Oh, dat gebeurt met KaZaa toch wel.quote:1. Mensen gaan dus niet naar een traditionele cd-winkel voor een 'hot item', wat uiteindelijk een aantal winkels de kop zal gaan kosten,
Dat was het al. KaZaa is goedkoper.quote:2. Het wordt voor de consument nog maar eens duidelijk gemaakt dat cd-winkels heel duur zijn.
terwijl de INKOOPSPRIJS voor de cd-winkels op 19,30 excl. ligt.quote:Op donderdag 18 maart 2004 21:58 schreef devv05 het volgende:
Hier in de CD winkel ook gewoon 14.99 hoor?
Wat dacht je? Universal heeft er baat bij te scoren met hun product, en door 'm voor achterllijk lage prijzen aan non-traditionals te verkopen, zodat Blokker en Kruidvat enz. er bijelkaar 100.000 afnemen, hebben ze platina binnen. Maar voor de moeilijkere produkten, hebben ze de traditionals wel weer nodig.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:03 schreef calvobbes het volgende:
Volgens mij zijn het eerder acties van de Blokker en Kruidvat, dan van de platenmaatschappij.
In Groningen kregen 100 mensen bij de Mediamarkt een DVD speler erbij. Denk niet dat Universal dat betaald.
Waarom zou een platenmaatschappij zo'n cd/ DVD te goedkoop verkopen?
Het product Borsato verkoopt ook wel als die 10 euro duurder is.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:05 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wat dacht je? Universal heeft er baat bij te scoren met hun product
Nee, toevallig niet. Maar ik werk wel in 'de industrie', en ik zie ik langzaam door de maatschappijen zijn naar de klote gaan.....quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:03 schreef wouter37 het volgende:
werkt je toevalling in een cd-winkel??
Als een Free Record Shop, Plato, Waterput of welke cd-winkel dan ook de DVD voor 24,99 aanbiedt, terwijl het Kruidvat twee deuren verderop 'm voor 14,99 hebben lopen, dan verkoopt 'ie dus niet.......quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:07 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Het product Borsato verkoopt ook wel als die 10 euro duurder is.
Als ze willen scoren met goedkope cd's kunnen ze dat beter met andere artiesten doen....
* Niet mee eens is.quote:Op donderdag 18 maart 2004 21:57 schreef TheSilentEnigma het volgende:
2. Het wordt voor de consument nog maar eens duidelijk gemaakt dat cd-winkels heel duur zijn.
Omdat jij dus als een van de zeldzame mensen bent die wel inzien dat een eurootje of 18 een normale prijs voor een cd is, en dat een kopietjje daar niet aan kan tippen.....quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef pfaf het volgende:
[..]
* Niet mee eens is.
Voor die uuuren aan plezier die ik voor 20 Euro heb kan ik, behalve een stuiterbal, niets vergelijkbaars kopen.
And damn proudquote:Op donderdag 18 maart 2004 22:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Omdat jij dus als een van de zeldzame mensen bent die wel inzien dat een eurootje of 18 een normale prijs voor een cd is, en dat een kopietjje daar niet aan kan tippen.....
je hebt toch echt veel meer plezier als je voor die 20 euro 2 dvd's kan kopen bij de blokker...(figuurlijk)quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef pfaf het volgende:
[..]
* Niet mee eens is.
Voor die uuuren aan plezier die ik voor 20 Euro heb kan ik, behalve een stuiterbal, niets vergelijkbaars kopen.
Ik zie nu, dat ik de OP verkeerd gelezen heb.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:13 schreef marteltor het volgende:
[..]
je hebt toch echt veel meer plezier als je voor die 20 euro 2 dvd's kan kopen bij de blokker...(figuurlijk)
Ik zie dat ook wel in maar als ik hem veel goedkoper bij Blokker kan krijgen dan koop ik hem echt wel daar.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Omdat jij dus als een van de zeldzame mensen bent die wel inzien dat een eurootje of 18 een normale prijs voor een cd is, en dat een kopietjje daar niet aan kan tippen.....
Maar mijn punt is dus dat 'ie bij Blokker goedkoper ligt omdat de platenmaatschappij met de handel loopt te kutten. Als Sorbo een nieuw soort spons introduceert, ligt 'ie toch ook niet in de cd-winkels onder de inkoopsprijs voor de huishoudwinkelsquote:Op donderdag 18 maart 2004 22:15 schreef MuadDib het volgende:
[..]
Ik zie dat ook wel in maar als ik hem veel goedkoper bij Blokker kan krijgen dan koop ik hem echt wel daar.
Ach, er zijn ook veel mensen die cd's kopen bij de FRS terwijl 200 meter verder een Madiamarkt is waar de cd's 7-10 euro goedkoper zijn.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Als een Free Record Shop, Plato, Waterput of welke cd-winkel dan ook de DVD voor 24,99 aanbiedt, terwijl het Kruidvat twee deuren verderop 'm voor 14,99 hebben lopen, dan verkoopt 'ie dus niet.......
sorry maar dat is al lang zo. Ik koop veel cd's, meestal van niet zo bekende bands, maar die vind ik echt niet bij de platenzaak. Ik koop dan ook 80% van mijn nieuwe cd's of meer via het internet, nlstore enzo, omdat het daar wel te koop is en degene die wel in de winkels liggen vaak alsnog goedkoper zijn dan in die winkel.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Snapt niemand mijn punt dan? Dat ik mij druk maak over de ondergang van cd-winkels? Dat er straks geen onbekende of minder commerciele muzikant de kans meer krijgt om zijn/haar/hun kunsten te delen met andere muziekliefhebbers? Omdat er geen cd-winkel meer overblijft,
Nope, zijn maar een paar winkels, de airplay telt veel meer geloof ik.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:26 schreef ranja het volgende:
[..]
Ik weet trouwens niet of de verkoop van dvd's bij kruidvat meetelt voor hitlijsten?
Weet ik eigenlijk ook niet, maar de hitlijsten stellen sowieso niet meer zoveel voor, nu er zoveel verschillende zijn. Geeft nogal een vertekend beeld, denk je niet?quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:26 schreef ranja het volgende:
[..]
Ach, er zijn ook veel mensen die cd's kopen bij de FRS terwijl 200 meter verder een Madiamarkt is waar de cd's 7-10 euro goedkoper zijn.
Ik weet trouwens niet of de verkoop van dvd's bij kruidvat meetelt voor hitlijsten?
Ik vind dat je een goed gesorteerde cd-winkel kunt vergelijken met een soort museumpje. Oude, stoffige winkels waar het muf ruikt, en waar je cd's opduikt waarvan je dacht dat ze allang niet meer verkrijgbaar waren............quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:28 schreef ranja het volgende:
[..]
sorry maar dat is al lang zo. Ik koop veel cd's, meestal van niet zo bekende bands, maar die vind ik echt niet bij de platenzaak. Ik koop dan ook 80% van mijn nieuwe cd's of meer via het internet, nlstore enzo, omdat het daar wel te koop is en degene die wel in de winkels liggen vaak alsnog goedkoper zijn dan in die winkel.
Dat is leuk aan een cdwinkel. Dat is juist wat jammer is aan de FRS en vergelijkbare shops.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik vind dat je een goed gesorteerde cd-winkel kunt vergelijken met een soort museumpje. Oude, stoffige winkels waar het muf ruikt, en waar je cd's opduikt waarvan je dacht dat ze allang niet meer verkrijgbaar waren............
Nee, dat denk ik niet. Als een cd-winkel met de Kruidvat-prijs mee zou gaan, is het verlies 19,30-14,95=4,35 per dvd. Dit kan alleen meer opleveren als iedereen die een Borsato koopt, ook nog minsten voor 20 extra koopt. En aangezien Borsato-fans vaak echt alleen voor hem komen.....quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:34 schreef chocolatemoeze het volgende:
Ik vind 15¤ voor een muziek-dvd best redelijk. Ook al issie van Marco Borsato.
Maar anywayz, denk je niet dat een "topper" zoals Borsato uiteindelijk netto méér in het laatje brengt dan als ie voor 18¤ bij een cd-winkel ligt?
Plus je spreekt direct de doelgroep aan = nog meer inkomsten.
Heb laatst dus zo'n winkel ontdekt in Ede. Paar LP'tjes, 2eHandsjes, shirtjes, ontzetten veel aanbiedingen (bij binnenkomst een stapel Dust Bunnies voor 4,99!!) en echt een ontzettend uitgebreid assortiment. Nou, dat begin ik dus helemaal te gloeien!quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:36 schreef ranja het volgende:
ok maar dan heb je het meer over een winkel als Da Capo waar je lp's en 2e hands spul koopt.... niet nieuwe albums als ze net uit zijn. hoewel... die hebben ze ook wel... maar die zullen nooit iets van Borsato in de winkel zetten. Of van Britney. Dus is dat sowieso geen partij, wordt zo'n winkel niet benadeeld door Kruidvat
Kan ik me voorstellen... maar zo'n winkel heeft volgens mij alleen maar voordeel van dat mensen bij een FRS wegblijven. Kan me niet voorstellen dat ze erg veel gelijk publiek trekken...quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Heb laatst dus zo'n winkel ontdekt in Ede. Paar LP'tjes, 2eHandsjes, shirtjes, ontzetten veel aanbiedingen (bij binnenkomst een stapel Dust Bunnies voor 4,99!!) en echt een ontzettend uitgebreid assortiment. Nou, dat begin ik dus helemaal te gloeien!
Feit blijft dat iedere cd of dvd die een FRS of Kruidvat verkoopt, niet door hun verkocht wordt. Maar nogmaals: het gaat mij om het feit dat een maatschappij door middel van retail via een drogisterij haar eigen handel verloochentquote:Op donderdag 18 maart 2004 22:43 schreef ranja het volgende:
[..]
Kan ik me voorstellen... maar zo'n winkel heeft volgens mij alleen maar voordeel van dat mensen bij een FRS wegblijven. Kan me niet voorstellen dat ze erg veel gelijk publiek trekken...
Ik ben een die-hard winkelganger, maar ik ben nog steeds van mening dat de prijs van CD's omlaag kan. Ik ben namelijk ook nog steeds een die-hard omrekenaar en 18 euro is 40 gulden. 10 tot 12 euro lijkt me een prima bedrag.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Omdat jij dus als een van de zeldzame mensen bent die wel inzien dat een eurootje of 18 een normale prijs voor een cd is, en dat een kopietjje daar niet aan kan tippen.....
Daar heb je gelijk in. Ik snap niet waarom ze dit doen. Ik blijf toch wel naar de cdwinkel gaan voor zoiets.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Als een Free Record Shop, Plato, Waterput of welke cd-winkel dan ook de DVD voor 24,99 aanbiedt, terwijl het Kruidvat twee deuren verderop 'm voor 14,99 hebben lopen, dan verkoopt 'ie dus niet.......
CD-winkels verkopen toch ook geen shampoo??
Niet bij de FRS misschien. Maar dat kan Universal niet schelen, die krijgen hun inkoopprijs toch wel. Ook als die goedkoper word verkocht.quote:Op donderdag 18 maart 2004 22:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Als een Free Record Shop, Plato, Waterput of welke cd-winkel dan ook de DVD voor 24,99 aanbiedt, terwijl het Kruidvat twee deuren verderop 'm voor 14,99 hebben lopen, dan verkoopt 'ie dus niet.......
Plato Groningen rules!quote:Op vrijdag 19 maart 2004 22:37 schreef bukgeit het volgende:
Plato Groningen heeft vijf Borsato-DVD's ingekocht en daar denken we de rest van het jaar mee toe te kunnen.
De MediaMarkt hier in Groningen had er om 5 uur vanmiddag al 1004 verkocht, de 500 gelukkigen met gratis DVD-speler meegerekend.
dat kan ik beter, tijd voor een interne sollicitatiequote:Op vrijdag 19 maart 2004 10:53 schreef Verbal het volgende:
Universal is sowieso een kutmaatschappij, met verkopers die nol komma nul verstand van muziek hebben, een distributiesysteem dat veel duurder is dan nodig (twee cd's apart verpakt per colli af laten leveren bij een platenzaak terwijl de dag erna toch al een zending van 40 cd's komt (verspreid over 4 dozen waar er 25 in kunnen), vertegenwoordigers die door de platenhandelaar overtuigd moeten worden dat die nieuwe plaat van die band wèl bij hun uitkomt en-mogen-we-er-alsjeblieft-20-van-bestellen etcetera.
Maar het enige dat ze kunnen is zeiken op Kazaa.
V.
quote:Dat de CD-versie van de Marco Borsato DVD ‘Zien’niet voor de CD-winkeliers in de handel zou komen, zette al kwaad bloed bij de kleine CD-winkels , maar nu is het echt oorlog met platenmaatschappij Universal.
Op het messageboard van de website van het vakblad Muziek en Beeld staan binnen een dag al meer dan dertig ziedende reacties op een artikel over de prijzenslag rond de Borsato-DVD. De DVD is bij niet-traditionele verkooppunten als drogisterijketen Het Kruidvat verkrijgbaar voor 14,99 euro, ver onder de inkoopprijs. Het Kruidvat strooit zout in de wonde door in de media te verklaren daar nog op te verdienen en dus de DVD’s met fikse korting van Universal heeft uitgeleverd gekregen. Elektronicaketen MediaMarkt geeft zelfs de eerste honderd kopers gratis DVD-spelers om maar shop traffic te genereren. Sommige kleine CD-winkeliers roepen daarom als tegenactie op het messageboard op tot mailbommen naar Universal, of opperen zelfs zelfgebrande illegale kopieën te gaan verkopen voor 5 euro.
“Ik ben zo pissig dat ik geen zaken meer ga doen met Universal”, verwoordt Herman Jalink, eigenaar van de Gelderse CD-winkel Pepijn in Velp zijn woede. Die stap is opmerkelijk omdat Jalink als specialist in Keltisch repertoire een van de adviseurs was van de zeer succesvolle Universal verzamelalbum serie Celtic Myst, waarvan de tot nu vijf verschenen delen afzonderlijk meer dan 40.000 stuks verkochten. Om zijn afkeuring te laten blijken koopt Jalink zijn Universal materiaal voortaan met een omweg via distributeur Rigusound in.
Jalink had vrijdagmiddag slechts twee van zijn dertig nog bij Universal bestelde exemplaren verkocht. “Door de paginagrote advertenties denken de klanten dat de Borsato DVD goedkoper is bij Het Kruidvat.” Jalink rekent voor dat zelfs met inkoopkorting de inkoopprijs van de Borsato DVD 18,20 euro is. Met 19% BTW wordt dat 21,65 euro. “Om er nog wat aan te verdienen zou ik hem voor 27,99 euro moeten verkopen, en normaal gesproken zou ik er zo’n 300 a 400 van kunnen verkopen.” Jalink voelt zich nu gedwongen de DVD met bijna 7 euro verlies voor 14,75 euro te verkopen. Nabestellingen zal hij niet meer verrichten.
Bij Universal was vrijdagmiddag niemand bereikbaar om commentaar te leveren. De vergaderingen met de sales afdeling lopen waarschijnlijk door deze kwestie al urenlang uit.
idd erggggquote:Op zondag 21 maart 2004 19:04 schreef Djaser het volgende:
Kut FRS naar de knoppen doordat de cds tegenvoordige bij Kruitvat goedkoper liggen.
Graag wil ik benadrukken dat niet cd-winkels, maar de platenmaatschappijen duur zijn. Een cd die in de winkel te koop ligt voor 19,99-21,99, kost inkoop al gauw zo'n 13,- excl. btw. Da's dus 15,47 incl. btw. En dan hebben we het niet eens over verzendkosten, derving, incourantie, personeel, gas, water, licht, huur / hypotheek en winst gehad. Dus.....quote:Op zondag 21 maart 2004 20:07 schreef Djaser het volgende:
Trouwens als kruidvat goedkoper cds aan kan bieden dan een normale platenzaak dan moeten ze dat vooral doen. Dan zullen de platenzaken iets moeten gaan doen dat hun cds goedkoper worden of dat de klanten toch bij hen komen. En dat is weer goed voor de economie, goede producten voor een zo laag mogelijke prijs. Whatever.
Met 'Marco Borsato' bedoel ik het produkt Marco Borsato - Zien.quote:Op zondag 21 maart 2004 21:27 schreef bukgeit het volgende:
Dat zal allemaal wel, maar je topictitel blijft vaag. Marco Borsato wordt er naar mijn idee niet minder van.
Er is een verschil tussen kunnen betalen en willen betalen......quote:Op zondag 21 maart 2004 21:51 schreef CrashOne het volgende:
Eigenlijk zijn mensen die downloaden gewoon triest bezig. Net of het een primaire recht is om muziek te mogen luisteren als je het niet kan betalen.....
.... hypocrietquote:Op zondag 21 maart 2004 21:51 schreef CrashOne het volgende:
Eigenlijk zijn mensen die downloaden gewoon triest bezig. Net of het een primaire recht is om muziek te mogen luisteren als je het niet kan betalen.....
quote:Op zondag 21 maart 2004 23:34 schreef matthijst het volgende:
Vind het wel een mooie actie, 15 euro....
Troep is veels te duur en die alto praatjes dat de hele industrie kapot gaat en nieuw talent geen kans meer krijgt. Pffff: ooit van internet gehoord?
Als je onbekende artiesten wilt horen kun je ze op internet zat vinden. Snap dan nooit waarom die artiest dan ook nog naar de villa en een BMW cabrio geholpen moet worden door hem aan een platencontract te helpen...
Marco Borsato en Universal lachen zich nu een ongeluk; op voorhand al platina. Maar het gaat me om al die kleine cd-winkels die dus gewoon genaaid worden omdat Universal haar product voor een veel lagere prijs aan non-traditionals uitlevert. Zonder al die cd-winkeltjes zou Universal Nederland uberhaupt geen bestaansrecht hebben.quote:Op zondag 21 maart 2004 23:47 schreef MaartenHG het volgende:
Flikker toch op, artiesten zoals Marco Borsato en maatschappijen verdienen nog steeds bakken met geld met dit soort acties. En dat de "grotere" cd-winkels verlies lijden met dit soort acties kan me niks schelen. Die verdienen het wel weer terug op veels te dure singletjes.
Die kleine CD-winkels leven niet van Marco Borsato DVD's zoals eerder al is gezegd in dit topic...quote:Op maandag 22 maart 2004 00:07 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Marco Borsato en Universal lachen zich nu een ongeluk; op voorhand al platina. Maar het gaat me om al die kleine cd-winkels die dus gewoon genaaid worden omdat Universal haar product voor een veel lagere prijs aan non-traditionals uitlevert. Zonder al die cd-winkeltjes zou Universal Nederland uberhaupt geen bestaansrecht hebben.
Ik snap je punt jaquote:Op donderdag 18 maart 2004 22:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Snapt niemand mijn punt dan? Dat ik mij druk maak over de ondergang van cd-winkels? Dat er straks geen onbekende of minder commerciele muzikant de kans meer krijgt om zijn/haar/hun kunsten te delen met andere muziekliefhebbers? Omdat er geen cd-winkel meer overblijft, en Blokker niet geinteresseerd is in produkten waarvan ze er geen 200 of meer per weekend van verkopen
Normaal gesproken zou zo'n dvd dus ontzettend veel mensen naar de 'onbekendere' winkels kunnen trekken. Ook al leven ze er niet van, het is nooit weg een beetje meer omzet mee te pakken. En vaak hebben de die kleine cd-winkels de inkomsten van de 'snelle' produkten wel nodig om de produkten met een lage omzet snelheid mee te financieren.quote:Op maandag 22 maart 2004 00:19 schreef MaartenHG het volgende:
[..]
Die kleine CD-winkels leven niet van Marco Borsato DVD's zoals eerder al is gezegd in dit topic...
Ja, produkten worden kapot gemaakt. En de maatschappijen maar klagen, terwijl ze dit effect toch zeker zelf in de hand werken.....quote:Op maandag 22 maart 2004 00:31 schreef Dr_Evil het volgende:
[..]
Ik snap je punt ja
Zelfde verhaal zijn de Disney DVD's die voor een 'schijntje' bij de Blokker liggen zodat de traditionele jongens er geen fuck meer aan kunnen verdienen...
De kleine CD winkels zijn meestal alternatieve winkels. Die hebben hun eigen doelgroep. Andersom zou het ook niet werken. Als Blokker begint met het verkopen van zeldzame bootlegs van David Bowie of The Stones werkt 't ook niet.quote:Op maandag 22 maart 2004 00:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Normaal gesproken zou zo'n dvd dus ontzettend veel mensen naar de 'onbekendere' winkels kunnen trekken. Ook al leven ze er niet van, het is nooit weg een beetje meer omzet mee te pakken. En vaak hebben de die kleine cd-winkels de inkomsten van de 'snelle' produkten wel nodig om de produkten met een lage omzet snelheid mee te financieren.
Nee, maar voor Marco Borsato of welke muziekcd/dvd dan ook ga je naar een cd-winkel, en voor servies, een nieuwe wasmand of een afwasborstel ga je naar de Blokker.quote:Op maandag 22 maart 2004 00:47 schreef MaartenHG het volgende:
[..]
De kleine CD winkels zijn meestal alternatieve winkels. Die hebben hun eigen doelgroep. Andersom zou het ook niet werken. Als Blokker begint met het verkopen van zeldzame bootlegs van David Bowie of The Stones werkt 't ook niet.
Niet elke DVD/cd word verkocht bij de Blokker. Blokker doet dat voor de huisvrouwen die nogal wild zijn van Marco. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Ik ga toch ook naar de AH of Aldi voor levensmiddelen. Niet voor een mobieltje of een goedkope PC...quote:Op maandag 22 maart 2004 00:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Nee, maar voor Marco Borsato of welke muziekcd/dvd dan ook ga je naar een cd-winkel, en voor servies, een nieuwe wasmand of een afwasborstel ga je naar de Blokker.
Inderdaad. Ik werk in zo'n kleinere zaak, Plato, als je die al tot de kleinere zaken mag rekenen. En we krijgen wel Marco Borsato-fans over de vloer, maar dan vooral als de kaartverkoop weer begint. De DVD halen ze normaal gesproken bij Van Leest of Free Record Shop, maar nu bij Kruidvat of de MediaMarkt.quote:Op maandag 22 maart 2004 00:47 schreef MaartenHG het volgende:
[..]
De kleine CD winkels zijn meestal alternatieve winkels. Die hebben hun eigen doelgroep. Andersom zou het ook niet werken. Als Blokker begint met het verkopen van zeldzame bootlegs van David Bowie of The Stones werkt 't ook niet.
Precies!! Des te lulliger het is dat Blokker de omzetmakers uit de branche waar het toch al niet zo goed mee gaat wegkaapt. Er zou echt een regel moeten komen met minimumprijsafspraken, om dit soort ongein te voorkomen.quote:Op maandag 22 maart 2004 00:55 schreef MaartenHG het volgende:
[..]
Niet elke DVD/cd word verkocht bij de Blokker. Blokker doet dat voor de huisvrouwen die nogal wild zijn van Marco. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Ik ga toch ook naar de AH of Aldi voor levensmiddelen. Niet voor een mobieltje of een goedkope PC...
Precies. En Van Leest of FRS lijden heus niet onder het verlies van de stuntacties door andere winkels.quote:Op maandag 22 maart 2004 00:58 schreef bukgeit het volgende:
Inderdaad. Ik werk in zo'n kleinere zaak, Plato, als je die al tot de kleinere zaken mag rekenen. En we krijgen wel Marco Borsato-fans over de vloer, maar dan vooral als de kaartverkoop weer begint. De DVD halen ze normaal gesproken bij Van Leest of Free Record Shop, maar nu bij Kruidvat of de MediaMarkt.
Lol, niet zo goed gaat met winkels als FRS?quote:Op maandag 22 maart 2004 01:02 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Precies!! Des te lulliger het is dat Blokker de omzetmakers uit de branche waar het toch al niet zo goed mee gaat wegkaapt. Er zou echt een regel moeten komen met minimumprijsafspraken, om dit soort ongein te voorkomen.
Als Blokker of Media-Markt of Kruidvat niet met de prijs had lopen kloten, had ook Plato nog wat Borsato's verkocht.......quote:Op maandag 22 maart 2004 00:58 schreef bukgeit het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik werk in zo'n kleinere zaak, Plato, als je die al tot de kleinere zaken mag rekenen. En we krijgen wel Marco Borsato-fans over de vloer, maar dan vooral als de kaartverkoop weer begint. De DVD halen ze normaal gesproken bij Van Leest of Free Record Shop, maar nu bij Kruidvat of de MediaMarkt.
Pfff, volgens mij zie je de conclusie nog steeds niet. Plato e.d. verdienen aan andere dingen. Blokker op z'n beurt weer aan het Borsato publiek. Waar maak je je druk om? Zo gaat het in de wereld. Straks ga je me nog vertellen dat alle concurrentie moet worden verboden in de wereld.quote:Op maandag 22 maart 2004 01:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Als Blokker of Media-Markt of Kruidvat niet met de prijs had lopn kloten, had ook Plato nog wat Borsato's verkocht.......
Laat maar. Jij ziet mijn punt niet: Universal levert zijn produkten voor lagere prijzen aan non-traditionals dan aan traditionals waar ze al hun andere zooi ook aan kwijt kunnen. Dit heeft niks met concurrentie te maken, want hier valt niet tegen te concurreren.quote:Op maandag 22 maart 2004 01:06 schreef MaartenHG het volgende:
[..]
Pfff, volgens mij zie je de conclusie nog steeds niet. Plato e.d. verdienen aan andere dingen. Blokker op z'n beurt weer aan het Borsato publiek. Waar maak je je druk om? Zo gaat het in de wereld. Straks ga je me nog vertellen dat alle concurrentie moet worden verboden in de wereld.
edit: iig, ik ga maffen. later.
Mja, wie zou dan met die regel moeten komen...? De maatschappijen, de overheid (zoals bij brood (?) het geval is) ?quote:Op maandag 22 maart 2004 01:02 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Er zou echt een regel moeten komen met minimumprijsafspraken, om dit soort ongein te voorkomen.
Op zich zou een regel die bepaalt dat een produkt het eerste half jaar na release niet voor onder de inkoopsprijs verkocht mag worden helemaal niet zo gek zijn.......quote:Op maandag 22 maart 2004 01:15 schreef Dr_Evil het volgende:
[..]
Mja, wie zou dan met die regel moeten komen...? De maatschappijen, de overheid (zoals bij brood (?) het geval is) ?
Denk niet dat er veel voorstanders voor te vinden zullen zijn.. De maatschappijen niet iig, die pakken hun geld sowieso wel, dus waarom dat gedonder...
Edit: deel van de post sloeg nergens op
Zal ik jou even het beleid van Media Markt uitleggen? Als er een nieuwe cd uitkomt, zeggen ze: 'we nemen er 5.000, maar dan wel met 20% korting en volledig recht van retour. Gaan jullie niet accoord? Nou, dan hoeven we ze niet.' Ze zijn echt ontzettend arrogant. Een Media Markt filiaal mag de eerste 5 jaar met verlies draaien. Daarna hoeven ze het break-even point pas te doorkruisen. Als een Media Markt ergens zit, dan verdwijnen langzaam de particuliere cd-winkels, fotozaken, bruingoedwinkels, witgoedwinkels, enz. Na die 5 jaar, als Media Markt dus een groot deel van hun concurrentie heeft weten te elimineren, gooien ze de prijzen omhoog, en lachen ze zich rot. Echt te wagelijk voor woorden. Weet je wat er vorige week op het kantoor in een van hun filialen hing? Een uitvergroting van het krantenartikel dan Megapool zo goed als falliet is, met het onderschrift: 'Zo, de eerste hebben we!!'quote:Op maandag 22 maart 2004 08:26 schreef matthijst het volgende:
Wie zegt dat Universal zijn produkten goedkoper levert aan nontraditionals? Er is toch al gezegd dat Mediamarkt verliest op de DVD's? Mag een winkel niet zelf bepalen wat ze met de dor hun gekochte artikelen doen?
Volgens mij draaf je door: die kleine klotewinkeltjes komen huisvrouwen toch al nooit, tenzij ze een of ander vaag CD-tje voor een jaren 60 vriend van ze moeten kopen......
Ik wil jou wel eens horen klagen als er over een paar jaar geen speciaalzaak meer te vinden is en we allemaal genoodzaakt zijn om onze spulletjes bij een dan veel te dure einheidsworstwinkel als Media Markt te halen...quote:Op maandag 22 maart 2004 11:48 schreef matthijst het volgende:
Mooi toch; da's concurrentie....
Als het zover komt zal er echt wel weer een nieuwe Megapool of Mediamarkt achtig iets ontstaan.quote:Op maandag 22 maart 2004 11:58 schreef TheSilentEnigma het volgende:
veel te dure einheidsworstwinkel als Media Markt te halen...
Media MArkt is groot geworden door genoeg geld te hebben om cd's als lokkertje te kunnen gebruiken. Nooit opgevallen dat je eerst langs alle wasmachines, koelkasten, radio's en tv's moet om bij de cd's uit te komen? Media Markt verkoopt de cd's alleen als lokkertje, ze boeken de inkoop dan ook weg als reclamekosten......quote:Op maandag 22 maart 2004 12:41 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Als het zover komt zal er echt wel weer een nieuwe Megapool of Mediamarkt achtig iets ontstaan.
MediaMarkt is nu ook uit het niets groot geworden door vooral cd's e.d. goedkoop aan te bieden.
Als ik heel eerlijk ben, ga ik als oprecht muziekliefhebster en uit pure sympathie voor de kleine zelfstandige ondernemer liever naar een 'independent', al kost mij dat soms (lang niet altijd, soms zelfs minder) een paar eurootjes meer. Maar we dwalen af; het gaat hier neit zozeer om de Media Markt, maar om het feit dat een platenmaatschappij een zeer goed verkopend produkt goedkoper uitlevert aan het Kruidvat dan aan de traditionals waar ze al jaren zaken mee doen......quote:Op maandag 22 maart 2004 13:27 schreef matthijst het volgende:
Jij koopt je koelkast uit principe dus zeker ook niet bij MM? Of heb je geen koelkast....
Vind het een hoop gedram eigenlijk; tijden veranderen...
Omdat kleine winkels bestellen in voornotering...........quote:Op maandag 22 maart 2004 14:22 schreef Heintje het volgende:
Als de kruitvat onder de inkoop prijs zit. Waarom kopen de kleinre winkels dan niet de voorraad van kruitvat op.
Dan is die DVD bij kruitvat uitverkocht en moeten de mensen toch nog naar die kleine winkels. En die kunnen dan tussen de kruitvat prijs en de normale prijs gaan zitten.
Op zich een aardige beredenering, maar:quote:Op maandag 22 maart 2004 15:05 schreef Heintje het volgende:
Ja ok. Maar als eigenaar van een kleine zaak loop je toch gewoon de kruitvat binnen en vraagt of ze de nieuwe DVD van marco hebben. dan zeggen ze Ja. En dan zegt ie: doe er mij dan maar 500. Dan zal de voorraad van die kruitvat zo op zijn. En dan worden de mensen die toch die DVD willen gedwongen om toch naar de cd winkel aan de overkant te gaan.
Voor de kruitvat is het gelijk slechte reclame als ze iedereen die daar komt moeten vertellen dat de DVD uitverkocht is. En de muziek zaak kan ze voor 12.11 euro excl. btw inkopen. En dus zal de platenmaatschappij dit soort dingen niet meer voor de verkoop prijs van 18.20 verkopen. En zullen ze het of voor iedereen duur of goedkoop moeten maken.
En als straks geen enkele maatschappij meer investeert in de onbekendere, alternatievere bands, zal diezelfde eigenaar smeken of iemand Celine Dion bij 'm wilt kopen.......quote:Op maandag 22 maart 2004 15:21 schreef Zander het volgende:
Ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat zaken als Plaatboef, Plato en dergelijken hier een financiele klap van zullen krijgen. Een paar jaar geleden zag ik bij de lokale Plaatboef hier zelfs dat een mevrouw bijna de winkel werd uitgelachen door de eigenaar (type Comic Bookstore Guy uit de Simpsons) omdat ze om een Celine Dion-cd kwam vragen.
Tuurlijk zal deze dvd-actie niet de doodsteek zijn, maar ik vind het een behoorlijke flater van Universal. Ik heb van diverse kleine zaken gehoord dat ze hun voorlopig gaan boycotten.....quote:Op maandag 22 maart 2004 15:25 schreef Seborik het volgende:
Het Kruidvat is sowieso niet echt een bedreiging met die enkele actie die ze hebben op het gebied van muziek of dvd, maar ook andere zaken zoals bijvoorbeeld speelgoed. Als je je winsten moet halen uit één dvd van een artiest zit er sowieso iets fout.
Als Universal die troep verkocht heeft voor een mindere prijs aan een aantal ketens is dat natuurlijk wel een schandelijke zaak en daar zou wat aan gedaan moeten worden.
Dat zal zo'n vaart niet lopen, inmiddels heeft zich toch een aardige cultuur buiten de Mediamarkt om weten te ontwikkelen. Er is toch wel een soort van afscheiding ontstaan. Ik zit een paar honderd meter van de MM, toch komt die keten niet echt voor in mijn leven. En ook al niet in het leven van mijn platenboer, want zijn klanten hebben toch geen behoefte aan de troep van de MM.quote:Op maandag 22 maart 2004 15:31 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En als straks geen enkele maatschappij meer investeert in de onbekendere, alternatievere bands, zal diezelfde eigenaar smeken of iemand Celine Dion bij 'm wilt kopen.......
En waarom zijn er in diverse steden waar een MM is gekomen, diverse winkeltjes verdwenen.....?quote:Op maandag 22 maart 2004 16:24 schreef Puur het volgende:
[..]
Dat zal zo'n vaart niet lopen, inmiddels heeft zich toch een aardige cultuur buiten de Mediamarkt om weten te ontwikkelen. Er is toch wel een soort van afscheiding ontstaan. Ik zit een paar honderd meter van de MM, toch komt die keten niet echt voor in mijn leven. En ook al niet in het leven van mijn platenboer, want zijn klanten hebben toch geen behoefte aan de troep van de MM.
Je hoort platenmaatschappijen klagen dat kleine bands geen kans meer krijgen, maar waar draait het om? Het draait toch al om de kleine eenheidsworst bands, die grote eenheidsworstbands willen/moeten worden. Nou, die hoeven van mij ook geen kans! Goede muziek komt wel bovendrijven een daarvoor is nog steeds een behoorlijk goede markt.
Ik las hier ook over de tactieken van de MM waardoor Megapool bijna failliet zou zijn. So What? Is Megapool in essentie een ander bedrijf dan MM? Ze zijn gewoon hun grotere vis tegen gekomen. Ik koop mijn audio nog steeds bij een serieuze zaak en gelukkig gaat al dat geneuzel ook lekker aan hun neus voorbij.
Zij blij, ik blij, wat leven wij toch in een prachtige wereld!
Bij winkels als expert, Megapool, Combimarkt, ed. is er vaak sprake van franchisenemer, en dus niet van een keten. Dan is het heel moeilijk om het hoofd boven water te houden hoor......quote:Op maandag 22 maart 2004 16:36 schreef Puur het volgende:
De vraag is: wat voor winkels?
Natuurlijk heeft een ondernemer van een keten als Expert het lastig met de Mediamarkt. Dat komt omdat hij net zo weinig verstand van zaken heeft (ook al doet de naam anders vermoeden) dan die gasten in de MM. Ik heb er dan geen moeite mee dat je het niet red. Laat je meerwaarde maar zien. Als je dat niet hebt? Jammer dan!
De Mediamarkt is perfect om je tegen af te zetten, ook voor de muziekbranche.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.......quote:Op maandag 22 maart 2004 16:43 schreef thabit het volgende:
Door de commercialisering wordt op alle vlakken het kwalitatief goede weggedrukt door op de massa gerichte meuk. Het gaat die hele platenmaatschappij niet erom wat ze verkopen, het had bijvoorbeeld net zo goed pindakaas kunnen zijn, maar het gaat ze alleen maar om het maken van zoveel mogelijk winst. Ze willen je doen geloven dat je goede muziek bij ze koopt, maar eigenlijk betaal je gewoon alleen maar geld aan ze. Ze hebben door dat muzikale hypes het beter doen dan serieuze muziek en dat concurrentie zoveel mogelijk weggedrukt dient te worden omdat ze op die manier meer winst kunnen maken.
En dat zien we op meer vlakken. Alles is er alleen maar op gericht om winst te maken en niet meer op het leveren van kwaliteit. Er wordt dan beweerd dat in het vrije marktmechanisme door de aanwezigheid van concurrentie de kwaliteit van producten zou toenemen, maar in de praktijk zien we eigenlijk alleen maar het tegendeel gebeuren. De grote bedrijven drukken de kleine weg en mensen laten zich veel meer beinvloeden door prijskaartjes en de onzin die reclames verkondigen dan door de daadwerkelijke kwaliteit van een product alsmede de wijze waarop de productie plaatsvindt.
Dat snap ik ook nog wel.quote:Op maandag 22 maart 2004 16:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Bij winkels als expert, Megapool, Combimarkt, ed. is er vaak sprake van franchisenemer, en dus niet van een keten. Dan is het heel moeilijk om het hoofd boven water te houden hoor......
Hun kopen nl. per stuk in, en MM per 100 stuks.
Het is heel moeilijk om in de huidige markt een eigen zaak te beginnen hoor, en franchise-organisaties maken dat een stukje makkelijker. Naamsbekendheid, startkapitaal, adverteren, gezamelijk inkopen................quote:Op maandag 22 maart 2004 16:52 schreef Puur het volgende:
[..]
Dat snap ik ook nog wel.
Als die frachisenemer nou ondernemer was, dan had hij die hele frachiseorganisatie al lang een rotschop verkocht omdat hij zelf wel zou kunnen bedenken wat hij zou kunnen verkopen. Maar feit is dat frachisenemers vaak zelf ook overal de ballen verstand van hebben. Dan is het toch logisch dat je dit risico loopt? IK zou tegen al die 'gedupeerde' frachisenemers willen zeggen: ga iets doen waar je goed in bent!
Zij, die nu nog met 150 Borsato's zitten opgescheept...........quote:Op maandag 22 maart 2004 17:38 schreef Puur het volgende:
Ik snap het topic best (vind ik)
Ik vraag mij alleen af welke kleine ondernemer nog benadeeld wordt?
Waarom zou de kleine ondernemer Borsato niet verkopen? Ik heb er diverse gesproken, en ze zitten allemaal nog met een behoorlijke voorraad opgescheept. Pepijn (Velp) bijvoorbeeld is ziedend en weigert sowieso nog zaken te doen met Universal.....quote:Op maandag 22 maart 2004 18:07 schreef matthijst het volgende:
De kleine ondernemer verkoopt Borsato niet en vervolgens heeft hij er weer 150 liggen...
Vind het maar een hoop geblaat, klinkt interessant op verjaardagen en partijen hoor, daar niet van
quote:Op zondag 21 maart 2004 21:36 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Met 'Marco Borsato' bedoel ik het produkt Marco Borsato - Zien.
Weet je wat ook vaag is? Dat op tijdschriften 6% btw zit, en op cd's 19%. Tijdschriften en boeken vallen onder cultuur, en cd's onder entertainment. Dus een Playboy is cultuur, en Beethoven entertainment. Raarrrrrrrrrrr![]()
Maar pepijn is niet de enige hoor.quote:Op maandag 22 maart 2004 19:37 schreef matthijst het volgende:
Pepijn is een jankerd. Nog een paar mega-fusies en Pepijntje kan met niemand meer zaken doen.
Nogmaals, het gaat niet over liefde voor muziek, het gaat over het feit dat Universal voor een lagere prijs aan non-traditionals uitlevert.....................quote:Op maandag 22 maart 2004 20:03 schreef Puur het volgende:
We hebben het hier over Radio Correct, Het Kruitvat, Free Record Shop, Albert Heijn, Esso, Bol.com, Bruna, Fame, Concerto en Musicland.
Daar zit hooguit één zaak met liefde voor muziek tussen (zelfs dat betwijfel ik) en die rekent dan ook een fatsoenlijke prijs.
Moet ik dan medelijden hebben?
Iedereen die in de wereld van de massaconsumptie mee wil doen moet de regels van het spel accepteren.
Tuurlijk joh, jij je zin. In dezelde wereld van de massaconsumptie is de consument straks de dupe. Gegroetjes terugquote:Op maandag 22 maart 2004 20:20 schreef Puur het volgende:
Nogmaals, traditional of non-traditional, iedereen die in de wereld van de massaconsumptie mee wil doen moet de regels van het spel accepteren.
Veel is goed!
Gegroet![]()
Ik zie zowiezo al 2 namen met liefde voor muziek in dit rijtje...quote:Op maandag 22 maart 2004 20:03 schreef Puur het volgende:
We hebben het hier over Radio Correct, Het Kruitvat, Free Record Shop, Albert Heijn, Esso, Bol.com, Bruna, Fame, Concerto en Musicland.
Daar zit hooguit één zaak met liefde voor muziek tussen (zelfs dat betwijfel ik)
Precies, loss leader pricing noemen we dat in de marketingquote:Op maandag 22 maart 2004 12:47 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Media MArkt is groot geworden door genoeg geld te hebben om cd's als lokkertje te kunnen gebruiken. Nooit opgevallen dat je eerst langs alle wasmachines, koelkasten, radio's en tv's moet om bij de cd's uit te komen? Media Markt verkoopt de cd's alleen als lokkertje, ze boeken de inkoop dan ook weg als reclamekosten......
CD's worden niet goedkoop zolang de maatschappijen ze niet goedkoper maken. Denk je nu echt dat winkels altijd produkten onder de inkoopsprijs verkopenquote:Op maandag 22 maart 2004 22:24 schreef matthijst het volgende:
Ik zie die handel niet kapot gaan zo; CD's worden mooi goedkoop...
En die onbekende artiest die zo geen kans meer krijgt opent wel een internetsite.
Ik vraag me af of onbekendere, alternatievere bands sowieso wel bij major labels als Universal zitten. De meeste 'underground'-platen verschijnen toch bij independent labels die door echte muziekliefhebbers gerund worden, al is de distributie dan vaak wel weer in handen van grotere maatschappijen.quote:Op maandag 22 maart 2004 15:31 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En als straks geen enkele maatschappij meer investeert in de onbekendere, alternatievere bands, zal diezelfde eigenaar smeken of iemand Celine Dion bij 'm wilt kopen.......
Buiten dat, willen ook de independents Portishead, Lamb, The Cure, Slayer, enz enz op voorraad hebben.....quote:Op maandag 22 maart 2004 22:48 schreef Zander het volgende:
[..]
Ik vraag me af of onbekendere, alternatievere bands sowieso wel bij major labels als Universal zitten. De meeste 'underground'-platen verschijnen toch bij independent labels die door echte muziekliefhebbers gerund worden, al is de distributie dan vaak wel weer in handen van grotere maatschappijen.
...en de platenzaak gooit er dus eens zo'n 10 euro bovenop...quote:Op maandag 22 maart 2004 22:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Nogmaals; de winkels zijn niet duur (nou ja, de meeste winkels), maar de platenmaatschappijen die voor een nieuwe cd gemiddeld zo'n 12,50 exl. BTW rekenen.
Je moet we een onderscheid blijven maken tussen alternatief en underground. Een underground band zit inderdaad bij voorbaat niet bij een major...quote:Op maandag 22 maart 2004 22:48 schreef Zander het volgende:
[..]
Ik vraag me af of onbekendere, alternatievere bands sowieso wel bij major labels als Universal zitten. De meeste 'underground'-platen verschijnen toch bij independent labels die door echte muziekliefhebbers gerund worden, al is de distributie dan vaak wel weer in handen van grotere maatschappijen.
Ik weet dat uit dat lijstje twee zaken staan met liefde voor de muziek (Concerto en Musicland) en daar hoef je niet over te twijfelen.quote:Op maandag 22 maart 2004 20:03 schreef Puur het volgende:
We hebben het hier over Radio Correct, Het Kruitvat, Free Record Shop, Albert Heijn, Esso, Bol.com, Bruna, Fame, Concerto en Musicland.
Daar zit hooguit één zaak met liefde voor muziek tussen (zelfs dat betwijfel ik) en die rekent dan ook een fatsoenlijke prijs.
In hoeverre je medelijden moet hebben is een lastige vraag.quote:Op maandag 22 maart 2004 20:03 schreef Puur het volgende:
Moet ik dan medelijden hebben?
Iedereen die in de wereld van de massaconsumptie mee wil doen moet de regels van het spel accepteren.
Reken even mee: 12,50 + 19% BTW = 14,88. 19,99 - 14,88 = 5,11. Een cd-winkel verdient op een fullprice cd zo'n 5,11. Met die 5,11 moet onder andere het volgende bekostigd worden:quote:Op dinsdag 23 maart 2004 13:48 schreef Love Mae King het volgende:
[..]
...en de platenzaak gooit er dus eens zo'n 10 euro bovenop...
wat een vreselijk toekomstbeeldquote:[b]
Uit eindelijk denk ik overigens dat het kleinschaliger expiriment toch z'n weg wel vind naar het publiek. De manier waarop zal echter anders worden. Niet de reguliere platenzaak, maar het internet zal uiteindelijk de weg zijn voor de kleinere artiest om z'n produkt te leveren, waarbij specifieke sites daar onder andere de "airplay" voor leveren.
Ik denk ook niet dat de CD verdwijnt: je zal 'm echter via het internet moeten bestellen. Dat kan natuurlijk ook via de platenboer, maar dat zal duurder zijn - bij de meeste platenwinkels in ieder geval.quote:Op woensdag 24 maart 2004 09:50 schreef Reticulin het volgende:
[..]
wat een vreselijk toekomstbeeld
ik wil gvd gewoon lekker naar de platenzaak gaan en daar lekker een schijfje halen en die thuis vol verwachting in de cd-speler stoppen! 't lijkt me echt rampzalig om met mp3'tjes enzo in m'n muziekbehoefte te voorzien, er valt zo'n groot deel van de charme ervan weg dan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |