abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22329002
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Koop je hem voor de boekenkast of om te lezen?
Ach, als er één boek is waarbij de verhouding boekenkast staan - lezen nogal krom is dan is het de Slinger wel. En ik persoonlijk vind dat niet vreemd.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_22329697
onzin, dat het enkel om de mooiheid gaat, ik lees ee boek, en vind het OOK belangrijk dat het er mooi uitziet...ik koop toch ook geen lelijk bestek, ookal is het een gebruiksvoorwerp....
fighting for peace is like fucking for virginity!!
and this little masochist is lifting up her dress
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 13:28:17 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22329899
Voor mooie boeken ben je NL eigenlijk verkeerd, altijd die foute versie van pocketboeken, een pocket moet goedkoop zijn op krantenpapier, en een gebonden uitgave moet gebonden zijn, en niet een hardcover. Meeste mensen weten het verschil geeneens tussen die twee.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 13:32:52 #54
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_22330019
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 13:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor mooie boeken ben je NL eigenlijk verkeerd, altijd die foute versie van pocketboeken, een pocket moet goedkoop zijn op krantenpapier, en een gebonden uitgave moet gebonden zijn, en niet een hardcover. Meeste mensen weten het verschil geeneens tussen die twee.
You can't judge a book by ít's cover, maar ik vind een mooie cover/uitvoering óók erg belangrijk. Iets minder dan de inhoud, maar toch.
Alleen boeken die ik als tussendoortjes beschouw, koop ik in paperback. Voor hebbeboeken zoek ik een mooie, gebonden, hardcover uit. Geen gelijmde hardcover die na twee bladzijdes uit elkaar valt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Copycat op 01-10-2004 13:46:30 ]
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_22330293
quote:
Ik vraag me soms af of de kunst van het boekbinden niet verloren aan het gaan is. Zelfs veel mooie uitgaves blijken bij inspectie gelijmd 'gebonden' te zijn.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 13:47:51 #56
45206 Pietverdriet
pi_22330344
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 13:45 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ik vraag me soms af of de kunst van het boekbinden niet verloren aan het gaan is. Zelfs veel mooie uitgaves blijken bij inspectie gelijmd 'gebonden' te zijn.
dat zeg ik, mensen weten niet eens wat gebonden is, die denken dat als het in een harde kaft zit, dat dit gebonden heet.
pi_22330478
ik heb het idee dat dit ook in winkels verkeerd gedaan wordt, dat harcover-boeken verkocht worden onder de noemer gebonden...
fighting for peace is like fucking for virginity!!
and this little masochist is lifting up her dress
pi_22330544
En dan vragen ze er ook nog even een prijs voor alsof het wèl gebonden is.

Ik heb sinds een aantal maanden een creditcard en koop nu vrijwel al mijn boeken via Internet, in het Engels. Dat scheelt vaak meer dan de helft met een Nederlandse vertaling! Achterlijke vaste boekenprijs...
pi_22331095
Ik vond de eerste hoofdstukken juist veel boeiender, met name met het bezoek aan de dochter van de man die naar Parijs ging (het is lang geleden dat ik het las ), dat vond ik op de een of andere manier een volmaakte parodie op al dergelijke verhalen. (Dat zal wel komen door Rennes-le-Chateau.) De hoofdstukken over Brazilie vond ik eigenlijk onleesbaar; het einde daarentegen vond ik magistraal, met name de laatste regel.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 14:33:53 #60
45206 Pietverdriet
pi_22331356
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 13:53 schreef sessurea het volgende:
ik heb het idee dat dit ook in winkels verkeerd gedaan wordt, dat harcover-boeken verkocht worden onder de noemer gebonden...
Tuurlijk, en die boekhandelaars zijn in de eerste plaats Handelaren
pi_22331389
Gisteren nog gekeken en bij de slechte hier laggie niet hoor, die kerel zei da ALS ie hem had dat ie dan bij de 2e hands lag en daar lag alleen Het eiland van de dag ervoor...

Maar in oct zou er een nieuwe druk komen, het schijnt echt zo te zijn dat alle andere gewoon OP zijn... dus dat is nog even wachten.

Ach ja moet toch eerste de DaVinci code lezen en daarna in de naam van de roos.
pi_22331503
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 14:35 schreef Frietboer het volgende:

Om van de hel in de hemel te geraken?
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 14:47:47 #63
45206 Pietverdriet
pi_22331663
quote:
Gisteren nog gekeken en bij de slechte hier laggie niet hoor, die kerel zei da ALS ie hem had dat ie dan bij de 2e hands lag en daar lag alleen Het eiland van de dag ervoor...

Maar in oct zou er een nieuwe druk komen, het schijnt echt zo te zijn dat alle andere gewoon OP zijn... dus dat is nog even wachten.

Ging hier om de Slinger van Foucault-
pi_22333111
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 14:39 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Om van de hel in de hemel te geraken?
Zoeits ja, want als Eco echt beter is kan beter eerst Brown lezen anders valt die weer tegen. En aangezien ik toch benieuwd ben naar beide....

En het ging in mijn vorige post inderdaad over de slinger...
pi_22335494
quote:
Op donderdag 30 september 2004 10:13 schreef julekes het volgende:
Er is een jaar of 5 geleden een volledig nieuwe druk verschenen, dus die moet echt wel ergens te vinden zijn. Ik zie verder niet de meerwaarde van het in het engels lezen van dit boek, want het origineel is in het Italiaans geschreven?
Klopt, maar de engelse vertaling is veel beter. Ik vond de Nederlandse vertaling te droog. De engelse is veel speelser, veel leuker om te lezen. Eco's bedoelingen komen zo veel beter over. Tenminste, als ik de betekenis wel heb meegekregen
pi_22335549
quote:
De Slinger van Foucault werd een tijd geleden hier op fok aangeboden, misschien dat ie nog steeds te koop is (http://forum.fok.nl/topic/527878/1/50#22335534).

Ik wil ook wel afstand doen van mijn versie.
  zaterdag 2 oktober 2004 @ 14:51:42 #67
55611 BrickTop
~]|[··]|[~
pi_22351861
Er schijnt deze maand een nieuwe druk uit te komen van DSVF ? Ik heb nu In Naam Van De Roos gekocht. Even wachten dus...
pi_22654581
Ik heb hem vandaag aangeschaft. Het Engels is in het begin even doorworstelen maar ik zit nu op de honderd pagina's en het begint op gang te komen. Zondag een lange treinreis voor de boeg waar ik me kan gaan uitleven op 't boek.

Ik vraag me wel af in welke mate alles op de waarheid is gebaseert. Er wordt bijvoorbeeld heel de historie van de tempeliers verteld. Is dat historisch correct?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_22654757
Je kunt er bij Eco gevoegelijk van uitgaan dat zijn beweringen in de tijd dat hij het noteerde historisch correct waren. Met andere woorden, ja. 'kHeb wel het een en ander of de Tempeliers gelezen en niks gelezen dat echt in tegenspraak daarmee was.

Er is uiteraard een heleboel esotherische onzin te vinden over de tempeliers, vergeet dat, m,ocht je het al kennen. Dat is ongeveer van hetzelfde niveau als beweren dat de farao's blauw bloed hadden en eigenlijk buitenaardsen waren.
Helpt waar hij kan!
pi_22677621
quote:
Dat ik dit nu pas lees. Ik kan het nergens meer mee eens zijn dan met deze opmerking. Hulde! .
Wittgenstein
pi_22691643
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 02:00 schreef LostFormat het volgende:
Ik heb hem vandaag aangeschaft. Het Engels is in het begin even doorworstelen maar ik zit nu op de honderd pagina's en het begint op gang te komen. Zondag een lange treinreis voor de boeg waar ik me kan gaan uitleven op 't boek.

Ik vraag me wel af in welke mate alles op de waarheid is gebaseert. Er wordt bijvoorbeeld heel de historie van de tempeliers verteld. Is dat historisch correct?
Ik ben blij dit te lezen (lees ook de Engelse versie). Op blz 60 is het nog steeds de worstelpartij. Maar die is dus eindig.
  maandag 18 oktober 2004 @ 17:56:19 #72
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_22705125
Ik vond De Slinger een beetje tegenvallen de Roos. Waar "Roos" briljante beschrijvingen gebruikte - o.a. van de bibliotheek - leek "Slinger" voornamelijk een ode aan Eco's eigen eruditie. Maar goed, al z'n boeken zijn goed te pruimen.
Overigens heeft hij naast de romans nog een aantal columns geschreven; die zijn ook gebundeld en vertaald (of net andersom) en die zijn ook heel erg goed leesbaar.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_22708710
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 02:00 schreef LostFormat het volgende:

Het mooie is eigenlijk dat een hoop dingen die hij vertelt afkomstig zijn uit die esoterische literatuur, en ook gebracht wordt als zijnde enigzins dubieuze bron. Dus een hoop zaken hoeven niet eens correct te zijn..
Maar ik neem aan dat de dingen die Causaubon erover vertelt in het boek wel correct zijn.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_22793538
Heb hem inmiddels uit. Inderdaad een erg goed boek. De beschrijvigen van de connecties werden soms wel wat eentonig maar dat is voor mij een teken dat ik teveel achtereen gelezen heb.

Ik vond het overigens een verademing om weer uitgedaagd te worden door een boek. Heb ik tenminste nog het idee dat ik in m'n vrije tijd ook nog wat met m'n hersens doe. Nog aanraders om op dezelfde voet door te gaan?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 13:04:50 #75
45206 Pietverdriet
pi_22793712
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 12:56 schreef LostFormat het volgende:
Heb hem inmiddels uit. Inderdaad een erg goed boek. De beschrijvigen van de connecties werden soms wel wat eentonig maar dat is voor mij een teken dat ik teveel achtereen gelezen heb.

Ik vond het overigens een verademing om weer uitgedaagd te worden door een boek. Heb ik tenminste nog het idee dat ik in m'n vrije tijd ook nog wat met m'n hersens doe. Nog aanraders om op dezelfde voet door te gaan?
Cryptonomicon N Stephenson
Baroque Cycle (trilogie) N Stephenson
Gravety´s Rainbow T Pynchon
Mason & Dixon T Pynchon
Ontdekking v/d Hemel H Mulish
pi_22793737
quote:

De naam van de roos eveneens van Eco is qua niveai gelijkwaardig, maar wel volledig anders qua verhaal.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_22896955
quote:
Nog aanraders om op dezelfde voet door te gaan?
Monaldi & Sorti krijgen zeer lovende recensies waarin veelvuldig verwezen wordt naar Eco. En dat het beter zou zijn zelfs.

Nog niet gelezen overigens, wel gisteren Secretum gekocht..

'Primeur Monaldi en Sorti in Nederland

Secretum is de titel van de langverwachte opvolger van Imprimatur, het succesvolle debuut van het schrijversduo Monaldi en Sorti. De roman zal overigens niet in Italië verschijnen. Daar heeft het Vaticaan het boek als 'ongewenst' verklaard, zo vertelde Francesco Monaldi aan Trouw. Secretum is het tweede boek in een serie van zeven.

Van Imprimatur (2002) zijn er wereldwijd ruim 250 duizend exemplaren verkocht en is gek genoeg nog niet verschenen in een Engelse vertaling. Secretum speelt zich af in het zeventiende-eeuwse Rome. Monaldi (40) en Rita Sorti (38) zeggen tijdens hun jarenlange historische onderzoek iets te hebben ontdekt over paus Innocentius XI (1676-1689). Diens familie zou geld hebben geleend aan het protestantse huis van Oranje. Mede dankzij die hulp kon Willem III later, in 1688, de katholieke koning van Engeland van de troon stoten en er zelf de macht grijpen. '

http://www.crimezone.nl/shownews.php?newsID=294

Overigens vraag ik me af of een boek niet in Italië kan verschijnen omdat het Vaticaan het 'ongewenst' verklaard, maar goed,ik weet er verder weinig van.

[ Bericht 5% gewijzigd door NoSigar op 27-10-2004 01:41:00 ]
Helpt waar hij kan!
pi_23089586
[Secretum]En, ik ben nu op de helft, het is een prachtige roman.
Een historsche thriller zeer in de stijl van Eco.

Helaas staat er op de voorkant het zinnetje "literaire thriller", maar dan kun je gelukkig doorstrepen of wegknippen als je niet het gevoel wil hebben dat je Nickie French aan het lezen bent (of, indien men mannelijk is, men niet met de andere kunne verwart wil worden) aangezien dat tegenwoordig op allerhande boeken van mindere kwaliteit staat, en dan is bovengenoemd voorbeeld niet eens het slechtste dwat ik zo snel kon bedenken.

De research van het boek schijnt overigens aanleiding gegeven te hebben om de huidige legitimiteit van de Spaanse Kroon te betwisten-dit gaat terug tot 1700, zie onder andere een artikel dat in de NRC over de zaak is verschenen.
Dat is pas een historische roman met verassende feiten meneer de Bruin!

[ Bericht 0% gewijzigd door NoSigar op 05-11-2004 03:25:53 ]
Helpt waar hij kan!
pi_23089667
Yes!

Tweemaal gelezen, wat een fantastisch boek! Daar kan volgens mij geen enkele pil uit de huidige bibliothriller tegenop.
Verplichte kost ook voor elke TRU forumbezoeker.
" there is nothing to not be amazed at "
  vrijdag 5 november 2004 @ 08:20:28 #80
45206 Pietverdriet
pi_23091099
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 01:59 schreef corc het volgende:
Yes!

Tweemaal gelezen, wat een fantastisch boek! Daar kan volgens mij geen enkele pil uit de huidige bibliothriller tegenop.
Verplichte kost ook voor elke TRU forumbezoeker.
De TRU forumbezoeker zal het complot gaan geloven vrees ik.
pi_23103569
Ach, in dat geval kunnen ze altijd nog De Slinger... een keertje kunnen lezen
pi_23758877
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 08:20 schreef Pietverdriet het volgende:

Kunnen ze daar weer een topic over maken
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_23760215
quote:
Op vrijdag 5 november 2004 08:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou, dat denk ik niet. Er staat behoorlijk wat feitelijk materiaal in dat boek.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  zaterdag 4 december 2004 @ 17:38:13 #84
45206 Pietverdriet
pi_23760824
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 17:09 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Nou, dat denk ik niet. Er staat behoorlijk wat feitelijk materiaal in dat boek.
Je bedoelt dat het complot niet onwaarschijnlijk genoeg is voor de Truth gemeenschap om het te geloven?
pi_23830033
Ga trouwens rond kerst naar Parijs en nu eindelijk het musem eens een keer bezoeken. Had het in 1996 al een keer geprobeerd, maar toen was het dicht. Ongetwijfeld door de machinaties van de Illuminati.

-edit- Ik bedoel dus het 'Conservatoire des Arts et metiers' (zo uit mijn hoofd).

Niet het Louvre of zo, hoewel ik daar ook heenga, maar dat is off-topic.

[ Bericht 31% gewijzigd door NoSigar op 08-12-2004 13:18:55 ]
Helpt waar hij kan!
  woensdag 8 december 2004 @ 12:29:37 #86
72710 whispers
verbally copulating
pi_23830189
De Slinger is een prachtig boek: sterke literatuur. Geenszins te vergelijken met de Da Vinci Code: een veredeld filmscript.
pi_23831159
Op mijn "Slinger van Foucault" staat trouwens niet 'literaire thriller'
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_23831491
quote:
Op woensdag 8 december 2004 13:20 schreef Isabeau het volgende:
Op mijn "Slinger van Foucault" staat trouwens niet 'literaire thriller'
Ik heb het er zelf maar op mijn eerste druk bijgeschreven. Je wilt toch weten wat je in je kast hebt staan.
Helpt waar hij kan!
pi_23837738
Het heeft even geduurd, 5 jaar met tussenpozen en de afgelopen twee maanden dan toch volledig, maar het is uit.

Goed boek. Sterk geschreven, prachtige weergave van feitenkennis.
Waarom heeft het me dan toch niet echt 'gepakt'? Het was prettig om te lezen, maar het miste iets ... Bij De Naam van de Roos had ik dat niet, dat was een kwestie van doorlezen.

Maar goed, zeker een aanrader, een 'moetertje'.
This is way beyond my remote concern of being condescending.
Anders of Niets
Luister Live
pi_23870638
quote:
Op woensdag 8 december 2004 18:49 schreef on_air het volgende:
Het heeft even geduurd, 5 jaar met tussenpozen en de afgelopen twee maanden dan toch volledig, maar het is uit.
Maar goed, zeker een aanrader, een 'moetertje'.
Oei, een moetertje?
Ik houd niet van moetjertjes, ondanks dat ik de Slinger geweldig vind.
"In literair opzocht is het zelfs een monsrtum met zijn eindeloze expose's." zoals ik ooit las in een beschouwing over het boek. Terwijl tegelijkertijd de Joyciaanse stukjes werden geprezen.
Ook werd we vaak een link gelegd met een boek van Flaubert: Bouvard et Pecuchet.
Zelf nooit gelezen jammer genoeg.
Misschien is er iemand die het wel gelezen heeft en zich geroepen voelt om die connectie toe te lichten?
Helpt waar hij kan!
pi_23870997
hmm. Google vertelt helemaal niets over de link tussen Flaubert en Eco's 'Slinger van Foucault'. Waar werd die link gelegd? Ik heb Flaubert nog niet gelezen, maar ik vind het wel heel interessant.
Het 'Dictionnaire des idées reçues' in Bouvard et Pecuchet had best een van de bronnen die worden aangehaald in de SvanF kunnen zijn, maar het wordt volgens mij niet aangehaald.

Wat secundaire literatuur vertelt me dat Flaubert een satire heeft gemaakt van de zoektocht naar kennis van boeken en op het einde de futiliteit van alle menselijke inspanning hekelt, dus het zou heel goed kunnen dat er paralellen zijn.

Welkom trouwens in het Fok! Literaire Nachtcafe!
pi_23882281
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 02:24 schreef NoSigar het volgende:

[..]

Oei, een moetertje?
[knip]
Nuance: voor mezelf een moetertje.
Het is namelijk helemaal mijn onderwerp en het is Eco.
Een aanrader voor anderen .
Anders of Niets
Luister Live
pi_23882364
Het is Eco wil ik niet zo snel zeggen... "Het eiland van de vorige dag" gaf mij het gevoel dat ik wel heel dom was. Dáár was niet door te komen.
pi_23882712
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 17:27 schreef Isabeau het volgende:
Het is Eco wil ik niet zo snel zeggen... "Het eiland van de vorige dag" gaf mij het gevoel dat ik wel heel dom was. Dáár was niet door te komen.
Het is niet zaligmakend. Maar ik was helemaal weg van de Roos en wilde de Slinger al tijden lezen. Vooral vanwege het thema en dat dan op een 'Eco manier', dat leek me geweldig. Het Eiland is me door iedereen afgeraden, ik twijfel nog of ik erin ga beginnen.
Anders of Niets
Luister Live
pi_23882718
Het kost me heel veel moeite om door het "Slinger"-boek heen te komen. Na ruim 100 blz zie ik amper het licht in de tunnel. Het zou jammer zijn - begrijp ik uit de hier geschreven recensies - om te stoppen. Het zou het 2e boek (Na Joyce's - Finnegans Wake ) zijn dat ik terzijde leg.
pi_24028224
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 03:01 schreef corc het volgende:
hmm. Google vertelt helemaal niets over de link tussen Flaubert en Eco's 'Slinger van Foucault'. Waar werd die link gelegd? Ik heb Flaubert nog niet gelezen, maar ik vind het wel heel interessant.
Het 'Dictionnaire des idées reçues' in Bouvard et Pecuchet had best een van de bronnen die worden aangehaald in de SvanF kunnen zijn, maar het wordt volgens mij niet aangehaald.
Idd dat was destijds de verwijzing, het Dictionnaire.
B&P is een onvoltooideFlaubert en heb ikzelf altijd voor 'later' laten liggen. Hoewel het eigenlijk altijd zonde is om Flaubert te laten liggen.
In de Slinger wordt het niet aangehaald, maar in recensies en essays destijds werd er veel over geschreven, mn in de Groene Amsterdammer die ten tijde van de uitgave van de Slinger er een speciaal nummer aan gewijd hebben.(mocht iemand het willen weten).
Helpt waar hij kan!
pi_24028573
Ik wil eerst Madame Bovary lezen, daarna zijn eventueel andere Flauberts aan de beurt.

Welkom in het literaire nachtkafee overigens weer
pi_24028804
Madame Bovary is altijd een aanrader-ik lees niet heel erg graag negentiende-eeuwse literatuur (of wellicht begin ik er gewoon niet graag aan). Maar Flaubert is prachtig en Mme. Bovary een van de betere boeken die ik ken.
Het lijkt me een mooie kans in deze tijd: beter dan, om maar eens wat te noemen, de Avonden weer eens verveeld te herlezen.
Helpt waar hij kan!
pi_24029251
Achja, het is maar net waar je je prioriteiten legt natuurlijk. Als ik haast had om aan Flaubert te beginnen zou ik eerder korten op het posten op Fok!, of korten op mijn slaap, dan op het lezen van de Avonden...

En ik zit al redelijk in de Franse 19de Eeuw, op mijn leeslijstje, tussen de stapel zitten 'A Rebours' van Huysmans, en ik moet nog wat deeltjes Proust (eigenlijk 20ste eeuw, natuurlijk). Dus aan Flaubert begin ik lekker als ik er zin in heb, waarschijnlijk ergens in de zomer...
pi_24312453
Hier wat fotootjes van het Arts et Metiers.
In mijn verbeelding was het overigens allemaal wat groter: die slinger is zo groot als een handbal (ik heb wel eens een grotere gezien) en in dat vrijheidsbeeld kan men zich slechts voor blinde en hun geurvermogen missende suppoosten verschuilen.

Op de achtergrond, in die lichte koepel zie je het draadje waaraan de slinger hangt.

Wel een leuk museum overigens.
Helpt waar hij kan!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')