dat dan wel niet zonder een goed georganiseerde EU kanquote:Op dinsdag 20 april 2004 18:59 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Wel als economische grootmacht.
NAFTA anyonequote:Op dinsdag 20 april 2004 19:07 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
dat dan wel niet zonder een goed georganiseerde EU kan
Dat kan wel. De hele wettelijke troep zorgt juist voor afremming van de economie.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:07 schreef zakjapannertje het volgende:
dat dan wel niet zonder een goed georganiseerde EU kan
Inderdaad.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:10 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dat kan wel. De hele wettelijke troep zorgt juist voor afremming van de economie.
ik vind een wild-west-economie niet echt aantrekkelijk, de huidige rechten en plichten zijn er niet voor nietsquote:Op dinsdag 20 april 2004 19:10 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Dat kan wel. De hele wettelijke troep zorgt juist voor afremming van de economie.
De Minister van Bestuurlijke Vernieling* begint er achter te komen dat ze slechts de opvulpartij van de VVD-CDA coalitie zijn. Zeker nu de LPF een stabiele meeloper is geworden hebben CDA en VVD de hulp van D'66 niet echt meer nodig en beginnen de groten zich af te vragen of het wel zo'n goed idee was om deze post bij de vorige coalitieonderhandelingen weg te geven.quote:Kiesstelsel leidt tot politieke botsing
DEN HAAG, 20 APRIL. Minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing, D66) stevent af op een botsing met de Tweede Kamer over zijn plannen voor een nieuw kiesstelsel. Hij wil zijn veelbekritiseerde voorstellen slechts marginaal aanpassen.
Dit blijkt uit een brief die de bewindsman gisteren aan de Kamer heeft gestuurd. CDA, PvdA en VVD hebben daarop vanochtend scherp afwijzend gereageerd. De alternatieven voor een nieuw kiesstelsel die deze fracties hebben voorgesteld, wijst De Graaf op zijn beurt allemaal af.
Kamerlid Spies (CDA) verwijt de minister dat hij zich niet realiseert ,,dat ook hij verantwoordelijk is voor het vinden van een Kamermeerderheid''. Volgens Luchtenveld (VVD) wacht De Graaf nu ,,een heel stevig discussie'' met de Kamer. PvdA'er Dubbelboer noemt de opstelling van De Graaf ,,regentesk''. De minister heeft duidelijk gemaakt dat hij zijn politieke lot verbindt aan het invoeren van een nieuw kiesstelsel vóór 2007.
De Graaf krijgt voor zijn plannen op hoofdlijnen alleen steun van zijn eigen partij, D66. Deze plannen voorzien in twee stemmen voor de kiezer, een landelijke stem, die net als nu de zetelverhoudingen in de Kamer bepaalt, en een regionale stem waarmee de kiezers in 20 districten maximaal 75 regionale afgevaardigden kiezen. De andere partijen hebben allemaal voorstellen die daarvan grondig afwijken.
In zijn brief van gisteren oppert De Graaf als enige aanpassing dat een beperkt aantal kandidaat-Kamerleden zowel regionaal als landelijk verkiesbaar kan zijn. Een meerderheid van CDA, VVD, LPF, GroenLinks, ChristenUnie en SGP heeft hem per motie verzocht dat voor alle kandidaten mogelijk te maken. Zo willen de partijen meer greep op de samenstelling van hun Kamerfracties houden. De Graaf vindt dat alleen nodig voor de middelgrote fracties. Daarom stelt hij een beperktere variant voor. Kamerlid Spies (CDA) noemt dat ,,volstrekt onvoldoende''. Ook Luchtenveld (VVD) en Duyvendak (GroenLinks) zijn ontevreden.
De Graaf ziet niets in invoering van districten met één vertegenwoordiger, zoals CDA en PvdA willen. Als er dertig districten komen, zoals het CDA wenst, worden volgens hem de districten te groot voor een nauwe band met de kiezers. Als er 75 komen, zoals de PvdA voorstelt, kan de regionale uitslag te veel gaan afwijken van de landelijke uitslag. Bovendien wint bij enkelvoudige districten de grootste partij volgens De Graaf onevenredig veel.
Relatief het minst bezwaarlijke alternatief is volgens De Graaf de invoering van zestig enkelvoudige districten. De PvdA wil over dit alternatief ,,gaan praten'' met het CDA, aldus Dubbelboer. Spies (CDA) wil ,,geen onderhandelingsspelletje'' spelen over het aantal districten.
De Graaf wijst ook drie voorstellen van de VVD-fractie af. Volgens hem versterken deze plannen de band tussen kiezer en gekozene onvoldoende. Dat is volgens het regeerakkoord van CDA, VVD en D66 het doel van het nieuwe kiesstelsel.
Daar hebben we landelijke wetgeving voor.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:14 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ik vind een wild-west-economie niet echt aantrekkelijk, de huidige rechten en plichten zijn er niet voor niets
voor een economisch sterke EU heb je europese wetgeving nodig, die nationale wetgeving kan overstijgen, deelsquote:Op dinsdag 20 april 2004 19:18 schreef pberends het volgende:
[..]
Daar hebben we landelijke wetgeving voor.
De band tussen kiezer en partijen wordt alleen maar groter bij een wijziging van het huidige stelsel!!!quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:17 schreef sizzler het volgende:
[..]
De Minister van Bestuurlijke Vernieling* begint er achter te komen dat ze slechts de opvulpartij van de VVD-CDA coalitie zijn. Zeker nu de LPF een stabiele meeloper is geworden hebben CDA en VVD de hulp van D'66 niet echt meer nodig en beginnen de groten zich af te vragen of het wel zo'n goed idee was om deze post bij de vorige coalitieonderhandelingen weg te geven.
* ja, goedkoop, ik weet het. Sue me!
Wij hebben ook sterke economische banden met de VS zonder een overkoepelende wetgeving.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:20 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
voor een economisch sterke EU heb je europese wetgeving nodig, die nationale wetgeving kan overstijgen, deels
ja, maar niet zo sterk als met onze buren, die met ons in de EU zitten, en wij zitten samen met de VS, als EU in de WHO, ik denk dat hierin Nederland alleen bij onderhandelingen over bv tariefmuren niet zo sterk staat als de EU nu staat hierinquote:Op dinsdag 20 april 2004 19:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Wij hebben ook sterke economische banden met de VS zonder een overkoepelende wetgeving.
My lawyer is coming to get you.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:17 schreef sizzler het volgende:
Die heb je van mijquote:Op dinsdag 20 april 2004 19:17 schreef sizzler het volgende:
[..]
De Minister van Bestuurlijke Vernieling* begint er achter te komen dat ze slechts de opvulpartij van de VVD-CDA coalitie zijn. Zeker nu de LPF een stabiele meeloper is geworden hebben CDA en VVD de hulp van D'66 niet echt meer nodig en beginnen de groten zich af te vragen of het wel zo'n goed idee was om deze post bij de vorige coalitieonderhandelingen weg te geven.
Zou Sizzler nu ook al weten van .....quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:44 schreef pberends het volgende:
Die heb je van mij
Nein. Die klootzak vond andere onzin belangrijker.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:48 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Zou Sizzler nu ook al weten van ......
quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:59 schreef pberends het volgende:
Nein. Die klootzak vond andere onzin belangrijker.
Van wat?quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:48 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Zou Sizzler nu ook al weten van ......
Of pberends wortels lust. Hij weet er hele verhalen over te vertellen.quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:11 schreef sizzler het volgende:
Van wat?
Daar is een apart topic voor.quote:Op dinsdag 20 april 2004 19:17 schreef sizzler het volgende:
[..]
He die vlag is ietwat heet gewassen en derhalve een tikje verbleektquote:
Ik laat mijn D'66 haat niet kanaliseren in 1 topic.quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:15 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Daar is een apart topic voor.
[...]
Die haat is er toch slechts om je af te zetten tegen een mede mod hier op Fok!?quote:Op dinsdag 20 april 2004 20:23 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ik laat mijn D'66 haat niet kanaliseren in 1 topic.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |