quote:Nederlander keert wereld de rug toe
den haag - Nederlanders zijn vooral betrokken bij hun eigen buurt, gemeente en land. De bevolking sluit zich af van de 'grote boze buitenwereld'. Veel mensen zijn slecht op de hoogte van buitenlandse ontwikkelingen. De steun voor ontwikkelingshulp en vredesmissies is tanende. Dat blijkt uit het nationaal vrijheidsonderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
Nederlanders hechten weinig waarde aan de Europese verkiezingen, onderschatten het belang van Europese regelgeving en vinden in meerderheid dat Nederlandse Europarlementariërs zich vooral moeten inspannen voor het nationaal belang, zo komt naar voren uit de peiling.
De kennis van oorlogen is gering. Het aantal oorlogen tussen landen in 2003 wordt op 28 geschat, terwijl het er slechts 3 waren. Ook het aantal burgeroorlogen wordt te hoog geschat: 58, terwijl het er in werkelijkheid 32 waren.
Tweederde van de ondervraagden vreest dat terroristen Nederland zullen kiezen als doelwit, maar de angst voor een echte oorlog in Nederland is kleiner dan een jaar geleden.
'Struisvogelgedrag'
''Het lijkt op struisvogelgedrag,'' zegt onderzoeker Bart Nauta van bureau Veldkamp, dat de peiling uitvoerde. ''Terwijl de angst voor bijvoorbeeld terroristische aanslagen hoog is kijkt men meer naar binnen dan over de grens. We sluiten ons af van de grote boze buitenwereld.''
Het nationaal vrijheidsonderzoek is een opinie-onderzoek dat sinds 2002 jaarlijks wordt uitgevoerd in opdracht van de overheid. Dit jaar is het thema de actieve betrokkenheid van burgers bij de samenleving, politiek en Europa.
En dat kun je niemand kwalijk nemen vind ik. Volgens mij kun je best depri worden van de stand van zaken in de wereld (daar hebben we wel wat op gevonden natuurlijk: De doe-het-zelfmoord-verhangplek ) en is dit geen struisvogelgedrag maar gewoon natuurlijke afweer.quote:We sluiten ons af van de grote boze buitenwereld
mensen die hier geboren zijn en de anderen met de nederlandse nationaliteit. hoewel dat laatste niet altijd geldtquote:Op maandag 26 april 2004 10:51 schreef Koos Voos het volgende:
De ' Nederlander ' , waar hebben we het eigenlijk nog over ?
Wat voor maatregelen?quote:Op maandag 26 april 2004 11:09 schreef LowJoe het volgende:
Tja,wat moet je nou met zo'n eenmalig onderzoek??Belangrijker is hoe was het in de voor gaande jaren??Als dan dat groot gaat verschillen wil ik wel dat er maatrelelen genomen gaan worden,maar als er geen verschil is laat het maar dan.
Ja, godzijdank.quote:Op maandag 26 april 2004 11:14 schreef Freel het volgende:
Binnenkort is het alweer 2 jaar geleden,![]()
Ik geloof dat je Balkenende bedoeld? Nee, dan slapen we lekker verder inderdaad......quote:Op maandag 26 april 2004 11:16 schreef robh het volgende:
[..]
Ja, godzijdank.
Kunnen we nu weer verder met leven dan?
Lijkt mij dat dat meer te wijten is aan het gebrek aan vertrouwen in die projecten. Je hoort toch vaak zat dat er maar een klein deel van het geld daadwerkelijk op de goede plek terecht komt. Ook denk ik dat de mensen een beetje murw gebeukt zijn door al die oorlogen, hongersnoden en andere ellende.quote:den haag - Nederlanders zijn vooral betrokken bij hun eigen buurt, gemeente en land. De bevolking sluit zich af van de 'grote boze buitenwereld'. Veel mensen zijn slecht op de hoogte van buitenlandse ontwikkelingen. De steun voor ontwikkelingshulp en vredesmissies is tanende. Dat blijkt uit het nationaal vrijheidsonderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
Tja, ver-van-mijn-bed-show natuurlijk. Dat is gewoon het probleem bij zo'n grote logge organisatie als de EU.quote:Nederlanders hechten weinig waarde aan de Europese verkiezingen, onderschatten het belang van Europese regelgeving en vinden in meerderheid dat Nederlandse Europarlementariërs zich vooral moeten inspannen voor het nationaal belang, zo komt naar voren uit de peiling.
Tja, hou dat maar eens allemaal bij...quote:De kennis van oorlogen is gering. Het aantal oorlogen tussen landen in 2003 wordt op 28 geschat, terwijl het er slechts 3 waren. Ook het aantal burgeroorlogen wordt te hoog geschat: 58, terwijl het er in werkelijkheid 32 waren.
Zo gaat het meestal ook over kwesties in het binnenland.quote:Op dinsdag 27 april 2004 12:51 schreef Stratos het volgende:
Slecht voor de algemene ontwikkeling. Het valt mij op dat de gemiddelde Nederlander alles denkt te weten en over alles een commentaar heeft, maar als je in een discussie gaat valt dat hartstikke tegen met die kennis.
en waar baseer jij dat op als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:22 schreef BansheeBoy het volgende:
Wat kan hier in Nederland nou gebeuren ? Die angst is echt nergens op gebasseerd
Ervaring misschien?quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:21 schreef Modwire het volgende:
[..]
en waar baseer jij dat op als ik vragen mag?
Zijn Al-Qaida-lidmaatschap. Er zijn blijkbaar geen concrete plannen.quote:Op dinsdag 27 april 2004 16:21 schreef Modwire het volgende:
[..]
en waar baseer jij dat op als ik vragen mag?
Ik denk dat ik dit topic maar eens een bookmark geef.... Als je echt zo onnozel bent dat er in Nederland niks kan gebeuren, dan ben je vrij dom denk ik.quote:Op dinsdag 27 april 2004 13:22 schreef BansheeBoy het volgende:
Wat kan hier in Nederland nou gebeuren ? Die angst is echt nergens op gebasseerd
Nou!Sjonge jonge,toen is er veel gebeurd hoor!Er is zelfs een straaljager over gevlogen om ze bang te maken!Pfoooeei!quote:Op donderdag 29 april 2004 00:50 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dit topic maar eens een bookmark geef.... Als je echt zo onnozel bent dat er in Nederland niks kan gebeuren, dan ben je vrij dom denk ik.
Zegt het woord "treinkaping" je nog iets? Toen was je vast nog niet geboren
Jij weet echt niks van de treinkapingen he?quote:Op donderdag 29 april 2004 10:16 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Nou!Sjonge jonge,toen is er veel gebeurd hoor!Er is zelfs een straaljager over gevlogen om ze bang te maken!Pfoooeei!
Daar zou je nou toch echt niet meer bang van worden.....Zijn er doden of gewonden gevallen??
Nee,dat stelde achteraf gezien niet veel voor......
op de amerikaanse manier:quote:Op maandag 26 april 2004 11:14 schreef robh het volgende:
[..]
Wat voor maatregelen?
Ik zal toch zeker zelf weten wat ik interessant vind?
Ik denk meer dan jij,toen was jij nog niet geboren of net geboren,ik was een volwassene in die tijd!quote:Op donderdag 29 april 2004 10:24 schreef ranja het volgende:
[..]
Jij weet echt niks van de treinkapingen he?
Ik denk niet trouwens dat zoiets in Nederland snel weer zal gebeuren. En ik kan me ook best voorstellen dat de Nederlander zo denkt, ik zelf namelijk ook. Er gebeurt in de wereld toch wat de VS wil, daar heb je als Nederland geen invloed op.
Hebben we het over dezelfde kapingen?quote:Op donderdag 29 april 2004 11:09 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Ik denk meer dan jij,toen was jij nog niet geboren of net geboren,ik was een volwassene in die tijd!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |