Kan een MAD MAX situatie wordenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:48 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Zelf al zou de EU iets willen doen, de EU ligt bij Rusland aan het gas- en olie-infuus en is dus afhankelijk. Als Europa te vel gaat blaffen gaat de gaskraan dicht en hebben wij hier een serieus probleempje...
Tsja. Niet geheel ten onrechte, me dunkt. Ik vind het heel rot voor Georgië en Zuid-Ossetië en Rusland, maar dit is niet echt de strijd van Europa. Vanzelfsprekend moet Europa doen wat het kan, maar diplomatiek dus. Shakashvili (?) is geen troetelbeer die plots overrompeld is door Russische tanks, ofzo, hij is al vier jaar lang bezig met escalatie. Rusland ook. De separatisten ook. Maar Georgië ook.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:04 schreef popolon het volgende:
Een duidelijke oproep van de president aan de EU om wat te doen, ook grappig die EU vlag op de achtergrond.
Nou goed, da's praten tegen een muur.
Nou nou M. Georgie valt toch onder Europa of heb ik 't nou helemaal mis?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tsja. Niet geheel ten onrechte, me dunkt. Ik vind het heel rot voor Georgië en Zuid-Ossetië en Rusland, maar dit is niet echt de strijd van Europa. Vanzelfsprekend moet Europa doen wat het kan, maar diplomatiek dus. Shakashvili (?) is geen troetelbeer die plots overrompeld is door Russische tanks, ofzo, hij is al vier jaar lang bezig met escalatie. Rusland ook. De separatisten ook. Maar Georgië ook.
Och, ik vind het Europa, ja, geen EU, en dan nog de periferie, maar Rusland valt ook onder Europa. Georgië zit niet voor niets bij de OESO. Maar dat betekent niet dat we Georgië militair moeten helpen, alsof ze zomaar worden binnengevallen als EU-land door de gezamenlijke vijand Rusland. Het is in al het belang van de EU om hier iets aan te doen. Maar niet militair en ook niet als een of andere backer van Shakashvili.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:27 schreef popolon het volgende:
[..]
Nou nou M. Georgie valt toch onder Europa of heb ik 't nou helemaal mis?
Nou militair lijkt me ook geen optie, dan hebben we de poppen aan het dansen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:30 schreef Monidique het volgende:
[..]
Och, ik vind het Europa, ja, geen EU, en dan nog de periferie, maar Rusland valt ook onder Europa. Georgië zit niet voor niets bij de OESO. Maar dat betekent niet dat we Georgië militair moeten helpen, alsof ze zomaar worden binnengevallen als EU-land door de gezamenlijke vijand Rusland. Het is in al het belang van de EU om hier iets aan te doen. Maar niet militair en ook niet als een of andere backer van Shakashvili.
BBC World?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:47 schreef nsfw het volgende:
Ik zit in de Tyfus UK! Het enige wat ik zie zijn de OS op tv! Walgelijk!
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7548715.stmquote:Interfax quoted South Ossetian rebel leader Eduard Kokoity as saying there were "hundreds of dead civilians" in the region's capital, Tskhinvali.
[..]
International Red Cross spokeswoman Anna Nelson said it had received reports that hospitals in Tskhinvali were having trouble coping with the influx of casualties and ambulances were having trouble reaching the injured.
[..]
Hundreds of fighters from Russia and Georgia's other breakaway region of Abkhazia are reportedly heading to aid the separatist troops.
Rusland heeft namens de Raad van Europa al troepen gestuurd.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:06 schreef JohnDope het volgende:
Ik zag net een Europese Vlag hangen achter het optreden van de president van Georgie (ze zijn dus lid van de raad van Europa), dus Europa wat troepen moet sturen en dus de hete kastanjes uit het vuur moet halen, want dit is de kans dat Europa zich kan bewijzen tegen over haar Burgers.
En als Europa geen troepen stuurt, heeft Europa echt helemaal bewezen dat Europa geen enkele meerwaarde heeft.![]()
Europa zal toch echt haar Europese troepen moeten sturen, want als ze elkaar laten uitmoorden, mag wat mij betreft heel Europa opgedoekt worden, want zoiets kan ons ook over komen en dan laten ze ons ook verrotten.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:09 schreef Reya het volgende:
[..]
Rusland heeft namens de Raad van Europa al troepen gestuurd.
Opgelost, slotje.
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Europa zal toch echt haar Europese troepen moeten sturen,
We splitsen Duitsland meteen, bouwen een muurtje in Berlijn, vragen de VS om ons te verdedigen tegen het Bolsjewistische gevaar en we doen alsof er verder niks aan de hand is.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:17 schreef nsfw het volgende:
Goeie oplossign! We sturen 50.000 EU troepen om Rusland te helpen. En 50.000 EU troepen om Georgie te helpen
Het maakt me niet uit hoeveel troepen Europa stuurt, als ze maar troepen sturen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:17 schreef nsfw het volgende:
Goeie oplossign! We sturen 50.000 EU troepen om Rusland te helpen. En 50.000 EU troepen om Georgie te helpen
Volgens mij zijn het de Georgiërs die begonnen zijn deze keer.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:13 schreef venomsnake het volgende:
Wel goede timing van de Russen.
Opening OS, aflopend Presidentschap van Bush
Ik denk dat de Russen de democraat Saakashvili uit de weg gaan ruimen.
Ik ben voor een Europees leger en buitenlands beleid, maar tot het zover is blijft de EU toch vooral een organisatie die er is om de samenwerking binnen de EU op allerlei terreinen te bewerkstelligen. De EU is vooral een civiele organisatie, geen militaire zoals de NAVO dat is. De organisatiestructuur van de EU is dan ook compleet ongeschikt om oorlog mee te voeren omdat deze gericht is op consensus en dus niet op snelle actie. Het bestaansrecht van de EU hangt ook niet af van dit soort zaken, de EU is er om handelsovereenkomsten te sluiten, nier om oorlog te voeren.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Europa zal toch echt haar Europese troepen moeten sturen, want als ze elkaar laten uitmoorden, mag wat mij betreft heel Europa opgedoekt worden, want zoiets kan ons ook over komen en dan laten ze ons ook verrotten.
Het interesseert me niet wie er begonnen is, zolang Europa maar voor schut staat.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het de Georgiërs die begonnen zijn deze keer.
Voor samenwerken hebben we echt geen bureaucratisch Romeins Rijk nodig.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:32 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Ik ben voor een Europees leger en buitenlands beleid, maar tot het zover is blijft de EU toch vooral een organisatie die er is om de samenwerking binnen de EU op allerlei terreinen te bewerkstelligen. De EU is vooral een civiele organisatie, geen militaire zoals de NAVO dat is. De organisatiestructuur van de EU is dan ook compleet ongeschikt om oorlog mee te voeren omdat deze gericht is op consensus en dus niet op snelle actie. Het bestaansrecht van de EU hangt ook niet af van dit soort zaken, de EU is er om handelsovereenkomsten te sluiten, nier om oorlog te voeren.
Dat vond ik ook al heel apart, maar crisis in Europa doet het sowieso niet zo goed op de Staatsomroepquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:36 schreef Steeven het volgende:
Ze vinden bij Eenvandaag de opening van de OS belangrijker dan deze oorlog.
Geloof ik niets van.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het de Georgiërs die begonnen zijn deze keer.
Vor oorlog is de NAVO en Eurapo is nog steeds een uitgegroeide Gemeenschap voor kolen en staal, oftewel voornamelijk een economisch samenwerkingsverband (zie de euro en gezamenlijke markt) wat verder nog wat subsidie geeft aan boeren en achtergebleven gebieden. Vooralsnog valt defensie niet echt onder de EU en dient de EU daar ook niet op afgerekend te worden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Voor samenwerken hebben we echt geen bureaucratisch Romeins Rijk nodig.
Een orgaan als Europa hebben we alleen nodig wanneer we in oorlog raken en als Europa dan de zaak laat floppen, kan het wat velen betreft meteen afgeschaft worden.
Hoe bedoel je? De spanningen bouwden zich inderdaad de afgelopen maanden op, maar Georgië begon vannacht met het beschieten van burgerdoelen. Deden ze dat nadat ze werden aangevallen door Russen of separatisten? En moest dat dan zo? Nee, uit alles: de grootte van de aanval en de algehele mobilisatie blijkt dat die het plan van Saakashvili is geweest.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:40 schreef venomsnake het volgende:
Geloof ik niets van.
Uiteraard. En omgekeerd.quote:Dit is gewoon een prima moment voor Rusland om af te rekenen met Saakashvili.
En Europa kan het zich niet veroorloven door lafheid te tonen en geen troepen te sturen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:41 schreef Monidique het volgende:
Deze oorlog is lastig. Rusland kan niet terugtrekken, want kom op, dat zou een nederlaag zijn haast. Georgië (Saakashvili) kan dat niet doen, want daarmee zou het toegeven daadwerkelijk geen macht te hebben over Zuid-Ossetië. En Abchazië en Adzjarië. En Saakashvili zou een incompetente, impotente president blijken.
Niemand kan het zich veroorloven niet te winnen. Ach ja. Misschien dat er over een paar dagen een staakt-het-vuren komt. Een soort status quo. Dat zou echter de stationering van duizenden Russische troepen inhouden, denk ik. En Saakashvili zou niet lang president meer zijn, hij had het immers al moeilijk. Over impopulaire presidenten die oorlogen beginnen gesproken. Ik zie Georgië niet winnen, maar ik zie Rusland uiteindelijk wel Saakashvili uit Tblisi verjagen.
Europa = 1 voor allen en allen voor 1. Helemaal in oorlogstijd.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:42 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Vor oorlog is de NAVO en Eurapo is nog steeds een uitgegroeide Gemeenschap voor kolen en staal, oftewel voornamelijk een economisch samenwerkingsverband (zie de euro en gezamenlijke markt) wat verder nog wat subsidie geeft aan boeren en achtergebleven gebieden. Vooralsnog valt defensie niet echt onder de EU en dient de EU daar ook niet op afgerekend te worden.
Omdat ik niet nog zo'n klein kutland wilt zien wat toch met steun in elkaar moet worden gehouden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:48 schreef weirdmv het volgende:
waarom is iedereen toch voor Georgië?
hup rusland
hup rusland
Op Saakashvili bijvoorbeeld: "The way the escalation went was we came first under extensive artillery barrage from the separatists ... but in the end I was told that Russian armored vehicles started to cross the Georgian border. And that was exactly the moment when I had to take this decision to fire back." Daar geloof ik weer niets van, hoewel het mogelijk is.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:43 schreef Monidique het volgende:
Jij gelooft dat niet. Is dat nog ergens op gebaseerd of is het niet meer dan geloof?
zuid fuseert met noord.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:50 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Omdat ik niet nog zo'n klein kutland wilt zien wat toch met steun in elkaar moet worden gehouden.
Ik ben voor niemand, het enige dat ik hoop is dat Europa door deze kwestie gezichtsverlies gaat lijden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:48 schreef weirdmv het volgende:
waarom is iedereen toch voor Georgië?
hup rusland
hup rusland
Het zijn allebei schurkenlanden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:53 schreef Steeven het volgende:
De waarheid valt sowieso niet te achterhalen, want de propagandamachines zijn allang op gang gekomen. Ik vermoed dat beide partijen elkaar gewoon hebben uitgelokt.
Mja dan nog, ik geloof niet dat beide landen economisch sterk genoeg zullen zijn om wat voor te kunnen stellen. Georgië is dit neem ik aan wel.quote:
noord hoort bij rusland en als zuid met noord fuseert, komt het allemaal goed.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:02 schreef Xenwolfie het volgende:
[..]
Mja dan nog, ik geloof niet dat beide landen economisch sterk genoeg zullen zijn om wat voor te kunnen stellen. Georgië is dit neem ik aan wel.
Van de andere kant kan je stellen dat een mogelijk EU vs Rusland conflict ook niet op veel steun kan rekenen bij de Europese bevolking. Daar zit echt niemand op te wachten.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:46 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dus als Europa passief blijft, dan zal de anti-Europa sentimenten binnen de EU nog veel groter worden.
En dan kijkt Europa dus ook de andere kant op wanneer ons mini landje in de problemen zit.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:10 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Van de andere kant kan je stellen dat een mogelijk EU vs Rusland conflict ook niet op veel steun kan rekenen bij de Europese bevolking. Daar zit echt niemand op te wachten.
Dan kijkt men in Europa toch echt liever de andere kant op, zeker voor zo'n 'landje' als Georgië dat 90% van de West-Europeanen toch niet eens kan vinden op de landkaart.
Maar het is een blijft een zorgelijk ontwikkelingquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:53 schreef Steeven het volgende:
De waarheid valt sowieso niet te achterhalen, want de propagandamachines zijn allang op gang gekomen. Ik vermoed dat beide partijen elkaar gewoon hebben uitgelokt.
Waarom ben je zo anti-Europees?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En dan kijkt Europa dus ook de andere kant op wanneer ons mini landje in de problemen zit.
Wanneer er bommen vallen is daar vaak sprake van, ja.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:15 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar het is een blijft een zorgelijk ontwikkeling
Had zeker iemand een boekje over de Hongaarse Opstand in 1956 gevonden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:13 schreef venomsnake het volgende:
Wel goede timing van de Russen.
Opening OS, aflopend Presidentschap van Bush
Ik denk dat de Russen de democraat Saakashvili uit de weg gaan ruimen.
Omdat Europa haar eigen Burgers laat vallen wanneer het er echt op aan komt (en daar komt ook nog eens bij dat we daarvoor achterlijk veel geld moeten betalen).quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:15 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Waarom ben je zo anti-Europees?
In het geval Rusland vs Georgië, is troepen sturen an sich al een vorm van kastanjes uit het vuur halen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:19 schreef Drijfzand het volgende:
Zou JD ons ook willen vertellen wat die EU troepen moeten doen als ze daar aankomen? "De hete kastanjes uit het vuur halen", ok, maar hoe gaat dat precies in z'n werk?
Weinig bevelhebbers die bereid zijn om naar een oorlogsgebied te trekken met een vage opdracht "de boel op te lossen".quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:19 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Omdat Europa haar eigen Burgers laat vallen wanneer het er echt op aan komt (en daar komt ook nog eens bij dat we daarvoor achterlijk veel geld moeten betalen).
[..]
In het geval Rusland vs Georgië, is troepen sturen an sich al een vorm van kastanjes uit het vuur halen.
Ik weet de achtergrond van het conflict niet, maar Europa moet wel iets doen, de VS hoeft het in ieder geval niet weer op te knappen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:47 schreef Mutant01 het volgende:
Gewoon sturen? Geef eens een taakomschrijving.
Neh... Nederland draagt te veel bij aan de Europese Unie.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En dan kijkt Europa dus ook de andere kant op wanneer ons mini landje in de problemen zit.
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 19:54 schreef rood_verzet het volgende:
De hoofdstad van Zuid-Ossetië schijnt helemaal door Georgië aan puin geschoten te zijn.
Wat ben jij dom, ik heb geen enkele redenen om heden ten dage positief tegenover Rusland te staan., maar dit zijn gewoon de feiten. Rusland heeft vast geen morele redenen om Z. Ossetië te steunen, maar het is Sakashvili die op een oorlog uit isquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:14 schreef Steeven het volgende:
[..]. Je naam doet al vermoeden dat je niet objectief bent, maar ga ons alsjeblieft niet vervelen met die propagandaverhalen die neigen naar een pro-Russische achtergrond. Beide partijen hebben vuile handen hier en you know it.
Vraag me af waarom.quote:A Russian-drafted UN Security Council statement calling on both Georgia and South Ossetia to renounce the use of force failed to secure British and US backing.
Meteen in de persoonlijke aanvalquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:20 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Wat ben jij dom, ik heb geen enkele redenen om heden ten dage positief tegenover Rusland te staan., maar dit zijn gewoon de feiten. Rusland heeft vast geen morele redenen om Z. Ossetië te steunen, maar het is Sakashvili die op een oorlog uit is
Groot-Brittanië en de Verenigde Staten wilden niet van beide zijden eisen dat ze stoppen met geweld. Ik vermoed dat ze vinden dat Georgië nu eenmaal het recht heeft zich te verdedigen en het recht heeft z'n territoriale integriteit te beschermen en dat dat dus mag. Zoiets.quote:
De NAVO heeft de grenzen, inclusief de opstandige provincie, erkent als Georgië zijnde. Ze kunnen dus moeilijk zeggen dat Rusland haar gang mag gaan en de provincie mag gaan inlijven. Nare kwestie is het.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:29 schreef Monidique het volgende:
[..]
Groot-Brittanië en de Verenigde Staten wilden niet van beide zijden eisen dat ze stoppen met geweld. Ik vermoed dat ze vinden dat Georgië nu eenmaal het recht heeft zich te verdedigen en het recht heeft z'n territoriale integriteit te beschermen en dat dat dus mag. Zoiets.
Prima plan! Ik stel bij deze voor het ook eens in Oost-Turkije te doen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:25 schreef Zemi77 het volgende:
Toch snap ik het niet. De inwoners van Zuid-Ossetie schijnen te kennen hebben gegeven dat ze graag bij Noord-Ossetie willen en met wat autonomie in de Russische federatie. uswland vind dat prima en Georgie niet omdat er wat Georgiers zouden wonen. Oplossing: houdt 5 keer om de vijf jaar een referendum om te kijken wat de inwoners willen en als er vier keer uitkomt dat ze bij Rusland willen, gaan ze bij Rusland, zo niet blijven ze bij georgie of gaan ze samen met Chili voor mijn part. Het gaat toch om wat de burgers willen, of zie ik dat nu verkeerd.
Waarom zou de loop van de huidige grens belangrijker zijn dan de wens van de burger.
Als de inwoners van Curacao bij Venezuela willen dan is dat toch ook hun goed recht?
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:25 schreef Zemi77 het volgende:
Toch snap ik het niet. De inwoners van Zuid-Ossetie schijnen te kennen hebben gegeven dat ze graag bij Noord-Ossetie willen en met wat autonomie in de Russische federatie. uswland vind dat prima en Georgie niet omdat er wat Georgiers zouden wonen. Oplossing: houdt 5 keer om de vijf jaar een referendum om te kijken wat de inwoners willen en als er vier keer uitkomt dat ze bij Rusland willen, gaan ze bij Rusland, zo niet blijven ze bij georgie of gaan ze samen met Chili voor mijn part. Het gaat toch om wat de burgers willen, of zie ik dat nu verkeerd.
Waarom zou de loop van de huidige grens belangrijker zijn dan de wens van de burger.
Als de inwoners van Curacao bij Venezuela willen dan is dat toch ook hun goed recht?
Staatshoofden doen altijd heel raar als het om de soevereigniteit van het land gaat. Blijkbaar zijn ze er dan niet meer voor hun burgers maar voor hun "land" whatever that may be.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:32 schreef Denewar het volgende:
[..]
Inderdaad, maar ik denk dat dit een aanleidng is en geen oorzaak. wat geen idee, maar het lijkt mijn stug dat dit de oorzaak is,.
Omdat dan het einde zoek is en de wereld uiteenvalt in kleine ministaatjes, allemaal Kosovootjes. Dan wil ik ook mijn eigen land wel, voel me aardig betrokken bij de 1km2 om me heen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:25 schreef Zemi77 het volgende:
Is mijn voorstel ook altijd geweest. Maak er maar een vrij Koerdistan van en laat Turkije voor pak em beet 50 jaar meeprofiteren van de olieopbrengsten. Koerden blij, Turkse burgers blij, maar ja staashoofden en soeverigniteit, gebiedsverlies, terwijl de helden van vroeger net altijd gebied voor het land gewonnen hebben en blablabla.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 20:31 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Prima plan! Ik stel bij deze voor het ook eens in Oost-Turkije te doen.![]()
En inmiddels is de hoofdstad van Ossetië dus ingenomen. Saakashvili heeft dit niet slim gespeeld allemaal en die mobilisatie is dat al helemaal niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |