Nu.nlquote:Meer dan 100.000 banen weg door investeringen in machines
Uitgegeven: 24 maart 2004 11:57
UTRECHT - Kleine en middelgrote bedrijven investeren dit jaar massaal in machines. Zij willen op die manier toekomen met minder personeel. Onder andere hierdoor verdwijnen dit jaar 111.000 banen in de sector. Dat blijkt uit een enquête van TNS NIPO in opdracht van ondernemersorganisatie MKB-Nederland onder 4000 bedrijven.
Begin vorig jaar liep 39 procent van de kleine en middelgrote bedrijven met plannen rond om machines te kopen. Dat was eind vorige maand gestegen tot 46 procent. Zo verwacht 32 procent van de bedrijven de komende maanden in computers en software te investeren. Dat is hoger dan de 27 procent in het topjaar 2000.
Met de nieuwe machines denken de ondernemers dat de productiviteit per werknemer dit jaar zal toenemen met 1,6 procent. In 2003 steeg de productiviteit met 1,0 procent. "Ondernemers zijn verstandig bezig. De loonkosten zijn te hoog, dus doen zij arbeidsvervangende investeringen", aldus MKB-voorzitter L. Hermans woensdag. Vorig jaar verdwenen al 93.000 banen bij bedrijven met minder dan 250 werknemers.
Lonen omhoog, machines minder belasten. Tuurlijk kan je dit via de overheid stimulerenquote:Op woensdag 24 maart 2004 20:17 schreef Kaalhei het volgende:
Denk je dat je dit kan sturen? Als bedrijven beter af zijn met machines dan kiezen ze hiervoor en vice versa.
Dat nadeel is juist een voordeel omdat je een dikke vergrijzing hebt.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:18 schreef Sidekick het volgende:
Zoals het artikel ook al impliceert, heb je door meer machine minder personeel nodig. En daarmee is een hogere productiviteit per werknemer ook wel logisch, maar de vraag is of dat voordeel uiteindelijk wel opweegt tegen de nadelen.
Kijk eens om je heen manquote:Op woensdag 24 maart 2004 20:18 schreef Sidekick het volgende:
Zoals het artikel ook al impliceert, heb je door meer machine minder personeel nodig. En daarmee is een hogere productiviteit per werknemer ook wel logisch, maar de vraag is of dat voordeel uiteindelijk wel opweegt tegen de nadelen.
De 'higher value jobs'.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:44 schreef Num het volgende:
Wie gaat die machines eigenlijk allemaal maken?
Kijk eens om je heen.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:44 schreef Num het volgende:
Wie gaat die machines eigenlijk allemaal maken?
Zullen we maar niet doen, he?quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:18 schreef pberends het volgende:
Lonen omhoog, machines minder belasten. Tuurlijk kan je dit via de overheid stimuleren
Je vroeg hoe je dit kon doen. De voorwaarde hiervan is dat de labour force verantwoord kleiner is, en er krapte op de arbeidsmarkt is ivm de vergrijzing. Dan moet je het pas stimuleren. Nu natuurlijk niet, ik zei al dat ik het niet over de korte temijn had.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:48 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Zullen we maar niet doen, he?
O ja gelukkig hebben we veel hoger opgeleiden (not).quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:47 schreef pberends het volgende:
De 'higher value jobs'.
Ja, ik heb daar ook geen problemen mee. Innovatie is goed. Alleen wanneer het direct tegenstrijdig is met werkgelegenheid, dan mag je dat wel kritisch bekijken.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:46 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Kijk eens om je heen manOnze volledige welvaart hebben we te danken aan technologische innovatie en de daarmee samenhangende innovatie.
Gelukkig is in dit geval marktwerking best geschikt om hier een balans in te vinden.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:52 schreef Sidekick het volgende:
Ja, ik heb daar ook geen problemen mee. Innovatie is goed. Alleen wanneer het direct tegenstrijdig is met werkgelegenheid, dan mag je dat wel kritisch bekijken.
meer machines is een én én verhaal. je moet ook investeren in onderwijs. Met higher value jobs bedoel ik natuurlijk niet alleen de mensen die machines maken, maar ook gebruiken. Wie de machines gaat maken is sowiezo een domme vraag, want die labour die je daar voor nodig hebt staat natuurlijk niet in verhouding tot de mensen die je bespaard die er toch niet zijn op het momemt van de vergrijzing.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:52 schreef Num het volgende:
[..]
O ja gelukkig hebben we veel hoger opgeleiden (not).
En trouwens, inovaties hoeven helemaal niet door hooggeleerder te worden gedaan. Mensen op de werkvloer begrijpen vaak het beste hoe het beter kan. En dat zijn vaak geen 'higher value jobs'.
Maar okee als ik 't allemaal goed begrijp gaan we werk besparen met behulp van machines door mensen aan 't werk te zetten om machines te gaan maken. Nee dat is een oplossing!
En dan nog wat. Die dingen moeten ook worden onderhouden wat nog meer werk zal oplevern. En kan iemand mij vertellen hoe machines in de zorg (grootste werkgever) kunnen worden toegepast?
Tuurlijk, je moet oppassen als je bevolking gemiddeld laagopgeleid is zoals dat in Nederland gebeurt is door de afgelopen kabinetten, die constant hebben lopen bezuinigen op onderwijs ipv er in te investeren.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, ik heb daar ook geen problemen mee. Innovatie is goed. Alleen wanneer het direct tegenstrijdig is met werkgelegenheid, dan mag je dat wel kritisch bekijken.
Je mag het wel kritisch bekijken, maar het is een heel slecht argument om prouductiviteitsverbetering tegen te houden. Op de lange termijn zal het ook voor de werkgelegenheid beter zijn. En het is zo goed als onmogelijk om productiviteitsverbetering tegen te houden.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Leg eens uit.quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:54 schreef Num het volgende:
(even voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen innovaties, het is alleen geen oplossing voor de vergrijzing)
quote:Op woensdag 24 maart 2004 20:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De Nederlandse bevolking is relatief hoogopgeleid.quote:Op woensdag 24 maart 2004 21:02 schreef pberends het volgende:
[..]
Tuurlijk, je moet oppassen als je bevolking gemiddeld laagopgeleid is zoals dat in Nederland gebeurt is door de afgelopen kabinetten, die constant hebben lopen bezuinigen op onderwijs ipv er in te investeren.
quote:Op woensdag 24 maart 2004 21:46 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De Nederlandse bevolking is relatief hoogopgeleid.
idd, maar dan moet het er wel voldoende zijn, om bv iedere werknemer vervangen door machines ah werk te houden, daarom (ook) is economische groei, met daarmee gepaard gaande breedteinvesteringen nodig om oa die mensen aan het werk te blijven houden...quote:Op woensdag 24 maart 2004 21:45 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
... Als we alle goederenproductie volledig gemechaniseerd hebben dan kunnen de mensenhanden werk doen dat alleen door mensen gedaan kan worden. Denken, verzorgen en praten bijvoorbeeld
Ze hebben daar ook meer inwonersquote:Op woensdag 24 maart 2004 21:53 schreef pberends het volgende:
In Duitsland: dubbel zoveel HBO-plussers.
quote:Op woensdag 24 maart 2004 21:57 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ze hebben daar ook meer inwoners
nationmaster.comquote:Map & Graph: Europe: Education: Average years of schooling of adults
Country Description Amount
1. Norway 11.8 (2000)
2. Sweden 11.4 (2000)
3. Switzerland 10.5 (2000)
4. Germany 10.2 (2000)
5. Finland 10.0 (2000)
6. Poland 9.8 (2000)
7. Denmark 9.7 (2000)
8. Netherlands 9.4 (2000)
9. Ireland 9.4 (2000)
10. United Kingdom 9.4 (2000)
11. Belgium 9.3 (2000)