abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21357888
Rechter: LPF mag niet failliet gaan
quote:
De Rotterdamse rechtbank heeft een faillissementsaanvraag van het hoofdbestuur van de Lijst Pim Fortuyn (LPF) afgewezen. De redenen voor de afwijzing zijn niet bekend gemaakt, aangezien de uitspraak van de rechter niet openbaar gemaakt wordt. Dat heeft een woordvoerster van de rechtbank dinsdagochtend bekendgemaakt.

LPF-Kamerlid Hilbrand Nawijn, als gedelegeerde tevens lid van het partijbestuur, stelde in een commentaar dat volgens de rechter de ledenvergadering van de partij toestemming had moeten geven. De partijleden gingen op 13 juli wel akkoord met een uitstel van betaling, maar er is destijds niet gestemd over een faillissement. De LPF probeert al enige tijd de organisatie te ordenen. In het verleden werden er grote sommen geld geleend bij geldschieters, onder meer om dure verkiezingscampagnes te financieren. Faillissement was volgens de partijtop noodzakelijk om met een schone lei een doorstart te kunnen maken.

Het is nog onduidelijk hoe de partij zal reageren op het besluit. Kamerfractie en bestuur komen woensdag samen om zich te beraden. Een mogelijkheid is volgens Nawijn een nieuwe vereniging op te richten, waarbij de fractie zich vervolgens kan aansluiten.
Nou ja, kijk, het heeft dus even geduurt, maar het einde van de LPF is eindelijk in zicht. De brakke erfenis van de "Goddelijke Kale" is technisch failliet (het kan de schuld immers niet terugbetalen).

Ik ben van mening dat de LPF moet stoppen met al haar activiteiten moet stopzetten. De lokale uitvloeisels van deze partij, ten name van de Leefbaren, kunnen prima door als alternatief voor de oudere.

Alleen de bestemming van de voormalige PvdA-achterban van deze partij, die ze verkregen bij de eerste keer dat ze meededen met landelijke verkiezingen, roept bij mij vraagtekens op. Waar gaat deze heen? Het grootste gedeelte is al bij de PvdA terug en een ander deel zit nog bij de LPF zelf of bij een van de vele afsplitsingen.

Maar er is 1 ding wat zeker duidelijk is en dat is dat de achterban van PvdA, waarmee de LPF is groot geworden, een sterke leider nodig heeft en zal met het vertrek van Wouter Bos zijn heil zoeken bij een andere praatjesmaker die er van uit gaat dat het volk niet nadenkt voordat het op de stemknop drukt.

[ Bericht 0% gewijzigd door DrWolffenstein op 17-08-2004 22:17:20 ]
pi_21357972
Zoals ik het in het bericht lees zijn er nog genoeg mogelijkheden voor een 'uitweg' voor de LPF en zijn ze nog lang niet ten einde.

Helaas.
pi_21358027
Hoe zit het eigenlijk met de kamerzetels mocht de LPF failliet gaan, of heeft het daar geen gevolgen voor ?
pi_21358136
einde van LPF

het was gewoon een technische constructie om faillissement aan te vragen, ze gaan heus niet stoppen omdat dat niet lukte
pi_21358283
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 21:52 schreef DrWolffenstein het volgende:
Nou ja, kijk, het heeft dus even geduurt, maar het einde van de LPF is eindelijk in zicht. De brakke erfenis van de "Goddelijke Kale" is technisch failliet (het kan de schuld immers niet terugbetalen).
Ik ben van mening dat de LPF moet stoppen met al haar activiteiten moet stoppen.

Stoppen inderdaad. Er staat vanzelf opnieuw iemand op die dezelfde denkbeelden heeft en ze fatsoenlijk kan uitdragen. Van wat er nu zit moet ik toch alleen maar heel hard huilen.
pi_21358353
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 21:57 schreef gelly het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de kamerzetels mocht de LPF failliet gaan, of heeft het daar geen gevolgen voor ?
De Kamerleden gaan gewoon verder, die zijn niet financieel afhankelijk. Maar de LPF komt toch wel weer terug, gewoon een nieuwe partij oprichten met Leefbaar Rotterdam, die hebben toch al plannen.

vandaag is het failliesement trouwens nog niet door de rechter aangenomen, ze bestaan dus nog gewoon, ze moeten toestemming hebben van de leden.
"Het is beter te handelen en spijt te hebben, dan niet te handelen en spijt te hebben"
pi_21358748
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 22:01 schreef Esc het volgende:
einde van LPF
Jazeker, na deze ellende is er niemand die ze nog als politieke partij serieus neemt, tot zover er nog mensen waren die dit nog deden uiteraard.
pi_21358794
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 22:25 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Jazeker, na deze ellende is er niemand die ze nog als politieke partij serieus neemt, tot zover er nog mensen waren die dit nog deden uiteraard.
Ach, je blijft ze altijd houden natuurlijk
pi_21358842
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 22:26 schreef gelly het volgende:

[..]

Ach, je blijft ze altijd houden natuurlijk
Yep, net zo als er mensen zijn die PF zelf serieus namen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 22:39:41 #10
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21359178
quote:
We kiezen personen geen partijen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_21359221
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 22:39 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

We kiezen personen geen partijen.
Klopt, maar de LPF krijgt toch ook subsidie ?
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 22:44:44 #12
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21359320
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 22:41 schreef gelly het volgende:

[..]

Klopt, maar de LPF krijgt toch ook subsidie ?
Dat zal er dan wel los van staan. In de praktijk stem je nl. gewoon op een partij, maar ik denk dat systeem waarbij je op een persoon stemt sterke staatsrechterlijke voordelen heeft.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 23:17:45 #13
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21360202
quote:
Mensen komen op persoonlijke titel in de kamer en zijn ook slechts aan de kiezer verantwoording schuldig. Bij de SP kunnen ze je daar een mooi verhaal over vertellen na de emancipatoire afscheiding van Ali Lazrak.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  woensdag 18 augustus 2004 @ 01:01:38 #14
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21362652
LPF, das war einmal...

De volgende kiezersopstand komt er binnenkort aan.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  woensdag 18 augustus 2004 @ 01:06:47 #15
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_21362753
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 22:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Serieuzer als 'ik ben tegen de hoge lonen voor managers maar na mijn ambtstermijn stem ik wel in met een loonsverhoging' Wim Kok.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_21363238
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 01:06 schreef Flumina het volgende:

[..]

Serieuzer als 'ik ben tegen de hoge lonen voor managers maar na mijn ambtstermijn stem ik wel in met een loonsverhoging' Wim Kok.
Die gast heeft 2 commissariaten, die loopt lekker binnen. Die neemt het niet meer zo nauw met zijn gedachtengoed. Echt een slappe zak die Wim Cock
  woensdag 18 augustus 2004 @ 01:39:36 #17
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_21363266
TS snapt het weer eens niet
pi_21363379
Dat faillissement is puur en alleen om geen belasting (schenkingsrecht) te hoeven betalen, de schuldeisers willen best die 2 miljoen (gewoon even) kwijtschelden, maar dat betekent dat het een gift wordt, waar 30 of 40 % belasting over moet worden betaald. Door deze constructie zou dat niet hoeven.
Maar ook al zou dat faillissement door kunnen gaan, denk ik dat de LPF sowieso de volgende verkiezingen 0 of hooguit 1 zetel krijgt
pi_21364663
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 21:55 schreef Roeni3 het volgende:
Zoals ik het in het bericht lees zijn er nog genoeg mogelijkheden voor een 'uitweg' voor de LPF en zijn ze nog lang niet ten einde.

Helaas.
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 01:39 schreef MeneerGiraffe het volgende:
TS snapt het weer eens niet
Jawel hoor, dat de als de LPF technisch failliet is kan deze uiteraard een uitweg zoeken uit dit juridische en financiële moeras. Dat ik van mening ben dat de stekker nu maar eens uit het stopcontact moet worden getrokken is heel wat anders. Dat zie ik eerlijkheidshalve ook niet zo snel gebeuren.
pi_21366679
Ze blijven echt wel hoor.

Ik hoop het ook. Anders is het alleen maar voordeel voor die Sorensen en zijn vriendjes
  woensdag 18 augustus 2004 @ 15:50:51 #21
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21374170
quote:
Hoofdbestuur gaat LPF-leden raadplegen

DEN HAAG - Het hoofdbestuur van de LPF gaat de leden raadplegen over de vraag hoe het nu verder moet met de partij. Vorige week vroeg het faillissement aan, maar de Rotterdamse rechtbank wees dat afgelopen dinsdag af.

Volgens LPF-Kamerlid Nawijn, die als gedelegeerde is toegevoegd aan het bestuur, is het woord nu aan de leden. De Tweede-Kamerfractie wacht de uitkomst van de ledenraadpleging af.

Het hoofdbestuur heeft woensdag de fractie tekst en uitleg gegeven over de faillissementsaanvraag, aldus Nawijn. Met een faillissement hoopt het de partijorganisatie weer op orde te kunnen krijgen. Twee grote financiers, de vastgoedondernemers Maas en Thunnessen, waren bereid hun geld in de LPF te investeren, maar dat is door het schenkingsrecht niet mogelijk. Daarom koos het hoofdbestuur voor faillissement in de hoop een doorstart te kunnen maken. De rechtbank wees de aanvraag echter af omdat de leden zich wel hadden uitgesproken over een uitstel van betaling, maar niet over een faillissement.

Leden

De Tweede-Kamerfractie vindt het een goede zaak dat de leden opnieuw geraadpleegd worden. Dat zal de komende tijd allereerst gebeuren via regiocoördinatoren en lokale afdelingen en eventueel later nog via een algemene ledenvergadering. Er kan besloten worden met de huidige vereniging door te gaan of een nieuwe op te richten. Wanneer er duidelijkheid is over de toekomst van de partij kon Nawijn woensdag nog niet zeggen.

De onduidelijkheid heeft volgens Nawijn in ieder geval geen gevolgen voor de werkzaamheden van de fractie. ,,Wij wachten eensgezind de ledenraadpleging af en zien dan verder. Maar ons werk gaat gewoon door.''

ANP

Bron: LC
En terecht dat de leden geinformeerd moeten worden voor een eventuele faillissement.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_21374720
Dat bedoelen ze dan met "dichter bij het volk" en "een eind aan de achterkamertjespolitiek"
pi_21375507
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 22:27 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ook het CDA,PvdA,VVD, SP, GL, D'66, SGP etc.

Ik zal er zelf niet op stemmen maar kan me voorstellen dat een deel van de bevolking de LPF als gangmaker zag.
Yeah baby Yeah!
pi_21376523
De kamerleden staan opzich los van de partij, die kunnen er zo uitstappen.
pi_21397543
quote:
Kastekort leidt tot nieuwe onrust in LPF

Een nieuwe scheuring dreigt voor de Lijst Pim Fortuyn (LPF). Aangevoerd door de huidige partijvoorzitter Henrick Fabius dreigen een aantal leden van het hoofdbestuur een nieuwe vereniging op te richten. Fabius hoopt dat een groot deel van de leden en de Kamerfractie hem volgen.

De mogelijke splitsing volgt op de afwijzing van een faillissementsaanvraag door een Rotterdamse rechter. Fabius, in functie sinds juni, zag een faillissement als beste manier om een doorstart te maken zonder schulden. De LPF heeft een acuut kastekort van ongeveer 250 duizend euro. Deze strategie werd gesteund door de Kamerfractie van de LPF. Twee andere bestuursleden waren echter ontstemd, en zagen de aanvraag als een verkapte poging zonder ledeninspraak de 'oude LPF' te lozen, terwijl onder dezelfde naam zou worden verdergegaan.

Na de afwijzing van de rechter hebben Fabius en zijn medestanders Pieterman en Swarte hun vertrek aangekondigd. Bij de Kamer van Koophandel hebben zij inmiddels een nieuwe 'Vereniging LPF' laten registreren. Daarnaast worden pogingen ondernomen provinciale bestuursleden achter de actie te krijgen. De beide overgebleven bestuursleden willen de oprichting van de nieuwe LPF niet accepteren. "Dat vechten we aan, desnoods tot aan de rechter", aldus bestuurslid Belder. Partijadviseur Marten Fortuyn liet in een reactie weten genoeg te hebben van het 'gedonder' in de partij die zijn broer oprichtte: "Het is ongelooflijk wat er allemaal gebeurt. Ik kan het niet meer volgen. Het is nog erger dan in een bananenrepubliek."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')