Het moet ook wel kunnen maar balkje stond weer gewoon leugens te verkondigen. Men gebruikt het hoger onderwijs als favoriet om ergens een paar centen vandaan te plukken. Terwijl elke euro die er in wordt gestoken een investering is in de toekomst.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dan komt het neer op 1550 euro per jaar die mensen moeten betalen om te studeren en waarvoor het rijk nota bene mensen een lening wil aanbieden. De reacties hierboven lijken me echt schromelijk overdreven.
Ik raad hem eens aan om hier te kijken:quote:Op dinsdag 13 juli 2004 11:56 schreef -Beestje- het volgende:
[..]
en dan stond er vandaag in de krant dat Balkende zei
[..]
:')
Tsjah, als ik zie hoeveel sommige mensen erbij blijven zuipen op andermans kosten denk ik dat het voor de meesten echt geen probleem moet zijn. Desondanks had ik het liever ergens anders weggehaald zien worden:quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het moet ook wel kunnen maar balkje stond weer gewoon leugens te verkondigen. Men gebruikt het hoger onderwijs als favoriet om ergens een paar centen vandaan te plukken. Terwijl elke euro die er in wordt gestoken een investering is in de toekomst.
Omdat we ze tegelijkertijd op kosten van de belastingbetaler en consument arm houden dmv allerlei subsidies. Je betaalt dus in feite een marginaal bedrag voor een klein effect waar de overheid zelf verantwoordelijk voor is. Daarnaast vraag ik me zeer af wat de effectiviteit werkelijk is, want een aantal hongerige monden voeden is natuurlijk wel nobel, maar lost niets op de langere termijn op.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:35 schreef du_ke het volgende:
waarom wil iedereen toch op ontwikkelingshulp bezuinigen.
We zijn een van de rijkste landen in de wereld, dan mogen we toch wel wat geld besteden aan de landen ten koste waarvan we die rijkdom vergaard hebben?
Het verergert de problemen juist op langere termijnquote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Omdat we ze tegelijkertijd op kosten van de belastingbetaler en consument arm houden dmv allerlei subsidies. Je betaalt dus in feite een marginaal bedrag voor een klein effect waar de overheid zelf verantwoordelijk voor is. Daarnaast vraag ik me zeer af wat de effectiviteit werkelijk is, want een aantal hongerige monden voeden is natuurlijk wel nobel, maar lost niets op de langere termijn op.
Je kan het natuurlijk ook steken in onderwijs en infrastsructuur, maar feit blijft dat het tegelijkertijd door ander beleid tegengewerkt wordt. Daarnaast kan je argumenteren dat het liefdadigheid is en dat dat eigenlijk geen taak van de overheid zou horen te zijn.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Het verergert de problemen juist op langere termijn
Nu jij weer du_ke.
Ik heb in principe geen probleem met een lening als je afgestudeerd bent heb je kans op een goed betaalde baan en zal het aflosen niet veel problemen opleveren.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dan komt het neer op 1550 euro per jaar die mensen moeten betalen om te studeren en waarvoor het rijk nota bene mensen een lening wil aanbieden. De reacties hierboven lijken me echt schromelijk overdreven.
http://europa.eu.int/comm(...)00_copy_867106081849quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:31 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ik raad hem eens aan om hier te kijken:
http://www.uvt.nl/diensten/dea/sa/tarief_oud.html
En voor de mierenneukers, ook van 2000/2001 naar 2001/2002 is het verhoogd, met een eurotje of 22.
En om even de berekening van Balkenende helemaal te ontkrachten, van 2400 gulden in 96/97 naar 1476 euro in 2004/2005 is een stijging van meer dan 35 %. En je gaat me niet vertellen dat de inflatie dat ook was. :')
Het gaat mij niet om al dan niet proportioneel, maar om die uitspraak van Balkenende. (Of liever gezegd, het ongelijk van die uitspraak proberen aan te tonen)quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:39 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
http://europa.eu.int/comm(...)00_copy_867106081849
21% inflatie van toen tot nu.
1089 euro - 1476 euro
387 euro. - 35 %
Een stijging van 11-12% reeel. Wat gelijk staat aan een stijging van 125 euro over 8 jaar (16 euro per jaar). De verhoging van de kosten is zoals gezegd om een meer prestatiegericht klimaat te creeren. Ik vind deze stijging meer dan binnen proporties.
Je hebt gelijk dat het college geld is gestegen. Maar vindt jij het buiten proportie? 16 euro per jaar stijging?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:45 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om al dan niet proportioneel, maar om die uitspraak van Balkenende. (Of liever gezegd, het ongelijk van die uitspraak proberen aan te tonen)
dit is per jaar he! plus nog het geld voor boeken!quote:Op dinsdag 13 juli 2004 12:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ah wat zielig dat je zoveel moet doen. Je moet wel 100 uur per jaar werken om te mogen studeren.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:50 schreef erikkll het volgende:
[..]
dit is per jaar he! plus nog het geld voor boeken!
maar ik zal iig niet klagen.... krijg 74 + 180 euro stufi per maand volgend jaar. daarmee moet het toch makkelijk uit kunnen met een beetje bijwerken. dan hoef ik dus alleen nog maar te werken om van te leven, niet voor school... en ik woon thuis dus m'n ouders doen als bijdrage al het dagelijks maal en de stroom/water/gas rekening.
16 euro gemiddeld. En wat weten wij over gemiddeldes, juist, dat het kan vriezen (boven gemiddelde) en het kan dooien (onder gemiddelde)quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:50 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat het college geld is gestegen. Maar vindt jij het buiten proportie? 16 euro per jaar stijging?
En dan mag jij mij eens uitleggen hoe hogere kosten de prestatiebevorderen. Word je slimmer door meer geld te betalen?quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:39 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
http://europa.eu.int/comm(...)00_copy_867106081849
21% inflatie van toen tot nu.
1089 euro - 1476 euro
387 euro. - 35 %
Een stijging van 11-12% reeel. Wat gelijk staat aan een stijging van 125 euro over 8 jaar (16 euro per jaar). De verhoging van de kosten is zoals gezegd om een meer prestatiegericht klimaat te creeren. Ik vind deze stijging meer dan binnen proporties.
Je wordt meer direct verantwoordelijk voor je studie. Met als gevolg dat je afwegingen anders gaat maken. Inzet wordt hoger omdat anders de kans bestaat dat je nog een jaar moet overdoen met de bijbehorende kosten. Ook prestatie bij individuele vakken gaat omhoog omdat er toch relatief veel geld tegenover staat.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:10 schreef thabit het volgende:
[..]
En dan mag jij mij eens uitleggen hoe hogere kosten de prestatiebevorderen. Word je slimmer door meer geld te betalen?
ik zeg toch ik zal niet klagen? overigens werk ik naast mijn studie 18 uur per week en in de vakantie 42.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 13:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Ah wat zielig dat je zoveel moet doen. Je moet wel 100 uur per jaar werken om te mogen studeren.
maar met de bezuinigingen die al enige tijd bezig zijn ga je steeds meer betalen voor een slechter wordend produkt.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:14 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Je wordt meer direct verantwoordelijk voor je studie. Met als gevolg dat je afwegingen anders gaat maken. Inzet wordt hoger omdat anders de kans bestaat dat je nog een jaar moet overdoen met de bijbehorende kosten. Ook prestatie bij individuele vakken gaat omhoog omdat er toch relatief veel geld tegenover staat.
Het gevolg is dat een meer prestatie gericht klimaat ontstaat en mensen die geen inzet tonen eerder zullen afvallen.
Er wordt bezuinigd? Volgens mij krijgt onderwijs extra investeringen deze kabinetsperiode. Overigens zijn extra investeringen niet heilig. Er is gebleken dat extra investeringen niet nuttig zijn zolang er niet een goed mechanisme is om dit geld ook echt op de plaats te krijgen. Dit laatste bleek laatst heel erg duidelijk, er is de laatste jaren 10 miljard extra geinvesteerd, dit is echter blijven hangen in de top, dag geld :')quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:22 schreef -Beestje- het volgende:
[..]
maar met de bezuinigingen die al enige tijd bezig zijn ga je steeds meer betalen voor een slechter wordend produkt.
waardoor ook nederlands marktpositie waar het huidige kabinet nog wellis op wil hamerren steeds slechter zal worden
Dit bevordert enkel het sneller afmaken van een studie, niet het halen van hogere cijfers. Een slechte manier dus om mensen te prikkelen. Je moet mensen stimuleren om tienen te halen. Niet om zessen te halen, want dat spoort alleen maar aan tot middelmaat en werkt dus eerder prestatiebelemmerend dan prestatiebevorderend en dat is wat we nu ook heel duidelijk zien.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:14 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Je wordt meer direct verantwoordelijk voor je studie. Met als gevolg dat je afwegingen anders gaat maken. Inzet wordt hoger omdat anders de kans bestaat dat je nog een jaar moet overdoen met de bijbehorende kosten. Ook prestatie bij individuele vakken gaat omhoog omdat er toch relatief veel geld tegenover staat.
Het gevolg is dat een meer prestatie gericht klimaat ontstaat en mensen die geen inzet tonen eerder zullen afvallen.
Nee, het stimuleert studenten om niet een extra jaar voor de studie te nemen waar niet nodig. Het stimuleert studenten om zich extra in te zetten voor vakken omdat ze toch wel erg veel geld moeten betalen (en dat merken ze door de lening/werken/ouders/etc). Het stimuleert studenten om niet zomaar een studie te gaan doen als ze er niet gemotiveerd voor zijn. etc, etc.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Dit bevordert enkel het sneller afmaken van een studie, niet het halen van hogere cijfers. Een slechte manier dus om mensen te prikkelen. Je moet mensen stimuleren om tienen te halen. Niet om zessen te halen, want dat spoort alleen maar aan tot middelmaat en werkt dus eerder prestatiebelemmerend dan prestatiebevorderend en dat is wat we nu ook heel duidelijk zien.
Dat zie je toch verkeerd. Het halen van een 6 is namelijk geen prestatie.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:50 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Nee, het stimuleert studenten om niet een extra jaar voor de studie te nemen waar niet nodig. Het stimuleert studenten om zich extra in te zetten voor vakken omdat ze toch wel erg veel geld moeten betalen (en dat merken ze door de lening/werken/ouders/etc). Het stimuleert studenten om niet zomaar een studie te gaan doen als ze er niet gemotiveerd voor zijn. etc, etc.
Het gevolg zal een klimaat zijn waar prestatie een belangrijkere plaats inneemt, itt nu!
Dat ben ik met je eens. Hogere kosten van de studie bewegen studenten echter om zich meer in te zetten voor een vak. Het vak heeft immers hogere kosten dan voorheen. Waarom zou je veel betalen en je er dan niet voor inzetten. Als de kosten heel laag zijn (lees: de staat betaalt) dan is er geen stimulans om je in te zetten voor het vak. Er is immers de mogelijkheid om het vak nog eens te volgen het volgende jaar op kosten van de staat.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:53 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat zie je toch verkeerd. Het halen van een 6 is namelijk geen prestatie.
Ik zie toch echt niet waarom hogere kosten het halen van een 10 meer stimuleren dan het halen van een 6. Daar zul je toch echt een extra beloning voor moeten geven. Bijvoorbeeld dat de staat het collegegeld deels terugbetaalt bij extra goede prestaties, waarbij we met extra goede prestaties dus hoge cijfers bedoelen en niet het behaalde aantal studiepunten. Zoals het nu gaat, moet je namelijk betalen om te mogen presteren, in plaats van dat je ervoor betaald wordt.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 14:59 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Hogere kosten van de studie bewegen studenten er echt voor om zich meer in te zetten voor een vak. Het vak heeft immers hogere kosten dan voorheen. Waarom zou je veel betalen en je er dan niet voor inzetten. Als de kosten heel laag zijn (lees: de staat betaalt) dan is er geen stimulans om je in te zetten voor het vak. Er is immers de mogelijkheid om het vak nog eens te volgen het volgende jaar op kosten van de staat.
Deze verandering zorgt voor meer focus op presteren.
Het kan ook de andere kant op. Het niet presteren zorgt voor het meebrengen van extra kosten. Je moet immers het vak in een ander jaar inhalen. Dit zorgt er voor dat studenten meer inzet zullen tonen om vakken te halen en ook om hogere cijfers te scoren.quote:Op dinsdag 13 juli 2004 15:04 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik zie toch echt niet waarom hogere kosten het halen van een 10 meer stimuleren dan het halen van een 6. Daar zul je toch echt een extra beloning voor moeten geven. Bijvoorbeeld dat de staat het collegegeld deels terugbetaalt bij extra goede prestaties, waarbij we met extra goede prestaties dus hoge cijfers bedoelen en niet het behaalde aantal studiepunten. Zoals het nu gaat, moet je namelijk betalen om te mogen presteren, in plaats van dat je ervoor betaald wordt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |