergelijke verhalen. (Dat zal wel komen door Rennes-le-Chateau.) De hoofdstukken over Brazilie vond ik eigenlijk onleesbaar; het einde daarentegen vond ik magistraal, met name de laatste regel.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 14:33:53 #60
45206 Pietverdriet
pi_22331356
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 13:53 schreef sessurea het volgende:
ik heb het idee dat dit ook in winkels verkeerd gedaan wordt, dat harcover-boeken verkocht worden onder de noemer gebonden...
Tuurlijk, en die boekhandelaars zijn in de eerste plaats Handelaren
pi_22331389
Gisteren nog gekeken en bij de slechte hier laggie niet hoor, die kerel zei da ALS ie hem had dat ie dan bij de 2e hands lag en daar lag alleen Het eiland van de dag ervoor...

Maar in oct zou er een nieuwe druk komen, het schijnt echt zo te zijn dat alle andere gewoon OP zijn... dus dat is nog even wachten.

Ach ja moet toch eerste de DaVinci code lezen en daarna in de naam van de roos.
pi_22331503
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 14:35 schreef Frietboer het volgende:

Om van de hel in de hemel te geraken?
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 14:47:47 #63
45206 Pietverdriet
pi_22331663
quote:
Gisteren nog gekeken en bij de slechte hier laggie niet hoor, die kerel zei da ALS ie hem had dat ie dan bij de 2e hands lag en daar lag alleen Het eiland van de dag ervoor...

Maar in oct zou er een nieuwe druk komen, het schijnt echt zo te zijn dat alle andere gewoon OP zijn... dus dat is nog even wachten.

Ging hier om de Slinger van Foucault-
pi_22333111
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 14:39 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Om van de hel in de hemel te geraken?
Zoeits ja, want als Eco echt beter is kan beter eerst Brown lezen anders valt die weer tegen. En aangezien ik toch benieuwd ben naar beide....

En het ging in mijn vorige post inderdaad over de slinger...
pi_22335494
quote:
Op donderdag 30 september 2004 10:13 schreef julekes het volgende:
Er is een jaar of 5 geleden een volledig nieuwe druk verschenen, dus die moet echt wel ergens te vinden zijn. Ik zie verder niet de meerwaarde van het in het engels lezen van dit boek, want het origineel is in het Italiaans geschreven?
Klopt, maar de engelse vertaling is veel beter. Ik vond de Nederlandse vertaling te droog. De engelse is veel speelser, veel leuker om te lezen. Eco's bedoelingen komen zo veel beter over. Tenminste, als ik de betekenis wel heb meegekregen
pi_22335549
quote:
De Slinger van Foucault werd een tijd geleden hier op fok aangeboden, misschien dat ie nog steeds te koop is (http://forum.fok.nl/topic/527878/1/50#22335534).

Ik wil ook wel afstand doen van mijn versie.
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 14:51:42 #67
55611 BrickTop
~]|[··]|[~
pi_22351861
Er schijnt deze maand een nieuwe druk uit te komen van DSVF ? Ik heb nu In Naam Van De Roos gekocht. Even wachten dus...
pi_22654581
Ik heb hem vandaag aangeschaft. Het Engels is in het begin even doorworstelen maar ik zit nu op de honderd pagina's en het begint op gang te komen. Zondag een lange treinreis voor de boeg waar ik me kan gaan uitleven op 't boek.

Ik vraag me wel af in welke mate alles op de waarheid is gebaseert. Er wordt bijvoorbeeld heel de historie van de tempeliers verteld. Is dat historisch correct?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_22654757
Je kunt er bij Eco gevoegelijk van uitgaan dat zijn beweringen in de tijd dat hij het noteerde historisch correct waren. Met andere woorden, ja. 'kHeb wel het een en ander of de Tempeliers gelezen en niks gelezen dat echt in tegenspraak daarmee was.

Er is uiteraard een heleboel esotherische onzin te vinden over de tempeliers, vergeet dat, m,ocht je het al kennen. Dat is ongeveer van hetzelfde niveau als beweren dat de farao's blauw bloed hadden en eigenlijk buitenaardsen waren.
Helpt waar hij kan!
pi_22677621
quote:
Dat ik dit nu pas lees. Ik kan het nergens meer mee eens zijn dan met deze opmerking. Hulde! .
Wittgenstein
pi_22691643
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 02:00 schreef LostFormat het volgende:
Ik heb hem vandaag aangeschaft. Het Engels is in het begin even doorworstelen maar ik zit nu op de honderd pagina's en het begint op gang te komen. Zondag een lange treinreis voor de boeg waar ik me kan gaan uitleven op 't boek.

Ik vraag me wel af in welke mate alles op de waarheid is gebaseert. Er wordt bijvoorbeeld heel de historie van de tempeliers verteld. Is dat historisch correct?
Ik ben blij dit te lezen (lees ook de Engelse versie). Op blz 60 is het nog steeds de worstelpartij. Maar die is dus eindig.
  maandag 18 oktober 2004 @ 17:56:19 #72
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_22705125
Ik vond De Slinger een beetje tegenvallen de Roos. Waar "Roos" briljante beschrijvingen gebruikte - o.a. van de bibliotheek - leek "Slinger" voornamelijk een ode aan Eco's eigen eruditie. Maar goed, al z'n boeken zijn goed te pruimen.
Overigens heeft hij naast de romans nog een aantal columns geschreven; die zijn ook gebundeld en vertaald (of net andersom) en die zijn ook heel erg goed leesbaar.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_22708710
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 02:00 schreef LostFormat het volgende:

Het mooie is eigenlijk dat een hoop dingen die hij vertelt afkomstig zijn uit die esoterische literatuur, en ook gebracht wordt als zijnde enigzins dubieuze bron. Dus een hoop zaken hoeven niet eens correct te zijn..
Maar ik neem aan dat de dingen die Causaubon erover vertelt in het boek wel correct zijn.
pi_22793538
Heb hem inmiddels uit. Inderdaad een erg goed boek. De beschrijvigen van de connecties werden soms wel wat eentonig maar dat is voor mij een teken dat ik teveel achtereen gelezen heb.

Ik vond het overigens een verademing om weer uitgedaagd te worden door een boek. Heb ik tenminste nog het idee dat ik in m'n vrije tijd ook nog wat met m'n hersens doe. Nog aanraders om op dezelfde voet door te gaan?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 13:04:50 #75
45206 Pietverdriet
pi_22793712
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 12:56 schreef LostFormat het volgende:
Heb hem inmiddels uit. Inderdaad een erg goed boek. De beschrijvigen van de connecties werden soms wel wat eentonig maar dat is voor mij een teken dat ik teveel achtereen gelezen heb.

Ik vond het overigens een verademing om weer uitgedaagd te worden door een boek. Heb ik tenminste nog het idee dat ik in m'n vrije tijd ook nog wat met m'n hersens doe. Nog aanraders om op dezelfde voet door te gaan?
Cryptonomicon N Stephenson
Baroque Cycle (trilogie) N Stephenson
Gravety´s Rainbow T Pynchon
Mason & Dixon T Pynchon
Ontdekking v/d Hemel H Mulish
pi_22793737
quote:

De naam van de roos eveneens van Eco is qua niveai gelijkwaardig, maar wel volledig anders qua verhaal.
pi_22896955
quote:
Nog aanraders om op dezelfde voet door te gaan?
Monaldi & Sorti krijgen zeer lovende recensies waarin veelvuldig verwezen wordt naar Eco. En dat het beter zou zijn zelfs.

Nog niet gelezen overigens, wel gisteren Secretum gekocht..

'Primeur Monaldi en Sorti in Nederland

Secretum is de titel van de langverwachte opvolger van Imprimatur, het succesvolle debuut van het schrijversduo Monaldi en Sorti. De roman zal overigens niet in Italië verschijnen. Daar heeft het Vaticaan het boek als 'ongewenst' verklaard, zo vertelde Francesco Monaldi aan Trouw. Secretum is het tweede boek in een serie van zeven.

Van Imprimatur (2002) zijn er wereldwijd ruim 250 duizend exemplaren verkocht en is gek genoeg nog niet verschenen in een Engelse vertaling. Secretum speelt zich af in het zeventiende-eeuwse Rome. Monaldi (40) en Rita Sorti (38) zeggen tijdens hun jarenlange historische onderzoek iets te hebben ontdekt over paus Innocentius XI (1676-1689). Diens familie zou geld hebben geleend aan het protestantse huis van Oranje. Mede dankzij die hulp kon Willem III later, in 1688, de katholieke koning van Engeland van de troon stoten en er zelf de macht grijpen. '

http://www.crimezone.nl/shownews.php?newsID=294

Overigens vraag ik me af of een boek niet in Italië kan verschijnen omdat het Vaticaan het 'ongewenst' verklaard, maar goed,ik weet er verder weinig van.

[ Bericht 5% gewijzigd door NoSigar op 27-10-2004 01:41:00 ]
Helpt waar hij kan!
pi_23089586
[Secretum]En, ik ben nu op de helft, het is een prachtige roman.
Een historsche thriller zeer in de stijl van Eco.

Helaas staat er op de voorkant het zinnetje "literaire thriller", maar dan kun je gelukkig doorstrepen of wegknippen als je niet het gevoel wil hebben dat je Nickie French aan het lezen bent (of, indien men mannelijk is, men niet met de andere kunne verwart wil worden) aangezien dat tegenwoordig op allerhande boeken van mindere kwaliteit staat, en dan is bovengenoemd voorbeeld niet eens het slechtste dwat ik zo snel kon bedenken.

De research van het boek schijnt overigens aanleiding gegeven te hebben om de huidige legitimiteit van de Spaanse Kroon te betwisten-dit gaat terug tot 1700, zie onder andere een artikel dat in de NRC over de zaak is verschenen.
Dat is pas een historische roman met verassende feiten meneer de Bruin!

[ Bericht 0% gewijzigd door NoSigar op 05-11-2004 03:25:53 ]
Helpt waar hij kan!
pi_23089667
Yes!

Tweemaal gelezen, wat een fantastisch boek! Daar kan volgens mij geen enkele pil uit de huidige bibliothriller tegenop.
Verplichte kost ook voor elke TRU forumbezoeker.
" there is nothing to not be amazed at "
  vrijdag 5 november 2004 @ 08:20:28 #80
45206 Pietverdriet
pi_23091099
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 01:59 schreef corc het volgende:
Yes!

Tweemaal gelezen, wat een fantastisch boek! Daar kan volgens mij geen enkele pil uit de huidige bibliothriller tegenop.
Verplichte kost ook voor elke TRU forumbezoeker.
De TRU forumbezoeker zal het complot gaan geloven vrees ik.
pi_23103569
Ach, in dat geval kunnen ze altijd nog De Slinger... een keertje kunnen lezen
pi_23758877
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 08:20 schreef Pietverdriet het volgende:

Kunnen ze daar weer een topic over maken
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_23760215
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 08:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou, dat denk ik niet. Er staat behoorlijk wat feitelijk materiaal in dat boek.
  zaterdag 4 december 2004 @ 17:38:13 #84
45206 Pietverdriet
pi_23760824
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 17:09 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Nou, dat denk ik niet. Er staat behoorlijk wat feitelijk materiaal in dat boek.
Je bedoelt dat het complot niet onwaarschijnlijk genoeg is voor de Truth gemeenschap om het te geloven?
pi_23830033
Ga trouwens rond kerst naar Parijs en nu eindelijk het musem eens een keer bezoeken. Had het in 1996 al een keer geprobeerd, maar toen was het dicht. Ongetwijfeld door de machinaties van de Illuminati.

-edit- Ik bedoel dus het 'Conservatoire des Arts et metiers' (zo uit mijn hoofd).

Niet het Louvre of zo, hoewel ik daar ook heenga, maar dat is off-topic.

[ Bericht 31% gewijzigd door NoSigar op 08-12-2004 13:18:55 ]
Helpt waar hij kan!
  woensdag 8 december 2004 @ 12:29:37 #86
72710 whispers
verbally copulating
pi_23830189
De Slinger is een prachtig boek: sterke literatuur. Geenszins te vergelijken met de Da Vinci Code: een veredeld filmscript.
pi_23831159
Op mijn "Slinger van Foucault" staat trouwens niet 'literaire thriller'
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_23831491
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:20 schreef Isabeau het volgende:
Op mijn "Slinger van Foucault" staat trouwens niet 'literaire thriller'
Ik heb het er zelf maar op mijn eerste druk bijgeschreven. Je wilt toch weten wat je in je kast hebt staan.
Helpt waar hij kan!
pi_23837738
Het heeft even geduurd, 5 jaar met tussenpozen en de afgelopen twee maanden dan toch volledig, maar het is uit.

Goed boek. Sterk geschreven, prachtige weergave van feitenkennis.
Waarom heeft het me dan toch niet echt 'gepakt'? Het was prettig om te lezen, maar het miste iets ... Bij De Naam van de Roos had ik dat niet, dat was een kwestie van doorlezen.

Maar goed, zeker een aanrader, een 'moetertje'.
Anders of Niets
Luister Live
pi_23870638
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:49 schreef on_air het volgende:
Het heeft even geduurd, 5 jaar met tussenpozen en de afgelopen twee maanden dan toch volledig, maar het is uit.
Maar goed, zeker een aanrader, een 'moetertje'.
Oei, een moetertje?
Ik houd niet van moetjertjes, ondanks dat ik de Slinger geweldig vind.
"In literair opzocht is het zelfs een monsrtum met zijn eindeloze expose's." zoals ik ooit las in een beschouwing over het boek. Terwijl tegelijkertijd de Joyciaanse stukjes werden geprezen.
Ook werd we vaak een link gelegd met een boek van Flaubert: Bouvard et Pecuchet.
Zelf nooit gelezen jammer genoeg.
Misschien is er iemand die het wel gelezen heeft en zich geroepen voelt om die connectie toe te lichten?
Helpt waar hij kan!
pi_23870997
hmm. Google vertelt helemaal niets over de link tussen Flaubert en Eco's 'Slinger van Foucault'. Waar werd die link gelegd? Ik heb Flaubert nog niet gelezen, maar ik vind het wel heel interessant.
Het 'Dictionnaire des idées reçues' in Bouvard et Pecuchet had best een van de bronnen die worden aangehaald in de SvanF kunnen zijn, maar het wordt volgens mij niet aangehaald.

Wat secundaire literatuur vertelt me dat Flaubert een satire heeft gemaakt van de zoektocht naar kennis van boeken en op het einde de futiliteit van alle menselijke inspanning hekelt, dus het zou heel goed kunnen dat er paralellen zijn.

Welkom trouwens in het Fok! Literaire Nachtcafe!
pi_23882281
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 02:24 schreef NoSigar het volgende:

[..]

Oei, een moetertje?
[knip]
Nuance: voor mezelf een moetertje.
Het is namelijk helemaal mijn onderwerp en het is Eco.
Een aanrader voor anderen .
Anders of Niets
Luister Live
pi_23882364
Het is Eco wil ik niet zo snel zeggen... "Het eiland van de vorige dag" gaf mij het gevoel dat ik wel heel dom was. Dáár was niet door te komen.
pi_23882712
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 17:27 schreef Isabeau het volgende:
Het is Eco wil ik niet zo snel zeggen... "Het eiland van de vorige dag" gaf mij het gevoel dat ik wel heel dom was. Dáár was niet door te komen.
Het is niet zaligmakend. Maar ik was helemaal weg van de Roos en wilde de Slinger al tijden lezen. Vooral vanwege het thema en dat dan op een 'Eco manier', dat leek me geweldig. Het Eiland is me door iedereen afgeraden, ik twijfel nog of ik erin ga beginnen.
Anders of Niets
Luister Live
pi_23882718
Het kost me heel veel moeite om door het "Slinger"-boek heen te komen. Na ruim 100 blz zie ik amper het licht in de tunnel. Het zou jammer zijn - begrijp ik uit de hier geschreven recensies - om te stoppen. Het zou het 2e boek (Na Joyce's - Finnegans Wake ) zijn dat ik terzijde leg.
pi_24028224
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 03:01 schreef corc het volgende:
hmm. Google vertelt helemaal niets over de link tussen Flaubert en Eco's 'Slinger van Foucault'. Waar werd die link gelegd? Ik heb Flaubert nog niet gelezen, maar ik vind het wel heel interessant.
Het 'Dictionnaire des idées reçues' in Bouvard et Pecuchet had best een van de bronnen die worden aangehaald in de SvanF kunnen zijn, maar het wordt volgens mij niet aangehaald.
Idd dat was destijds de verwijzing, het Dictionnaire.
B&P is een onvoltooideFlaubert en heb ikzelf altijd voor 'later' laten liggen. Hoewel het eigenlijk altijd zonde is om Flaubert te laten liggen.
In de Slinger wordt het niet aangehaald, maar in recensies en essays destijds werd er veel over geschreven, mn in de Groene Amsterdammer die ten tijde van de uitgave van de Slinger er een speciaal nummer aan gewijd hebben.(mocht iemand het willen weten).
Helpt waar hij kan!
pi_24028573
Ik wil eerst Madame Bovary lezen, daarna zijn eventueel andere Flauberts aan de beurt.

Welkom in het literaire nachtkafee overigens weer
pi_24028804
Madame Bovary is altijd een aanrader-ik lees niet heel erg graag negentiende-eeuwse literatuur (of wellicht begin ik er gewoon niet graag aan). Maar Flaubert is prachtig en Mme. Bovary een van de betere boeken die ik ken.
Het lijkt me een mooie kans in deze tijd: beter dan, om maar eens wat te noemen, de Avonden weer eens verveeld te herlezen.
Helpt waar hij kan!
pi_24029251
Achja, het is maar net waar je je prioriteiten legt natuurlijk. Als ik haast had om aan Flaubert te beginnen zou ik eerder korten op het posten op Fok!, of korten op mijn slaap, dan op het lezen van de Avonden...

En ik zit al redelijk in de Franse 19de Eeuw, op mijn leeslijstje, tussen de stapel zitten 'A Rebours' van Huysmans, en ik moet nog wat deeltjes Proust (eigenlijk 20ste eeuw, natuurlijk). Dus aan Flaubert begin ik lekker als ik er zin in heb, waarschijnlijk ergens in de zomer...
pi_24312453
Hier wat fotootjes van het Arts et Metiers.
In mijn verbeelding was het overigens allemaal wat groter: die slinger is zo groot als een handbal (ik heb wel eens een grotere gezien) en in dat vrijheidsbeeld kan men zich slechts voor blinde en hun geurvermogen missende suppoosten verschuilen.

Op de achtergrond, in die lichte koepel zie je het draadje waaraan de slinger hangt.

Wel een leuk museum overigens.
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 31 december 2004 @ 08:43:21 #101
45206 Pietverdriet
pi_24313721
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 03:02 schreef NoSigar het volgende:
en in dat vrijheidsbeeld kan men zich slechts voor blinde en hun geurvermogen missende suppoosten verschuilen.
LOL
pi_24313741
Ik ben er ook geweest, en het was inderdaad heel anders dan ik me had voorgesteld. Het museum is ook een heel ander gebouw dan het kerkje dat eraan vast is gebouwd. En die slinger heeft de grootte van een handbal op een normale keukentafel, lang niet zo ritueel en inspirerend als het in het boek overkwam.
pi_24323340
Da's toch een complimentje voor Eco Ik heb het laatste hoofdstuk trouwens gisteren nog herlezen, GE-WEL-DIG!
pi_24339772
Ik heb het boek in de week voor kerstmis gelezen en ik moet zeggen, dat boek is werkelijk geniaal. Fantastisch hoe hij het allemaal opbouwd, omschrijft en vooral dat laatste hoofdstuk is, zoals jullie al zeggen, geweldig. In de boekenkast hier thuis heb ik ook nog De naam van de Roos van U. Eco staan, dus binnekort gaat dat boek ook verslonden worden. Maar eerst nog even Cryptonomicon lezen..
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_24382154
vanmiddag gekocht
pi_24459856
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 08:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

LOL
Mmm.
Niemand in het boek verschuilt zich trouwens aanvankelijk in Lady Liberty, maar in een onderzeeër/periscoop die allang niet meer aanwezig is. Later kruipt de hoofdpersoon pas in het Vrijheidsbeeld. En dan zijn er geen suppoosten meer.
Dat was dus mijn misvatting.
Ook is de Slinger die in het ritueel gebruikt wordt, met de ongelukkige Belbo, een andere dan die in het museum hangt. De honden hadden gewoon een andere en grotere Slinger opgehangen.
Tja, af en toe herlees je nog wel eens een boek.
Desondanks leuk museum, zeer de moeite waard voor iedereen die in Parijs een middagje (of meer) over heeft.

[ Bericht 4% gewijzigd door NoSigar op 08-01-2005 05:39:16 ]
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 8 januari 2005 @ 14:09:01 #107
99433 Tup
Tupperwaar
pi_24463616
Ik vind het een briljant boek, veel beter dan Da Vinci. Het boek wordt langzaam opgebouwd maar dat is nodig om het "sluipende" karakter van het boek te versterken. Het is ook het enige boek waarbij ik zwetende handen kreeg. Zo is op het eind niet meer duidelijk wat waar en niet waar is, sterker nog dat het er eigenlijk niet meer toe doet. Fictie is waarheid geworden en waarheid fictie. Het doet er niet toe of er een complot is, het geloven erin maakt hem eigenlijk al waar, in de zin dat de omgeving er door wordt beïnvloed. Herlezen maar...

Tip: lees ook "het saffieren boek" van gilbert sinoué
Wasserwunderland
  FOK!fotograaf zaterdag 8 januari 2005 @ 15:40:39 #108
73911 ultra_ivo
pi_24465079
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 14:09 schreef Tup het volgende:
Tip: lees ook "het saffieren boek" van gilbert sinoué
Helemaal mee eens.
Ik had die tip al willen geven maar wist de titel in het Nederlands niet (heb de Duitse vertaling gelezen). Zijn andere boeken van Sinoué ook zo goed?
pi_24465243
tvp... Binnenkort eens kijken bij de bieb.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 18:47:17 #110
99433 Tup
Tupperwaar
pi_24468470
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 15:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Helemaal mee eens.
Ik had die tip al willen geven maar wist de titel in het Nederlands niet (heb de Duitse vertaling gelezen). Zijn andere boeken van Sinoué ook zo goed?
Nee, die vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen. Maar het kan ook mijn preoccupatie met Joodse kabalah, Christelijke symbolieke e.d. zijn...er is een trilogie over Egypte...
Wasserwunderland
pi_24706683
Ik ben ooit es een gesprek begonnen met iemand over de Da Vinci Code.
Hij tipte mij direct op de slinger van Focault.
Ik heb het gehele topic doorgelezen en ben ook in de naam van de roos tegengekomen.
Heb ooit ook de Ontdekking van de Hemel gelezen van onze eigen H. Mullisch.
Ik ben echter ook ooit es begonnen in de 10e planeet, maar dat was zo'n moeilijk boek, daar ben ik nooit in verder gekomen, ben wel van plan om het ooit nog es te gaan lezen, als ik wat ouder ben

