En waarom?quote:Op zondag 21 maart 2004 22:42 schreef Kogando het volgende:
Dacht 't niet.
Dat gaat altijd op, omdat we anders Duitse grensklanten in Nederland verliezen...quote:Op zondag 21 maart 2004 22:40 schreef du_ke het volgende:
Op dit moment is diesel een flink stuk goedkoper dan benzine terwijl dieselrijders juist de kilometervreters zijn. Diesel is door de roetuitstoot ook veel slechter voor het milieu dan benzine.
Dit lijken me voldoende redenen om een extra heffing op diesel in te voeren. Zalm heeft een extra inkomstenbron en de transportsector wordt gestimuleerd om alternatieven te vinden voor het vrachtvervoer over de weg. Het grenseffect gaat hier niet op omdat de diesel in Duitsland al duurder is.
De vaste kosten voor het rijden in 'een diesel' zijn een stuk hoger, dat vergeet je even. Bovendien valt de roetuitstoot best wel mee met de nieuwe dieselmotoren, dacht ik.quote:Op zondag 21 maart 2004 22:40 schreef du_ke het volgende:
Op dit moment is diesel een flink stuk goedkoper dan benzine terwijl dieselrijders juist de kilometervreters zijn. Diesel is door de roetuitstoot ook veel slechter voor het milieu dan benzine.
Dit lijken me voldoende redenen om een extra heffing op diesel in te voeren. Zalm heeft een extra inkomstenbron en de transportsector wordt gestimuleerd om alternatieven te vinden voor het vrachtvervoer over de weg. Het grenseffect gaat hier niet op omdat de diesel in Duitsland al duurder is.
Dat wist ik op zich wel maar mijn idee is gebasseerd op een reactie op het rekeningrijdenplan van Wilders, het zou wat mijn part gepaard kunnen gaan met lagere vaste lasten.quote:Op zondag 21 maart 2004 22:48 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De vaste kosten voor het rijden in 'een diesel' zijn een stuk hoger, dat vergeet je even.
Maar het is nog steeds een probleem.quote:Bovendien valt de roetuitstoot best wel mee met de nieuwe dieselmotoren, dacht ik.
Reageer ook ff op mijn reactie...quote:Op zondag 21 maart 2004 22:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat wist ik op zich wel maar mijn idee is gebasseerd op een reactie op het rekeningrijdenplan van Wilders, het zou wat mijn part gepaard kunnen gaan met lagere vaste lasten.
[..]
Maar het is nog steeds een probleem.
quote:Op zondag 21 maart 2004 22:53 schreef pberends het volgende:
[..]
Reageer ook ff op mijn reactie...
Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.quote:Op zondag 21 maart 2004 23:01 schreef d1rk het volgende:
Het lijkt me inderdaad een geweldig idee om de nederlandse transportsector, verder het dal in te trappen waar ze nu al inzitten. Daarnaast mag jij mij vertellen welke alternatieve brandstoffen er dan geschikt zouden zijn voor vracht transport.
Das ook diesel.quote:Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Transport over water is slechts in een klein deel van Nederland mogelijk, en onevenredig duur in verhouding tot vrachtvervoer over de weg. Distributiecentra zijn in Nederland veelal gecentraliseerd, hoewel hier natuurlijk economisch gewin tegenover milieu word bevooroordeeld weegt dit in een klein land als nederland mijns inziens wel op tegen de niet gigantische extra vervuiling. Maar ik begreep toch echt uit jouw eerste post dat alternatieve brandstoffen(??) voor jou ook een optie waren, maar je doelt dus op alternatief vervoer, zowel spoor (kosten, bereikbaarheid) als water (duur, en nog meer bereikbaarheid) kampen op dit moment nog met negatieve aspecten die vooralsnog niet weggewerkt kunnen worden.quote:Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Dus jij wilt de transportsector er middels lastenverhoging toe bewegen een alternatieve vorm van brandstof / energie uit te vinden?quote:Op zondag 21 maart 2004 23:21 schreef du_ke het volgende:
Ik had het inderdaad over alternatieve methoden, maar ook brandstoffen zou onderzocht kunnen worden (heb ik niet bijster veel verstand van).
quote:Op zondag 21 maart 2004 23:21 schreef du_ke het volgende:
Ik had het inderdaad over alternatieve methoden, maar ook brandstoffen zou onderzocht kunnen worden (heb ik niet bijster veel verstand van).
Waar dat distributiecentrum staat zegt natuurlijk helemaal niks zolang je niet weet vanuit welke locatie de goederen aan dit centrum geleverd worden.quote:Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
Er valt te denken aan transport over het water of over het spoor. Ook kunnen bedrijven hun vestigingen en leveranciers logistiek wat beter op elkaar afstemmen. (het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?). En het zou juist als een stimulans voor de transportsector kunnen werken! Het ontwikkelen van alternatieven zou zomaar een hoop geld kunnen besparen.
Jumbo zit er ook nog maar net.quote:Op zondag 21 maart 2004 23:06 schreef du_ke het volgende:
[..]
(het is toch dwaas dat supermarkten van Jumbo in Groningen worden bevoorraad door een distributiecentrum in Brabant?).
Ben benieuwd hoe Van Geel dan winkels wil bevoorraden? Op de fiets?quote:Staatssecretaris wil verbod op diesel in de stad
AMSTERDAM - Op diesel rijdend vrachtverkeer en taxi's moeten de toegang tot grote steden worden ontzegd, daar pleit Milieu-staatssecretaris Pieter van Geel voor. Hij wil de voor de gezondheid schadelijke uitlaatgassen in de oude binnensteden terugdringen. Dat meldt De Telegraaf vrijdag.
Jaarlijks vallen in Nederland ongeveer vijfduizend doden door de uitstoot van stikstofoxiden en fijne stofdeeltjes uit oude dieselmotoren. Gemeenten zouden volgens Van Geel met lokale verordeningen het dieselverkeer uit de steden moeten weren.
"Ik ben geen dieselhater. Het is niet de bedoeling om dieselvoertuigen het rijden onmogelijk te maken. Maar de huidige op diesel rijdende vrachtwagens zijn gewoon niet zo schoon," zo zegt van Geel in De Telegraaf.
LOLquote:Op vrijdag 16 april 2004 13:38 schreef freako het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe Van Geel dan winkels wil bevoorraden? Op de fiets?
klopt, maar dat wil niet zeggen dat ze helemaal niet extra belast zouden mogen worrden. Ze betalen alleen hogere vaste kosten terwijl het betalen van variabele kosten juist veel effectiever zou zijn. Ze stoten dan ook veel meer vaste deeltjes uit (tot een factor 10 meen ik) en NOx dan bezinerijders.quote:Op vrijdag 16 april 2004 13:36 schreef Mutant01 het volgende:
Laat dieselrijders alsjeblieft met rust zeg, ze betalen toch al veel meer wegenbelasting dan een bezinerijder?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |