van Geel denkt nergens aan. Dit is mijn eigen zienswijze.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:08 schreef AchJa het volgende:
Je vergeet dat de hele transport sector bij het duurder maken van de diesel flink in de knoei komt en niet alleen het transport over de weg, ook de scheepvaart en het vervoer over de rails komt in de knoei. Die van Geel denkt volgens mij weer niet verder dan de automobilist.
Boeit me niet als dit klopt. Wij rijden thuis Diesel en blijven dat doen. Als alle rokers stoppen dan kunnen wij diesel blijven rijden. Er is ook altijd wat met die mileuactivisten.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 01:48 schreef Steijn het volgende:
Wat veel mensen niet weten is dat de uitlaatgassen van dieselauto's velen duizenden doden per jaar veroorzaken, zo'n 15000 om precies te zijn. Dat zijn evenveel mensen als jaarlijks sterven door een longaandoening.
Je bent in de war met de schadelijkheid voor het milieu. Benzine is veel zuiverder dan diesel en produceert dus veel minder roet. Wat wel een probleem is, is de hogere kooldioxide uitstoot en NOx uitstoot van benzine tov diesel. Echter deze stoffen zijn veel minder schadelijk voor de mens dan roetdeeltjes en andere aerosolen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:09 schreef Le-xxx-ie het volgende:
Omdat diesel zuiniger is als benzine wordt er dus minder uitlaat gassen geproduceerd. Benzine uitlaatgassen zijn ook niet echt bevordelijk voor de mensch.
Kun je die conclusie met cijfers staven? Het komt op mij over alsof je het uit de lucht grijpt.quote:Aangezien diesel ook steeds verbeterd wordt (lees andere samenstelling) komen er steeds minder schadelijke stoffen vrj, en is het uiteindelijk dus beter dan benzine.
Die 15.000 doden lijken mij eerder uit de lucht gegrepen, dat valt namelijk nooit aan te tonen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:15 schreef Steijn het volgende:
[..]
Kun je die conclusie met cijfers staven? Het komt op mij over alsof je het uit de lucht grijpt.
Ik ben geen milieuactivist. Stem zelfs VVD. Toch vind ik die 15000 doden erg hoog, ik vind dat daar wat aan gedaan moet worden.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:15 schreef DePresident het volgende:
Boeit me niet als dit klopt. Wij rijden thuis Diesel en blijven dat doen. Als alle rokers stoppen dan kunnen wij diesel blijven rijden. Er is ook altijd wat met die mileuactivisten.
Het RIVM schrijft dat in zijn rapport en ik kan je verzekeren dat het weldegelijk aan is te tonen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:16 schreef Gallo het volgende:
[..]
Die 15.000 doden lijken mij eerder uit de lucht gegrepen, dat valt namelijk nooit aan te tonen.
Pfff... nee, nu wil ik ff wat anders staven... Ik zal morgen ff wat cijfers erbij zoeken...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:15 schreef Steijn het volgende:
Kun je die conclusie met cijfers staven? Het komt op mij over alsof je het uit de lucht grijpt.
Onzin. Ik vind het schokkend dat je niet wilt nadenken over verbetering van ons leefmilieu.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:13 schreef Gallo het volgende:
Ze zouden die gezondheidshuilies van overheidswege de rest van hun leven in een zuurstoftent moeten opsluiten.
Ik dacht even dat je hier op doelde:quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:12 schreef Steijn het volgende:
[..]
van Geel denkt nergens aan. Dit is mijn eigen zienswijze.
Ik ben van mening dat de transportsector in ieder geval niet moet worden aangepakt, dan is de economische schade te groot, tevens brengt het technische problemen met zich mee.
Ik zie liever maatregelen die alleen de automobilist treffen. Zoals het invoeren van rode en witte diesel zoals we dat uit de scheepvaart kennen en de aanschaf van dieselauto's ontmoedigen.
Bron=teletekst.quote:Vervuiling neemt te langzaam af
***************************************
DEN HAAG De milieuvervuiling neemt al
tien jaar af in Nederland,maar dat gaat
niet snel genoeg om de doelen die door
de Europese Unie zijn gesteld te halen.
Dat staat in de Milieubalans 2004,die
is opgesteld door het Rijksinstituut
voor Volksgezondheid en Milieu,RIVM.
Door de economische recessie is de
uitstoot van CO2 door de industrie iets
gedaald.Het verkeer en stroomcentrales
hebben echter meer CO2 geproduceerd.Het
stikstof- en fosfaatoverschot in de
landbouw ligt nu 30% lager dan in 1998.
De uitstoot van andere stoffen is nog
altijd veel te hoog.Als Nederland de
doelen niet haalt,riskeert het boetes.
Ik wil best concessies doen, maar niet ten koste van alles. De economie b.v. waardoor we het zo goed hebben dat we ons druk kunnen maken over 5000 eventuele dieseldoden.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:18 schreef Steijn het volgende:
[..]
Onzin. Ik vind het schokkend dat je niet wilt nadenken over verbetering van ons leefmilieu.
Anders dan bij veel andere milieumaatregelen wil ik een alternatief bieden, namelijk de accijzen op benzine moet omlaag gaan.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het ging om 5000 doden. Maar ook al gaat het om 5000 doden, hoeveel levens en hoeveel geluk levert het wel niet op om dingen te kunnen transporteren? Nee, dit weegt niet af tegen extra belasting.
Ik vind dan ook dat rijden in een benzineauto aantrekkelijker moet worden. Dus de accijnzen op benzine moet bijvoorbeeld omlaag.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:20 schreef Gallo het volgende:
[..]
Ik wil best concessies doen, maar niet ten koste van alles. De economie b.v. waardoor we het zo goed hebben dat we ons druk kunnen maken over 5000 eventuele dieseldoden.
Moeilijk, ik weet te weinig over motoren en vervuiling. Is het niet zo dat dieselmotoren tegenwoordig veel minder vervuilend zijn dan de oude motoren?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:20 schreef Steijn het volgende:
Anders dan bij veel andere milieumaatregelen wil ik een alternatief bieden, namelijk de accijzen op benzine moet omlaag gaan.
Laat ik het maar aannemenquote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:20 schreef Steijn het volgende:
En het gaat trouwens om 15000 doden, ik heb het verscheidene keren in de journaalbulletins voorbij zien komen.
Ik denk dat je zoektocht te vergeefs is.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:17 schreef Le-xxx-ie het volgende:
[..]
Pfff... nee, nu wil ik ff wat anders staven... Ik zal morgen ff wat cijfers erbij zoeken...
Dan moeten die wel flink omlaag, iets wat ik niet zie gebeuren. Nee, de overheid verhoogt de accijns van diesel flink en verlaagt die van benzine amper. Extra geld in 't laadje.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:22 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik vind dan ook dat rijden in een benzineauto aantrekkelijker moet worden. Dus de accijnzen op benzine moet bijvoorbeeld omlaag.
Dat is op het gebied van de kooldioxide en stikstofoxide uitstoot. Dieselmotoren produceren minder kooldioxide per kilometer dan benzinemotoren. Daarnaast ontbranden dieselmotoren op minder hoge temperaturen zodat er minder stikstofoxiden geproduceerd worden. Dat is goed voor het milieu. Daarom is het rijden met diesel altijd aangemoedigd.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:22 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Moeilijk, ik weet te weinig over motoren en vervuiling. Is het niet zo dat dieselmotoren tegenwoordig veel minder vervuilend zijn dan de oude motoren?
Je wil de transport sector ontzien en dus alleen extra accijns heffen op de particuliere dieselrijders (die nb. elk jaar bij de apk een roetmeting krijgen waar je U tegen zegt) Dat zou niet meer zijn dan de bekende druppel op de gloeiende plaat. De eerste de beste rijnaak stoot meer uit dan weet ik hoeveel auto's bij elkaar.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:22 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik vind dan ook dat rijden in een benzineauto aantrekkelijker moet worden. Dus de accijnzen op benzine moet bijvoorbeeld omlaag.
Mensen die langs snelwegen wonen (Overschie e.d.) maar ook mensen die in de stad langs een doorgaande weg wonen zitten in de gevarenzone.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:24 schreef dikavi het volgende:
Wat is dan de reden dat ze dood gaan? En wie treft dat? Mensen langs de snelweg?
Zijn dat niet juist armere mensen die min of meer per definitie minder lang sterven?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:27 schreef Steijn het volgende:
[..]
Mensen die langs snelwegen wonen (Overschie e.d.) maar ook mensen die in de stad langs een doorgaande weg wonen zitten in de gevarenzone.
Ik denk inderdaad dat de grootste vis te behalen valt bij de vrachtrijder. Echter we kunnen hun geen alternatief bieden, benzine zorgt bij vrachtwagens voor technische problemen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je wil de transport sector ontzien en dus alleen extra accijns heffen op de particuliere dieselrijders (die nb. elk jaar bij de apk een roetmeting krijgen waar je U tegen zegt) Dat zou niet meer zijn dan de bekende druppel op de gloeiende plaat. De eerste de beste rijnaak stoot meer uit dan weet ik hoeveel auto's bij elkaar.
Vergeet ook niet dat LPG de laatse jaren ook iets van 4X zo duur is geworden. Ook weer zo lekker hypocriet, het is de schoonste brandstof die er is maar wordt gewoon duurder gemaakt. En met die diesels gaan ze plotseling wel schermen met het milieu en uitstoot. Maar als het schoon is wordt het niet goedkoper...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:28 schreef Nato het volgende:
20 jaar geleden was al bekent dat op LPG rijden veel beter was voor het milieu, hadden ze (lees regering) dat toendertijd gepushed, waren er meer mensen overgestapt van benzine naar gas..
Was dat gebeurt zaten we nu niet tegen de milieuquota ven de EU aan te hikken.
De G3 regeling was een beginnetje, maar kan naar mijn bescheiden mening wel wat aangepast worden.
Daar zou ik het rapport van het RIVM voor moeten lezen, ik kan daar nu geen antwoord op geven.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Zijn dat niet juist armere mensen die min of meer per definitie minder lang sterven?
En over hoeveel levensjaren gaat het ?
Voor mijn besluitvorming is dat wel relevant. Ik kan met moeilijk voorstellen dat het echt 15000 mensenlevens kost, dat zou 15000 * 74 jaar zijn in jaren, nog los van de winst in mensenlevens die het oplevert.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:35 schreef Steijn het volgende:
[..]
Daar zou ik het rapport van het RIVM voor moeten lezen, ik kan daar nu geen antwoord op geven.
Dan zijn er in een krappe maand tijd, 10.000 bijgekomen...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:20 schreef Steijn het volgende:
[..]
Anders dan bij veel andere milieumaatregelen wil ik een alternatief bieden, namelijk de accijzen op benzine moet omlaag gaan.
En het gaat trouwens om 15000 doden, ik heb het verscheidene keren in de journaalbulletins voorbij zien komen.
nu.nlquote:Staatssecretaris wil verbod op diesel in de stad
Uitgegeven: 16 april 2004 07:33
AMSTERDAM - Op diesel rijdend vrachtverkeer en taxi's moeten de toegang tot grote steden worden ontzegd, daar pleit Milieu-staatssecretaris Pieter van Geel voor. Hij wil de voor de gezondheid schadelijke uitlaatgassen in de oude binnensteden terugdringen. Dat meldt De Telegraaf vrijdag.
Jaarlijks vallen in Nederland ongeveer vijfduizend doden door de uitstoot van stikstofoxiden en fijne stofdeeltjes uit oude dieselmotoren. Gemeenten zouden volgens Van Geel met lokale verordeningen het dieselverkeer uit de steden moeten weren.
"Ik ben geen dieselhater. Het is niet de bedoeling om dieselvoertuigen het rijden onmogelijk te maken. Maar de huidige op diesel rijdende vrachtwagens zijn gewoon niet zo schoon," zo zegt van Geel in De Telegraaf.
Toen was het rapport van het RIVM nog niet bekend, misschien heeft men voorheen nooit kritisch onderzocht en dat zou de verschillen kunnen rechtvaardigen. Nu weet ik ook gelijk doe Waskracht aan die 5000 komt.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan zijn er in een krappe maand tijd, 10.000 bijgekomen...
[..]
nu.nl
Ik wil de lasten niet verhogen, ik wil ze verschuiven.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Achjah, hoe dan ook, als het doorgaat met verhogen van lasten op dingen die ik wil gebruiken ga ik wel naar de states oid, zo ook een hoop andere kansrijke jongeren.
Dan vind ik het niet bezwarendquote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:41 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik wil de lasten niet verhogen, ik wil ze verschuiven.
En leg jij dan even uit wat er omlaag gaat.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:41 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik wil de lasten niet verhogen, ik wil ze verschuiven.
De benzine accijnzen moeten omlaag imo. Dat is wel zo eerlijk tov de automobilist.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:46 schreef sig000 het volgende:
En leg jij dan even uit wat er omlaag gaat..
De ervaring leert dat er meestal alleen dingen duurder worden..
In Brussel zijn ze er al druk mee bezig..
Ik zou dat geen goed standpunt vinden. Op die manier krijgt men namelijk het idee dat ze de boel belazeren.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:55 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het is nog maar de vraag of het kabinet er hetzelfde over denkt. De tendens ligt nu eenmaal in het verhogen zonder het verlagen.
Als men dat idee niet had, vond je het dan wel juist?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:56 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik zou dat geen goed standpunt vinden. Op die manier krijgt men namelijk het idee dat ze de boel belazeren.
Nee ook niet, liever verlagen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Als men dat idee niet had, vond je het dan wel juist?
Heb je 't verschil in wegenbelasting tussen een diesel en benzine auto weleens bekeken?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:48 schreef Steijn het volgende:
[..]
De benzine accijnzen moeten omlaag imo. Dat is wel zo eerlijk tov de automobilist.
Mooiquote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:03 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee ook niet, liever verlagen.
Laten we het hopen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:12 schreef subdir het volgende:
ik denk dat deze discussie binnenkort overbodig wordt met de komst van nieuwe brandstoffen en technieken die over een jaar of tien gemeengoed zullen zijn (dat is dan mijn inschatting).
Nee, dat is te duur. Aerosolen zijn zo klein dat er erg dure filters nodig zijn.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:28 schreef subdir het volgende:
kunnen deze zgn. aerosolen niet gefiltert worden ?
Nooit duurder dan de 40% BPM toch?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:29 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee, dat is te duur. Aerosolen zijn zo klein dat er erg dure filters nodig zijn.
Dat weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat er technisch vrij complexe maatregelen genomen moeten worden, en dat is dus duur.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Nooit duurder dan de 40% BPM toch?
Prima, het is duur. Men wil het BPM afbouwen, ik kan me voorstellen dat een partij als GL daar tegen is. Een compromis is hier mogelijk denk ik, mits de kosten afwegen tegen een verlaagd BPM.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:33 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat er technisch vrij complexe maatregelen genomen moeten worden, en dat is dus duur.
ok maar waar praten we dan over ? Er wordt in europees verband steeds meer verplicht gesteld waarmee de aanschafprijs van een nieuwe voiture behoorlijk stijgt.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:29 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nee, dat is te duur. Aerosolen zijn zo klein dat er erg dure filters nodig zijn.
BPM bedraagt 40% van de aanschafprijs bij een nieuwe auto (dat is dus nog los van BTW, een rare belasting, maar hij is er). De liberalen zouden die 40% mooi kunnen ruilen tegen de roden die waarschijnlijk een catalysator willen. Een taktische positionering van D66 lijkt me dan wel nodig.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:39 schreef Steijn het volgende:
Wat bedraagt de BPM eigenlijk hoeveel is die voor een gemiddelde auto? Ik heb zelf geen auto (als rij, leen ik de auto van mijn vader) dus ik weet er eigenlijk niet zoveel van af.
Anders lezen we het topic voortaan even door.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:39 schreef Dr_Crouton het volgende:
"Oh jee, we kunnnen de transportsector schade aanrichten als we dieselrijden gaan aanpekken, dan maar de gewone burger."
Nee, alsof de dieselrijder al niet genoeg gestrafd wordt met hogere belasting terwijl de motor steeds schoner is geworden in de afgelopen decennia.
Ik ga alleen met dit idiote idee mee als roken permanent verboden wordt en iedere roker verplicht wordt afgekickt. Daar heb ik meer last van.
BPM bedraagt ongeveer 30% of flinke procenten meer meer (bij duurdere auto) van de catalogusprijs + accessoires. Daarbij bovenop komt dan ook nog eens 19% belasting over het totale bedrag heen, dus reken de boete maar uit. Dan moet je daarnaast houderschapbelasting betalen en natuurlijk de steeds hogere brandsstofprijzen. Van al dat geld files ermee oplossen? Hoo maar.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:39 schreef Steijn het volgende:
Wat bedraagt de BPM eigenlijk hoeveel is die voor een gemiddelde auto? Ik heb zelf geen auto (als rij, leen ik de auto van mijn vader) dus ik weet er eigenlijk niet zoveel van af.
Maar benzine is veel onzuiniger, dus je stookt er meer van dan diesel en dieselmotoren gaan veel langer mee. Sowieso moeten we in plaats van dit plan meer gaan uitkijken naar waterstof wat over 10 jaar wel in massaproductie zal komen, over meer of minder dan 40 jaar raakt de fosiele olievoorraad op.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 03:42 schreef Steijn het volgende:
[..]
Anders lezen we het topic voortaan even door.![]()
Ik wil de automobilist niet straffen, maar ik wil dat deze over gaat stappen van diesel naar benzine. Natuurlijk staan daar de nodige financiele voordelen tegenover.
Lees dat nou eens zelf en zie dan de onzinnigheid ervan.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 01:48 schreef Steijn het volgende:
...
Wat veel mensen niet weten is dat de uitlaatgassen van dieselauto's velen duizenden doden per jaar veroorzaken, zo'n 15000 om precies te zijn.
...
Jij bent echt de weg kwijtquote:Op zaterdag 8 mei 2004 01:48 schreef Steijn het volgende:
Diesel lijkt een hele fijne brandstof, het is niet zo duur als benzine en een dieselauto is over het algemeen zuiniger dan een benzineauto. Daarom rijden mensen die veel op de weg zitten in een auto met een dieselmotor.
Wat veel mensen niet weten is dat de uitlaatgassen van dieselauto's velen duizenden doden per jaar veroorzaken, zo'n 15000 om precies te zijn. Dat zijn evenveel mensen als jaarlijks sterven door een longaandoening. Diesel is zo slecht omdat bij de verbranding ervan veel aerosolen vrij komen, deze tasten het lichaam flink aan. De luchtkwaliteit langs veel snelwegen is dermate slecht dat omwonenden een equivalent van 17 sigaretten per dag binnen krijgen aan schadelijke stoffen.
Ik pleit dus voor een aanpak van het dieselverbruik. Het zou wat mij betreft tot de mogelijkheden behoren om diesel duurder te maken en benzine goedkoper (accijnzen voor diesel dus verhogen). Een andere mogelijkheid zou zijn de aanschaf van dieselauto's verder te ontmoedigen. Hoe denken jullie hier over en hebben jullie misschien andere oplossingen?
De schoonste diesel ter wereldquote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:15 schreef Steijn het volgende:
[..]
Je bent in de war met de schadelijkheid voor het milieu. Benzine is veel zuiverder dan diesel en produceert dus veel minder roet. Wat wel een probleem is, is de hogere kooldioxide uitstoot en NOx uitstoot van benzine tov diesel. Echter deze stoffen zijn veel minder schadelijk voor de mens dan roetdeeltjes en andere aerosolen.
[..]
Kun je die conclusie met cijfers staven? Het komt op mij over alsof je het uit de lucht grijpt.
Dit gebeurt bij mij regelmatig, als er een autobus voorbijrijd is het niet zo erg, maar als er een Mercedes of BMW taxi voorbijkomt, of een leswagen TDi word ik echt onwel, zo fokking vies die geur man, en het is ongezond ook nog!quote:Nadelen: Hogere Nox, overige uitstoot hoger dan benzinemotoren, lagere betrouwbaarheid (meer gevoelige techniek) kortere levensduur (veel zwaardere belasting van de bewegende onderdelen, vandaar die hele dure olie). Stank, mensen klagen over de chloorachtige stank en/of een metaalachtige smaak in de mond en bij langduriger inademen (achter een dieselauto rijden) voelen mensen zich soms ook niet lekker.
Inderdaad een onhandige woordkeuze. Doet niets af van het feit dat er veel mensen overlijden door fijn stof geproduceerd door dieselmotoren. Het getal van 15000 dat genoemd werd door het journaal is trouwens onjuist, volgens het RIVM zijn dat er 5000.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 04:00 schreef Bowiefan het volgende:
Lees dat nou eens zelf en zie dan de onzinnigheid ervan.![]()
Wat daar staat is dus dat er bewijzen zijn dat er 15000 mensen (precies.. excact.. niet meer niet minder) omkomen door het gebruik van diesel als brandstof....
ik zou zeggen, kom maar op met de bewijzen, en doe dan meteen de namen van die 15000 mensen erbij![]()
En dan hebben we het nog maar over het topje van de ijsberg, er komen nog veel meer mensen in het ziekenhuis terecht door stofdeeltjes en ozon.quote:Ondanks deze verbeteringen zijn in 2001 alle Nederlanders blootgesteld geweest aan
niveaus van luchtverontreiniging (fijn stof en ozon) waarbij gezondheidseffecten worden
verwacht (zie tekstbox). Volgens schattingen zijn hierdoor dat jaar ongeveer 5.000
mensen vervroegd overleden.
quote:Gezondheidsrisico’s bestaan niet alleen uit sterfte; naast sterfte
worden andere gezondheidseffecten bij de Nederlandse bevolking met de huidige
verontreiniging van de buitenlucht in verband gebracht, zoals hart- en vaatziekten.
Ook ziekenhuisopnamen vertonen een relatie met luchtverontreiniging. Het aantal
overledenen is hierbij het spreekwoordelijke topje van de ijsberg.
Jij komt niet eens met fatsoenlijke argumenten over de balk.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 07:51 schreef FransDeens het volgende:
[..]
Jij bent echt de weg kwijt
Helaas rijdt niet iedereen in een dergelijk Toyota, dat zou veel doden schelen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 08:51 schreef Le-xxx-ie het volgende:
Toyota introduceert een revolutionaire dieselmotor luisterend naar de naam D-CAT. Deze tweede generatie Common Rail motor heeft de hoogste injectiedruk ooit en maakt gebruik van een DPNR (Diesel Particulate NOx Reduction) katalysator. Hierdoor wordt de uitstoot van stikstofoxide en roetdeeltjes met respectievelijk 50 en 90 procent gereduceerd. Een primeur voor Toyota die overigens vooralsnog niet in Nederland zal worden geleverd, in verband met de beperkte beschikbaarheid van het model.
Dat is geen hersenspinsel, dat is onder andere een conclusie van RIVM in haar rapport. Volgens hen is de roet, ozonvervuiling en andere vervuiling alleen lokaal erg hoog. We kunnen als Nederland er dus zeker wat aan doen.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 08:55 schreef bramdaman het volgende:
Vooral het hersenspinsel dat wij als Nederland, het kruimeltje uit europa, iets kunnen doen wat enige significate invloed heeft op het milieu kan alleen door iemand worden gepredikt die met het tot zijner beschikking staande vervoersmiddel in 1 dag niet eens de provincie uit kan komen.
Ik neem aan dat de huidige auto op diesel rijdt en de andere op benzine. Ik snap niet wat je hiermee wilt vergelijken, diesel is namelijk een compleet andere stof van benzine. Gevolg is ook dat de verbrandingsprodukten heel anders zijn qua hoeveelheid. Je kunt deze vergelijking dus niet maken.quote:Ik had enkele maanden geleden een nieuwe golf 2.0 110 kp variant. Dat ding reed bij gewoon lekker door rijden 45liter/400 km, nu heb ik een nieuwe volvo v40 1.9 115pk, deze rijd met dezelfde rijstijl 55liter/1000km. You do the math
Dat valt wel mee hoor. Wat transportbedrijven aan bezine is peanuts in vergelijking met wat ze betalen aan loonkosten.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:08 schreef AchJa het volgende:
Je vergeet dat de hele transport sector bij het duurder maken van de diesel flink in de knoei komt en niet alleen het transport over de weg, ook de scheepvaart en het vervoer over de rails komt in de knoei. Die van Geel denkt volgens mij weer niet verder dan de automobilist.
Ik denk dat olie (diesel is een olieproduct) veel meer voor handen is dan gas maar ik heb geen concrete cijfers.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 09:01 schreef yup het volgende:
Vraagje, hoeveel gas is er op aarde in vergelijking met diesel?
Dat ben ik met je eens en ik merk het inderdaad zelf ook. Ik heb zelf in een Golf TDI en later in Passat TDI met autorijlessen gereden en ik had na elke les een lichte hoofdpijn. Ik denk dat komt door de dieselmotoren, want in de auto van mijn vader, die op benzine rijdt, heb ik nergens last van.quote:Dit gebeurt bij mij regelmatig, als er een autobus voorbijrijd is het niet zo erg, maar als er een Mercedes of BMW taxi voorbijkomt, of een leswagen TDi word ik echt onwel, zo fokking vies die geur man, en het is ongezond ook nog!
Het is leuk dat diesels snel en zuinig zijn, maar als de gezondheid van mensen erdoor in gevaar komt hoeft het van mij niet meer...
Wat ik niet begrijp, waarom is men dan nooit op een gassysteem overgestapt. Ik lees van veel mensen de voordelen van gas, maar er zitten kennelijk ook nadelen aan anders zou het een succes geworden zijn. Kun jij daar misschien meer over vertellen?quote:Iedereen over op LPi gassystemen, tot 40% meer koppel dan de originele benzinemotor...
Als die katalysatoren goed werken ben ik er voor om ze verplicht te stellen. Wen er trouwens maar aan dat het beleid van de overheid niet altijd overeenkomt met de uitwerking er van. Men is wel vaker hypocriet bezig.quote:Wat ik totaal niet begrijp is dat roetkat's niet verplicht zijn... En dan denken ze aan het milieu, yeah right!
Gas is nooit een succes geweest omdat de eerste gassystemen best wel onbetrouwbaar waren, later kwam de G3 en die is extreem betrouwbaar, maar mensen hadden het eerste systeem in hun achterhoofd en werd er dus vaak met een boog om gas heen gelopen (als je begrijpt wat ik bedoel). LPi geeft zelfs een verhoging van koppel! Maar helaas is dat geen doorbraak geweest, gas is nog steeds ongewild...quote:Op zaterdag 8 mei 2004 14:34 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik denk dat olie (diesel is een olieproduct) veel meer voor handen is dan gas maar ik heb geen concrete cijfers.
[..]
Dat ben ik met je eens en ik merk het inderdaad zelf ook. Ik heb zelf in een Golf TDI en later in Passat TDI met autorijlessen gereden en ik had na elke les een lichte hoofdpijn. Ik denk dat komt door de dieselmotoren, want in de auto van mijn vader, die op benzine rijdt, heb ik nergens last van.
[..]
Wat ik niet begrijp, waarom is men dan nooit op een gassysteem overgestapt. Ik lees van veel mensen de voordelen van gas, maar er zitten kennelijk ook nadelen aan anders zou het een succes geworden zijn. Kun jij daar misschien meer over vertellen?
[..]
Als die katalysatoren goed werken ben ik er voor om ze verplicht te stellen. Wen er trouwens maar aan dat het beleid van de overheid niet altijd overeenkomt met de uitwerking er van. Men is wel vaker hypocriet bezig.![]()
Het RIVM gebruik voor het aantal doden gerelateerd aan de uitstoot van schadelijke een model waarmee het aantal doden berekent kan worden. Het is het meest nieuwe model dat beschikbaar is. Hoe het model precies in elkaar zit weet ik niet. Het model is ontwikkeld door een ene Fischer.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 15:57 schreef deepthroat het volgende:
sowieso, het is zooo relatief. wat wij hier doen is een schijntje van wat de rest van de wereld aan diesel verbruikt, daarom alleen al is het een zinloze discussie. en bij die cijfers van sterfgevallen heb ik twijfels, dat kunnen ze bijna niet meten.
quote:Het berekende aantal van ongeveer 5.000 sterfgevallen wijkt af van eerdere inschattingen, omdat er een nieuw model gebruikt is dat effecten van fijn stof en ozon tezamen meeneem (Fischer, 2004).
Mits het in brandstofcellen wordt toegepast is dat inderdaad de beste oplossing, helaas duurt het nog even voordat deze beschikbaar is en voordat er massaal in wordt gereden zijn we helemaal 10 jaar verder.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 16:01 schreef OldJeller het volgende:
Auto op waterstof, vind ik nog altijd het beste.
Ook al was deze beschikbaar en geschikt voor massaproductie.. denk je echt dat dit werd ingevoerd, Shell en andere major concerns willen natuurlijk wel verdienen, er zitten big bucks in brandstof éh..quote:Op zondag 9 mei 2004 02:24 schreef Steijn het volgende:
[..]
Mits het in brandstofcellen wordt toegepast is dat inderdaad de beste oplossing, helaas duurt het nog even voordat deze beschikbaar is en voordat er massaal in wordt gereden zijn we helemaal 10 jaar verder.
Dankquote:Op zaterdag 8 mei 2004 16:49 schreef DaveM het volgende:
Goed plan Steijn!
Ik wil de transport branche niet treffen met deze maatregel, ik twijfel dus inmiddels of een hogere dieselprijs de oplossing. De reden dat ik de transportbranche niet wil treffen is omdat ze allereest geen alternatief hebben (diesel levert een groter moment, bij vrij lage cylinderinhouden). Verder omdat ik denk dat de personenauto de meeste slachtoffers veroorzaakt. Anders dan veel mensen denken worden de meeste schadelijke stoffen in de bebouwde kom op wegen met veel stoplichten geproduceerd. Omdat daar relatief weinig vrachtwagens rijden is het niet efficient om deze ook aan te pakken.quote:En het verbruik van diesel moet belast worden, niet het bezit van een dieselauto.
Maak de dieselprijs aan de pomp gewoon een stuk duurder, dan is dit probleem snel opgelost.
Ik denk niet dat de EU optie 2 toestaat. Verder ben ik tegen optie 1 omdat ik toch, waar mogelijk, marktwerking in wil voeren.quote:Voor 2 speciale gevallen kan de overheid die extra accijns weer teruggeven aan de verbruiker:
1 lijnbussen (anders wordt het OV te duur)
2 diesel die gebruikt wordt voor internationale ritten (dit om Nederlandse exportprodukten niet duurder te maken).
Ik stem VVD omdat ik met mijn liberale visie het best bij de VVD (of soms D66) terecht kan. Eigenlijk hou ik helemaal niet van accijnzen en dergelijk maar soms kan het even niet anders.quote:Wel is dit natuurlijk een onoverkomelijk bezwaar voor de VVD want die stelt de belangen van het bedrijfsleven bijna altijd boven die van de consument, dus ik vraag me af of Steijn wel op de juiste partij stemt.![]()
Leuk dat je Shell noemt, ik denk dat Shell als een van de weinige in de oliebranche al echt plannen klaar heeft liggen om op de markt in te springen mocht de waterstofauto op de markt komen. Shell gaat van een oliebedrijf naar een energiebedrijf.quote:Op zondag 9 mei 2004 02:31 schreef OldJeller het volgende:
Ook al was deze beschikbaar en geschikt voor massaproductie.. denk je echt dat dit werd ingevoerd, Shell en andere major concerns willen natuurlijk wel verdienen, er zitten big bucks in brandstof éh..
Wat jammer dat je het dan toch nodig vind een reactie te plaatsen. Had vastgehouden aan je eigen principe, dan had je zelf niet voor schut gestaan (want je zegt echt hele domme dingen) en had ik geen tijd aan jouw reactie hoeven te besteden.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 16:19 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Geblaat als van de TS verdient niet eens een reactie. Automobilisten, elke brandstofsoort, worden al genoeg uitgeknepen. Laat de overheid maar eens wat gaan doen aan de duidelijke prijsafspraken binnen de benzinemaatschappijenwereld en daar een paar miljardenboetes opleggen.
Zie uitleg bij deepthroat.quote:En die 5000 mensen? Het lijkt me erg knap als iemand zelfs het RIVM met 100% zekerheid kan bewijzen dat dat puur de schuld van diesel is.
Nee, moderne dieselmotoren met roet partikel filters zijn erg schoon, en de diesel wordt nog volop verder ontwikkeld. Je moet dus niet het dieselverbruik aanpakken, maar je moet er voor zorgen dat alle dieselvoertuigen schoner worden.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 01:48 schreef Steijn het volgende:
Diesel lijkt een hele fijne brandstof, het is niet zo duur als benzine en een dieselauto is over het algemeen zuiniger dan een benzineauto. Daarom rijden mensen die veel op de weg zitten in een auto met een dieselmotor.
Wat veel mensen niet weten is dat de uitlaatgassen van dieselauto's velen duizenden doden per jaar veroorzaken, zo'n 5000 om precies te zijn. Dat zijn evenveel mensen als jaarlijks sterven door een longaandoening. Diesel is zo slecht omdat bij de verbranding ervan veel aerosolen vrij komen, deze tasten het lichaam flink aan. De luchtkwaliteit langs veel snelwegen is dermate slecht dat omwonenden een equivalent van 17 sigaretten per dag binnen krijgen aan schadelijke stoffen.
Ik pleit dus voor een aanpak van het dieselverbruik. Het zou wat mij betreft tot de mogelijkheden behoren om diesel duurder te maken en benzine goedkoper (accijnzen voor diesel dus verhogen). Een andere mogelijkheid zou zijn de aanschaf van dieselauto's verder te ontmoedigen. Hoe denken jullie hier over en hebben jullie misschien andere oplossingen?
Oh, omdat de loonkosten zo hoog zijn, kan de diesel ook wel duurder??? Wat is dat nou weer voor kul argument.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 14:21 schreef dazzle123 het volgende:
[..]
Dat valt wel mee hoor. Wat transportbedrijven aan bezine is peanuts in vergelijking met wat ze betalen aan loonkosten.
??? Hoe bedoel je dat??? In diesel en benzine zit ook energie opgeslagen... Anders reed de auto echt niet.quote:Op zondag 9 mei 2004 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Waterstof is geen brandstof zoals benzine of diesel, waterstof is slechts een manier van energie opslaan, zoals een batterij.
Dat ja..quote:Op zondag 9 mei 2004 02:36 schreef Steijn het volgende:
[..]
Leuk dat je Shell noemt, ik denk dat Shell als een van de weinige in de oliebranche al echt plannen klaar heeft liggen om op de markt in te springen mocht de waterstofauto op de markt komen. Shell gaat van een oliebedrijf naar een energiebedrijf.
Aartsconservatieve bedrijven als Exxon Mobil hebben echter wel een probleem, die leunen nog volledig op de olie.
Waterstof win je niet, waterstof maak je, daarvoor is meer energie nodig als dat je er uit haalt. Benzine en Diesel zijn een bron van energie (eigenlijk aardolie) Waterstof is slechts een middel om energie van een Atoomcentrale in een Auto te stoppenquote:Op zondag 9 mei 2004 12:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
??? Hoe bedoel je dat??? In diesel en benzine zit ook energie opgeslagen... Anders reed de auto echt niet.
Verschil tussen beide is dat diesel en benzine gemaakt worden van aardolie, een (eindige) grondstof die van zichzelf al energie bevat. Dit is dus een bron van energie.quote:Op zondag 9 mei 2004 12:20 schreef AchJa het volgende:
??? Hoe bedoel je dat??? In diesel en benzine zit ook energie opgeslagen... Anders reed de auto echt niet.
Aha, je bedoelt het op die manier. Ik zat ff een verkeerde kant uit te denken.quote:Op zondag 9 mei 2004 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waterstof win je niet, waterstof maak je, daarvoor is meer energie nodig als dat je er uit haalt. Benzine en Diesel zijn een bron van energie (eigenlijk aardolie) Waterstof is slechts een middel om energie van een Atoomcentrale in een Auto te stoppen
Waterstof schoon noemen, is dus net zoiets als een stopcontact schoon noemen, je kijkt niet verder dan het eindverbruik, en niet naar waar het vandaan komt.quote:Op zondag 9 mei 2004 13:04 schreef AchJa het volgende:
[..]
Aha, je bedoelt het op die manier. Ik zat ff een verkeerde kant uit te denken.
Het is natuurlijk wel vaak het geval als je centrales gaat opschalen dat deze relatief schoner zijn dan allemaal kleine produktie eenheden. Maar het hele verhaal over fossiel brandstoffen blijft een verhaal met een einde.quote:Op zondag 9 mei 2004 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waterstof schoon noemen, is dus net zoiets als een stopcontact schoon noemen, je kijkt niet verder dan het eindverbruik, en niet naar waar het vandaan komt.
Waarom zou je heel veel moeite steken in een brandstof die veel problemen geeft in transport en opslag, als je nu al fabrieken aan het werken hebt die van plantaardig materiaal methanol en biodiesel kunnen maken?quote:Op zondag 9 mei 2004 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel vaak het geval als je centrales gaat opschalen dat deze relatief schoner zijn dan allemaal kleine produktie eenheden. Maar het hele verhaal over fossiel brandstoffen blijft een verhaal met een einde.
Verder zijn ze bezig met een zonnecel te ontwikkellen welke direct waterstof zou moeten kunne produceren.
Ook zjin ze nog bezig met bacterien in het water welke door midddel van een fotosynthese dit ook zouden moeten kunnen. Dan zou het pas echt groene energie gaan worden![]()
Lees deze tekst en vooral het laatste stukje:quote:Op zondag 9 mei 2004 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, moderne dieselmotoren met roet partikel filters zijn erg schoon, en de diesel wordt nog volop verder ontwikkeld. Je moet dus niet het dieselverbruik aanpakken, maar je moet er voor zorgen dat alle dieselvoertuigen schoner worden.
Ik zou trouwens graag een bron zien voor je bewering, en bovendien gebaseerd op een gedegen onderzoek, want in NL wordt veel minder diesel gereden door particulieren dan in bv frankrijk.
Als je trouwens naar modernere dieselmotoren kijk, dan zal je zien dat die veel minder gebruiken dan benzine motoren, en bovendien ook op plantaardige olie kunnen rijden.
Een omschakeling van Diesel naar Biodiesel maakt de dieselmotor een absolute winnaar als het om milieu gaat
Dan moet je wel weer veel moeite in het maken en oogsten van je plantaardig matriaal gaan stoppen. En ook nog eens dus veel landbouwgrond volgooien met alleen maar planten benodigd voor de energie produktie, terwijl we nu al moeite genoeg hebben om voldoende voedsel voor de mensheid te genereren.quote:Op zondag 9 mei 2004 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou je heel veel moeite steken in een brandstof die veel problemen geeft in transport en opslag, als je nu al fabrieken aan het werken hebt die van plantaardig materiaal methanol en biodiesel kunnen maken?
Bullshit, er is vreten zat, alle grote hongersnoden sinds de tweede wereldoorlogen zijn IMHO veroorzaakt door politiek, niet door schaarste.quote:Op zondag 9 mei 2004 16:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moet je wel weer veel moeite in het maken en oogsten van je plantaardig matriaal gaan stoppen. En ook nog eens dus veel landbouwgrond volgooien met alleen maar planten benodigd voor de energie produktie, terwijl we nu al moeite genoeg hebben om voldoende voedsel voor de mensheid te genereren.
waterstof je kan je maken met zonne en of wind energie.. dus behoorlijk schoon dus, alleen moet nog verder verbeterd wordenquote:Op zondag 9 mei 2004 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waterstof win je niet, waterstof maak je, daarvoor is meer energie nodig als dat je er uit haalt. Benzine en Diesel zijn een bron van energie (eigenlijk aardolie) Waterstof is slechts een middel om energie van een Atoomcentrale in een Auto te stoppen
En hoeveel landbouwgronden hebben we op dit moment nog over om vol te gooien met je biodiesel velden?quote:Op zondag 9 mei 2004 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bullshit, er is vreten zat, alle grote hongersnoden sinds de tweede wereldoorlogen zijn IMHO veroorzaakt door politiek, niet door schaarste.
En als die boeren in bv Polen een goed belegde boterham hiermee kunnen verdienen is dat allemaal geld wat niet naar het middenoosten gaat.
Volgens mij is in Nederland zo'n 80% van de grond landbouwgrond. Ik weet niet hoeveel er voor nodig zou zijn, maar daar zou je een aardig eind mee moeten kunnen komen denk ik.quote:Op maandag 10 mei 2004 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel landbouwgronden hebben we op dit moment nog over om vol te gooien met je biodiesel velden?
Nee, foute interpretatie; deze VVD'er(de TS, dus) wil de benzineprijs omlaag(die belachelijke accijnzen dus, waardoor de overheid zo ongeveer nog meer verdient aan de verkoop van benzine dan de leverancier ervan!) hebben zodat het voor minder mensen aantrekkelijk is om diesel te gaan rijden i.p.v. benzine. Dát is wat mij betreft een goed plan, maar gezien jouw reactie is het al weer duidelijk dat er velen zijn(ook in overheidsorganen) die het "diesel-is-slecht-voor-het-leefmilieu"-argument zien als een prachtige kapstok om extra inkomsten uit de automobilist te knijpen...quote:Op maandag 10 mei 2004 11:17 schreef du_ke het volgende:
Wou en dit van een VVD'er.
Maar ik ben het er mee eens, gewoon de dieselprijs omhoog gooien.
Even mezelf quoten uit een ander topic:quote:Op maandag 10 mei 2004 11:23 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Volgens mij is in Nederland zo'n 80% van de grond landbouwgrond. Ik weet niet hoeveel er voor nodig zou zijn, maar daar zou je een aardig eind mee moeten kunnen komen denk ik.
quote:Aangezien de meest mensen dat niet kunnen ben ik maar even aan het zoeken gegaan.
quote:http://www.solaroilsystems.nl/ppo1.htm
en kan jaarlijks tenminste de oogst van 2000 hectare koolzaad verwerken, waarbij de gegenereerde plantenolie voor ca.350 voertuigen als vervangende (diesel !) brandstof kan worden gebruikt
de oppervlakte van kompleet nederland is 41863 km^2
100 hectare = 1 km^2
2000 hectrare voor 350 autos => per auto 5.7 hectare nodig
4186300 /5.7 = 734438 auto's
Heel geod die regel, laten we dan eerst eens het ov goedkoper maken, zodat dat ook voor een bezitter van een auto rendabel wordt om met meer dan 2 mensen toch eens de trein te pakken ipv van de relatief veel meer vervuilende auto.quote:Op maandag 10 mei 2004 11:37 schreef Jalu het volgende:
Wake up; Gedragsbeïnvloeding kan ook plaatsvinden door het te bevorderen gedrag goedkoper te maken i.p.v. altijd het te remmen gedrag duurder te maken.
Datzelfde OV rijdt ook voor een belangrijk deel op diesel, ook nog vaak met afgrijselijk slecht onderhouden -tig jaar oude dieselbussen.. Dan moet je die ook direct aanpakken.quote:Op maandag 10 mei 2004 11:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Heel geod die regel, laten we dan eerst eens het ov goedkoper maken, zodat dat ook voor een bezitter van een auto rendabel wordt om met meer dan 2 mensen toch eens de trein te pakken ipv van de relatief veel meer vervuilende auto.![]()
Idd nieuwe bussen financieren met de extra accijnsen welke de dieselrijders moeten betalenquote:Op maandag 10 mei 2004 12:04 schreef Jalu het volgende:
[..]
Datzelfde OV rijdt ook voor een belangrijk deel op diesel, ook nog vaak met afgrijselijk slecht onderhouden -tig jaar oude dieselbussen.. Dan moet je die ook direct aanpakken.
Als je van het zaad Olie maakt, en van de plantenresten methanol is dat stukken effectiever dan zonnepanelen of windmolens om daar waterstof mee te maken.quote:Op maandag 10 mei 2004 11:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoeveel landbouwgronden hebben we op dit moment nog over om vol te gooien met je biodiesel velden?
Niet als zowel het slechte als het minder slechte gedrag slecht zijn voor het milieu.quote:Op maandag 10 mei 2004 11:37 schreef Jalu het volgende:
Wake up; Gedragsbeïnvloeding kan ook plaatsvinden door het te bevorderen gedrag goedkoper te maken i.p.v. altijd het te remmen gedrag duurder te maken.
De praktijk bewijst dat je milieuvervuiling ook vrijwel niet tegengaat door de prijs van benzine tot draconische hoogten te laten stijgen: het meerendeel van autokilometers in dit land maakt men nu eenmaal niet voor de lol(en zijn dus ook niet of moeilijk vermijdbaar; het OV in dit land is nu eenmaal ook van erbarmelijke kwaliteit)... En als het doel dus is de balans tussen benzine en diesel in het voordeel van de eerste te doen omslaan dan is het dus voldoende om de benzine goedkoper te maken. Je kunt het zelfs niet maken om de benzine nog duurder te maken, het punt dat ongeveer de helft van de benzineprijs naar de overheid gaat is al zo ongeveer bereikt, en men zal het niet bepaald klakkeloos accepteren dat de overheid MEER gaat verdienen aan de verkoop van benzine dan de oliemaatschappijen. En terecht, de overheid levert al bar weinig tegenprestatie voor die inkomsten...quote:Op maandag 10 mei 2004 12:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet als zowel het slechte als het minder slechte gedrag slecht zijn voor het milieu.
Je denkt toch niet dat je milieuvervuiling tegen gaat door de prijs van benzine omlaag te schoppen.
Hoe denk je dat een verbrandingmotor aan zijn energie komt? Benzine is ook slechts een manier van energie opslaan. In de verbrandingsmotor wordt deze energie vrijgemaakt door een oxidatiereactie op gang te brengen. In een brandstofcel gebreurt precies hetzelfde alleen dan via een redoxreactie.quote:Op zondag 9 mei 2004 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Waterstof is geen brandstof zoals benzine of diesel, waterstof is slechts een manier van energie opslaan, zoals een batterij.
Het schoner worden van dieselmotoren is juist een probleem in dit opzicht. Voor het fysisch milieu is een schone dieselmotor echt een vooruitgang. Er komt minder CO2 vrij per gereden kilometer, die roetproductie daalt en ga zo voort. Het nadeel van die verbeterde verbranding is echter dat de roetdeeltjes kleiner worden. En daar wringt de schoen. Door de vooruitgang van de dieselmotor is de uitstoot van de beter voor het fysische milieu geworden maar slechter voor de mens.quote:Op zondag 9 mei 2004 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, moderne dieselmotoren met roet partikel filters zijn erg schoon, en de diesel wordt nog volop verder ontwikkeld. Je moet dus niet het dieselverbruik aanpakken, maar je moet er voor zorgen dat alle dieselvoertuigen schoner worden.
Ik heb een stukje terug diverse citaten uit het rapport van het RIVM opgeworpen. Dat is mijn bron. En als je die niet geloofd kom je maar met een bron waaruit blijkt dat het RIVM het bij het verkeerde eind heeft.quote:Ik zou trouwens graag een bron zien voor je bewering, en bovendien gebaseerd op een gedegen onderzoek, want in NL wordt veel minder diesel gereden door particulieren dan in bv frankrijk.
Als je trouwens naar modernere dieselmotoren kijk, dan zal je zien dat die veel minder gebruiken dan benzine motoren, en bovendien ook op plantaardige olie kunnen rijden.
Een omschakeling van Diesel naar Biodiesel maakt de dieselmotor een absolute winnaar als het om milieu gaat
Ik ben juist opzoek naar oplossingen, vandaar dit topic.quote:Op zondag 9 mei 2004 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Trouwens, Steijn, Denk eens wat meer in oplossingen, ipv altijd maar in problemen.
Waar staat dat ik iets wil verbieden?quote:De houding van verbieden is er een van een kleuter, die zijn poppen in de hoek gooit en roept dat wil ik niet. Iemand met een gezond verstand kijk naar hoe iets wat niet optimaal is, verbeterd kan worden. Iemand die er niets van begrijpt is er gewoon tegen, want dan hoeft er niet te worden nagedacht.
Ik ben het helemaal met je eens.quote:Op zondag 9 mei 2004 13:00 schreef afzuiginrichting het volgende:
In Amerika wordt weinig diesel gereden omdat benzine al zo goedkoop is. Hier in Europa gaan mensen juist op de slechtste brandstof rijden vanwege de met het milieu gemotiveerde belasting op brandstof. Verkeerde kostenstructuur dus: diesel moet relatief duurder zijn. Maar veel mensen hebben juist recent een diesel gekocht die over de jaren door lagere brandstofkosten afbetaald moet worden. En vrachtwagens hebben geen goede uitwijkmogelijkheid naar andere brandstof. Dus vanwege de "rechtszekerheid" van die groepen is het politiek voor de hand liggende idee om een nieuwe dieselauto in die categorieen waar een goede uitwijkmogelijkheid is duurder te maken ipv. de brandstof.
Dat heeft te maken met de beperkingen die zijn opgelegd mbt de CO2 uitstoot. Volgens allerlei verdragen (waarbij ik even in het midden laat of de juist zijn, je kent vast mijn mening op dat gebiedquote:Op zondag 9 mei 2004 13:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom zou je heel veel moeite steken in een brandstof die veel problemen geeft in transport en opslag, als je nu al fabrieken aan het werken hebt die van plantaardig materiaal methanol en biodiesel kunnen maken?
Google eens op de term 'doordraaien' (en dan bedoel ik niet gek worden) en 'landbouw'. Je mond zal open vallen van verbazing. Ik wist ook niet wat ik hoorde toen mij werd uitgelegd hoe het europese (en amerikaanse) landbouwbeleid in elkaar zit.quote:Op zondag 9 mei 2004 16:09 schreef Basp1 het volgende:
Dan moet je wel weer veel moeite in het maken en oogsten van je plantaardig matriaal gaan stoppen. En ook nog eens dus veel landbouwgrond volgooien met alleen maar planten benodigd voor de energie produktie, terwijl we nu al moeite genoeg hebben om voldoende voedsel voor de mensheid te genereren.
Die hou ik er in. Een krachtige verwoording van mijn visie op dit probleem.quote:Op maandag 10 mei 2004 11:37 schreef Jalu het volgende:
Wake up; Gedragsbeïnvloeding kan ook plaatsvinden door het te bevorderen gedrag goedkoper te maken i.p.v. altijd het te remmen gedrag duurder te maken.
Ik ben benieuwd of dat zou werken. Prijsmaatregelen zijn pas effectief als voor een goed een nagenoeg perfect substituut (economische term voor alternatief) beschikbaar is. Immers dan is het voor de consument makkelijk mogelijk om over te stappen, alleen dan is prijsbeleid een krachtig middel.quote:Op maandag 10 mei 2004 11:56 schreef Basp1 het volgende:
Heel geod die regel, laten we dan eerst eens het ov goedkoper maken, zodat dat ook voor een bezitter van een auto rendabel wordt om met meer dan 2 mensen toch eens de trein te pakken ipv van de relatief veel meer vervuilende auto.![]()
Ik ken de term doordraaien wel, maar wordt er dan zoveel voedsel vernietigd waarin we energie gestopt hebben.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:06 schreef Steijn het volgende:
[..]
Google eens op de term 'doordraaien' (en dan bedoel ik niet gek worden) en 'landbouw'. Je mond zal open vallen van verbazing. Ik wist ook niet wat ik hoorde toen mij werd uitgelegd hoe het europese (en amerikaanse) landbouwbeleid in elkaar zit.
De westerse mensheid is te verwend geworden door de goedkope energie.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 02:14 schreef Steijn het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd of dat zou werken. Prijsmaatregelen zijn pas effectief als voor een goed een nagenoeg perfect substituut (economische term voor alternatief) beschikbaar is. Immers dan is het voor de consument makkelijk mogelijk om over te stappen, alleen dan is prijsbeleid een krachtig middel.
Als ik nu het OV vergelijk met de auto vallen mij al 2 zaken op. Het OV kent een lagere haltedichtheid dan de auto en het OV kent meestal een langere reistijd dan de auto (ivm een vaste route). Je moet je dus afvragen of prijsbeleid dus wel effectief is in deze kwestie. Alleen voor het enkele geval dat het OV werkelijk een alternatief is voor de auto dan zal het werken.
Machtig interessant, economie en vervoer.
Het probleem met OV in NL is dat het vol zit.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 09:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De westerse mensheid is te verwend geworden door de goedkope energie.
Als ik alleen al hier op mijn werk kijk, als mensen de keus hebben om te fietsen of te autorijden, terwijl het beide even lang duurt zullen de meesten toch echt voor hun heiilige koe kiezen, ipv de sportieve fiets optie.
De meeste mensen willen ook niet het voordeel van het openbaar vervoer in zien, dat je waneer je wordt rondgereden nog van alles kan doen ipv te moeten opletten en je te ergeren aan je mede weggebruikers. Mischien is mijn reistijd met het ov wel wat langer dan met de auto, maar in die langere tijd heb ik dan wel mooi mijn krant gelezen en een stuk uit een intressant boek waardoor het kennis niveau kan stijgen.![]()
OV is niet vol probleem is dat iedereen er tegelijke tijd in willen, NS voordelen uren is er goed voorbeeld van.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het probleem met OV in NL is dat het vol zit.
Ja, maar dat geld ook voor de auto, Den Haagquote:Op dinsdag 11 mei 2004 18:32 schreef GiSH het volgende:
[..]
OV is niet vol probleem is dat iedereen er tegelijke tijd in willen, NS voordelen uren is er goed voorbeeld van.
als je kijkt naar Londen waar je dik geld moet betalen als je van snelweg gebruik wilt maken tijdens de spits. Het is wel een andere manier om mensen te motiveren om te carpolen en of andere tijden te gaan werken.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, maar dat geld ook voor de auto, Den Haag
Mensen moeten nu eenmaal smorgens naar hun werk, en savonds naar huis.
Flexwerken en Telewerken worden niet op prijs gesteld omdat de meeste werkgevers denken dat mensen er misbruik van maken.
Het is echter niet mijn ervaring, mensen die thuis werken doen dat vaak efficienter, en maken meer uren. Maar er bestaan veel vooroordelen tegen.
Londen is even wat anders de stad Londen alleen heeft al bijna 8.000.000 inwoners als ik me goed herinner, en dan hebben we het nog niet over alles er om heen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 19:47 schreef GiSH het volgende:
[..]
als je kijkt naar Londen waar je dik geld moet betalen als je van snelweg gebruik wilt maken tijdens de spits. Het is wel een andere manier om mensen te motiveren om te carpolen en of andere tijden te gaan werken.
ik weet niet hoeveel mensen er per vierkante km wonen in de omgeving Londen, maar ik denk dat we er niet veel naast zitten als we de randstad nemen. En Londen is wel een hele grote stad maar we kunnen het wel een als een voorbeeld gebruiken.. wat daar nu is, is misschien wel over 10 jaar hier.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 21:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Londen is even wat anders de stad Londen alleen heeft al bijna 8.000.000 inwoners als ik me goed herinner, en dan hebben we het nog niet over alles er om heen.
jeetje dat ik het nog eens, eens met je kan wezen...quote:Het probleem in Nederland is dat we te politiek zijn met de Auto, moeten gewoon infrastructuur aanleggen.
ik wel eens de gedachte had als alle automobilisten nu eens op vrijdag het OV nemen. Dan zal de heleboel spaak lopen en moet de overheid wel inzien dat er iets mis isquote:Heeft geen nut de Autorijder te straffen, meer mensen kunnen er niet het openbaar vervoer in.
en verschoven werken is een nu oplossing om uit de file te blijven. En zal op de langere termijn ook niet meer werken..quote:En bedrijven bepalen hoe laat mensen moeten werken en niet de overheid.
Ik persoonlijk moet er niet aan denken pas op 10 uur te gaan werken en pas na 20 uur thuis te zijn op een normale dag, en dan heb ik het nog niet over overwerk.
Of de aanschaf van een LPG/benzine auto aanmoedigen... De automobilist is al genoeg genaait.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:12 schreef Steijn het volgende:
[..]
van Geel denkt nergens aan. Dit is mijn eigen zienswijze.
Ik ben van mening dat de transportsector in ieder geval niet moet worden aangepakt, dan is de economische schade te groot, tevens brengt het technische problemen met zich mee.
Ik zie liever maatregelen die alleen de automobilist treffen. Zoals het invoeren van rode en witte diesel zoals we dat uit de scheepvaart kennen en de aanschaf van dieselauto's ontmoedigen.
Zie OP, daar leg ik het hele zaakje uit.quote:Op woensdag 12 mei 2004 13:45 schreef Nachtapotheker het volgende:
[..]
Of de aanschaf van een LPG/benzine auto aanmoedigen... De automobilist is al genoeg genaait.
Regel dat!quote:Op woensdag 12 mei 2004 13:51 schreef Steijn het volgende:
[..]
Zie OP, daar leg ik het hele zaakje uit.![]()
De benzine wordt dus inderdaad goedkoper volgens mijn plan.
quote:Overheid gaat filter op dieselauto's stimuleren
AMSTERDAM - De overheid gaat het monteren van roetfilters op dieselauto's stimuleren via een fiscale vrijstelling of een subsidie. Nederland zal bovendien tijdens zijn EU-voorzitterschap - vanaf juli aanstaande - met spoed een voorstel over een Europese regeling voor schonere diesels op de agenda zetten.
Dit zegt staatssecretaris Pieter van Geel (VROM), die hierover deze week heeft gesproken met eurocommissaris Margot Wallström (Milieu). 'Ik ben nog in overleg met Financiën en Verkeer en Waterstaat over de financiering', zegt Van Geel. 'Binnen enkele weken verwacht ik duidelijkheid.' Al eerder kondigde hij aan dat de dieselaccijns omhoog gaat; het gat tussen benzine en diesel is nu veertig cent per liter.
In diverse Europese landen groeit de roep om maatregelen tegen het kankerverwekkende fijne stof dat wordt uitgestoten door dieselsauto's, die steeds populairder worden. Uit een studie van het Franse staatsinstituut AFSSE bleek vorige week dat in 76 Franse steden in 2002 tussen de 6500 en 9500 volwassenen zijn overleden aan onder meer longkanker, hartziekten en aandoeningen aan de luchtwegen. Het verkeer blijkt de grootste boosdoener.
Van Geel heeft van Wallström toestemming gekregen om in Nederland actie te ondernemen. Naar de letter van de wet mogen overheden geen stimuleringsmaatregelen nemen, zolang er geen nieuwe Europese normen zijn vastgesteld voor de uitstoot van auto's.
De Duitse overheid kondigde desondanks vorige maand al een plan aan om roetfilters te stimuleren. Milieuminister Jürgen Trittin wil automobilisten een fiscaal voordeel tot zeshonderd euro geven als zij voor een dieselauto met roetfilter kiezen, of hun huidige auto alsnog laten voorzien van een filter. Dieselauto's hebben net als benzine-auto's een katalysator, maar deze houdt het roet niet tegen. In roetfilters verbranden zelfs de kleinste deeltjes.
Omdat meer landen op maatregelen zinnen, komt de Europese Commissie met een voorstel dat - in de woorden van Van Geel - 'de plannen van individuele lidstaten op elkaar zal afstemmen'. Nederland, vanaf juli EU-voorzitter, zal het voorstel met spoed op de agenda zetten, zodat de regels al per 1 januari 2005 kunnen ingaan.
Bronquote:Van Geel wil hogere dieselaccijns
Uitgegeven: 10 juni 2004 17:31
DEN HAAG - Het kabinet spreekt vrijdag over een voorstel van staatssecretaris Van Geel van Milieu om de accijns op diesel te verhogen. Het is echter nog maar de vraag of Van Geel hiervoor steun krijgt in de ministerraad. Staatssecretaris Wijn (Financiën), verantwoordelijk voor het fiscale beleid, is volgens ingewijden nog niet toe aan een verhoging van de dieselaccijns.
Van Geel wil met fiscale maatregelen een milieuvriendelijker gedrag teweeg brengen. Hij denkt onder meer aan een accijnsverhoging op diesel van 1 eurocent per liter per 1 januari. Halverwege 2005 zou de acccijns op zwavelhoudende diesel nogmaals met 1 eurocent moeten stijgen. Voor zwavelvrije diesel zou de accijns in 2006 met 1 eurocent omhoog moeten gaan.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is faliekant tegen het besluit van Van Geel. Voor het wegtransport pakt de verhoging van de dieselaccijns slecht uit. Vervoerders hebben geen keus in brandstof. "De eerste vrachtauto met een benzinemotor moet nog uitgevonden worden", liet TLN-voorzitter M. van der Harst in een schriftelijke verklaring weten. De hogere accijns is volgens de brancheorganisatie een nutteloze lastenverzwaring.
Ook RAI en de Bovag zien niks in het voorstel van de staatssecretaris. "Een verhoging van de dieselaccijns levert extra problemen op voor de pomphouders in de grensstreek, betekent een lastenverzwaring voor burger en bedrijfsleven en stoort de ontwikkeling van de economie en de concurrentiepositie van de Nederlandse bedrijven", zei directeur K. Burgman van de Bovag.
De EVO, de organisatie van de verladers, denkt dat de voorgestelde verhoging van de dieselaccijns niet bijdraagt aan een beter milieu. Het vrachtverkeer zal er niet door afnemen. Een hogere dieselaccijns kan er toe leiden dat mensen meer auto's gaan kopen die op benzine rijden, maar de benzineauto's stoten meer broeikasgas, CO2, uit. De EVO wijst erop dat de hogere brandstofprijzen leiden tot meer BTW-opbrengst en suggereert dat dit geld ingezet kan worden om met technische middelen vrachtwagens milieuvriendelijker te maken.
Volgens Milieudefensie is verhoging van de dieselprijs wel goed voor het milieu, maar deze organisatie vindt wel dat Van Geel "slechts een piepklein stapje zet in de goede richting". In opdracht van Milieudefensie berekende het adviesbureau CE onlangs dat van een verhoging van de accijns met 10 eurocent wel effecten te verwachten zijn. Het zou leiden tot zuiniger rijgedrag, aanschaf van zuiniger auto's en meer vervoer over water en spoor.
Nog 1 met zo'n dom plan...quote:Op vrijdag 11 juni 2004 00:48 schreef du_ke het volgende:
Ik werd een paar maand terug nog voor gek verklaard.
Tijd voor het "Dieselduppie van Zalm"
Leg eens uit waarom vrachtwagens minder invloed hebben ? Weleens gezien hoeveel vrachtwagens er dag en nacht over de Nederlandse wegen rijden ? Een vrachtwagen verbruikt evenveel diesel als een aantal dieselrijders bij elkaar (en veroorzaakt dus ook meer vervuiling). En waarom plezierjachten ontzien, alsof de vervuiling die zij produceren niet in de atmosfeer terechtkomt zodat we het met z'n allen kunnen inademen ?quote:Op vrijdag 11 juni 2004 02:10 schreef Steijn het volgende:
Jammer dat van Geel voor een algehele accijnsverhoging op de diesel wil door voeren. Als je dat doet zul je eerst een alternatief moeten bieden vind ik. En wat betreft de vrachtvervoerders is dat er gewoon niet! Wat van Geel wel kan doen is roetfilters verplicht stellen.
Ik zie meer in het plan van het invoeren van rode en witte diesel. Degenen die een eigen boot hebben zullen wel weten wat ik bedoel. De beroepsvaart en de pleziervaart in Nederland tanken namelijk iedereen een aparte diesel. Witte diesel is voor de pleziervaart en rode diesel is voor de beroepsvaart. Op de witte diesel zit een veel hogere accijns dan op de rode diesel, op die manier kan de transport branche worden ontzien, zeker omdat vrachtwagens een veel minimalere invloed hebben op die gezondehidsschade bij mensen dan personenauto's.
Dat hadden ze al jaren geleden moeten invoeren.quote:Als ik het goed heb zit er ook geen accijns op kerosine, alsof vliegtuigen geen vervuiling veroorzaken zeker.
bio diesel en PPO (nog beter) zijn ook nog eens schoner geeft een betere verbranding en minder roet.quote:Feit is dat diesel motoren nog alternatieve brandstoffen achter de hand hebben die in categorie "renewables" vallen zoals Bio Diesel.
Nee kijk naar jezelf....zucht. Problemen mee dat hij niet dezelfde mening heeft ? Je wil dus een meepraat topic. Zeg dat dan. Diesel motoren worden steeds schoner dat is een feit. En de enige echte oplossing zou zijn totaal te stoppen met fosiele brandstoffen. Maar dat wil niemand. Andere maatregelen zijn marginaal.quote:Op zaterdag 8 mei 2004 02:15 schreef Steijn het volgende:
[..]
Je bent in de war met de schadelijkheid voor het milieu. Benzine is veel zuiverder dan diesel en produceert dus veel minder roet. Wat wel een probleem is, is de hogere kooldioxide uitstoot en NOx uitstoot van benzine tov diesel. Echter deze stoffen zijn veel minder schadelijk voor de mens dan roetdeeltjes en andere aerosolen.
[..]
Kun je die conclusie met cijfers staven? Het komt op mij over alsof je het uit de lucht grijpt.
Volgens mij hadden ze daar in de Kijk jaren terug al een artikel over. Er is in de tropen ruimte genoeg voor grootscheeps verbouwen van dit soort producten. Sterker nog ze zitten juist met een gebrek aan een goede afzet markt voor o.a. palmolie. Voordeel dat ze ook noemden was dat een tanker die lek raakt geen milieu probleem veroorzaakt. Het plankton in de zee heeft geen enkel probleem met dit soort olie.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 11:53 schreef DiRadical het volgende:
[..]
bio diesel en PPO (nog beter) zijn ook nog eens schoner geeft een betere verbranding en minder roet.
Daarnaast is het ook uitermate geschikt voor sommige onwikkelingslanden omdat sommige olie producerende planten ook op arme grond kunnen groeien.
Wellicht wordt het tijd om te investeren in palm olie of iets dergelijks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |