abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18329336
Zijn hier mensen die op de vrije school zitten, hebben gezeten of hun kinderen dit onderwijs laten volgen ?

Heel graag zou ik enkele gedachtengangen, ervaringen, meningen etc lezen.
Nadelen/punten waar je tegenaan loopt ( iets moeilijker aansluiting vervolgonderwijs bijvoorbeeld)

Wij denken erover om onze kinderen naar de vrije school te "sturen".
Voor zover ik "naar binnen" heb kunnen kijken lijkt het mij heel passend voor ons.

Het punt is echter dat je pas alles ziet/proeft wanneer je er eenmaal in zit.
Vandaar, stories ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_18329733
Niemand die voor de vrije school heeft gekozen ?
Allemaal Christelijk, Katholiek, Openbaar etc ?

Erg jammer...
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_18329826
*gezeten heeft meldt

Naar mijn weten is het zo dat de Vrije school grotendeels gebaseerd is op Rudolf Steiners denkbeelden en de beginselen van de antroprosofie.

Ik kan zelf niet zo'n goede mening vormen omdat ik niet op een 'gewone' basisschool gezeten heb.

Het was wel zo op de Vrije school waar ik zat geen cijfers werden gegeven, ik weet niet of dit op andere Vrije scholen hetzelfde is. Of dit positief is betwijfel ik, het is wel erg niet dwingend, je doet wel je best maar hoeft je geen zorgen te maken over een cijfer. Ik merkte wel later op de middelbare school dat ik het prettig vond cijfers voor je werk te krijgen, het was een soort van waardering.

Op de Vrije school waar ik gezeten heb werd onderwijs gegeven in zng. periodes.(taal, rekenen, meetkunde, etc) Je werkt dan 6 weken alleen maar aan spellen of bijv. meetkunde. Daar hoor ik wel negatieve meningen over van mijn ouders(beide leraar), dit periodeonderwijs kan een leerling die niet zo goed mee kan komen negatief beïnvloeden. Maar hier zijn de meningen over verdeeld.

Er werd ook veel aan tekenen/schilderen gedaan, en dan op de speciale vrije-school-manier, Bij schilderen krijg je bijv 3/4 primaire kleuren(Rood, geel, blauw) en daar mee moet je dan gaan mengen. Ik denk dat een kunstzinnig/creatief kind dit als prettig zal ervaren, ik ben zelf niet zo creatief dus vond het niet zo geweldig.

Vaak is het soort volk dat hun kinderen op de Vrije School doet een beetje alternatief, reformwinkel mensen die veel biologische voeding kopen. (wat je aan deze info hebt weet ik ook niet)

Als je verder nog vragen hebt, stel ze!
pi_18329835
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 21:04 schreef Mirage het volgende:

Erg jammer...
Goed werk heeft tijd nodig.
pi_18330010
Hoi,

Hier een vrije scholier. Maar na dit schooljaar niet meer want dan heb ik als het goed is mn VWO diploma gehaald. Ik(naja mn ouders natuurlijk nog in die tijd) heb na groep 4 van het basisonderwijs de keuze gemaakt om naar de vrije school gemaakt en ben daar als ik terugdenk heel tevreden over. Ik heb echter na de onderbouw er ook voor gekozen om mijn middelbare schooltijd op de vrij school door te brengen en dat is een hele fijne mooie ervaring geweest.
Maar dat is iets waar je pas over een flink aantal jaren mee bezig zult zijn, alleereerst wat over de onderbouw.

Ik weet niet precies hoe oud jullie kinderen nu zijn, maar om bij de kleuterklassen te beginnen: de visie achter het onderwijs is anders tov andere kleuterscholen, er ligt meer nadruk op het spelen en de belevenis van het kind. Als kinderen aangeven dat ze meer willen qua leren dan is daar wel (mondjesmaad) ruimte voor, maar men vind eerder dat kinderen nog met die andere kant van hun bestaan bezig moeten zijn. Er wordt ook nog veel aandacht besteed een bepaalde "ritueelen", zoals het bakken van brood, het zingen van liedjes en het vieren van (seizoens)feesten.
Dan de onderbouw, deze is verdeeld in 7 jaren. (al is daar inmiddels het een en ander in veranderd: nu heb je 1 tm 6 dan de middelbouw 7 + 8 ) Het leren van basisvaardigheden als rekenen en lezen gebeurt op een lager tempo dan op andere scholen (er wordt dan ook een lesjaar meer uitgetrokken) maar de vorming van creatieve vaardigheden krijgt een veel belangrijkere rol toebedeeld. Iets wat mij persoonlijk heel erg gevormd heeft(aangezien het theoretische leren etc voor mij geen enkel probleem vormde op die leeftijd).

Vrijeschool onderwijs is net even anders dan gewoon onderwijs en het vereist ook een dedicated leraar en aangezien je een klassenleraar krijg die het gehele onderbouwtraject met je kind meeloopt en een groot deel van de lessen geeft is het belangrijk dat deze persoon "het" heeft. Het is dus belangrijk dat je je hier goed op orienteerd en ik kan je zeker aanraden om met zo iemand in gesprek te gaan en daar veel tijd voor uit te trekken.

Hoop dat jullie hier wat en hebben en heel veel succes met de keuze, ik ben er in een ieder geval een completer mens door geworden.
pi_18330048
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 21:04 schreef Mirage het volgende:

Erg jammer...
wat is er jammer?
pi_18330383
Ik heb op openbare montessorischool gezeten... Zou daar mn kinderen niet op zetten; je leerde er totaal niks en kon 8 jaar lang maar wat aan klooien..
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_18330516
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 21:07 schreef DutchBlood het volgende:
Het was wel zo op de Vrije school waar ik zat geen cijfers werden gegeven, ik weet niet of dit op andere Vrije scholen hetzelfde is. Of dit positief is betwijfel ik, het is wel erg niet dwingend, je doet wel je best maar hoeft je geen zorgen te maken over een cijfer. Ik merkte wel later op de middelbare school dat ik het prettig vond cijfers voor je werk te krijgen, het was een soort van waardering.
Allebei heel erg bedankt voor het reageren tot zover.

Het stukje dat ik gequote heb is denk ik inderdaad een belangrijk aandachtspunt,
ikzelf heb niet op een vrije school gezeten dus zou hier ( deze manier van beleven ) niet zo snel op komen.
Sir Winston Churchill
pi_18331088
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 21:31 schreef Mirage het volgende:

[..]

Allebei heel erg bedankt voor het reageren tot zover.

Het stukje dat ik gequote heb is denk ik inderdaad een belangrijk aandachtspunt,
ikzelf heb niet op een vrije school gezeten dus zou hier ( deze manier van beleven ) niet zo snel op komen.
Als ik het zo bezie lijkt het me toch positief, je moet een kind in groep 3 niet lastig gaan vallen met presteren.
De ouders krijgen wel aan het einde van elk jaar een zgn. getuigschrift, daarin staat hoe het kind het er bij de verschillende vakken vanaf heeft gebracht. Grootste deel wordt geschreven door de klasseleraar, andere vakken door de vakleerkracht.

Nog een belangrijk verschil trouwens:
Van groep 3 t/m groep 8(klas 1 tot en met 6) heb je dezelfde klassenleraar. De klassenleraar geeft denk ik 40% van het onderwijs. Ik denk dat dit wel positief werkt, het is vertrouwd, veel fijner als elk jaar een andere leraar denk ik.
pi_18331201
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 21:26 schreef Skv het volgende:
Ik heb op openbare montessorischool gezeten... Zou daar mn kinderen niet op zetten; je leerde er totaal niks en kon 8 jaar lang maar wat aan klooien..
Montessori en Vrije school kan en mag je niet vergelijken. Totaal anders.
pi_18331592
Hoe was de onderlinge omgang in jouw/jullie beleving ?

Dit is namelijk ook een heel belangrijk punt voor mij.
( zeker hier in Rotterdam )

De leer van R.S. ken ik.
Het leven in het ritme van de seizoenen past goed bij mijn eigen stijl.
De ruimte voor het creatieve/ niet theoretische trekt mij ontzéttend aan ( ik vin dhet ook zo leuk dat de school waar ik interesse voor heb een eigen moestuin heeft, dit is een belangrijk deel van wat ik mijn kinderen wil leren ).
De sfeer zoals ik hem als "outsider" kan proeven vind ik erg positief.
Sir Winston Churchill
pi_18331875
mirage dit gaat over de Vrije school Vredehof ??

(alicia staat daar nu bijna een jaar ingeschreven, afgelopen feb wezen snuffelen en gevraagd hoe het zat en ze staat nu bijna op zeker, in september is er voor alle ouders waarvan de kindjes in schooljaar 2005/2006 een kennismakingsavond als ouders onder elkaar en met de juffen etc etc. En die wordt ook nog een keer herhaald in juni geloof ik dat jaar erop)
  zaterdag 10 april 2004 @ 22:09:24 #13
62233 Jelief
ikke lief!
pi_18331894
goeoeoedddd
Mijn eerste half jaar kleuterschool heb ik op een openbare school gezeten, weet ik niet veel meer van alleen dat sinterklaas langs kwam...
Toen verhuisden we naar Zutphen zo ongeveer een antroposofie-mekka dus ging ik op een vrije school. Mijn kleuterjarenb waren geweldig, ik heb getekend, gespeeld, plantjes laten groeien, de wereld ontdekt, alle jaarfeesten gevierd (er wordt veel gevierd op een vrije school). Tegen de tijd dat mijn buurtgenootjes begonnen te lezen en ik dat ook wel graag wilde hadden mijn ouders een probleem, van hen mocht ik leren lezen alleen de school was er heel strikt in eerst alle tanden wisselen dan pas lezen. Omdat ik toch wel erg graag wilde leren lezen en mijn ouders deze strakke houding van de school niet goed vonden ben ik naar een katholieke basisschool gegaan, was wennen in het begin maar ik had al heel snel mijn achterstand t.o.v. de kinderen daar ingehaald. Toen ik zeven was zijn we verhuisd naar Haarlem en daar ben ik naar een montessorischool gegaan, ook een wereldtijd gehad, soms wat te vrij voor mij maar in overleg met mijn leraar kwam er wat meer discipline in. Heb nog een extra jaar gedaan omdat ik nog niet toe was aan de middelbare school (nog te 'speels' zeg maar) Vooral dat extra jaar is fantastisch geweest geen druk om te presteren want de stof beheerste ik wel en ik heb mij niet verveeld dat jaar!

Mijn idee over vrije school is dat je er in je levensstijl ook achter moet staan, je moet je dus goed kunnen vinden in de antroposofie wil het werken. anders krijg je een verschil tussen school en thuis en dat is niet de beste situatie lijkt mij. Ik kan nog wel zeggen dat mijn opvoeding in de montessori stijl is geweest, "leer mij het zelf te doen"
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_18332264
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 22:08 schreef Knorretje het volgende:
mirage dit gaat over de Vrije school Vredehof ??

(alicia staat daar nu bijna een jaar ingeschreven, afgelopen feb wezen snuffelen en gevraagd hoe het zat en ze staat nu bijna op zeker, in september is er voor alle ouders waarvan de kindjes in schooljaar 2005/2006 een kennismakingsavond als ouders onder elkaar en met de juffen etc etc. En die wordt ook nog een keer herhaald in juni geloof ik dat jaar erop)
Klopt !

Ik ben helemaal verliefd !

De wachttijd is jammergenoeg tot 2 jaar....
Ik kan wel janken.
Mijn intentie is namelijk Brian zo snel mogelijk naar een passende school te verplaatsen.

De school waarop hij nu zit.... de zin "ik kan wel janken "is serieus ...

Buiten het feit dat de vrije school veel beter aansluit in levensopvatting speelt er een grotere factor mee.
Het geweld wat normaal is op de huidige school, zowel door inderen áls ouders !!.
Dit zowel in woord als daad.
De mooie doelstellingen, normen en waarden zoals beschreven in de schoolgids worden gewoonweg niet afgedwongen.
( waarschijnlijk uit angst voor de viswijven )

Blauwe plekken op Brian zijn benen en rug ( zo erg dat we er foto´s van hebben gemaakt ),
moeders die ín de klas ongestraft tegen hun kind kunnen zeggen " ik sla al je tanden uit je bek".
Vaders die geweerd worden van activiteiten "omdat de allochtone moeder dan niet komt " en ga zo maar door...

Wij hebben heel serieus overlegd of we Brian niet thuis les gaan geven tot hij naar de vrije school kan.

Huidige school is een Christelijke school trouwens. ( met ontzettend mooie waarden en normen in de gids )
Sir Winston Churchill
  zaterdag 10 april 2004 @ 22:28:00 #15
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_18332445
Jeetje Mirage. Ik weet niet hoe hij aan die blauwe plekken komt, maar als dat komt doordat de school niet ingrijpt zou ik per direct een klacht indienen bij de onderwijsinspectie. Aangifte doen!!! Zeker als je er foto's van genomen hebt kan dit dus goed. En als ze er niks aan doen mijn kind van school halen. (is dat de school die een tovenaar geweldadig vind? ) Ongeloofelijk. Hoe vind Brian het om naar school te gaan?
Sterkte hoor ermee!!!!
pi_18332454
wij hebben in feb foto's gemaakt van de kleuterklassen enzo (zal na het paasweekend ff zoeken). En Danny was gelijk overtuigd en overstag, ik riep voor ik zwanger was al dat ik de kids naar de vrije school zou sturen ongeacht waar die in godsnaam zou zitten. (gelukkig is het maar 3 kwartier reistijd). Alicia hebben we dus vrij snel ingeschreven gelukkig.

Dordrecht heeft een dependance staan en vanuit ons huis zou de reistijd niet veel schelen, de wachtlijst is wel korter. Is het misschien niet een mogelijkheid om hem in Dordrecht te plaatsen voor zolang hij niet in Kralingen terrecht kan ? (je hebt de jongste inmiddels wel ingeschreven hoop ik)
pi_18332477
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 22:21 schreef Mirage het volgende:

[..]

Verhaal

Klinkt goed
Dat dat bestaat tegenwoordig
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_18332514
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 22:28 schreef Knorretje het volgende:
wij hebben in feb foto's gemaakt van de kleuterklassen enzo (zal na het paasweekend ff zoeken). En Danny was gelijk overtuigd en overstag, ik riep voor ik zwanger was al dat ik de kids naar de vrije school zou sturen ongeacht waar die in godsnaam zou zitten. (gelukkig is het maar 3 kwartier reistijd). Alicia hebben we dus vrij snel ingeschreven gelukkig.

Dordrecht heeft een dependance staan en vanuit ons huis zou de reistijd niet veel schelen, de wachtlijst is wel korter. Is het misschien niet een mogelijkheid om hem in Dordrecht te plaatsen voor zolang hij niet in Kralingen terrecht kan ? (je hebt de jongste inmiddels wel ingeschreven hoop ik)
Een dependance is helemaal niet z´n gek idee...

Even kijken naar verschillende reistijden... Dordrecht en dan neem ik gelijk Den Haag even ( daar zit er volgens mij ook één )
Sir Winston Churchill
pi_18332545
De omgang is denk ik goed. Ik was een nogal verlegen jongen, en ben denk ik op de Vrije school meer met rust/in mn waarde gelaten als dat ik op een andere school zou zijn gelaten.

Over dat lezen, bij ons werd daar niet zo streng op gelet, geen gedoe met tanden wisselen iig.

Wat ik vooral onprettig heb gevonden:
- Geen waardering/cijfers, dit kwam (gelukkig) pas de laatste jaren. Bijv: iedereen moest een boekverslag maken, een aantal mensen hadden uit onwil/niet kunnen niet zo veel bijzonders gefabriceerd, ik had wel mijn best gedaan, het wrong dat er dan geen waardering voor was.
- Er wordt op de vrije school bij aanname van een kind niet gekeken naar niveau. Zo zaten er bij mij in de klas kinderen met ZMLK niveau etc, die zouden nooit toegelaten worden op de Vrije School.
- Zoals al eerder opgemerkt, de klassenleraar is gewoon het belangrijkste, geen goede klassenleraar = rot tijd/school.
pi_18332710
btw. de kids van yvonne zitten ook op de vrije school (karsten inmiddels rudolf steiner college natuurlijk) Wie weet ken je daar nog wat ervaringen uit peuteren. Brechtje zit dus in Dordt..
pi_18332785
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 22:28 schreef Jessicaa het volgende:
Jeetje Mirage. Ik weet niet hoe hij aan die blauwe plekken komt, maar als dat komt doordat de school niet ingrijpt zou ik per direct een klacht indienen bij de onderwijsinspectie. Aangifte doen!!! Zeker als je er foto's van genomen hebt kan dit dus goed. En als ze er niks aan doen mijn kind van school halen. (is dat de school die een tovenaar geweldadig vind? ) Ongeloofelijk. Hoe vind Brian het om naar school te gaan?
Sterkte hoor ermee!!!!
Inderdaad, dezelfde school.

Het ergste vind ik nog dat bij het ophalen van Brian niet gemeld wordt dát er een relletje is geweest.
Ze hebben het dus óf niet opgemerkt ( wááár is de juf dan ??? ) óf ze vinden het blijkbaar zo gewoon dat het het melden niet waard is. Ik weet neit wat erger is.
Na het confronteren kreeg ik een verklaring over waarom het kind ( kinderen ) zo geweldadig zijn.
Dát is helemaal niet wat ik wil horen... ik wil weten hoe ze denken te voorkomen dat andere kinderen de dupe worden van de fases ? waar bepaalde kindertjes doorheen gaan.

Als Brian met een gat in zijn hoofd thuis komt, omdat iemand hem met een schep op zijn hoofd heeft geslagen terwijl ze aan het ruzien zijn over wie er met de schep mag spelen, vind ik dit volkomen normaal. ( dat zíjn kinderen van 4/5 jaar )
Als Brian met méérdere blauwe/zwarte plekken op zijn benen (met echte bulten !) thuis komt.
En verteld dat iemand hem van de fiets heeft getrokken, hem meerdere keren met volle kracht geschopt en gestompt heeft... en ondertussen hem even verteld heeft dat hij hem " dood gaat maken", verwacht ik maatregelen van de school.
Zéker als dit kind met speelgoed pistooltjes ( die overigens verboden zijn op deze school vlgens de schoolgids ) op school komt.

Het feit dat een moeder tegen haar kind schreeuwt dat ze al d´r tanden uit d´r bek slaat, kan je niet voorkomen.
Wél verwacht ik dat juf op staat en de moeder verteld HAAR klaslokaal te verlaten en om 3 uur terug te komen voor een gesprekje.

Dit zijn nog maar een paar kleine dingetjes van de inmiddels o zo´n grote berg.

De schoolregels maakten dat wij voor deze school kozen...
Ik verwacht dat ze dan ook afgedwongen worden.

Brian zelf heeft het naar zijn zin op school.
Hij kan gelukkig tegen een stootje en geniet gewoon.

Sorry, voor offtopic.
Ik ben gewoon blij dat ik enigzins anoniem mijn relaas even kwijt kan
Sir Winston Churchill
  zaterdag 10 april 2004 @ 22:46:24 #22
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_18332919
Ik kan me voorstellen dat dit je hoog zit hoor!!!
lk zou er ook zeker iets mee doen.

Bo zit nu op de peuterspeelzaal en gaat daar in hetzelfde gebouw straks ook naar school (jenaplan) Gelukkig heb ik er een positief beeld van. Ik hoop niet dat dat straks ook tegen gaat vallen.
Je hoort natuurlijk veel op het nieuws over de agressie op scholen. Maar dat het nu ook al zo op de lagere scholen is, vind ik echt vreselijk.
pi_18333269
Zijn er mensen die het gevoel hebben dat de kansen ( aanlsuiting/ doorstroming vervolgonderwijs/ werkleven) minder zijn doordat ze hun onderwijs op een vrije school hebben genoten ?

Dit is namelijk wat er door mensen uit mijn omgeving gedacht wordt.
Ikzelf zie dit anders, maar eigen ervaringen zijn natuurlijk meerzeggender.
Sir Winston Churchill
pi_18334117
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 23:00 schreef Mirage het volgende:
Zijn er mensen die het gevoel hebben dat de kansen ( aanlsuiting/ doorstroming vervolgonderwijs/ werkleven) minder zijn doordat ze hun onderwijs op een vrije school hebben genoten ?

Absoluut niet. Vrijwel alle middelbare scholen gaan af op het advies van de klassenleraar, dat is bindend. Mocht het echter zo zijn dat de klassenleraar naar jullie mening een te laag advies geeft, dan kun je je kind nog altijd laten toetsen bij een onafhankelijk toetscentrum, dan zal je kind zo ie zo aangenomen worden. Dat kost wel wat(¤1000) maar reken er maar op dat het niet nodig is.
pi_18334293
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 23:00 schreef Mirage het volgende:

Hoi ben ik weer, ik weet niet of je voor je kinderen dan ook het vervolgtraject van je kinderen op een vrije school zou willen laten volgen, maar in mijn geval is het zo dat straks m'n VWO diploma ga halen en onze school een zeer hoog slagingspercentage heeft (voor de uit haarlem afkomstige stroming 98 % over 5 jaar gemeten geloof ik) dus wat dat betreft zit het wel goed. UIt mijn klas zijn er uiteraard ook kinderen weggegaan na de basisschool, de meeste daarvan zijn goed terecht gekomen 1 of 2 wat minder (afgegleden naar vmbo etc, maar dat waren persoonlijk gevallen waar het meer ging om thuissituatie die niet je van het was etc). Voor de rest is het zo dat vrije scholieren op bepaalde opleidingen streepje voor hebben, zo zijn er een aantal mensen uit mijn klas geweest die zonder dat ze examen gedaan hebben(zijn dus jaar eerder weggegaan) toegelaten zijn tot opleidingen als Theatertechniek (school die maar 15 mensen paar jaar aanneemt) of de kunstacademie.

Ik ben het dus niet eens met de stelling dat kansen in het vervolg onderwijs minder zijn, ook al zou je alleen de onderbouw volgen.

en om nog even op je verhaal over die andere school terug te komen, vreselijk om te horen en ik kan je bijna verzekeren dat je kind in een stuk veiligere wereld naar school gaat dan de situatie die je net schets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')