abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21039484
Stelling: ontwikkelingshulp moet gericht worden op één land

Wat Nederland nu doet is de hele tijd muggesnoepjes uitdelen aan allerlei vage landen, en dat zorgt niet voor structurele oplossingen. Schoolprojectje in Ghana, condooms uitdelen in Somalië, en wat voedselhulp aan Mali, hetgene wat ik zie is dat er nooit echt resultaten zichtbaar zijn.

Als je al ons hulp (e3,8 miljard) de komende tien jaar nou eens in een land als Suriname investeert. Hun bbp is net e1,5 miljard, dus met onze bijdrage aan alleen dat land zou veel kunnen betekenen. De opdracht aan Suriname is dan dat ze na tien jaar van onze ontwikkelingshulp op hun eigen kunnen staan en een structureel beter bestaan krijgen door de investeringen uit Nederland. Na die tien jaar gaat Nederland weer een ander land de komende tien jaar helpen. Als we dat vijftig jaar geleden hadden gedaan, hadden we nu waarschijnlijk vijf prachtlanden met structurele welvaart, ipv hetgene wat we nu bereikt hebben: niets.

Wat vinden jullie? En nee dit is geen topic over het verhogen of verlagen van het bedrag ontwikkelingssamenwerking.
pi_21039608
Foster Country ...
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_21039662
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 20:58 schreef RichardQuest het volgende:
Foster Country ...
Elke westers land moet dat één of enkele landen voor zijn rekening nemen. Zal echt goed zijn voor de structurele resultaten.
pi_21039755
I stel voor dat we onszelf even helpen ontwikkelen voor 3.8 miljard ipv het over de balk te mieteren.
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_21039774
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 21:04 schreef Sjonnjoop het volgende:
I stel voor dat we onszelf even helpen ontwikkelen voor 3.8 miljard ipv het over de balk te mieteren.

In de openingspost staat er:
quote:
En nee dit is geen topic over het verhogen of verlagen van het bedrag ontwikkelingssamenwerking.
Die topics zijn allang geweest op Fok, dit is een geheel ander onderwerp.
pi_21039786
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 21:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Elke westers land moet dat één of enkele landen voor zijn rekening nemen. Zal echt goed zijn voor de structurele resultaten.
En waarom denk je dat die mensen in zon land ook nog maar 1 vinger uitsteken als ze overgoten worden met ontwikkelingshulp?
pi_21039862
Een land moet ook in staat zijn het geld op te nemen. En dat is niet zo makkelijk. Zo maar miljarden in Suriname pompen zal niets helpen als er geen eigen economie ontstaat. Het zal alleen resulteren in een enorme consumptie en apathie. Helaas is onderontwikkeling vrijwel niet te verhelpen door geld. Wat veel meer help is kansen. Die creeer je door ontwikkelingslanden vrije toegang tot onze markten te verlenen. Vooral onze landbouwmarkt. Veruit de beste ontwikkelingshulp die we kunnen geven is dan ook het opheffen van onze landbouwsubsidies.
pi_21039917
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 21:05 schreef pberends het volgende:

[..]

In de openingspost staat er:
[..]

Die topics zijn allang geweest op Fok, dit is een geheel ander onderwerp.
oh sorry heb die topics gemist ik zeg ook niet dat het verlaagd moet worden, ik zeg steun de arme ouderen in Nederland die van een persioentje nog maar net een droog brood kunnen kopen
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_21040065
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 21:12 schreef Sjonnjoop het volgende:

[..]

oh sorry heb die topics gemist ik zeg ook niet dat het verlaagd moet worden, ik zeg steun de arme ouderen in Nederland die van een persioentje nog maar net een droog brood kunnen kopen
Leidt tot roeleloze consumptie en apathie las ik net. Niet doen dus.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_21040131
Ik zeg ook niet zak geld geven, maar nederlandse wegenbouwers inhuren en daar wegen aanleggen, dat zal dan niet leiden tot inflatie, overcomsumtie en meer van dat soort onzin.

Maar zeiken mensen in mijn topics altijd over onbelangrijke details in de uitvoering van het plan
pi_21040434
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 21:22 schreef pberends het volgende:
Ik zeg ook niet zak geld geven, maar nederlandse wegenbouwers inhuren en daar wegen aanleggen, dat zal dan niet leiden tot inflatie, overcomsumtie en meer van dat soort onzin.

Maar zeiken mensen in mijn topics altijd over onbelangrijke details in de uitvoering van het plan
Dat zal wel leiden tot inflatie overconsumptie en niet tot ontwikkeling.

Tanzania is een goed voorbeeld. Mijn zus is daar net van terug na een paar jaar ontwikkelingswerk. Vooral in de jaren 70 is Tanzania een echte hulp junkie geweest. Het favoriete hulpdoel van landen als Nederland en Zweden. En heeft echter allemaal niks geholpen. Alleen geld in een economie pompen werkt gewoon niet. Kijk maar naar Saoedie Arabie. Heel veel geld maar geen economie. Als de olie daar op is stort de hele boel in.
pi_21040890
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 21:36 schreef ericeric het volgende:

[..]

Dat zal wel leiden tot inflatie overconsumptie en niet tot ontwikkeling.

Tanzania is een goed voorbeeld. Mijn zus is daar net van terug na een paar jaar ontwikkelingswerk. Vooral in de jaren 70 is Tanzania een echte hulp junkie geweest. Het favoriete hulpdoel van landen als Nederland en Zweden. En heeft echter allemaal niks geholpen. Alleen geld in een economie pompen werkt gewoon niet. Kijk maar naar Saoedie Arabie. Heel veel geld maar geen economie. Als de olie daar op is stort de hele boel in.
Ik had het dus niet over geld in de economie pompen.
pi_21040972
Ik ben het volledig met de stelling eens, met het huidige beleid van versnippering van fondsen boek je simpelweg geen serieuze resultaten, die mensen in ontwikkelingslanden moeten ook daadwerkelijk geholpen worden.
pi_21040985
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 21:22 schreef pberends het volgende:

maar dan verplaats je het probleem toch dat zal dan tot overconsumptie, inflatie en meer van dat soort onzin hier in Nederland leiden
pi_21040996
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 21:36 schreef ericeric het volgende:

[..]

Mijn zus is daar net van terug na een paar jaar ontwikkelingswerk.
Ik kan trouwens iedereen eens aanraden om zelf op locatie ontwikkelingswerk te gaan doen of met iemand eens te spreken die echt zelf een keer op locatie ontwikkelingswerk heeft gedaan.

Die zullen je waarschijnlijk allemaal ongeveer hetzeflde vertellen. Het maakt geen ene flikker uit hoeveel geld je in ontwikkelingslanden gooit, wat daar moet veranderen is de mentaliteit.

Die mensen hebben namelijk een compleet andere instelling dan wij. Ze denken veelal op de zeer korte termijn, meer jaar planningen snappen ze niet / doen ze niet aan. Dat geld niet alleen voor de gemiddelde burger die zich alleen zorgen maakt over of ie morgen te eten heeft maar ook voor de regering.

Ook het doen van structurele investeringen in de infrastructuur levert niks op, omdat het eenvoudig weg niet beheerd of gebruikt zal worden.

Kortgezegd, er heerst over het algemeen een klimaat waarin al je investeringen nutteloos zullen zijn.

Bron: vriend en een vriendin die beiden ontwikkelingswerk hebben gedaan. Eentje in panama de ander ergens in midden afrika.

[ Bericht 5% gewijzigd door Promethium op 03-08-2004 22:05:03 (bron toegevoegd) ]
pi_21041017

[ Bericht 100% gewijzigd door Promethium op 03-08-2004 22:05:33 (quote ipv edit, weg ermee) ]
pi_21041388
Ik vind het niet eens zo'n gek idee eigenlijk. Ik dnek dat je dan ook veel meer kunt betekenen voor een land.

Maar hoe zit het dan nu met de wereldbank, die verstrekt toch ook allerlei leningen aan landen om de boel op zaken te stellen.
pi_21041492
het niewste ontwikkelingsbeleid is trouwens dacht ik dat vooral de armste landen worden geholpen, en dan vooral de mensen zelf dan, overheden krjgen steun als zij transparantie laten zien: dat zij laten zien waar het geld aan besteed wordt en hoe effectief dat gebeurt, dat het democratisch is en economisch bereid zijn te hervormen naar een marktgericht model, ik weet niet of een openstelling van de markt voor bepaalde landen vereist is, ik dacht dat niet. Hoe meer ontwikkeld hoe minder kans dat een land voor dergelijke steun in aanmerking komt, ik vind dit beleid in het algemeen wel goed.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 00:44:37 #19
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21044520
Het heeft wel wat, een soort voogdijschap. En dan militair ingrijpen als de pleuris uitbreekt natuurlijk.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_21052013
De Surinaamse samenleving heeft niet eens het absorptievermogen voor zoveel geld.

De economie bestaat uit 4 productiefactoren: kapitaal, arbeid, land, kennis. Alle vier moeten worden ontwikkeld.

Ga je als een gek kapitaal toevoegen zonder dat je kennis ontwikkeld en arbeid traint of mobiliseert, dan is dit ineffectief.

Waarschijnlijk komt het dan terecht bij corrupte baasjes
pi_21052223
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 12:58 schreef Pimk het volgende:

De Surinaamse samenleving heeft niet eens het absorptievermogen voor zoveel geld.

De economie bestaat uit 4 productiefactoren: kapitaal, arbeid, land, kennis. Alle vier moeten worden ontwikkeld.

Ga je als een gek kapitaal toevoegen zonder dat je kennis ontwikkeld en arbeid traint of mobiliseert, dan is dit ineffectief.

Waarschijnlijk komt het dan terecht bij corrupte baasjes
Sinds wanneer kan je geen kennis vergaren met kapitaal
  Moderator woensdag 4 augustus 2004 @ 13:26:25 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_21052575
ik ben het er wel mee eens behalve met je voorbeeldland

Suriname is er niet bij gebaat als ze door Nederland doodgeknuppeld worden met geld. Er moet een normale regering komen die risico's durft te nemen en vergaande hervormingen door durft te voeren.

Het land is geen derde wereldland en in potentie ook niet arm, laten we gewoon een stel Nederlandse politici daar instellen en de boel op dreef helpen, evt subsidies geven aan bedrijven die er willen investeren en in beide grensrivieren een korvet laten varen (er worden korvetten gebouwt voor indonesie, geef die maar aan Suriname ) om de buurlanden wat slechte ideeen te ontnemen en je hebt binnen 5 jaar een goed levensvatbaar land.

maja dan zullen ze wel op moeten houden met de anti Nederlandse houding (jullie hebben ons onderdrukt, dus jullie moeten alles betalen) en Nederland moet ophouden met zijn schuldgevoel af te kopen want die rekening is wel vereffend dunkt me
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 4 augustus 2004 @ 13:27:01 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_21052593
maar voor een land als bv Eritrea zou het zeer goed kunnen werken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_21053159
Ik had het niet over geld geven, maar het geld besteden op een manier dat het succesvol is. Zoals Nederlandse bouwbedrijven inhuren om daar wegen aan te leggen.
  woensdag 4 augustus 2004 @ 13:57:42 #25
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_21053318
quote:
Op woensdag 4 augustus 2004 13:51 schreef pberends het volgende:
Ik had het niet over geld geven, maar het geld besteden op een manier dat het succesvol is. Zoals Nederlandse bouwbedrijven inhuren om daar wegen aan te leggen.
Hehe, das wel een beetje de Amerikaanse aanpak he. Die laten Irak ook herbouwen door Amerikaanse bedrijven. Het lijkt me beter dat die Surinamers die wegen zelf aanleggen met behulp van wat Nederlandse experts voor advies enzo. Daar leren ze dan nog wat van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')