abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18914258
Vroeger heeft Nederland een vliegdekschip, de Hr. Ms. Karel Doorman. Dit schip was in 1948 gekocht door de Marine en maakte tot 1968 deel uit van de vloot. Daarna is het schip verkocht aan Argentinie. De Nederlandse marine doet het dus al 36 zonder vliegdekschip.

Toch lijkt het me een goed idee als de Marine weer de beschikking krijgt over een vliegdekschip. En dan bedoel ik niet zo'n bakbeest als uit de Amerikaanse Nimitz klasse maar een veel kleiner model dat alleen voor helicopters en voor vliegtuigen die verticaal kunnen landen/opstijgen (VTOL in het jargon) gebruikt wordt.

Er zitten een aantal voordelen aan het vliegdekschip vast. Ten eerste sluit het mooi aan bij de Nederlandse deelname aan het JSF project. Er worden namelijk drie soorten JSF-straaljager ontworpen, waaronder een type dat verticaal kan landen en opstijgen. Dit model kost naar schatting maar 6 miljoen euro meer dan de normale JSF maar de voordelen zijn legio. Zo is men veel mobieler en minder gebonden aan de grote militaire vliegvelden.

Een tweede voordeel is de militaire en politieke onafhankelijkheid die het gebruik van een vliegdekschip met zich meebrengt. Er hoeft dan immers nooit meer onderhandeld te worden met landen als Kuweit, Saudi-Arabie en Katar over gebruik van de daar aanwezige vliegvelden. Kortom we zijn verlost van hun politieke grillen en kunnen op elk gewenst moment het schip voor de kust leggen. Tevens scheelt het zakken met geld aan landings'rechten'.

Als laatste voordeel wil aanstippen dat er op dit moment een tekort is aan vliegdekschepen binnen de NAVO. Nederland kan dus zijn invloed fors vergroten binnen de NAVO als het met een vliegdekschip op de proppen kan komen.

Ik ben dus voor de aanschaf van een vliegdekschip. Hoe denk jullie hier over?

Een foto van de Karel Doorman op Curacao.
pi_18914344
Ik ben voor eigen productie, verschaft werk aan onze arbeidsmarkt!
pi_18914550
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 21:30 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben voor eigen productie, verschaft werk aan onze arbeidsmarkt!
Dat mag denk ik niet van Europa, of telt dat niet voor defensieproducten? Maar het zou wel mooi zijn, de techniek is er in ieder geval voor in huis.
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:38:30 #4
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_18914614
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 21:28 schreef Steijn het volgende:
Vroeger heeft Nederland een vliegdekschip, de Hr. Ms. Karel Doorman. Dit schip was in 1948 gekocht door de Marine en maakte tot 1968 deel uit van de vloot. Daarna is het schip verkocht aan Argentinie. De Nederlandse marine doet het dus al 36 zonder vliegdekschip.

Toch lijkt het me een goed idee als de Marine weer de beschikking krijgt over een vliegdekschip. En dan bedoel ik niet zo'n bakbeest als uit de Amerikaanse Nimitz klasse maar een veel kleiner model dat alleen voor helicopters en voor vliegtuigen die verticaal kunnen landen/opstijgen (VTOL in het jargon) gebruikt wordt.

Er zitten een aantal voordelen aan het vliegdekschip vast. Ten eerste sluit het mooi aan bij de Nederlandse deelname aan het JSF project. Er worden namelijk drie soorten JSF-straaljager ontworpen, waaronder een type dat verticaal kan landen en opstijgen. Dit model kost naar schatting maar 6 miljoen euro meer dan de normale JSF maar de voordelen zijn legio. Zo is men veel mobieler en minder gebonden aan de grote militaire vliegvelden.

Een tweede voordeel is de militaire en politieke onafhankelijkheid die het gebruik van een vliegdekschip met zich meebrengt. Er hoeft dan immers nooit meer onderhandeld te worden met landen als Kuweit, Saudi-Arabie en Katar over gebruik van de daar aanwezige vliegvelden. Kortom we zijn verlost van hun politieke grillen en kunnen op elk gewenst moment het schip voor de kust leggen. Tevens scheelt het zakken met geld aan landings'rechten'.

Als laatste voordeel wil aanstippen dat er op dit moment een tekort is aan vliegdekschepen binnen de NAVO. Nederland kan dus zijn invloed fors vergroten binnen de NAVO als het met een vliegdekschip op de proppen kan komen.

Ik ben dus voor de aanschaf van een vliegdekschip. Hoe denk jullie hier over?

Een foto van de Karel Doorman op Curacao.
[afbeelding]
Het sluit aan bij het JSF project? Ik ben ontzettend tegen dit miljarden verslindende project (hoeveel was er al binnen aan "orders"? 200 miljoen ofzo is de laatste stand... da's een paar miljard te weinig).
Ten tweede: Nederland kan zijn invloed binnen de NAVO vergroten? SO FUCKING WHAT? Wat hebben wij daaraan?

Ik ben FEL tegen. Ik ben wel voor meer blauw op straat, VEEL meer. Wellicht 2x zoveel. Maar niet aan defensie en dat soort shit wat BAKKEN geld kost en waar de belastingbetaler geen REET aan heeft.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:40:18 #5
55630 MokroKees
Chaulerah Gek
pi_18914677
geld verspilling.. achterhaald , traag en de russen hebben " sunburns" waarmee ze die dingen in 1 klap uit kunnen schakelen dus wat moeten we d'r nou mee ?
balkenende er op laten landen voor een foto shoot ?

steek dan het geld in ontwikkeling van radicaal nieuwe objecten..
kèk lekkah naajje ège sig, Fok feez
pi_18914744
Ik sta er hardstikke achter!!!! NL had de Karel Doorman sowiesoo nooit moeten verkopen :|
Wat voor eentje? Nucleaire aandrijving? Halve Slagkruiser? Halve Submarine? Halve ruimtevaartuig?
OF gewoon een normaal vliegkampschip ??

Doe maar\, bouw maar, ik help wel mee Ben immers over 12 maanden een bedrijfskundige
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:42:12 #7
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_18914747
Edit: dubbelpost
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:42:16 #8
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_18914752
Ik ben voor in het opzicht van "GAAAF". maar ik ben tegen als ik het eens serieus ga bekijken. ik bedoel ten eerste kost zo'n ding bakken met geld om te maken.. en dan praten we over miljarden. en ten tweede kost het superveel om te onderhouden. En we moeten natuurlijk ook wel een vloot hebben om hem te verdedigen.

Dat ze maar wa F-117 of 1 B2 stealth bomber kopen
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_18914789
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 21:38 schreef JeOma het volgende:
Het sluit aan bij het JSF project? Ik ben ontzettend tegen dit miljarden verslindende project (hoeveel was er al binnen aan "orders"? 200 miljoen ofzo is de laatste stand... da's een paar miljard te weinig).
Laten we pas gaan oordelen als het ding daadwerkelijk vliegt. Defensieaankopen zijn vaak een groot politiek machtsspel. Ik denk dat de cijfers die jij noemt zeker niet overeenkomen met het werkelijke potentieel van het JSF-project.
quote:
Ten tweede: Nederland kan zijn invloed binnen de NAVO vergroten? SO FUCKING WHAT? Wat hebben wij daaraan?
Als jij zaakjes als zonder toestemming van de VN Irak binnenvallen wil voorkomen dan is extra invloed binnen de NAVO erg handig ja.
quote:
Ik ben FEL tegen. Ik ben wel voor meer blauw op straat, VEEL meer. Wellicht 2x zoveel. Maar niet aan defensie en dat soort shit wat BAKKEN geld kost en waar de belastingbetaler geen REET aan heeft.
Jij hoort hier dus ook bij?
Nederlander keert wereld de rug toe
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 21:40 schreef MokroKees het volgende:
geld verspilling.. achterhaald , traag en de russen hebben " sunburns" waarmee ze die dingen in 1 klap uit kunnen schakelen dus wat moeten we d'r nou mee ?
balkenende er op laten landen voor een foto shoot ?
De koude oorlog is inmiddels voorbij hoor, kom maar uit je schuilkelder.
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:45:23 #10
35002 sj44k
Goedgekeurd door de NVVH
pi_18914863
hm, zeker de kijk gelezen
ongenuanceerd wezen
pi_18914934
Jij hebt de KIJK gelezen

Ik ben ook voor, kunnen we weer ergens mee opscheppen tegen de Duitsers en Belgen
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_18914960
Ja, ik ben inderdaad geabboneerd op de KIJK.
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:53:34 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:56:46 #14
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_18915186
quote:
Laten we pas gaan oordelen als het ding daadwerkelijk vliegt. Defensieaankopen zijn vaak een groot politiek machtsspel. Ik denk dat de cijfers die jij noemt zeker niet overeenkomen met het werkelijke potentieel van het JSF-project.
Ja er is een ontzettende stapel werk te doen. Maar het allergrootste deel van de opdrachten gaat (tegen de afspraak in) naar de USA. Verder krijgen alle "deelnemers" aan de JSF een mindere versie van het uiteindelijke product dan de Amerikanen zelf. Dat staat op schrift vast. Dat zet je niet aan het denken?
quote:
Als jij zaakjes als zonder toestemming van de VN Irak binnenvallen wil voorkomen dan is extra invloed binnen de NAVO erg handig ja.
Ja inderdaad, je hebt een punt. Ik denk dat Colin Powell ERG bang wordt als Nederland een vliegdekschip heeft. Dan zouden ze wel 7x hebben nagedacht voor ze Irak gingen binnenvallen. Dat is inderdaad op zich al een paar miljard waard.
(oh ja, mocht het niet duidelijk zijn: IRONIE IRONIE IRONIE...)
quote:
Jij hoort hier dus ook bij?
Nederlander keert wereld de rug toe
Ja, daar hoor ik bij.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_18915299
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 21:53 schreef AchJa het volgende:
Wordt de JSF niet alleen als STOVL (short take off vertical landing) gebouwd??? Zodat een vliegdekschip meer richting de engelse invincible gaat???

[afbeelding]
Dat is inderdaad de bedoeling, het schip zal of een geheel vlak dek krijgen voor heli's of een schans voor STOVL vliegtuigen.
Een vliegdekschip zoals ze in Amerika hebben kost ongeveer 2x zoveel als wat de Marine per jaar krijgt van het rijk, en dan zou je een leeg schip hebben zonder vliegtuigen die nooit gevaren heeft.
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
  woensdag 5 mei 2004 @ 22:55:19 #16
52608 dr.strangelove
Wo ist mein fahrrad??
pi_18916960
Het zou mooi zijn ware het niet dat we door zalm op het punt staan genaaid te worden als gevolg van een begrotingstekort die net boven de 3% uitkomt.
pi_18918829
Als uit berekeningen blijkt dat het inderdaad bijna rendabel is om een vliegdekschip te kopen (landingsrechten, besparen op grote vliegvelden e.d.) dan zou ik wel voor zijn
pi_18919023
Ik ben voor in een het geheel grotere militaire macht in NL.. breid uit.
Warfare is important..

[ Bericht 0% gewijzigd door OldJeller op 06-05-2004 16:40:51 ]
pi_18920108
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 00:18 schreef CybErik het volgende:
Als uit berekeningen blijkt dat het inderdaad bijna rendabel is om een vliegdekschip te kopen (landingsrechten, besparen op grote vliegvelden e.d.) dan zou ik wel voor zijn
Ach, beetje carrier, zelfs de britse baby variant kost slechts een miljard of 5, moet kunnen toch in een tijd van bezuinigingen?

En da's dan nog voor de ze gaan bouwen dus reken er een 20% bij omdat dit soort grappen altijd duurder uitvalt dan begroot en met wat geluk is hij over 5 jaar klaar als niemand er meer op zit te wachten.
pi_18920122
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 00:26 schreef OldJeller het volgende:
Ik ben voor in een het geheel grotere militaire macht in NL.. breid uit.
Warfair is important..
Indeed, warfair is heel belangrijk....warfare wat minder.
pi_18920218
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 00:18 schreef CybErik het volgende:
De uitgaven zijn nogal makkelijk te herleid, maar de inkomsten, ik zou niet weten hoe je die moet berekenen. Nee, ik denk dat je moet kijken naar het politieke effect afgezet tegen de kosten.

Het grootste voordeel van vliegdekschip is dat je overal je eigen vliegveld ter beschikking hebt. Verder blijkt uit ervaringen met de Hr. Ms. Rotterdam dat de omvang van dergelijke schepen nogal wat indruk maakt op de 'vijand'. Bij vredesmissies gaat er een zekere kalmerende werking van uit.
pi_18920227
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 01:17 schreef Tijger_m het volgende:
Indeed, warfair is heel belangrijk....warfare wat minder.
Wat heeft een vliegdekschip met de legaliteit van een oorlog uit te staan?
  donderdag 6 mei 2004 @ 01:26:43 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_18920250
Leger, marine en luchtmacht afschaffen, en er een mobile strijdmacht van maken, zoals de amerikaanse mariniers,
zeg 3 battlegroups, gebaseerd rond een mini vliegdekschip.
met landingsvaartuigen en helemaal amfibies ingericht.
Alleen al de besparingen op overhead (Hoofdkwartieren vol burocraten en geparkeerde generaals) zouden giganties zijn.

De defensie die we tegenwoordig hebben is nog steeds gebaseerd op het idee van de russen komen. Veel tanks, landgebaseerde jagers, allemaal duur en nergens voor nodig.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_18920254
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 01:17 schreef Tijger_m het volgende:
Ach, beetje carrier, zelfs de britse baby variant kost slechts een miljard of 5, moet kunnen toch in een tijd van bezuinigingen?
Heb je daar een bron van, 5 miljard is wel heel erg veel.
quote:
En da's dan nog voor de ze gaan bouwen dus reken er een 20% bij omdat dit soort grappen altijd duurder uitvalt dan begroot en met wat geluk is hij over 5 jaar klaar als niemand er meer op zit te wachten.
Waarom zou er niemand op een vliegdekschip zitten te wachten, zoals ik in de OP aangaf zijn de voordelen van een vliegdekschip legio.
pi_18920263
TS heeft de Kijk gelezen?
* Elocyp had de rest van het topic nog niet gelezen
Learn the rules and break them.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')