FOK!forum / Ouder(s) / Thuisonderwijs
Miragezondag 11 april 2004 @ 20:34
Zijn hier mensen die hun kinderenthuis onderwijzen ?

Dus vrijstelling hebben van schoolonderwijs.

(meestal gaat dit vanuit levensovertuigingen als bijv holisme of attachment parenting )


Ik ben benieuwd of hier ( op fok ) mensen rondlopen die dit doen, waarom en hoe ze dit ervaren.
Hoe onderwijs jij je kindje.
Wat is er zo anders aan jouw manier tov het reguliere ?


Groetjes een geïnteresseerde Mirage
Loiszondag 11 april 2004 @ 21:43
Overweeg jij dit voor je eigen kinderen Mirage?
Berkeryzondag 11 april 2004 @ 22:24
Ik wist niet dat dit kon in nederland, ik heb een jaar of wat geleden eens een verhaal gelezen van een echtpaar dat om deze reden naar Ierland verhuisde.
_Hestia_zondag 11 april 2004 @ 22:39
quote:
Op zondag 11 april 2004 21:43 schreef Lois het volgende:
Overweeg jij dit voor je eigen kinderen Mirage?
Uit een ander topic wat Mirage van de week geopend had kwam volgens mij naar voren dat ze haar kinderen naar een vrije school wilde sturen

ff zoeken hoor

gevonden: Vrije school
bixisterzondag 11 april 2004 @ 22:46
ze kan toch ook verschillende alternatieven overwegen?

al kan ik me nooit zo goed voorstellen waarom mensen tot thuisonderwijs zouden besluiten, maar allez.
Jessicaazondag 11 april 2004 @ 22:48
Er staat een grote wachtlijst op de vrije school, dus voor de overbruggende periode kan ik me dat heel goed voorstellen.
Op google kun je er veel over vinden Mirage!!!
Miragezondag 11 april 2004 @ 23:09
Vanaf de zwangerschap van mijn 1e kindje begon het mij al tegen te staan dat hij een groot deel gevormd zou worden door veel mensen die anders over de dingen denken dan ikzelf.

Ik vind het heel belangrijk dat hij overal mee om leert gaan, van alles proeft, maar níet dat ze datgene "uit" hem halen waarvan ik juist zo belangrijk vind dat hij het houdt.
Warmte, zachtaardigheid, EIGEN denkvermogen en nog een hele waslijst.

Ik heb al behoorlijk wat jaren met kinderen gewerkt, thuis én op school.
Wat ik daar gezien heb bevalt mij niet.
Noem het verharding, indoctrinatie.... ( geef het beestje een naam )

Ik word hier heel verdrietig van.

Daarnaast is de manier van lesgeven en omgaan met de kinderen niet " mijn " manier.


Toen de oudste 3 werd viel de gids in de bus waarin vermeldt staat dat de leerplicht leeftijd in zicht is.
Ze hebben alleen vergeten te melden dat LEERplicht iets anders is dan SCHOOLplicht.
De optie om thuis les te geven, kwam gewoon niet als haalbare optie in mij op.

Door verschillende verhuizingen en gerommel was het te laat om hem naar een vrije school te sturen.
De vrije school sluit nog niet helemaal aan bij míjn denkwijze, maar komt een héél stuk in de richting.

Ik heb alle scholen bezocht die op redelijke afstand van mijn huis zitten.
De school waarvan ik vond dat de beste normen, waarden en regels had uitgekozen.
Meningen en oordelen van mensen uit deze buurt ernaast gelegd..
en hem dus naar deze school gestuurd.

De laatste paar keer kwam ik jankend terug na het wegbrengen.

Inmiddels ben ik ervan op de hoogte dat de keuze voor thuisonderwijs wél te maken is in Nederland .
De vrije school heeft nog een wachttijd van 2 jaar. ( nu nog !! tenzij er 19 kinderen van Brian´s leeftijd van school gaan...... )

Ik wil hem echter geen dag langer naar zijn huidige school sturen.
Vrije school was de beste optie uit de keuze van scholen die er zijn.
Nog blijer zou ik zijn als ik hem gewoon thuis kon onderwijzen.

Deze optie speelde steeds vaker omhoog en ik heb hier inmiddels een complete verzameling liggen met alles wat ik nodig heb om de vrijstelling aan te vragen en mij in een eventuele rechtzaak te verweren.

Ikzelf ben volledig overtuigd van het feit dat ik Brian het beste kan geven waarvan ik denk dat hij nodig heeft.
Ik heb wetenschappelijke onderzoeken bestudeerd waarin de prestaties, verloop in de maatschappij etc uiteengezet is.
Hieruit bleek dat de vooroordelen ( die ikzelf eerlijk gezegd een paar jaar terug ook had !) onjuist zijn.
De kinderen hebben totaal geen leerachterstand, lopen meestal zelfs vooruit.
En ook op sociaal emotioneel vlak is er geen achterstand ( waar ik twijvels over had )
Miragezondag 11 april 2004 @ 23:14
quote:
Op zondag 11 april 2004 22:24 schreef Berkery het volgende:
Ik wist niet dat dit kon in nederland, ik heb een jaar of wat geleden eens een verhaal gelezen van een echtpaar dat om deze reden naar Ierland verhuisde.
de mogelijheid is er wel.
Je hebt het recht zelfs, míts je de juiste onderbouwing hebt en aan wat voorwaarden voldoet.
Zelfs als je niet aan die voorwaarden voldoet kan je de aanvraag indienen.
Vaak wel met gevolg dat je voor de rechter gedaagd wordt.
Er zijn echter heel veel zaken waarin het VONNIS ( onherroepelijk dus ) in het voordeel van de ouders spreekt.

Het kan eigenlij kook niet anders want Nederland heeft een Europees verdrag getekend dat lijnrecht tegenover de manier van doorvoeren van de leerplicht hier in Nederland staat.
( Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten)

hahaha ja ja... ik heb hier een complete bundel van info/recente vonissen/verweren etc liggen. Als je serieus besluit je in zoiets te storten moet je het ook voorbereid doen vind ik anders is het zonde van je energie. En alles wat je kinderen aangaat moet je serieus en doordacht aanpakken vind ik.
thaleiazondag 11 april 2004 @ 23:14
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:09 schreef Mirage het volgende:
Ik heb wetenschappelijke onderzoeken bestudeerd waarin de prestaties, verloop in de maatschappij etc uiteengezet is.
Hieruit bleek dat de vooroordelen ( die ikzelf eerlijk gezegd een paar jaar terug ook had !) onjuist zijn.
De kinderen hebben totaal geen leerachterstand, lopen meestal zelfs vooruit.
En ook op sociaal emotioneel vlak is er geen achterstand ( waar ik twijvels over had )
Geldt dat laatste voor alle kinderen die thuisonderwijs hebben gehad, of alleen voor diegenen die daarnaast heel veel hebben gespeeld op straat en lid waren van sportclubs e.d.? Stond daar iets over bij in het verslag van het onderzoek?
Miragezondag 11 april 2004 @ 23:15
Ow, even een linkje naar een onderzoek.
even kijken of ik hem ergen sonline kan zetten ( of dat ie er staat )

Moment.
bixisterzondag 11 april 2004 @ 23:19
ik geloof zeker dat jij je kind het allerbeste wil geven. toch ontneem je je kind hierdoor wel veel contact met de grote boze(?) maar ook gewone & reële buitenwereld, waar hij zich later ook in zal moeten begeven. op het eerste gezicht komt het op mij wat ongezond over. maar ik heb me er niet in verdiept hoor. heel veel succes met je beslissing/de realisering ervan.
Miragezondag 11 april 2004 @ 23:23
Hahahaha, dom van me..
Picserver accepteert natúúrlijk geen pdf bestanden.

Hier is ie online en wel via een andere site
http://www.sco-kohnstamminstituut.uva.nl/pdf/effectiviteit.pdf
Miragezondag 11 april 2004 @ 23:28
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:14 schreef thaleia het volgende:

[..]

Geldt dat laatste voor alle kinderen die thuisonderwijs hebben gehad, of alleen voor diegenen die daarnaast heel veel hebben gespeeld op straat en lid waren van sportclubs e.d.? Stond daar iets over bij in het verslag van het onderzoek?
Een heel logisch iets is dat als jij de moeite wilt doen om door een heel proces te gaan zodat jij je kindje thuis kan onderwijzen ( met alle gevolgen van dien. Het kost je ontzettend veel tijd, geduld...heel veel energie ), dan heb je die beslissing vol overtuiging gemaakt.
Anders stuur je je kinderen lekker makkelijk ( even oneerbiedig gezegd ) naar school.

De meeste ouders die thuisonderwijzen zullen aangesloten zijn bij groepen die mensen die thuisonderwijzen bij elkaar brengt.
Er worden uitjes georganiseerd, je zal je kind ongetwijveld op een club/muziekles noem maar op doen. Het sociaal emotionele deel is natuurlijk een deel van je "onderwijs".
Tanmaandag 12 april 2004 @ 08:36
Ik heb zelf als kind 1 jaar thuisonderwijs genoten. Ik was zgn. vroegwijs en kon lezen en rekenen op de kleuterschool. Ik was daardoor nogal een hel voor de kleuterjuf omdat ik me zo verveelde dat ik de hele dag besteedde aan het chagerijnig rondhangen in een hoekje.

Mijn moeder was zelf onderwijzeres en omdat ze het niet kon aanzien heeft ze me van de kleuterschool gehaald en is mij zelf gaan onderwijzen. Ik leerde van haar de dingen die ik nog niet wist die je normaal in de eerste klas (groep 3) wel leert.
Daardoor was ik 6 jaar oud toen ik naar de basisschool ging, net zo oud als ieder ander kind, maar ik ging meteen naar de tweede klas (groep 4 dus).

Over dat jaar thuisonderwijs heb ik zelf gemengde gevoelens. Ik miste klasgenootjes en speelkameraadjes maar anderzijds was het wel gezellig met mijn moeder. Omdat ik individueel les kreeg en dus sneller klaar was met alle taken bleef er meer tijd over voor leuke dingen, zoals spelen en knutselen.

Ik zelf heb het uiteindelijk vooral als negatief ervaren dat ik ineens op mijn 6e weer tussen de kinderen kwam. Daardoor was en bleef ik een beetje een einzelganger. Zij waren allemaal zo sociaal samen terwijl ik daar ineens tussen kwam. Daarnaast was ik natuurlijk ook nog eens een jaar jonger, wat het extra bemoeilijkte.

Ik heb dus maar een jaar thuisonderwijs gekregen en zou het zelf bij mijn kinderen niet doen. Ik vind de school waar ze op zitten goed genoeg en als ze er dingen leren die mij niet aan zouden staan dan kan ik ze daar zelf wel op wijzen. Een overweging voor thuisonderwijs is hier dus niet aan de orde.
Giamaandag 12 april 2004 @ 11:59
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:09 schreef Mirage het volgende:
Vanaf de zwangerschap van mijn 1e kindje begon het mij al tegen te staan dat hij een groot deel gevormd zou worden door veel mensen die anders over de dingen denken dan ikzelf.
Zoveel mensen zoveel meningen. Mag jouw kindje dan alleen maar gevormd worden naar jouw manier van denken? Is het niet belangrijk dat hij in aanraking komt met mensen die anders over bepaalde zaken denken? Is alleen jouw manier van denken goed en die van alle andere mensen niet goed voor je kind?

Zoals al eerder gezegd in deze thread, op een dag zal hij toch moeten samenleven met alle andere mensen in de samenleving. Hij zal collega's krijgen, misschien vrienden en zal ook moeten kunnen communiceren met bijvoorbeeld dokters, winkelpersoneel en noem maar op. Waarbij hij ook rekening moet kunnen houden met heel andere manieren van denken als de zijne. En ik denk dat dat heel moeilijk wordt als je dat als jong kind niet geleerd hebt.

Je kunt je kind nu eenmaal niet voor eeuwig beschermen tegen de grote boze buitenwereld.

Mijn kinderen zitten beide op een katholieke basisschool en gaan straks naar een openbare middelbare school. Ze komen met veel verschillende mensen in aanraking en ik zie dat het ze goed doet. Uiteraard is de opvoeding die je je kind geeft het allerbelangrijkste, maar ze moeten ook leren naar andere mensen te luisteren. En als je kind thuiskomt met iets wat de meester of juf vertelt heeft, waar je het als ouder niet mee eens bent, dan kun je dat met de school bespreken. Maar over het algemeen is het normale lesstof die ze geïndoctrineerd krijgen en naar mijn mening niets mis mee.

Ik denk zelfs dat jouw kind alleen opgroeit met jouw mening. Omdat hij niet in aanraking komt met de meningen van andere kinderen of grote mensen, zal voor hem maar één mening de waarheid zijn. Hij zal een beroerde discussiepartner zijn, omdat hij nooit van zijn mening zal terugkomen.

Maar goed, dat is waar ik voor vrees bij thuisonderwijs. Ik zou weleens willen weten waar jij zo bang voor bent in het reguliere onderwijs?
bixistermaandag 12 april 2004 @ 12:11
ik heb 't op school over 't algemeen altijd prima naar m'n zin gehad hoor, maar vond het toch ook altijd weer fijn om naar huis te kunnen. nadeel van thuis door je eigen ouders onderwezen te worden lijkt mij dan ook dat die scheiding niet zo duidelijk is, en je altijd je juf om je heen hebt.
Sugarmaandag 12 april 2004 @ 12:11
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:19 schreef bixister het volgende:
ik geloof zeker dat jij je kind het allerbeste wil geven. toch ontneem je je kind hierdoor wel veel contact met de grote boze(?) maar ook gewone & reële buitenwereld, waar hij zich later ook in zal moeten begeven.
Dat heb ik ook.
Wanneer doe je de "TL-lichten" aan en zeg je je kind: "Zo, dit was leuk, maar vanaf nu moet je het zien te rooien in de echte wereld!"? Het contrast kun je zelf erg groot maken op deze manier en dat terwijl vaststaat dát een kind (hoe volwassen het dan ook is) uiteindelijk toch met meer meningen, meer regels, meer onderwijssystemen en meer "wereld" geconfronteerd wordt.
Stoutmaandag 12 april 2004 @ 12:27
hier nog een die liever ziet dat zijn kind naar school gaat
Al was het alleen maar omdat je na het basisonderwijs toch echt verder moet.
En ik zie aan al mijn brugpiepers al (die dus al 8 jaar BO achter de rug hebben) dat het niet makkelijk is je te verweren/leren/omgaan etc in een grote groep mensen.........
mannymaandag 12 april 2004 @ 12:36
even een berichtje van een montessori juf....Er zijn meerdere soorten onderwijs dan de vrije school. Maar dat weet je vast wel. Op mijn school wordt zelfstandig gewerkt en werken 3 jaargroepen bij elkaar. Ik heb groep3/4/5. We benoemen de groepen, bijna, nooit. De kinderen zitten in de middenbouw en niet in een groep, op deze wijze kunnen de kinderen nog beter op hun eigen niveau werken. De kinderen vergelijken zichzelf nauwelijks met de cognitieve vaardigheden van een ander. Ook het sociale aspect speelt een belangrijke rol binnen onze school. Het kind staat centraal en ik begeleid hem/haar met zijn/haar ontwikkeling. Veel samenwerken en veel aandacht gaat uit naar het omgaan met andere kinderen. Thuis les krijgen lijkt mij helemaal niet leuk als kind. De kinderen gaan met zoveel plezier naar school !
livelinkmaandag 12 april 2004 @ 12:46
Ja, dat was ook mijn vraag. Hoe lang kan/mag je thuisonderwijs geven? Is dat alleen basisonderwijs of ook middelbaar onderwijs? En daarna? Je wordt volgens mij niet op een vervolgopleiding aangenomen zonder een diploma van je middelbaar onderwijs.
Moonahdinsdag 13 april 2004 @ 18:11
Mirage, waar wil je je kind tegen beschermen?
En wat als hij een eigen mening krijgt die niet met de jouwe strookt?
Ik denk dat het niet goed is een kind zo'n lange tijd welbewust in een uitzonderingspositie te plaatsen.
Troeldinsdag 13 april 2004 @ 18:16
Dat je je kind niet naar een "normale" school wilt sturen, daar kan ik na jouw verhalen wel inkomen, maar kan je niet beter wel een ander zoeken die je kind wil onderwijzen? Jij zal nu altijd juf zijn of altijd moeder, en dat lijkt me noch voor jou, noch voor je zoontje prettig!
Deepfreezewoensdag 14 april 2004 @ 10:23
Ik heb een vriend die de kleuterklassen thuis heeft gedaan, dat kwam omdat zijn ouders scheepvaarders waren en door de week dus ook op zee zaten. Maar toen hij naar groep 3 kon zijn de ouders toch aan land gaan wonen. Hij lijkt daar geen last van te hebben en zit nu op de universiteit.
Maar ik denk als je een kind langer thuis les geeft dat hij moeilijk contact gaat krijgen met leeftijdsgenoten. En een einzelganger gaat worden...
poemojnzaterdag 15 januari 2005 @ 10:43
Een oud topic uit het archief gehaald.
Mirage, hoe denk je er nu over? Wil je inderdaad thuisonderwijs gaan geven?
En hoe wil je dan voorkomen dat je kinderen zich niet bij voorbaat al een uitzondering voelen omdat alle andere kinderen wel naar school gaan? Ken je andere ouders die to geven?
yootjezaterdag 15 januari 2005 @ 10:47
Niet doen. Niet doen. Niet doen.

Damn, wat zal je kind ongelukkig worden.
Swetseneggerzaterdag 15 januari 2005 @ 10:53
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:19 schreef bixister het volgende:
ik geloof zeker dat jij je kind het allerbeste wil geven. toch ontneem je je kind hierdoor wel veel contact met de grote boze(?) maar ook gewone & reële buitenwereld, waar hij zich later ook in zal moeten begeven. op het eerste gezicht komt het op mij wat ongezond over. maar ik heb me er niet in verdiept hoor. heel veel succes met je beslissing/de realisering ervan.
Dit is ook mijn idee.
Weerstand hoort ook bij het leerproces.
poemojnzaterdag 15 januari 2005 @ 12:15
Ja.. maar tegen welke prijs?
Stel dat Saskia elke dag op school gepest zou worden, tot thuis achtervolgd zou worden door klasgenootjes Swets (om maar een extreem voorbeeld te geven), zou je dat laten gebeuren 'want weerstand hoort ook bij het leerproces'?
Een probleem met het onderwijs nu is juist dat veel kinderen buiten de boot vallen: te goed voor speciaal onderwijs, maar passen ook niet binnen regulier onderwijs. Zij worden daarom soms officieel ontslagen van de leerplicht, soms wordt het gedoogd; in elk geval krijgen ze geen onderwijs meer (wanneer de leerplicht vervalt, heeft het kind door de wetgeving in NL ook geen recht meer op onderwijs; andere landen maken onderscheid tussen leerplicht en schoolplicht).
Pas nog was er een 9(?)-jarig jongetje uit Nederland die gepest werd, die andere scholen niet wilden accepteren als leerling, en die nu naar familie in Frankrijk is verhuist en daar naar school gaat. Het reguliere onderwijssysteem is ook niet bepaald ideaal te noemen.

Interessant: Thuisonderwijs moet mogen, een aflevering van 'Bij ons thuis' van Teleac/NOT, met op de site ook allerlei artikelen erover en meningen van voor- en tegenstanders. De aflevering zelf is ook online te bekijken.
#ANONIEMzaterdag 15 januari 2005 @ 12:20
Wat vind je van Iederwijs?
Swetseneggerzaterdag 15 januari 2005 @ 12:34
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:15 schreef poemojn het volgende:
Ja.. maar tegen welke prijs?
Stel dat Saskia elke dag op school gepest zou worden, tot thuis achtervolgd zou worden door klasgenootjes Swets (om maar een extreem voorbeeld te geven), zou je dat laten gebeuren 'want weerstand hoort ook bij het leerproces'?
Dat staat helemaal los van dit topic Ik begrijp de vergelijking derhalve niet.
Swetseneggerzaterdag 15 januari 2005 @ 12:35
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:20 schreef Toeps het volgende:
Wat vind je van Iederwijs?
Daar staat toevallig vandaag een heel stuk over in het AD.... Ik word er niet vrolijk van
yootjezaterdag 15 januari 2005 @ 12:44
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:20 schreef Toeps het volgende:
Wat vind je van Iederwijs?
Dan nog liver thuis
poemojnzaterdag 15 januari 2005 @ 12:47


'Unschooling', wat ze op Iederwijs doen, komt ook bij thuisonderwijs voor. Dat is een manier van lesgeven die losstaat van de onderwijsomgeving. Het lijkt mij voor een bepaalde groep kinderen juist erg goed (bijv kinderen die een enorme weerstand tegen leren hebben gekregen doordat ze op het reguliere onderwijs niet pasten, of kinderen die zo leergierig zijn en snel leren dat ze veel te snel willen voor het reguliere onderwijs).

Swets, wat ik bedoelde: weerstand hoort ook bij het leerproces, zeg jij. Maar wat bedoel jij met weerstand, hoe moet een kind dat volgens jou opdoen, en waarom zou dat thuis niet kunnen?
Wat maakt een school daarvoor een betere omgeving?
#ANONIEMzaterdag 15 januari 2005 @ 13:04
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Daar staat toevallig vandaag een heel stuk over in het AD.... Ik word er niet vrolijk van
Kan ik dat ook ergens online lezen?
#ANONIEMzaterdag 15 januari 2005 @ 13:09
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:47 schreef poemojn het volgende:


'Unschooling', wat ze op Iederwijs doen, komt ook bij thuisonderwijs voor. Dat is een manier van lesgeven die losstaat van de onderwijsomgeving. Het lijkt mij voor een bepaalde groep kinderen juist erg goed (bijv kinderen die een enorme weerstand tegen leren hebben gekregen doordat ze op het reguliere onderwijs niet pasten, of kinderen die zo leergierig zijn en snel leren dat ze veel te snel willen voor het reguliere onderwijs).
Het had voor mij ook ideaal geweest. In groep 1 van mijn reguliere Christelijke basisschool was ik ontzettend ongelukkig. Als we iets gingen maken zij de juf bijvoorbeeld: "Hier heb ik een sticker met je naam erop, want jullie kunnen nog niet zelf schrijven." Dat kon ik wél, maar in een klas met 30 kinderen is er geen tijd om daar aandacht aan te besteden. Dat komt wel in groep 3, denken ze dan. Ik kwam elke dag boos en driftig thuis, doordat ik me de hele dag in moest houden op school. Ik ben naar een Montessorischool gegaan, dat was wel een verademing.

Ik geloof helemaal in unschooling en iederwijs. Als ik naar mezelf en mijn broertje kijk, zie ik dat wij al voordat school begon heel leergierig waren. Ik wílde leren lezen en schrijven. Elk kind wil toch ook leren lopen en praten? Pas als school gaat afremmen en dwingen op momenten dat je met heel iets anders bezig bent, ontwikkel je aversie en een hele hoop frustratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-01-2005 13:10:07 ]
fokjezaterdag 15 januari 2005 @ 13:18
individueel onderwijs is in de regel natuurlijk altijd beter dan groepsgewijs.
Mijn neefje moet overigens altijd even 'uitrazen' na schooltijd; het valt niet altijd mee voor hem om 'in de pas te lopen', zogezegd. School hoeft natuurlijk ook niet altijd leuk te zijn. Als een kind echter echt geen aansluiting kan vinden is thuisonderwijs zeker een optie. Sportverenigingen, muziekverenigingen e.d. kunnen dan misschien meer geschikt zijn voor sociale en maatschappelijke vorming.
Iederwijs is net als ieder andere soort onderwijs slechts voor een bepaald type leerling geschikt.
Swetseneggerzaterdag 15 januari 2005 @ 14:10
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:47 schreef poemojn het volgende:


Swets, wat ik bedoelde: weerstand hoort ook bij het leerproces, zeg jij. Maar wat bedoel jij met weerstand, hoe moet een kind dat volgens jou opdoen, en waarom zou dat thuis niet kunnen?
Wat maakt een school daarvoor een betere omgeving?
Misschien dat kinderen op school leren meerdere meningen te respecteren?
Thuis komen ze in ieder geval niet zo gek veel mening tegen en degene welke ze tegen komen zijn nogal overheersend.
poemojnzaterdag 15 januari 2005 @ 14:26
Aha.
Nu ben ik zelf Gereformeerd-vrijgemaakt (GKV), en is het de gewoonte dat kinderen dan naar de eigen GKV-school gestuurd worden en dezelfde leer ook in de kerk natuurlijk te horen krijgen. Veel variatie in meningen krijg je dan als kind natuurlijk ook niet te horen.
Op school is de mening van de leerkracht vaak overheersend.
Ik denk dat dit nadeel meer te maken heeft met de opstelling/houding van de volwassenen met wie het kind omgaat (geven ze hem de ruimte een eigen mening te ontwikkelen) dan met school vs thuisonderwijs.
Kittymezaterdag 15 januari 2005 @ 17:10
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 13:09 schreef Toeps het volgende:

[..]

Als ik naar mezelf en mijn broertje kijk, zie ik dat wij al voordat school begon heel leergierig waren. Ik wílde leren lezen en schrijven. Elk kind wil toch ook leren lopen en praten? Pas als school gaat afremmen en dwingen op momenten dat je met heel iets anders bezig bent, ontwikkel je aversie en een hele hoop frustratie.
Dat hoeft natuurlijk niet op alle scholen zo te zijn. Toen ik een jaar of 5 was en nog op de kleuterschool zat, kon ik al zelf lezen. Dat had ik gewoon thuis geleerd toen ik dat zelf wilde. Op de kleuterschool hielden ze dat absoluut niet tegen maar gaven ze me juist extra materiaal zodat ik me toch niet verveelde! Je kunt dus niet alle reguliere basisscholen over één kam scheren, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend was dat de school waar jij op zat, niet echt rekening hield met het feit dat jij al wat verder was...
Swetseneggerzaterdag 15 januari 2005 @ 18:26
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:26 schreef poemojn het volgende:
Aha.
Nu ben ik zelf Gereformeerd-vrijgemaakt (GKV), en is het de gewoonte dat kinderen dan naar de eigen GKV-school gestuurd worden en dezelfde leer ook in de kerk natuurlijk te horen krijgen. Veel variatie in meningen krijg je dan als kind natuurlijk ook niet te horen.
Dat is dus jue eigen keuze.
quote:
Op school is de mening van de leerkracht vaak overheersend.
Yep, en die kan anders zijn die die van de ouders. weer een mening erbij om uiteindelijk een eigen beeld te kunnen vormen
quote:
Ik denk dat dit nadeel meer te maken heeft met de opstelling/houding van de volwassenen met wie het kind omgaat (geven ze hem de ruimte een eigen mening te ontwikkelen) dan met school vs thuisonderwijs.
Ook, maar hoe beperkter de kring des te minder te leren mbt sociale vaardigheden... welke je wel degelijk nodig hebt in het dagelijks levens.

Maar goed, vrije scholen, thuisonderwijs... ik vind het onverantwoordelijk.
phileinezaterdag 15 januari 2005 @ 18:40
Mijn belangrijkste bezwaar tegen thuisonderwijs is dat je kind niet automatische die sociale en maatschappelijke omgeving krijgt die een school te bieden heeft, terwijl dat in mijn ogen de belangrijkste functie is van school. Ik denk dat je een behoorlijke achterstand oploopt als je niet van jongs af aan je leert te bewegen in een groep mensen met verschillende karakters, verschillende opvattingen, verschillende achtergronden en verschillende gradaties van intelligentie en sociaal gedrag. Natuurlijk probeer je je kind een sociale omgeving te bieden als vervanging, maar zo groot en complex als die van een school kun je volgens mij heel moeilijk bieden. Temeer omdat de andere kinderen allemaal wèl naar school gaan.

Ik heb zelf op de Vrije School gezeten. Op zich eentje (Den Haag) die best goed met twee benen in de maatschappij staat en qua onderwijs ook behoorlijk in de buurt komt van reguliere scholen, maar toch bleef het een behoorlijk beschermde omgeving. Een upperclass "happy few", waarbij veel "lagere" kanten van de samenleving behoorlijk werden afgeschermd. Toen ik van school kwam was het best een schrik om te ontdekken dat mijn omgeving niet de norm, maar eerder de uitzondering was. Ik heb de eerst jaren hard moeten werken om dat in te halen en me te kunnen schikken naar de maatschappij zoals hij is. Ik was immers opgevoed voor de maatschappij zoals die idealitair zou moeten zijn volgens de Vrije School.
poemojnzaterdag 15 januari 2005 @ 19:03
Heb je de link gelezen die Mirage gaf in een van haar posts? Met die sociale vaardigheden valt het wel mee, kinderen die to krijgen komen er eerder beter uit dan kinderen die naar school gaan. Ze worden alleen wel in een andere omgeving gesocialiseerd, maar dat heeft geen negatieve gevolgen volgens die onderzoeken. Voorstanders van to zien een schoolklas dus ook als een kunstmatige omgeving, en wijzen op de negatieve gevolgen die dat kan hebben.
#ANONIEMzaterdag 15 januari 2005 @ 19:06
Nou, de toffe sociale omgeving van de basisschool heeft me veel opgeleverd zeg. Not! Wat ik daar heb geleerd? Dat je je maar zo goed mogelijk aan moet passsen, omdat je anders gepest wordt. Dat je vooral niet met je kop boven het maaiveld uit moet steken. Ik zie nu helemaal niemand meer van de basisschool, en het nut ervan zie ik ook niet in.

Ik vind wél dat je, als je je kind thuis onderwijst, een sociale omgeving moet bieden. Maar ik denk ook echt wel dat ouders die hun kind thuis opvoeden dat bieden. Zo zijn er bijvoorbeeld speelgroepen en worden er uitjes gepland met anderen die hun kinderen thuis opvoeden.
Miragezaterdag 15 januari 2005 @ 20:23
Oei, oud topic hoor

Mijn hart ging en gaat natuurlijk uit naar een klas vol kinderen waar mijn zoontje iedere dag naar toe kan gaan. Dit was natuurlijk mijn 1e keus ( anders had ik hem niet naar school gestuurd ).
Het punt was dat de dingen die ik daar tegen kwam absoluut niet door de beugel kunnen.

Ik heb mijn kindje inderdaad een tijdje thuis gehouden en na veel overleg met de directeur is hij terug gegaan. Er zijn heel wat maatregelen getroffen, de directeur heeft mij zelfs verteld dat HIJ zijn kinderen ook niet naar deze ( of soort gelijke ) school zou sturen.
De leerkrachten op deze school durven de ouders zelfs niet op de regels te wijzen ( en dat was voor mij een punt dat heel hoog zat )

Ik ben redelijk actief op school en we zingen het wel uit tot we verhuisd zijn of hij naar een wat mij betreft betere school kan ( wachtlijst ).
quote:

DOOR TOEPS

Nou, de toffe sociale omgeving van de basisschool heeft me veel opgeleverd zeg. Not! Wat ik daar heb geleerd? Dat je je maar zo goed mogelijk aan moet passsen, omdat je anders gepest wordt. Dat je vooral niet met je kop boven het maaiveld uit moet steken. Ik zie nu helemaal niemand meer van de basisschool, en het nut ervan zie ik ook niet in.

Ik vind wél dat je, als je je kind thuis onderwijst, een sociale omgeving moet bieden. Maar ik denk ook echt wel dat ouders die hun kind thuis opvoeden dat bieden. Zo zijn er bijvoorbeeld speelgroepen en worden er uitjes gepland met anderen die hun kinderen thuis opvoeden.
Klopt, daar ben ik het helemaal mee eens.
Sociale contacten was ook het 1e waar ik mij over gebogen heb toen ik sterk aan thuis onderwijs dacht. Ik was ook bang dat dat een struikelblok ( en reden om het niet te doen ) zou zijn, maar onderzoek ( navraag, contacten gezocht etc ) heeft mij toen in laten zien dat dat totaal geen probleem is.
Vandaar dat ik thuisonderwijs zeker als optie zag als er niet op een andere manier een houdbare situatie gecreeerd kon worden.


Miragezaterdag 15 januari 2005 @ 20:26
Trouwens... het hele punt was dat op deze school zowieso geen SOCIALE omgeving was......
Five_Horizonszaterdag 15 januari 2005 @ 20:36
quote:
Op maandag 12 april 2004 11:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Zoveel mensen zoveel meningen. Mag jouw kindje dan alleen maar gevormd worden naar jouw manier van denken? Is het niet belangrijk dat hij in aanraking komt met mensen die anders over bepaalde zaken denken? Is alleen jouw manier van denken goed en die van alle andere mensen niet goed voor je kind?
Echt precies wat ik dacht maar niet zo netjes kon verwoorden!!! Maar ik snap wel dat niets goed genoeg is voor je kind, zo`n gevoel heb ik ook altijd bij mijn drie knullen

Ow sorry, het is I Loena
phileinezaterdag 15 januari 2005 @ 23:20
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 19:03 schreef poemojn het volgende:
Heb je de link gelezen die Mirage gaf in een van haar posts? Met die sociale vaardigheden valt het wel mee, kinderen die to krijgen komen er eerder beter uit dan kinderen die naar school gaan. Ze worden alleen wel in een andere omgeving gesocialiseerd, maar dat heeft geen negatieve gevolgen volgens die onderzoeken. Voorstanders van to zien een schoolklas dus ook als een kunstmatige omgeving, en wijzen op de negatieve gevolgen die dat kan hebben.
Dat onderzoek naar sociale vaardigheden was nauwelijks representatief te noemen, daar klaagt de auteur zelf ook over. Daarnaast vind ik het niet zo interessant hoe de to-leerlingen zich voelen tijdens of vlak na het onderwijs gedragen, maar hoe het ze vergaat verder in het leven als ze de "echte" maatschappij in stappen (dus na hun evt. vervolgstudie). Het gros van de Vrije School leerlingen is bijvoorbeeld ook zelfbewuster en zelfverzekerder dan gemiddeld, staat ook in de buitenwereld aangeschreven als zelfstandig en sociaal zeer goed functionerend (hele gewilde stagiaires bijvoorbeeld), maar een opvallend groot deel stort na een jaar of 5 toch nog behoorlijk in. Bovendien gaat dat onderzoek over de VS, waar speciale groepen zijn waar kinderen die thuisonderwijs krijgen elkaar kunnen regelmatig ontmoeten, waarbij je het probleem van een sociale omgeving al voor een deel mee op lost.

Hoe kun je een klas nu een kunstmatige omgeving noemen? We krijgen dagelijks te maken met allerlei "kunstmatige" omgevingen. Collega's, sportteams, verenigingen, etc. Da's allemaal net zo "kunstmatig" als een klas. En als je daarin niet geleerd hebt te functioneren, heb je toch een behoorlijk groot probleem.
Miragezondag 16 januari 2005 @ 12:24
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 20:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Echt precies wat ik dacht maar niet zo netjes kon verwoorden!!! Maar ik snap wel dat niets goed genoeg is voor je kind, zo`n gevoel heb ik ook altijd bij mijn drie knullen

Ow sorry, het is I Loena
Nou, wat contact hebben met mensen die anders/verschillend denken betreft denk ikzelf dat ik behoorlijk open opvoeding geef.
Daar ging het helemaal niet om.

Het punt was het geweld, het taalgebruik en de manier waarop er niet ingegrepen werd.
Dat heeft niets met eigen ideeen door de neus van je kinderen boren, maar puur met bescherming. te maken.


Enkele punten waarvan ik vind dat ik recht heb te ontvangen/ kunnen verwachten van school zijn:

- Kind komt niet thuis met een paars/blauwe ruggegraat. (toenik het hoofd van de school de blauwe plekken liet zien was hij bang dat ik er nog meer werk van zou maken, want HIJ zou dat wel hebben gedaan )
- kind komt niet thuis met een been dat blauw en vol blauwe bulten zit. ( een gat in zijn hoofd omdat hij en een klasgenootjes vechten om een schepje zou ik dan wel weer "normaal" vinden als dat een keer gebeurd )
- Als ouders zowel verbaal als fysiek geweld toepassen BINNEN de school zowel naar kleine kinderen als naar elkaar ( nota bene een hoog zwangere vrouw ), dan moet daar op in gegrepen worden. Niet doen vind ik onacceptabel.
- Als ouders uitgenodigd worden deel te nemen aan een programma waarvan de doelstelling is :
weten wat je kindje zijn/haar ontwikkeling is, waar ze op dat moment mee bezig zijn in de klas en een stukje contact vergroten met je kind, dan ga ik ervan uit dat met OUDERS ook de vaders bedoelt wordt.
Als de vader dan tegen gehouden wordt bij de deur ( omdat er moeders zijn die er geen mannen bij willen hebben ), dan vind ik dit onacceptabel.


Dit is maar een kleine greep uit dingen waar ik tegen aan stuitte.
Er is zelfs een keer geweest dat ik huilend naar huis ben gelopen.

Dit heeft niets met eigen ideeen te maken of je kindje alleen met mensen om laten gaan die dezelfde denkwijze hebben.
Hier sla je de plank totaal mis mee.

Het heeft met heel normale dingen te maken die ik verwacht van school.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mirage op 16-01-2005 12:34:48 ]
Miragezondag 16 januari 2005 @ 12:33
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 23:20 schreef phileine het volgende:

[..]


Hoe kun je een klas nu een kunstmatige omgeving noemen? We krijgen dagelijks te maken met allerlei "kunstmatige" omgevingen. Collega's, sportteams, verenigingen, etc. Da's allemaal net zo "kunstmatig" als een klas. En als je daarin niet geleerd hebt te functioneren, heb je toch een behoorlijk groot probleem.
Beetje offtopic, maar dit is wel een heel belangrijk punt.

Ik ken een dame die uit ene antroposofisch gezin komt.
De ouders waren een beetje doorgeslagen en hebben de kinderen echt binnenshuis gehouden en volledig van de buitenwereld afgesloten gelaten.
Alles gebeurd in hun eigen wereldje.
De vrouw kwam op leeftijd dat ze op zichzelf ging wonen.. man, kindje, werk en kreeg het erg moeilijk.
Ze heeft in een rap tempo moeten leren om met de `normale` gang van zaken om te gaan.
Ze heeft haar overtuiging gehouden , maar behoorlijk wat moeten leren.

Zij heeft bewust de keuze van regeuliere school ( tot grote ergernis van opa en oma ) gemaakt zodat goed contact opbouwd met de maatschappij.
I
poemojnzondag 16 januari 2005 @ 13:08
Klopt, ik ben ook bang dat kinderen die thuisonderwijs krijgen minder geschikt zijn voor dat soort omgevingen, of in ieder geval minder ervaring ermee hebben opgedaan, en meer op hun plek zullen zijn in de vrijere beroepen (op zich geen ramp; NL wil graag meer ondernemers omdat we er daar in verhouding weinig van hebben ). Maar ik zoek nog onderzoeken die dat soort effecten ook aantonen. Hoe dat met Vrije School-kinderen zit weet ik niet, ik vind sommige dingen wel leuk aan dat onderwijs (grappig dat ze tafels ook leren stampen ed, mooi speelgoed) maar de filosofie die er verder achterzit is niet de mijne.
Wat ik vervelend vind aan de keus voor onderwijs is dat het begint met een negatieve start (niet: het kind heeft recht op onderwijs, maar: je bent wettelijk verplicht je kind naar school te sturen). Je kunt alleen kiezen voor thuisonderwijs bij je 1e kind, voor je hem/haar bij een school hebt ingeschreven. Het lijkt mij helemaal geen ideale onderwijsvorm maar in sommige situaties wel beter dan school. Alleen is het in NL geen gelijkwaardige keuze.
Er zitten nu wel veel kinderen thuis die bijv hoogbegaafd zijn of Asperger hebben, en dat gecombineerd met in onze directe familie 5 vd 11 kinderen die grote problemen kregen op school door het onderwijssysteem en/of pesten maakt wel dat ik alle bestaande opties wil bekijken voor we een keus maken. Het lijkt mij nl ook niet ideaal dat iemand met een IQ > 130 van VWO naar HAVO naar VMBO wordt verplaatst, dan zonder diploma naar het MBO gaat en daar op het allerlaagste niveau binnenstroomt (vroeger voor ivbo'ers), en dan blij is met elke 6 die hij haalt omdat zijn zelfvertrouwen op onderwijsgebied totaal onderuit is gehaald. Je hebt dan wel particuliere scholen maar die zijn erg duur, en een jaartje thuishouden om aan z'n zelfvertrouwen te werken is niet mogelijk zonder de leerplichtambtenaar op je dak te krijgen. Dat soort situaties kennen wij in onze omgeving, en dat maakt de kijk op het onderwijssysteem hier wat minder positief, en maakt ook dat we alternatieven ook serieus in overweging nemen. En gebrek aan zelfvertrouwen door gepest te zijn of doordat dat zelfvertrouwen op school onderuit werd gehaald doordat de leerkracht 't niet kon hebben als de leerling meer wist (en van een kind kun je niet zomaar de tact verwachten om de leerkracht daarin te ontzien) komt je sociale vaardigheden ook niet ten goede.
Miragezondag 16 januari 2005 @ 15:42
quote:
Op zondag 16 januari 2005 13:08 schreef poemojn het volgende:

Wat ik vervelend vind aan de keus voor onderwijs is dat het begint met een negatieve start (niet: het kind heeft recht op onderwijs, maar: je bent wettelijk verplicht je kind naar school te sturen). Je kunt alleen kiezen voor thuisonderwijs bij je 1e kind, voor je hem/haar bij een school hebt ingeschreven. Het lijkt mij helemaal geen ideale onderwijsvorm maar in sommige situaties wel beter dan school. Alleen is het in NL geen gelijkwaardige keuze.
Klopt.
Het is een lastig traject als je je kind thuisonderwijs wil geven na dat je kind ingeschrevne heeft gestaan bij het reguliere onderwijs.
Het is echter niet onmogelijk..
ik heb ten tijde van dit onderwerp een paar zaken gevonden waarin de ouders hun recht hebben gekregen ( of gehouden ? ) , die zaken zullen iedere toekomstige ouder helpen.

Mensen die bijvoorbeeld attachment parenting leven/toepassen kiezen vaak voor thuisonderwijs.
( het heeft dus vaak te maken met de levensovertuiging en op DIE grond mag je je kind dan ook thuisonderwijs geven )
Sommige ( of veel ) mensen komen pas tijdens het leven van hun leven tot bepaalde inzichten die hun levensovertuiging vormen. Volgens het huidige rechtssysteem mag dat niet ( om het even zwart wit te zetten ).
quote:
Er zitten nu wel veel kinderen thuis die bijv hoogbegaafd zijn of Asperger hebben, en dat gecombineerd met in onze directe familie 5 vd 11 kinderen die grote problemen kregen op school door het onderwijssysteem en/of pesten maakt wel dat ik alle bestaande opties wil bekijken voor we een keus maken. Het lijkt mij nl ook niet ideaal dat iemand met een IQ > 130 van VWO naar HAVO naar VMBO wordt verplaatst, dan zonder diploma naar het MBO gaat en daar op het allerlaagste niveau binnenstroomt (vroeger voor ivbo'ers), en dan blij is met elke 6 die hij haalt omdat zijn zelfvertrouwen op onderwijsgebied totaal onderuit is gehaald. Je hebt dan wel particuliere scholen maar die zijn erg duur, en een jaartje thuishouden om aan z'n zelfvertrouwen te werken is niet mogelijk zonder de leerplichtambtenaar op je dak te krijgen. Dat soort situaties kennen wij in onze omgeving, en dat maakt de kijk op het onderwijssysteem hier wat minder positief, en maakt ook dat we alternatieven ook serieus in overweging nemen. En gebrek aan zelfvertrouwen door gepest te zijn of doordat dat zelfvertrouwen op school onderuit werd gehaald doordat de leerkracht 't niet kon hebben als de leerling meer wist (en van een kind kun je niet zomaar de tact verwachten om de leerkracht daarin te ontzien) komt je sociale vaardigheden ook niet ten goede.
phileinezondag 16 januari 2005 @ 17:55
Mirage, ik spreek natuurlijk over algemene situaties. De dingen die jij beschrijft daar wil (en mag) niemand zijn kind aan blootstellen. Dat heeft niets meer met "sociaal functioneren" te maken. Bij gebrek aan goed alternatief kan ik me voorstellen dat je dan besluit hem (een tijdje) thuis te houden. Ik ben er wel van overtuigd (misschien is dat dat gekke Vrije School-idealisme ) dat er voor ieder kind ergens een plekje te vinden op een school waar hij zich wél lekker voelt. En dat kan even zoeken zijn en uitproberen. Er is in Nederland best een behoorlijk breed aanbod van verschillende schoolsystemen.

poejmon, het voorbeeld wat jij beschrijft over pesten, het lijkt mij dodelijk om een kind met een pest-achtergrond verder thuis te houden. Dat kind heeft al een grote sociale onzekerheid en moet juist dat zelfvertrouwen weer opbouwen door te zien dat hij wel kan functioneren in een andere groep. Als blijkt dat een kind in geen enkel systeem of geen enkele groep functioneert, dan is er duidelijk een groot probleem en moet je als de donder een manier vinden om te zorgen dat je kind dat gaat leren.
jessiezondag 16 januari 2005 @ 19:16
Mirage wat je heeft je doen besluiten om je kind dan weer naar juist die school te sturen. Ik neem aan dat het niet 1,2,3 verandert is, daar de directeur zijn eigen kinderen er niet eens heen zou brengen (rare vent ook ook dan, hij is toch directeur moet die wat gaan veranderen lijkt me) En met zo'n antwoord had ik trouwens abrupt mijn kind dus van school gehaald. Ook met de situaties die jij beschrijft hoor. Geen haar op me hoofd dat ik daar mijn kindjes heen zou laten gaan. Maar is er in de omtrek dan nergens een andere school die kinderen aan neemt? Een openbare school bv mag toch geen kinderen weigeren?

En het thuisonderwijs lijkt me verre van ideaal. Maar net als Phil zegt als er geen andere mogelijkheid is dan is het "voor het moment" wel even de minst slechte oplossing.
Miragedonderdag 20 januari 2005 @ 10:31
quote:
Op zondag 16 januari 2005 17:55 schreef phileine het volgende:
Mirage, ik spreek natuurlijk over algemene situaties. De dingen die jij beschrijft daar wil (en mag) niemand zijn kind aan blootstellen. Dat heeft niets meer met "sociaal functioneren" te maken. Bij gebrek aan goed alternatief kan ik me voorstellen dat je dan besluit hem (een tijdje) thuis te houden. Ik ben er wel van overtuigd (misschien is dat dat gekke Vrije School-idealisme ) dat er voor ieder kind ergens een plekje te vinden op een school waar hij zich wél lekker voelt. En dat kan even zoeken zijn en uitproberen. Er is in Nederland best een behoorlijk breed aanbod van verschillende schoolsystemen.
Ik ben er ook van overtuigd dat voor ieder kind ergens een plekje is.
( Net zoals dat algemeen ook geldt voor volwassenen en of andere situaties. )

Over Brian, ik heb sterk de indruk dat hij zin ei goed kwijt zou kunnen op een vrije school ( althans wel die ik hier heb gezien ).
Hij staat op de wachtlijst ( ik moet nog weer bellen, maar als ik het goed heb dan zal Brian iig na de zomervakantie daar kunnen beginnen ).
De wachtlijst was behoorlijk lang vandaar dat ik serieus aan thuisonderwijs heb gedacht ( en er zelfs mee begonnen was ). Ik twijvelde alleen over de duur van het thuisonderwijs.
In 1e instantie dacht ik aan een overbruggings periode ( dus tot hij naar een geschikte school kon ),.
punt is dat je alles zo perfect mogelijk wilt doen voor je kind en overal rekening mee wil houden. Gelijk kwamen de gedachten op over "verwarring/te veel wisseling " etc etc... dat maakte dat ik over onbepaalde tijd thuisonderwijs dacht.
Je gedachtenstroom is enorm als het op dit soort beslissingen aan komt...

Het is ook ontzettend belangrijk kritisch te zijn wat betreft de dingen die je op de denkbeeldige balans zet. Als je niet uitkijkt verwar je het beste voor het kind" met wat "voor jou het beste zou werken en waarvan je dus wil of had gehoopt dat het ook het beste voor het kindje zou zijn ".
Claudia_xzaterdag 22 januari 2005 @ 09:56
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 10:31 schreef Mirage het volgende:

Het is ook ontzettend belangrijk kritisch te zijn wat betreft de dingen die je op de denkbeeldige balans zet. Als je niet uitkijkt verwar je het beste voor het kind" met wat "voor jou het beste zou werken en waarvan je dus wil of had gehoopt dat het ook het beste voor het kindje zou zijn ".
Toch vind ik het schrijnend dat het reguliere onderwijs zo vanzelfsprekend is. Als je alleen al nadenkt over thuisonderwijs, dan moet je je haast maatschappelijk verantwoorden. Alsof de staat in eerste instantie zorg draagt voor je kind, en jij in de tweede plaats. Ouders hebben anno 2005 te weinig krediet.

Ik ben zelf geen ouder, maar werk wel in het middelbaar onderwijs. Ik moet er niet aan denken om mijn kind daar ooit naartoe te sturen. Volkomen opgaan in de groep wordt verward met "sociale vaardigheden leren". En leraren zijn er uitermate bedreven in jonge ego's te breken. Als het kon, dan zou ik niet een school voor mijn kind willen kiezen, maar de leraren.
Sugardonderdag 10 januari 2008 @ 13:49
Kick voor wie wil.
Five_Horizonsdonderdag 10 januari 2008 @ 13:55
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.

En als het verschil echt heel groot is, wordt er bijna altijd wel iets mee gedaan. Misschien doorverwezen naar ander onderwijs, doubleren, klas overslaan, meer remedial teaching. Vaak hebben scholen ook extra klasjes, tijdens schooluren, voor kinderen met dyslexie of bijvoorbeeld een grote voorsprong. En dat heeft niets te maken met hoe groot de groep is. Ik heb vaak het idee dat ouders van zulke kinderen, bang zijn dat ze aandacht te kort komen. Helaas kunnen de ouders niet meekijken in de klas. Natuurlijk zijn er ook scholen of docenten die er minder of niets aan doen, die verschillen hou je altijd.
Heel erg mee oneens. Wij waren laatst op een Pharos-bijeenkomst en daar waren maar een paar docenten aanwezig. Het feit dat die docenten applaus kregen voor hun aanwezigheid, wilde al genoeg zeggen, denk ik. Zij gaven ook aan dat zij hierin enigszins vooruitstrevend waren en zelf een beetje angst hadden om zich 'bekend' te maken als docent. Er wordt namelijk gewoon erg weinig gedaan aan de bovenkant van de groep. Er zijn rugzakjes voor allerlei 'probleem'gevallen (dyslexie ed), maar voor (hoog)begaafden (om dan dit voorbeeld te gebruiken) is er zo goed als niets.

En met dat dikgedrukte geef je maar al te goed aan, waar het vaak aan schort bij de docenten...
debuurvrouwdonderdag 10 januari 2008 @ 13:57
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 11:13 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Daarvoor is er remedial teaching. Uit ervaring kan ik zeggen dat kinderen die langzamer of sneller gaan bijna altijd extra aandacht krijgen. Kinderen in de middenmoot krijgen vaak minder aandacht. De docent zal eerder nog eventjes blijven zitten bij een langzamere leerling, of wat extra dingen geven aan een snelle leerling, dan een gemiddelde leerling.

En als het verschil echt heel groot is, wordt er bijna altijd wel iets mee gedaan. Misschien doorverwezen naar ander onderwijs, doubleren, klas overslaan, meer remedial teaching. Vaak hebben scholen ook extra klasjes, tijdens schooluren, voor kinderen met dyslexie of bijvoorbeeld een grote voorsprong. En dat heeft niets te maken met hoe groot de groep is. Ik heb vaak het idee dat ouders van zulke kinderen, bang zijn dat ze aandacht te kort komen. Helaas kunnen de ouders niet meekijken in de klas. Natuurlijk zijn er ook scholen of docenten die er minder of niets aan doen, die verschillen hou je altijd.
Heel erg niet mee eens!
Wel voor de "onderkant" maar zeker niet voor de bovenkant. Extra, als in "meer van hetzelfde" is niet genoeg voor kinderen die meer aankunnen. Voor hen is het reguliere onderwijs als bouillon, niet voedzaam genoeg. Wat zij nodig hebben is erwtensoep, dus ándere leerstof. Meer bouillon gaat hun honger niet stillen....

Heel veel scholen weigeren dit in te zien. En Dáárom staan er veel ouder op de barricade...
(de school van mijn zoon nu uiteindelijk wel gelukkig!)
*mijn reactie ook maar even hier naartoe haalt
Moonahdonderdag 10 januari 2008 @ 14:50
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 13:55 schreef Five_Horizons het volgende:

En met dat dikgedrukte geef je maar al te goed aan, waar het vaak aan schort bij de docenten...
Ik vind het niet fair om docenten/leerkrachten de schuld te geven.
Ik weet van mijzelf en ook van diverse collega's dat we ons zeer zeker zo goed mogelijk inzetten voor de kinderen die boven de middenmoot uitsteken. Maar je bent gebonden aan systemen en bureaucratie. Er zijn beperkte budgetten en middelen. En dat is ook voor leerkrachten frustrerend.
Five_Horizonsdonderdag 10 januari 2008 @ 14:56
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 14:50 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vind het niet fair om docenten/leerkrachten de schuld te geven.
Ik weet van mijzelf en ook van diverse collega's dat we ons zeer zeker zo goed mogelijk inzetten voor de kinderen die boven de middenmoot uitsteken. Maar je bent gebonden aan systemen en bureaucratie. Er zijn beperkte budgetten en middelen. En dat is ook voor leerkrachten frustrerend.
Als de overgrote meerderheid (wat gezien de reacties zo is) er nauwelijks iets mee doet of probeert, dan wordt het nooit wat, nee.

Zoals ik al aangaf: er zijn erbij die het wel iets interesseert. Maar gemiddeld genomen is het gewoon erg droevig gesteld. En als ik dan lees hoe er over ouders gedacht wordt, dan denk ik: tja....daar heb je het al.
Moonahdonderdag 10 januari 2008 @ 15:01
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 14:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als de overgrote meerderheid (wat gezien de reacties zo is) er nauwelijks iets mee doet of probeert, dan wordt het nooit wat, nee.
Ik vraag me af of 'de overgrote meerderheid' er niets mee wil doen. Als ik naar mijn collega's kijk (en wij zijn echt een gewone gemiddelde school, niets bijzonders) wil het merendeel er juist wél iets mee doen. En gebeurt dat ook binnen de mogelijkheden. Het kutte is dat de mogelijkheden idd nogal beperkt zijn binnen het reguliere onderwijs.
quote:
Zoals ik al aangaf: er zijn erbij die het wel iets interesseert. Maar gemiddeld genomen is het gewoon erg droevig gesteld. En als ik dan lees hoe er over ouders gedacht wordt, dan denk ik: tja....daar heb je het al.
Ik heb alleen de recente reacties in dit topic gelezen. Ik weet dus niet 'hoe er over ouders gedacht zou worden'. Bij ons in het team worden de ouders en hun mening zeer serieus genomen. Lijkt me ook niet meer dan logisch en terecht.
Silmarwendonderdag 10 januari 2008 @ 15:07
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 13:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Heel erg mee oneens. Wij waren laatst op een Pharos-bijeenkomst en daar waren maar een paar docenten aanwezig. Het feit dat die docenten applaus kregen voor hun aanwezigheid, wilde al genoeg zeggen, denk ik. Zij gaven ook aan dat zij hierin enigszins vooruitstrevend waren en zelf een beetje angst hadden om zich 'bekend' te maken als docent. Er wordt namelijk gewoon erg weinig gedaan aan de bovenkant van de groep. Er zijn rugzakjes voor allerlei 'probleem'gevallen (dyslexie ed), maar voor (hoog)begaafden (om dan dit voorbeeld te gebruiken) is er zo goed als niets.

En met dat dikgedrukte geef je maar al te goed aan, waar het vaak aan schort bij de docenten...
Ja wat Moonah dus ook al zegt. Je kunt vaak niet al te veel. Ik ben het met je eens dat er meer aandacht wordt besteed aan kinderen met een achterstand dan aan kinderen met een voorsprong. Maar.... en nu ga ik mij even op glad ijs begeven. Het gebeurt ook soms dat ouders er absoluut van overtuigd zijn dat hun kind heel erg slim is en extra of andere stof nodig heeft, terwijl dit niet zo is. Ik heb zelf ondervonden dat veel ouders een stempel proberen te plaatsen op hun kind. Het heeft ADHD, autisme, hoog sensitief, hoog begaafd, terwijl dat ik diegevallen niet bewezen is, of misschien zelfs helemaal niet waar is. Dit maakt het ook voor de docent niet gemakkelijk. En natuurlijk luister je naar de ouders en neem je ze serieus en probeer je samen een oplossing te vinden. Dit zijn dan ook echt hele uitzonderlijke gevallen. Net zo goed als dat je het andersom hebt, ouders die overtuigd zijn dat er niets aan de hand is, terwijl er duidelijk een probleem aan het ontstaan is en de ouders dit niet willen in zien.

Echt hoogbegaafde kinderen kunnen het inderdaad moeilijk hebben in het reguliere onderwijs, toch ben ik van mening dat ze op gewoon onderwijs moeten blijven. Ze zullen namelijk ALTIJD voor blijven lopen, sneller denken, et cetera, dan de gemiddelde mens. Dat is ook iets waar geleefd mee moet worden. School is een voorbereiding op de maatschappij. Plaats je een kind in het speciaal onderwijs of helemaal niet in het onderwijs, haal je het ook uit de "reguliere maatschappij" en dat vind ik persoonlijk best het overwegen waard.

En ja, absoluut er moet ook meer stof komen gericht op kinderen die erg goed kunnen leren, want de stof is vaak niet alleen te makkelijk, het wordt ook op een simpelere of andere manier (bijvoorbeeld teveel stappen, waardoor die kinderen gaan twijfelen) uitgelegd, wat frustrerend en terughoudend werkt. Maar is thuisonderwijs dan echt een betere optie?

En Five, ik zeg echt niet dat jij zo'n ouder bent en ook echt niet dat alle ouders zo zijn. Maar je moet ook proberen in te zien dat een docent vaak alles eraan doet om te zorgen dat alle kinderen zich thuis voelen en goed kunnen ontwikkelen.Helaas ben jij maar in je eentje op vaak 30 kinderen. Problemen als dit liggen dan ook vaak niet eens echt bij de scholen, maar bij de ontwikkeling van de leerstof, de bureaucratie in het onderwijs, budgetten opgelegd van de regering en ga zo maar verder.

Ik denk dat bijna alle docenten hun hart hebben bij de leerlingen en er dan ook het liefst alles aan zouden willen doen om het kind zo goed mogelijk te laten ontplooien. Helaas heb je vaak die opties niet altijd, maar om nou te beweren dat de meeste docenten en scholen het niet proberen, stuit mij tegen de borst.
Five_Horizonsdonderdag 10 januari 2008 @ 15:17
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:01 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vraag me af of 'de overgrote meerderheid' er niets mee wil doen. Als ik naar mijn collega's kijk (en wij zijn echt een gewone gemiddelde school, niets bijzonders) wil het merendeel er juist wél iets mee doen. En gebeurt dat ook binnen de mogelijkheden. Het kutte is dat de mogelijkheden idd nogal beperkt zijn binnen het reguliere onderwijs.
[..]

Ik heb alleen de recente reacties in dit topic gelezen. Ik weet dus niet 'hoe er over ouders gedacht zou worden'. Bij ons in het team worden de ouders en hun mening zeer serieus genomen. Lijkt me ook niet meer dan logisch en terecht.
Ik heb het over de reacties bij bijvoorbeeld een Pharos-bijeenkomst.
Five_Horizonsdonderdag 10 januari 2008 @ 15:27
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:07 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ja wat Moonah dus ook al zegt. Je kunt vaak niet al te veel. Ik ben het met je eens dat er meer aandacht wordt besteed aan kinderen met een achterstand dan aan kinderen met een voorsprong. Maar.... en nu ga ik mij even op glad ijs begeven. Het gebeurt ook soms dat ouders er absoluut van overtuigd zijn dat hun kind heel erg slim is en extra of andere stof nodig heeft, terwijl dit niet zo is. Ik heb zelf ondervonden dat veel ouders een stempel proberen te plaatsen op hun kind. Het heeft ADHD, autisme, hoog sensitief, hoog begaafd, terwijl dat ik diegevallen niet bewezen is, of misschien zelfs helemaal niet waar is. Dit maakt het ook voor de docent niet gemakkelijk. En natuurlijk luister je naar de ouders en neem je ze serieus en probeer je samen een oplossing te vinden. Dit zijn dan ook echt hele uitzonderlijke gevallen. Net zo goed als dat je het andersom hebt, ouders die overtuigd zijn dat er niets aan de hand is, terwijl er duidelijk een probleem aan het ontstaan is en de ouders dit niet willen in zien.


Laat ik het zo zeggen: ik wil graag voorkomen dat mijn kinderen (in elk geval de oudste, de jongste wellicht ook) niet dezelfde dingen doen als ik. Dat ze niet tegen dezelfde dingen aanloop als waar ik (vooral op latere leeftijd) tegenaan ben gelopen. Ze bijvoorbeeld leren leren. Daarom ben ik er ook zo fel op. Hij (of ze) krijgen het wellicht nog moeilijk genoeg....)
quote:
Echt hoogbegaafde kinderen kunnen het inderdaad moeilijk hebben in het reguliere onderwijs, toch ben ik van mening dat ze op gewoon onderwijs moeten blijven. Ze zullen namelijk ALTIJD voor blijven lopen, sneller denken, et cetera, dan de gemiddelde mens. Dat is ook iets waar geleefd mee moet worden. School is een voorbereiding op de maatschappij. Plaats je een kind in het speciaal onderwijs of helemaal niet in het onderwijs, haal je het ook uit de "reguliere maatschappij" en dat vind ik persoonlijk best het overwegen waard.


Ik zeg niet dat je het niet weet, maar: hoogbegaafdheid is niet persé het goed kunnen leren.
Ik heb overigens nergens beweerd dat school niet goed is. Alleen: voor de kennis is het vaak aanvullend, in plaats van leidend (in ons geval). Dat is volgens mij niet helemaal de bedoeling.
quote:
En ja, absoluut er moet ook meer stof komen gericht op kinderen die erg goed kunnen leren, want de stof is vaak niet alleen te makkelijk, het wordt ook op een simpelere of andere manier (bijvoorbeeld teveel stappen, waardoor die kinderen gaan twijfelen) uitgelegd, wat frustrerend en terughoudend werkt. Maar is thuisonderwijs dan echt een betere optie?


Mja, soms wel. In gevallen waar we 'problemen' met school hebben, werkt het het beste als we zelf met een oplossing komen. De lerares (één van z'n leraressen is zelf hoogbegaafd en begrijpt soms enigszins van hoe en wat) staat er dan meestal wel voor open....al kost het soms wat moeite.
quote:
En Five, ik zeg echt niet dat jij zo'n ouder bent en ook echt niet dat alle ouders zo zijn. Maar je moet ook proberen in te zien dat een docent vaak alles eraan doet om te zorgen dat alle kinderen zich thuis voelen en goed kunnen ontwikkelen.Helaas ben jij maar in je eentje op vaak 30 kinderen. Problemen als dit liggen dan ook vaak niet eens echt bij de scholen, maar bij de ontwikkeling van de leerstof, de bureaucratie in het onderwijs, budgetten opgelegd van de regering en ga zo maar verder.


Maar dat is nu juist één van de redenen dat Montessori-onderwijs zo goed past voor ons: dan zou dat namelijk niet meer nodig hoeven zijn, aangezien ze dan toch gewoon verder kunnen.
quote:
Ik denk dat bijna alle docenten hun hart hebben bij de leerlingen en er dan ook het liefst alles aan zouden willen doen om het kind zo goed mogelijk te laten ontplooien. Helaas heb je vaak die opties niet altijd, maar om nou te beweren dat de meeste docenten en scholen het niet proberen, stuit mij tegen de borst.


Maar waarom merken de betreffende ouders daar dan zo verdomde weinig van? We moeten het samen doen (ouders+docenten).
Renevrijdag 11 januari 2008 @ 10:28
ik ben zelf stik gelukkig dat ik de eerste klassen (1 t/m 5) op een relatief kleine school heb doorgebracht. Ik mocht iedereen voorlezen in de kleuterklas, ik mocht in groep 3 niveaulezen met groep 4, en in groep 5 mocht ik met groep 6 dictee meedoen En daarna kwam ik op een hele grote basisschool en ben ik blijven steken op 537 punten van de Cito toets..

Zo'n basisschool weloverwogen kiezen is heel wat waard.
zwemmerseczeemvrijdag 11 januari 2008 @ 21:24
quote:
Op donderdag 10 januari 2008 15:07 schreef Silmarwen het volgende:


Echt hoogbegaafde kinderen kunnen het inderdaad moeilijk hebben in het reguliere onderwijs, toch ben ik van mening dat ze op gewoon onderwijs moeten blijven. Ze zullen namelijk ALTIJD voor blijven lopen, sneller denken, et cetera, dan de gemiddelde mens. Dat is ook iets waar geleefd mee moet worden.
Dat hoeft niet. Ik liep als kind voor op de rest, nu ben ik een middenmoter in de verschillende sociale omgevingen waarin ik me begeef. Niet meer begaafd? Gevalletje comazuipen op mijn13de? Nee ik woon in een huis vol techniekstudenten, en volg een speciaal programma voor begaafde studenten.

Bottom line is: naarmate iemand ouder wordt zal hij vaak in een omgeving terechtkomen waar hij in past. Je hoeft er niet van uit te gaan dat hij altijd de uitzondering zal zijn.

En buiten school om zijn ook nog genoeg normale mensen waarmee kinderen om moeten leren gaan. 98 procent, maar liefst!
Repeatvrijdag 11 januari 2008 @ 21:32
Beetje eng topic dit
Five_Horizonsvrijdag 11 januari 2008 @ 21:34
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 21:32 schreef Repeat het volgende:
Beetje eng topic dit
Want?
debuurvrouwvrijdag 11 januari 2008 @ 21:35
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 21:32 schreef Repeat het volgende:
Beetje eng topic dit
why?
Repeatvrijdag 11 januari 2008 @ 21:35
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 21:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Want?
quote:
hij een groot deel gevormd zou worden door veel mensen die anders over de dingen denken dan ikzelf.
Vind ik raar, dat je kind een soort kloon van jezelf moet worden kwa ideeën...

en daarnaast word je zo natuurlijk een onwijs moederskindje.
Five_Horizonsvrijdag 11 januari 2008 @ 21:37
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 21:35 schreef Repeat het volgende:

[..]


[..]

Vind ik raar, dat je kind een soort kloon van jezelf moet worden kwa ideeën...

en daarnaast word je zo natuurlijk een onwijs moederskindje.
Dat is één zinnetje uit het topic en dan is het hele topic eng

Dat laatste is natuurlijk helemaal onzin. Je kind opvoeden met je eigen normen en waarden, maakt je nog geen moederskindje. (niet dat ik het eens ben met dat ene zinnetje, overigens)
Repeatvrijdag 11 januari 2008 @ 21:39
Alsof je op een normale basisschool omgevormd wordt naar een of ander gaar kind zonder normen en waarden Gewoon een normale school uitkiezen.

En mensen met speciale eigen normen en waarden die zoveel afwijken van het "normale" (waar je dus op school mee te maken krijgt) hou ik ook niet van. Vandaar.
Five_Horizonsvrijdag 11 januari 2008 @ 21:51
Een redelijk standaard reactie: "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". In Nederland mág je niet anders zijn en je moet je conformeren aan de standaard. Exact de reden waarom ons onderwijs achter begint te lopen op het onderwijs in het buitenland. (daar waar we eerder een echt goede naam hadden)

Er wordt niet geïnvesteerd, want blijkbaar is het niet belangrijk genoeg. Op de lange termijn ga je daar gewoon de gevolgen van merken.
Moonahvrijdag 11 januari 2008 @ 21:58
Toch is de trend dat er steeds meer adaptief onderwijs gegeven gaat worden Five. Dus zo veel mogelijk aangepast aan het individuele kind. Ik werk in een boerendorp en zelfs dáár wordt dus zo gewerkt.
Wij gaan er zelfs naar toe dat elk kind een eigen portfolio opbouwt (al moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet zo'n duidelijk beeld daarvan heb ).
Repeatvrijdag 11 januari 2008 @ 22:10
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 21:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Een redelijk standaard reactie: "Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". In Nederland mág je niet anders zijn en je moet je conformeren aan de standaard. Exact de reden waarom ons onderwijs achter begint te lopen op het onderwijs in het buitenland. (daar waar we eerder een echt goede naam hadden)

Er wordt niet geïnvesteerd, want blijkbaar is het niet belangrijk genoeg. Op de lange termijn ga je daar gewoon de gevolgen van merken.
Volgens mij gaat het hier nergens om het niveau van het onderwijs, maar om de zogenaamde normen en waarden. Alsof ze je op een normale school opleiden tot een gestoorde seriemoordenaar.

Ik blijf erbij, thuisscholing ed is voor zweverige sandalentypes...
debuurvrouwvrijdag 11 januari 2008 @ 22:12
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 21:58 schreef Moonah het volgende:
Toch is de trend dat er steeds meer adaptief onderwijs gegeven gaat worden Five. Dus zo veel mogelijk aangepast aan het individuele kind. Ik werk in een boerendorp en zelfs dáár wordt dus zo gewerkt.
Wij gaan er zelfs naar toe dat elk kind een eigen portfolio opbouwt (al moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet zo'n duidelijk beeld daarvan heb ).
alleen bestaat dat adaptieve vaak uit dingen die standaard in de lesstof zitten (plustaak enzo) Voor dit soort kinderen is echt een andere aanpak nodig. En dat gaat verder dan adaptief onderwijs. ik kan natuurlijk niet oordelen over jullie lesplan, maar sprekend uit eigen ervaring zeg maar...
Five_Horizonsvrijdag 11 januari 2008 @ 22:12
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:10 schreef Repeat het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het hier nergens om het niveau van het onderwijs, maar om de zogenaamde normen en waarden. Alsof ze je op een normale school opleiden tot een gestoorde seriemoordenaar.

Ik blijf erbij, thuisscholing ed is voor zweverige sandalentypes...
Je hebt het topic dus niet gelezen. Volgens mij gaan de laatste reacties (het topic is gekickt naar aanleiding van een discussie in een ander topic) voornamelijk over kinderen die er aan de boven- en onderkant uitvallen, waar aan de onderkant meestal wél wat geregeld is, maar voor de bovenkant vrij weinig.
Five_Horizonsvrijdag 11 januari 2008 @ 22:14
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 21:58 schreef Moonah het volgende:
Toch is de trend dat er steeds meer adaptief onderwijs gegeven gaat worden Five. Dus zo veel mogelijk aangepast aan het individuele kind. Ik werk in een boerendorp en zelfs dáár wordt dus zo gewerkt.
Wij gaan er zelfs naar toe dat elk kind een eigen portfolio opbouwt (al moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet zo'n duidelijk beeld daarvan heb ).
Men neemt weleens de goede dingen van Montessori over

Zonder gekheid: het is fijn dat er meer kindgericht dan groepsgericht wordt gedacht. Alle beginnetjes zijn heel erg welkom. Er is alleen zoveel meer nodig en dan is er een mentaliteitsverandering nodig. Dat laatste is heel erg moeilijk te realiseren en eerlijk gezegd: zoveel tijd hebben we niet. (als in: wij als gezin)
Moonahvrijdag 11 januari 2008 @ 22:21
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:14 schreef Five_Horizons het volgende:
zoveel tijd hebben we niet. (als in: wij als gezin)
Dat klopt!
Ik vrees dat het voor ons ook een fikse klus wordt een school uit te zoeken die aan mama's standaard kan voldoen.
Want voor een ander is het natuurlijk altijd makkelijk praten. Ik adviseer ook altijd: "Als het maar goed vóelt." En dat meen ik ook hoor, want elke school is tegenwoordig met dit soort vernieuwingen bezig. Maar het duurt idd lang voordat het gerealiseerd is én voordat het echt op wieletjes loopt.
En toch vind ik de sfeer en het pedagogisch klimaat het belangrijkste.
Repeatvrijdag 11 januari 2008 @ 22:21
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:12 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je hebt het topic dus niet gelezen. Volgens mij gaan de laatste reacties (het topic is gekickt naar aanleiding van een discussie in een ander topic) voornamelijk over kinderen die er aan de boven- en onderkant uitvallen, waar aan de onderkant meestal wél wat geregeld is, maar voor de bovenkant vrij weinig.
Klopt, ik reageer op de startpost en de eerste paar reacties.
Renevrijdag 11 januari 2008 @ 22:42
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:10 schreef Repeat het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het hier nergens om het niveau van het onderwijs, maar om de zogenaamde normen en waarden. Alsof ze je op een normale school opleiden tot een gestoorde seriemoordenaar.

Ik blijf erbij, thuisscholing ed is voor zweverige sandalentypes...
Nou, mijn buurmeisje is enorm verneukt door school. Door die grootbekken van die mongolide ritalin vreters is zij ontzéttend verlegen, teruggetrokken, en onsociaal in haar eigen wereldje... Ze kan niet tegen die bierkaai op, dus is zij dat ene zwartharige meisje achterin de klas die met niemand praat. Sneu maar waar.
Repeatvrijdag 11 januari 2008 @ 22:51
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:42 schreef Renesite het volgende:

[..]

Nou, mijn buurmeisje is enorm verneukt door school. Door die grootbekken van die mongolide ritalin vreters is zij ontzéttend verlegen, teruggetrokken, en onsociaal in haar eigen wereldje... Ze kan niet tegen die bierkaai op, dus is zij dat ene zwartharige meisje achterin de klas die met niemand praat. Sneu maar waar.
Nee, door elke dag thuis te zitten en van je moeder les te krijgen wordt je lekker sociaal

Andere mensen de schuld geven is trouwens wel erg makkelijk. Draai je het niet om en wordt ze misschien juist gepest omdat ze teruggetrokken, stil en verlegen is en alleen achterin de klas zit?
zwemmerseczeemvrijdag 11 januari 2008 @ 22:59
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:51 schreef Repeat het volgende:

Draai je het niet om en wordt ze misschien juist gepest omdat ze teruggetrokken, stil en verlegen is en alleen achterin de klas zit?
Ja. Zo iemand moet je wel pesten . Die is vet stom. Eiigelluk bewijsen we zon chik een dienst, we leren het haar wel ff af om een stomme gedigtelezende emo te zijn. Wordt ze net als wij.
PanPanvrijdag 11 januari 2008 @ 23:03
Na het hele topic gelezen te hebben, ben ik vooral verbaasd over het feit dat iemand die het woord 'twijfel' nog niet kan spellen, haar kind eventueel zelf wil onderwijzen. Zelf zeker ook niet naar school geweest?

Ah, flauw...
De meeste basisschoolleerkrachten hebben PABO gedaan en dit is een vrij zware, 4-jarige HBO opleiding. Ik kan me niet voorstellen dat Jan-met-de-pet in staat is om een vergelijkbaar niveau te halen.
En dan heb ik het alleen nog maar over de lesstof.
Afgezien daarvan en van de sociale aspecten, zou ik mijn kinderen ook willen bijbrengen dat ze soms ergens naartoe gaan zónder mama en dat mama dan andere dingen doet. Geld verdienen, bijvoorbeeld.
Five_Horizonsvrijdag 11 januari 2008 @ 23:04
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 23:03 schreef PanPan het volgende:
Geld verdienen, bijvoorbeeld.
Ik dacht al....waar blijft 'ie
Grijsvrijdag 11 januari 2008 @ 23:15
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 22:21 schreef Moonah het volgende:
En toch vind ik de sfeer en het pedagogisch klimaat het belangrijkste.
Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
De school waar mijn kinderen naartoe gaan, doet erg z'n (of haar?) best om voor m'n oudste passende lesstof te vinden. Hoewel ze daar niet altijd in slagen, vind ik het veel belangrijker dat ze naar z'n welbevinden kijken, dan dat hij stof op z'n niveau krijgt (hoewel het een wel voor een groot deel met het ander samenhangt). Maar dat het niet altijd lukt, vind ik ondergeschikt aan het feit dat de sfeer onderling erg goed is. Er is respect voor elkaar, wordt niet over anderen geroddeld, ook niet door de ouders, terwijl dat toch een gevaar is bij een school waarbij de ouders elkaar vrij goed kennen. De leerkrachten luisteren naar de ouders en hoewel ik het idee heb dat niet elke leerkracht ons begrijpt (tja, het blijven mensen ), ben ik erg blij dat ze ons toch serieus nemen.
debuurvrouwvrijdag 11 januari 2008 @ 23:19
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 23:03 schreef PanPan het volgende:
Na het hele topic gelezen te hebben, ben ik vooral verbaasd over het feit dat iemand die het woord 'twijfel' nog niet kan spellen, haar kind eventueel zelf wil onderwijzen. Zelf zeker ook niet naar school geweest?

Ah, flauw...
De meeste basisschoolleerkrachten hebben PABO gedaan en dit is een vrij zware, 4-jarige HBO opleiding. Ik kan me niet voorstellen dat Jan-met-de-pet in staat is om een vergelijkbaar niveau te halen.
dan moet ik je helaas teleurstellen. Ik ken een juf die tafelopdrachten meegeeft waarop staat 7x8=52 en die alles moet narekenen met een rekenmachine. Ze presteert het ook om briefjes voor de ouders mee te geven stikvol spelfouten. (meest recente voorbeeld: vragen om een vel t-shirt )
Ook deze leerkracht heeft die zware 4 jarige HBO opleiding doorlopen....
Nu is school zoveel meer dan lesstof alleen en ik zou eerder een andere school kiezen dan thuisonderwijs. Maar soms ben je met handen en voeten gebonden... Ik ben het eens met je argument dat kinderen dan teveel onder de invloed van hun ouders verkeren.
PanPanvrijdag 11 januari 2008 @ 23:39
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 23:19 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

dan moet ik je helaas teleurstellen. Ik ken een juf die tafelopdrachten meegeeft waarop staat 7x8=52 en die alles moet narekenen met een rekenmachine. Ze presteert het ook om briefjes voor de ouders mee te geven stikvol spelfouten. (meest recente voorbeeld: vragen om een vel t-shirt )
Ook deze leerkracht heeft die zware 4 jarige HBO opleiding doorlopen....
Dat is natuurlijk heel triest, maar die rotte appels heb je overal.
Mijn stiefdochter krijgt ook wel eens opdrachten mee naar huis waarbij ik zo mijn twijfels heb over de juistheid ervan. Dit is ook niet goed te praten.

(Ik heb het trouwens honderd keer opnieuw gelezen en ik kom er niet uit: Wat bedoelt ze nou met een vel T-shirt?!?)
debuurvrouwvrijdag 11 januari 2008 @ 23:41
Een felgekleurd t-shirt...
PanPanvrijdag 11 januari 2008 @ 23:45
au
debuurvrouwvrijdag 11 januari 2008 @ 23:48
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 23:45 schreef PanPan het volgende:
au
nogal ja...
En deze persoon moet mijn zoon de aankomende twee jaar les gaan geven.
PanPanzaterdag 12 januari 2008 @ 00:09
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 23:48 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

nogal ja...
En deze persoon moet mijn zoon de aankomende twee jaar les gaan geven.
Heb je al thuisonderwijs overwogen?
debuurvrouwzaterdag 12 januari 2008 @ 00:11
quote:
Op zaterdag 12 januari 2008 00:09 schreef PanPan het volgende:

[..]

Heb je al thuisonderwijs overwogen?
Voor de juf ja....
Ticootjemaandag 2 november 2009 @ 19:52
Ik heb wel eens getwijfeld om de juf van Priscil haar briefje terug te geven met mijn verbeteringen erin.

Tevens kutkick nav feedback topic.
poemojnmaandag 2 november 2009 @ 23:46
maar niet slecht, in Myrthe's eindrapport stond 'we hopen dat je een leuke tijd tegemoed gaat'. Was wel groep 1, dat scheelt nog.