Mwah, ik heb eigenlijk nooit echt gelezen dat XSN hetgeen zou zijn wat de Xbox heilig zou maken. Het was een extra feature gepaard met Xbox Live 2.0, een subonderdeel. Xbox Live zou het gaan maken. Microsoft is daarna bezig geweest met het upgraden van de service naar versie 2.0, waaronder bijvoorbeeld Live Aware, XSN Sports en Dashboard Communication vielen. Voor de sportsgames is XSN gewoon echt ontzettend gaaf, alleen zit de service niet in elkaar.
Voorbeeldje: Ik speel al een tijdje Top Spin op XSN. Schrijf me in voor toernooien, heck, ik organiseer ze zelf. Allemaal heel eenvoudig en op zich een super opzet. Alleen: als je 'm prive opzet, joinen er bijna nooit genoeg mensen. Zet je 'm op public, dan joinen ook mensen die daarna nooit meer op komen dagen. Kun je mensen er dan uit (laten) schoppen, dan is dat prima, maar dat kan niet. Dus komt er een coin toss tussen mensen die bijvoorbeeld al 3 wedstrijden hebben gespeeld en fanatiek bezig zijn met het toernooi, en iemand die 3 wedstrijden niet is op komen dagen en met de coin toss heeft gewonnen. Dat is gewoon klote en frustrerend. Of mensen die registreren, je start het toernooi en dan quitten er opeens 3 of 4. Dan hangt er ook een sportsmanship aan vast. Als je niet speelt (coin toss, quit), dan krijg je minder sterren en kun je aan de betere toernooien niet deelnemen. Aangezien in de eerder geschetste situatie beide coin tossers dus negatieve punten krijgen, sta ik - hoewel ik altijd beschikbaar ben - op een sportsmanship van 1 ster, doordat anderen niet op komen dagen.
Hoe dan ook, versie 2.0 van Xbox Live is dus deels een tegenvaller geworden, ook als je nu bijvoorbeeld kijkt naar Splinter Cell: Pandora Tomorrow. In de Single Player ben je niet Live Aware (je kunt niet zien wie er Live speelt, en mensen zien niet dat je de SP aan het doen bent). Andere spellen zoals PGR2 ondersteunen dit dan weer gewoon perfect, maar het is geen standaard. Niet erg, maar dat was wel de bedoeling van Microsoft. En het Dashboard Communication wordt ook al zelden gebruikt.
Hopelijk wordt de 3.0 update wat waardevoller, maar ik betwijfel het met de gestelde features (clan mode, voicemail berichtjes, e.d.). Hopelijk komt er uit de MSN integratie wat nuttigs, zodat je bijvoorbeeld via MSN kan zien wie er aan het Liven is.