Ik vind het jammer dat in dit topic soms wat opmerkingen staan zoals: mensen die helemaal niet geleerd hebben, weten ineens alles over de geschiedenis.
Dit slaat werkelijk nergens op.
Het is een hype, maar het is toch leuk als de gehele samenleving zich zo mooi ontwikkeld en niet alleen maar bij de (volgens zichzelf) ' elite' groep blijft.
Maar dit terzijde.

Ik ben ook 'maar' een mbo student, maar ben blij dat ik veel lees, zo heb ik toch een beetje het gevoel dat er veel meer is op deze wereld. Als dit voor mij niet zo toegankelijk was geweest, had ik dat nooit gezien.
Billie Holiday is Lady Day!
  zondag 23 januari 2005 @ 14:49:54 #112
45206 Pietverdriet
pi_24706716
Maar, euh, zoetezestien, wat vond je nu van SVF?
pi_24706800
quote:
Op zondag 23 januari 2005 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar, euh, zoetezestien, wat vond je nu van SVF?
sorry, dat heb ik inderdaad niet gemeld.
ik heb het boek nog niet gelezen, namelijk.
dat ga ik zeer snel doen
ik wilde vragen welke ik beter eerst kan lezen?
IDNVDR of DSVF?
Billie Holiday is Lady Day!
  zondag 23 januari 2005 @ 14:59:35 #114
45206 Pietverdriet
pi_24706889
Ligt eraan wat je leuker vind, een detective in de middeleeuwen of een thriller in het nu.
Ik vond de slinger beter, maar dat is persoonlijk.
Anderen vinden de roos of het eiland beter
pi_24706974
Ik vond de Slinger ook beter. Toegankelijker, moderner en met een wat hoger tempo.
pi_26271789
quote:
Op maandag 27 september 2004 23:55 schreef julekes het volgende:
Hear, hear! De slinger is geen ode aan de esoterie, maar maakt het juist volkomen belachelijk.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De clou van het boek is inderdaad datgene wat al meerdere keren gezegd is in dit topic, maar volgens mij brengt Eco met De Slinger van Foucault tegelijkertijd ook een prachtige ode aan de verbeeldingskracht van de mens, die -geborenn uit onvermogen te accepteren dat dingen gewoon zijn zoals ze zijn- haar euforische hoogtepunt bereikt. Het dóet er niet toe of de complotten waarin men zo sterk gelooft waar zijn of niet, het gaat erom dát ze er zijn en dat mensen erin geloven. Ik heb een tijdje geleden Belief or Nonbelief, een correspondenti tussen Umberto Eco en Kardinaal Martini, gelezen en daarin zegt Eco iets wat volgens mij ook heel goed van toepassing is op DSVF:
quote:
Can you, Carlo Maria Martini, for the sake of our discussion and the confrontation in which you believe, try to think for a moment that there is no God: that man appeared on Earth through a clumsy accident, consigned to mortality but also condemned to be aware of this, and that therefore he is the most imperfect among all the animals (and permit me my gloomy Leopardian tone for this hopthesis). This man, to find the courage to face death, would out of necessity become a religious creature and aspire to construct narratives capable pf providing an explanation and a model, an exemplary image. And of those that he can dream up - some illuminating, some terrible, some pathetically self-consolatory - in the fullness of time, he has at a given moment the religious and moral and poetic strength to conceive the model of Christ, of universal love, of forgiveness of one's enemies, of life offered in terrible sacrifice for the salvation of the other. If I were a traveler from a distant galaxy and found myself before a species that knew how to construct such a model, I would be captivated, I would admire all this theogonic energy, and I would judge this wicked and miserable species, this species that committed so many horrors, redeemed solely because it had succeeded in desiring and believing that all of this was the Truth.
Dit zou ook van toepassing zijn op de talloze complottheoristen uit DSVF zoals Aglié, die niets te ver gaat in zijn zoektocht naar de waarheid achter het complot des levens.

Eco gaat verder:
quote:
Abandon my hypothesis, leave it for the others. But admit that even if Christ were only a character in a great story, the fact that this story could have been imagined and desired by featherless bypads who only knew that they didn't know, would be as miraculous (miraculously mysterious) as the fact that the son of a real God was really incarnated. This natural and earthly mystery would never stop stirring and softening the hearts of nonbelievers.
Natuurlijk, DSVF is een geweldige parodie op boeken die beweren een complot omtrent het leven te onthullen (én de mensen die erin geloven). Maar het is tegelijkertijd ook een uiting van bewondering voor hun verbeeldingskracht.
pi_26421457
Tja, vast wel. Ik kan je interviews geven waarin Eco zei: 'I don't want to have anything to do wtih believers.' referend aan de esotherici. Hij vind het wel leuk, maar het moet wel voorbij zijn.
Hij kent het allemaal goed,en waarschijnlijk het katholiscisme nog het best en weet zich een filosofische gesprekspartner van een kardinaal. (Die ook wel weten wie hip is).

Als je zegt "Maar het is tegelijkertijd ook een uiting van bewondering voor hun verbeeldingskracht."
Zou ik er aan willen toevoegen dat het ook een waarschuwing voor de waanzin is.

Eco citeerd graag iemand die zegt: sinds we niet meerin God geloven geloven we niet meer in niets, maar in alles.
Als ik op zijn intervieuws uit die tijd moet afgaan heeft hij het zeker geschreven als parodie en als waarschuwing.Hij vind pre-wetenschappelijke aken leuker dan wat dan ook en goed dat hij die zaken tot leven brengt, maar er is geen enkel obscuur gezelschap dat zich kan beroepen op Eco als leidsman.Laat het maar lekker zo blijven
Helpt waar hij kan!
pi_26447284
heb nog een boek van Umberto Eco in m'n kast staan, "de structuur van de slechte smaak"
van een leraar geleend.... 8 jaar geleden op de middelbare school !!

misschien moet ik het eens lezen
pi_27436696
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 01:46 schreef NoSigar het volgende:
[Secretum]En, ik ben nu op de helft, het is een prachtige roman.
Een historsche thriller zeer in de stijl van Eco.

Helaas staat er op de voorkant het zinnetje "literaire thriller", maar dan kun je gelukkig doorstrepen of wegknippen als je niet het gevoel wil hebben dat je Nickie French aan het lezen bent (of, indien men mannelijk is, men niet met de andere kunne verwart wil worden) aangezien dat tegenwoordig op allerhande boeken van mindere kwaliteit staat, en dan is bovengenoemd voorbeeld niet eens het slechtste dwat ik zo snel kon bedenken.

De research van het boek schijnt overigens aanleiding gegeven te hebben om de huidige legitimiteit van de Spaanse Kroon te betwisten-dit gaat terug tot 1700, zie onder andere een artikel dat in de NRC over de zaak is verschenen.
Dat is pas een historische roman met verassende feiten meneer de Bruin!
Ik heb deze week hun eerste roman, Imprimatur, in huis gehaald, omdat ik me kon herinneren dat jij ze hier met Eco vergeleken had. En ik moet zeggen, het is inderdaad een erg indrukwekkende roman, die zowel qua stijl als inhoud erg veel lijkt op De Naam van de Roos. Dat zou het tot een slap aftreksel kunnen maken, maar gelukkig is Imprimatur qua niveau ook gelijkwaardig aan Eco's eerste meesterwerk.

Echt een prachtig boek! Zeker voor mensen die Eco goed vinden.
  donderdag 2 juni 2005 @ 03:28:07 #120
3604 MightyV
Just Breathe
pi_27565800
Voor alle die hard Umberto Eco fans die geen Italiaans kunnen, maar wel een degelijke vertaling willen , Amazon.co.uk verkoopt vanaf vandaag "The Mysterious Flame of Queen Loana" .

(en let wat mij opviel, die reader-review getiteld "Great writer, no doubt, but I've read this before")
pi_27566332
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 19:35 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Ik heb deze week hun eerste roman, Imprimatur, in huis gehaald, omdat ik me kon herinneren dat jij ze hier met Eco vergeleken had. En ik moet zeggen, het is inderdaad een erg indrukwekkende roman, die zowel qua stijl als inhoud erg veel lijkt op De Naam van de Roos. Dat zou het tot een slap aftreksel kunnen maken, maar gelukkig is Imprimatur qua niveau ook gelijkwaardig aan Eco's eerste meesterwerk.

Echt een prachtig boek! Zeker voor mensen die Eco goed vinden.
Inderdaad, prima boeken, zowel Secretum als Imprematur. Gelijkwaardig aan DNVDR laat ik maar voor jouw rekening . De vergelijking met DNVDR dringt zich inderdaad erg op wat misschien een beetje jammer is, maar wat ik persoonlijk wel mee kan leven.
Allebei de boeken kunnen ook wel wat langdradig en wijdlopig zijn, hier en daar. Daar moet je maar van houden of snel overheen kunnen lezen. En dat kan ook gerust, zonder dat je essentiele dingen mist. (dit hoorde ik n.l. in mijn omgeving wel als bezwaar).
Heel aardig vind ik de verantwoording achterin die soms zo gedetailleerd is dat ik me afvroeg of het niet gewoon allemaal echt gebeurd was.
M&S zijn van plan 10 zulke romans te schrijven. Ik hoop dat ze een beetje voortmaken.
Helpt waar hij kan!
pi_27568632
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 08:00 schreef NoSigar het volgende:Inderdaad, prima boeken, zowel Secretum als Imprematur. Gelijkwaardig aan DNVDR laat ik maar voor jouw rekening .
Ok, dat was misschien een beetje voorbarig. Misschien komt het omdat ik DNVDR pas bij mijn derde poging (dankzij Weaver's vertaling) heb uitgelezen, en het bij Imprimatur wel gewoon de eerste keer lukte. DNVDR blijft natuurlijk een kwaliteit apart, maar ik was zo enthousiast over Imprimatur, dat ik het in ieder geval van vergelijkbaar niveau vond.
quote:
De vergelijking met DNVDR dringt zich inderdaad erg op wat misschien een beetje jammer is, maar wat ik persoonlijk wel mee kan leven.
Allebei de boeken kunnen ook wel wat langdradig en wijdlopig zijn, hier en daar. Daar moet je maar van houden of snel overheen kunnen lezen. En dat kan ook gerust, zonder dat je essentiele dingen mist. (dit hoorde ik n.l. in mijn omgeving wel als bezwaar).
Heel aardig vind ik de verantwoording achterin die soms zo gedetailleerd is dat ik me afvroeg of het niet gewoon allemaal echt gebeurd was.
M&S zijn van plan 10 zulke romans te schrijven. Ik hoop dat ze een beetje voortmaken.
Tijdens het wachten zou je misschien Valse Dageraad van Jan van Aken kunnen lezen... Ik heb op internet al opmerkingen als 'de Nederlandse Umberto Eco' en 'on-Nederlands goed' voorbij zien komen en ik moet zeggen dat ik het zelf ook een erg prettig boek vind. Ik ben pas bij blz. 70, maar tot nu toe ben ik erg onder de indruk. Van Aken kan echt prachtige verhalen vertellen, en gebruikt erg mooie zinnen. Hem 'de Nederlandse Umberto Eco' noemen gaat misschien wat ver, maar als de rest van het boek op dit niveau blijft, dan is het zeker de beste Nederlandse roman die ik gelezen heb (nu is dat nog De Ontdekking).

Echt een aanrader in ieder geval!
pi_27569327
Ik struikel nu toevallig pas over de foto's van NoSigar van het Conservatoire. Toen ik er destijds was (toen het boek nog niet zo gek lang uit was, en een kaartje nog 15 franc kostte ) hing er inderdaad een grote slinger in de hal, boven een vloer met zand waar die slinger 'doorheen' ging.
Overigens is er op de Duitse TV ooit ook een verfilming geweest van De Slinger (in zwart-wit meen ik me te herinneren), maar die heb ik maar gedeeltelijk gezien. Niet dat ik een fan ben van verfilmingen ofzo.
Persoonlijk vond ik overigens de parallel mooi tussen De Roos en De Slinger dat alles aan het einde weer op een groot fiasco uitloopt voor de hoofdpersoon. Dat zwarte tintje beviel me zeer.
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
pi_27595565
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 10:06 schreef Dalai_Lama het volgende:
Tijdens het wachten zou je misschien Valse Dageraad van Jan van Aken kunnen lezen... Ik heb op internet al opmerkingen als 'de Nederlandse Umberto Eco' en 'on-Nederlands goed' voorbij zien komen en ik moet zeggen dat ik het zelf ook een erg prettig boek vind. Ik ben pas bij blz. 70, maar tot nu toe ben ik erg onder de indruk. Van Aken kan echt prachtige verhalen vertellen, en gebruikt erg mooie zinnen. Hem 'de Nederlandse Umberto Eco' noemen gaat misschien wat ver, maar als de rest van het boek op dit niveau blijft, dan is het zeker de beste Nederlandse roman die ik gelezen heb (nu is dat nog De Ontdekking).

Echt een aanrader in ieder geval!
Ik zal er zeker eens aan denken en zeker ooit iets van kopen en lezen. Dank je.
Helpt waar hij kan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')