abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20773807
Te lezen op Nu.nl (en ook op Teletekst o.a....)

'Minder vakantiedagen goed voor economie'

Uitgegeven: 21 juli 2004 13:42
Laatst gewijzigd: 21 juli 2004 15:45

AMSTERDAM - VVD-minister Dekker (VROM) vindt dat de Nederlanders best enkele vakantiedagen kunnen inleveren om zo onze economie op te peppen. Zij zegt dat in een vraaggesprek met het weekblad Elsevier van deze week.

"Ik las een verhaal over vakantie. We hebben met Duitsland het hoogste aantal vakantiedagen. Zou het zo erg zijn om twee of drie vakantiedagen in te leveren? Dat levert extra arbeidsproductiviteit op én een mooi aandeel aan de oplossing van economische problemen. Je krijgt meer belasting binnen en dus meer geld voor de algemene middelen."

Dekker vindt dat alle partijen zich zouden moeten richten op het behouden van de welvaart én het houden van een redelijke sociale zekerheid.

FNV

De FNV is niet blij met de suggestie van Dekker. "Er is een gekte aan het ontstaan omdat iedereen zich zorgen maakt over het afnemende aantal werkenden en het gebrek aan jonge werknemers'', zegt bestuurster A. Jongbloed. "De paniek hierover is onzinnig, we moeten juist in gesprek blijven met elkaar. Op deze manier worden werknemers en werkgevers alleen maar tegen elkaar opgezet.''

De vakbond laat weten dat de cijfers die Dekker in het interview noemt niet kloppen. "Nederland heeft in vergelijking met andere landen nauwelijks nationale feestdagen'', aldus woordvoerder R. Gielen. Nederland heeft 33 vakantie- en nationale feestdagen, net zoveel als Oostenrijk. "Duitsland en Zweden staan met respectievelijk 42 en 41 vrije dagen bovenaan de Europese ranglijst.''

Moeten we hier blij van worden, van dit soort gedachtengangen van iemand die zich minister mag noemen?
  woensdag 21 juli 2004 @ 20:59:19 #2
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20773988
't zijn allemaal mafkezen daar in den haag
  woensdag 21 juli 2004 @ 21:02:34 #3
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20774051
Hoe is dit geregeld in Nederland, is er wettelijk een minimum aan vrije dagen of gaan de uitspraken van Dekker alleen over de CAO's ?
pi_20774082

Hoeveel vakantiedagen hebben ze ZELF.......
  woensdag 21 juli 2004 @ 21:11:22 #5
52558 agRESSIV-e
kan je rekenen?
pi_20774245
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 21:04 schreef myownwindow het volgende:

Hoeveel vakantiedagen hebben ze ZELF.......
haha, precies! belachelijk veel....

(doet me denken aan: loonmatiging --->en dan zelf wel over een hoger salaris zeiken....)
................reken er maar niet op.
  woensdag 21 juli 2004 @ 21:19:10 #6
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_20774421
quote:
De Tweede Kamer is t/m 30 augustus met reces
't is nu 21 juli. You do the math.....
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_20774424
quote:
Je krijgt meer belasting binnen en dus meer geld voor de algemene middelen."
Dus meer werken voor meer loon. Oke. Dat is dus geen concurrentievoordeel, en geen voordeel voor de werkgevers. Dus waar heeft ze het over? De kosten blijven namelijk gelijk per uur, en de productiviteit per uur ook. En? Dus?
pi_20774467
Yeah well, whatever. Ik ben niet in de markt voor meer werken.
  woensdag 21 juli 2004 @ 21:49:05 #9
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_20775127
De kern van vooruitgang is dat nieuwe inzichten de mens minder hoeft te werken. Daarom lach ik altijd naar die zogenaamde goeroe's, die beweren dat we maar eens harder moeten werken voor 'king and country'. Werken doe je voor je eigen portemonnee en als je veel vakantie wilt, moet je andere dingen opgeven. Dat is niet aan anderen om te bepalen.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_20776419
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 21:49 schreef Flumina het volgende:
De kern van vooruitgang is dat nieuwe inzichten de mens minder hoeft te werken. Daarom lach ik altijd naar die zogenaamde goeroe's, die beweren dat we maar eens harder moeten werken voor 'king and country'. Werken doe je voor je eigen portemonnee en als je veel vakantie wilt, moet je andere dingen opgeven. Dat is niet aan anderen om te bepalen.
En zeker niet aan haar, ze gaat buiten haar boekje, optiefen maar!
  woensdag 21 juli 2004 @ 22:54:00 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20776583
Nou, we hebben bijna alles wel voorbij zien komen.

• Langer werken
  • Lonen bevriezen
  • Pensioen aanpakken
  • WW verkorten
  • Minimumloon verlagen voor bijstandstrekkers
  • Vakantiedagen verminderen

Wat kunnen we nog verder bedenken?
  • A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
    Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
    I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
    pi_20776611
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 22:54 schreef Sidekick het volgende:

• Langer werken
  • Lonen bevriezen
  • Pensioen aanpakken
  • WW verkorten

• Slavernij herinvoeren.
    pi_20777273
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 22:55 schreef pberends het volgende:

[..]

Slavernij herinvoeren.
    Daar begint 't hard op te lijken ja.
    Jammer dat wij ons daar niet druk over schijnen te maken?
    Ennuh, zullen we dan ook maar ons vrije weekend inleveren, als we toch bezig zijn...
    pi_20778150
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 23:21 schreef Takkesteeg het volgende:

[..]

Daar begint 't hard op te lijken ja.
    Jammer dat wij ons daar niet druk over schijnen te maken?
    Ennuh, zullen we dan ook maar ons vrije weekend inleveren, als we toch bezig zijn...
    De zaterdag moet wel kunnen, maar de zondag moet dan wel weer de dag des herens worden
    pi_20778558
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 00:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De zaterdag moet wel kunnen, maar de zondag moet dan wel weer de dag des herens worden
    I'm not gay!
      donderdag 22 juli 2004 @ 00:32:23 #16
    94668 Joost-mag-het-weten
    Voor Vorst, Vlaming & vr R
    pi_20778681
    Daarbij, wat ze niet inzien is dat men op vakantiedagen gemiddeld meer gaat consumeren, men moet er ook nog voor zorgen dat mensen tijd hebben om hun koopkracht te gaan gebruiken hé ...
    Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
    "Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
    "Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
    "Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
    pi_20779928
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 20:59 schreef Grimm het volgende:
    't zijn allemaal mafkezen daar in den haag
    Precies! Allemaal mafkezen daar in Den haag.

Ik zeg net nog tegen mijn vrouw Sien: DiE kloote polietikussen in denhaag vulle hun eige zakke en laate de gewoone man in de straat barste. Die oudehoer van een Bakellende motten ze gewoOn Ontslaan, en Minister Siebiela nogwattus moeten ze ook ontslaan. WeeT je, eigelijk moeten ze gewoon al die zakkevullende polittiekussen ontSlaan!

Macht aan de arbeiders!
    pi_20781475
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 01:53 schreef podium het volgende:

[..]

Ik zeg net nog tegen mijn vrouw Sien: DiE kloote polietikussen in denhaag vulle hun eige zakke en laate de gewoone man in de straat barste. Die oudehoer van een Bakellende motten ze gewoOn Ontslaan, en Minister Siebiela nogwattus moeten ze ook ontslaan. WeeT je, eigelijk moeten ze gewoon al die zakkevullende polittiekussen ontSlaan!

Macht aan de arbeiders!
    Stem SP! moest er alleen nog achter.

pi_20781479
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 01:53 schreef podium het volgende:

[..]

Macht aan de arbeiders!
    Jan M.? Ben je dat echt?
      donderdag 22 juli 2004 @ 06:37:05 #20
    64670 Dagonet
    Radicaal compromist
    pi_20781493
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 21:02 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Hoe is dit geregeld in Nederland, is er wettelijk een minimum aan vrije dagen of gaan de uitspraken van Dekker alleen over de CAO's ?
    Wettelijk minimum is 20 dagen als ik mij niet vergis.

Ik denk dat Dekker iets teveel naar de VS en Japan heeft gekeken; na jaren werken 14 vrije dagen opbouwen (VS) en dan minstens een jaar van te voren gaan bedelen om een weekje vrij (Japan).
    Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
    Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
    Mijn grootste bijdrage aan de FP.
    pi_20781497
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 06:37 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wettelijk minimum is 20 dagen als ik mij niet vergis.

Ik denk dat Dekker iets teveel naar de VS en Japan heeft gekeken; na jaren werken 14 vrije dagen opbouwen (VS) en dan minstens een jaar van te voren gaan bedelen om een weekje vrij (Japan).
    Nederland zat dacht ik op Europees gemiddelde, dus aan Deksnol en het kabinet. Met Japan en de VS moet je idd nooit vergelijken.
      donderdag 22 juli 2004 @ 06:47:51 #22
    72545 Megumi
    Go Rin No Sho
    pi_20781503
    Laat de regering & en parlament eerst maar eens beginnen. Als je ziet hoe vaak die lui vrij zijn. Is niet normaal gewoon.
    Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
    pi_20781629
    idd goed voorbeeld doet goed volgen.

Dus de vakbonden moeten ook voor de 30% loonsverhogingen gaan, en langere reces weken.
      donderdag 22 juli 2004 @ 08:05:27 #24
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_20781632
    quote:
    Op woensdag 21 juli 2004 22:54 schreef Sidekick het volgende:

• Langer werken
  • Lonen bevriezen
  • Pensioen aanpakken
  • WW verkorten

• Kinderarbeid herinvoeren
    Weer werken op zaterdag
    Vaste Feestdagen niet meer betaald vrij

Ik kan er nog wel een paar bedenken hoor. En die komen ook heus nog wel voorbij de komende tijd, vrees ik.
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
    pi_20781661
    quote:
    Op donderdag 22 juli 2004 08:03 schreef Basp1 het volgende:
    idd goed voorbeeld doet goed volgen.

Dus de vakbonden moeten ook voor de 30% loonsverhogingen gaan, en langere reces weken.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')