Na het lezen van een aantal delen "Het middel tegen puistjes", is me iets opgevallen en daar wil ik graag wat over schrijven. Ik hoop dat dit topic door een mod niet in een van die delen wordt gepropt, want het gaat hier niet om "het middel", maar om methodes om van puistjes af te komen. "Het middel" bestaat naar mijn mening namelijk niet; dat is ook wel duidelijk aangezien er nog steeds geen wondermiddel is gevonden na 12 delen
![]()
Behalve Roaccutane, maar dat is bedoeld voor zware acne, met mogelijk vervelende bijwerkingen, en bovendien werkt ook dat niet voor iedereen.
Wat me is opgevallen tijdens het lezen van deze topics, is dat veel mensen op zoek zijn naar "het middel", of combinatie van middelen die hen van puistjes afhelpen. Velen vinden dit middel niet, en soms wordt er zelfs bij lichte/middelmatige acne al nagedacht over Roaccutane. Een enkeling heeft genoeg aan een bepaald middel om van zijn/haar puistjes af te komen, maar de meesten niet.
Als je nou al vanalles geprobeerd hebt, erover nadenkt om aan de Roaccutane te gaan, of Roaccutane werkt niet voor jou/geeft je nare bijwerkingen, lees dit dan even door. Wat ik dus vaak zie in deze topics, is dat mensen een middel proberen, het afschrijven als het niet (goed genoeg) werkt en het volgende middel proberen. Op zich is dit een goede manier om te kijken wat werkt en wat niet, maar vaak is de conclusie dat er geen middel is wat alle acne doet verdwijnen.
Vanuit mijn eigen ervaring heb ik de volgende "theorie" bedacht om acne flink te verminderen/te laten verdwijnen d.m.v. natuurlijke middelen:
Ik ga hierbij uit van lichte/middelmatige acne, die veelal ontstaat door een overmatige talgproductie, veroorzaakt door de hormonen. Als je je acne permanent wilt verminderen/wilt laten verdwijnen kun je beter stoppen met het zoeken naar dat ene wondermiddel, wat dat is er (naar mijn mening) niet. Je zult constant met verschillende "gebieden" van je huidverzorging bezig moeten zijn om tot permanente verbetering te komen en je zult moeten bekijken wat bepaalde producten nou precies doen. Hieronder schrijf ik mijn ervaringen neer, de producten die voor mij werken hoeven niet voor jou te werken, daarom zul je zelf moeten uitvinden wat voor jou werkt, aangezien elke huid anders is. Opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom.
Uitwendig (1)- Vuil verwijderen
Ondanks dat vuil niet de hoofdoorzaak is van puistjes, kunnen puistjes wel degelijk ontstaan door vuil, daarom is het belangrijk regelmatig je gezicht schoon te maken met een product dat niet te agressief is en niet te vet is. Ook moet je ervoor uitkijken dat je niet te vaak reinigt (maximaal 3x per dag), te vaak reinigen, te vette producten en te agressieve producten wakkeren de talg-productie namelijk aan en dat is niet de bedoeling.
Wat ik aanraad: 's ochtends na het opstaan meteen reinigen, 's avonds na het avondeten meteen reinigen en vlak voor het naar bed gaan reinigen (warm water). Misschien reinig jij liever maar 2x per dag op andere tijdstippen, je moet zelf maar uitzoeken wat het beste voor je huid is.
Misschien was jij je gezicht liever met water alleen, ikzelf niet, dus hier 2 producten die ik aanraad:
* Clearskin Facewash van Dr van den Hoog (6-7 euro)
* Mineralenzeep van
http://www.dodezee.net (5 euro)
- Zweten
Zweten is goed ter voorkoming van puistjes, omdat je veel vuil eruit zweet, wat wel belangrijk is; ga na het sporten gelijk douchen, zweet laten zitten kan puistjes veroorzaken (tenminste dat is bij mij het geval).
- Talg
Dit is heel belangrijk, zonder de talglaag op je gezicht aan te pakken krijg je puistjes niet permanent weg. Vette delen van je huid, waar (meestal) regelmatig puistjes ontstaan hebben een overmatige talgproductie. Een goede manier om de talg, en daarmee de kans op nieuwe puistjes, te verminderen, is door regelmatig te scrubben. Doe dit
na het reinigen, om de dag, of om de 2 dagen, niet elke dag want dan kan je je huid beschadigen. Er zijn veel scrubmiddelen op de markt, je moet maar kijken welke voor jou werkt, ik raad de volgende aan:
* Clearskin Scrubgel van Dr van den Hoog (7-8 euro)
Een product dat ik zelf niet heb geprobeerd, maar wat zeer hoog staat aangeschreven (117 stemmen uitgebracht, zeer hoge score) op de site Epinions.com is:
* Clean & Clear Oil Absorbing Sheets (5 dollar)
http://www.epinions.com/b(...)Oil_Absorbing_Sheets- Scheren
Voor de mannen; regelmatig scheren zorgt ervoor dat de huid sneller vernieuwd, waardoor de kans op nieuwe puistjes kleiner wordt.
Ik weet niks over scheerlotions/balsems, want ik gebruik er geen, ik kan me voorstellen dat een vette lotion niet goed is, als iemand hier meer over weet, gooi het in de groep
InwendigOndanks dat puistjes vaak een inwendige oorzaak hebben, ben ik ervan overtuigd dat uitwendige verzorging noodzakelijk is, maar ook inwendig moet het een en ander worden bekeken. Het product
Hepar Sulfuris D4 van A. Vogel, zorgt ervoor dat bestaande puistjes sneller rijp worden en dus minder lang in/onder je huid zitten te etteren (te koop bij Kruitvat of het plaatselijke kruidenwinkeltje, vast ook wel op internet te krijgen, euro of 6-7 denk ik). Verder de bekende producten
Grote Klis en
Biergist Pillen, ze lossen het probleem niet op, maar kunnen wel helpen, ze zijn niet duur en een goede aanvulling.
Heel veel water drinken is ook verstandig, maar dat wist je waarschijnlijk al.
- Voeding
Volgens medici is het niet aangetoond dat voeding invloed heeft op acne, daar moet je gewoon schijt aan hebben en zelf kijken of bepaalde voedingsmiddelen een slechte invloed hebben op je huid. Waard om naar te kijken: varkensvlees, chocola, melkproducten, nootjes en vet voedsel in het algemeen. Verder zijn er gevallen bekend van mensen die een allergie voor een product hadden (graan bijvoorbeeld) en daardoor puistjes kregen.
Uitwendig (2)- Bestaande puistjes in het gezicht
Bestaande puistjes bestrijden is lastig, er zijn zeer veel producten voor op de markt, voor de een werkt dit, voor de ander werkt dat, sommige producten werken weer voor niemand. Zelf merk ik dat het ene product goed is voor de kin, het andere product voor de wangen, etc. Daarom hier een paar producten die je zou kunnen proberen:
Rondom mond/op kin: Clearskin Spotcream van Dr. van den Hoog (5-6 euro).
Op de wangen: Aanstip vloeistof van
http://www.dodezee.net (7,50 euro)
Jukbeenderen: Young Face Biergistcreme van het Kruidvat (ik gok rond de 4 euro)
Voorhoofd:
hiervoor heb ik nog geen goed product gevonden, als iemand wel iets weet voor bestaande puistjes op het voorhoofd, post het dan a.u.b.- Bestaande puistjes op de rug/borst
Wat heel goed werkt:
* "Magnesiumsulfaat" ookwel "Bitterzout" of "Epsom Salt" genoemd, ik weet de prijs niet (probeer de drogist, kruidenwinkel of internet). Maak je rug/borst nat, smeer het sulfaat eroverheen, laat het opdrogen en was het er na 10 minuten weer vanaf, of neem een bad met een paar flinke scheppen van het sulfaat erin. Verstandig is om hiernaast ook dagelijks te scrubben (de huid op je rug/borst is dikker dan in het gezicht dus dat kan geen kwaad).
* Zon & zee, werkt het beste van alles voor de rug & borst, maar die kunnen we helaas niet kopen in Nederland
Belangrijk is dat je
nooit puistjes probeert uit te knijpen voordat ze rijp zijn, dat kan lelijke littekens en ontstekingen veroorzaken. Als een puistje wel rijp is (witte kop), neem dan eerst een warme douche, prik heel zacht (dus niet diep) in het wit en duw (knijp dus niet) de zooi eruit.
Al heb je wel lelijke littekens aan knijpen overgehouden, zoek dan een product waarmee je de huid weer kan herstellen, een geweldige productlijn vind ik het (zeer dure) Glyderm.
Ik raad aan
elke dag alle gebieden van de huidverzorging af te gaan, dan moet je binnen een paar weken resultaat zien. Daarnaast doen rust, weinig stress en een gezonde levensstijl (veel groente en fruit) meer goed dan kwaad voor je huid. Als je lui bent en niet gezond wilt leven kun je Roaccutane proberen en hopen dat het werkt, anders zal je moeten accepteren dat je je puistjes niet weg zal krijgen.