abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21160427
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 18:17 schreef JohnDope het volgende:
Ik ben helemaal niet bang dat ik geen nieuwe spullen op een dag kan komen, ik geef juist heel veel om mijn eigen volk.
Mag ik daar dan aub niet bijhoren
pi_21160595
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 18:17 schreef JohnDope het volgende:

Ik bedoelde als wij de oorlog niet starten, maar de arabieren beginnen de oorlog dan maken ze ons allemaal tot moslim. Ze voeren nog geen oorlog omdat ze de kans nog niet hebben,
Beetje veel last van islamofobie. ?
Wat wil je met die derde wereldoorlog?
Heel noord-afrika veroveren + het midden-oosten ?
En wat dan ?
De islam verbieden ?
Mensen indoctrineren dat islam=bah en democratie= mooi ?
Onderwijl zien ze dat die democratie een ander woord voor buitenlandse onderdrukking en dictatuur is?
Hoe zie jij die nieuwe wereldoorlog ?
pi_21161040
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 14:44 schreef Internationalist het volgende:

[..]

Nee. gewoon. God Bless America.
Nog een uitverkoren volk? Zal Abraham leuk vinden.
iedere engel heeft een duivelse kant.
pi_21169906
quote:
Op maandag 9 augustus 2004 18:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou ik geef geen hol om mensen die zo redeneren (schrap mij maar van je lijstje )
Ik geef veel om normale mensen die respect voor alles en iedereen hebben, en niet alleen maar negatief over ander bevolkinggroepen / religeuze groepen zitten te doen omdat er een paar rotte peren tussen zitten.
Kijk die rotte peren van hun kant, maken ruzie met het westen (wat de oorzaak ook wezen mogen, maar dat doet er niet toe, er is een cyclus van geweld). Dan is het logisch dat de 'rotte' peren van het westen netzo reageren als de rotte-peren van het midden-oosten, maar dan averechts.
Die rotte peren uit het midden-oosten kan je in theorie ook geen rotte-peren noemen, want zij vinden dat zij opkomen voor hun idealen, door ons te haten en bommen bij ons te laten ontploffen.
En doordat die rotte peren ons gaan 'haten', dan gaan wij ook hun 'haten' en zo heb je een oneindige cyclus.
En dan kan je wel zeggen, we moeten wijs zijn en in vrede en harmonie leven en geen oorlog voeren, maar zo werkt het niet in de wereld.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_21175396
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 00:41 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Kijk die rotte peren van hun kant, maken ruzie met het westen (wat de oorzaak ook wezen mogen, maar dat doet er niet toe, er is een cyclus van geweld). Dan is het logisch dat de 'rotte' peren van het westen netzo reageren als de rotte-peren van het midden-oosten, maar dan averechts.
Ah daar hebben we de kortzichtigheid die naar boven komt borrellen. De zogenaamde borrelpraat, wat de oorzaak ook mag wezen, maar die boeit niet .

Als we het zogenaamde niet achterlijke westen wel de moeite zouden kunnen nemen om de achtergronden van deze door sommige genaamde achterlijken te willen begrijpen, dan zouden we als niet achterlijken mischien iets aan de zogenaamde achterlijken kunnen doen. Maar als we dat niet kunnen vind ik ons als westerse wereld in dat opzicht net zo achterlijk als het niet nog achterlijker is.
pi_21175535
Dat is een hoop 'achterlijk'
pi_21175544
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 10:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ah daar hebben we de kortzichtigheid die naar boven komt borrellen. De zogenaamde borrelpraat, wat de oorzaak ook mag wezen, maar die boeit niet .

Als we het zogenaamde niet achterlijke westen wel de moeite zouden kunnen nemen om de achtergronden van deze door sommige genaamde achterlijken te willen begrijpen, dan zouden we als niet achterlijken mischien iets aan de zogenaamde achterlijken kunnen doen. Maar als we dat niet kunnen vind ik ons als westerse wereld in dat opzicht net zo achterlijk als het niet nog achterlijker is. :')
haha wie is er nou kortzichtig, je kan niet quoten, ik kan tenministe nog enig begrip tonen voor het midden-oosten, ik weet hoe ze redeneren, ik begrijp de achtergronden, als ik in het midden-oosten was geboren en opgegroeid, dan had ik achter BinLaden en de hele mikmak gestaan, het lot is nou eenmaal anders dus ben ik de anti-pool van het midden-oosten.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_21175745
Tja als je niet zelfstandig kan nadenken, dan loop je achter elke willekeurige idioot aan.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_21175790
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 11:17 schreef lionsguy18 het volgende:
Tja als je niet zelfstandig kan nadenken, dan loop je achter elke willekeurige idioot aan.

Jou hoor ik ook altijd vel praten, als jij in het midden-oosten was opgegroeid was BinLaden ook jouw held geweest.
Je gaat me toch niet wijsmaken dat dan je held de nieuwe irakese/afghaanse regering is die door de vuile amerikanen is aangesteld. Het gaat steeds meer lijken of de amerikanen het midden-oosten willen overnemen. Op die nieuwe irakese regering en afghaanse regering moet je bommen droppen.
Vanuit een arabier geredeneerd heh.
pi_21175830
Jij kent mij niet dus die veronderstelling is op zijn minst gezegd voorbarig.
Overigens was het niet mijn bedoeling om je te beledigen maar was mijn opmerking meer algemeen bedoeld.
pi_21175873
Ik heb nooit een standpunt ingenomen hetzij pro of contra de oorlog in Irak.
Maar nu we er zijn moet het karwei wel afgemaakt worden om AQ niet de kans te geven om van dit land een tweede Afghanistan te maken, maar dit is wel erg off topic.
pi_21175967
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 11:06 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Dat is een hoop 'achterlijk'
Goed he.

Het zal voor mensen die een journalisten of andere schrijfstudie doen/ gedaan hebben wel een gruwel zijn om zoveel achterlijkheid te lezen.
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 11:07 schreef JohnDope het volgende:

haha wie is er nou kortzichtig, je kan niet quoten, ik kan tenministe nog enig begrip tonen voor het midden-oosten, ik weet hoe ze redeneren, ik begrijp de achtergronden, als ik in het midden-oosten was geboren en opgegroeid, dan had ik achter BinLaden en de hele mikmak gestaan, het lot is nou eenmaal anders dus ben ik de anti-pool van het midden-oosten.
Ow nu ben ik opeens kortzichtig omdat ik niet kan qouten, ik haal het stukje totaal niet uit zijn verband en op de rest van de onzin wou ik niet eens meer reageren.

Ow hoe kan het dat je dan begrip kan tonen voor obl, als je zelf het volgende beweerd :
quote:
(wat de oorzaak ook wezen mogen, maar dat doet er niet toe, er is een cyclus van geweld)
Damn het lijkt wel de westers geneeskunde, niet kijken naar de oorzaken alleen de gevolgen aanpakken. In dat opzicht zjin ze in china met hun oorzaak zoeken, en dan de oorzaak bestrijden ipv symptoom bestijding nog wel een stuk slimmer dan ons achterlijke westen
pi_21176189
ik bedoelde in geval van een cyclus dat er contstant geweld is, het maakt niet uit wie de cyclys is begonnen er zal altijd geweld zijn. Dus ik had het iets anders moeten formuleren of je had het anderes moeten intepreteren.
Maar ik denk dat ik als 1 van de beste hier osama bin laden begrijp, in de tijd dat hij de USS cole opblies vond ik hem wel grappig, kijk dat is op zijn terrein, gewoon kattekwaad is dat.
Maar hij moet niet op westersgrond gebied komen, want anders zullen we ook is naar hun grondgebied komen.
pi_21176267
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 11:36 schreef JohnDope het volgende:
ik bedoelde in geval van een cyclus dat er contstant geweld is, het maakt niet uit wie de cyclys is begonnen er zal altijd geweld zijn. Dus ik had het iets anders moeten formuleren of je had het anderes moeten intepreteren.
Maar ik denk dat ik als 1 van de beste hier osama bin laden begrijp, in de tijd dat hij de USS cole opblies vond ik hem wel grappig, kijk dat is op zijn terrein, gewoon kattekwaad is dat.
Maar hij moet niet op westersgrond gebied komen, want anders zullen we ook is naar hun grondgebied komen.
Dus ambassades in Kenia en Tanzania (die twee landen toch als ik me niet vergis?) mag wel?
pi_21176846
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 11:36 schreef JohnDope het volgende:
[jhnony kijk ik heb wat teveel dope op mode]
Ja kijk ik begrijp hem wel en vond het wel grappig dat ie de uss cole opblies
[mode off]

En wat begrijp je aan obl (als ide uberhaubt al bestaat). Obl is net zo'n oppertunist als veel andere wereldleiders op dit moment.

Hoe kun je eigenlijk een aanslag wel grappig vinden
pi_21176998
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 12:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[jhnony kijk ik heb wat teveel dope op mode]
Ja kijk ik begrijp hem wel en vond het wel grappig dat ie de uss cole opblies
[mode off]

En wat begrijp je aan obl (als ide uberhaubt al bestaat). Obl is net zo'n oppertunist als veel andere wereldleiders op dit moment.

Hoe kun je eigenlijk een aanslag wel grappig vinden
Ik vond binladen grappig en ze aanslag op de uss cole kattekwaad.
Je moet het zo zien: op een dag komen er troepen in ons land, we noemen het maar navo troepen, wij hebben geen zin in die troepen, laat ons lekker met rust. Maar die irritante soldaten willen niet weg.
Wat gaan wij doen als burgers? We gaan militaire doelen van de bij ons bezettende soldaten kapot maken en we pakken die gast aan die het bevel heeft gegeven om soldaten naar ons land te sturen. Die militairen hebben in theorie geen recht om 1 voet op ons land te zetten en vinden ze dat wel kunnen dan hebben wij ook het recht om hun te belemmeren.
pi_21177106
Jemen was niet echt het land van Osama bin Laden. Afghanistan is dat zelfs niet.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 12:17:46 #168
67826 Eye_of_god
What the quack?
pi_21177171
Michiel Smits polemieken zijn geweldig!

Ja, ik moet er altijd hartelijk om lachen.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety."
Benjamin Franklin
pi_21177180
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 12:13 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Jemen was niet echt het land van Osama bin Laden. Afghanistan is dat zelfs niet.
Saoudi - Arabië. Osama bin Laden inmiddels persona non grata.
pi_21177545
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:05 schreef axis303 het volgende:

[..]

Overigens ben ik het over het algemeen wel altijd eens met NR. Dat ze zich inspannen voor een verbod op deze moskee vind ik ook goed, al schieten ze met hun voorbeelden te ver door, datgene over de polen e.d.
Niet lullig bedoeld, maar je raakt nu wel mijn Poolse roots, niet doen! Er hebben wel degelijk veel Polen in het leger gezeten om het Westen te bevrijden:

Tijdens WO II hebben naast de 1e Poolse Pantserdivisie ook andere Poolse legeronderdelen deelgenomen aan de geallieerde opmars. Op allerlei fronten zijn ruim een half miljoen Poolse soldaten betrokken bij de bevrijding van West-Europa. Met hun bijdrage zijn de Polen na de Russen, de Amerikanen en de Engelsen de belangrijkste geallieerde bondgenoot. De Poolse legeronderdelen opereren als onderdeel van deze geallieerde legereenheden, waaronder ook die van Canada. Het staat vast dat zij vaak als speerpunt hebben gefungeerd bij belangrijke doorbraken in de Duitse verdedigingslinies. Desondanks is de Poolse bijdrage aan de geallieerde overwinning in de Westerse en Russische media decennia lang onderbelicht gebleven en is meestal uitgelegd als het succes van de andere geallieerde mogendheden.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_21178351
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 17:12 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik vind eigenlijk dat ze niets aan hun formule moeten veranderen. Laat Michiel Smit de lijnen maar uitzetten: dan worden ze bij de volgende verkiezingen helemaal weggevaagd.
Of zijn actie nu in Roosendaal met die moskeeën De moskeeën fleurden de wijk juist op....
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_21178363
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 12:37 schreef djenneke het volgende:

[..]

Niet lullig bedoeld, maar je raakt nu wel mijn Poolse roots, niet doen! Er hebben wel degelijk veel Polen in het leger gezeten om het Westen te bevrijden:

Tijdens WO II hebben naast de 1e Poolse Pantserdivisie ook andere Poolse legeronderdelen deelgenomen aan de geallieerde opmars. Op allerlei fronten zijn ruim een half miljoen Poolse soldaten betrokken bij de bevrijding van West-Europa. Met hun bijdrage zijn de Polen na de Russen, de Amerikanen en de Engelsen de belangrijkste geallieerde bondgenoot. De Poolse legeronderdelen opereren als onderdeel van deze geallieerde legereenheden, waaronder ook die van Canada. Het staat vast dat zij vaak als speerpunt hebben gefungeerd bij belangrijke doorbraken in de Duitse verdedigingslinies. Desondanks is de Poolse bijdrage aan de geallieerde overwinning in de Westerse en Russische media decennia lang onderbelicht gebleven en is meestal uitgelegd als het succes van de andere geallieerde mogendheden.
Poolse roots

dinsdag 10 augustus 2004 @ 13:18:53 #173
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_21178452
quote:

[..]

Poolse Roots
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
pi_21178507
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 13:18 schreef Schuldige_Omstander het volgende:

[..]

Poolse Roots
Mijn Poolse roots zijn toch lekker puurder dan die van jou.
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 13:22:36 #175
pi_21178539
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 13:21 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Mijn Poolse roots zijn toch lekker puurder dan die van jou.
jij hebt inderdaad een nog langere neus makker, daar kan ik niet tegen op
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
pi_21178639
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 13:22 schreef Schuldige_Omstander het volgende:

[..]

jij hebt inderdaad een nog langere neus makker, daar kan ik niet tegen op
O! zo!
  dinsdag 10 augustus 2004 @ 13:31:36 #177
pi_21178743
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 13:26 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

O! zo!
en wat hebben lange nuezen te maken met de Xenofoben van Nieuw Rechts zult u denken???

Wel, ze kunnen ze niet uitstaan! Ze vertrouwen mensen met donker haar en een willekeurig-in-het-gezihct-gezette-grote-neus niet! De Kloefklappers!
[/quote]
pi_21179498
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2004 13:31 schreef Schuldige_Omstander het volgende:

[..]

en wat hebben lange nuezen te maken met de Xenofoben van Nieuw Rechts zult u denken???

Wel, ze kunnen ze niet uitstaan! Ze vertrouwen mensen met donker haar en een willekeurig-in-het-gezihct-gezette-grote-neus niet! De Kloefklappers!
hee, we gaan het nou toch niet over raszuiverheid van polen hebben he?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_21179554
Buikdansende Turken, Poolse polkadansers, Griekse sirtakihuppelaars, Hollandse klompendansers.
Wordt het tóch nog gezellig!
pi_21241892
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 13:36 schreef JohnDope het volgende:

[..]

humm je praat wel denigrerend, maar je kan alles van me zeggen behalve dat ik een racist ben.
Maar nederland was er aardig in rep en roer over.
Misschien waar jij vandaan komt...

Ach ja.... Nieuw Rechts.... niet serieus te nemen. Hoeven we verder ook geen woorden aan vuil te maken.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  woensdag 25 augustus 2004 @ 09:47:51 #181
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21528004
quote:

[..]

Na zoveel terechte eer voor poolse heldendaden kan een andere poolse herinnering niet onbenoemd blijven. Karel de Gucht van de VLD schreef een uitstekend essay over de noodzaak van de herdenking van de Opstand van het Getto van Warschau te Antwerpen op 31 maart 2003
quote:
Herdenking van de Opstand van het Getto van Warschau - Karel De Gucht

Dames en Heren,

Op 20 januari 1942, een mooie winterdag, reden zwarte dienstwagens de oprijlaan op van een luxueuze villa in de buitenwijken van Berlijn. De villa hoorde tot 1940 toe aan een industrieel, maar die had ze verkocht aan de Sicherheitsdienst, de SD, omdat hij verwikkeld was in een fraudezaak. Vijftien mannen kwamen op die dag bijeen in de gezellige vergaderzaal van de villa die uitkeek over de Grosse Wannsee, het grootste van twee idyllische meren. Zij waren uitgenodigd door Reinhard Heydrich, toen 37 jaar oud, die aan het hoofd stond van het Reichszicherheitshauptamt, de veiligheidsdiensten van het Derde Rijk, met daarin onder meer de SD en de Gestapo. De genodigden waren topambtenaren, dikwijls met de graad van staatssecretaris, van departementen die in meer of mindere mate betrokken waren bij wat de nazi ,,het Jodenvraagstuk'' noemden.

De finale oplossing van dat 'vraagstuk', de Endlösung, vorderde volgens Heydrich veel te traag. Alle Joden moesten verdwijnen uit de gebieden die door de nazi's werden gecontroleerd. Vele Joden waren geëmigreerd toen ze nog de kans hadden, maar Heydrich wilde voorkomen dat het Joodse volk zich elders vestigde. Op deze fatale vergadering werd onder druk van Heydrich beslist om tot de vernietiging van de Joden over te gaan en alle departementen moesten hun medewerking verlenen. Een uitroeiingscampagne, op industriële leest geschoeid, kreeg snel vorm. Dat alles vond plaats op een erg beschaafde manier, schrijft Mark Roseman in zijn boek The villa, the lake, the meeting. De beruchte Adolf Eichmann, ook aanwezig, getuigde later: ,,De vergadering verliep zeer rustig, bijzonder beleefd en erg vriendelijk. Er werd niet veel gesproken en het duurde niet lang. De obers serveerden cognac en sigaren en zo eindigde de bijeenkomst''. Een vergadering waar één van de gruwelijkste beslissingen uit de geschiedenis zijn beslag kreeg.

Het waren keurige, nette heren in voortreffelijke pakken die rond de tafel van de villa aan de Wannsee zaten. Zij organiseerden de holocaust. Het waren echt niet alleen de SS-mannen in Auschwitz, Treblinka, Bergen-Belsen en de andere kampen die verantwoordelijk waren voor deze geplande volkerenmoord. Daarvoor al was de Jodenvervolging volop bezig. In Polen bijvoorbeeld dat in 1939 gedeeltelijk door de nazi's was bezet. In het kleine stadje Izbica trainde de nieuwe Duitse burgemeester zijn honden in het herkennen van de gele Jodenster zodat zij de mensen op straat en onder aanmoedigingen konden aanvallen. De massaal vermoorden en neerschieten van Joden gebeurde in de Sovjetunie haast meteen na de inval van de nazi's in 1941. Maar een haast wetenschappelijk plan om een heel volk uit te roeien kwam er pas begin 1942, tijdens de Wannsee-conferentie. Als gevolg daarvan werden 300.000 Joden uit het getto van Warschau, waar ze voordien bijeengedreven waren, gedeporteerd naar het vernietigingskamp van Treblinka. Daar, en elders, vonden taferelen plaats van een ongeziene verschrikking, die sindsdien in ons collectieve geheugen zijn gegrift.

De getto's functioneerden ondanks alles, op vele plaatsen als een heuse stad. Elk onderwijs aan Joodse kinderen was verboden, maar toch kwamen overal, in kelders en kleine dakkamers, klasjes bij elkaar. Het culturele leven was, zeker in het getto van Warschau, ongemeen boeiend. Zeer veel kunstenaars en musici waren Joden. Zij organiseerden cultuurmanifestaties en concerten van zeer hoog niveau. Tot de deportaties na de beslissing van de Wannsee-conferentie elke poging om een normaal leven te lijden, verstoorden. Berichten over het gruwelijke lot van de mensen die met de eerste konvooien werden weggevoerd, bereikten naderhand de overgebleven bewoners van het getto van Warschau. De Duitsers konden niet alle getto's tegelijkertijd ontruimen omdat het om veel te veel mensen ging en daarom werkten ze met golven. Eens het duidelijk was, dat de eerste groepen van weggevoerden omgebracht waren, wisten de overlevenden in het getto wat hen te wachten stond. Een kleine weerstandsbeweging onder de leiding van Mordechai Anielewicz, een jongeman van 23, ging in het gewapend verzet en lag aan de basis van de opstand van het getto. Toen de nazi politie en het Duitse leger de overgebleven bewoners wilden deporteren in april 1943, vochten de jonge Joodse weerstanders met de moed der wanhoop terug. Zij gingen liever stervend ten onder dan als vee naar de kampen te worden gedreven. De strijd duurde bijna een maand en was bijzonder wreed. Meer dan 56.000 Joden werden gevangen genomen, 7.000 werden ter plaatse neergeschoten. De anderen werden naar vernietigingskampen afgevoerd.

Dames en Heren,
Telkens opnieuw valt op dat de uitvoerders van de holocaust, van de kampbewakers tot de nette heren aan de conferentietafel in de Berlijnse villa, over de slachtoffers van hun monsterlijke daden praten alsof het geen mensen zijn. De menselijkheid wordt hen ontnomen zodat het mentaal veel makkelijker wordt te spreken over de finale oplossing of de opruiming. Dit gaat dus nog een stuk verder dan onverdraagzaamheid of een gebrek aan tolerantie. Telkens opnieuw zie je, van de holocaust tot Rwanda, dat de slachtoffers worden ontmenselijkt zodat hun uitroeiing kan voorgesteld worden als een weldaad. Elke individualiteit wordt uitgewist, alle waardigheid gebannen. De slachtoffers worden een massa, niet meer dan ongedierte. Het valt me, iets te dikwijls naar mijn zin, op met welk gemak er de jongste tijd wordt omgesprongen met termen als genocide en Endlösung. De systematische, geplande vernietiging van een volk is zo afschuwelijk dat het niet mag gebanaliseerd worden. Precies dat gebeurt wanneer de terminologie te dikwijls en te makkelijk wordt gebruikt. Ik vind de oorlog die nu in Irak woedt onverantwoord en zelfs gevaarlijk. Elk slachtoffer is er één te veel. Maar dit een genocide noemen, vergelijkbaar met de Jodenvervolging, zoals een Iraakse minister onlangs deed, is niet alleen onjuist in de feiten. Dergelijk haastig en met opzet gechargeerd woordgebruik tast de betekenis en de draagwijdte van de echte genocide aan, want die was dan toch niet meer dan één van de vele vergelijkbare gebeurtenissen. Het besef van de omvang van de gruwel in die donkere jaren, kan niet anders dan ons taalgebruik determineren. Gebeurt dat niet, dan is ook het besef weggevallen. Het racisme is niets minder dan de ontkenning van de gelijkheid van de mensen. Het tast de menselijke waardigheid aan. In zijn uitwassen leidt het tot gewelddadige conflicten, zelfs tot een massamoord van een onbeschrijflijke omvang zoals de Shoa. Wat er toen gebeurde, wat wij vandaag herdenken, blijft in ons collectief geheugen gegrift. Het mag nooit meer, onder geen enkele vorm, opnieuw gebeuren.

De geschiedenis leerde ons een ijzeren les. En toch. Toch is de strijd nog lang niet gestreden. De jongste jaren zien we onverdraagzaamheid en racisme toenemen, niet alleen hier, maar op vele plaatsen in de wereld. Wat waren de aanslagen van 11 september anders dan de extreme minachting voor de andere, voor zijn menselijke waardigheid? Destructieve moordlust is dus allerminst een unieke eigenschap van Hitler-Duitsland, het is geen monopolie van één politieke stroming. Een van de meest moorddadige regimes van vorige eeuw was dat van de communistische dictator Josef Stalin. En het moslim-fundamentalisme toonde de jongste jaren een gruwelijk gezicht van onverdraagzaamheid en minachting voor andersdenkenden. Als dit soort van fundamentalisme hier te lande voet aan de grond krijgt, is dat niets minder dan een bedreiging voor onze democratische waarden. Daarom moeten we er alles aan doen om de voedingsbodem voor dit vernietigende extremisme weg te nemen. De minachting voor iemand die tot een ander ras behoort, een ander geloof belijdt, een andere politieke overtuiging heeft, een andere seksuele geaardheid, hoort niet thuis in onze democratische samenleving. Die maatstaf is mijns inziens universeel. In een democratische samenleving, waar ook ter wereld, is geen plaats voor haat, racisme of een willekeurige vergelding. Dat betekent dat verdraagzaamheid en respect, ook in het Nabije Oosten, de basis moet vormen voor het vreedzaam samenleven van verschillende volkeren.

De jongste maanden was Antwerpen het toneel van een aantal betreurenswaardige incidenten. Enkele Joodse jongeren werden aangevallen door jonge Marokkanen. Tijdens de demonstratie van 3 april vorig jaar, georganiseerd door het AEL van Abou Jahjah, weerklonk de slogan ,,Dood aan de Joden'' en werden Joodse winkels aangevallen. Er is het incident van een Joodse man die van zijn fiets werd getrokken en in elkaar geslagen. Al bij al is de situatie in Frankrijk of in Nederland nog meer verontrustend. Maar dat wil niet zeggen dat we erover moeten zwijgen. Integendeel. De stelling dat je dit soort van incidenten om de lieve vrede moet stilhouden, vind ik onjuist. Elke vorm van racisme, tegen wie ook, moet aangepakt worden. Toch vinden we dezelfde minachting terug bij de moderne varianten van uiterst rechts, in dit land en elders. De geestelijke erfgenamen van de keurige heren die rond de tafel zaten in de villa aan de Wannsee. Wanneer het Vlaams Blok voorstelt om werkloze migranten te beletten werk te zoeken in een andere sector, treedt die partij in de logica van racistische discriminatie en uitsluiting. De logica die destijds haar eindpunt vond in de Endlösung. Een paar jaar geleden zei de toenmalige ondervoorzitter van het Vlaams Blok, Roeland Raes, dat hij toegaf dat de nazi's de Joden systematisch hadden vervolgd en gedeporteerd. Maar Raes twijfelde of die vervolging inderdaad een onderdeel was van een plan tot uitroeiing. Volgens hem waren de vernietigingskampen van de nazi's niet allemaal zo bedoeld. Hij vond dat het gezeur over die kampen nu maar eens moest ophouden. De publieke standpunten van Raes beschadigden het imago van de partij. Vlaams Blok distantieerde zich daarom van hem en Raes moest ontslag nemen als ondervoorzitter. Maar hij bleef volop actief in de partij, ook plaatselijk, nog altijd. Roeland Raes is geen alleenstaand geval. De grote medestander van het Vlaams Blok, de welbekende Jean-Marie Le Pen, noemt de holocaust een ,,te verwaarlozen detail van de geschiedenis''. Een andere notoire medestander, de Oostenrijker Jorg Haider, zei dat de Jodenvervolging ten tijde van nazi's toch echt niet overdreven mocht worden. Niet zo lang geleden, in 1997, stelde Vlaams Blok senator Wim Verreyken voor om een straat in Berchem te noemen naar Ward Hermans, een Vlaamse dichter.

Hermans werd in de jaren dertig een nationaal-socialist, rabiaat anti-semiet en was tijdens de oorlog één van de oprichters van SS-Vlaanderen. Onder druk van Filip Dewinter werd het voorstel ingetrokken. In het boek ,,De Jonge Turken van het Vlaams Blok'' beschrijft de Nederlandse journalist Rinke Van den Brink de invloed van de neo-nazi's in het Vlaams Blok. Die blijkt erg zwaar door te wegen. Leidende figuren in die partij hebben hun wortels in de VMO, het NSV en Voorpost, uiterst rechtse organisaties met duidelijk racistische opvattingen, schrijft Van den Brink. Als het negationisme, de ontkenning van de Holocaust, ergens in Vlaanderen op enige sympathie kan rekenen, is het wel bij een aantal mensen in het Vlaams Blok. Toch blijft het verbazen dat deze tekenen voor een aantal mensen blijkbaar niet precies te duiden zijn. Ze hebben blijkbaar moeite om de aard van een partij als het Vlaams Blok juist in te schatten. Het extremistische en het racistische karakter van die partij wordt dikwijls verrassend snel terzijde geschoven of voor het gemak gewoon vergeten. Ook tijdens de eerste jaren van het Hitler-regime in Duitsland, waren veel Joden ervan overtuigd dat het allemaal nog best zou meevallen. Eric Johnson ondervroeg voor zijn verhelderende boek ,,Nazi-terreur'' heel wat getuigen uit de streek rond Krefeld en Keulen. Karl Muschkattblatt, een Joodse overlevende, vertelde hem dat ,,niemand die eerste jaren besef had van het dreigende onheil''. De meeste Joden gedroegen zich bijzonder gezagsgetrouw en zagen het nazistische partij als een nare, maar hopelijk voorbijgaande fase in de Duitse politieke geschiedenis. ,,Als Duitse Joden echt op de hoogte waren geweest van wat hen boven het hoofd hing, dan zouden minder van hen zo lang in Duitsland zijn gebleven zodat ze naar hun dood konden worden gestuurd'', schrijft Eric Johnson. ,,Uiteindelijk liepen de Joden in de val, niet alleen door het terreurapparaat dat de volle omvang van zijn moorddadige bedoelingen niet altijd toepaste of liet merken, maar ten dele ook door de vriendelijkheid en de beleefdheid van de goedbedoelende Duitse vrienden en buren.''

De beroemde Joodse politicologe Hannah Ahrendt stelde dat de Joodse Raden, door hun samenwerking met de nazi's, in belangrijke mate mede verantwoordelijk zijn voor het zeer grote aantal mensen dat in de holocaust het leven liet. De Poolse auteur Zygmunt Bauman betwijfelt dit ten zeerste. In zijn boek Modernity and the Holocaust zegt hij dat er geen aanwijzingen zijn dat de Joodse Raden veel impact konden hebben op de deportaties. Ze konden die, op gevaar van eigen leven, hoogstens vertragen. De Joodse leiders stonden voor een verscheurende keuze. Meewerken in de hoop het ergste te vermijden, of lijdzaam ondergaan en de nazi's volledig de vrije hand te laten. Het ging om niets minder dan het naakte overleven. Een klein aantal Joodse leiders ging ervan uit dat samenwerking met de nazi's de ergste excessen kon voorkomen en mensenlevens kon redden. Dit sprankeltje hoop werd keer op keer de keer de grond ingeslagen. Je vermindert het kwaad niet door ermee samen te werken. Zo is er het verhaal van Chaim Rumkowski, de praeses van het Joodse getto in het Pools Lodz, probeerde levens te redden door de Joden zo productief mogelijk in te zetten in de Duitse oorlogsindustrie. Hij wilde dat de bewoners van het getto zich nuttig maakten voor de Duitsers zodat ze in leven konden blijven. Zijn uitgangspunt was dat de nazi's rationeel zouden handelen en de oorlogsindustrie niet zouden verzwakken door de zeer valabele Joodse arbeidskrachten te deporteren. Hij dacht dat ze niet in het eigen vlees zouden snijden. Het mocht niet baten. Want voor de hard-liners van de SS bleven nuttige Joodse arbeiders in de eerste plaats Joden, dus minderwaardige wezens, waarvoor in hun ijskoude, racistische logica geen plaats was.

Veel Joden werden in de val gelokt. Omdat het, zeker in die eerste jaren, niet zo duidelijk was dat het nazi-regime erop uit was de Joden gewoon uit te roeien. Omdat de leiders van de regime, de ambtenaren, de politiemensen niet allemaal meteen overkwamen als massamoordenaars. Zeer weinig mensen konden zich inbeelden dat de minachting voor de menselijke waardigheid zich zozeer kon nestelen in de geest van nette ambtenaren, overheidsfunctionarissen en officieren. Dat was een dramatische vergissing. Een vergissing die we geen tweede maal mogen begaan. Het valt me daarom moeilijk te begrijpen dat enkelingen - en het is niet altijd zo duidelijk of ze met zo weinig zijn - in de Joodse gemeenschap blijkbaar toenadering zoeken tot dat Vlaams Blok. Beseft men wel voldoende waarvoor die partij staat, wat haar achtergrond is, van wie zij de erfgename is? Het is toch niet omdat het Vlaams Blok de absolute tegenpool is van de radicale moslims, dat ze aanvaardbaar worden voor de Joodse gemeenschap. Het is toch niet omdat ze, bij wijze van spreken, de vijand zijn van de vijand, dat ze vrienden worden. Het is toch niet omdat hun leiders er uitzien als keurige heren, netjes in het pak, dat ze aanvaardbaar worden als bondgenoot of partner. Dit gaat voor mij een stuk verder dan de gebruikelijke partijpolitiek, want hier zijn fundamentele principes in het geding. Daarom wilde ik dit probleem even aan u voorleggen op deze herdenkingsplechtigheid.

Dames en Heren,

De Joodse verzetsstrijders die in de zomer van 1943 in Warschau de moed hadden zich te verzetten tegen de barbarij, wisten dat ze ten onder zouden gaan. Maar ze vochten toch. Het is aan ons en aan elke volgende generatie om hun nagedachtenis en die van de miljoenen die omkwamen in de Holocaust, in ere te houden. Laten we dat doen met de waardigheid en het respect dat we aan hen verplicht zijn. Zodat de mensheid deze schande nooit meer zal meemaken. Hier niet en elders niet.
Ik dank u.

Karel De Gucht
Nu is het niet zo dat maar de aanname moet worden gemaakt het VB plannen heeft om de Joden te deporteren en uit te roeien. Ik vermoed dat de antwerpse joden aansluitikng zoeken omdat het VB de racistische misstanden begaan door sommige individuele migranten benoemt en ertegen wenst op te treden terwijl een monsterverbond van VB buitensluitende partijen deze zaken om de lieve vrede niet benoemt en er nauwelijks tegen lijkt op te treden. Karel zou zich zijn eigen toespraak kunnen aantrekken en biedt de VLD daarmee handvatten om iets van de groeipotentie van het VB over te nemen namelijk: Het aan de kaak stellen van maatschappelijke misstanden, bescherming van burgers en realisatie van veiligheid op straat door individuen openlijk aan te spreken op hun gedrag en bevolkingsgroepen te motiveren tot openlijke correctie of distantie van de individuen die hen een slechte naam bezorgen door hun gedrag op straat.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_21538169
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 09:47 schreef sjun het volgende:

[..]

Na zoveel terechte eer voor poolse heldendaden kan een andere poolse herinnering niet onbenoemd blijven. Karel de Gucht van de VLD schreef een uitstekend essay over de noodzaak van de herdenking van de Opstand van het Getto van Warschau te Antwerpen op 31 maart 2003
[..]
Diezelfde Karel de Gucht ligt wel (terecht) onder vuur bij Joodse organisaties in België omdat hij anti-semieten zoals Van Quickenborne volop de gelegenheid geeft hun zieke gedachtengoed te verspreiden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  donderdag 26 augustus 2004 @ 12:47:03 #183
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21554565
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 18:01 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Diezelfde Karel de Gucht ligt wel (terecht) onder vuur bij Joodse organisaties in België omdat hij anti-semieten zoals Van Quickenborne volop de gelegenheid geeft hun zieke gedachtengoed te verspreiden.
Een mooi idee voor wat nadere informatie... komt u maar.
pi_21577203
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 16:36 schreef Hayek het volgende:
nieuwrechts is gewoon een nationalistisch clubje (waar ik overigens weinig van moet hebben) maar als je het hebt over extreemrechts kom je eerder uit bij NVU en consorten
Xenofobie Nieuw Rechts privilege? Vreemdelingenangst, beter gezegd angst voor de onbekende andere is een menselijk gegeven. Geboren uit de behoefte om de eigen stam te beschermen.
De gedachte eigen volk eerst verwerpelijk? Ja, mits dit ook opgaat voor eigen Turken, Marokkanen enzovoorts eerst. Immers ook voor hen geldt eigen volk eerst. Gelijke monniken, gelijke kappen nietwaar. Keur ik Nieuw Rechts goed? Neen! Evenmin als welke ander [monopolistisch] racistisch gedachtengoed.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 13:25:17 #185
pi_21577406
wie is er eigenlijk WEL vóór deze paljassen???
[/quote]
pi_21578359

vrijdag 27 augustus 2004 @ 14:18:31 #187
pi_21578568
sadistische grijns heeft die kerel toch altijd. of heeft een of ander steekbeest hem in zijn lip geperforeerd???
[/quote]
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 15:18:16 #188
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21579689
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 14:08 schreef Internationalist het volgende:
[afbeelding]

Zouden Jeroen Maarten Hanenbergh en Michiel Smit neefjes zijn?
pi_21579699
En weer laat sjun zijn zwarte kant zien
pi_21580114
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:18 schreef sjun het volgende:

[..]

Zouden Jeroen Maarten Hanenbergh en Michiel Smit neefjes zijn?
En weer probeer je 'links' erbij te halen.
Je zou het goed doen op dat nieuwrechtsforumpje sjun. Als er ook maar iets negatiefs wordt geuit meteen huilen over links En moslims Hoe 0,0 relevant ook. wel zielig eigenlijk.
pi_21580266
Irritant dat die gasten altijd zo met onze Nationale Driekleur te koop lopen. Kunnen we geen actie beginnen, "Geef onze vlag terug!" of zo?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_21580726
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 14:18 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
sadistische grijns heeft die kerel toch altijd. of heeft een of ander steekbeest hem in zijn lip geperforeerd???
pi_21582161
Vandaag een kerel tegengekomen, die was zo racistisch, daar zou zelfs Michiel Smit iets over gezegd hebben.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 17:52:55 #195
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21582611
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:41 schreef Internationalist het volgende:
Neefjes.
Ik had ook nichten kunnen zeggen maar ben niet bekend met de voorkeuren van Jeroen Maarten Hanenbergh dus liet ik het achterwege. Verder geef ik toe dat het woord neefjes meerdere betekenissen kent.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 17:54:17 #196
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21582642
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:18 schreef SCH het volgende:
Geen mens is nu eenmaal volmaakt. Welk euvel heb je ditmaal ontwaard SCH?
pi_21582761
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 15:18 schreef SCH het volgende:
Could you explain please?
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 18:45:40 #198
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21583485
Hoogleraar: NR niet extreem-rechts, wel radicaal

Ik vind radicaal wel een goede typering. Extreem-rechts impliceert geweld of neo-nazisme, maar dat is bij NR niet aan de orde.

Radicaal is een mooie omschrijving voor de xenofobe houding, en extreme standpunten van NR.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 19:09:14 #199
73259 Monus
¡Viva España, coño!
pi_21583928
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 18:45 schreef Sidekick het volgende:

Ik vind radicaal wel een goede typering. Extreem-rechts impliceert geweld of neo-nazisme, maar dat is bij NR niet aan de orde.

Radicaal is een mooie omschrijving voor de xenofobe houding, en extreme standpunten van NR.
Waren er niet een paar leuke foto's van de heer Smit met bepaalde nazi souvenirs...
quote:
De hoogleraar baseerde zich op de officiële standpunten van Nieuw Rechts, het Europese programma, de verslaggeving van het Rotterdams Dagblad sinds 2002 en een artikel in HP/De Tijd van 11 Juni jongstleden.
Leest de officiële standpunten, een krant, en een hele artikel en vormt een mening zoals iedere idioot... hoogleraren
pi_21584046
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 18:45 schreef Sidekick het volgende:

Nee dank je..
NR is uit op een vorm van psychisch geweld
Ik zie het cultiveren van racisme en buitenlanderhaat als extreem.
Bij hen is het geen overdreven angst meer , maar het is haat.
Democraten van links en rechts moeten dit onomwonden afwijzen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')