Githa, het was natuurlijk niet mijn bedoeling je weg te houden van de huisarts. Als jij je zorgen maakt en veel pijn hebt, moet je zeker gaan. Mijn opmerkingen waren meer in het algemeen bedoeld, en getriggerd door die uitlatingen over de assistente. Tijdens mijn blauwe maandag geneeskunde-studie heb ik wel geleerd dat je als arts (en zeker huisarts) in heel veel gevallen gewoon niet weet wat er aan de hand is, en dat het meestal een kwestie van afwachten is. Het lichaam heeft een enorm zelfgenezend en zelfregulerend principe in zich. Pas als dat faalt (en dat duurt een tijd) ga je verder kijken. Veel artsen willen je op deze manier ook behoeden voor nare onderzoeken en behandelingen die vaak nergens toe leiden. Mij werd na drie miskramen ook afgeraden om de zware medische molen in te gaan, en toch eerst wat afstand te nemen om mijn lijf tot rust te laten komen. Het heeft gewerkt, want ik voelde me direct stukken beter en mijn dochter is nu bijna een jaar oud.
Mijn post was bedoeld om gerust te stellen, en begrip te wekken voor uitspraken van artsen en assistenten. Maar nogmaals, als je zoveel pijn hebt dat je niet kunt funtioneren is het foute boel en moet je echt naar de dokter.
mooi he, alles