abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17876517
Op dit moment is diesel een flink stuk goedkoper dan benzine terwijl dieselrijders juist de kilometervreters zijn. Diesel is door de roetuitstoot ook veel slechter voor het milieu dan benzine.

Dit lijken me voldoende redenen om een extra heffing op diesel in te voeren. Zalm heeft een extra inkomstenbron en de transportsector wordt gestimuleerd om alternatieven te vinden voor het vrachtvervoer over de weg. Het grenseffect gaat hier niet op omdat de diesel in Duitsland al duurder is.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 21 maart 2004 @ 22:42:07 #2
14827 Kogando
Modelprutser
pi_17876572
Dacht 't niet.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_17876628
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:42 schreef Kogando het volgende:
Dacht 't niet.
En waarom?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_17876718
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:40 schreef du_ke het volgende:
Op dit moment is diesel een flink stuk goedkoper dan benzine terwijl dieselrijders juist de kilometervreters zijn. Diesel is door de roetuitstoot ook veel slechter voor het milieu dan benzine.

Dit lijken me voldoende redenen om een extra heffing op diesel in te voeren. Zalm heeft een extra inkomstenbron en de transportsector wordt gestimuleerd om alternatieven te vinden voor het vrachtvervoer over de weg. Het grenseffect gaat hier niet op omdat de diesel in Duitsland al duurder is.
Dat gaat altijd op, omdat we anders Duitse grensklanten in Nederland verliezen...
  zondag 21 maart 2004 @ 22:48:52 #5
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_17876772
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:40 schreef du_ke het volgende:
Op dit moment is diesel een flink stuk goedkoper dan benzine terwijl dieselrijders juist de kilometervreters zijn. Diesel is door de roetuitstoot ook veel slechter voor het milieu dan benzine.

Dit lijken me voldoende redenen om een extra heffing op diesel in te voeren. Zalm heeft een extra inkomstenbron en de transportsector wordt gestimuleerd om alternatieven te vinden voor het vrachtvervoer over de weg. Het grenseffect gaat hier niet op omdat de diesel in Duitsland al duurder is.
De vaste kosten voor het rijden in 'een diesel' zijn een stuk hoger, dat vergeet je even. Bovendien valt de roetuitstoot best wel mee met de nieuwe dieselmotoren, dacht ik.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_17876831
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:48 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

De vaste kosten voor het rijden in 'een diesel' zijn een stuk hoger, dat vergeet je even.
Dat wist ik op zich wel maar mijn idee is gebasseerd op een reactie op het rekeningrijdenplan van Wilders, het zou wat mijn part gepaard kunnen gaan met lagere vaste lasten.
quote:
Bovendien valt de roetuitstoot best wel mee met de nieuwe dieselmotoren, dacht ik.
Maar het is nog steeds een probleem.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_17876915
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:50 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat wist ik op zich wel maar mijn idee is gebasseerd op een reactie op het rekeningrijdenplan van Wilders, het zou wat mijn part gepaard kunnen gaan met lagere vaste lasten.
[..]

Maar het is nog steeds een probleem.
Reageer ook ff op mijn reactie...
pi_17877122
Het lijkt me inderdaad een geweldig idee om de nederlandse transportsector, verder het dal in te trappen waar ze nu al inzitten. Daarnaast mag jij mij vertellen welke alternatieve brandstoffen er dan geschikt zouden zijn voor vracht transport.

Zover ik weet zijn de moderne dieselmotoren trouwens bijna even schoon als benzinemotoren.
pi_17877172
quote:
Op zondag 21 maart 2004 22:53 schreef pberends het volgende:

[..]

Reageer ook ff op mijn reactie...
pi_17877256
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:01 schreef d1rk het volgende:
Het lijkt me inderdaad een geweldig idee om de nederlandse transportsector, verder het dal in te trappen waar ze nu al inzitten. Daarnaast mag jij mij vertellen welke alternatieve brandstoffen er dan geschikt zouden zijn voor vracht transport.
Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 21 maart 2004 @ 23:08:58 #11
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17877334
Je zou natuurlijk ook minder kunnen gaan heffen op benzine om het weer recht te trekken, voorop gesteld dat er uberhaupt een misstand zou zijn.
pi_17877370
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Das ook diesel.
pi_17877470
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Transport over water is slechts in een klein deel van Nederland mogelijk, en onevenredig duur in verhouding tot vrachtvervoer over de weg. Distributiecentra zijn in Nederland veelal gecentraliseerd, hoewel hier natuurlijk economisch gewin tegenover milieu word bevooroordeeld weegt dit in een klein land als nederland mijns inziens wel op tegen de niet gigantische extra vervuiling. Maar ik begreep toch echt uit jouw eerste post dat alternatieve brandstoffen(??) voor jou ook een optie waren, maar je doelt dus op alternatief vervoer, zowel spoor (kosten, bereikbaarheid) als water (duur, en nog meer bereikbaarheid) kampen op dit moment nog met negatieve aspecten die vooralsnog niet weggewerkt kunnen worden.
pi_17877680
Ik had het inderdaad over alternatieve methoden, maar ook brandstoffen zou onderzocht kunnen worden (heb ik niet bijster veel verstand van).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 21 maart 2004 @ 23:24:13 #15
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17877759
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:21 schreef du_ke het volgende:
Ik had het inderdaad over alternatieve methoden, maar ook brandstoffen zou onderzocht kunnen worden (heb ik niet bijster veel verstand van).
Dus jij wilt de transportsector er middels lastenverhoging toe bewegen een alternatieve vorm van brandstof / energie uit te vinden?
Say your prayers
pi_17877760
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:21 schreef du_ke het volgende:
Ik had het inderdaad over alternatieve methoden, maar ook brandstoffen zou onderzocht kunnen worden (heb ik niet bijster veel verstand van).


Ach ik heb ook genoeg mislukte topics geopend.

  zondag 21 maart 2004 @ 23:25:26 #17
3185 Adelante
To let it go now
pi_17877793
als ze nou eerst dat oude benzinekwartje teruggeven,
dan valt dat prijsverschil weer alleszins mee
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  zondag 21 maart 2004 @ 23:26:16 #18
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17877823
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Waar dat distributiecentrum staat zegt natuurlijk helemaal niks zolang je niet weet vanuit welke locatie de goederen aan dit centrum geleverd worden.
Say your prayers
pi_18465979
En hup het is weer actueel, Staatssecretaris van Geel is ook voor. Diesel is vervuilender en goedkoper en dat kan niet iszijn redenering .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 16 april 2004 @ 12:58:21 #20
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_18466202
quote:
Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:

[..]
(het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?).
Jumbo zit er ook nog maar net. . Als er voldoende vestigingen komen, zou het me niks verbazen dat er een extra distributiecentrum komt.

Overigens zitten er veel Jumbo's in het zuiden, dus daarvoor is een distributiecentrum in Brabant dan wel weer erg positief.
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:26:08 #21
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18466821
Als het gaat om milieubescherming op een economisch verantwoordelijk wijze dan zijn verhandelbare vervuilingsrechten het beste alternatief. Een dieselduppie lijkt meer op het domweg willen verhogen van de overheidsinkomsten.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18467090
Laat dieselrijders alsjeblieft met rust zeg, ze betalen toch al veel meer wegenbelasting dan een bezinerijder?
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 16 april 2004 @ 13:38:55 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_18467151
quote:
Staatssecretaris wil verbod op diesel in de stad

AMSTERDAM - Op diesel rijdend vrachtverkeer en taxi's moeten de toegang tot grote steden worden ontzegd, daar pleit Milieu-staatssecretaris Pieter van Geel voor. Hij wil de voor de gezondheid schadelijke uitlaatgassen in de oude binnensteden terugdringen. Dat meldt De Telegraaf vrijdag.

Jaarlijks vallen in Nederland ongeveer vijfduizend doden door de uitstoot van stikstofoxiden en fijne stofdeeltjes uit oude dieselmotoren. Gemeenten zouden volgens Van Geel met lokale verordeningen het dieselverkeer uit de steden moeten weren.

"Ik ben geen dieselhater. Het is niet de bedoeling om dieselvoertuigen het rijden onmogelijk te maken. Maar de huidige op diesel rijdende vrachtwagens zijn gewoon niet zo schoon," zo zegt van Geel in De Telegraaf.
Ben benieuwd hoe Van Geel dan winkels wil bevoorraden? Op de fiets?
pi_18467539
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:38 schreef freako het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe Van Geel dan winkels wil bevoorraden? Op de fiets?
LOL

Heerlijk, al die onhaalbare onzinnige plannetjes van staatsecretarissen
  vrijdag 16 april 2004 @ 14:01:11 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18467666
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 13:36 schreef Mutant01 het volgende:
Laat dieselrijders alsjeblieft met rust zeg, ze betalen toch al veel meer wegenbelasting dan een bezinerijder?
klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal niet extra belast zouden mogen worrden. Ze betalen alleen hogere vaste kosten terwijl het betalen van variabele kosten juist veel effectiever zou zijn. Ze stoten dan ook veel meer vaste deeltjes uit (tot een factor 10 meen ik) en NOx dan bezinerijders.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')