abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 maart 2004 @ 17:53:36 #1
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17781279
Ik denk dat het best wel eens goed is in het kader van betere waarden en normen om schooluniformen verplicht te stellen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Kinderen zijn onderling minder sterk competitatief (kleding is wat dat betreft altijd een belangrijke factor) en ze leren tevens wat meer discipline bij. Voordelen genoeg, maar er zijn ongetwijfeld mensen die met nadelen kunnen komen. Die wil ik graag horen, want voor zover ik het kan bekijken lijkt het me echt niet verkeerd.
120 km/u
  woensdag 17 maart 2004 @ 18:00:56 #2
49959 SnowBite
deze zin past hier niet helema
pi_17781439
Sommige mensen kunnen wel mooie kleding betalen hoor...
pi_17781440
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 17:53 schreef Heronymus het volgende:
Ik denk dat het best wel eens goed is in het kader van betere waarden en normen om schooluniformen verplicht te stellen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
Om hoeveel normen en hoeveel waarden gaat het hier?
  woensdag 17 maart 2004 @ 18:01:52 #4
80382 manny
30 is best veel
pi_17781459
bijbrengen van discipline heeft niets te maken met een uniform dragen.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_17781478
Waarom met nadelen komen, als er voordelen zijn voor gewone kleding.
pi_17781500
Schooluniformen moet je alleen verplichten bij sletterige hoeren die net 14 jaar zijn.
  woensdag 17 maart 2004 @ 18:04:43 #7
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_17781538

lijkt me ook wel wat.
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  woensdag 17 maart 2004 @ 18:04:57 #8
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_17781545
jij houd van sletjes in school uniformen?
Noise is all relative to the silence preceding it
pi_17781611
HELEMAAL mee eens!
Dit is niet een kwestie van kleding kunnen betalen, dit gaat inderdaad om discipline en respect. In kleding wordt vaak een boodschap uitgedragen. Dit zou verdwijnen met de komst van schooluniformen. Als je kijkt naar Lonsdale en de associaties die dat opwekt, de groepjes die erdoor gevormd worden en de ruzies die er (op vele scholen) door ontstaan kan ik niet anders concluderen dat dit soort dingen zouden verminderen door het invoeren van schooluniformen. Ook andere groepen worden minder snel in een hoekje gestopt en "kinderen" kunnen geen verschil meer maken tussen de "hippe" en de nerds. Natuurlijk blijft een dergelijk probleem altijd bestaan maar ik denk wel in mindere mate.
Ook vind ik dat een uniform net is. Als leerkracht kijk je waarschijnlijk liever aan tegen "braaf" uitziende mensen in een uniform dan tegen een sweater met doodshoofd met Korn of wat dan ook er opgeschreven.

Kortom: Ik zie ook alleen maar voordelen en begrijp niet waar men nog op wacht met de invoering hiervan!
pi_17781632
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 18:04 schreef Undergod het volgende:
Ik heb het niet over geile uniformen. Meer over Kim Jung Il (Noord-Korea) pakkies. Uniformen zijn trouwens niet geil.
  woensdag 17 maart 2004 @ 18:09:40 #11
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_17781641
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 18:04 schreef Undergod het volgende:
pi_17781648
Ga weg man, wat voor nut hebben breezersletjes met hun geile keding dan nog?
pi_17781653
quote:
Ik denk dat het best wel eens goed is in het kader van betere waarden en normen om schooluniformen verplicht te stellen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Kinderen zijn onderling minder sterk competitatief (kleding is wat dat betreft altijd een belangrijke factor) en ze leren tevens wat meer discipline bij. Voordelen genoeg, maar er zijn ongetwijfeld mensen die met nadelen kunnen komen. Die wil ik graag horen, want voor zover ik het kan bekijken lijkt het me echt niet verkeerd.
Er is vaak vrije keuze van schoeisel onder de uniformen (en anders wel bij de gymkleding)
Kledingcompetitie hou je toch wel.

'k snap niet helemaal waarom uniformen voor meer discipline zouden zorgen, trouwens.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_17781693
voordat ik je stukje gelezen had, was de eerste reactie al: "Zeker zelf al van school af"

en nadat ik je stukje gelezen heb, ben ik het daar nog steeds mee eens. Ik ben zelf niet van mening dat er schooluniformen ingevoerd moeten worden, maar dat er striktere regels komen.
quote:
Kinderen zijn onderling minder sterk competitatief
Dit weet ik niet. ook al staat het woord 'competitatief' niet in de Van Dale, ik neem aan dat het afgeleid is van competitie, een concurrentiestrijd tussen kinderen. Maar in mijn schooltijd, waarbij ik nu tegen het einde loop, heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand buitengesloten werd, of gepest werd om zijn kleren. Uitgezonderd van alle Karl Kani.

nu ik dit typ, denk ik dat het toch een belangrijk punt is. maar ik denk, dat als er schooluniformen worden ingevoerd, de pester wel een andere mogelijkheid vindt.
Bijvoorbeeld: Beugels, brillen, anders willen zijn dan anderen, fout kapsel, spillebeentjes, geen spierballen. en dan zijn nog maar voorbeelden...

daarbij komt, dat het vrije meningsuiting is. Je kleding is in mijn ogen een verlengde van je persoonlijkheid. Ik denk dat je een elementje 'leuk' weghaalt uit de structuur, en er een elementje 'niet lullen, maar werken' bij invoegt.
pi_17781800
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 18:04 schreef _GdR_ het volgende:
[afbeelding]

lijkt me ook wel wat.

Japanse en Koreaanse meisjes zijn gemaakt (klein, fragiel) om zo'n uniform er goed uit te laten zien (en vice versa). Dat effect ga je hier niet krijgen denk ik....uitzonderingen daargelaten.
  woensdag 17 maart 2004 @ 18:18:56 #16
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17781833
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 18:09 schreef Newien het volgende:
Ga weg man, wat voor nut hebben breezersletjes met hun geile keding dan nog?
Daar noem jij nu net een mooi voorbeeld van doorgeslagen kleedgedrag. Alleen al daarom vind ik dat we maar verplicht schooluniformen in moeten voeren. Wat je buiten schooltijd doet moet je zelf weten natuurlijk. Kleding van tegenwoordig is echt niet meer alleen een middel om je naakte zelf te verbergen (hoewel ik mij soms afvraag of daar bij sommige BrEeZaH-sletjes nog wel sprake van is), maar nog meer een manier om je principes te tonen, aandacht te trekken, je sociale klasse te presenteren, enzovoort. Dat soort dingen horen op een school niet thuis.
120 km/u
  woensdag 17 maart 2004 @ 18:22:05 #17
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_17781885
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 18:17 schreef WimP het volgende:

[..]

Japanse en Koreaanse meisjes zijn gemaakt (klein, fragiel) om zo'n uniform er goed uit te laten zien (en vice versa). Dat effect ga je hier niet krijgen denk ik....uitzonderingen daargelaten.
  woensdag 17 maart 2004 @ 18:24:32 #18
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17781931
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 18:12 schreef De_Warme_bakker het volgende:
voordat ik je stukje gelezen had, was de eerste reactie al: "Zeker zelf al van school af"

en nadat ik je stukje gelezen heb, ben ik het daar nog steeds mee eens. Ik ben zelf niet van mening dat er schooluniformen ingevoerd moeten worden, maar dat er striktere regels komen.
Ja ik ben uiteraard van school af , maar ik zou er zelf totaal geen bezwaar tegen hebben gehad. En ja, ik ben ook voor striktere regels en daarnaast de schooluniformen.
quote:
Dit weet ik niet. ook al staat het woord 'competitatief' niet in de Van Dale, ik neem aan dat het afgeleid is van competitie, een concurrentiestrijd tussen kinderen.
Goede interpretatie. Ik heb een fout gemaakt.
quote:
Maar in mijn schooltijd, waarbij ik nu tegen het einde loop, heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand buitengesloten werd, of gepest werd om zijn kleren. Uitgezonderd van alle Karl Kani.

nu ik dit typ, denk ik dat het toch een belangrijk punt is. maar ik denk, dat als er schooluniformen worden ingevoerd, de pester wel een andere mogelijkheid vindt.
Bijvoorbeeld: Beugels, brillen, anders willen zijn dan anderen, fout kapsel, spillebeentjes, geen spierballen. en dan zijn nog maar voorbeelden...
Het gaat echt niet alleen om pesten. Het gaat om gelijkheid te scheppen onder de scholieren en groepsvorming op basis van sociale klasse (wat blijkt uit kleding) of wat dan ook te voorkomen.
quote:
daarbij komt, dat het vrije meningsuiting is. Je kleding is in mijn ogen een verlengde van je persoonlijkheid. Ik denk dat je een elementje 'leuk' weghaalt uit de structuur, en er een elementje 'niet lullen, maar werken' bij invoegt.
Op het schoolterrein hoef je echt niet in iedere mogelijke weg aanspraak te maken op de "vrije meningsuiting". Dat kan via klassikale debatten, spreekbeurten, kringgesprekken of wat dan ook. Maar ik zie niet in waarom kleding zo nodig deze vrijheid moet belichten binnen de grenzen van de school. Op school wordt je onderwezen, het is er geen speeltuin!
120 km/u
pi_17781974
BHFH topic

dubbeltopic, ik kan het andere topic alleen nu even niet vinden
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  woensdag 17 maart 2004 @ 19:27:32 #20
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_17783390
Ik vind het een enorm goed id. Zo ga je iig pest gedrag om kleding uit de weg en krijg je ook niet dat gezeur van leraren over leerlingen die zich te sexy kleden. Bovendien straalt het wel wat dicipline uit en je mag tegenwoordig enorm veel op scholen. Een school is een gift voor je niet andersom.

Voor
pi_17783448
Gedeeltelijk voor. Hoewel je spijbelaars makkelijk kunt opsporen, vind ik toch dat ik eerst van school af moet zijn voordat ik helemaal voor ben
  woensdag 17 maart 2004 @ 19:30:14 #22
54772 Silmarwen
pi_17783476
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:29 schreef DrWolffenstein het volgende:
Gedeeltelijk voor. Hoewel je spijbelaars makkelijk kunt opsporen, vind ik toch dat ik eerst van school af moet zijn voordat ik helemaal voor ben
Nee man mannen in uniform
pi_17783517
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:30 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Nee man mannen in uniform
ok nu ben ik helemaal voor

pi_17783580
Hoewel dit onderstaande ook niet de bedoeling is:

woensdag 17 maart 2004 @ 19:35:03 #25
72528 Hephaistos
Oempaloempa's Unite!
pi_17783602
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:27 schreef Silmarwen het volgende:
Ik vind het een enorm goed id. Zo ga je iig pest gedrag om kleding uit de weg en krijg je ook niet dat gezeur van leraren over leerlingen die zich te sexy kleden. Bovendien straalt het wel wat dicipline uit en je mag tegenwoordig enorm veel op scholen. Een school is een gift voor je niet andersom.

Voor
Haha, jij denkt dat als iedereen dezelfde kleding draagt, dit ook maar iets invloed zal hebben op het pesten? Newsflash: Pesten om kleding is geen aanleiding, maar een excuus. Als iedereen dezelfde kleding draagt worden mensen om hun kapsel gepest. Iedereen hetzelfde kapsel? Dan worden mensen om schooltas gepest...
If men define things as real, they are real in their consequences
pi_17783654
quote:
Het gaat echt niet alleen om pesten. Het gaat om gelijkheid te scheppen onder de scholieren en groepsvorming op basis van sociale klasse (wat blijkt uit kleding) of wat dan ook te voorkomen.
Wanneer iedereen een uniform zou dragen, zou dat het misschien moeilijker maken om gelijkgestemden te vinden, maar kliekjes horen nou eenmaal bij de basisschool en voortgezet onderwijs, dus die vinden elkaar op den duur wel.

Bovendien heb ik op school nooit de verschillen tussen arm en rijk gezien, hoewel er wel werd gepest. Zoals iemand al zei, bepaalde mensen stellen zich kwetsbaarder op, waardoor mensen die graag hun macht laten gelden hen toch wel zullen pesten. Dit zorgt dus voor ongelijkheid & ook respect is ver te zoeken. Uniforms zullen hier weinig tot niets aan veranderen.

Juist op tiener-leeftijd is het uiterlijk erg belangrijk om te laten zien wie je bent, deze vrijheid afnemen is dus eigenlijk een manier van uiten wegnemen, en ik denk niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
pi_17783733
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:36 schreef Esk het volgende:
Juist op tiener-leeftijd is het uiterlijk erg belangrijk om te laten zien wie je bent, deze vrijheid afnemen is dus eigenlijk een manier van uiten wegnemen, en ik denk niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Het vraagstuk gaat verder dan sociaal gedrag. Je kunt bijvoorbeeld spijbelaars en ongewenste kleding eruit filteren. Op scouting hebben de verkenners een bruine blouse. Dat is handig. Dan weet je meteen wie bij jou hoort en wie niet.
  woensdag 17 maart 2004 @ 19:41:14 #28
54772 Silmarwen
pi_17783791
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:35 schreef Hephaistos het volgende:

[..]

Haha, jij denkt dat als iedereen dezelfde kleding draagt, dit ook maar iets invloed zal hebben op het pesten? Newsflash: Pesten om kleding is geen aanleiding, maar een excuus. Als iedereen dezelfde kleding draagt worden mensen om hun kapsel gepest. Iedereen hetzelfde kapsel? Dan worden mensen om schooltas gepest...
Ik zei ook niet dat ze dan niet meer zouden pesten. Maar iig niet meer om kleding.

PEsten is niet iets wat tegen te gaan is met uniformen zelfs niet met opvoeding. PEsten is een zeer ingewikkeld probleem.

Maar met uniformen schep je iig meer gelijkheid. Mooie basis voor een samenleving dacht ik zo.
pi_17784241
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:41 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik zei ook niet dat ze dan niet meer zouden pesten. Maar iig niet meer om kleding.

PEsten is niet iets wat tegen te gaan is met uniformen zelfs niet met opvoeding. PEsten is een zeer ingewikkeld probleem.

Maar met uniformen schep je iig meer gelijkheid. Mooie basis voor een samenleving dacht ik zo.
Maar willen we dan ook echt gelijkheid in deze maatschapij? Ik niet in ieder geval. Ik streef naar een maatschapij waarin iedereen respect voor elkaar heeft, ongeacht huidskleur, afkomst en kleding. Het lijkt mij dus geen goede basis voor een maatschapij. Wat wel belangrijk is, is dat kinderen al vroeg egleerd wordt respect voor elkaar te hebben, en ik denk dat je dat doel niet zal bereiken dmv uniforms.

Wat iemand eerder zei; mensen die spijbelen eruit filteren... Tja, maar ook een uniform kan je verbergen hoor, niet echt een goede reden om 't in te voeren.

Pesten kan je alleen tegengaan dmv respect & eigenwaarde (respect voor jezelf) kweken wat mij betreft.
  woensdag 17 maart 2004 @ 20:11:16 #31
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17784658
Kvind het niet zo'n goed idee, laat het maar over aan de scholen zelf.

Kinderen & pubers kunnen zich uiten doormiddel van kleding en ik vermoed dat dat bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling van het kind/de puber. Dat weegt voor mij zwaarder dan wanneer iemand gepest wordt en het is vaak nog maar de vraag of mensen gepest worden, omdat ze andere kleding hebben en voor de rest niet een buitenbeentje zijn.

Je kan nog verder gaan met jouw gedachtengang. Laat mensen allemaal hun hoofd kaalscheren. Waar houdt het op voor jou?
pi_17785000
Goed idee vind ik. Al zou het ook al een mooi begin zijn als men regels gaat opstellen voor kleding zodat de school wat meer gaat lijken op een school ipv op een NY´se ghetto.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_17786667
nee geen goed idee want in GB hebbens ze ook uniformen en net of daar niet gepest word ik kan me voorstellen dat mensen gefrustreerd worden als ze niet eens meer hun eigen kleding mogen bepalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 17 maart 2004 @ 21:26:34 #34
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_17786734
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 18:04 schreef _GdR_ het volgende:
[afbeelding]

lijkt me ook wel wat.

Had nog wel iets strakker gemogen
  woensdag 17 maart 2004 @ 21:55:14 #35
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17787596
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 18:18 schreef Heronymus het volgende:

[..]

Daar noem jij nu net een mooi voorbeeld van doorgeslagen kleedgedrag. Alleen al daarom vind ik dat we maar verplicht schooluniformen in moeten voeren. Wat je buiten schooltijd doet moet je zelf weten natuurlijk. Kleding van tegenwoordig is echt niet meer alleen een middel om je naakte zelf te verbergen (hoewel ik mij soms afvraag of daar bij sommige BrEeZaH-sletjes nog wel sprake van is), maar nog meer een manier om je principes te tonen, aandacht te trekken, je sociale klasse te presenteren, enzovoort. Dat soort dingen horen op een school niet thuis.
In Nederland maken we verdomme zelf wel uit wat we aantrekken. Daar hebben we geen pennenlikkende prutambtenaar voor nodig laat staan dat het de overheid ook maar ene drol aan gaat.
Say your prayers
  woensdag 17 maart 2004 @ 22:50:32 #36
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17789226
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 21:55 schreef Sickie het volgende:

[..]

In Nederland maken we verdomme zelf wel uit wat we aantrekken. Daar hebben we geen pennenlikkende prutambtenaar voor nodig laat staan dat het de overheid ook maar ene drol aan gaat.
Wanneer houdt dat eeuwig met anarchistische trekjes overgoten gezeik eens op zeg. Soms heb je je nu eenmaal aan te passen aan regels. Als jij het leger in gaat ben jij ook verplicht in uniform naar de Kazerne te gaan, als je lid wordt van scouting dien je ook in scoutinguniform op opkomsten te verschijnen en zo zijn er tal van voorbeelden met kledingvoorschriften.

Piet leest iets over verplichting zonder dat hij er inhoudelijk een hol van snapt en meteen gaat ie in de stijgers. Denk eerst eens na voordat je loopt te lullen. Jij hebt je te houden aan de regels van de onderwijsinstelling waar jij toe behoort. Als daar kledingvoorschriften bij komen, dan heb je die te accepteren en anders ga je maar in het buitenland ergens je school afmaken. Grote kans overigens dat je daar met hetzelfde te maken krijgt, want ook in het buitenland speelt men met de gedachte uniformen te introduceren.

Neem een voorbeeld aan de Engelse (kost)scholen. Dat is past echt afzien... daar worden we mannen (en tegenwoordig ook vrouwen).
120 km/u
  woensdag 17 maart 2004 @ 22:54:17 #37
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17789357
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 21:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nee geen goed idee want in GB hebbens ze ook uniformen en net of daar niet gepest word ik kan me voorstellen dat mensen gefrustreerd worden als ze niet eens meer hun eigen kleding mogen bepalen.
Het gaat niet alleen om pesten. Het gaat om het principe. Binnen de grenzen van de school is iedereen gelijk. Iedereen volgt hetzelfde onderwijs (verdeeld in niveau's uiteraard) en dus mag kleding geen onderscheid maken.

Het hoeft nog niet eens een echt uniform te zijn. Men kan voor de jongens volstaan met een overhemd, daaronder een pantalon en nette schoentjes. Voor de meisjes wordt het natuurlijk weer de rok.
120 km/u
  woensdag 17 maart 2004 @ 22:57:09 #38
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17789470
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 20:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Kvind het niet zo'n goed idee, laat het maar over aan de scholen zelf.

Kinderen & pubers kunnen zich uiten doormiddel van kleding en ik vermoed dat dat bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling van het kind/de puber. Dat weegt voor mij zwaarder dan wanneer iemand gepest wordt en het is vaak nog maar de vraag of mensen gepest worden, omdat ze andere kleding hebben en voor de rest niet een buitenbeentje zijn.

Je kan nog verder gaan met jouw gedachtengang. Laat mensen allemaal hun hoofd kaalscheren. Waar houdt het op voor jou?
Een kapsel toont niet per definitie een maatschappelijke positie. Kleding daarentegen wel en daarmee moet het afgelopen zijn. Persoonlijke vorming door middel van kleding? Hou toch op zeg, dat geloof je toch zelf niet. Als dat dan zo is, dan hebben ze daar buiten school ruimschoots de mogelijkheden toe. Binnen school heeft kleding geen enkel functionele eigenschap. Daar dient de aandacht bij de les gehouden te worden. We moeten verdorie eens af van het idee dat een school een jeugdhonk zou zijn.
120 km/u
  woensdag 17 maart 2004 @ 22:58:14 #39
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17789500
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:39 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Het vraagstuk gaat verder dan sociaal gedrag. Je kunt bijvoorbeeld spijbelaars en ongewenste kleding eruit filteren. Op scouting hebben de verkenners een bruine blouse. Dat is handig. Dan weet je meteen wie bij jou hoort en wie niet.
Dat is helemaal geen slecht idee, DrWolffenstein.
120 km/u
  woensdag 17 maart 2004 @ 23:00:36 #40
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17789566
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:36 schreef Esk het volgende:
Dat hoort gewoonweg niet op een school thuis. Ga in je jeugdhonk maar je image etaleren, maar niet tijdens de uren des onderwijs. Daar heb je gewoon kennis tot je te nemen en verder niets.
120 km/u
  woensdag 17 maart 2004 @ 23:20:56 #41
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17790323
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 22:57 schreef Heronymus het volgende:
Een kapsel toont niet per definitie een maatschappelijke positie. Kleding daarentegen wel en daarmee moet het afgelopen zijn. Persoonlijke vorming door middel van kleding? Hou toch op zeg, dat geloof je toch zelf niet. Als dat dan zo is, dan hebben ze daar buiten school ruimschoots de mogelijkheden toe. Binnen school heeft kleding geen enkel functionele eigenschap. Daar dient de aandacht bij de les gehouden te worden. We moeten verdorie eens af van het idee dat een school een jeugdhonk zou zijn.
Het gaat mij niet erom dat kleding of een kapsel enige maatschappelijke positie toont, dat vind ik verre van relevant. Sterker nog, kinderen/pubers met rijke ouders worden vaak net zo goed belachelijk gemaakt, want zij zijn net zo goed anders dan gemiddeld.

Kleding is een uitingsvorm, een deel van je persoonlijkheid (in vorming) en draagt in die zin wel degelijk bij tot enige eigenvorming. Laat iedereen door de wet dezelfde kleding dragen en hetzelfde leren en je krijgt generaties van min of meer eenstemmige mensen (ja, dat is een angstbeeld van me ). Behoorlijk geschikt natuurlijk voor een maatschappij met weinig maatschappij-kritische mensen, iets wat ik nou niet bepaald goed kan vinden.
Laat scholen zelf bepalen of ze een kledingscode/-voorschrift in willen voeren of zelfs eventueel een uniform. Daar is geen wetgever voor nodig. Zo kan een ouder zijn/haar kind naar een school sturen die hem/haar of het kind/de puber het beste aan staat. Ofwel een strictere insteek ofwel een vrijere insteek wat beter geschikt is voor individuele keuzes.

Waar wil je trouwens het geld voor schooluniformen vandaan halen? Ik vraag me af wat de kosten daarvan zijn.
  woensdag 17 maart 2004 @ 23:32:23 #42
64402 Heronymus
Meten is weten.
pi_17790644
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 23:20 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het gaat mij niet (...) voor individuele keuzes.
Kijk naar Engeland. Er is niets bekend over dat uniformen schade brengt aan de persoonlijkheid of de identiteit van leerlingen (op latere leeftijd). En natuurlijk moet je het een school niet laten bepalen. Anders heeft het toch geen zin? Het moet overal ingevoerd worden. Je zult toch echt aan moeten tonen dat schooluniformen van slechte invloed zijn op de persoonlijke ontwikkeling.
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 23:18 schreef michaelf het volgende:
Waar wil je trouwens het geld voor schooluniformen vandaan halen? Ik vraag me af wat de kosten daarvan zijn.
Dat zou je de ouders kunnen laten betalen. Geen enkel probleem. Onderwijs is geen weggeefactie.
120 km/u
  woensdag 17 maart 2004 @ 23:55:59 #43
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17791180
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 23:32 schreef Heronymus het volgende:
Kijk naar Engeland. Er is niets bekend over dat uniformen schade brengt aan de persoonlijkheid of de identiteit van leerlingen (op latere leeftijd). En natuurlijk moet je het een school niet laten bepalen. Anders heeft het toch geen zin? Het moet overal ingevoerd worden. Je zult toch echt aan moeten tonen dat schooluniformen van slechte invloed zijn op de persoonlijke ontwikkeling.
Als een school liever heeft dat er uniformen ingevoerd worden omdat het handiger is om mensen in het gareel te houden en kinderen beter te laten opletten zullen ze daar heus wel voor kiezen. Als een ouder er weinig voor voelt dat het kind minstens 10 jaar lang zo'n 30-40 uur per week in uniform moet gaan lopen vind ik dat zijn/haar recht. Je zou misschien zelfs kunnen zeggen dat het verplicht dragen van uniformen ingaat tegen de vrijheid van meningsuiting.

Schooluniformen op zich genomen hebben geen directe positieve invloed op drugs-gebruik, gedragsproblemen en aanwezigheid en schooluniformen hebben een negatief effect op schoolprestaties:
quote:
The Long Beach Unified School District began its uniform policy in July of 1994 in all 70 of its elementary and middle schools and then conducted a year-long longitudinal study of how the uniforms affected its students. The results were seemingly impressive and suggested that attendance and academic achievement went up while behavioral problems and substance abuse went down. Although most information regarding the Long Beach results failed to mention that other programs and policies were implemented at the same time as the uniforms, other school districts across the country quickly followed suit, especially those in inner cities.

Following the release of the Long Beach Unified School District’s results, David L. Brunsma and Kerry A. Rockquemore from the Department of Sociology at the University of Notre Dame conducted an empirical test on some of the claims made by uniform advocates. Using tenth grade data from The National Educational Longitudinal Study of 1988 and three follow-up studies, Brunsma and Rockquemore found that uniforms alone did not have a direct effect on substance abuse, behavioral problems, or attendance but they did find that uniforms had a direct negative effect on academic achievement (Brunsma and Rockquemore).
Bron: No 'uniform' solution
quote:
Dat zou je de ouders kunnen laten betalen. Geen enkel probleem. Onderwijs is geen weggeefactie.
Dat hangt van de kosten af. Bovendien zullen kinderen met rijke ouders eerder nieuwe uniformen hebben en arme ouders versleten 2e-hands uniformen.

Edit:
Een toevoeging uit bovenstaande artikel, nadat ik het wat verder had gelezen:
quote:
In fact, in some instances, uniforms may actually cost parents more money and create greater social distinctions. When a uniform policy is implemented someone must pay for the uniform and it will either be the school district or the parents. If low-income parents are left to buy the uniforms and they can only afford to buy one outfit or worse, none at all, it will make their child‘s social class quite obvious when they enter the school. Ironically, uniforms are supposed to eliminate such markers of difference. What’s worse, the ACLU asserts that, “…low socioeconomic families are going without food, utilities, and rental payments in order to purchase mandatory school uniforms,” (King, 34).

[ Bericht 13% gewijzigd door ExtraWaskracht op 18-03-2004 00:08:19 ]
  donderdag 18 maart 2004 @ 12:56:16 #44
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17798540
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 22:50 schreef Heronymus het volgende:

[..]

Wanneer houdt dat eeuwig met anarchistische trekjes overgoten gezeik eens op zeg. Soms heb je je nu eenmaal aan te passen aan regels. Als jij het leger in gaat ben jij ook verplicht in uniform naar de Kazerne te gaan, als je lid wordt van scouting dien je ook in scoutinguniform op opkomsten te verschijnen en zo zijn er tal van voorbeelden met kledingvoorschriften.

Piet leest iets over verplichting zonder dat hij er inhoudelijk een hol van snapt en meteen gaat ie in de stijgers. Denk eerst eens na voordat je loopt te lullen. Jij hebt je te houden aan de regels van de onderwijsinstelling waar jij toe behoort. Als daar kledingvoorschriften bij komen, dan heb je die te accepteren en anders ga je maar in het buitenland ergens je school afmaken. Grote kans overigens dat je daar met hetzelfde te maken krijgt, want ook in het buitenland speelt men met de gedachte uniformen te introduceren.

Neem een voorbeeld aan de Engelse (kost)scholen. Dat is past echt afzien... daar worden we mannen (en tegenwoordig ook vrouwen).
Wanneer houdt dat eeuwige, met socialistische / communistische overgoten, gezeik eens op zeg. Soms heb heb je je inderdaad te schikken aan geldende regels en jouw mooie voorstel behoort daar niet toe. Je vergelijking met het leger / scouting is ietwat scheef aangezien de kleding in die situaties een bepaalde functionaliteit met zich meedraagt. Ooit een soldaat gezien met een fel oranje shirt terwijl hij het slagveld betrad?

Hoe je bij het hele anarchstische gebeuren komt want ik schik me wel degelijk naar de regels die gelden. Dat wil echter niet zeggen dat ik het eens hoef te zijn met voorstellen die de individu in zijn vrijheid beperkt zonder dat daar een gegronde reden is behalve die verkapte socialistische klassenstrijd van jou. Verder hoef ik je hopelijk niet te vertellen dat je een kostschool op dit vlak niet kunt vergelijken met een reguliere openbare school.

Verder geef ik meteen toe dat mijn nogal bitse reactie mede wordt veroorzaakt door al die andere onzinnige voorstellen die je de laatste dagen op dit forum hebt gedaan.
Say your prayers
  donderdag 18 maart 2004 @ 12:58:23 #45
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17798597
quote:

[..]

Je zult toch echt aan moeten tonen dat schooluniformen van slechte invloed zijn op de persoonlijke ontwikkeling.
Toon jij eerst maar eens onderbouwd (met onderzoeksresultaten graag) aan dat het uberhaupt een goede invloed heeft en dat het niet ontzettend zinloos is.
Say your prayers
  donderdag 18 maart 2004 @ 13:01:25 #46
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17798689
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 23:00 schreef Heronymus het volgende:

[..]

Dat hoort gewoonweg niet op een school thuis. Ga in je jeugdhonk maar je image etaleren, maar niet tijdens de uren des onderwijs. Daar heb je gewoon kennis tot je te nemen en verder niets.
Jij vindt dat dat niet thuishoort op scholen. Dat is heel wat anders aangezien onze huidige maatschappij laat zien dat de meerderheid daar anders over denkt.

Je kleden zoals je zelft wilt heeft niet per se iets te maken met een bepaald image. Sommige mensen voelen zich nou eenmaal happy in een bepaald soort kleding. Ik zou zeggen, laat ze. Wie ben jij om je daar mee te bemoeien laat staan de overheid.
Say your prayers
  donderdag 18 maart 2004 @ 13:06:39 #47
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17798797
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 22:57 schreef Heronymus het volgende:

[..]

We moeten er verdorie eens van af dat sommige mensen denken te kunnen bepalen wat voor schoenen ik 's morgens aantrek. Je hele verhaal omtrent de maatschappelijke positie en het zogenaamde causale verband met de kledingstijl rammelt trouwens ook aan alle kanten. Kun jij aantonen dat er een structureel verschil bestaat in kleding tussen de verschillende inkomensklassen? Ik ken namelijk genoeg mensen die met een relatief laag inkomen dure kledij kopen en ook mensen die met een hoog inkomen goedkopere kledij kopen simpelweg omdat het ze geen zak interesseert.

Je liep een paar posts terug ook te zaniken over het feit dat je vindt dat een bepaald image creeren middels je kleding niet gewenst is op een scholingsinstelling. Met een kapsel, wat in de praktijk zeker een bepaald image-effect heeft, heb je dan weer geen problemen. Lekker consistent.
Say your prayers
  donderdag 18 maart 2004 @ 13:08:56 #48
52589 sjun
uit solidariteit
pi_17798849
quote:
Op woensdag 17 maart 2004 19:34 schreef DrWolffenstein het volgende:
Hoewel dit onderstaande ook niet de bedoeling is:

[afbeelding]

Zij sloopten al paraderende in ieder geval geen bushokjes, spoten geen verf op muren deuren en glazen, bekrasten geen tafeltjes, vervuilden hun omgeving niet met bonken kauwgum en waagden het niet hun docenten te na te komen.

Helaas misten zij als groep het kritische verstand om ook eens tegen orders in te gaan maar het verstand om orde te gebruiken en orders te beoordelen ontbreekt heden ten dage helaas ook. De uniformen om indruk te maken van destijds zijn vervangen door beroepstitels die zijn overgenomen uit het engels. Liep echter vroeger de aanvoerder uit het middenkader min of meer voorop, tegenwoordig staat deze achteraan en vergroeit deze 'korporaal' (manager) met zijn of haar bureau terwijl de praktijk van alledag prima functioneert zonder de kostspelige aanwezigheid van deze bedachte functie ter vergroting van de controle van bovenaf.

Middels deze reactie hoop ik een spiegel te heben voorgehouden over hte verband tussen duitse paraderende militairen in uniform en een schooluniform. Dit verband is niet noemenswaardig.

On topic: Invoering van een schooluniform bespaart ons de discussie over een hoofddoekje, naveltruitjes, petjes, grote schoenen, bomberjacks met vlaggetjes etcetera.

[ Bericht 11% gewijzigd door sjun op 18-03-2004 13:22:49 ]
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_17800661
quote:
Gezien jouw andere topics o.a. Belasting voor veelverdieners toch te laag en nu deze weer, ben jij een rasechte communist, of ik moet me héél erg vergissen. Je wilt in ieder geval een overheid die zich overal mee bemoeit.
pi_17800779
quote:
Op donderdag 18 maart 2004 13:08 schreef sjun het volgende:

[..]

On topic: Invoering van een schooluniform bespaart ons de discussie over een hoofddoekje, naveltruitjes, petjes, grote schoenen, bomberjacks met vlaggetjes etcetera.
Precies. Het is helemaal niet mijn bedoeling om van schoolgaande kinderen een Hitlerjugend of Stalinjugend te maken, maar gewoon wat meer orde scheppen op scholen. Dat kan echt geen kwaad, als je ziet hoe men er nu soms bijloopt op scholen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')