abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 10:14:54 #1
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21174579
Vandaag heeft de huidige minister president van Singapore (Goh Chok Tong) zijn ontslag aangeboden aan President S.R. Nathan. Mr Goh is 14 jaar lang de PM van Singapore geweest en was de tweede PM van Singapore, na Lee Kwan Yew. En surprise surprise, de nieuwe PM wordt donderdag benoemd en is de zoon van de eerste PM, Lee Hsien Loong. Het gaat er hier erg democratisch aan toe..

Meer achtergrond
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 10:21:27 #2
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21174688
CNN

Lee Hsien Loong. His ascension to PM has fueled skepticism of a Singapore power dynasty well intact.

Inderdaad, erg democratisch vinden de mensen het hier ook niet en velen zien in Lee Hsien Loong niet de beste opvolger.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 10:23:11 #3
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21174717

Oud PM Goh wordt een Senior Minister in het nieuwe kabinet.
pi_21176013
Wie het ook zou worden, veel zal er toch niet veranderen.
I was pissing by the door when I heard two shats. You are holding a smoking goon - you are clearly the guilty potty.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 12:44:42 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21177673
Singapore is geen echt democratisch land, maar ja, echt slecht gaat het niet, het heeft een functionerend rechtssysteem, corruptie is laag, bijna geen criminaliteit.
Zo zie je maar weer dat Democratie niet het enige systeem is dat functioneert.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_21179187
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 12:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Singapore is geen echt democratisch land, maar ja, echt slecht gaat het niet, het heeft een functionerend rechtssysteem, corruptie is laag, bijna geen criminaliteit.
Zo zie je maar weer dat Democratie niet het enige systeem is dat functioneert.
Denk je niet dat dat andere oorzaken heeft? Volgens mij zijn in signapore een aantal grondrechten sterk ingeperkt (vrijheid van meningsuiting, etc). Daardoor heeft de overheid veel meer macht om criminaliteit, corruptie, etc aan te pakken.

Of valt dat in de huidige tijd wel mee met de beperking van grondrechten?
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_21180119
In Singapore worden mensen grootgebracht met heel veel discipline en een enorme sociale groepsdruk. Dit leidt er toe dat mensen veel meer conformeren en zich ook echt netjes gedragen. Vergeleken met dat soort landen is Nederland qua gedrag een grote apenjungle.

Anderzijds geeft de Singaporese cultuur ook een hoop beklemming. Dat continue groepsgedrag geeft mensen weinig individualiteit en privacy.

Als niet-Singaporees is het daarom prachtig om in dat soort landen rond te lopen: geen criminaliteit, geen apengedrag, je voelt je er echt helemaal op je gemak. Voor de Singaporezen kan de beklemming misschien wel wat ongemakkelijk zijn.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 14:43:45 #8
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21180723
Veel plezier ermee. Is het weer en fascist?

Dit is toch het land waar kauwgom verboden was? En waar je met een lichtkogel moet rijden die af gaat als je te hard rijdt?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_21181209
Van vader op zoon, waar heb ik dat toch eerder gezien?
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 15:34:32 #11
45206 Pietverdriet
pi_21182200
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 14:43 schreef PJORourke het volgende:
Veel plezier ermee. Is het weer en fascist?

Dit is toch het land waar kauwgom verboden was? En waar je met een lichtkogel moet rijden die af gaat als je te hard rijdt?
Overdrijven is ook een vak, ieder land heeft zo zijn wetten. En kauwgom verbieden, dat vond ik eigenlijk een prima idee. Is een heel normale manier van overheid bedrijven.
pi_21183990
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is een heel normale manier van overheid bedrijven.
Niet in mijn land
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 18:31:06 #13
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21187185
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
En kauwgom verbieden, dat vond ik eigenlijk een prima idee. Is een heel normale manier van overheid bedrijven.
Ik vind het nogal totalitair eigenlijk. Ik sta er zelf niet op te wachten, hoe vies kauwgom ook zijn mag.
  woensdag 11 augustus 2004 @ 02:05:53 #14
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21198573
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 18:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik vind het nogal totalitair eigenlijk. Ik sta er zelf niet op te wachten, hoe vies kauwgom ook zijn mag.
Het is niet totalitair. En er zijn een hoop vooroordelen over Singapore. Een lichtkogel die afgaat als je te hard rijdt? Hoe krijg je het verzonnen. Heb ook al eerder gehoord dat er kooien op kruispunten staan en als je schuin oversteekt daar voor een paar uur in wordt opgesloten.

Nee, ik heb afgelopen weekend mijn eerste aanraking met de politie gehad en dat was eigenlijk zeer positief. Ze stonden om 6.00 AM voor mijn deur vanwege geluidsoverlast. En de muziek stond inderdaad erg hard. Ik kreeg geeneens een waarschuwing, ze vroegen me of ik de buren had uitgenodigd en vroegen me of het iets zachter kon. Heel beleefd en vol respect.

Over kaugom, het verbod is al minder streng dan het was. Het is niet verboden om kaugom te kauwen, alleen de verkoop is verboden. Een paar maanden geleden is de verkoop van nicotine kaugom wel toegestaan. Ik heb in de 14 maanden die ik hier zat nog van niemand gehoord dat ze een boete hebben gehad (de boetes zijn inderdaad erg hoog, 250 euro voor roken waar het niet mag).

Alleen drugs, ja, daar moet je ver bij vandaan blijven. Misschien herinneren jullie Van Damme nog, die hier een paar jaar geleden opgehangen is.
  woensdag 11 augustus 2004 @ 02:26:58 #15
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21198872
Ik had het over het kauwgomverbod, dat vind ik totalitair. Ik wist wel dat het al versoepeld was.

Dat van die lichtkogel had ik ergens gelezen maar ik wist zelf niet of het klopte. Ik vind dat ook nogal drastisch namelijk. Gelukkig is het niet waar.
  woensdag 11 augustus 2004 @ 02:58:21 #16
19840 Libris
Live from Singapore
pi_21199221
Ik vind het kauwgom verkoop verbod niet slecht, het bevalt me goed. Ten eerste zie je niet overal van die domme kauwende koeien en natuurlijk het echte voordeel is dat je nergens kauwgom op de grond ziet liggen. Zelfde geldt voor hondendrollen. Ik heb serieus in 14 maanden nog geen drol op straat zien liggen. Iedereen die een hond uitlaat ruimt de zooi op.
  woensdag 11 augustus 2004 @ 07:50:16 #17
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_21199928
Singapore is een mooi land. En een schoolvoorbeeld dat liberale dictatuur wel werkt.
Ik zie de laatste tijd in Nederland politieke trekjes die naar hetzelfde systeem neigen.

Maar je kunt zeggen over die oude premier wat je wilt, hij heeft wel voor veel voorspoed gezorgt in zijn land. Ik denk dat zijn opvolger diezelfde lijn gaat voortzetten.

Libris : Wat is Spingapore eigenlijk,
  • is het nu een apart land ?!
  • een oud kolonie van de Engelsen ?!
  • of een enclave/provincie van China ?! (want de diplomatieke betrekkingen met China zijn bijzonder goed te noemen).
  •   woensdag 11 augustus 2004 @ 07:57:59 #18
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21199955
    Iedereen is inderdaad zeer te spreken over de 'oude' PM, Goh, die net is afgetreden. De laatste 14 jaar is Singapore enorm gestegen qua welvaart en omstandigheden. Mensen werken hard, maar ze krijgen er ook veel voor terug..

Singapore is een onafhankelijk land sinds 1965, voor de 2e wereldoorlog (sinds 18??) was het een Engelse kolonie (soms nog goed te merken: schooluniforms, links rijden). In WO II was het bezet door de Japanners. Na Wo II tijdelijk van de britten en van de maleisiers en daarna dus onafhankelijk. Banden met China zijn inderdaad goed, maar ook bijvoorbeeld met Amerika, ik zou het geen enclave willen noemen en officieel is het er ook geen.
    Betrekkingen met Maleisie zijn erg koel, veel conflicten over landbezit (eilandjes) en Maleisie verkoopt drinkwater aan Singapore. Als Maleisie de kraan dichtdraait, valt Singapore binnen 8 uur Maleisie binnen.. Het hele leger (iedereen onder de 48 is reserdivist) is daarop getraind..
      woensdag 11 augustus 2004 @ 08:09:25 #19
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_21200011
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2004 07:57 schreef Libris het volgende:
    Betrekkingen met Maleisie zijn erg koel, veel conflicten over landbezit (eilandjes) en Maleisie verkoopt drinkwater aan Singapore. Als Maleisie de kraan dichtdraait, valt Singapore binnen 8 uur Maleisie binnen.. Het hele leger (iedereen onder de 48 is reserdivist) is daarop getraind..
    Die kende ik nog niet.......
    Maar heeft singapore geen eigen wateringssysteem ?!
  • Ze hebben behoorlijke afwatering stelsels (preventie van de moessonregens)
  • en ze liggen aan de zee.
  •   woensdag 11 augustus 2004 @ 10:24:47 #20
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21201348
    Ja, klopt wel, maar voor 4 miljoen inwoners is het net wat te weinig water. Ik ken wel een aantal Europeanen die bezig zijn met ontziltingscentrales, maar dat is nog niet helemaal voldoende. Het regent wel aardig wat, maar niet voldoende voor iedereen die hier woont. Daarom liggen er een paar grote waterleidingen naar maleisie.
    Singaporese leger is behoorlijk indrukwekkend, zoals ik al zei, iedereen is reserdivist en moet 2 a 3 weken per jaar op herhaling. 4.6 % van het BNP wordt eraan besteed. Tegen 1.6% van Nederland.
    pi_21204071
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2004 07:57 schreef Libris het volgende:
    LOL klein landje valt ff Malasia binnen om water Singapore heeft wel een sterk leger, bijna net zo sterk als Nederland.

Koel in de letterlijke zin van het woord trouwens?
    pi_21204104
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2004 10:24 schreef Libris het volgende:
    Ja, klopt wel, maar voor 4 miljoen inwoners is het net wat te weinig water. Ik ken wel een aantal Europeanen die bezig zijn met ontziltingscentrales, maar dat is nog niet helemaal voldoende. Het regent wel aardig wat, maar niet voldoende voor iedereen die hier woont. Daarom liggen er een paar grote waterleidingen naar maleisie.
    Singaporese leger is behoorlijk indrukwekkend, zoals ik al zei, iedereen is reserdivist en moet 2 a 3 weken per jaar op herhaling. 4.6 % van het BNP wordt eraan besteed. Tegen 1.6% van Nederland.
    Landen met grote legeruitgaven staan er niet echt om bekend economisch veel te groeien.
    pi_21206476
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2004 12:31 schreef pberends het volgende:
    Landen met grote legeruitgaven staan er niet echt om bekend economisch veel te groeien.
    Bijna 12% y/y genoeg voor je?

http://www.iht.com/articles/533438.htm
    I was pissing by the door when I heard two shats. You are holding a smoking goon - you are clearly the guilty potty.
    pi_21207055
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2004 14:01 schreef Crabtree het volgende:

[..]

Bijna 12% y/y genoeg voor je?

http://www.iht.com/articles/533438.htm

Ik zei, ondanks die legeruitgaven, zoveel economische groei, daarom bewonder ik Singapore juist.
      donderdag 12 augustus 2004 @ 02:26:55 #25
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21225254
    quote:
    Op woensdag 11 augustus 2004 14:27 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik zei, ondanks die legeruitgaven, zoveel economische groei, daarom bewonder ik Singapore juist.
    Ja, en lage inkomensbelasting, maar wel een erg erg hoge autokosten. Eerst een licentie kopen voor zo'n 15.000 euro en dan zijn auto's zelf ook nog eens erg duur.
      donderdag 12 augustus 2004 @ 10:38:58 #26
    45206 Pietverdriet
    pi_21228466
    quote:
    Op donderdag 12 augustus 2004 02:26 schreef Libris het volgende:

[..]

Ja, en lage inkomensbelasting, maar wel een erg erg hoge autokosten. Eerst een licentie kopen voor zo'n 15.000 euro en dan zijn auto's zelf ook nog eens erg duur.
    je hebt in Singapore echter niet echt een auto nodig, toch?
    pi_21228524
    quote:
    Op donderdag 12 augustus 2004 10:38 schreef Pietverdriet het volgende:
    je hebt in Singapore echter niet echt een auto nodig, toch?
    Om ergens te komen? Nee, met de MRT, bus en taxi (erg goedkoop) kun je overal wel komen.

Als statussymbool? Jawel.
      donderdag 12 augustus 2004 @ 10:56:04 #28
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21228760
    quote:
    Op donderdag 12 augustus 2004 10:42 schreef Crabtree het volgende:

[..]

Om ergens te komen? Nee, met de MRT, bus en taxi (erg goedkoop) kun je overal wel komen.

Als statussymbool? Jawel.
    Precies, status. Maximumsnelheid is 90 km/h en toch zie je ferrari's, Rolls, Porsches, Jags (erg veel) en vorige week nog een Lamborgini..

Ik neem de auto met chauffeur meestal, de taxi.. zelfs naar mijn werk 2 kilometer verder
      donderdag 12 augustus 2004 @ 11:00:43 #29
    45206 Pietverdriet
    pi_21228855
    quote:
    Op donderdag 12 augustus 2004 10:56 schreef Libris het volgende:

[..]

Precies, status. Maximumsnelheid is 90 km/h en toch zie je ferrari's, Rolls, Porsches, Jags (erg veel) en vorige week nog een Lamborgini..

Ik neem de auto met chauffeur meestal, de taxi.. zelfs naar mijn werk 2 kilometer verder
    Nog geen nieuwe fiets?
      donderdag 12 augustus 2004 @ 11:03:30 #30
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21228903
    Nadat er twee fietsen van me weg waren en een paar weken ook het fietsje van mijn buurmeisje ;'( heb ik de hoop opgegeven.. van 1 fiets kan ik zo'n 80 keer met de taxi naar mijn werk en anders loop ik wel..
    pi_21229742
    In Nederland zou ik zeggen: Nieuwe terugjatten.

Hier lijkt me dat niet zo'n heel goed idee. .
      donderdag 12 augustus 2004 @ 11:44:22 #32
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21229842
    quote:
    Op donderdag 12 augustus 2004 11:40 schreef Crabtree het volgende:
    In Nederland zou ik zeggen: Nieuwe terugjatten.

Hier lijkt me dat niet zo'n heel goed idee. .
    Laten we dat maar niet doen... Had al een kleine aanvaring met de lokale sterke arm voor geluidsoverlast op zondagochtend om 6 AM
      donderdag 12 augustus 2004 @ 11:46:14 #33
    45206 Pietverdriet
    pi_21229878
    quote:
    Op donderdag 12 augustus 2004 11:44 schreef Libris het volgende:

[..]

Laten we dat maar niet doen... Had al een kleine aanvaring met de lokale sterke arm voor geluidsoverlast op zondagochtend om 6 AM
    vertel, vertel!!!
      donderdag 12 augustus 2004 @ 12:02:22 #34
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21230291
    quote:
    Op donderdag 12 augustus 2004 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

vertel, vertel!!!
    Even in het kort:

pub ging dicht, iedereen wilde doorgaan, dus de pub komt naar Libris' appartement, 20 man ofzo en een grote lading bier en tortilla chips. Dvd erin, muziek hard aan. Overburen dansen mee op de muziek. Libris gaat kennismaken met de overburen, zit op hun balkon van zijn eigen muziek te genieten als de politie bij mijn app komt kijken (inmiddels 6 uur 's ochtends). Naar huis gelopen en even vriendelijk gepraat. IC (kinda sofinummer) opgeschreven + telefoonnummmer.. Eigenlijk geeneens een waarschuwing gehad, heel vriendelijk: "Have you invited your neightbours?"
      donderdag 12 augustus 2004 @ 12:45:38 #35
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_21231497
    Ja, de Singaporese politiek blijft boeiend. . De regeringspartij is voor de verkiezingen al zeker van de overwinning, omdat de oppositie geen tegenkandidaat stelt voor meer dan de helft van de zetels. De oppositiekandidaten die wel het lef hebben om zich kandidaat te stellen, krijgen vaak te maken met rechtszaken van de regeringskandidaten. Die voelen zich namelijk beledigd door kritische toespraken van de oppositie en dienen dus een aanklacht wegens smaad in. En dat wordt vaak toegewezen, met hoge boetes als gevolg. Dus er is niet al te veel animo om oppositie te voeren.

Maar ik blijf het raar vinden dat de regeringspartij zich niet wat democratischer opstelt. Zelfs dan zouden ze de verkiezingen met groot gemak winnen, omdat Singapore er zo goed voorstaat. Daar hebben ze dit soort methoden niet eens voor nodig.

Oh, en Libris: het is "reservist", niet "reserdivist". Dat laatste lijkt me (ietwat anders gespeld) eerder iemand die ondanks straffen misdaden blijft plegen. .
      vrijdag 13 augustus 2004 @ 03:13:09 #36
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21250743
    quote:
    Op donderdag 12 augustus 2004 12:45 schreef freako het volgende:
    <knip>
    Oh, en Libris: het is "reservist", niet "reserdivist". Dat laatste lijkt me (ietwat anders gespeld) eerder iemand die ondanks straffen misdaden blijft plegen. .
    Wist ik wel....

Ik zat gisteren naar een herhaling van het afleggen van de eed te kijken en televisieprogramma's zonden kleine docu's uit over de nieuwe PM. Ik heb nog maar zelden in mijn leven zoveel geslijm gehoord. Het leek wel of de nieuwe PM een godenzoon is (is ie ook eigenlijk, zoon van de eerste PM). Een briljante student (volgens mij een dubbele masters, inclusief wiskunde), een groot militair (brigade generaal in een paar jaar) en een doorslaggevende minister (is al minister van financien, defensie en ik dacht buitenlandse zaken geweest). Het kan hier hier niet meer stuk
    pi_21251015
    quote:
    Op vrijdag 13 augustus 2004 03:13 schreef Libris het volgende:
    Ik zat gisteren naar een herhaling van het afleggen van de eed te kijken
    Ik zag die eed live, maar mijn God zeg, wat was dat een lange eed. Er zijn ook twee verschillende eden, ééntje over het PM zijn zelf en ééntje over zijn gedrag 'in office'. Dat was nog wel enigszins interessant om te zien, maar de half uur durende ophemel-speech van daarvoor was echt slaapverwekkend.

Maar ach, in ieder geval het democratische proces in Singapore mee mogen maken .
      vrijdag 13 augustus 2004 @ 05:09:18 #38
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21251043
    Ik was het vergeten en zat te X-Boxen tijdens de live-eed... Ik hoor toch een hoop kritische geluiden van mijn collega's en vrienden over de nieuwe Lee..
      vrijdag 13 augustus 2004 @ 05:21:42 #39
    44629 Skeffie
    @ Suzhou, China
    pi_21251058
    Heb 2 vraagjes, Ten eerste zeg je dat je geen problemen had met de politie. Nou vraag ik me af of dat komt omdat ze zo vriendelijk zijn, of omdat je een buitenlander bent. Ik merk hier in China vooral dat de politie weinig tegen te buitenlanders doet.

Ten tweede zeg je dat de banden tussen Singapore en China goed zijn. Ik hoor hier op het nieuws dat die banden een stuk losser zijn gaan staan omdat de (vorige) PM van Singapore naar Taiwan was afgereist en hier was de Chinese overheid niet blij mee. Er werd zelfs gedreigd om de Chinese ambassade te sluiten in Singapore. Maar het zal wel weer goed komen aangezien er veel Chinezen in Singapore zitten
    Some call Flair, "The Dirtiest Player in the Game." Others refer to him as simply "The Nature Boy."
    To be the man........ You've got to beat the man, WHOOOOOOOO
      vrijdag 13 augustus 2004 @ 05:27:41 #40
    19840 Libris
    Live from Singapore
    pi_21251067
    quote:
    Op vrijdag 13 augustus 2004 05:21 schreef Skeffie het volgende:
    Heb 2 vraagjes, Ten eerste zeg je dat je geen problemen had met de politie. Nou vraag ik me af of dat komt omdat ze zo vriendelijk zijn, of omdat je een buitenlander bent. Ik merk hier in China vooral dat de politie weinig tegen te buitenlanders doet.

Ten tweede zeg je dat de banden tussen Singapore en China goed zijn. Ik hoor hier op het nieuws dat die banden een stuk losser zijn gaan staan omdat de (vorige) PM van Singapore naar Taiwan was afgereist en hier was de Chinese overheid niet blij mee. Er werd zelfs gedreigd om de Chinese ambassade te sluiten in Singapore. Maar het zal wel weer goed komen aangezien er veel Chinezen in Singapore zitten
    Ehmz, ik denk dat de politie hier over het algemeen redelijk polite is. Ik was een aantal weken geleden getuige van een vechtpartij tussen twee chinezen, bierflessen en barkrukken door de lucht. Binnen een aantal minuten politie erbij en ik verwachtte dat de onrustschoppers wel hardhandig mee werden genomen. Maar nee, er werd rustig een uurtje gepraat met beide heren (onder begeleiding van 9 agenten ), ze werden volgens mij niet opgepakt, ze werden gewoon uit elkaar gehaald...
    Maar ok daarnaast zal het wel helpen dat ik een blanke ben, zucht. Hehe, ik sta trouwens wel bekend om mijn diplomatieke vaardigheden als ik zat ben...

Over de relatie met China weet ik niet veel, afgezien dat zoals je al zei er veel Chinezen in Singapore zitten en de Chinese Ambassade enorm is. Op zakelijk gebied is er volgens mij ook wel veel contact en mijn school is bezig een dependance op te zetten in China...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')