abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 augustus 2004 @ 15:20:25 #1
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21132500
quote:
Cadeaus voor netjes rijden van overheid

DEN HAAG - Automobilisten die zich keurig aan de maximumsnelheid houden en voldoende afstand van hun voorgangers houden, moeten beloond worden met cadeaus. Dat is de inzet van een proef waarmee het ministerie van Verkeer en Waterstaat in oktober begint, aldus een woordvoerder van het ministerie.

,,In de wereld van het verkeer is het gangbaar om het gedrag van verkeersdeelnemers te beïnvloeden door straffende prijsmaatregelen'', zo stelt het ministerie. ,,In deze proef wordt gekeken of het omgekeerde werkt. Jaarlijks zorgen bumperkleven en te hard rijden voor veel ergernis op de weg en voor ongelukken en files.

Het experiment wil deze zaken tegengaan door zich te richten op het belonen van twee gewenste gedragingen: voldoende afstand houden en zich aan de geldende maximale snelheid houden.''

Voor de zes maanden durende proef krijgen zestig automobilisten van het bedrijf Leaseplan een kastje in hun voertuig dat de snelheid en afstand tot de voorgangers meet. Chauffeurs die zich aan de regels houden, sparen punten die ze kunnen omzetten in een beloning.

Het ministerie weet nog niet of de proef, mocht deze succesvol verlopen, een vervolg krijgt. ,,We moeten eerst de resultaten maar eens afwachten'', aldus de woordvoerder.

ANP

Bron: LC
Naast het "automobilistje pesten" is het op zich een goed concept om een beloning voor goed gedrag uit te keren. Stimuleren van goed gedrag is zeker niet verkeerd.

Maar is het wel realistisch? Iedere auto uitrusten met een (fraude-gevoelig?) kastje en de bureaucratie die daar bij komt kijken moet je niet verwaarlozen.

Wat vinden we er hier van? Is dit een goed idee, of zijn er betere middelen voorhanden om veilig verkeersgedrag te promoten?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_21132530
Volgens mij is het met zo een kastje heel eenvoudig om te kijken hoeveel en hoevaak je te hard gereden hebt, rechts ingehaald en gebumperkleeft.

En die data willen ze niet gebruiken zeker, jaja, dikke lul.
pi_21132537
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:22 schreef -Xerxes- het volgende:
Volgens mij is het met zo een kastje heel eenvoudig om te kijken hoeveel en hoevaak je te hard gereden hebt, rechts ingehaald en gebumperkleeft.

En die data willen ze niet gebruiken zeker, jaja, dikke lul.
Het is iniedergeval een makkelijk stap daar naar toe.
  zondag 8 augustus 2004 @ 15:24:24 #4
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_21132563
Normconform gedrag belonen is economisch gezien net hetzelfde als normovertredend gedrag bestraffen, nietwaar?
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_21132578
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:22 schreef haaahaha het volgende:

[..]

Het is iniedergeval een makkelijk stap daar naar toe.
Ik bedoel maar
Slecht idee. Sowieso achterlijk om een test uit te voeren wat god weet hoeveel kost en bij voorbaat al zeggen dat je niet weet of je uberhaupt iets met de behaalde resultaten gaat doen of dat er nog een vervolgactie op komt.

Dat klinkt mij in de oren als lukraak met je geld smijten om het maar ergens aan op te maken. Weg is weg en ik maar betalen
pi_21132610
Wie verzint eik zulke dingen vraag ik me weleens af
pi_21132618
Ambtenaren.
  zondag 8 augustus 2004 @ 15:28:42 #8
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21132638
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:24 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Normconform gedrag belonen is economisch gezien net hetzelfde als normovertredend gedrag bestraffen, nietwaar?
Als je "niet bestraffen" ziet als een beloning, dan wel. Maar wat bedoel je precies?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 8 augustus 2004 @ 15:59:24 #9
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_21133131
Afgezien van de consequenties bij asociaal rijgedrag:
Wie gaat er die kastjes uitlezen, en waar wil de overheid het geld vandaan halen?

Leuk idee, maar niet haalbaar in dit bureaucratische anti-auto land....
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_21133227
Wat een onzin, kost veel, praktisch onhaalbaar, fraudegevoelig en bureaucratisch, dat kan elke drol snappen. What's the big fucking deal VWS?
pi_21133251
overheid.......cadeau..........tuurlijk
pi_21133398
het is nog maar een proef, pberends, maar stel: als het slaagt dan is dat toch een grote pluspunt voor de verkeersveiligheid? al ben ik nogal sceptisch over hoe men deze mensen gaat volgen, imo moet men alleen mensen volgen die overtredingen begaan of er toe in staat zijn, dan denk ik aan dronken een cafe verlaten en in een auto stappen, de rest lijkt me overbodig maar ik wacht de proef ff af

maar misschien moeten ipv dat men overtredingen met straffen zoals met geldboetes kan afdoen, gevangenisstraffen alleen ervoor gegeven worden, alleen geeft dat ook weer een vraag naar capaciteit ervoor die ook voor andere dingen zoals bestrijding van drugscriminaliteit kan worden aangewend en die meer noodzakelijk wordt geacht, tot nu toe, maw je moet het er wel voor over hebben en ik weet niet of wij dat wel willen, ik twijfel iig ook hier
  zondag 8 augustus 2004 @ 16:36:53 #13
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_21133773
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:28 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Als je "niet bestraffen" ziet als een beloning, dan wel. Maar wat bedoel je precies?
Bij de bestraffende aanpak wordt de overtreder bestraft met een nadeel t.w.v. [boete - genot van besteding boetegelden door de overheid, hoe indirect ook] en worden de anderen beloond doordat ze genieten van het gebruik van de boetegelden door de overheid, hoe indirect ook. Bij de belonende aanpak wordt de overtreder gestraft door het betalen van een belasting om cadeaus uit te kunnen delen en worden de andere beloond met een een voordeel t.w.v. [cadeau - belasting om cadeus te kunnen uitdelen].
-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_21135696
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 16:04 schreef pberends het volgende:
What's the big fucking deal VWS?
Wat heeft Volksgezondheid, Welzijn en Sport hier mee te maken?
pi_21135771
mensen moeten meer fietsen en lopen, is gezonder en geeft gemiddeld minder ellende, tenminste als het niet regent
  zondag 8 augustus 2004 @ 18:27:05 #16
81237 releaze
best of both worlds
pi_21135851
wow mensen belonen omdat ze zich aan aan algemene regels houden.
wat krom.
pi_21138259
Last van de hitte zullen we maar denken
GIRO 800800
pi_21139347
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 18:18 schreef Steijn het volgende:

[..]

Wat heeft Volksgezondheid, Welzijn en Sport hier mee te maken?
Foutje Ik dacht VWS - Verkeer en WaterStaat
pi_21147933
heh.... mischien moeten we het boetestelsel en het cadeaustelsel gewoon aan elkaar koppelen.....

Aan het einde van het jaar worden alle boetes die dat jaar betaald zijn in een pot gestopt, daar worden de administratiekosten uit gehaald, en de rest wordt verdeeld onder iedereen die geen boete heeft gehad, en zich dus netjes heeft gedragen.

Daarnaast werd vanmorgen op de radio voorgesteld om een soort no-claim korting op boetes te geven. Maak alle boetes zo'n 4 keer hoger, en stel gewoon dat als je een bepaalde tijd geen boete hebt gehad, dan krijg je korting. Heb je 4 jaar lang geen overtreding begaan, dan krijg je bijvoorbeeld 90% korting. Heb je iedere maand een boete, dan betaal je gewoon het volle pond. Op die manier pak je ook de recidivisten veel effectiever aan....

En daarnaast natuurlijk het Noorse systeem invoeren: Een boete is geen vast bedrag meer, maar een percentage van je belastbaar inkomen van het voorgaande jaar. Daarmee voorkom je in ieder geval dat hardrijden een privilege van de rijke mens wordt.... Daarnaast zorgt dit er ook meteen voor dat de cadeautjes leuker worden

Alles bij elkaar denk ik dat je op die manier een millieu kweekt waarbij het lucratief wordt om je aan de regels te houden. En tenslotte is de Nederlander érg op zijn geld gesteld. De vraag of het hierdoor veiliger wordt staat hier geheel los van.....
pi_21148185
Het is een belachelijk idee. Voor het feit, dat je je aan de wet houdt, hoef je geen 'beloning' te krijgen. Als ik een jaar lang niemand vermoord heb, vraag ik toch ook geen beloning?
Mensen hebben zich aan de wet en dus ook aan de verkeersregels te houden. Houd je je daar niet aan, pas dan het Noorse systeem toe. En dan gaat het niet over een 5 km/u-overschrijding, maar om (relatief) grove overtredingen: meer dan 15 km te snel, bumperkleven, en dergelijke.

Net alsof je iets 'uitzonderlijks' doet door je aan bijv. de maximumsnelheid te houden. Dat is niet uitzonderlijk (of zou het niet moeten zijn).
pi_21155358
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 15:24 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Vanuit het oogpunt van de ontvanger heeft het - economisch gezien - hetzelfde effect. Vanuit het oogpunt van de belastingbetaler niet: door boetes kan de overheid zichzelf gedeeltelijk bedruipen, wat de belastingdruk vermindert, terwijl beloningen de belastingdruk verhogen.

De burger belonen met privileges voor 'goed' gedrag is typisch iets voor 1-partijstaten met bijv. communistische of Baathistische regimes. De overheid eigent zich eerst alles toe, om het vervolgens in de vorm van privileges weer uit te delen aan loyale burgers. De overheid ontleent aan dat mechanisme haar macht.

Beloningen voor goed gedrag zijn iig. niet te rijmen met een 'minimale' staat. Het verbaast me dus weer eens dat dit uit de koker van juist dit kabinet komt.
Write a wise saying and your name will live forever
pi_21156672
Ze moeten goed gedrag nioet gaan belonen, maar asociaal gedrag zwaarder straffen. iemand een maandje zijn rijbewijs afnemen als ie ontzettens asociaal rijdt, mag van mij rustig twee jaar worden bijvoorbeeld.
En als iemand 6 overtredingen achter elkaar maakt, waarom dan maar voor drie bekeuren? Gewoon voor alles bekeuren, kaalplukken die hap. Misschien dat er dan bij sommige mensen iets begint te dagen.
A mind with a heart of it's own
pi_21173599
Het plan van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is volgens mij bedacht door de hitte bevangen beleidsmedewerkers. Het belonen van mensen die zich aan de regels houden lijkt meer op normvervaging.
Alsof notoire hardrijders hun snelheid aan zullen passen omdat zij anders de kans op een cadeautje verspelen!
pi_21173649
Een sigaar uit eigen doos kun je dit wel noemen, dat kastje wat die stumpers gaat controleren, dat kost zeker niets ? Dat moeten ze dus zelf aanschaffen.
No way dat er ooit zo'n kastje bij mij inkomt, ik gedraag mij zoals het hoort en neem zelf mijn verantwoording daarom heb ik nog nooit hoge bekeuringen oid gehad.

Edit: Zijn we dan zulke kleine kinderen aan het worden, dat we een snoepje krijgen als we ons gedragen naar de wensen van iemand ? Trieste bedoeling.
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
pi_21174408
Als het een succes wordt, gaan de belastingen weer omhoog omdat de overheid cadeautjes moet uitdelen!
pi_21174524
2300 euro beloning als je netjes nederland uitrijdt en niet meer terug komt
pi_21174533
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 10:11 schreef Henk_sjoerd het volgende:
2300 euro beloning als je netjes nederland uitrijdt en niet meer terug komt
pi_21406876
quote:
VVD stelt Kamervragen beloningsplan Peijs 19-08-2004

Pieter Hofstra, Kamerlid voor de VVD, zet vraagtekens bij het plan van minister Karla Peijs (CDA) van Verkeer om goed rijgedrag te belonen. Hij vraagt zich af of het 'principieel juist' is om mensen te belonen voor 'normaal gedrag'. Door middel van Kamervragen wil Hofstra weten of Peijs zich niet op een hellend vlak begeeft.

Door middel van een beeldscherm in de auto moet de automobilist continu worden bijgepraat over de volgafstand en snelheid van zijn auto. Zodoende wordt het gemakkelijk voor de bestuurder om zich netjes te gedragen in het verkeer. Doet hij dat, dan wordt hij beloond met een cadeautje. Peijs begint in oktober van dit jaar met de proef die moet bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer.

Hofstra is lid van de Vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat. Hij vraagt aan Peijs of de minister de praktische en financiële gevolgen van haar plan heeft ingezien. Wanneer de proef een positief resultaat heeft moeten namelijk 7 miljoen auto's worden ingericht met de benodigde registratieapparatuur.

De VVD vindt het project 'een typisch voorbeeld van verkwisting van belastinggelden'. Hofstra wil daarom weten onder welke begroting het project wordt gefinancierd. Hij vraagt de minister ook om geen stappen te nemen in het project voordat de Tweede Kamer antwoord heeft gekregen op de door hem gestelde vragen.

[Copyright 2004, Novum]
http://www.nieuws.nl/bericht/4/27348

als het idd zo is als hier wordt gesteld dan is het voor mij ook overbodig, ik acht de automobilist zelfstandig genoeg om ervoor te zorgen dat ze zulke overtredingen niet begaan (in grote mate)

misschien voor veelplegers dat dit wel handig is, maar extra rijcursussen kunnen voor hen ook wel baat hebben, of in het uiterste geval intrekking vh rijbewijs

[ Bericht 4% gewijzigd door zakjapannertje op 19-08-2004 20:45:32 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')