abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17876517
Op dit moment is diesel een flink stuk goedkoper dan benzine terwijl dieselrijders juist de kilometervreters zijn. Diesel is door de roetuitstoot ook veel slechter voor het milieu dan benzine.

Dit lijken me voldoende redenen om een extra heffing op diesel in te voeren. Zalm heeft een extra inkomstenbron en de transportsector wordt gestimuleerd om alternatieven te vinden voor het vrachtvervoer over de weg. Het grenseffect gaat hier niet op omdat de diesel in Duitsland al duurder is.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 21 maart 2004 @ 22:42:07 #2
14827 Kogando
Modelprutser
pi_17876572
Dacht 't niet.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_17876628
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:42 schreef Kogando het volgende:
Dacht 't niet.
En waarom?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_17876718
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:40 schreef du_ke het volgende:
Op dit moment is diesel een flink stuk goedkoper dan benzine terwijl dieselrijders juist de kilometervreters zijn. Diesel is door de roetuitstoot ook veel slechter voor het milieu dan benzine.

Dit lijken me voldoende redenen om een extra heffing op diesel in te voeren. Zalm heeft een extra inkomstenbron en de transportsector wordt gestimuleerd om alternatieven te vinden voor het vrachtvervoer over de weg. Het grenseffect gaat hier niet op omdat de diesel in Duitsland al duurder is.
Dat gaat altijd op, omdat we anders Duitse grensklanten in Nederland verliezen...
  zondag 21 maart 2004 @ 22:48:52 #5
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_17876772
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:40 schreef du_ke het volgende:
Op dit moment is diesel een flink stuk goedkoper dan benzine terwijl dieselrijders juist de kilometervreters zijn. Diesel is door de roetuitstoot ook veel slechter voor het milieu dan benzine.

Dit lijken me voldoende redenen om een extra heffing op diesel in te voeren. Zalm heeft een extra inkomstenbron en de transportsector wordt gestimuleerd om alternatieven te vinden voor het vrachtvervoer over de weg. Het grenseffect gaat hier niet op omdat de diesel in Duitsland al duurder is.
De vaste kosten voor het rijden in 'een diesel' zijn een stuk hoger, dat vergeet je even. Bovendien valt de roetuitstoot best wel mee met de nieuwe dieselmotoren, dacht ik.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_17876831
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:48 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

De vaste kosten voor het rijden in 'een diesel' zijn een stuk hoger, dat vergeet je even.
Dat wist ik op zich wel maar mijn idee is gebasseerd op een reactie op het rekeningrijdenplan van Wilders, het zou wat mijn part gepaard kunnen gaan met lagere vaste lasten.
quote:
Bovendien valt de roetuitstoot best wel mee met de nieuwe dieselmotoren, dacht ik.
Maar het is nog steeds een probleem.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_17876915
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat wist ik op zich wel maar mijn idee is gebasseerd op een reactie op het rekeningrijdenplan van Wilders, het zou wat mijn part gepaard kunnen gaan met lagere vaste lasten.
[..]

Maar het is nog steeds een probleem.
Reageer ook ff op mijn reactie...
pi_17877122
Het lijkt me inderdaad een geweldig idee om de nederlandse transportsector, verder het dal in te trappen waar ze nu al inzitten. Daarnaast mag jij mij vertellen welke alternatieve brandstoffen er dan geschikt zouden zijn voor vracht transport.

Zover ik weet zijn de moderne dieselmotoren trouwens bijna even schoon als benzinemotoren.
pi_17877172
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:53 schreef pberends het volgende:

[..]

Reageer ook ff op mijn reactie...
pi_17877256
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:01 schreef d1rk het volgende:
Het lijkt me inderdaad een geweldig idee om de nederlandse transportsector, verder het dal in te trappen waar ze nu al inzitten. Daarnaast mag jij mij vertellen welke alternatieve brandstoffen er dan geschikt zouden zijn voor vracht transport.
Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 21 maart 2004 @ 23:08:58 #11
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17877334
Je zou natuurlijk ook minder kunnen gaan heffen op benzine om het weer recht te trekken, voorop gesteld dat er uberhaupt een misstand zou zijn.
pi_17877370
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Das ook diesel.
pi_17877470
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Transport over water is slechts in een klein deel van Nederland mogelijk, en onevenredig duur in verhouding tot vrachtvervoer over de weg. Distributiecentra zijn in Nederland veelal gecentraliseerd, hoewel hier natuurlijk economisch gewin tegenover milieu word bevooroordeeld weegt dit in een klein land als nederland mijns inziens wel op tegen de niet gigantische extra vervuiling. Maar ik begreep toch echt uit jouw eerste post dat alternatieve brandstoffen(??) voor jou ook een optie waren, maar je doelt dus op alternatief vervoer, zowel spoor (kosten, bereikbaarheid) als water (duur, en nog meer bereikbaarheid) kampen op dit moment nog met negatieve aspecten die vooralsnog niet weggewerkt kunnen worden.
pi_17877680
Ik had het inderdaad over alternatieve methoden, maar ook brandstoffen zou onderzocht kunnen worden (heb ik niet bijster veel verstand van).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 21 maart 2004 @ 23:24:13 #15
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17877759
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:21 schreef du_ke het volgende:
Ik had het inderdaad over alternatieve methoden, maar ook brandstoffen zou onderzocht kunnen worden (heb ik niet bijster veel verstand van).
Dus jij wilt de transportsector er middels lastenverhoging toe bewegen een alternatieve vorm van brandstof / energie uit te vinden?
Say your prayers
pi_17877760
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:21 schreef du_ke het volgende:
Ik had het inderdaad over alternatieve methoden, maar ook brandstoffen zou onderzocht kunnen worden (heb ik niet bijster veel verstand van).


Ach ik heb ook genoeg mislukte topics geopend.

  zondag 21 maart 2004 @ 23:25:26 #17
3185 Adelante
To let it go now
pi_17877793
als ze nou eerst dat oude benzinekwartje teruggeven,
dan valt dat prijsverschil weer alleszins mee
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zondag 21 maart 2004 @ 23:26:16 #18
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17877823
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Waar dat distributiecentrum staat zegt natuurlijk helemaal niks zolang je niet weet vanuit welke locatie de goederen aan dit centrum geleverd worden.
Say your prayers
pi_18465979
En hup het is weer actueel, Staatssecretaris van Geel is ook voor. Diesel is vervuilender en goedkoper en dat kan niet iszijn redenering .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 16 april 2004 @ 12:58:21 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_18466202
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:

[..]
(het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?).
Jumbo zit er ook nog maar net. . Als er voldoende vestigingen komen, zou het me niks verbazen dat er een extra distributiecentrum komt.

Overigens zitten er veel Jumbo's in het zuiden, dus daarvoor is een distributiecentrum in Brabant dan wel weer erg positief.
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:26:08 #21
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18466821
Als het gaat om milieubescherming op een economisch verantwoordelijk wijze dan zijn verhandelbare vervuilingsrechten het beste alternatief. Een dieselduppie lijkt meer op het domweg willen verhogen van de overheidsinkomsten.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18467090
Laat dieselrijders alsjeblieft met rust zeg, ze betalen toch al veel meer wegenbelasting dan een bezinerijder?
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:38:55 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_18467151
quote:
Staatssecretaris wil verbod op diesel in de stad

AMSTERDAM - Op diesel rijdend vrachtverkeer en taxi's moeten de toegang tot grote steden worden ontzegd, daar pleit Milieu-staatssecretaris Pieter van Geel voor. Hij wil de voor de gezondheid schadelijke uitlaatgassen in de oude binnensteden terugdringen. Dat meldt De Telegraaf vrijdag.

Jaarlijks vallen in Nederland ongeveer vijfduizend doden door de uitstoot van stikstofoxiden en fijne stofdeeltjes uit oude dieselmotoren. Gemeenten zouden volgens Van Geel met lokale verordeningen het dieselverkeer uit de steden moeten weren.

"Ik ben geen dieselhater. Het is niet de bedoeling om dieselvoertuigen het rijden onmogelijk te maken. Maar de huidige op diesel rijdende vrachtwagens zijn gewoon niet zo schoon," zo zegt van Geel in De Telegraaf.
Ben benieuwd hoe Van Geel dan winkels wil bevoorraden? Op de fiets?
pi_18467539
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:38 schreef freako het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe Van Geel dan winkels wil bevoorraden? Op de fiets?
LOL

Heerlijk, al die onhaalbare onzinnige plannetjes van staatsecretarissen
  vrijdag 16 april 2004 @ 14:01:11 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18467666
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:36 schreef Mutant01 het volgende:
Laat dieselrijders alsjeblieft met rust zeg, ze betalen toch al veel meer wegenbelasting dan een bezinerijder?
klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal niet extra belast zouden mogen worrden. Ze betalen alleen hogere vaste kosten terwijl het betalen van variabele kosten juist veel effectiever zou zijn. Ze stoten dan ook veel meer vaste deeltjes uit (tot een factor 10 meen ik) en NOx dan bezinerijders.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18468117
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 14:01 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal niet extra belast zouden mogen worrden. Ze betalen alleen hogere vaste kosten terwijl het betalen van variabele kosten juist veel effectiever zou zijn. Ze stoten dan ook veel meer vaste deeltjes uit (tot een factor 10 meen ik) en NOx dan bezinerijders.
Dan moeten de vaste kosten omlaag. Het verschil tussen de vaste lasten van bezine en dieselrijders is namelijk VEEL te hoog.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:28:18 #27
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18471866
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:24 schreef Sickie het volgende:

[..]

Dus jij wilt de transportsector er middels lastenverhoging toe bewegen een alternatieve vorm van brandstof / energie uit te vinden?
Lastenverhoging, of strenge regelgeving is inderdaad een aansporing tot innovatie. Nu is het makkelijk om de "bekende route" af te leggen. Natuurlijk moet de regelgeving wel realistisch zijn. Het onmogelijke hoeft niet worden verwacht.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:30:22 #28
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18471908
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:28 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Lastenverhoging, of strenge regelgeving is inderdaad een aansporing tot innovatie. Nu is het makkelijk om de "bekende route" af te leggen. Natuurlijk moet de regelgeving wel realistisch zijn. Het onmogelijke hoeft niet worden verwacht.
Het lijkt me eerder een aansporing om niet meer te rijden of varen. Een innovatieve vervoerder heeft sowieso een comparetief voordeel t.o.v. andere vervoerders.
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:35:31 #29
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18472008
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:30 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Het lijkt me eerder een aansporing om niet meer te rijden of varen.
Kan, maar dan zal er innovatieve oplossingen worden gezocht om dat verlies te compenseren.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:36:08 #30
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18472024
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:28 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Lastenverhoging, of strenge regelgeving is inderdaad een aansporing tot innovatie. Nu is het makkelijk om de "bekende route" af te leggen. Natuurlijk moet de regelgeving wel realistisch zijn. Het onmogelijke hoeft niet worden verwacht.
Nee, het geeft juist nauwelijks een prikkel tot innovatie en het brengt omvangrijke economische schade met zich mee. Verhandelbare eigendomsrechten op vervuiling geven ten eerste een zeer sterke prikkel tot innovatie en ten tweede veroorzaaken ze minimale economische schade. In de VS zijn met deze methode zeer goede resultaten gehaald met het verdringen van CFK en lood in benzine. In Singapore hebben ze zelfs verhandelbare eigendomsrechten op het gebruik van de weg gesteld en ook dit werkt zeer efficient.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:37:00 #31
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18472047
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:35 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Kan, maar dan zal er innovatieve oplossingen worden gezocht om dat verlies te compenseren.
Iets als in het buitenland brandstof kopen oid?
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:43:16 #32
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18472153
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:35 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Kan, maar dan zal er innovatieve oplossingen worden gezocht om dat verlies te compenseren.
Neeuh, iedereen heeft te maken met dezelfde prijsstijging en zal het dus gewoon aan de klant doorberekenen. Waar je vroeger dan bij taxi A e10 betaalde en bij taxi B e15, betaal je dan gewoon e20 en e25. Waarom zouden ze hun best gaan doen, hun winst is gelijk gebleven en hun omzet is sterk gestegen?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:43:43 #33
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18472160
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:36 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nee, het geeft juist nauwelijks een prikkel tot innovatie en het brengt omvangrijke economische schade met zich mee.
Het kan idd economische schade met zich meebrengen, en dat is nu juist die prikkel tot innovatie. Als je geen strobreed in de weg wordt gelegd, dan is de drang naar vernieuwing / verbetering / innovatie niet zo aanwezig.
quote:
Verhandelbare eigendomsrechten op vervuiling geven ten eerste een zeer sterke prikkel tot innovatie en ten tweede veroorzaaken ze minimale economische schade. In de VS zijn met deze methode zeer goede resultaten gehaald met het verdringen van CFK en lood in benzine. In Singapore hebben ze zelfs verhandelbare eigendomsrechten op het gebruik van de weg gesteld en ook dit werkt zeer efficient.
Natuurlijk valt er op andere vlakken ook winst te boeken. En er zit ook een grens hoe ver je beperkingen kan opleggen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 16 april 2004 @ 17:51:51 #34
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18472290
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:37 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Iets als in het buitenland brandstof kopen oid?
Die mogelijkheid is er ja. Ik zou dit negatieve effect wel wijten aan het ontbreken van beperkingen in het buitenland ipv van te strakke regelgeving hier.
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:43 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Neeuh, iedereen heeft te maken met dezelfde prijsstijging en zal het dus gewoon aan de klant doorberekenen. Waar je vroeger dan bij taxi A e10 betaalde en bij taxi B e15, betaal je dan gewoon e20 en e25. Waarom zouden ze hun best gaan doen, hun winst is gelijk gebleven en hun omzet is sterk gestegen?
Op een gegeven moment zal de klant het ook niet meer pikken. En als de winst niet gelijk blijft, of de dreiging is daar, dan gaan ze zeker beter hun best doen.

En nu heb ik het vrij abstract over beperkingen om een prikkel te geven. Dit geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor burgers. Om een werkloze aan het werk te krijgen, moet je ook beperkingen opleggen en eisen stellen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_18476029
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:38 schreef freako het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe Van Geel dan winkels wil bevoorraden? Op de fiets?
Inderdaad, echt belachelijk van meneer Geel. Als ze wat willen doen aan oude dieselmotoren kunnen ze die toch aanpakken? Dit verbod zou echt onmogelijke situaties scheppen.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  vrijdag 16 april 2004 @ 21:57:55 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_18478233
De Nummer 1 fout van Politici, Lasten verhogen..
Men moet kosten drukken, niet prijzen verhogen, dat is waarom de Aldi zo een succes is geworden.
Een Aldi regeringsconcept is prima. voor de basis zorgen, das betaalbaar en als je luxe wil koop je dat maar elders.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_18564979
quote:
Milieudefensie wil meer accijns op diesel 20-04-2004

Een accijnsverhoging van tien eurocent op diesel zou een gunstig effect hebben op het terugdringen van luchtvervuiling, het broeikaseffect en files. Dat komt naar voren uit het rapport 'Dirty Diesel Duurder' dat dinsdag door Milieudefensie is gepresenteerd aan de politiek. De milieuorganisatie pleit voor het stapsgewijs invoeren van het 'dieselduppie van Zalm' voor de komende drie jaar.

Volgens het onderzoek boekt het vrachtverkeer over de weg de grootste milieu- en gezondheidswinst door een mogelijke accijnsverhoging. De bijdrage van de transportsector aan luchtvervuiling en het broeikaseffect wordt ruim drie procent lager geraamd met de invoering van accijns.

Ook wordt verwacht dat door een accijnsverhoging van diesel meer dieselrijders overstappen op auto's met schonere motoren, wat een positief effect heeft op de gezondheid voor omwonenden van snelwegen. Duurdere diesel zorgt ook voor een afname van files. Verwacht wordt dat personenauto's 1,3 procent minder kilometers gaan maken en vrachtwagens 1,5 procent minder.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft al laten weten niets te zien in zo'n plan. Een accijnsverhoging van 10 eurocent op diesel is volgens TLN volstrekt niet effectief en resulteert slechts in een ongewenste lastenverzwaring voor het wegvervoer in economisch moeilijke tijden. Vrachtwagenmotoren zijn al zeker 60 procent schoner geworden en verwacht wordt dat in 2009 de uitstoot nog eens 70 procent zal dalen.

Bij een stijging van de dieselprijs, zegt TLN dat Nederlandse vervoerders net zo lief in het buitenland tanken, wat betekent dat Zalm 35 cent accijns per liter verliest. De TLN herinnert de overheid vervolgens aan de dieselcrisis in 2000. Toen zorgde de hoge olieprijs voor grote onrust in de sector.
[Copyright 2004, Novum]
www.nieuws.nl
  dinsdag 20 april 2004 @ 17:51:21 #38
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18565391
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 17:32 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

www.nieuws.nl
Lastenverzwaring, comperatieve nadelen, dead-weightloss, inefficiente besparingen ga maar door. Terwijl met een systeem van verhandelbare vervuilingsrechten deze problemen niet tot nauwelijks heeft. Zou Milieudefensie toch zeker moeten weten.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:11:53 #39
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18565886
Het gunstige effect op het broeikaseffect mogen ze me ook wel eens uitleggen. Het staat immers allerminst vast dat het door de mens uitgestote CO2 komt.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:53:47 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_18566693
Milieu technisch is het onzin,
Als men gewoon de roetpartiekelfilter verplicht maakt is er niets loos. #
Het brandstof verbruik bij een diesel ligt stukken lager, als iedereen diesel zou rijden, dan zouden de Geitenneukers goed wakker liggen.
Als dan biodiesel dan eens gepromoot zou worden, dan hebben de nieuw EU leden ook gelijk een bloeiende landbouw met al die plantaardige olie.
Bovendien is de Dieselmotor technisch lang niet zo uitontwikkeld als de benzine motor.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 20 april 2004 @ 20:28:48 #41
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_18569333
Dit "spelletje" doe ze al jaren, nu is diesel weer aan de beurt. Dat betekend dat er weer meer mensen op LPG gaan rijden, waarvan ze dan weer over een paar jaar de lasten gaan verhogen met een een of ander excuus.

Milieutechnisch is Diesel inderdaad in bepaalde opzichten schadelijker, het gaat dan om de roetuitstoot, maar dat is op te vangen met een filter, wat binnen afzienbare tijd voor de meeste moteren toch een must wordt om de europese emissie eisen te halen waarmee het net zo schoon of schoner is als benzine.

Dan heb je natuurlijk nog Benzine, maar nu komt het, de meest milieuvriendelijke brandstof is nog altijd LPG (prestaties van de auto worden wel iets lager). Logisch Dat deze brandstof extra zwaar belast wordt met wegenbelasting! (centjes verdienen voor het rijk dus) Bovendien is LPG een "" afval" product bij het raffineren van diesel en benzine. Nog beroerder, het wordt meestal afgefakkeld (opgestookt zonder er gebuik van te maken).
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_18570075
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 17:36 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nee, het geeft juist nauwelijks een prikkel tot innovatie en het brengt omvangrijke economische schade met zich mee. Verhandelbare eigendomsrechten op vervuiling geven ten eerste een zeer sterke prikkel tot innovatie en ten tweede veroorzaaken ze minimale economische schade. In de VS zijn met deze methode zeer goede resultaten gehaald met het verdringen van CFK en lood in benzine. In Singapore hebben ze zelfs verhandelbare eigendomsrechten op het gebruik van de weg gesteld en ook dit werkt zeer efficient.
Heb je een link met meer info over die verhandelbare emissie- en eigendomsrechten? En vooral de resultaten daarvan.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  dinsdag 20 april 2004 @ 22:41:41 #43
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18573370
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 20:54 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Heb je een link met meer info over die verhandelbare emissie- en eigendomsrechten? En vooral de resultaten daarvan.
Dit is wel een aardig artikel: http://www.economics.unim(...)ngadharanEcon11.html

Stukje eruit:
quote:
Tradable Permits

Most of the tradable permit programs have been initiated in the United States. Some of the important ones include the Environmental Protection Agency’s Emissions Trading Program for the regulation of clean air, the Wisconsin system of tradable discharge permits for the management of water quality, the Lead Permits program launched to decrease the lead content in gasoline, and the Acid rain program to reduce sulphur dioxide emissions. Some of these programs have been very successful, like the Lead reduction program where the market was allowed to function free of heavy restrictions and thus resulted in vigorous trading with substantial cost savings. In contrast the Emissions Trading Program had stringent restrictions on trading and this led to significant transactions costs and uncertainty and therefore hampered the realisation of potential cost savings.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')