Weer geweldig gedraai van Wouter Bos vandaag. Eerst roept de Pvda dat een VN resolutie nodig is en dat de macht zo snel mogelijk moet worden overgedragen aan de Irakese regering voordat ze een beslissing over verlenging van de Nederlandse missie kunnen nemen. Nu is er een VN-resolutie unaniem aangenomen waarin dit wordt geregeld en wat zegt Woutertje vanochtend in het ochtendjournaal van RTL4? Er moet eerst van alles in Irak veranderen voordat ze akkoord kunnen gaan!quote:Nu ook D66 voor verlenging Irak-missie
D66 gaat akkoord met de verlenging van de Nederlandse missie in Irak. Volgens fractievoorzitter Boris Dittrich is met het aannemen van de nieuwe resolutie in de VN-veiligheidsraad voldaan aan alle voorwaarden die de partij voor verlenging had gesteld.
Er is nu een meerderheid in de Tweede Kamer voor verlenging van de missie. Premier Jan Peter Balkenende heeft wel als voorwaarde gesteld dat ook de grootste oppositiepartij in de Kamer, de PvdA, in moet stemmen met de beslissing. PvdA-leider Wouter Bos noemde de resolutie een positieve ontwikkeling, maar wacht het besluit van het kabinet af.
Bron: www.nieuws.nl
Wij zijn op dit moment druk bezig met het in gang zetten van een dergelike beweging. Toch ben ik van mening dat het fenomeen door de media opgeblazen wordt. De Partij van de Arbeid is geen partij zonder duidelijke standpunten.quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:25 schreef capp het volgende:
Ik vind zowieso dat de PvdA zijn standpunten nogal vaag laat. Weinig mensen weten wat ze moeten denken van de partij op dit moment denk ik. Tijd voor wat verheldering.
Lees de OP eens spuit 11, die heldere resolutie is er!quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:42 schreef Megumi het volgende:
Zonder een duidelijk en heldere mandaat/resoltie van de VN heeft de VS in mijn ogen niks in Irak te zoeken. En Nederland al helemaal niet.
Die situatie in Irak is niet stabiel en daar zijn de militairen juist voor! Het is geen uitje naar Disneyland!quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:20 schreef Wouter.Bos het volgende:
Wel, het is geen makkelijke kwestie. De Partij van de Arbeid is in de eerste plaats nooit vóór het sturen van militairen geweest. Zoals ook al duidelijk werd in de laatste maanden voor de oorlog, is onze partij ook nooit voor de oorlog zelf geweest. Ook het Nederlandse volk was duidelijk tegen; dat bleek uit diverse onderzoeken, de demonstraties en natuurlijk het grote aantal stemmen op onze partij zelf. De kiezer wist wat hij van ons kon verwachten; namelijk dat wij zouden proberen niet op een oorlog af te sturen. Helaas is met het mislukken van de onderhandelingen met Jan-Peter Balkenende ook dat mislukt.
Het is dan ook logisch dat de Partij van de Arbeid zich in een lastig parket bevindt. Met de dood van sergeant Steensma enkele weken geleden is wat ons betreft onnodig een militair gestorven. Het is daarom voor ons belangrijk dat de situatie in Irak eerst stabiel is voordat wij besluiten ons daar voor langere tijd te stationeren.
Natuurlijk zijn de militairen daar, die beslissing is al gemaakt. Maar toch moeten we zoeken naar een zo vreedzaam mogelijke oplossing die de minste levens kost. Deze resolutie is een goed begin, maar daar wil de PvdA ook een aantal, reeds bekende, voorwaarden aan verbinden.
De PvdA heeft simpelweg geen duidelijk mening. En als ze er dan toch een bereikt denkt te hebben, dan komt de partij er weer op terug. Het is op dit moment een besluiteloze onheldere bende bij de PvdA. En waarom is het zo ver gekomen? Omdat de PvdA alleen maar de polls volgt, zonder zich bezig te houden met het echte vraagstuk. Dat zie je wel weer aan de onrealistische uitleg van situatie in Irak. De PvdA denkt echt dat we op de camping zitten in Irak.quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:37 schreef Wouter.Bos het volgende:
[..]
Wij zijn op dit moment druk bezig met het in gang zetten van een dergelike beweging. Toch ben ik van mening dat het fenomeen door de media opgeblazen wordt. De Partij van de Arbeid is geen partij zonder duidelijke standpunten.
Onze partij bevindt zich niet geheel rechts en niet geheel links. In deze tijd hebben wij ons genoodzaakt gezien een kleine bijsturing naar rechts te maken vanwege de gehele tendens en de economische noodzaak.
Aan de andere kant willen wij echter het contact met de burger en het sociale karakter behouden. Hiervoor is, om het eens mooi uit te drukken, het blijven kleven aan de borst van links noodzakelijjk. Ja, de Partij van de Arbeid heeft wel degelijk (duidelijke) standpunten. Ze zijn echter voor veel mensen niet bevredigend omdat ze zich tussen twee kampen in bevinden.
In tijden waarin mensen het moeilijk hebben, en daar kunnen we de afgelopen jaren toch wel over spreken, zien we vaak een extremere uiting van de politieke standpunten. Het is dus evident dat een partij als de onze veel kritiek te verduren krijgt, omdat wij niet meegegaan zijn met die tendens. Ik daarentegen ben erg trots op onze partij; tegen alle politieke druk in zijn wij, bijna als enige, trouw gebleven aan onze eigen standpunten en mening en zijn wij niet verschoven ten opzichte van vroeger. Het is te hopen dat de kiezer dat in zal gaan zien en in de toekomst ons meer vertrouwen zal geven op basis van de onwrikbare positie van dit moment.
PvdA, het CDA van de oppositie? Laveren tussen Balkenende en Marijnissen gaat de club vooralsnog (in de peilingen) goed af.quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:37 schreef Wouter.Bos het volgende:
[..]
Wij zijn op dit moment druk bezig met het in gang zetten van een dergelike beweging. Toch ben ik van mening dat het fenomeen door de media opgeblazen wordt. De Partij van de Arbeid is geen partij zonder duidelijke standpunten.
Onze partij bevindt zich niet geheel rechts en niet geheel links. In deze tijd hebben wij ons genoodzaakt gezien een kleine bijsturing naar rechts te maken vanwege de gehele tendens en de economische noodzaak.
Aan de andere kant willen wij echter het contact met de burger en het sociale karakter behouden. Hiervoor is, om het eens mooi uit te drukken, het blijven kleven aan de borst van links noodzakelijjk. Ja, de Partij van de Arbeid heeft wel degelijk (duidelijke) standpunten. Ze zijn echter voor veel mensen niet bevredigend omdat ze zich tussen twee kampen in bevinden.
In tijden waarin mensen het moeilijk hebben, en daar kunnen we de afgelopen jaren toch wel over spreken, zien we vaak een extremere uiting van de politieke standpunten. Het is dus evident dat een partij als de onze veel kritiek te verduren krijgt, omdat wij niet meegegaan zijn met die tendens. Ik daarentegen ben erg trots op onze partij; tegen alle politieke druk in zijn wij, bijna als enige, trouw gebleven aan onze eigen standpunten en mening en zijn wij niet verschoven ten opzichte van vroeger. Het is te hopen dat de kiezer dat in zal gaan zien en in de toekomst ons meer vertrouwen zal geven op basis van de onwrikbare positie van dit moment.
Dat is een leuke paradox. Als je pas militairen stuurt als het stabiel is, wat dóén ze daar in godsnaam dan? Als we daar weggaan en we laten de boel daar 'stabiliseren' door de Amerikanen (want niemand stuurt troepen) dan heb je daar binnen no time ook aanslagen, met burgerslachtoffers en a-taktisch Amerikaans optreden als gevolg. Ik denk dat we het belang van de Iraakse bevolking in ons achterhoofd moeten houden en dan moeten we ze zeker niet veroordelen tot de Amerikanen.quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:20 schreef Wouter.Bos het volgende:
*knip*
Het is dan ook logisch dat de Partij van de Arbeid zich in een lastig parket bevindt. Met de dood van sergeant Steensma enkele weken geleden is wat ons betreft onnodig een militair gestorven. Het is daarom voor ons belangrijk dat de situatie in Irak eerst stabiel is voordat wij besluiten ons daar voor langere tijd te stationeren.
*knip*
Moeten we niet zoeken naar een oplossing die het beste is voor de Iraakse bevolking of is dat een overweging die helemaal niet voorkomt bij de PvdA? Het is op dit moment instabiel in Irak daarom zitten daar ook Nederlandse troepen. We sturen toch ook geen vredesmacht naar België omdat het daar zo lekker rustig is?quote:Op woensdag 9 juni 2004 14:20 schreef Wouter.Bos het volgende:
Wel, het is geen makkelijke kwestie. De Partij van de Arbeid is in de eerste plaats nooit vóór het sturen van militairen geweest. Zoals ook al duidelijk werd in de laatste maanden voor de oorlog, is onze partij ook nooit voor de oorlog zelf geweest. Ook het Nederlandse volk was duidelijk tegen; dat bleek uit diverse onderzoeken, de demonstraties en natuurlijk het grote aantal stemmen op onze partij zelf. De kiezer wist wat hij van ons kon verwachten; namelijk dat wij zouden proberen niet op een oorlog af te sturen. Helaas is met het mislukken van de onderhandelingen met Jan-Peter Balkenende ook dat mislukt.
Natuurlijk zijn de militairen daar, die beslissing is al gemaakt. Maar toch moeten we zoeken naar een zo vreedzaam mogelijke oplossing die de minste levens kost. Deze resolutie is een goed begin, maar daar wil de PvdA ook een aantal, reeds bekende, voorwaarden aan verbinden.
op welke punten?quote:Op woensdag 9 juni 2004 21:00 schreef SCH het volgende:
Ik blijf hopen dat de PvdA tegen verlenging stemt - het VN-mandaat is absoluut niet helder.
Je bedoelt te zeggen. Ik besluit dat ik denk dat ie niet helder is, want ik wil niet dat ie helder is, dus is ie niet helder.quote:Op woensdag 9 juni 2004 21:00 schreef SCH het volgende:
Ik blijf hopen dat de PvdA tegen verlenging stemt - het VN-mandaat is absoluut niet helder.
Nee dat bedoel ik niet. Ik blijf het onduidelijk vinden wat het belang van de Irakeze bevolking is, hoe de macht precies overgedragen gaat worden en vooral in hoeverre er rekening wordt gehouden met de onvrede die er in Irak is. Verder zegt het mandaat te weinig over de manier waarop in Irak echt de democratie wordt opgebouwd. Het is vooral een "stop de bezetting"-mandaat. Dat hoorde ik Van Aartsen vanochtend ineens ook zeggen: de bezetting wordt stop gezet. Als dat het enige is - dat het mandaat is bedoeld om de bezetting van de VS stop te zetten, dan vind ik dat te weinig.quote:Op woensdag 9 juni 2004 21:23 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Je bedoelt te zeggen. Ik besluit dat ik denk dat ie niet helder is, want ik wil niet dat ie helder is, dus is ie niet helder.
SCH taal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |