quote:Peiling: lage opkomst Europa-verkiezingen
Een 'bedroevende opkomst'. Dat voorspelt opiniepeiler Maurice de Hond voor de Europese verkiezingen van donderdag 10 juni. Volgens De Hond zal het opkomstpercentage zelfs nog onder dat van de verkiezingen van 1999 blijven steken, toen 29,9 procent van de kiezers naar de stembus kwam.
De opiniepeiler verwacht een opkomst van 25 à 30 procent. Bij de voorspelling van de uitslag houdt De Hond vanwege de geringe opkomst een slag om de arm. Het is nog maar zeer de vraag of D66 en de LPF genoeg stemmen halen voor een zetel. Daarvoor is 3,8 procent van de stemmen nodig. De nieuwe partijen Partij voor de Dieren en Europa Transparent maken volgens De Hond wel een goede kans om de kiesdrempel te halen.
Winst voor het CDA
De lage opkomst lijkt gunstig uit te pakken voor het CDA. In de reguliere peilingen staat de partij op fors verlies, maar in Europa stevenen ze af op negen of tien zetels. Voor de PvdA worden zes of zeven zetels verwacht, voor de VVD vijf of zes. De combinatie ChristenUnie/SGP staat op twee zetels en SP en GroenLinks halen er beide één.
Het zetelaantal is natuurlijk wat lager 31 -> 27.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 19:23 schreef Num het volgende:
Gek dat ChristenUnie/SGP minder zetels krijgen. Dat zijn toch vaak mensen die altijd gaan stemmen. Dus als de opkomst lager is dan zouden deze partijen relatief meer stemmen moeten krijgen. Snap ik niet helemaal.
Mooi dat ET op 1 zetel staat. Ik hoop dat ze 't halen!
Je was pro-Fortuyn?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 20:14 schreef Sidekick het volgende:
Ik denk dat er juist een hogere opkomst komt. Ik schat 36%
Politiek leeft meer dan 5 jaar geleden, ondr andere door Fortuyn. Ik denk ook dat Europa iets meer leeft.
Ik denk dat dan D66 ook nog wel een zetel kan bemachtigen.
Tsja, iedereen zit te gokken natuurlijk. Wat is nu de "werkelijkheid" [sic]?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 20:18 schreef UnderWorld_ het volgende:
Laten we het er maar op houden dat Maurice de Hond weer een beetje gek is. Andere peilingen laten een beter beeld zien (wat vaker in overeenstemming is met de werkelijkheid).
Een stem op een kandidaat is een stem op een kandidaat. Op die persoon stem je ook echt. Je stemt op mensen van nationale partijen. Deze nationale partijen voegen zich in het EP tot clusters (Christen-democraten, sociaal-democraten, liberaal-democraten, groenen, en nog een paar). De VVD en D66 zullen zich beide aansluiten bij de liberaal-democraten. Ook zijn ze een lijstverbinding aangegaan om restzetels te bemachtigen. GL en de PvdA zijn ook een lijstverbinding aangegaan.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 23:24 schreef HarigeKerel het volgende:
Nou begrijp ik deze verkiezingen niet helemaal hoor dus denk even mee,
Een stem op de VVD is dus niet per se een stem op de VVD maar op de Europese liberalen![]()
Waar komt een stem op bv de LPF dan bij terecht als er geen andere landen zijn met een LPF achtige beweging
De Europese verkiezingen zijn een zwart gat voor mij, en blijkbaar voor veel anderen![]()
Andere peilingen staan ze gewoon op 6/7 zetels voor de kamer, dus 2 voor het EP.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 02:02 schreef Steijn het volgende:
Jammer dat D66 zo laag scoort.
Ik vraag mij inderdaad ook af hoe een verwijdering van D66 uit het EP leidt tot een verbetering van de democratie.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 02:22 schreef Steijn het volgende:
pberends wat is er trouwens mis met D66? Je bent aardig in je nopjes met oneliners als 'D66: op naar de 0 zetels' en 'Democratische vernieling'. Ken je de standpunten van D66 dan wel vraag ik me af.
D66 heeft weinig meer te zeggen. Hun liberale onzin is allang doorgevoerd zoals het homohuwelijk en dergelijke. Ze hebben niks meer toe te voegen; behalve de gekozen burgemeester en een onzinnig districtenstelsel. Zeg jij mij dan is wat er dan nog voor 'boeiends' aan D66 is? Ik zie weinig verschillen meer tussen D66, PvdA en GroenLinks.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 02:22 schreef Steijn het volgende:
pberends wat is er trouwens mis met D66? Je bent aardig in je nopjes met oneliners als 'D66: op naar de 0 zetels' en 'Democratische vernieling'. Ken je de standpunten van D66 dan wel vraag ik me af.
De kwesties "gekozen burgemeester" en "districtenstelsel" zijn niet relevant voor het Europees Parlement. Er zijn echter wel substantiële verschillen tussen de door jou genoemde partijen. D66 is in teggenstelling to de PvdA wél voor onvoorwaardelijke toegang van arbeiders uit de nieuwe lidstaten tot de Europese arbeidsmarkt, bij voorbeeld.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 12:08 schreef pberends het volgende:
[..]
D66 heeft weinig meer te zeggen. Hun liberale onzin is allang doorgevoerd zoals het homohuwelijk en dergelijke. Ze hebben niks meer toe te voegen; behalve de gekozen burgemeester en een onzinnig districtenstelsel. Zeg jij mij dan is wat er dan nog voor 'boeiends' aan D66 is? Ik zie weinig verschillen meer tussen D66, PvdA en GroenLinks.
Pro-Europees, subsidiariteit en liberale standpunten (openstaan voor nieuwe lidstaten, een interne markt creeeren, protectionisme afbouwen, etc) zijn onderandere goede standpunten van D66 die niet te vinden zijn bij een andere Europese partij.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 12:08 schreef pberends het volgende:
[..]
D66 heeft weinig meer te zeggen. Hun liberale onzin is allang doorgevoerd zoals het homohuwelijk en dergelijke. Ze hebben niks meer toe te voegen; behalve de gekozen burgemeester en een onzinnig districtenstelsel. Zeg jij mij dan is wat er dan nog voor 'boeiends' aan D66 is? Ik zie weinig verschillen meer tussen D66, PvdA en GroenLinks.
Naar buiten toe of intern?quote:Op zaterdag 5 juni 2004 13:58 schreef UnderWorld_ het volgende:
protectionisme afbouwen
Zowel binnen als buiten Europa.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 14:51 schreef DaveM het volgende:
[..]
Naar buiten toe of intern?
Er bestaan geen Europese burgemeesters?quote:Op zaterdag 5 juni 2004 13:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
De kwesties "gekozen burgemeester" en "districtenstelsel" zijn niet relevant voor het Europees Parlement. Er zijn echter wel substantiële verschillen tussen de door jou genoemde partijen. D66 is in teggenstelling to de PvdA wél voor onvoorwaardelijke toegang van arbeiders uit de nieuwe lidstaten tot de Europese arbeidsmarkt, bij voorbeeld.
Zo, das al een hoop verschil ja.quote:D66 is in teggenstelling to de PvdA wél voor onvoorwaardelijke toegang van arbeiders uit de nieuwe lidstaten tot de Europese arbeidsmarkt, bij voorbeeld.
Pro-Europees zijn alle partijen zowat die in het EP zitten, ze hebben niet voor niets onze belangen jarenlang verkwanselt.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 13:58 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Pro-Europees, subsidiariteit en liberale standpunten (openstaan voor nieuwe lidstaten, een interne markt creeeren, protectionisme afbouwen, etc) zijn onderandere goede standpunten van D66 die niet te vinden zijn bij een andere Europese partij.
Wat bedoel je met 'onze belangen'? Europa is er om de EUropese belangen te behartigen, niet de nationale!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 15:28 schreef pberends het volgende:
[..]
Pro-Europees zijn alle partijen zowat die in het EP zitten, ze hebben niet voor niets onze belangen jarenlang verkwanselt.
Vertel dat die andere lidstaten maar, bord-voor-kep-hebbende Europeaan.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 15:29 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'onze belangen'? Europa is er om de EUropese belangen te behartigen, niet de nationale!
Nee, jij bent net zo erg. Europa moet EUropese zaken regelen en de rest teruggeven aan de lidstaten, een liberaal standpunt. Jij zit zo te zeiken op Europa, maar eigenlijk ben je net zo erg.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 15:30 schreef pberends het volgende:
[..]
Vertel dat die andere lidstaten maar, bord-voor-kep-hebbende Europeaan.![]()
Dat is er nog één teveel. Vandaag op de markt stonden er weer wat SP-kneuzen te folderen. Wat een kneuzenkermis zeg.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:29 schreef Big_Boss_Man het volgende:
SP 1?
Die markt?quote:Op zaterdag 5 juni 2004 15:37 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat is er nog één teveel. Vandaag op de markt stonden er weer wat SP-kneuzen te folderen. Wat een kneuzenkermis zeg.
Meneer heeft iets tegen Groen Links?quote:Op zaterdag 5 juni 2004 15:31 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Dat zou schitterend zijn als Groen Links zo wordt weggevaagd.
De mijne in elk geval niet. Ik zie nog liever af van mijn stemrecht dan dat ik stem op GL.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 16:42 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Meneer heeft iets tegen Groen Links?
Mijn stem hebben ze in ieder geval.![]()
bijvoorbeeld?quote:Op zaterdag 5 juni 2004 15:28 schreef pberends het volgende:
[..]
Pro-Europees zijn alle partijen zowat die in het EP zitten, ze hebben niet voor niets onze belangen jarenlang verkwanselt.
LOLquote:Op zaterdag 5 juni 2004 16:52 schreef Hyperdude het volgende:
Ik ben nog herstellende van de opwinding veroorzaakt door de waterschapsverkiezingen.
En nu moet ik mij weer opladen voor weer een verkiezing waar ik niet weet waar het over gaat.
Zo langzamerhand verlies ik mijn vertrouwen in dit soort schijndemocratie.
Aan jou de eervolle taak om al die mensen over te halen.quote:Op zondag 6 juni 2004 10:43 schreef Maerycke het volgende:
Het verbaast me niets. Ik ken zelfs niemand in mijn omgeving die bereid is te gaan stemmen. Maar dan wel zeuren over het beleid dat uit Brussel komt natuurlijk.
En terecht.quote:Nederlander ziet geen voordeel in uitbreiding EU
DEN HAAG - De Nederlander ziet geen profijt voor Nederlandse bedrijven in de recente uitbreiding van de Europese Unie met tien nieuwe lidstaten. Ook is het merendeel van de Nederlandse bevolking van mening dat de invoering van de euro slecht is geweest voor Nederland. Dat blijkt uit het Life & Living onderzoek van Trendbox onder 1025 Nederlanders dat maandag werd bekendgemaakt.
De uitbreiding van de EU ziet eenderde van de ondervraagden goed uitpakken voor Nederlandse bedrijven. Tweederde denkt echter dat Nederland geen voordeel zal hebben van de uitbreiding, eerder lasten. Bijna 40 procent vreest dat de toch al dalende werkgelegenheid nog verder zal afnemen nu een aantal nieuwe landen tot de EU is toegetreden. Deze angst zit het diepst onder de VVD-stemmers; 42 procent denkt dat de werkgelegenheid verder zal dalen. GroenLinks-stemmers zijn het minst negatief (18 procent). Op 1 mei traden tien nieuwe lidstaten tot de Europese Unie.
Ook het eigen lidmaatschap van Nederland van de EU staat ter discussie. De helft van de ondervraagden weet niet of lid zijn van de EU profijt oplevert.
De euro had volgens bijna 60 procent van de Nederlanders niet moeten worden ingevoerd. Slecht 15 procent is positief gestemd over de betaalmunt. VVD- en CDA-stemmers zijn nog het meest positief over de euro (respectievelijk 25 en 22 procent). PvdA-stemmers zien weinig in de munt (16 procent).
Wel vrij opmerkelijk dat de liberale stemmers het bangst zijn dat een liberaal concept (grotere open markt) voor minder werkgelegenheid zorgt.quote:Op maandag 7 juni 2004 20:08 schreef pberends het volgende:
[..]
En terecht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |