abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18218784
Hallo, mijn dochtertje Mila is nu inmiddels 3.5 maand. 's avonds om half elf geef ik haar de laatste fles. Ze drinkt dan 130 tot 170 ml en gaat dan direct slapen. Elke nacht wordt ze nog steeds tussen 3 en 5 wakker. Ze gaat dan niet liggen huilen maar het is meer een soort kreunen. Nu kan ik haar wel 'troosten' en slaapt ze daarna weer een uur of twee, waarna ik haar de fles kan geven voordat ik naar mijn werk ga. Ik kan haar ook de fles gelijk 's nachts geven; dan slaapt ze makkelijk weer door tot een uur of 10 (als ze de fles om 5 uur krijgt tenminste).

heeft iemand enig idee hoe iki dit kan veranderen? enige tips? Ik zou graag willen dat ze van half elf tot een uur of 7 doorslaapt. Ik weet dat dit niet bepaald te forceren is maar misschien is het een en ander toch te proberen.

op het consultatieburo zeggen ze wel haar een speen te geven 's nachts maar dan blijf ik bezig, elke keer dat de speen uit haar mondje valt gaat ze dan huilen. Dus dat is niks. En haar troosten werkt alleen als ze rond 5 uur wakker wordt. Dan slaapt ze daarna weer door tot 7 of 8 uur. Als ze eerder wakker wordt (zeg rond 3 uur) dan moet ik haar meerdere malen troosten. Een flesje werkt dan beter.
Ach, dat is ook zooo!
  dinsdag 6 april 2004 @ 14:07:01 #2
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_18218881
De avondfles later geven? En anders, 3,5 maand is nog niet zo oud, komt nog wel dat ze doorslaapt lijkt me...
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
pi_18218974
ja op zich denk ik dat ook, alleen als ik een beetje kan helpen dan zou dat mooi meegenomen zijn.

:-)
Ach, dat is ook zooo!
pi_18219060
Misschien toch even doorzetten met het troosten en niet meer "naar de fles grijpen".

ook die kleintjes hebben het wel door dat als ze blijven kreunen er vanzelf een fles komt....

Als ze echt nog honger heeft zit er natuurlijk niets anders op als haar een flesje te geven!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_18219074
volgens mij valt er op die leeftijd nog niet zoveel aan te sturen. maar op een gegeven moment kun je best eens proberen om haar eerst even te laten huilen ipv er meteen naar toe te gaan. bij ons bleek dat tenminste het ei van columbus: tot mijn verbazing viel mijn zoontje toen vanzelf weer in slaap en vanaf die dag sliep hij elke nacht door!
pi_18219988
Ik ben het volledig met Bixister eens. Gewoon laten huilen/kreunen... tis misschien even doorbijten maar dan slaapt ze zo door.
Bij mijn eerste zoontje (nu 3.5) hebben we hem met 6 weken (ik was compleet gesloopt) 1 nacht door laten huilen en vanaf die tijd slaapt hij door.
Bij mijn tweede zoontje (1) is het volledig perongeluk gegaan... ik was na twee weken helemaal op van het 's nachts er twee keer uit moeten en overdag niet kunnen slapen omdat ik er nog een rond had lopen dat ik dus volledig door die kleine man ben heen geslapen en die is ook nooit meer geweest 's nachts.
Alleen als ze ziek zijn of een nare droom hebben dan hoor ik ze nog wel maar de nachtelijke escapades zijn hier over.
  dinsdag 6 april 2004 @ 18:55:12 #7
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_18227494
Hoi,

Ik merk het met mijn dochtertje ook ze sliep vanaf 3 weken door. Maar zodra ze zich niet lekker voelt door een verkoudheidje of last van haar allergie (eczeem) dan komt ze ook s nachts 1x. Ze drinkt dan volop en slaapt dan verder tot een uur of negen.

Ik heb zo iets van als ze honger heeft en ook echt drinkt bij mij in dit geval de borst bij jou de fles (kan je ook meteen zien of ze echt honger had) dan moet je het gewoon doen.
Maar is het gezelligheid dan moet je dat wel wat bij sturen denk ik.

Groeten.
  FOK!fossiel dinsdag 6 april 2004 @ 21:06:59 #8
2628 Karin
pi_18231424
Ik wou dat ik het wist, dan had ik ook niet zo lang gebroken nachten gehad. Wij hebben toen mijn zoon ongeveer een maand of 7/8 was slaaptraining gegeven (kleine globale uitleg: 's nachts dus echt niets te drinken meer geven en laten huilen, eerst na 5 minuten even kijken, troosten maar absoluut zijn bed niet uit, dan na 10 minuten, 15 minuten enz). Vond het echt ontzettend moeilijk maar het hielp wel. Hij had namelijk ook heel veel moeite met in slaap komen, wij moesten hem altijd in slaap wiegen. Het duurde een dag of 3 en daarna sliep hij beter door (dus helaas niet elke nacht). Hij kreeg tot hij 1 jaar was nog wel steeds om half 11 een fles pap, daar maakte ik hem voor wakker. Anders redde hij echt de nacht niet.
Ik weet niet of 3 maanden te jong is om dat al te doen. Ik heb dit van het CB gehoord, ik heb de wijkverpleegkundige gebeld en die is toen langsgekomen om dit helemaal door te spreken. Normaal heb ik het niet zo heel erg op het CB maar hier hebben ze me heel goed mee geholpen, het was gewoon al fijn om even mijn hart te kunnen luchten.
Helaas moet ik nog regelmatig mijn bed uit en dan geef ik even een speen aan die vaak gewoon naast zijn hoofd ligt en daarna gaat hij wel weer slapen. Het is niet meer elke nacht maar toch wel een paar keer in de week.
En als hij ziek is moeten we ook vaker ons bed uit, maar dat vind ik wel normaal, ik kan ook nooit zo best slapen als ik ziek ben. En daarna moeten we ook altijd weer even een paar nachten streng zijn maar meestal is het snel weer opgepakt.
pi_21745817
Mijn zoontje, net 7maanden, begint nu eindelijk doorteslapen. Hij had een periode rond 3maanden, dat ie al doorsliep van 8uur sávonds tot 5.30uur s'morgens, maar na een korte periode werd ie s'nachts weer wakker. Eerst altijd rond half2 en later steeds rond half4. Hij huilde dan niet, maar begon te kreunen en te spelen. Nu laten we hem gewoon liggen en inderdaad hij valt toch wel weer in slaap. Hij slaapt nu van ongeveer 8uur s'avonds tot 5 a 6 uur s'morgens. Dan krijgt ie een fles en slaapt ie nog tot een uur of half9. Nachtrust is echt belangrijk!
pi_21747731
Ik zou er niet zo snel aan toegeven, dat kreunen, ik hoor Glenn (nu 7 1/2e week) ook vaak 's nachts eventjes wat woelen en brabbelen, maar daarna slaapt ie gewoon weer door.

MIsschien is dat ook het voordeel van een grote baby hoor (10 1/2 pond bij de geboorte) want hij slaapt al door sinds ie 3 weken was, wordt nu op z'n vroegst om 6.30 wakker, maar soms, zoals vanochtend bv. gewoon om 8 uur, terwijl ie z'n laatste fles 's avonds tussen 20 en 21 uur krijgt.

Maar ik denk met name dat je eens moet proberen s'nachts niet direct op het 1e geluid bij het bed te gaan staan, laat haar gewoon ff zelf d'r gang gaan, dan komt vanzelf wel een moment dat ze weer in slaap zal sukkelen
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_21747741
Ow, ik zie net dat het topic al redelijk oud is
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  zaterdag 8 januari 2005 @ 07:12:32 #12
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24459928
Ik lees dit topic gewoon met tranen in m'n ogen, want ik ben zo moe.

Maria is nu dik 4 maanden en wordt erg vroeg alweer kletsend wakker. Speentje helpt maar soms.
Ze gaat na de voeding van 19.00 u. naar bed, wordt dan tussen 23.30 en 02.00 u. wakker voor haar 5e (laatste) voeding. Volgens mij moet ze die ook echt hebben (anders krijgt ze per dag toch ook te weinig?).
En dan op z'n laatst om 5 of 6 uur weer wakker. Ik ben er echt heel moe van.

Jullie tips:
* niet gaan bij elk kikje
* geen eten meer geven (proberen)

Nog tips over die laatste voeding? Want die valt dus soms ook al 's nachts... Dat is ook zwaar. Maar overdag krijgen we er niet voldoende in om er 4 flessen van te maken. Als jullie daarvoor iets weten nog?

Dankjewel alvast!!!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_24459963
Sugar, kan het bij Maria niet samenhangen met het kdv? Je zei dat ze daar minder goed drinkt. Ik weet wel dat ze flesvoeding krijgt, maar bij borstvoeding is het een bekend verschijnsel dat kinderen dan weer 's nachts vaker wakker worden en honger hebben. Ze halen dan 's nachts (en in het weekend) de schade weer in.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 08:41:35 #14
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24460017
Denk niet dat het daarmee te maken heeft. Ze slaapt altijd zo kort, ook als ze wel goed drinkt. En ze is de afgelopen 2 weken maar 1 dag naar het kdv geweest...
Ik weet het echt niet.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_24460076
En als je haar avondbedtijd later maakt? Dus niet 19.00u maar 21.00u, kan dat niet?
Ik heb geen ervaring met schema's, Myrthe slaapt ook op verzoek, ongeveer van 22u-10u (incl. nachtvoedingen, maar daar merk ik niet zoveel van). Dus ik kan je verder niet helpen helaas.
pi_24460125
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 08:41 schreef Sugar het volgende:
Denk niet dat het daarmee te maken heeft. Ze slaapt altijd zo kort, ook als ze wel goed drinkt. En ze is de afgelopen 2 weken maar 1 dag naar het kdv geweest...
Ik weet het echt niet.
ik weet dat het niet aangeraden word, maar ik had een vrij hongerige baby, en bij de laatste fles gooide ik er vaak 1 schep melk extra bij, word automatisch de voeding zwaarder en kunnen ze daar langer op teren
hielp bij alletwee mn kindjes perfect
ik kwam er bij toeval achter want ik had me ver-teld bij t maken van de laatste fles maar had ook gelijk een hele goeie nachtrust
en anders beetje bambix erdoorheen ofzo?
pi_24460185
Een betere oplossing is dan Nutrilon Forte of Friso Extra oid (voor hongerige baby's) geven in de nachtfles. Nutrilon Forte heeft een andere eiwitverhouding (waardoor het langer in de maag blijft en dus langer een vol gevoel geeft), Friso Extra heeft rijstzetmeel toegevoegd (dus geen rijstebloem). Beide oplossingen maken de voeding zwaarder verteerbaar zonder extra calorieen te geven, of het spijsverteringsstelsel (te zwaar) te overbelasten met eiwitten (die voor de nieren nog moeilijk te verteren zijn) en daardoor mogelijk krampen en verstopping veroorzaken. Nutricia raadt aan om niet voor 7 maanden met Bambix pap te beginnen ivm gluten (en de coeliakie-vereniging raadt aan daarmee tot 9 maanden te wachten).
Je kunt het beste het merk gebruiken dat ze ook voor haar gewone voedingen krijgt; verschillende merken door elkaar gebruiken kan ook weer krampjes en verstopping veroorzaken.

Websites:
- http://www.babyinfo.nl/advies/voeding/hapjes/art_honger.asp

/edit
Ik zie dat Maria dit al heel lang heeft. Grote kans dat dit gewoon haar ritme is, en dat ze pas langere rukken gaat slapen als ze daar zelf aan toe is...

[ Bericht 12% gewijzigd door poemojn op 08-01-2005 10:52:16 ]
pi_24460352
ik ben zelf dus inderdaad echt geen voorstander van de speen want ja als hij er uit valt kan jij er hem steeds in terug gaan doen wacht maar gewoon af ze pakken vanzelf hun duim maar dat moeten ze ven door krijgen.
en ja hoor ik denk dat het best mag om het jezelf een beetje makkelijker te maken er voor te zorgen dat de kleine effe iets langer slaapt dan ze zelf gewend is. wat bij ons heel goed werkte en nog steeds heel goed werkt is de laatste fles aanmaken met bambix pap dat vult toch even iets beter dan alleen maar melk. en als je merkt dat dat steeds beter gaat het doorslapen dan laat je haar iedere keer iets langer liggen of iedere keer iets vroeger naar bed.
mijn kind moest de eerste drie weken bijvoeding snachts omdat ze iets te klein was en toen dat over was zijn wij gewoon op de voorheen beschreven manier te werk gegaan en ze is 2 dec een jaar geworden en nu slaapt ze van acht uur savonds tot de volgende ochtend half tien
heeel veeel succes en we horen wel hoe het verder gaat
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.
pi_24460725
Mijn zoontje slaapt nu lekker door. Gisteravond rond 8uur op bed gebracht en meneer werd vanmorgen rond kwart over 9 wakker. Heerlijk is dat! Bij ons heeft het wel even geduurd, maar nu heeft ie eindelijk een goed ritme.
Soms hoor je hem s'nachts heel eventjes, maar dan slaapt ie toch ook wel weer verder. Inderdaad, niet meteen bij elk geluidje gaan kijken
  zaterdag 8 januari 2005 @ 11:16:48 #20
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24460846
Klopt, Poemojn, Maria doet dat al heel lang! Soms wel weer even een paar keer half zeven, maar meestal is ze er erg vroeg bij.
Dankjewel voor de link!

We gaan eigenlijk ook meestal pas het speentje geven als ze echt een paar minuten ligt te jengelen en steeds actiever wordt. Maar misschien echt even "hard" zijn en niet komen. Ik denk er nog even over na of we dat allebei willen en kunnen.

Oh ja, we gaven tot een paar dagen terug elke laatste voeding rijstebloem in de melk, maar omdat we nauwelijks verschil merkten, zijn we daarmee gestopt. Ga het toch maar weer invoeren, denk ik.

Het breekt me ineens echt heel erg op.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 januari 2005 @ 11:20:45 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_24460898
Mijn dochter is bijna 11 maanden en slaapt maar zeer zelden door
Trainen? Nee, zolang ze ECHT honger heeft als ze wakker wordt (lees: drinkt binnen 10 minuten de fles schoon leeg) zal ze het wel nodig hebben.

Langzamerhand slaapt ze steeds regelmatiger door....
pi_24460949
sugar, vervelend dat je er zelf zo vermoeid door raakt. misschien zelf proberen ook wat vroeger naar bed te gaan of overdag wat bijslapen? Piet is ook altijd een vroege vogel geweest, maar na z'n ochtendvoeding heeft hij heel lang nog wel geslapen (en wij dus ook, heerlijk!). is dat nog een optie of is ze dan meteen klaarwakker?
pi_24461273
MIsschien een idee om van de laatste fles een echte papfles te maken.
Een vriendin van mij heeft dat ook gedaan met haar dochter en dat werkte prima.
Dus niet maar 1 of twee schepjes rijstebloem maar tot het een echte goeie dikke ( nog wel zuigbare) pap is, misschien dat ze dan wel doorslaapt.
En ja, misschien ook een optie om toch iets harder te worden. Want ze heeft het echt wel door hooor dat als ze maar blijft huilen dat er toch wel iemand met weer wat eten komt.
pi_24462218
Sugar, kun je ipv rijstebloem niet zo'n pak Forte/Extra kopen en dat proberen? Volgens die website is dat iig beter. En dan nog.. 't kan gewoon echt zijn dat ze het nodig heeft/zo'n ritme heeft. Volgens mij heb ik 't wel eens verteld maar een van m'n broertjes sliep pas voor het eerst een nacht door toen hij 4 was (ook flesvoeding)... Doorslapen is iets wat ouders vaak wel graag willen maar wat niet altijd bij het kind past.
Voor je een laten-huilen-slaaptraining begint kun je misschien eens overleggen met 't consultatiebureau? Ze zeggen toch dat je een baby onder 6 maanden niet moet laten huilen, en dat je ze dan niet kunt verwennen.
pi_24462535
Ach lieve Sugar. Wat kan het je opbreken hè?

Is het een optie om de laatste fles misschien om een redelijk vast tijdstip te doen, haar daar ook echt voor wakker maken. Ik lees dat er behoorlijk wat schommeling in zit (23.30-02.00 uur) Als je een vast tijdstip neemt bv 23 uur kan jij daarna ook gelijk gaan slapen. Of je spreekt af met je vriend dat jij de laatste fles doet en hij diegene is die 's ochtend als eerste opstaat.
En ik zou van de laatste fles wel gewoon een papfles (rijstebloem) maken. Je kan een papfles ook gewoon maken met voeding voor hongerige babies. Jadey kreeg dit namelijk ook.

En verder net als Bix verteld, Maria gelijk weer in bed leggen na de 1e ochtendvoeding. Jadey sliep dan vaak ook nog tot 9/10 uur door. Niet te gezellig maken, gewoon flesje pakken, rustig geven, boertje laten en weer naar bed. Gewoon een ritme maken voor haar.
  † In Memoriam † zaterdag 8 januari 2005 @ 13:08:47 #26
7074 moussy
kuttekop
pi_24462604
Ik heb alleen maar iets wat misschienw el als een lul-advies overkomt. Maar hoe minde je er zelf een probleem van maakt, hoe makkelijker ze op een gegeven doorslaapt

Ik zou in jouw geval niet wachten tot ze wakker wordt tussen 23:30 en 2 uur, maar gewoon rond 23 uur een fles geven met forte om te beginnen met proberen en dan maar zien waar het schip strandt. Werkt dat niet, kan je het altijd nog eens proberen met rijstebloem in de fles.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_24462708
Wij doen ook de laatste fles altijd om 23.00 uur geven. Ik maak Morris gewoon wakker en daarna pit hij zo weer verder. Eerst werd hij ook elke nacht nog wakker voor een fles maar rond de 4 maanden sliep hij een nacht door en toen ben ik gelijk van 6x150 naar 5x180 gegaan. Hij krijgt altijd Forte en slaapt nu dus al een maand door tot 7 a 8 uur 's ochtends. Daarna leggen we hem vaak weer in bed en slaapt hij vaak nog wel tot 8 a 9 uur.
Maar ik heb niet 'getraind' ofzo. Ineens sliep hij gewoon door.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_24462901
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 13:08 schreef moussy het volgende:
Ik heb alleen maar iets wat misschienw el als een lul-advies overkomt. Maar hoe minde je er zelf een probleem van maakt, hoe makkelijker ze op een gegeven doorslaapt
Maar het werkt als een tiet!
Het past misschien niet meer in de hedendaagse levenswijze maar ik ben er van overtuigd dat rust nog steeds een goede werking heeft op babies. Hoe moeilijker je je hetzelf maakt hoe meer je baby erop reageert.

Maar ik kan me in het geval van Sugar nu heel goed voorstellen dat ze even niet meer die rust in d'r lijf heeft. Is het mogelijk om Maria 2 nachtjes bij 1 van jullie ouders te laten logeren? Gewoon om bij te tanken en er weer enigzins fris tegen aan te gaan.
  zaterdag 8 januari 2005 @ 19:23:00 #29
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_24469079
Balen he, als kinderen niet doorslapen. Sinds de geboorte van Thomas liggen wij er elke avond zeker voor 9 uur in, meestal zelfs al voor 8 uur. Dan gaat een van ons er om 10 uur weer uit voor de avondfles (200 ml, met 6 theelepels rijstebloem of basis van FrisoExtra) en als we geluk hebben slaapt Thomas tot 6 uur door, maar meestal niet. En slaapt hij langer door, dan wordt onze dochter wel vroeg wakker. Het is nou eenmaal niet anders. Ik ben laatst een weekendje weg geweest om bij te slapen en sindsdien trek ik het ook beter.

Ohja, (even afkloppen), sinds 2 weekjes krijgt Thomas ook potjesvoeding en sindsdien slaapt hij wel een stuk rustiger. En weet je, het gaat voorbij. Gewoon een paar maanden vroeg naar bed en over een paar maanden lach je om deze periode.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_24472875
Ik kan ook niet anders dan Moussy hierin gelijk geven, ik maak me met Thijs niet zo snel druk, ik leg hem aan als hij huilt (hij huilt eigenlijk alleen als hij of erg moe is of honger heeft) komt hij snachts dan komt hij, en komt hij niet dan komt hij niet, okay komt hij snachts dan loop ik hier ook wel eens rond als een zombie maar okay het hoort bij het moederschap denk ik maar.
Maar tja een kindje heeft nets als een mens honger en ook wij pakken wat te drinken/eten als we honger hebben dus waarom een baby niet.....
En sinds 1,5 week heb ik Thijs ook niet meer snachts en ben ik er aan gewend dan komt hij wel weer een keertje
Nee mij maakt het niet zoveel uit trouwens het is nog steeds erg speciaal, ik en mijn kindje saampies snachts

Ik hoop dat voor sommige mama's hun kindjes niet meer de mama's & papa's uit hun slaap houden
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_24475109
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 22:47 schreef Bar_en_Mar het volgende:
Nee mij maakt het niet zoveel uit trouwens het is nog steeds erg speciaal, ik en mijn kindje saampies snachts
Ik heb precies hetzelfde gevoel
Soms lig ik er s'nachts zelfs op te wachten......dan is het al 02.00 uur en dan denk ik "waar blijft hij nu?"
Jeremy eet wel vaak hoor.....hij krijgt nog steeds borstvoeding op verzoek.....
Eerst had hij een ritme om 21.00 uur voeding en om 02.00 uur wakker worden en weer eten...en dan rond 05.00 uur weer.
Nu gooit ie alles om en is hij 2 weken lang samen met mij naar/in bed gegaan omdat het echt een krijs/krab/zweet/bloottrap gevecht was in zn eigenbed, maar sinds een poosje houd ik mn poot stijf en laat hem in zn eigen bedje liggen met als resultaat dat hij nu om 23.00 uur naar zn bed gaat (als hij net heeft gegeten) en dan rond 04.30 uur weer wakker wordt om te eten.

Achja...mij maakt t niks uit, maar op de wijk willen ze graag dat hij de nachten doorslaapt
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  zondag 9 januari 2005 @ 06:24:11 #32
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24479757
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 13:08 schreef moussy het volgende:
Hoort dit niet héél erg thuis in de categorie "Zwanger worden? Ach, je moet er niet zoveel mee bezig zijn!" ?
  zondag 9 januari 2005 @ 06:29:47 #33
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24479768
Dank voor alle tips en ervaringen! Echt fijn om te lezen.

We hebben Forte in huis gehaald en dat gisteravond gegeven rond 22.15 u. (toen kwam ze zelf). Ze sliep vervolgens tot 4.20 u. en we hebben haar laten jengelen en huilen toto net, 6.15 u. Verschrikkelijk moeilijk. En voelt zinloos, want nu hebben we haar er toch uitgepakt en is het tijd voor de fles. Dus of dit de manier gaat zijn?
Nou ja, misschien voorala niet te snel conclusies trekken...

Sowieso drinkt Maria erg lastig de laatste dagen / week. Dus van de Forte liet ze ook weer 60 cc staan (van de 180). En of ze daarop dan een nacht zou moeten kunnen maken.

Overigens is het alleen de koppijn en moeheid die me opbreken. Het feit dát ze komt, voelt 's nachts niet als vervelend. De consequenties wel.
  † In Memoriam † zondag 9 januari 2005 @ 08:10:24 #34
7074 moussy
kuttekop
pi_24479993
quote:
Op zondag 9 januari 2005 06:24 schreef Sugar het volgende:

[..]

Hoort dit niet héél erg thuis in de categorie "Zwanger worden? Ach, je moet er niet zoveel mee bezig zijn!" ?
Bijna wel

Maar als jij stressig en geïrriteerd raakt, reageert Maria daar op
  zondag 9 januari 2005 @ 13:33:34 #35
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_24483011
quote:
Op zondag 9 januari 2005 00:20 schreef MiSs-TaKe het volgende:

Achja...mij maakt t niks uit, maar op de wijk willen ze graag dat hij de nachten doorslaapt
Je zult merken dat ze op de wijk wel meer willen ...
Het is jouw kind, en als jij er geen last van hebt dan is dat hartstikke mooi!
Ik hoor weleens verhalen van kinderen die met twee weken doorslapen, en stiekum vraag ik me dan af of mensen dat niet verzinnen

Die van mij sliep met 5 maanden door, en ik heb nou niet het idee dat hij zo'n uitzondering is. Papfles heeft ie tot een jaar gehad, "mocht " ook niet van het CB, maar ik moet er 's nachts uit, de CBzuster niet .
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zondag 9 januari 2005 @ 22:10:54 #36
34891 melonovy
La Kutschie
pi_24491958
Ik heb een jaar nachtvoedingen gegeven en was ook kapot. Ik verschool me ook achter allerlei theorien, maar kan nu alleen nog maar concluderen dat je een bepaald patroon moet doorbreken, wanneer het juiste moment daarvoor is, ligt aan moeders. Ik reageerde gewoon op ieder huiltje, stond binnen een minuut naast dr bed, zij wist niet beter dan dat ze beloond werd om het wakker worden...

Ik heb op een gegeven moment een boek met een methode gelezen die toe te passen is bij kindjes vanaf 6 maanden.
Als jij het zo zat bent, straal je dat uit en ben je bereid om je 100% in te zetten om je kindje door te laten slapen. Ik liet Chiara huilen en ging pas kijken als ze stil was, afhankelijk van het soort huiltje, en de eerste keren na 10 minuten even het kamertje binnen gelopen om te checken of er niet iets aan de hand was. Na een paar vreselijke nachten sliep ze eindelijk door. Ik heb nog een paar keer deze slaaptraining herhaald, en gelukkig slaapt ze tegenwoordig weer heel goed.
Chiara werd echt wakker om het wakker worden, om even de aandacht of wat te eten of drinken, echt een patroon, een biologisch klokje dat uitgeschakeld moest worden....

Nu met die 2e ben ik van plan om dat toch iets anders aan te pakken, ik ga niet weer zo lang tutten, dat weet ik wel.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_24492115
Sugar, balen dat het laten huilen niet echt gewerkt heeft. 2 uur vind ik ook wel erg lang! (niet alleen voor Maria hoor, ook voor jezelf). ik zou er een wat kortere maximumtijd aan stellen, dus 'we zien het max. een kwartiertje aan en als ze dan nog steeds huilt geven we de fles' oid. want ik neem aan dat er dan toch echt wat is? ik vind 4 maanden ook nog erg klein hoor, zoals Leah ook zegt zijn er echt ontzettend veel babies die dan nog niet doorslapen volgens mij.

overigens vind ik het 'niet te gestressed over doen' advies ook wat tricky, het is nu eenmaal stressvol blijkbaar, en je hebt er maar weinig aan om de 'schuld' dan weer terug te leggen bij de ouders. bovendien is het maar 1 van de mogelijke factoren, ik geloof echt niet dat dat het enige is waardoor een kind 's nachts wakker wordt. de één kan gewoon sneller zo'n lange periode overbruggen dan de ander. en dan zijn er nog factoren op het gebied van temperament, spijsvertering, en weet ik wat al niet meer. maar bij die kleintjes valt volgens mij nog vrij weinig af te dwingen dus een 'go with the flow' houding is wel 't handigst denk ik.
  zondag 9 januari 2005 @ 22:25:08 #38
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_24492257
Ik heb ook lang 's-nachts opgelopen omdat Nick niet door kon/wilde slapen. Hij groeide als een speer en vroeg erg veel voeding. Toen zijn we gaan "experimenteren" met Nutrilon Forte. Waarom experimenteren? Omdat het niet verstandig is van eerst gewone voeding ineens over te stappen naar alle voedingen Forte. We begonnen met de fles van 23.00 uur, en toen dat wel iets hielp maar niet voldoende zijn we steeds na een paar dagen een andere fles óók door Forte gaan vervangen. Uiteindelijk dronk hij 5 flessen van 200 ml Forte per dag. Kinderen tot een bepaalde leeftijd (ik dacht 6 maanden) kunnen beter niet iedere dag meer als ongeveer 1 liter vocht binnen krijgen i.v.m. de nieren. Een grótere hoeveelheid per dag is incidenteel geen probleem, maar wel als het standaard wordt.
Toen Nick ook bij 5 flessen Forte 's-nachts vaak bleef komen voor een extra voeding, zijn we bij de laatste fles Johannesbroodpitmeel gaan toevoegen. Nutrilon heeft dat ook, is een wat kleiner en vooral platter geel pak. De meeste drogisten hebben het. Ook hier voorzichtig mee beginnen want te snel te veel levert alleen buikkrampjes op.
Op een fles Forte met 2 schepjes Johannesbroodpitmeel bleek Nick uiteindeljk het best te slapen.

Veel succes voor degenen die nog met gebroken nachten worstelen!
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  zondag 9 januari 2005 @ 22:25:12 #39
34891 melonovy
La Kutschie
pi_24492259
Ik heb nog even wat opgezocht, mijn ervaringen met het laten doorslapen van Chiara: Het is dan wel een hele lap text, ik heb het verder niet geedit ofzo...
In Slaap kindje slaap #3 staat de methode uitgeschreven (samenvatting van het boekje) waar ik uiteindelijk baat bij heb gehad...

Slaap kindje slaap #1
2 december 2003
Het is alweer een poos geleden dat ik wat heb geschreven in dit weblog. Waarschijnlijk puur en alleen vanwege mijn moeheid, want ik ben erg moe geweest en heb niet zo veel energie over gehad voor die extra dingetjes. Die moeheid moet altijd ergens vandaan komen en dit is echt "de overtreffende trap van moe: moe, moeder, moest". 
Ruim 6 maanden lang wordt mijn nachtrust een of soms twee maal onderbroken voor een nachtelijke voeding. Ik geef deze met liefde en accepteer dat dit zo is. Maar er veranderde wat in deze situatie, onze kleine Chiara kon niet meer haar rust vinden leek het wel. 's Avonds na het bed brengen werd ze standaard binnen een uur krijsend wakker, ontroostbaar leek het wel. Pas als ik haar even bij me had genomen en getroost had aan de borst of als Remco haar heel intensief getroost had, viel ze weer in slaap. 
Een keer is niet erg, maar het kwam meerdere keren op de avond voor en dat begon behoorlijk vervelend te worden. Ook mijn nachtrust werd enorm verstoord, soms werd ik wel om de 2 uur wakker gemaakt door een huilende Chiara. Ik werd er niet goed van en wist niet waar ik het zoeken moest. Ik ben toen maar samen met Chiara gaan slapen, we lagen dan lekker tegen elkaar aan, ze kon drinken wanneer ze dat wilde en ik kwam fysiek ten minste nog een beetje tot rust. Maar dit is dus ook niet een wenselijke situatie, ik lig liever lekker bij Remco in bed, terwijl die kleine lekker rustig in haar eigen bedje ligt te ronken...
Vriendin Linda kwam voor de tweede keer met de suggestie om Chiara in te bakeren. De eerste keer dat ze dit idee opperde heb ik een tijd zitten twijfelen, maar ik vond Chiara niet echt een kind voor wie inbakeren een echte oplossing is, ze is gezellig, vrolijk niet oververmoeid of overprikkeld en daarbij had ik een beetje weerstand tegen de regelmaat die ze aanhouden in de theorie rondom het inbakeren. Dus ik had toen besloten Chiara niet in te bakeren. 
Zondag had ik Linda weer aan de telefoon en ik doe mijn verhaal rondom Chiara haar slaapgedrag, ze adviseert me om Chiara eens te observeren als ze gaat slapen, om te ontdekken waar ze nu wakker van wordt. Ik volg haar advies op en nu pas valt het me echt op dat ze in haar slaap vaak d'r beentjes omhoog gooit, vervolgens met haar hoofd even heen en weer gaat, wakker wordt en naar me zoekt. Als ik haar een aai over haar bolletje geef valt ze weer rustig in slaap, maar het wakker worden door haar eigen bewegingen herhaalt zich wel een paar keer. Dus toch, realiseer ik me, het is misschien helemaal niet zo gek om Chiara in te bakeren, om zo te ontdekken of ze zo de rust kan vinden die ze nodig heeft. Het is een stukje geborgenheid die ze misschien erg goed kan gebruiken.
De volgende dag ga ik met Chiara op visite bij Linda en zoon Levi. We praten over het inbakeren en ik krijg van Linda een pacco-pak mee om uit te proberen. Ze vertelt me hele hoop over de do's en don'ts en doet me het inbakeren voor. Ik ben helemaal overtuigd en wil het inbakeren graag toepassen, ik heb echt een goed gevoel bij dit middel om Chiara en mezelf een betere nachtrust te geven.
's Avonds heb ik het boekje nog eens doorgelezen en ga Chiara naar bed brengen, ze heeft geen weerstand tegen het inbakeren en ligt als een worst naast me in bed. Ik leg haar aan de borst en ze drinkt erg goed en valt na een poos lekker in slaap. Ik leg haar in haar eigen bed en stop haar lekker in. 
Het eerste uur tikt voorbij, ze is niet wakker geworden, dus mijn eerste winst is al geboekt. Ik besluit om even bij haar te kijken, ze ligt heerlijk te slapen dus ik ga weer weg. Als ik weer in de hal sta, bedenk ik me dat ik even in haar nekje had moeten voelen, even checken of ze niet te warm of te koud is. Ze blijkt heerlijk op temperatuur te zijn, maar door die aanraking haal ik haar uit haar slaap. Als ik de speen in haar mondje doe en haar een aai over het bolletje geef slaapt ze weer lekker verder.
Kwart voor elf hoor ik Chiara huilen, ze is wakker op een normaal tijdstip, namelijk tijd voor haar laatste voeding. Ze drinkt weer goed en valt tijdens het voeden tevreden in slaap, met een grote glimlach op d'r gezicht, dat deed me erg goed. Om half 1 is ze wakker omdat er nog een boertje dwars zat. Ik heb haar toen nog maar even aangelegd, omdat ik megavolle borsten had. Om half 2 heb ik nog een keer een speentje in haar mond gedaan en rond een uur of 6 was ze weer wakker voor een voeding. Het is nog steeds een beetje rommelig, maar ze heeft al een stuk beter geslapen en een stuk minder veel nachtelijke voedingen gehad. Dat voor een eerste keer ingebakerd, vind ik erg positief! 
Het lijkt echt baad te hebben, ze leek vandaag wel een stuk zonniger dan dat ze de afgelopen tijd was. Ik hoop dat ze met de tijd ook gaat doorslapen dankzij het inbakeren.
Tot een volgende keer!
Meer info over inbakeren: 
http://www.pacco.nl 
http://www.debakermat.nl

Slaap kindje slaap # 2
18 december 2003
Chiara is nu bijna 8 maanden, en ze is heerlijk levenslustig, lang leve de lol is haar motto. Hartstikke bewegelijk is ze, rollen, zitten, willen staan, tijgeren en proberen te kruipen, een zeer actief leventje leidt ze op het moment. Ook de eerste tandjes komen door en ze wil alles zien en mee maken, elk geluidje hoort ze, iedere beweging ziet ze. Een leuke fase is het, dat ze zo met sprongen vooruit gaat, maar vervelend dat het een aanslag is op mijn nachtrust en die van Remco.

De borstvoedingen overdag zijn de laatste tijd vaak van korte duur omdat ze zo wordt afgeleid, door geluidjes enzo en 's nachts wil ze de schade weer inhalen en is dus vaak wakker voor een slokje of volledige voeding. 

Van verschillende mensen krijg ik tips en suggesties en hiertussen proberen we een passende optie te vinden voor onze situatie. 
Het laten huilen kan ik niet, we hebben het recentelijk nog geprobeerd, maar Chiara houdt niet op met huilen, ze geeft niet op en daarbij raak ik er zelf ook zeer verdrietig van en zit Remco hier met 2 huilende dames. 
De situatie accepteren zoals het is, vind ik ook nogal moeilijk, 1 a 2 keer wakker in de nacht vind ik acceptabel en dat vind ik eigenlijk al heel flexibel van mezelf, maar om de 2 uur wakker en zo vaak er uit werd voor mij echt onacceptabel.
Chiara bij ons in bed nemen vind Remco niet prettig, hij slaapt er onrustig van, uit angst dat hij op Chiara gaat liggen.
En zo waren er wel meerdere suggesties die niet bij ons passen.
Er zijn ook goede tips, zoals een lekker badje voor het slapen gaan, weinig prikkels zoals druk spelen en TV kijken voor bedtijd, regelmaat in het naar bed brengen, niet gezellig doen als ze wakker is. Deze volgen we allemaal trouw op... Ook zijn we begonnen met inbakeren, dit brengt wel rust en een nog zonniger kindje in huis, maar het was niet de oplossing voor de gebroken nachten.
Moedeloos werd ik er van, moe, chagrijnig, prikkelbaar en ten einde raad. Als je al zo veel hebt geprobeerd komen de twijfels weer naar boven, de onzekerheid over de borstvoeding, zullen er nog wel genoeg voedingsstoffen in zitten, heeft ze er wel voldoende aan? Deze gevoelens worden ook mede veroorzaakt door opmerkingen van mensen om me heen aan wie ik mijn verhaal doe. Als ik al voor de zoveelste keer hoor dat het slaapprobleem van Chiara wel eens aan mijn voeding zou kunnen liggen, ga je er zelf haast in geloven. Zal ik dan maar weer de strijd aan gaan met de fles? Zal ze daar dan wel beter van slapen? Vriendin N. heeft 2 kinderen met de fles groot gebracht en heeft 2 keer een jaar lang ook 's nachts een fles moeten geven. Ook een fles geeft geen garantie voor doorslapen... 
Aan twijfels geen tekort gehad de laatste tijd... Het werd hoogste tijd voor raad en daad waar ik wel vertrouwen in heb, iemand die serieus luistert naar mijn situatie: Ik heb maar weer contact gezocht met mijn vaste contactpersoon van VBN. Ik heb haar aan het einde van het gesprek weer hartelijk bedankt voor haar tijd en begrip. Ze heeft in een kwartier tijd geluisterd naar mijn probleem, mijn onzekerheid afgenomen en goede bruikbare tips gegeven. 
Borstvoeding blijft voedzaam, het komt zelden voor dat het niet voedzaam meer is, maar dan moet je meer denken in de richting van drugsgebruik of ondervoeding. Waar momenteel het probleem ligt is de fase waarin Chiara zich nu bevindt, ze is erg ondernemend en actief, maar ook snel afgeleid tijdens de voedingen. Na een paar slokjes heeft ze al genoeg en komt ze niet voldoende toe aan de voedzame achtermelk. Ik kreeg de tip om vaker in een ruimte te voeden waar zo min mogelijk prikkels op Chiara af komen, zodat ze goed kan drinken en meerdere momenten op de dag goed verzadigd raakt. Ook meerdere keren per dag een paar hapjes groente of fruit aanbieden is misschien een uitkomst. Want wat ze overdag niet krijgt aan voeding, wil ze wellicht 's nachts inhalen. Ook moet ik niet vergeten dat ook dit weer een fase is waar Chiara doorheen moet, ook dit zal weer verbeteren...
Ik ben weer opgepept, heb weer een hoop moed verzameld, de situatie is weer begrijpelijk en acceptabel geworden.
We hebben thuis een tijdelijke oplossing gevonden voor 's nachts zodat we allemaal zo veel mogelijk tot rust komen. Chiara slaapt nog een poosje bij mij in bed, op haar eigen matras en Remco slaapt tijdelijk in een andere kamer. Niet gezellig voor onze relatie, maar voor ons allemaal wel even de beste oplossing voor dit moment.
We gaan er voor, we komen er wel door heen!

Slaap kindje slaap # 3
30 december 2003
Het slapen is echt een ramp, ze wordt nu ook 's avonds vaker wakker, en dan 's nacht ettelijke keren, ik ben het echt zat. Ik heb het werkboek gelezen en ben er mee aan de slag gegaan.
Kinderen met slaapproblemen
Een werkboek voor ouders, geschreven door Ruttien Schregardus

Even de inhoud in het kort:
In de 1e week moet je het kind veel positieve aandacht geven en belonen voor leuk gedrag, negatief gedrag negeren. En duidelijk nee zeggen bij gedrag dat niet genegeerd kan worden. Belangerijk is ook dat je een duidelijke indeling van de dag maakt en die naleeft: structuur! Het kind moet zo weinig mogelijk prikkels krijgen op een dag, dus geen TV kijken, niet stoeien of in bad vlak voor het slapen gaan, etc. Daarbij beloon je jezelf voor je inzet voor die dag.
In de 3 fases (begin week 1, eind week 1 en eind week 2) tel je het aantal keren dat kind wakker is geweest, en rapporteer je de acties die er op genomen zijn. Op het eind vergelijk je de resultaten met elkaar.
In de tweede week krijg je een hele vragenlijst over het verloop van het naar bed brengen en afscheid nemen en wat er na gebeurt.
Je moet een van het naar bed brengen een vast ritueel maken die zowel vader als moeder hanteert. Samen hier aan werken is echt wel nodig, alleen red je het niet.
Bij het afscheid zeg je rustig en duidelijk wat er gaat gebeuren, Chiara zal het nog niet begrijpen, maar krijgt wel een indruk dat er iets anders gaat gebeuren en moet dit gaan ervaren. Ik moet nu ook niet gaan kijken bij haar, want dan ben ik niet trouw aan mijn eigen woorden. Hele vervelende momenten zullen volgen, maar dit moet worden vol gehouden... Tot slot het kind belonen als het heeft doorgeslapen.
Gisteravond was Chiara 3 keer wakker geworden en vannacht 4 keer. Ik voel me een zombie! Daarbij kon ik zelf niet in slaap komen en heb nog even 2 uur liggen woelen en piekeren...
Vanavond ga ik beginnen met haar te laten huilen en ze slaapt ook weer in haar eigen bed.
Ik vind het moeilijk hoor, om haar te laten huilen, het gaat tegen mijn gevoel in om je kind zo verdrietig te zien, maar de knop moet om voordat ik zelf hier aan onderdoor ga.
Thuis is de situatie niet leuk meer, overdag ben ik veel moe, heb weinig zin in dingen en acties. 's Avonds zie ik er al weer tegen op hoe het zal gaan verlopen. Een film kijken, (gezellig lang) vrijen, lekker koken, het schiet er allemaal bij in. Chiara is meer dan welkom, maar het wordt te gek als ze heel ons leven gaat beheersen en daarom gaan we het drastisch veranderen en duidelijk aanpakken in de hoop dat we hier allemaal stukken beter van worden.
update 30 december 23:08 uur
Hier ben ik weer even. De opgenomen dubbele aflevering van meiden van de wit waren een goede afleiding voor deze avond.
Chiara werd na een uur wakker en heeft toen 10 minuten gehuild. Toen ik daarna even ging kijken of alles in orde was werd ze wakker. Een kusje op haar voorhoofd gegeven en na een aai over haar bol ben ik weer vertrokken, ze moest weer enorm huilen.
Na een kwartier huilen is Remco naar haar toe gegaan en heeft haar verteld dat ze moet gaan slapen en is weer vertrokken.
Weer heeft ze een kwartier gehuild, was het even rustig en begon ze weer te huilen. Toen ze daarna weer rustig werd, heeft Remco haar weer goed in gestopt, ze was hier weer even huilerig om geweest, maar is kort er na in slaap gevallen.
Ik voel in heel mijn lichaam iets geks, beetje buikpijn-achtig, maar kan trots op mezelf zijn dat ik deze avond heb door gezet. Het was echt moeilijk, maar het is goed zo!
We hebben besloten dat ze de eerst volgende keer wakker nog een borstvoeding krijgt, dit is nu eenmaal al 8 maanden de gang van zaken en daarna mag ze weer in haar bedje slapen. Vannacht zal het wel weer pittig worden, voor het hele gezin, maar we houden vol.
Ik heb veel steun en sterktewensen gehad van mensen om me heen, bij deze wil ik jullie bedanken: Bedankt voor jullie steun en het bieden van een luisterend oor en het zoeken naar oplossingen!

Slaap kindje slaap # 4
4 januari 2004
*** GOED NIEUWS *** GOED NIEUWS ***
Ze heeft vannacht doorgeslapen!!!
Ze was erg moe gisteravond, dus om half 7 heb ik haar naar bed gebracht, om half 11 werd ze nog even wakker, dus heb ik haar nog even aangelegd en toe pas weer rond een uur of 6 dat ze wakker werd!!! Geweldig hè?
Bij het drinken zijn we toen samen in slaap gevallen en hebben nog even een tukje gedaan tot 8 uur!
Ik ben zo blij blij blij! En trots op Chiara natuurlijk!

Na een week vervielen we langzaam maar zeker weer in oude patronen, CHiara werd wakker, en omdat Remco niet makkelijk inslaapt als ie eenmaal goed wakker is ging ik er heen en trooste haar met een voeding. Maar dat was niet wenselijk voor ons allemaal niet. Vandaar dat ik deze methode meerder keren heb moeten herhalen, en nu slaapt ze zo goed heerlijk gewoon!
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 9 januari 2005 @ 22:28:39 #40
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_24492328
Leah ik heb het nooit verzonnen, denk dat het gewicht van Zoë ook wel een meevaller heeft gegeven ze was 8 pond.

Het enige wat ik zou weten is in de laatste fles 3 scheppen rijstebloem meer tips zou ik zo niet weten.
pi_24492426
Sugar, waarom heb je haar dan zo lang laten liggen? Als je Maria nou gewoon een flesje had gegeven en daarna gelijk weer in bed had gelegd hadden jullie zelf meer rust gehad. Wij hebben ons nooit zo aan eetschema's gehouden hoor. Als Jadey huilde 's nachts kreeg ze gewoon een flesje. Je zult zien dat de tijden steeds meer verschuiven, geef het nog even de tijd. En dat bedoelen wij denk ik ook met het minder stressen Bix Ik weet als je er midden in zit heb je het gevoel dat het nooit weer overgaat en dat het nooit gaat veranderen en achteraf moet je bekennen dat het allemaal niet zo lang heeft geduurd.

Maar Sugar doen jij en je vriend het voeden ook om en om? Dat scheelt ook een hoop hoor. Diegene die de nachtvoeding doet mag 's ochtend blijven liggen. Alhoewel ik wederom moet bekennen dat niet iedere werksituatie in "ons" systeempje past. Mijn vriend werkt in de horeca en hoeft dus niet voor dag en dauw op te staan, dat scheelt een hoop.
  zondag 9 januari 2005 @ 22:40:36 #42
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_24492589
quote:
Op zondag 9 januari 2005 22:28 schreef Rottdog het volgende:
Leah ik heb het nooit verzonnen, denk dat het gewicht van Zoë ook wel een meevaller heeft gegeven ze was 8 pond.
Ik zeg ook niet dat jij het verzint hoor ! Maar het lijkt soms zo'n prestatiedrang, dat door moeten slapen. Tuurlijk wordt het op een gegeven moment te gek, maar dat zou voor mij rond een maand of 8 zijn, denk ik.

Die van mij was ook flink, en kreeg zelfs twee nachtvoedingen.... Maar sliep daarna wel direct weer door, en wij ook. Ik verschoonde trouwens niet, praatte niet tegen hem, en hield de kamer zo donker mogelijk. Warm water in thermosfles naast het bed, voeding afgemeten dus ik hoefde ook niet naar beneden. Vooral zo min mogelijk gedoe dus!
Hij ging ook pas naar zijn eigen kamer toen ie 's nachts geen voeding meer kreeg.
  zondag 9 januari 2005 @ 22:42:33 #43
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24492647
quote:
Op zondag 9 januari 2005 22:10 schreef melonovy het volgende:
Nu met die 2e (..) ik ga niet weer zo lang tutten, dat weet ik wel.
Dat lukt je waarschijnlijk ook niet eens
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_24492832
Tja waar t aan ligt is vaak de vraag. Ik zoek er niet meer naar. Janneke was 4 en halve kilo en t slapen was/is een ramp. Bo was zo iemand die heeeeeel snel doorsliep. Heerlijk. Dan valt het helemaal tegen als dat niet zo is.
Een houding nemen van laten komen zoals t komt is inderdaad t beste. Maar ik heb die houding niet vaak meer na een paar nachten slecht slapen. iIk kan gewoon slecht tegen slaaptekort. En na een paar keer huilen van Janneke denk en voel ik alweer "nee niet weer"
Hier ging t slapen heel goed toen ze samen met Bo op 1 kamer ging slapen.
En dat is nu ook al weer een paar dagen over
Het laten huilen wat wel nodig is (hier gooit mevrouw de laatste tijd haar speen expres naast t bed en haar slaapzak doet ze uit, en als ik dan komt omdat ze vreselijk brult wijst ze ernaar van mama pakken, en als ik dat met mijn domme hoofd doe en me omdraai om weg te gaan; zelfde verhaal)lukt dus niet omdat Bo dan ook wakker word.
Wij hebben nu maar afgesproken dat als Janneke vanaf nu weer huilt, dreint, en dirigeert we Bo bij ons in bed nemen zodat Janneke kan doorhuilen. Bo vind t wel prettig en is nooit een probleemslaper geweest. Dus dat moet wel lukken. Maar voor mezelf vind ik het toch wel vervelend. Ik vind het zielig, word er kriegelig van. Baal dat ik er dat gevoel van krijg, maak me druk om wat de buren wel niet denken enz. Allemaal niet nodig, maar ondertussen heb je wel dat gevoel.
Sugar ik voel met je mee. Het is gewoon heel zwaar. Zeker als je er zelf dus niet goed tegen kan
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  maandag 10 januari 2005 @ 07:48:21 #45
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_24497384
Een paar mensen hebben gezegd (ik weet even niet meer wie, sorry) dat het een patroon is dat je moet doorbreken. En dat klopt wel weet ik uit ervaring. Thomas kwam 2 dagen geleden ook plotseling weer om half 5. Omdat we logees hadden hebben we hem maar een fles gegeven. En dat hebben we de volgende dag meteen gemerkt. Hij kwam weer om deze tijd! We hebben hem toen laten liggen tot 6 uur (zowel hij als ik mopperend ) en hem toen pas de fles gegeven. Vandaag kwam hij om 6 uur en heb ik hem laten liggen tot half 7. Ik weet zeker dat hij morgen pas om half 7 komt, want we hebben dit al een paar keer eerder doorgemaakt.

Ik heb trouwens nog een goede tip voor mensen die slecht doorslapende kindjes hebben of andere ritmeprobleem. Lees het boek: Wat je baby vertelt, Secrets of the Babywhisperer van Tracy Hogg en Melinda Blau. Je hoeft niet alles toe te passen uit het boek, maar het kan een goede ondersteuning zijn. Een ander goed boek kan zijn (ik ken het alleen maar in het Duits, maar misschien is het er ook wel in NL):Jedes Kind kann schlafen lernen; Vom Baby bis zum Schulkind: Wie Sie Schlafprobleme Ihres Kindes vermeiden und lösen können van Annette Kast-Zahn en Hartmut Morgenroth.

Overigens spreken zij in dit boek over doorslapen als een kind van 12 tot 5 doorslaapt, dus als je niet van vroeg opstaan houdt is dit boek misschien niets voor jou
pi_24497497
Klopt, zo'n ruk van 5 uur is een lange slaap, en voedingen voor 12 uur zijn (late) avondvoedingen, en na 5 uur zijn (vroege) ochtendvoedingen. Daarom is 't ook lastig als iemand zegt 'mijn kind slaapt allang door' wat je ermee moet want die definities lopen zo uiteen.
  maandag 10 januari 2005 @ 08:45:57 #47
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24497670
Sowieso vind ik mezelf al onduidelijk! Want Maria komt niet eens zozeer voor eten 's nachts (wel vanaf 5 uur 's ochtends dus), maar is soms gewoon héél wakker. Speentje helpt dan dus maar moeilijk.

Ik zeg dan wel: ze slaapt niet door, maar ja, ik bedoel misschien: ze slaapt onrustig? Of is een vroege vogel? En nu gaat het ook allemaal wel weer!

We hadden haar trouwens zo lang laten liggen in het kader van "wie weet gaat ze zelf weer slapen" . Niet dus.
Vannacht dus gewoon weer speentje een paar keer gegeven en dat helpt dan weer even. Voelt bovendien beter!!!
  † In Memoriam † maandag 10 januari 2005 @ 22:16:37 #48
7074 moussy
kuttekop
pi_24507850
Sugar, ik zag in het voorbij gaan in de supermarkt een ouders van nu liggen met een artikel over slapen.
pi_24508998
Sugar Thijs komt hier om 6 uur voor een voeding en die kan ik daarna gewoon terug leggen in zijn bedje en die slaapt dan weer verder tot een uurtje of 9 soms 10
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
  dinsdag 11 januari 2005 @ 08:39:06 #50
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_24513191
Sjoeg, ik weet uit ervaring, als je moe bent dan zijn alle heuvels te hoog.
Ik heb er op een gegeven moment ook helemaal door gezeten, omdat Léon om het uur wakker werd 's nachts. Het ging een maand goed, maar toen zakte ik in. Mijn lichaam protesteerde heftig. Ik was moe, voelde me ziek en vooral zielig.
Ik heb toen ook gepost hier ergens. En als ik het nu teruglees dan komt het best dramatisch over. En eigenlijk viel het allemaal best wel mee.
Maar je krijgt daar natuurlijk weer heftige reacties op, waarna jij je verplicht voelt je verhaal af te zwakken. Niet doen.
Het is gewoon zo vreselijk herkenbaar en ouders van kindjes die wel doorslapen zullen dit nooit kunnen herkennen. En zullen met hun beste bedoelingen nooit jou het juiste advies kunnen geven, want ze hebben het gewoon niet meegemaakt.

Dus een uitspraak als die van Moussy (sorry Mous ) als 'je moet je er niet zo druk over maken', valt in dezelfde categorie als 'je moet er niet zoveel mee bezig zijn' als je zwanger wilt worden. Het klinkt allemaal heel verstandig maar in de praktijk werkt dat niet. Als je moe bent, kun je moeilijk net doen alsof dat niet zo is.

Zie het gewoon als een fase, het blijft niet eeuwig zo gelukkig. Ga op je gevoel af en dan zit je vaak wel goed. Die rijstebloem in de laatste voeding werkt hier iig goed. Probeer het eens. Maar beslist nog geen Bambix! Die mag Léon nu pas met 7 maanden, dus Maria dus echt nog niet.
Probeer zelf slaap in te halen overdag, ook in het weekend als je vriend er is. Laat hem voor Maria zorgen en dan zorg jij voor jezelf. Want hoe beter jij je voelt, des te beter voelt Maria zich. Dat is helaas maar al te waar.
Als je niet lacht, ben je dood.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 08:54:38 #51
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24513298
Thanks, Dutsj!

Maar hee, ik meen het wel: ik bén vaak wat onduidelijk en als ik er doorheen zit, zég ik dat ook in alle heftigheid. Dus regelmatig wel nodig om het op een volgend moment bij te stellen!

Bambix: zeker niet, I know!
Rijstebloem: misschien weer als Forte geen echt effect heeft!

Vanochtend was het weer lekker 5 uur...
  dinsdag 11 januari 2005 @ 09:22:38 #52
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_24513522
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 08:54 schreef Sugar het volgende:
Thanks, Dutsj!

Maar hee, ik meen het wel: ik bén vaak wat onduidelijk en als ik er doorheen zit, zég ik dat ook in alle heftigheid. Dus regelmatig wel nodig om het op een volgend moment bij te stellen!

Bambix: zeker niet, I know!
Rijstebloem: misschien weer als Forte geen echt effect heeft!

Vanochtend was het weer lekker 5 uur...
Sugar: wat ik niet zo goed snap is waarom je niet gewoon heel vroeg naar bed gaat elke avond. Wij doen dat ook en zetten gewoon de wekker voor de avondvoeding. In het weekend blijven we dan wel lang op en een van ons twee mag dan 's morgens uitslapen. Op die manier blijven we sterk genoeg om het vol te houden. Echt, het gaat voorbij!
  dinsdag 11 januari 2005 @ 09:57:51 #53
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_24513985
Doen we ook.
Maar blijf soms moe.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 10:03:13 #54
12560 dice
Koffiekoffiekoffiekoffiekoffie
pi_24514060
quote:
Op maandag 10 januari 2005 22:16 schreef moussy het volgende:
Sugar, ik zag in het voorbij gaan in de supermarkt een ouders van nu liggen met een artikel over slapen.
Dat heb ik gelezen (uiteraard) en daar stond niet echt iets nieuws in; eigenlijk alles wat iedereen al roept/weet over slapen en dooslapen en patronen.
'Kots' zei het paard. 'Grote kots !' Maak het verhaal af en kleur de plaatjes.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 12:29:49 #55
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_24516132
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 09:57 schreef Sugar het volgende:
Doen we ook.
Maar blijf soms moe.
Wij ook. Daarom doen we veel leuke dingen en ga ik af en toe naar een hotel om bij te slapen (kindjes naar familie brengen gaat bij ons niet). Daarnaast probeer ik het te accepteren en er niet te veel over na te denken, want dat wordt het nog lastiger. Ik weet dat het moeilijk is als je moe bent, ik zit hier ook vaak met de tranen in mijn ogen als Indy een nee-dag heeft, Thomas de hele dag niets anders doet dan huilen en ik maar 4 uurtjes geslapen heb en het vier uur is en ik gewoon niet meer kán. Dan gooi ik de kinderen in de kinderwagen, maak en lange wandeling en ga ook nog even bij een vriendin langs. 's Avonds eten we dan brood of Chinees, ik ga lekker in bad en meteen door naar bed en de volgende dag ziet de wereld er al heel anders uit. Of niet, en dan probeer ik het de volgende dag weer, net zolang totdat ik me weer wat beter voel.
  FOK!fossiel dinsdag 11 januari 2005 @ 12:31:38 #56
2628 Karin
pi_24516145
Toch heeft moussy wel gelijk hoor vind ik. Tis misschien een dooddoener maar die tip kreeg ik ook van de wijkverpleegkundige. Als je er zelf een groot probleem van maakt en bijvoorbeeld telkens op de klok kijkt hoe lang je al op bent enzo wordt het alleen maar erger. Ik hield het ook altijd een beetje bij "deze nacht maar 4 uurtjes geslapen verdeeld over 3 x" wordt je echt niet vrolijker van.

Bram was helaas ook altijd een hele slechte slaper. En omdat ik bv gaf ging ik er altijd maar uit. Kan me de wanhoop nog heel goed voor de geest halen, zijn echt vreselijke tijden. Misschien heeft het cb nog tips voor je? Bij mij is toen de wijkverpleegkundige langsgeweest en dat heeft me echt heel goed geholpen. Ze heeft heel goed geluisterd en flink wat tips gegeven. Ook had ze nog wat folders mee over doorslapen, wie weet zit daar wel de gouden tip bij.
pi_24517998
Dat van kinderen die doorslapen is niet verzonnen.
Vanaf 3 weken hoefden we nog maar 1 nachtvoeding en vanaf 6 weken sliep meneer van 22.30 tot 6.00 en daarna makkelijk tot 10.00. Gelukkig, want waar jullie voor staan, zou ik nog geen week volhouden!
Succes
uit een aspergernest
  zaterdag 28 mei 2005 @ 20:15:20 #58
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_27437513
Even een verkapt tvp-tje

Na ruim 7,5 maand gebroken nachten is de koek hier op. Net als wat Dutchie eerder in dit topic schreef breekt het slaapgebrek ons op. We zijn moe en continu grieperig, verkouden of ziek. Het lijkt wel of al onze weerstand door het slaapgebrek weg is. En bovenal voelen we ons echt heel zielig.

Kai wilde de eerste maand niet in zijn eigen bedje slapen en dus sliep hij bij één van ons in bed (de ander sliep dan op de bank omdat ons bed te klein is voor twee volwassenen en een baby. Na een maand wilde meneer wel in zijn eigen bedje slapen maar werd hij ongeveer ieder uur wakker. Na een maand of zes kregen we goede hoop. Hij viel tijdens de papfles in slaap en het 's nachts wakker worden werd een stuk minder (4 of 5 keer per nacht). Nu is het dus weer helemaal mis. Kai valt niet meer in slaap tijdens zijn laatste fles en begint te brullen zodra hij in zijn bedje wordt gelegd. Bovendien wordt hij vanaf een uur of elf 's avonds ongeveer ieder uur wakker en is hij amper in slaap te krijgen, zelfs niet als hij een flesje krijgt.

Vanavond zijn we met de slaaptraining begonnen en hij sliep zowaar binnen een uur. Hopelijk houdt hij het vannacht een beetje vol. We zien het wel, maar de verhalen in dit topic geven gelukkig een beetje hoop op een wat uitgerustere toekomst.
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  zaterdag 28 mei 2005 @ 20:16:48 #59
24188 Belana
kloon van belana
pi_27437543
sterkte m@x, want het is verdraaid moeilijk zo'n huilend kindje...
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 28 mei 2005 @ 20:20:02 #60
3142 m@x
pi_27437613
Om eerlijk te zijn doet het huilen me niet zoveel meer. Ik kan het als het ware uitzetten en dan is het meer een irritant achtergrondgeluid. Als ik er bij stil sta dat hij daar helemaal alleen, zielig in zijn bedje ligt te gillen dan breekt mijn hart, maar zolang ik dat niet doe kan ik het nu wel van me afzetten.

maar ik voel me zo'n rotmoeder nu ik dit typ
pi_27439543
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 20:20 schreef m@x het volgende:
Om eerlijk te zijn doet het huilen me niet zoveel meer. Ik kan het als het ware uitzetten en dan is het meer een irritant achtergrondgeluid. Als ik er bij stil sta dat hij daar helemaal alleen, zielig in zijn bedje ligt te gillen dan breekt mijn hart, maar zolang ik dat niet doe kan ik het nu wel van me afzetten.

Sterkte m@x!
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_27439588
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 20:20 schreef m@x het volgende:

niet doen. Ik herken het best wel. Hij huilt, je kan hem niet helpen op wat voor manier dan ook dus er zit niks anders op dan hem te laten huilen. Ken je twee dingen doen. er het beste van maken en je zo min mogelijk proberen je er over op te winden/irriteren. Of je er druk over lopen maken, en je eigen avond daarmee verpesten, etc etc. KOmt vast goed. Sterkte.

Ik wacht nog wel een maandje of tig voor ik het ga proberen
  zaterdag 28 mei 2005 @ 23:05:54 #63
24188 Belana
kloon van belana
pi_27441092
M@x, je moet je niet schuldig voelen hoor!
Liam heeft periodes van slechter slapen en dan word ik dus krankjorem van dat gejank! Ik kan er slecht tegen iig en ik ben gezegend met een kindje wat over het algemeen goed slaapt.
Je moet je er idd wel voor aflsuiten denk ik, anders heb je geen leven meer. nogmaals sterkte.
stormy waters...
sailin'
pi_27442409
jemig m@x, zelfs 4 of 5 keer per nacht lijkt me al erg zwaar. heeel veel succes met de slaaptraining, ik hoop dat het snel resultaat oplevert. en nog iets anders (misschien heb je daar allang eens iets over geschreven maar dat weet ik niet meer): heb je het wel eens geprobeerd met inbakeren?
  zondag 29 mei 2005 @ 00:48:09 #65
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_27443086
Ik wou het niet zeggen Bix .
  zondag 29 mei 2005 @ 08:03:31 #66
3142 m@x
pi_27445228
Bedankt voor de reacties. Ik probeer heel hard om me niet schuldig te voelen als ik Kai laat huilen en zolang ik mezelf voorhoud dat dit zowel voor hem als voor ons het beste is lukt dat ook wel hoor.

Gisteravond is Kai nadat hij in bed was gelegd en zich in slaap had gegild uiteindelijk nog een keer of vier wakker geweest. Wij hebben van 12 tot half 6 ononderbroken kunnen slapen dus ik zie zeker wel wat verbetering met de afgelopen tijd Of dat aan het laten huilen ligt weet ik niet, dat zullen de komende dagen uitwijzen.

Toen Kai kleiner was heb ik van de wijkverpleegkundige het boekje van Ria Blom geleend omdat ik er over nadacht om met inbakeren te beginnen. Na het boekje gelezen te hebben ben ik eerst begonnen om meer regelmaat aan te brengen en vanaf dat moment ging het overdag een stuk beter met slapen. Ook het inslapen 's avonds ging een stuk beter dus aan het inbakeren zelf ben ik nooit begonnen. Ik heb trouwens wel eens voor de grap geprobeerd om Kai in een katoenen luier in te bakeren, maar Houdini wist zich in no-time los te wurmen
  zondag 29 mei 2005 @ 08:51:28 #67
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_27445459
Jeetje, M@x, wat een situatie! Wel fijn dat die slaaptraining nu al z'n vruchten lijkt af te werpen, al snap ik heel goed dat je niet te vroeg wil juichen.
En wat betreft het inbakeren bij oudere kindjes.... het kan wel volgens mij, maar er zijn speciale methoden voor, ivm omrollen enzo. Was toevallig net vanochtend maar weer eens in het grote boek van Ria Blom aan het lezen en daar staat wel het een en ander in.
De situatie die jij beschrijft lijkt me echt vreselijk! Zelfs die 4, 5 keer per nacht vind ik al erg veel en ik snap heel goed dat het jullie opbreekt. Ik heb denk ik geluk dat ik nu na 7 weken een mannetje heb dat weliswaar om 5 uur nog een keer gevoed wil worden, maar daarna ook weer doorslaapt tot een uur of 8, 9. Pffff, sterkte hoor! En veel toegewenst.

Enne... inderdaad niet schuldig voelen hoor!!! Is echt niet nodig!
  zondag 29 mei 2005 @ 22:50:36 #68
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_27467140
M@x in het begin hebben wij enorm geboft met Thijs het ventje dat veel en graag sliep en dat was enorm fijn .

Maar nu doordat Thijs al is het nog maar sinds kort (14 dagen nu) zo slecht slaapt en ook nog eens zo "vervelend"is overdag werd ik er ook enorm "gek"van

Ik heb echt respect gekregen voor ouders waarvan de kleine zich maand na maand telkens weer meld op de meest vreemde tijden, en tussendoor het huilen en krijsen en gillen van de kleine, want het is geen kattenpies.
En het breekt een keertje op, ik riep van 1,5 week al dat ik er door zat en zo moe was, hoe moet het dan voor de ouders zijn waarvan de kleine al een goed half jaar telkens blijft terug komen.

M@x sterkte en s6 met de slaaptraining en hopelijk komen jullie snel aan jullie nachtrust toe het is jullie gegunt in deze drukketijde
  maandag 30 mei 2005 @ 12:45:52 #69
91591 gnoompje
naomi en kelvin
pi_27478898
OOk ik ken het orobleem van het niet doorslapen.
Hebben wij met de oudste geluk gehadze sliep met 5 dagen al heerlijk door en nu 4 jaar later nog, met de jongste is het een ander verhaal.

In het begin was het vanwege de voedingen dat hij 1 of 2 keer per nacht kwam. Toen de nachtvoedingen niet meer nodig waren sliep hij de eerste weken lekker door.
En toen begon de ellende. Hij was ongeveer een maand of 9 oud en meneer besloot dat hij 's-nachts best wel even 2 uurtjes wakker kon zijn. We deden wat we altijd al deden. Even naar hem toe, een aai over zijn bol, speen terug, neerleggen en weer weg. Dat hielp, tijdelijk . Dit heeft zo ongeveer een half jaar geduurd en de uren dat hij wakker was werden langer. En ons ritueel om hem weer aan het slapen te krijgen veranderden niet.
OP een gegeven moment was de maat vol en ben ik hij hem gebleven tot hij "sliep". Ik was de deur nog niet uit of ja hoor daar ging hij weer.
Oke, denk je dan nieuwe manier bedenken. Dan maar overdag niet meer slapen.
Dat heeft een paar weken geholpen en toen was het over. Weer het zelfde liedje.
We zijn zo een aantal maanden met iedere keer weer nieuwe trucjes doorgekomen tot zijn zus een stapelbed kreeg.
We hebben haar eenpersoonsbed op zijn kamer gezet en het ledikant de deur uit. En daarmee ook de slaapproblemen. Ons lieve kleine ventje sliep door en nu nog.
We zijn iets meer dan een jaar aan het tobben geweest en wat bleek hij had het niet naar zijn zin in het ledikant.
Kelvin is altijd een woelwater geweest in bed en toen ik er aan terug dacht hoorde ik vaak dat hij zijn hoofdje stootte met als gevolg dat hij wakker werd en om weer in slaap te vallen kon hij zijn draai niet vinden.
Het grote bed was en is voor ons de oplossing geweest na alles we geprobeerd hebben om hem te leren doorslapen.
Soms heeft hij nog wel eens een nachtje dat hij onrustig is maar dan kruip ik er naast en binnen een kwartier is hij weer rustig en slaapt door. Voor ons geen nachten meer dat hij tussen de 2 en 4 uur lang wakker is want hij slaapt door.
Misschien gedeeltelijk offtopic maar misschien heeft iemand er wat aan.
Succes verder met alle slaapperikelen, er komt een dag dat je de oplossing hebt
ik ben niet blond, ik ben gewoon mezelf!!
pi_27479172
Kan dat toevallig samenhangen met het begin van eenkennigheid/verlatingsangst? Gezien de leeftijd lijkt me dat niet onwaarschijnlijk.
  maandag 30 mei 2005 @ 14:05:47 #71
91591 gnoompje
naomi en kelvin
pi_27481127
Verlatingsangst heeft hij niet.
Het is puur dat hij geen ruimte had in bed om lekker te slapen. Hij draait zich in slaap namelijk om van hoofdeind naar voeteneind en hij woelt heel veel. Dat deed hij in zijn ledikant al en nu nog steeds. Als wij naar bed gaan kijken we meestal nog even om het hoekje of alles nog goed gaat en dan ligt meneer al wijdbeens en omgekeerd in zijn bed met zijn hoofd bij het voeteneind.
Als hij 's-nachts onrustig is is het vaak omdat hij niet lekker is en dat komt gelukkig niet zo veel voor.
Hij slaapt nu goed door. Is wel vroeg wakker 6 uur 's-ochtends maar blijft dan vaak nog even liggen of gaat spelen op bed.
ik ben niet blond, ik ben gewoon mezelf!!
  maandag 30 mei 2005 @ 19:40:51 #72
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_27490511
Hier ligt Freek sinds kort in een groot bed, en slapen, ho maar... Hij gaat eruit, spelen, boekjes lezen.
Ik heb de lamp eruit gedraaid ("Mama, ik kan niets zien" riep ie ), en de deur zit op slot ivm pogingen om Baby uit de wieg te tillen, ook zijn alle potjes creme in de badkamer al een keer aan inspectie onderworpen.

Ik negeer het nu maar volkomen, hij valt op een gegeven moment wel in slaap, maar de zakken onder zijn ogen worden steeds zwarter, hij heeft echt slaapgebrek. Weer in het peuterbed is geen optie meer, ook daar klimt ie uit.

De gouden tip, anybody?
  maandag 30 mei 2005 @ 19:49:34 #73
24188 Belana
kloon van belana
pi_27490728
misschien is het gewoon ff wennen Leah? Als het nieuwtje er vanaf is dat het dan weer beter gaat.
stormy waters...
sailin'
  maandag 30 mei 2005 @ 20:17:39 #74
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_27491592
Daar hoop ik maar op .
  vrijdag 3 juni 2005 @ 22:32:19 #75
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_27622359
Bedacht me net tijdens laatste fles van Maria: hoe is het nu, M@x en Leah?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 22:35:01 #76
3142 m@x
pi_27622452
Verbazingwekkend genoeg gaat het de laatste paar nachten steeds beter. Hij heeft vannacht een gigantisch lange ruk gemaakt. Van 19:00 uur tot 7:00 uur, speentje erin en vervolgens nog tot 8:30 uur. De nachten ervoor heeft hij ook doorgeslapen (welliswaar tot 5:30 uur, maar wel zonder 's nachts wakker te worden). Ik ben echt supertrots. Waar het door komt weet ik niet, maar als het zo blijft dan ben ik een nog veel gelukkigere mama dan ik al was.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 22:43:45 #77
3142 m@x
pi_27622718
Is Maria trouwens nog steeds zo'n vroege vogel of slaapt ze inmiddels wat langer door?
pi_27622979
Goed zeg M@x
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_27624400
fijn zeg m@x!

leah, wat lastig, ik zou 't ook niet weten.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 juni 2005 @ 23:56:58 #80
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27624756
quote:
Op maandag 30 mei 2005 19:40 schreef Leah het volgende:
Ik heb de lamp eruit gedraaid ("Mama, ik kan niets zien" riep ie )
Ik moest lachen
  zaterdag 4 juni 2005 @ 07:07:23 #81
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_27627808
M@x; wat fijn!!!

Hier ook onverwacht een doorslapende Julius! 07.00uur is het nu (en mijn inwendige klokje is al lang afgegaan, dus slapen lukte niet meer... ) en om 23.30 lag ie in bed!!!
Ah, nu hoor ik meneer... snel voeden, want die tieten staan op knallen.
  † In Memoriam † zaterdag 4 juni 2005 @ 08:46:00 #82
81992 Githa
pi_27628098
Jordy heeft vannacht de tweede nacht zonder fles gewoon van 20.00 tot 8.00 geslapen

IK ben zooooooo trots

M@x wat fijn ^ enne Kai goed gedaan vent

Julius jij gaat het ook doorkrijgen wat goed he .....allemaal slapende kindjes
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 4 juni 2005 @ 12:19:20 #83
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_27630769
Overigens even pesten hier...
Saskia werd om 9.10 wakker...
En ze lag er gisteren om 19.00 in

zaterdag 4 juni 2005 @ 12:35:08 #84
3142 m@x
pi_27631169

Met zo'n vermoeiende vader is dat natuurlijk niet gek.....

Kai ging er gisteren om 20:00 uur in en was om 7:30 uur wakker (met een paar kleine onderbrekingen )
  † In Memoriam † zaterdag 4 juni 2005 @ 23:09:13 #85
81992 Githa
pi_27631914
en da's toch ook echt super stoer niet waar M@x ....*O* Kai

Saskia slaapkoppie
  zaterdag 4 juni 2005 @ 23:10:09 #86
24188 Belana
kloon van belana
pi_27631942
M@x, wat lekker joh!
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 4 juni 2005 @ 23:11:45 #87
61800 Rottdog
May all your dreams come true
  zaterdag 4 juni 2005 @ 23:19:30 #88
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_27632154
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 23:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik moest lachen
Ik ook . Het nieuwtje is eraf, hij gaat gewoon lekker slapen! Vast omdat ie niets kan zien.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 23:20:23 #89
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27632185
Goed zo Kai!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 23:23:57 #90
24188 Belana
kloon van belana
pi_27632284
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 23:19 schreef Leah het volgende:

[..]

Ik ook . Het nieuwtje is eraf, hij gaat gewoon lekker slapen! Vast omdat ie niets kan zien.
Toch wel dus leah? gelukkig maar!
stormy waters...
sailin'
  zaterdag 4 juni 2005 @ 23:28:38 #91
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_27632424
Het viel alles mee, gelukkig! Maar goed, ik ben dan ook wel een hysterische doos, als mijn eigen nachtrust in het geding komt .
  zaterdag 4 juni 2005 @ 23:34:38 #92
24188 Belana
kloon van belana
pi_27632585
Oe, ik ook hoor Je haalt je vanalles in je hoofd dan
stormy waters...
sailin'
pi_43599633
Goedemorgen..
Ik wilde hier eigenlijk vanacht om 3:30 al iets posten, maar het leek me verstandiger even te wachten totdat ik wat helderder was

Merlijn is nu 6 maanden en het doorslapen lukt gewoon echt niet meer. In het begin sliep hij al vanaf 6 weken ongeveer van 22:30 tot 7:30, maar sinds 2 maanden wordt hij elke nacht weer om 3:00 wakker. Het begint me nu echt op te breken..

Eerst dacht ik aan regeldagen, maar die hielden dan wel erg lang aan. Daarna zijn we begonnen met vaste voeding en dacht ik dat het misschien aan z'n darmpjes lag, dat die moesten wennen. Maar ook dát duurt wel erg lang. Vervolgens heb ik een strak voedingsschema gemaakt en krijgt hij 's avonds om 21:00 200cc pap om de nacht door te komen, nope.. ook niet.
Toen wilde ik hem 's nachts géén borstvoeding meer geven, omdat ik dacht dat hij eraan gewend was. Dat hielp! ..1 Nacht

Vanacht wilde ik weer proberen hem in slaap te krijgen zonder voeding. Dat resulteerde in een nachtelijke ruzie met mijn ega. Ook niet de bedoeling natuurlijk.

Ik heb vanacht dit topic al (gedeeltelijk) doorgelezen en denk tóch dat ik van die nachtvoeding af moet. Ik geef nog steeds volledig borstvoeding, alleen 's avonds af en toe wat kv erbij omdat ik anders met kolven niet aan die 200cc kom. Zou hij overdag te weinig krijgen? Misschien is het verstandig 1 borstvoeding overdag óók te vervangen door kv.
Ik weet het niet meer
♥ ♥ Jij een beetje van mij, ik een beetje van jou. ♥ ♥
  donderdag 16 november 2006 @ 09:42:36 #94
24188 Belana
kloon van belana
pi_43599790
icicle, Merlijn krijgt genoeg hoor! Daar moet je niet aan twijfelen! dus niet kv gaan geven omdat je daar bang voor bent. Het heeft meestal niets met voeding te maken! De gewoonte, gezellig nog even bij mama, dat moet eruit op een gegeven moment. en dat is moeilijk, want het enige wat je kunt doen is stoppen met de nachtvoeding en dat zal ie niet leuk vinden.
stormy waters...
sailin'
  donderdag 16 november 2006 @ 14:10:30 #95
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_43607501
ik denk persoonlijk dat hij het wel nodig heeft, anders word hij niet wakker. hij is nog maar 6 maanden oud.

althans....zo doe ik het hier hoor. Maxim heeft vanaf 8 tot 14 maanden ook elke nacht een fles op, ik heb weleens geprobeerd dat af te bouwen omdat het "volgens het boekje" niet nodig zou zijn. maar daar was ik zo mee gestopt, het voelde niet goed.

en nu Romijn is bijna 6 maanden en word nog elke nacht wakker voor 1 voeding. i don't care. ik geef hem bv en leg hem terug, en ik slaap weer lekker verder
  donderdag 16 november 2006 @ 14:15:04 #96
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_43607648
Toen onze David 6 maanden was, wilde hij nog 2 keer per nacht drinken. Borstvoeding, ook.
Daar heb ik op advies van het cb korte metten gemaakt, eerst de ene voeding eraf, en een week later de volgende. Met 6 maanden hoeven ze echt niet meer 's nachts te drinken, en kunnen ze echt wel doorslapen.

Dat is prima gelukt. David is maakte ook daarna bepaald geen uitgemergelde indruk (onze lekkerbek!), en ik geloof ook niet dat hij een frustratie van heeft opgelopen. Dat drinken 's nachts was een gewoonte geworden, en die hebben we omgebogen.

Concreet: lekker laten huilen. Geen ruzie om krijgen, dat is niet nodig. Binnen drie nachten zal je kindje het doorhebben, en kun jij doorslapen.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  donderdag 16 november 2006 @ 14:17:05 #97
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_43607716
grappig, 2 tegenstrijdige posts na elkaar

conclusie: gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt.
pi_43607748
Mijn dochter is een jaar en die voed ik ook nog minstens 1 keer per nacht.

Sommige kindjes hebben dat wél nodig, mijn dochter was prematuur en heeft zich een slag in de rondte moeten drinken om in te halen. Ik vind dat een individuele zaak.

Geen ruzie om maken, als jij het red doe je het. Red je het niet, dan proberen dat af te bouwen.

Volgens mij heeft wakker worden 's nachts niet altijd te maken met voeding, ik word ook 3 keer per nacht wakker. Het ene kind wordt wel wakker, het andere niet. Het ene kind slaapt snel door, het andere niet.
Variety is the spice of life
pi_43607842
Zoals ik hier boven ook al meerdere keren heb geschreven is dat je bepaalde gewoontes in stand houdt door hem t voeden, hij wordt beloond om het wakker worden. Om dit op te lossen moet je het patroon doorbreken, niet meer voeden en geen aandacht 's nachts. Het is even een paar nachten heavy, maar het werkt!
Lees ook: Kinderen met slaapproblemen
Een werkboek voor ouders, geschreven door Ruttien Schregardus
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 16 november 2006 @ 14:22:10 #100
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_43607878
dden in de nacht, Nebelung?

Idd grappig, hoe de adviezen uit elkaar lopen. Tja, inderdaad doen waar je je zelf goed bij voelt.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')