Ik begreep dat het klimatilogische modellen waren en dat ze op basis daarvan de wereldgebeurtenissen probeerden te plaatsen. Die modellen kunnen redelijk nauwkeurig voorspellingen doen over fenomenen. Het is dus niet blind paniek zaaien imo, er zit zeker een kern van waarheid in. Het zijn niet de zogenaamde wargames waar jij op doelt denk ik.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 11:54 schreef CeeJee het volgende:
Daar gaan we weer, dat Pentagon rapport is geen voospelling maar een lijstje verzonnen gebeurtenissen waarop dan het effect op de wereld en de VS wordt bedacht. Een noodscenario voor bij een meteoorinslag op Amsterdam zou net zo min betekenen dat er zoiets dus zal gaan gebeuren.
Dit gaat volgens mij op zeker gebeuren.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 10:58 schreef bozzz het volgende:
Elders in de wereld zouden rampzalige watertekorten kunnen ontstaan, die tot oorlogen zouden kunnen leiden.
Het doel is na te denken over plotselinge onverwachte klimaatsveranderingen. Die dus per definitie niet te voorspellen zijn. Van een klimaatmodel waar Nederland over 3 jaar half onderloopt heb ik in ieder geval nog nooit gehoord.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 12:08 schreef freud het volgende:
[..]
Ik begreep dat het klimatilogische modellen waren en dat ze op basis daarvan de wereldgebeurtenissen probeerden te plaatsen. Die modellen kunnen redelijk nauwkeurig voorspellingen doen over fenomenen. Het is dus niet blind paniek zaaien imo, er zit zeker een kern van waarheid in. Het zijn niet de zogenaamde wargames waar jij op doelt denk ik.
Positief: ELFSTEDENTOCHT !!!!!!quote:[b]......
.........
Groot-Brittannië en waarschijnlijk ook Nederland zouden vanaf het jaar 2020 bovendien rekening moeten houden met Siberische winters..
quote:Op dinsdag 2 maart 2004 12:25 schreef NYJETS147 het volgende:
Ik zag laatst het BBC programma Horizon. Ik heb even de samenvatting van die aflevering gecopied. Scary stuff, indeed!
Dit is dus geen geintje.
The Big Chill - programme summary
Remember that long, hot summer? You might never see its like again. And all that talk of global warming? Forget it.
"It's clearly going to influence every single one of us every day of our lives"
Professor Bill McGuire, University College London
This season's first Horizon reveals that a growing number of experts fear Britain could be heading for a climate like Alaska. Our ports could be frozen over. Ice storms could ravage the country, and London could see snow lying for weeks on end. It would be the biggest change in the British way of life since the last Ice Age.
The first signs that such a disaster could happen came from deep within the ice sheet of Greenland. Scientists discovered that the Earth's past was littered with sudden, drastic drops in temperature.
The big question was: could it ever happen again? Clues came from tiny shells at the bottom of the Atlantic; a huge glacier on the move in Arctic and some alarming discoveries in the far north of Russia.
In the end there came the terrifying revelation: the Gulf Stream, that vast current of water that keeps us warm, could be cut off.
According to one scientist, there is a one in two chance it will happen in the next century.
Others say a climatic catastrophe could be heading our way in just twenty years time.
Als de Golfstroom stopt zitten wij ook met hele koude winters.
Koop alvast maar een goede ijsmuts![]()
quote:Op dinsdag 2 maart 2004 12:24 schreef Sjummie het volgende:
[..]
Positief: ELFSTEDENTOCHT !!!!!!![]()
Krijg Rowan toch gelijk met z'n "Als heel holland limburs lult...".quote:Op dinsdag 2 maart 2004 12:28 schreef vosss het volgende:
Dat het maar onderloopt, maar als al die kankerlijers die alleen maar lopen te schelden op Limburg maar niet menen dat ze hier dan welkom zijn
Rowan? Rowwen Hèze!quote:Op dinsdag 2 maart 2004 12:43 schreef freud het volgende:
[..]
Krijg Rowan toch gelijk met z'n "Als heel holland limburs lult...".
quote:In 2007, a particularly severe storm causes the ocean to break through
levees in the Netherlands making a few key coastal cities such as The Hague
unlivable.
ik woon dan ook in Drenthequote:Op dinsdag 2 maart 2004 20:41 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
Ach, West-Nederland is nu al onbewoonbaar joh.
Och, Limburg loopt al onder water bij de eerste de beste regenbui, daar hebben ze geen zee voor nodig, de Maas volstaat.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 12:28 schreef vosss het volgende:
Dat het maar onderloopt, maar als al die kankerlijers die alleen maar lopen te schelden op Limburg maar niet menen dat ze hier dan welkom zijn
Nooit last gehad van de Maas, woon er nog geen km vandaan en 20 meter erbovenquote:Op woensdag 3 maart 2004 01:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Och, Limburg loopt al onder water bij de eerste de beste regenbui, daar hebben ze geen zee voor nodig, de Maas volstaat.
Zolang we geen frans hoeven spreken klinkt dat prima!quote:Op woensdag 3 maart 2004 11:35 schreef ramsesii het volgende:
wat een onzin, een jaar geleden zouden we nog volgens de geleerden een frans klimaat krijgen. ik geloof er allemaal niet in.
Daarom bloeien bloemen in onze regionen ook enkele weken eerder, kunnen we steeds beter druiven in nederland telen, komen er steeds meer planten voor die in eerste instantie veel zuidelijker groeiden, enz... En ik ga niet met een bron komen, zoek daar maar zelf naar, dan geloof je het mischien wel als je het zelf vindt.quote:Op woensdag 3 maart 2004 11:35 schreef ramsesii het volgende:
wat een onzin, een jaar geleden zouden we nog volgens de geleerden een frans klimaat krijgen. ik geloof er allemaal niet in.
Misschien wordt het niet genoemd omdat de veranderingen niet direct afleidbaar zijn van menselijke vervuiling? Onderzoek naar gletsjers heeft aangetoond dat eens in de zoveel tijd het klimaat drastisch verandert. Aangezien er pas een relatief korte tijd industrie etc is, denk ik dat het ook zonder die vervuiling kan gebeuren. Als de golfstroom ineens anders gaat stromen, dan zijn de klimatologische veranderingen gigantisch. De veranderingen door vervuiling vallen daarbij in het niet.quote:Op woensdag 3 maart 2004 00:25 schreef Zemi77 het volgende:
Ik vraag me toch af waar de eerste opmerking over het afgewezen Kyoto Protocol door de Amerikanen blijf.
Nieuwegein aan Zeequote:Oh oh, Utrech, mooie stad achter de duinuh...
Toch een vliegveld in zee!
We komen lekker toch welquote:Op dinsdag 2 maart 2004 12:28 schreef vosss het volgende:
Volgens mij kan men heel goed verklaren waarom er een gat in de ozonlaag zit en volgens mij zijn de effecten daarvan ook wel bekend. De vraag is natuurlijk hoe groot het effect hiervan is en of er geen andere factoren meespelen. Maar effect heeft het zeker, als je je dan toch zo ongerust maakt dan kun je beter iets doen om het te bestrijden dan je kop in het zand steken.quote:Op woensdag 3 maart 2004 12:08 schreef freud het volgende:
[..]
Misschien wordt het niet genoemd omdat de veranderingen niet direct afleidbaar zijn van menselijke vervuiling? Onderzoek naar gletsjers heeft aangetoond dat eens in de zoveel tijd het klimaat drastisch verandert. Aangezien er pas een relatief korte tijd industrie etc is, denk ik dat het ook zonder die vervuiling kan gebeuren. Als de golfstroom ineens anders gaat stromen, dan zijn de klimatologische veranderingen gigantisch. De veranderingen door vervuiling vallen daarbij in het niet.
Lijkt me tegennatuurlijk.quote:Op woensdag 3 maart 2004 19:05 schreef Zemi77 het volgende:
[..]
Volgens mij kan men heel goed verklaren waarom er een gat in de ozonlaag zit en volgens mij zijn de effecten daarvan ook wel bekend. De vraag is natuurlijk hoe groot het effect hiervan is en of er geen andere factoren meespelen. Maar effect heeft het zeker, als je je dan toch zo ongerust maakt dan kun je beter iets doen om het te bestrijden dan je kop in het zand steken.
Een poplaire theorie is dat door de opwarming van de aarde het poolijs langzaam afsmelt. Dit langzame afsmelten zorgt voor een front van koud water dat langzaam richting de warme golfstroom toegaat. Als die twee bij elkaar komen dan duikt (heb ik me laten vertellen) de warme stroom onder de koude, zodat de effecten van de warme golfstroom ophouden. Kijk maar eens op een kaart welke Canadese steden op dezelfde breedtegraad als Amstedam liggen en wat voor een klimaat xe daar hebben
Het gebeurt al.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 12:19 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dit gaat volgens mij op zeker gebeuren.
Of je leest het topic even!quote:Op zondag 7 maart 2004 23:59 schreef StefanP het volgende:
Niet alleen West-Nederland hoor... overal heb je die allochtonen tegenwoordig.
Oeps of mag ik dat niet zeggen...
Bevalt het al?quote:Op maandag 8 maart 2004 00:03 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Of je leest het topic even!
Elfstedentocht!quote:Op dinsdag 2 maart 2004 10:58 schreef bozzz het volgende:
Groot-Brittannië en waarschijnlijk ook Nederland zouden vanaf het jaar 2020 bovendien rekening moeten houden met Siberische winters.
quote:Op zondag 7 maart 2004 23:59 schreef StefanP het volgende:
Niet alleen West-Nederland hoor... overal heb je die allochtonen tegenwoordig.
Oeps of mag ik dat niet zeggen...
Ja, zo'n post van StefanP, daar zouden we er meer van moeten hebben.quote:Op maandag 8 maart 2004 00:08 schreef Sluitspier het volgende:
[..]
![]()
2007quote:KNMI onderzoekt superstormen
Bron : Telegraaf
DE BIILT - Het KNMI in De Bilt gaat de komende jaren diepgaand onderzoek verrichten naar de kans op superstormen in Nederland. Dat zijn stormen met een een windkracht boven de twaalf op de windschaal van Beaufort.
Uit onderzoek is gebleken dat zeer uitzonderlijke omstandigheden, waarbij twee stormdepressies samenvloeien tot één depressie, kunnen leiden tot superstormen. Het verschijnsel wordt gekenmerkt door ongekende windsnelheden en zeer extreme neerslag. In Nederland zijn de superstormen nog nooit waargenomen.
Naar aanleiding van het onderzoek, waarop H. van den Brink in maart promoveerde aan de Universiteit Utrecht, heeft het KNMI besloten de speurtocht naar de superstorm voort te zetten. Klimaatmodellen geven aan dat de extreem zware stormen nu in principe kunnen optreden boven de Noord-Atlantische Oceaan. Door het broeikaseffect kan het gebied waar ze voorkomen in de richting van Europa verschuiven.
Ook Nederland kan er dan mee te maken krijgen. De tekortkomingen van de huidige klimaatmodellen maken evenwel dat de kans op deze verschuiving nog niet goed kan worden bepaald.
Met het oog op het beheer van dijken die het laaggelegen Nederland moeten beschermen tegen overstromingen, is het onderzoek van groot belang. De overheid heeft wettelijke normen vastgesteld voor de hoogte van de dijken. Een dijk moet zo hoog zijn dat de kans dat hij doorbreekt per jaar een op de 10.000 is. Computermodellen zijn bij uitstek geschikt om de risico-inschattingen te toetsen en als de modellen verder verbeterd zijn te verfijnen.
Als de winter zo blijft als ie nu is, dan zal het zeewater weinig afkoelen en kunnen we een hoop warmte in 2007 verwachten. Ik geloof echter niet dat dat genoeg zal zijn voor 'superstormen'quote:Op maandag 8 januari 2007 21:02 schreef Drugshond het volgende:
[NWS] -> [DE]
2005
[..]
2007
En we leven nu in 2007. And waiting for whatever happens.
Dan kon de directe kust het uiteindelijk toch best zwaar krijgen..quote:Op dinsdag 9 januari 2007 00:34 schreef SpeedyGJ het volgende:
Nope maar wel voor hevige (onweers)buien, + zwaardere en meerdere stormen die oplopen naar kracht 10 a 11, en dan is 9 gewoon normaal geworden.
EN als de dijken het niet meer gaan houden dan gaat een heel groot deel van NL het zwaar krijgen. Ik bedoel, 1 NOV 2006 - Weeralarm wegens zware storm.....30 DEC - Weeralarm wegens zeer zware windstoten. Next Weeralarm, Donderdag?? Als dit zo is, dan is het toch redelijk dicht op elkaar als het om qua weeralarmen gaat.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 08:12 schreef addie het volgende:
[..]
Dan kon de directe kust het uiteindelijk toch best zwaar krijgen..
Nouja, dan zit ik in het geode deel van het landquote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:22 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
EN als de dijken het niet meer gaan houden dan gaat een heel groot deel van NL het zwaar krijgen. Ik bedoel, 1 NOV 2006 - Weeralarm wegens zware storm.....30 DEC - Weeralarm wegens zeer zware windstoten. Next Weeralarm, Donderdag?? Als dit zo is, dan is het toch redelijk dicht op elkaar als het om qua weeralarmen gaat.
Ook erg veel vind, aantal keren kracht 8 paar keer 9 en 10, zal me niks verbazen als het dit jaar tot 11 komt.
2004 was wel een topjaar.quote:Historie van weeralarms
2003
* In 2003 werd het alarm 2 maal gegeven.
2004
* In 2004 werd 6 maal een weeralarm afgegeven
2005
* nacht van 7 op 8 januari: zeer zware windstoten
* ochtend 25 november: zeer zware windstoten, grote schade mogelijk
* avond 25 november: zware sneeuwval (10-20 cm in de gebieden tussen Brugge en Brussel)
* avond 30 december: zware sneeuwval-ijzel (door +-10 cm sneeuw lag het treinverkeer in Nederland volledig stil)
2006
* nacht van 31 oktober op 1 november 2006: storm en zeer zware windstoten, schade mogelijk
* avond van 30 december 2006: storm en zeer zware windstoten,
quote:Wordt het Pentagon klimaatscenario realiteit?
In een onlangs uitgekomen rapport van het Pentagon wordt een klimaatscenario
beschreven, waarbij Nederland in 2007 deels onbewoonbaar zou worden. Als
concreet voorbeeld wordt genoemd hoe Den Haag in dat jaar na een zware storm
en vloedgolven verzwolgen wordt door de zee. Maar hoe realistisch is zo'n
scenario eigenlijk?
Het betreft hier een met opzet sterk gedramatiseerd scenario om als leidraad
te dienen voor het uitdenken van allerlei strategieën op het gebied van
rampenbestrijding en mogelijke militaire conflicten. Houdt Nederland dus de
voeten droog in 2007?
De auteurs van het Pentagon rapport, Peter Schwartz en Doug Randall, beide
afkomstig uit het bedrijfsleven, baseren dit catastrofale scenario op een
klimaatgebeurtenis van meer dan achtduizend jaar geleden. Hierbij daalde de
temperatuur in groot deel van het noordelijk halfrond met enkele graden,
terwijl sprake was van een temperatuurstijging op de zuidelijke helft van de
aarde. Ook veranderde de neerslagpatronen met als consequentie een
aanhoudende droogte in het oosten van de Verenigde Staten en Europa.
Bovendien was er sprake van een intensivering van winterstormen en van de
westenwinden boven de oceanen van het noordelijk halfrond. Deze
klimaatgebeurtenis hing samen met een nogal abrupte verzwakking van de warme
golfstroom en daarmee van de grootschalige oceaancirculatie. Hoe groot is nu
de kans op zo'n gebeurtenis in de komende eeuw?
Enkele klimaatmodellen, die gevoed worden met het almaar toenemend
atmosferisch gehalte broeikasgassen door de mens, laten zien dat bij de
daaruit voortvloeiende stijging van de wereldgemiddelde temperatuur de kans
op een dergelijke abrupte klimaatverandering toeneemt. Volgens het meest
recente IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change, 2001) rapport zal
het in 2100 (t.o.v. 1990) gemiddeld over de aarde tussen de 1,4 en 5,8
graden warmer zijn. Maar volgens ditzelfde rapport wordt de kans op een
abrupte klimaatverandering door de verzwakking van de warme golfstroom,
zoals beschreven in het Pentagon rapport, klein geschat voor de komende
eeuw, laat staan in de nabije toekomst. Moeten we ons dan zorgen maken over
toekomstige klimaatveranderingen?
Het antwoord is ja! De temperatuurstijging op aarde zal zich de komende eeuw
in een versneld tempo voltrekken. Hiermee samenhangend stijgt de zeespiegel
en neemt de totale hoeveelheid neerslag toe. Voor Nederland betekent dit een
toenemende kans op wateroverlast zowel door de hogere zeespiegel alsook door
hogere waterstanden in de grote rivieren in de winter (De toestand van het
klimaat in Nederland 2003). Dus ook bij klimaatveranderingen zonder de
verrassingen zoals beschreven in het Pentagon rapport moeten strategieën
ontwikkeld worden om de voeten droog te houden. Maar van het doemscenario in
het Pentagon rapport, dat begint met de zinsnede "Het doel van dit rapport
is om het ondenkbare voor te stellen" moeten we niet wakker liggen.
Ik denk dat 'de grote storm' waar ze hier op doelen iets is als noordwest 12 van de kust van Noorwegen tot aan Zeeland is, en dan met springtij en een zeer lage druk (940 hPa ofzo), dan kan het water gigantisch stijgen. Maar dan nog denk ik dat onze waterweringen het wel zullen houden. Achter de duinen ligt nog een wirwar aan dijken waardoor het water niet ver kan komen, en de kunstwerken zoals in de Nieuwe Waterweg zijn dermate overgedimensioneerd dat het slechts eens in de 10000 jaar mis kan gaan.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |