abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 juli 2004 @ 17:09:16 #51
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_20577025
Mja het kabinet is het duidelijk niet eens met de uitspraken van de staatssecretaris over het schrappen van de subsidies aan het noorden, goed werk.
pi_20577202
quote:
Op maandag 12 juli 2004 16:41 schreef Flumina het volgende:

[..]

Maar had je niet een stillere spoorbrug in je woonplaats gewild voor dat geld?
Nee

Wat moet ik nou met een stillere spoorbrug, ik wil mooie architectuur!
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_20577229
quote:
Op maandag 12 juli 2004 17:09 schreef Noca het volgende:
Mja het kabinet is het duidelijk niet eens met de uitspraken van de staatssecretaris over het schrappen van de subsidies aan het noorden, goed werk.
In principe kan dat niet, want een staatssecrataris maakt deel uit van het kabinet en spreekt daarom ook voor het kabinet, maar wat is je bron?
  maandag 12 juli 2004 @ 17:24:54 #54
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_20577361
quote:
Op maandag 12 juli 2004 17:19 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

In principe kan dat niet, want een staatssecrataris maakt deel uit van het kabinet en spreekt daarom ook voor het kabinet, maar wat is je bron?
Hoorde het net op de radio..

Enne als ze een plan maken is het niet gezegd dat iedereen het daarover eens is hoor..

edit:

'Steun aan Noorden moet blijven'
GRONINGEN - Een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen het plan van staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken om steun aan het Noorden in te trekken.

Van Gennip vindt dat er na 2006 geen zogeheten Langman-geld meer uitbetaald moet worden. Ze wil dat geld gaan gebruiken om kansrijke gebieden als Schiphol of de Rotterdamse haven te ondersteunen.

De drie grote politieke partijen zijn het niet met haar eens. VVD en CDA vinden dat het economische zwakkere Noorden steun moet blijven krijgen. PvdA-Kamerlid Van Dijken noemt het plan een kamikazeactie van de staatssecretaris, omdat duidelijk is dat een Kamermeerderheid het niet met haar eens is.

bron: http://www.rtvnoord.nl/
  maandag 12 juli 2004 @ 19:03:23 #55
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_20579496
quote:
Op maandag 12 juli 2004 17:24 schreef Noca het volgende:

Zo'n van subsidies afhankelijk radio-tv station
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  maandag 12 juli 2004 @ 19:18:44 #56
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20579879
quote:
Op maandag 12 juli 2004 19:03 schreef hace_x het volgende:

[..]

Zo'n van subsidies afhankelijk radio-tv station
Dat zijn andere subsidies.

Vrij logisch dat een lokale omroep veel aandacht hier aan geeft.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_20581465
quote:
Op maandag 12 juli 2004 17:24 schreef Noca het volgende:

[..]

-
Je haal verschillende termen door elkaar.

Regering = ministers + koning(in)
Kabinet = ministers + staatssecretarissen
Parlement = 1e + 2e kamer.
Senaat = 1e kamer.

Het kabinet heeft bestuurlijke verantwoordelijkheid over het land. Zij kunnen plannen maken. Het parlement kan (door middel van een meerderheid) beleid afwijzen. Het kabinet kan dit volgens mij negeren (maar doet er verstandig aan het op te volgen), maar het parlement heeft wel uiteindelijke macht (kan bewindslieden naar huis sturen).

In dit geval spreekt de bestuurlijke macht (het kabinet) waarschijnlijk de wens uit om de subsidies te stoppen en geeft de 2e kamer aan dat ze het hier niet mee eens is. Waarschijnlijk zullen de subsidies dan behouden blijven (als de 2e kamer niet van mening veranderd). Maar het kabinet is het niet oneens met de staatssecretaris, een meerderheidscoalitie wel
pi_20582301
Eigenlijk moeten we de gaskraan maar dichtdraaien tot we meer geld krijgen .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_20583016
quote:
Op maandag 12 juli 2004 20:43 schreef du_ke het volgende:
Eigenlijk moeten we de gaskraan maar dichtdraaien tot we meer geld krijgen .
of pijpleidingen opblazen
pi_20583053
quote:
Op maandag 12 juli 2004 21:10 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

of pijpleidingen opblazen
Neuh dat is zonde . Maar Nederland draait voor een aardig deel op o.a. de aardgasbaten. Daarvan mag best wat meer terug naar het Noorden .
pi_20583578
quote:
Op maandag 12 juli 2004 21:12 schreef du_ke het volgende:

[..]

Neuh dat is zonde . Maar Nederland draait voor een aardig deel op o.a. de aardgasbaten. Daarvan mag best wat meer terug naar het Noorden .
Zoals gezegd zie ik niet in waarom het noorden dit zich kan toeeigenen. Of kan Rotterdam zich ook een groot deel van de handelsvoordelen van Nederland toeeigenen omdat het over de grootste haven van de wereld beschikt

Rotterdammer: 'he, even een maandje de haven platleggen, dan is 25% van Nederland werkloos, dat zal ze leren hehehehehehehe'.
pi_20583674
Niet alles maar er mag best een wat groter deel van de door de gaswinning verkregen gelden in het noorden achterblijven. Zoals Rotterdam zelf ook profiteert van de haven .
pi_20584538
quote:
Op maandag 12 juli 2004 21:41 schreef du_ke het volgende:
Niet alles maar er mag best een wat groter deel van de door de gaswinning verkregen gelden in het noorden achterblijven. Zoals Rotterdam zelf ook profiteert van de haven .
Dat is heel wat anders dan je net zei. Ookal ben ik het er nog steeds niet mee eens.
pi_20585836
quote:
Op maandag 12 juli 2004 22:15 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Dat is heel wat anders dan je net zei. Ookal ben ik het er nog steeds niet mee eens.
Nee hoor dat valt best mee, het was een satirische opmerking, ik ga die pijp heus niet dicht draaien, maar ik ben wel voor een eerlijkere verdeling.
  maandag 12 juli 2004 @ 23:45:28 #65
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_20586791
die bruggen in de haarlemmermeer zijn wel mooi hoor....

ik geniet er elke keer van als ik er langs rij, want ze zien er wel onwijs tof uit
pi_20662545
quote:
MKB-Noord: verlies staatssteun kost Noord-Nederland 8000 banen

Het schrappen van financiële steun aan Noord-Nederland door het kabinet kost de regio vanaf 2007 zeker 8000 banen. Dat heeft voorzitter F. Alfrink van de ondernemersorganisatie MKB-Noord vrijdag gezegd.

Steun wordt over twee jaar beëindigd
Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken wil de jaarlijks steun aan het Noorden van 60 miljoen euro over twee jaar beëindigen. ,,Afgezien van alle invloeden die mogelijk zijn, wordt ervan uitgegaan dat de steun per jaar 2000 banen oplevert'', aldus Alfrink.

De regiovoorzitter van de organisatie voor middelgrote en kleine ondernemers verwacht op de langere termijn ook nog negatieve effecten. ,,Doordat je door de steun de economie versterkt, leveren de investeringen vervolgens na 2010 jaarlijks ook nog 2000 banen op.'' Alfrink stelt dat het Noorden op eigen benen moet staan, maar nog tot 2010 steun nodig heeft om dat te kunnen realiseren
Besparing: 60 miljoen.
Kosten aan nieuwe WW-uitkeringen: 155 miljoen.

pi_20662754
die banen worden dan toch elders gerealiseerd? of het een goede zaak is voor de economie vh noorden is een andere zaak...
pi_20662838
quote:
Op maandag 12 juli 2004 16:08 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Sorry, waarom zie jij jullie als 'het Noorden'. De verschillen ontstaan door zulke opmerkingen, niet door een subsidie die wordt gestopt. Daarnaast is het niet 'jullie' gas, het is gas dat zich op Nederlands grondgebied bevindt. Iemand in Zeeland heeft net zoveel recht op de opbrengsten van dat gas als iemand in Groningen, zo werkt het immers ook met voordelen de andere kant op.
Prima toch. Laat het Noorden zich maar afscheiden van Nederland dan, zoveel voordelen zie ik hier eigenlijk niet uit de Randstad komen.

Let op het PI graag. Wat ik echter wél wil zeggen is dat het aandeel van de aardgasopbrengsten (die toch de Nederlandse in de Randstad geconcentreerde economie voor een belangrijk deel draaiende houden) wat ook daadwerkelijk terugstroomt naar het noorden van het land fors groter zou mogen; tenslotte voelen zoals eerder opgemerkt de noordelingen vooral de nadelen van de gaswinning, in de vorm van aardbevingen en andere ellende veroorzaakt door bodemdaling.

De infrastructuur in het noorden op het gebied van wegen en spoorverbindingen is dramatisch slecht; er lopen hier meerder hoofdverkeersaders die nog steeds tweebaans zijn, en waar de verkeersdruk echt te groot is. Er is hier in veel opzichten wel degelijk sprake van achterstanden die VEROORZAAKT worden door het landelijke beleid dat in Den Haag bedacht wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')