Dat kan, maar het blijft koffiedik kijken, daarbij betekent de Europese superstaat, zoals dat met een grondwet al iets dichterbij is, zeg maar, niet automatisch dat men ook een Europees leger gaat creëren.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:21 schreef Steeven het volgende:
[..]
Ik ben toch van mening dat als de EU dusdanig hervormd wordt dat grote landen het voor het zeggen krijgen, met een president en een minister voor dit en voor dat en voor zus, etc, dat de bijkomende macht toch in de bolletjes gaat spelen. Dat superieure morele gezanik vanuit Europese kant wordt heus wel aan de kant geschoven zodra de middelen beschikbaar zijn om anders te reageren op conflicten in de wereld. Wat ik net al zei, macht doet gekke dingen met mensen, dat is altijd zo gebleken. Daarom zie ik liever geen Europese superstaat. Ik zeg hiermee niet per sé dat de VS-aanpak verkeerd is, dat heeft ook zo z'n voordelen, maar dat werkt ook niet altijd. Enne, het verleden wordt vaak snel vergeten hoor, over 50 jaar is men de les van WW2 alweer vergeten.
Is ook weer zoquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat kan, maar het blijft koffiedik kijken, daarbij betekent de Europese superstaat, zoals dat met een grondwet al iets dichterbij is, zeg maar, niet automatisch dat men ook een Europees leger gaat creëren.
Althans mij staat niet bij dat daar al over wordt gesproken en volgens mij zijn juist vooral de "grote" landen binnen de EU daar niet al te happig op. Vooral een land als Frankrijk, die graag hun eigen controle houd over hun eigen militaire organisatie...of ze zullen eisen dat het Europees leger Frans wapentuig gaat gebruiken....en of je daar nou blij van moet worden...
Op het jeugdjournaal liepen ze ook de boel te hoaxen, want er werd helemaal niks over een oorlog gezegd.quote:
Zelf al zou de EU iets willen doen, de EU ligt bij Rusland aan het gas- en olie-infuus en is dus afhankelijk. Als Europa te vel gaat blaffen gaat de gaskraan dicht en hebben wij hier een serieus probleempje...quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 15:49 schreef popolon het volgende:
[..]
Maar waarom de EU niet, 't gebeurt ook in de achtertuin van Europa.
Maar Rusland ook.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:48 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Zelf al zou de EU iets willen doen, de EU ligt bij Rusland aan het gas- en olie-infuus en is dus afhankelijk. Als Europa te vel gaat blaffen gaat de gaskraan dicht en hebben wij hier een serieus probleempje...
Ja, Rusland ook...hoewel die heeft nog 4/5e van de wereld als potentieel klant.quote:
Maar daar kunnen ze het niet naar vervoeren.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, Rusland ook...hoewel die heeft nog 4/5e van de wereld als potentieel klant.
Rusland is net zo afhankelijk van Europees geld als wij van hun energie. Als ze de gaskraan dichtdraaien en de Europese landen stoppen met investeren, dan lijden ze net zoveel als wij.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja, Rusland ook...hoewel die heeft nog 4/5e van de wereld als potentieel klant.
Bron: http://ec.europa.eu/trade(...)/russia/index_en.htmquote:The EU is by far Russia's main trading partner, accounting for 51.5% of its overall trade turnover in 2007. It is also by far the most important investor in Russia. It is expected that up to 75% of FDI stocks in Russia come from the EU Member States.
Tuurlijk zullen ze economisch een klap krijgen, dat is een zekerheid die in elke oorlog ingecalculeerd moet worden.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:00 schreef Steeven het volgende:
[..]
Rusland is net zo afhankelijk van Europees geld als wij van hun energie. Als ze de gaskraan dichtdraaien en de Europese landen stoppen met investeren, dan lijden ze net zoveel als wij.
[..]
Bron: http://ec.europa.eu/trade(...)/russia/index_en.htm
Waarom zou de Navo vredestroepen gaan sturen terwijl er sprake is van een strijd?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:02 schreef nsfw het volgende:
Rusland valt straks georgie binnen. Als reactie daarop zal de Navo vredestroepen richting georgie sturen. Rusland zal dit als een oorlogsverklaring van de Navo zien en valt direct de Baltische staten binnen. De helft van de baltische bevolking zal rusland binnen halen als de bevrijder en de andere helft als bezetter.
Omdat 'dit weer een aanval is op de Navostaten zal de Navo officieel de oorlog verklaren aan Rusland.
Ik wil niet weten hoe het afloopt
Omdat anders Duitsland niet om gaat.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Waarom zou de Navo vredestroepen gaan sturen terwijl er sprake is van een strijd?
Maar levert de oorlog dan nog wel wat op? Rusland heeft aardig wat te verliezen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tuurlijk zullen ze economisch een klap krijgen, dat is een zekerheid die in elke oorlog ingecalculeerd moet worden.
Alleen heeft rusland niet zoveel ruimte om een economische klap op te vangenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Tuurlijk zullen ze economisch een klap krijgen, dat is een zekerheid die in elke oorlog ingecalculeerd moet worden.
Ligt eraan wat het grondgebied "Georgie" te bieden heeft aan grondstoffen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:06 schreef geenID het volgende:
[..]
Maar levert de oorlog dan nog wel wat op? Rusland heeft aardig wat te verliezen.
Dat dus, en bijvoorbeeld China wil ook gas en olie hebben en stelt verder geen lastige vragen. Bovendien zijn ze al bezig aan een pijpleiding naar China. Ik denk dat de vraag is of de EU er een economische klap voor over heeft om Georgië bij te staan.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:02 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De Duitsers halen veel van hun gas uit Nederland.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:05 schreef geenID het volgende:
[..]
Omdat anders Duitsland niet om gaat.
Kan een MAD MAX situatie wordenquote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:48 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Zelf al zou de EU iets willen doen, de EU ligt bij Rusland aan het gas- en olie-infuus en is dus afhankelijk. Als Europa te vel gaat blaffen gaat de gaskraan dicht en hebben wij hier een serieus probleempje...
Tsja. Niet geheel ten onrechte, me dunkt. Ik vind het heel rot voor Georgië en Zuid-Ossetië en Rusland, maar dit is niet echt de strijd van Europa. Vanzelfsprekend moet Europa doen wat het kan, maar diplomatiek dus. Shakashvili (?) is geen troetelbeer die plots overrompeld is door Russische tanks, ofzo, hij is al vier jaar lang bezig met escalatie. Rusland ook. De separatisten ook. Maar Georgië ook.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:04 schreef popolon het volgende:
Een duidelijke oproep van de president aan de EU om wat te doen, ook grappig die EU vlag op de achtergrond.
Nou goed, da's praten tegen een muur.
Nou nou M. Georgie valt toch onder Europa of heb ik 't nou helemaal mis?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tsja. Niet geheel ten onrechte, me dunkt. Ik vind het heel rot voor Georgië en Zuid-Ossetië en Rusland, maar dit is niet echt de strijd van Europa. Vanzelfsprekend moet Europa doen wat het kan, maar diplomatiek dus. Shakashvili (?) is geen troetelbeer die plots overrompeld is door Russische tanks, ofzo, hij is al vier jaar lang bezig met escalatie. Rusland ook. De separatisten ook. Maar Georgië ook.
Och, ik vind het Europa, ja, geen EU, en dan nog de periferie, maar Rusland valt ook onder Europa. Georgië zit niet voor niets bij de OESO. Maar dat betekent niet dat we Georgië militair moeten helpen, alsof ze zomaar worden binnengevallen als EU-land door de gezamenlijke vijand Rusland. Het is in al het belang van de EU om hier iets aan te doen. Maar niet militair en ook niet als een of andere backer van Shakashvili.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:27 schreef popolon het volgende:
[..]
Nou nou M. Georgie valt toch onder Europa of heb ik 't nou helemaal mis?
Nou militair lijkt me ook geen optie, dan hebben we de poppen aan het dansen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:30 schreef Monidique het volgende:
[..]
Och, ik vind het Europa, ja, geen EU, en dan nog de periferie, maar Rusland valt ook onder Europa. Georgië zit niet voor niets bij de OESO. Maar dat betekent niet dat we Georgië militair moeten helpen, alsof ze zomaar worden binnengevallen als EU-land door de gezamenlijke vijand Rusland. Het is in al het belang van de EU om hier iets aan te doen. Maar niet militair en ook niet als een of andere backer van Shakashvili.
BBC World?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 17:47 schreef nsfw het volgende:
Ik zit in de Tyfus UK! Het enige wat ik zie zijn de OS op tv! Walgelijk!
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7548715.stmquote:Interfax quoted South Ossetian rebel leader Eduard Kokoity as saying there were "hundreds of dead civilians" in the region's capital, Tskhinvali.
[..]
International Red Cross spokeswoman Anna Nelson said it had received reports that hospitals in Tskhinvali were having trouble coping with the influx of casualties and ambulances were having trouble reaching the injured.
[..]
Hundreds of fighters from Russia and Georgia's other breakaway region of Abkhazia are reportedly heading to aid the separatist troops.
Rusland heeft namens de Raad van Europa al troepen gestuurd.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:06 schreef JohnDope het volgende:
Ik zag net een Europese Vlag hangen achter het optreden van de president van Georgie (ze zijn dus lid van de raad van Europa), dus Europa wat troepen moet sturen en dus de hete kastanjes uit het vuur moet halen, want dit is de kans dat Europa zich kan bewijzen tegen over haar Burgers.
En als Europa geen troepen stuurt, heeft Europa echt helemaal bewezen dat Europa geen enkele meerwaarde heeft.![]()
Europa zal toch echt haar Europese troepen moeten sturen, want als ze elkaar laten uitmoorden, mag wat mij betreft heel Europa opgedoekt worden, want zoiets kan ons ook over komen en dan laten ze ons ook verrotten.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:09 schreef Reya het volgende:
[..]
Rusland heeft namens de Raad van Europa al troepen gestuurd.
Opgelost, slotje.
quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:10 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Europa zal toch echt haar Europese troepen moeten sturen,
We splitsen Duitsland meteen, bouwen een muurtje in Berlijn, vragen de VS om ons te verdedigen tegen het Bolsjewistische gevaar en we doen alsof er verder niks aan de hand is.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:17 schreef nsfw het volgende:
Goeie oplossign! We sturen 50.000 EU troepen om Rusland te helpen. En 50.000 EU troepen om Georgie te helpen
Het maakt me niet uit hoeveel troepen Europa stuurt, als ze maar troepen sturen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:17 schreef nsfw het volgende:
Goeie oplossign! We sturen 50.000 EU troepen om Rusland te helpen. En 50.000 EU troepen om Georgie te helpen
Volgens mij zijn het de Georgiërs die begonnen zijn deze keer.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 18:13 schreef venomsnake het volgende:
Wel goede timing van de Russen.
Opening OS, aflopend Presidentschap van Bush
Ik denk dat de Russen de democraat Saakashvili uit de weg gaan ruimen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |