Dat mag denk ik niet van Europa, of telt dat niet voor defensieproducten? Maar het zou wel mooi zijn, de techniek is er in ieder geval voor in huis.quote:Op woensdag 5 mei 2004 21:30 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben voor eigen productie, verschaft werk aan onze arbeidsmarkt!
Het sluit aan bij het JSF project? Ik ben ontzettend tegen dit miljarden verslindende project (hoeveel was er al binnen aan "orders"? 200 miljoen ofzo is de laatste stand... da's een paar miljard te weinig).quote:Op woensdag 5 mei 2004 21:28 schreef Steijn het volgende:
Vroeger heeft Nederland een vliegdekschip, de Hr. Ms. Karel Doorman. Dit schip was in 1948 gekocht door de Marine en maakte tot 1968 deel uit van de vloot. Daarna is het schip verkocht aan Argentinie. De Nederlandse marine doet het dus al 36 zonder vliegdekschip.
Toch lijkt het me een goed idee als de Marine weer de beschikking krijgt over een vliegdekschip. En dan bedoel ik niet zo'n bakbeest als uit de Amerikaanse Nimitz klasse maar een veel kleiner model dat alleen voor helicopters en voor vliegtuigen die verticaal kunnen landen/opstijgen (VTOL in het jargon) gebruikt wordt.
Er zitten een aantal voordelen aan het vliegdekschip vast. Ten eerste sluit het mooi aan bij de Nederlandse deelname aan het JSF project. Er worden namelijk drie soorten JSF-straaljager ontworpen, waaronder een type dat verticaal kan landen en opstijgen. Dit model kost naar schatting maar 6 miljoen euro meer dan de normale JSF maar de voordelen zijn legio. Zo is men veel mobieler en minder gebonden aan de grote militaire vliegvelden.
Een tweede voordeel is de militaire en politieke onafhankelijkheid die het gebruik van een vliegdekschip met zich meebrengt. Er hoeft dan immers nooit meer onderhandeld te worden met landen als Kuweit, Saudi-Arabie en Katar over gebruik van de daar aanwezige vliegvelden. Kortom we zijn verlost van hun politieke grillen en kunnen op elk gewenst moment het schip voor de kust leggen. Tevens scheelt het zakken met geld aan landings'rechten'.
Als laatste voordeel wil aanstippen dat er op dit moment een tekort is aan vliegdekschepen binnen de NAVO. Nederland kan dus zijn invloed fors vergroten binnen de NAVO als het met een vliegdekschip op de proppen kan komen.
Ik ben dus voor de aanschaf van een vliegdekschip. Hoe denk jullie hier over?
Een foto van de Karel Doorman op Curacao.
[afbeelding]
Laten we pas gaan oordelen als het ding daadwerkelijk vliegt. Defensieaankopen zijn vaak een groot politiek machtsspel. Ik denk dat de cijfers die jij noemt zeker niet overeenkomen met het werkelijke potentieel van het JSF-project.quote:Op woensdag 5 mei 2004 21:38 schreef JeOma het volgende:
Het sluit aan bij het JSF project? Ik ben ontzettend tegen dit miljarden verslindende project (hoeveel was er al binnen aan "orders"? 200 miljoen ofzo is de laatste stand... da's een paar miljard te weinig).
Als jij zaakjes als zonder toestemming van de VN Irak binnenvallen wil voorkomen dan is extra invloed binnen de NAVO erg handig ja.quote:Ten tweede: Nederland kan zijn invloed binnen de NAVO vergroten? SO FUCKING WHAT? Wat hebben wij daaraan?
Jij hoort hier dus ook bij?quote:Ik ben FEL tegen. Ik ben wel voor meer blauw op straat, VEEL meer. Wellicht 2x zoveel. Maar niet aan defensie en dat soort shit wat BAKKEN geld kost en waar de belastingbetaler geen REET aan heeft.
De koude oorlog is inmiddels voorbij hoor, kom maar uit je schuilkelder.quote:Op woensdag 5 mei 2004 21:40 schreef MokroKees het volgende:
geld verspilling.. achterhaald , traag en de russen hebben " sunburns" waarmee ze die dingen in 1 klap uit kunnen schakelen dus wat moeten we d'r nou mee ?
balkenende er op laten landen voor een foto shoot ?
Ja er is een ontzettende stapel werk te doen. Maar het allergrootste deel van de opdrachten gaat (tegen de afspraak in) naar de USA. Verder krijgen alle "deelnemers" aan de JSF een mindere versie van het uiteindelijke product dan de Amerikanen zelf. Dat staat op schrift vast. Dat zet je niet aan het denken?quote:Laten we pas gaan oordelen als het ding daadwerkelijk vliegt. Defensieaankopen zijn vaak een groot politiek machtsspel. Ik denk dat de cijfers die jij noemt zeker niet overeenkomen met het werkelijke potentieel van het JSF-project.
Ja inderdaad, je hebt een punt. Ik denk dat Colin Powell ERG bang wordt als Nederland een vliegdekschip heeft. Dan zouden ze wel 7x hebben nagedacht voor ze Irak gingen binnenvallen. Dat is inderdaad op zich al een paar miljard waard.quote:Als jij zaakjes als zonder toestemming van de VN Irak binnenvallen wil voorkomen dan is extra invloed binnen de NAVO erg handig ja.
Ja, daar hoor ik bij.quote:Jij hoort hier dus ook bij?
Nederlander keert wereld de rug toe
Dat is inderdaad de bedoeling, het schip zal of een geheel vlak dek krijgen voor heli's of een schans voor STOVL vliegtuigen.quote:Op woensdag 5 mei 2004 21:53 schreef AchJa het volgende:
Wordt de JSF niet alleen als STOVL (short take off vertical landing) gebouwd??? Zodat een vliegdekschip meer richting de engelse invincible gaat???
[afbeelding]
Ach, beetje carrier, zelfs de britse baby variant kost slechts een miljard of 5, moet kunnen toch in een tijd van bezuinigingen?quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:18 schreef CybErik het volgende:
Als uit berekeningen blijkt dat het inderdaad bijna rendabel is om een vliegdekschip te kopen (landingsrechten, besparen op grote vliegvelden e.d.) dan zou ik wel voor zijn
Indeed, warfair is heel belangrijk....warfare wat minder.quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:26 schreef OldJeller het volgende:
Ik ben voor in een het geheel grotere militaire macht in NL.. breid uit.
Warfair is important..
De uitgaven zijn nogal makkelijk te herleid, maar de inkomsten, ik zou niet weten hoe je die moet berekenen. Nee, ik denk dat je moet kijken naar het politieke effect afgezet tegen de kosten.quote:Op donderdag 6 mei 2004 00:18 schreef CybErik het volgende:
Als uit berekeningen blijkt dat het inderdaad bijna rendabel is om een vliegdekschip te kopen (landingsrechten, besparen op grote vliegvelden e.d.) dan zou ik wel voor zijn
Wat heeft een vliegdekschip met de legaliteit van een oorlog uit te staan?quote:Op donderdag 6 mei 2004 01:17 schreef Tijger_m het volgende:
Indeed, warfair is heel belangrijk....warfare wat minder.
Heb je daar een bron van, 5 miljard is wel heel erg veel.quote:Op donderdag 6 mei 2004 01:17 schreef Tijger_m het volgende:
Ach, beetje carrier, zelfs de britse baby variant kost slechts een miljard of 5, moet kunnen toch in een tijd van bezuinigingen?
Waarom zou er niemand op een vliegdekschip zitten te wachten, zoals ik in de OP aangaf zijn de voordelen van een vliegdekschip legio.quote:En da's dan nog voor de ze gaan bouwen dus reken er een 20% bij omdat dit soort grappen altijd duurder uitvalt dan begroot en met wat geluk is hij over 5 jaar klaar als niemand er meer op zit te wachten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |