Ik heb nog even wat opgezocht, mijn ervaringen met het laten doorslapen van Chiara: Het is dan wel een hele lap text, ik heb het verder niet geedit ofzo...
In Slaap kindje slaap #3 staat de methode uitgeschreven (samenvatting van het boekje) waar ik uiteindelijk baat bij heb gehad...
Slaap kindje slaap #1
2 december 2003
Het is alweer een poos geleden dat ik wat heb geschreven in dit weblog. Waarschijnlijk puur en alleen vanwege mijn moeheid, want ik ben erg moe geweest en heb niet zo veel energie over gehad voor die extra dingetjes. Die moeheid moet altijd ergens vandaan komen en dit is echt "de overtreffende trap van moe: moe, moeder, moest".
Ruim 6 maanden lang wordt mijn nachtrust een of soms twee maal onderbroken voor een nachtelijke voeding. Ik geef deze met liefde en accepteer dat dit zo is. Maar er veranderde wat in deze situatie, onze kleine Chiara kon niet meer haar rust vinden leek het wel. 's Avonds na het bed brengen werd ze standaard binnen een uur krijsend wakker, ontroostbaar leek het wel. Pas als ik haar even bij me had genomen en getroost had aan de borst of als Remco haar heel intensief getroost had, viel ze weer in slaap.
Een keer is niet erg, maar het kwam meerdere keren op de avond voor en dat begon behoorlijk vervelend te worden. Ook mijn nachtrust werd enorm verstoord, soms werd ik wel om de 2 uur wakker gemaakt door een huilende Chiara. Ik werd er niet goed van en wist niet waar ik het zoeken moest. Ik ben toen maar samen met Chiara gaan slapen, we lagen dan lekker tegen elkaar aan, ze kon drinken wanneer ze dat wilde en ik kwam fysiek ten minste nog een beetje tot rust. Maar dit is dus ook niet een wenselijke situatie, ik lig liever lekker bij Remco in bed, terwijl die kleine lekker rustig in haar eigen bedje ligt te ronken...
Vriendin Linda kwam voor de tweede keer met de suggestie om Chiara in te bakeren. De eerste keer dat ze dit idee opperde heb ik een tijd zitten twijfelen, maar ik vond Chiara niet echt een kind voor wie inbakeren een echte oplossing is, ze is gezellig, vrolijk niet oververmoeid of overprikkeld en daarbij had ik een beetje weerstand tegen de regelmaat die ze aanhouden in de theorie rondom het inbakeren. Dus ik had toen besloten Chiara niet in te bakeren.
Zondag had ik Linda weer aan de telefoon en ik doe mijn verhaal rondom Chiara haar slaapgedrag, ze adviseert me om Chiara eens te observeren als ze gaat slapen, om te ontdekken waar ze nu wakker van wordt. Ik volg haar advies op en nu pas valt het me echt op dat ze in haar slaap vaak d'r beentjes omhoog gooit, vervolgens met haar hoofd even heen en weer gaat, wakker wordt en naar me zoekt. Als ik haar een aai over haar bolletje geef valt ze weer rustig in slaap, maar het wakker worden door haar eigen bewegingen herhaalt zich wel een paar keer. Dus toch, realiseer ik me, het is misschien helemaal niet zo gek om Chiara in te bakeren, om zo te ontdekken of ze zo de rust kan vinden die ze nodig heeft. Het is een stukje geborgenheid die ze misschien erg goed kan gebruiken.
De volgende dag ga ik met Chiara op visite bij Linda en zoon Levi. We praten over het inbakeren en ik krijg van Linda een pacco-pak mee om uit te proberen. Ze vertelt me hele hoop over de do's en don'ts en doet me het inbakeren voor. Ik ben helemaal overtuigd en wil het inbakeren graag toepassen, ik heb echt een goed gevoel bij dit middel om Chiara en mezelf een betere nachtrust te geven.
's Avonds heb ik het boekje nog eens doorgelezen en ga Chiara naar bed brengen, ze heeft geen weerstand tegen het inbakeren en ligt als een worst naast me in bed. Ik leg haar aan de borst en ze drinkt erg goed en valt na een poos lekker in slaap. Ik leg haar in haar eigen bed en stop haar lekker in.
Het eerste uur tikt voorbij, ze is niet wakker geworden, dus mijn eerste winst is al geboekt. Ik besluit om even bij haar te kijken, ze ligt heerlijk te slapen dus ik ga weer weg. Als ik weer in de hal sta, bedenk ik me dat ik even in haar nekje had moeten voelen, even checken of ze niet te warm of te koud is. Ze blijkt heerlijk op temperatuur te zijn, maar door die aanraking haal ik haar uit haar slaap. Als ik de speen in haar mondje doe en haar een aai over het bolletje geef slaapt ze weer lekker verder.
Kwart voor elf hoor ik Chiara huilen, ze is wakker op een normaal tijdstip, namelijk tijd voor haar laatste voeding. Ze drinkt weer goed en valt tijdens het voeden tevreden in slaap, met een grote glimlach op d'r gezicht, dat deed me erg goed. Om half 1 is ze wakker omdat er nog een boertje dwars zat. Ik heb haar toen nog maar even aangelegd, omdat ik megavolle borsten had. Om half 2 heb ik nog een keer een speentje in haar mond gedaan en rond een uur of 6 was ze weer wakker voor een voeding. Het is nog steeds een beetje rommelig, maar ze heeft al een stuk beter geslapen en een stuk minder veel nachtelijke voedingen gehad. Dat voor een eerste keer ingebakerd, vind ik erg positief!
Het lijkt echt baad te hebben, ze leek vandaag wel een stuk zonniger dan dat ze de afgelopen tijd was. Ik hoop dat ze met de tijd ook gaat doorslapen dankzij het inbakeren.
Tot een volgende keer!
Meer info over inbakeren:
http://www.pacco.nl http://www.debakermat.nlSlaap kindje slaap # 2
18 december 2003
Chiara is nu bijna 8 maanden, en ze is heerlijk levenslustig, lang leve de lol is haar motto. Hartstikke bewegelijk is ze, rollen, zitten, willen staan, tijgeren en proberen te kruipen, een zeer actief leventje leidt ze op het moment. Ook de eerste tandjes komen door en ze wil alles zien en mee maken, elk geluidje hoort ze, iedere beweging ziet ze. Een leuke fase is het, dat ze zo met sprongen vooruit gaat, maar vervelend dat het een aanslag is op mijn nachtrust en die van Remco.
De borstvoedingen overdag zijn de laatste tijd vaak van korte duur omdat ze zo wordt afgeleid, door geluidjes enzo en 's nachts wil ze de schade weer inhalen en is dus vaak wakker voor een slokje of volledige voeding.
Van verschillende mensen krijg ik tips en suggesties en hiertussen proberen we een passende optie te vinden voor onze situatie.
Het laten huilen kan ik niet, we hebben het recentelijk nog geprobeerd, maar Chiara houdt niet op met huilen, ze geeft niet op en daarbij raak ik er zelf ook zeer verdrietig van en zit Remco hier met 2 huilende dames.
De situatie accepteren zoals het is, vind ik ook nogal moeilijk, 1 a 2 keer wakker in de nacht vind ik acceptabel en dat vind ik eigenlijk al heel flexibel van mezelf, maar om de 2 uur wakker en zo vaak er uit werd voor mij echt onacceptabel.
Chiara bij ons in bed nemen vind Remco niet prettig, hij slaapt er onrustig van, uit angst dat hij op Chiara gaat liggen.
En zo waren er wel meerdere suggesties die niet bij ons passen.
Er zijn ook goede tips, zoals een lekker badje voor het slapen gaan, weinig prikkels zoals druk spelen en TV kijken voor bedtijd, regelmaat in het naar bed brengen, niet gezellig doen als ze wakker is. Deze volgen we allemaal trouw op... Ook zijn we begonnen met inbakeren, dit brengt wel rust en een nog zonniger kindje in huis, maar het was niet de oplossing voor de gebroken nachten.
Moedeloos werd ik er van, moe, chagrijnig, prikkelbaar en ten einde raad. Als je al zo veel hebt geprobeerd komen de twijfels weer naar boven, de onzekerheid over de borstvoeding, zullen er nog wel genoeg voedingsstoffen in zitten, heeft ze er wel voldoende aan? Deze gevoelens worden ook mede veroorzaakt door opmerkingen van mensen om me heen aan wie ik mijn verhaal doe. Als ik al voor de zoveelste keer hoor dat het slaapprobleem van Chiara wel eens aan mijn voeding zou kunnen liggen, ga je er zelf haast in geloven. Zal ik dan maar weer de strijd aan gaan met de fles? Zal ze daar dan wel beter van slapen? Vriendin N. heeft 2 kinderen met de fles groot gebracht en heeft 2 keer een jaar lang ook 's nachts een fles moeten geven. Ook een fles geeft geen garantie voor doorslapen...
Aan twijfels geen tekort gehad de laatste tijd... Het werd hoogste tijd voor raad en daad waar ik wel vertrouwen in heb, iemand die serieus luistert naar mijn situatie: Ik heb maar weer contact gezocht met mijn vaste contactpersoon van VBN. Ik heb haar aan het einde van het gesprek weer hartelijk bedankt voor haar tijd en begrip. Ze heeft in een kwartier tijd geluisterd naar mijn probleem, mijn onzekerheid afgenomen en goede bruikbare tips gegeven.
Borstvoeding blijft voedzaam, het komt zelden voor dat het niet voedzaam meer is, maar dan moet je meer denken in de richting van drugsgebruik of ondervoeding. Waar momenteel het probleem ligt is de fase waarin Chiara zich nu bevindt, ze is erg ondernemend en actief, maar ook snel afgeleid tijdens de voedingen. Na een paar slokjes heeft ze al genoeg en komt ze niet voldoende toe aan de voedzame achtermelk. Ik kreeg de tip om vaker in een ruimte te voeden waar zo min mogelijk prikkels op Chiara af komen, zodat ze goed kan drinken en meerdere momenten op de dag goed verzadigd raakt. Ook meerdere keren per dag een paar hapjes groente of fruit aanbieden is misschien een uitkomst. Want wat ze overdag niet krijgt aan voeding, wil ze wellicht 's nachts inhalen. Ook moet ik niet vergeten dat ook dit weer een fase is waar Chiara doorheen moet, ook dit zal weer verbeteren...
Ik ben weer opgepept, heb weer een hoop moed verzameld, de situatie is weer begrijpelijk en acceptabel geworden.
We hebben thuis een tijdelijke oplossing gevonden voor 's nachts zodat we allemaal zo veel mogelijk tot rust komen. Chiara slaapt nog een poosje bij mij in bed, op haar eigen matras en Remco slaapt tijdelijk in een andere kamer. Niet gezellig voor onze relatie, maar voor ons allemaal wel even de beste oplossing voor dit moment.
We gaan er voor, we komen er wel door heen!
Slaap kindje slaap # 3
30 december 2003
Het slapen is echt een ramp, ze wordt nu ook 's avonds vaker wakker, en dan 's nacht ettelijke keren, ik ben het echt zat. Ik heb het werkboek gelezen en ben er mee aan de slag gegaan.
Kinderen met slaapproblemen
Een werkboek voor ouders, geschreven door Ruttien SchregardusEven de inhoud in het kort:
In de 1e week moet je het kind veel positieve aandacht geven en belonen voor leuk gedrag, negatief gedrag negeren. En duidelijk nee zeggen bij gedrag dat niet genegeerd kan worden. Belangerijk is ook dat je een duidelijke indeling van de dag maakt en die naleeft: structuur! Het kind moet zo weinig mogelijk prikkels krijgen op een dag, dus geen TV kijken, niet stoeien of in bad vlak voor het slapen gaan, etc. Daarbij beloon je jezelf voor je inzet voor die dag.
In de 3 fases (begin week 1, eind week 1 en eind week 2) tel je het aantal keren dat kind wakker is geweest, en rapporteer je de acties die er op genomen zijn. Op het eind vergelijk je de resultaten met elkaar.
In de tweede week krijg je een hele vragenlijst over het verloop van het naar bed brengen en afscheid nemen en wat er na gebeurt.
Je moet een van het naar bed brengen een vast ritueel maken die zowel vader als moeder hanteert. Samen hier aan werken is echt wel nodig, alleen red je het niet.
Bij het afscheid zeg je rustig en duidelijk wat er gaat gebeuren, Chiara zal het nog niet begrijpen, maar krijgt wel een indruk dat er iets anders gaat gebeuren en moet dit gaan ervaren. Ik moet nu ook niet gaan kijken bij haar, want dan ben ik niet trouw aan mijn eigen woorden. Hele vervelende momenten zullen volgen, maar dit moet worden vol gehouden... Tot slot het kind belonen als het heeft doorgeslapen.
Gisteravond was Chiara 3 keer wakker geworden en vannacht 4 keer. Ik voel me een zombie! Daarbij kon ik zelf niet in slaap komen en heb nog even 2 uur liggen woelen en piekeren...
Vanavond ga ik beginnen met haar te laten huilen en ze slaapt ook weer in haar eigen bed.
Ik vind het moeilijk hoor, om haar te laten huilen, het gaat tegen mijn gevoel in om je kind zo verdrietig te zien, maar de knop moet om voordat ik zelf hier aan onderdoor ga.
Thuis is de situatie niet leuk meer, overdag ben ik veel moe, heb weinig zin in dingen en acties. 's Avonds zie ik er al weer tegen op hoe het zal gaan verlopen. Een film kijken, (gezellig lang) vrijen, lekker koken, het schiet er allemaal bij in. Chiara is meer dan welkom, maar het wordt te gek als ze heel ons leven gaat beheersen en daarom gaan we het drastisch veranderen en duidelijk aanpakken in de hoop dat we hier allemaal stukken beter van worden.
update 30 december 23:08 uur
Hier ben ik weer even. De opgenomen dubbele aflevering van meiden van de wit waren een goede afleiding voor deze avond.
Chiara werd na een uur wakker en heeft toen 10 minuten gehuild. Toen ik daarna even ging kijken of alles in orde was werd ze wakker. Een kusje op haar voorhoofd gegeven en na een aai over haar bol ben ik weer vertrokken, ze moest weer enorm huilen.
Na een kwartier huilen is Remco naar haar toe gegaan en heeft haar verteld dat ze moet gaan slapen en is weer vertrokken.
Weer heeft ze een kwartier gehuild, was het even rustig en begon ze weer te huilen. Toen ze daarna weer rustig werd, heeft Remco haar weer goed in gestopt, ze was hier weer even huilerig om geweest, maar is kort er na in slaap gevallen.
Ik voel in heel mijn lichaam iets geks, beetje buikpijn-achtig, maar kan trots op mezelf zijn dat ik deze avond heb door gezet. Het was echt moeilijk, maar het is goed zo!
We hebben besloten dat ze de eerst volgende keer wakker nog een borstvoeding krijgt, dit is nu eenmaal al 8 maanden de gang van zaken en daarna mag ze weer in haar bedje slapen. Vannacht zal het wel weer pittig worden, voor het hele gezin, maar we houden vol.
Ik heb veel steun en sterktewensen gehad van mensen om me heen, bij deze wil ik jullie bedanken: Bedankt voor jullie steun en het bieden van een luisterend oor en het zoeken naar oplossingen!
Slaap kindje slaap # 4
4 januari 2004
*** GOED NIEUWS *** GOED NIEUWS ***
Ze heeft vannacht doorgeslapen!!!
Ze was erg moe gisteravond, dus om half 7 heb ik haar naar bed gebracht, om half 11 werd ze nog even wakker, dus heb ik haar nog even aangelegd en toe pas weer rond een uur of 6 dat ze wakker werd!!! Geweldig hè?
Bij het drinken zijn we toen samen in slaap gevallen en hebben nog even een tukje gedaan tot 8 uur!
Ik ben zo blij blij blij! En trots op Chiara natuurlijk!
Na een week vervielen we langzaam maar zeker weer in oude patronen, CHiara werd wakker, en omdat Remco niet makkelijk inslaapt als ie eenmaal goed wakker is ging ik er heen en trooste haar met een voeding. Maar dat was niet wenselijk voor ons allemaal niet. Vandaar dat ik deze methode meerder keren heb moeten herhalen, en nu slaapt ze zo goed
![]()
heerlijk gewoon!