Bron: RTLZhunks.nlquote:Zalm gedwongen tot nieuwe bezuinigingen
Weer een tegenvaller voor minister Zalm (Financiën): het CBS zet het begrotingstekort over 2003 op 3,4%. Dat meldt RTL Nieuws.
'
Zalm gedwongen tot nieuwe bezuinigingen
Europese norm
Zalm ging er eerder van uit dat het tekort onder de Europese norm van 3% zou blijven. Daarin krijgt hij dus geen gelijk. Nieuwe bezuinigen zijn vrijwel onontkoombaar. Deskundigen verwachten dat het gaat om 750 miljoen euro extra.
Voorspelling
Het ministerie van Financiën heeft berekend dat het resultaat van 2003 betekent dat het begrotingstekort dit jaar 3,3% wordt. Ook in 2005 zit Nederland boven de 3%, aldus de voorspelling. Daarmee dreigt Nederland de Europese begrotingsregels een reeks jaren achter elkaar te gaan overschrijden. Om dat te voorkomen, moet er dit jaar en in 2005 nog eens extra bezuinigd worden.
Boren in de waddenzee en schappen van ontwikkelingshulp aan de bodemloze put Afrika.quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:42 schreef pberends het volgende:
Titel moet 3,4% zijn.
LOLquote:Op woensdag 31 maart 2004 10:48 schreef Koos Voos het volgende:
anders.. nml minder geld naar defensie en ontwikkelingswerk zodat onze oudjes die ons land hebben opgebouwd weer een rolletje extra pleepapier krijgen en weer 2x per week kunnen douchen.
Dat komt niet door de regering, dat komt door het management dat op vakantie gaat op kosten van de inwoners.quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:48 schreef Koos Voos het volgende:
anders.. nml minder geld naar defensie en ontwikkelingswerk zodat onze oudjes die ons land hebben opgebouwd weer een rolletje extra pleepapier krijgen en weer 2x per week kunnen douchen.
Nee.. alleen naar EU landen en de EU breiden we de eerste 25 jaar niet verder uit.quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:46 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Boren in de waddenzee en schappen van ontwikkelingshulp aan de bodemloze put Afrika.Enkel ontwikkelingshulp aan landen die grezen aan de EU.
vroeg opgestaan dan krijg je dat.. moet straks een voorschot op mijn uitkering gaan halen en daarna een terrasje pakken..quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:49 schreef pberends het volgende:
[..]
LOL:'(
Koos Voos die inhoudelijk reageerd.
...quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:51 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
vroeg opgestaan dan krijg je dat.. moet straks een voorschot op mijn uitkering gaan halen en daarna een terrasje pakken..![]()
Er is een verschil tussen er voor kiezen boven de 3% uit te komen en vanwege een economische tegenvaller erbovenuit te komen. Ik ben voor eenmalige verkopen/boren in de Waddenzee en extra bezuinigingen, maar omdat extra bezuinigingen nog geen stem had heb ik daar maar voor gestemd.quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:50 schreef ranja het volgende:
GeweldigEn maar zeuren op Duitsland en Frankrijk dat het zo erg is dat die het niet haalden en ondertussen zelf ook gewoon het niet halen.
:'(
Oja mijn stem is natuurlijk 'niks doen, bekijk het met je europese regels'.
Klopt, het verschil is je wel of niet wat van 'Europa' (brussel) aantrekken. Vandaar mijn commentaar.quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen er voor kiezen boven de 3% uit te komen en vanwege een economische tegenvaller erbovenuit te komen.
Dat word straks ook wegbezuinigd.quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:54 schreef pberends het volgende:
[..]
...
het leven van een photoshopper. Valt dat in het cultuurbudget?
Mwach, het komt eerder op me over als "je iets aantrekken van je eigen gemaakte afspraken". Het is niet van boven opgelegd, maar wordt wel van boven gehandhaafd (althans, zou moeten).quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:57 schreef ranja het volgende:
Klopt, het verschil is je wel of niet wat van 'Europa' (brussel) aantrekken. Vandaar mijn commentaar.
jazeker.. ik klus ook zwart voor diverse ministeries ..quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:54 schreef pberends het volgende:
[..]
...
het leven van een photoshopper. Valt dat in het cultuurbudget?
LOLquote:Op woensdag 31 maart 2004 11:04 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
jazeker.. ik klus ook zwart voor diverse ministeries ..
http://tinyurl.com/3xveh
Dat duurt wel een aantal jaar voordat dat op de rails is.quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:46 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Boren in de waddenzee
Het verschil is dat Zalm er alles aan doet om het tekort binnen de perken te houden, wat Frankrijk en Duitsland niet doen. Maar wel opvallend, dat ondanks die megabezuinigingen het tekort nog steeds 3,4% is, hoeveel was het wel niet geweest als er minder bezuinigd was?quote:Op woensdag 31 maart 2004 10:50 schreef ranja het volgende:
GeweldigEn maar zeuren op Duitsland en Frankrijk dat het zo erg is dat die het niet haalden en ondertussen zelf ook gewoon het niet halen.
![]()
![]()
Ik denk dat met de juiste bestedingen het zelfs lager zou kunnen uitvallen. Die 3% is ten opzichte van het BNP, en bestedingen die je doet komen in dat jaar direct bovenop het BNP. Vooral defensie zou een goede investeringsbron zijn voor het drukken van het tekort, maar op langere termijn is het slechter. En daarom is het grootste deel van de bezuinigingen ook goed, maar je moet niet te ver doorschieten, want bezuinigingen kunnen wel degelijk schade aanberngen voor de langere termijn. Het is een kwestie van goede keuzes maken om in betere tijden strenger op de financien te letten. Een gedeeltelijke anti-cyclus-politiek is wel noodzakelijk om stabiliteit te creeeren, iets wat juist het grote voordeel van de politiek.quote:Op woensdag 31 maart 2004 11:22 schreef freako het volgende:
[..]
Het verschil is dat Zalm er alles aan doet om het tekort binnen de perken te houden, wat Frankrijk en Duitsland niet doen. Maar wel opvallend, dat ondanks die megabezuinigingen het tekort nog steeds 3,4% is, hoeveel was het wel niet geweest als er minder bezuinigd was?
Je vergeet (of weigert?) het verschil op te merken tussen er bewust voor kiezen de norm te overschreiden en dat door een tegenvaller gebeurde. Overigens kan je je ook afvragen of Zalm er wel verantwoordelijk voor gehouden kan worden dat de gemeentes te veel geld besteed hebben bij het aankopen van grond.quote:Op woensdag 31 maart 2004 12:13 schreef thabit het volgende:
Heeft Zalm nu ook net zoveel kritiek op z'n eigen beleid als-ie had op het beleid van Frankrijk en Duitsland?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |