Ik zou ook moe zijn als ik 7 jaar op mijn proces moest wachten. Snelle jongens daar in België.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:36 schreef Stofken het volgende:
Hij is bij de eerste dag van zijn proces gewoon in slaap gevallen.
IN SLAAP gevallen!
Dat is toch ongelofelijk?!
Waar heb je dit vandaan?quote:Op maandag 1 maart 2004 18:36 schreef Stofken het volgende:
Meneer M
bron/link/urlquote:27 mensen, die kwamen getuigen over pedofilienetwerken, zijn nu dood
Er zijn HONDERDEN getuigen. Zijn dossier is 450.000 paginas dik. Ze hadden een aparte cel nodig om al het papier te leggen. Ik ben niet volledig akkoord met de snelheid waarmee het proces van gang gaat, maar het was nu eenmaal noodzakelijk.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:39 schreef dwerg het volgende:
[..]
Ik zou ook moe zijn als ik 7 jaar op mijn proces moest wachten. Snelle jongens daar in België.
Bah, was in een reportage op de Duitse TV gisterenavond. In de uuuuuren nieuws die VTM en Canvas (onze hoofdzenders) heeft uitgezonden rond het proces, is er NIETS hierrond geweest.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:42 schreef vosss het volgende:
[..]
bron/link/url
Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat het EHRM vindt. 7 jaar wachten op een rechtzaak lijkt mij niet mogen, hoeveel pagina's er ook zijn. Wat dat betreft heeft hij zichzelf wel in zijn voet geschoten toen hij ontsnapte.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:43 schreef Stofken het volgende:
[..]
Er zijn HONDERDEN getuigen. Zijn dossier is 450.000 paginas dik. Ze hadden een aparte cel nodig om al het papier te leggen. Ik ben niet volledig akkoord met de snelheid waarmee het proces van gang gaat, maar het was nu eenmaal noodzakelijk.
De vraag is: Wat geeft hem het meeste aandacht.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:38 schreef DrWolffenstein het volgende:
Detroux is een grote acteur. Hij sliep niet eens volgens mij.
Het zal best maar ik kan me dit echt niet voorstellen!quote:Op maandag 1 maart 2004 18:43 schreef Stofken het volgende:
[..]
Er zijn HONDERDEN getuigen. Zijn dossier is 450.000 paginas dik.
Je moet ook snappen wat een ongelovelijke commotie zijn zaak in Belgiê teweeg heeft gebracht. Arme meisjes, ontvoerd, mishandeld, verkracht, en dat voor maanden aan een stuk.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:48 schreef Duritz het volgende:
[..]
Het gaat er niet om wat wij vinden, maar wat het EHRM vindt. 7 jaar wachten op een rechtzaak lijkt mij niet mogen, hoeveel pagina's er ook zijn. Wat dat betreft heeft hij zichzelf wel in zijn voet geschoten toen hij ontsnapte.
Misschien het precieze linkje waar over de 'dode getuigen' wordt gesproken?quote:Op maandag 1 maart 2004 18:55 schreef Stofken het volgende:
http://www.planet.nl/planet/show/id=801584/sc=0988e5
Link die wat licht op het duister werpt.
quote:Op maandag 1 maart 2004 18:42 schreef Wolter het volgende:
Dutroux is een slimme man. Dat maakt deze zaak zo moeilijk.. Als je hoort hoe ie de cipiers gek maakt.. Niet normaal.. Praat alleen maar over zichzelf en sex. Als ie zn zin niet krijgt smeert ie zichzelf in met zn eigen uitwerpselen..
Ik heb ook t vermoeden dat er wel veel meer achter kan zitten.. Maar waar op gebasseerd? Geen idee..
http://www.nos.nl/nieuws/achtergronden/dutroux/blunders_dwalingen_doofpotten.html#faqtopquote:Op maandag 1 maart 2004 18:57 schreef UndergroundWorldWide het volgende:
[..]
Misschien het precieze linkje waar over de 'dode getuigen' wordt gesproken?
quote:Op maandag 1 maart 2004 18:58 schreef UndergroundWorldWide het volgende:
Maar allee, ge weet toch da wij da nie zenne,
lap zeg!
Mijn dank is grootquote:Op maandag 1 maart 2004 18:59 schreef Stofken het volgende:
[..]
http://www.nos.nl/nieuws/(...)ofpotten.html#faqtop
asjeblieft.
Muggenzifter![]()
quote:Het volk werd gesust door de oprichting van een parlementaire onderzoekscommissie, de Commissie-Dutroux/Nihoul. Maar wat de commissie aan het licht bracht was een aaneenschakeling van blunders. Zo onthulde ze dat de politie weliswaar een huiszoeking bij Dutroux had verricht, en er kinderen had horen schreeuwen, maar de kelder werd niet ontdekt. De stemmen kwamen van buiten, dachten de onderzoekers
Heb je een linkjequote:Op maandag 1 maart 2004 19:21 schreef schatje het volgende:
In de HP/De Tijd staat ook een heel stuk over Dutroux. Ook in dat artikel wordt gesproken over getuigen die zijn omgebracht.
Nihoul was met eigen vervoer naar de rechtszaal gekomen. Houd uw sensatieposts maar voor uzelf en leer deze zaak eens op een nuchtere manier bekijken. Freak.quote:Op maandag 1 maart 2004 19:09 schreef Stofken het volgende:
Het transport....
Van Dutroux.. Lelievre.. Nihoul.. Martin...
stond...
OPEN!!
Gewèèldig..
NWS lijkt me beter.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:56 schreef UndergroundWorldWide het volgende:
> TRU
Hij had last van hoofdpijn en hij had slecht geslapen voor het proces. En dat is waarschijnlijk niet gelogen want iedereen zou zenuwachtig zijn ervoor. Misschien had hij dan respect moeten hebben voor de familieleden in de zaal en interesse moeten tonen, maar ik denk dat hij dacht dat het sowieso onzin was dat hij er vandaag was. En dat is het ook. .... De jury werd gekozen, moet je dan echt al dat geld aan veiligheidsmaatregelen gaan uitgeven om die man voor die paar uurtjes veilig in de rechtszaal te krijgen? Dat kun je ook doen zonder de verdachten presentquote:Op maandag 1 maart 2004 18:36 schreef Stofken het volgende:
Zoals velen van jullie waarschijnlijk wel weten, is vandaag het proces Dutroux begonnen.
Ik heb nog nooit zoveel minachting en haat voor iemand gevoeld.
IN SLAAP gevallen!
Hij had ook gevraagd om niet gefilmd of gefotografeerd te worden. Alsof hij bang was voor zijn anonimiteit![]()
dan zouden er heus wel wat mensen zijn die hem effe aan een boom hadden opgehangen.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:52 schreef Stofken het volgende:
[..]
Kan je je inbeelden wat er zou zijn gebeurd als er procedurefouten werden gemaakt, en hij moest laten vrijgelaten worden?
quote:Op maandag 1 maart 2004 20:57 schreef Roellio het volgende:
Ik ben naarstig op zoek naar de tekening die tijdens z'n 1e procesdag van hem gemaakt is in de rechtzaal. Heeft iemand misschien een bron, link, url ??
Vandaar die baard en de toestemming om hem in matglas te filmen als hij vrij komt passen ze zijn uiterlijk echt wel aan.kan die zo weer bij een kinderboerderij gaan werken..quote:Op maandag 1 maart 2004 21:07 schreef ClioSporT het volgende:
[..]
dan zouden er heus wel wat mensen zijn die hem effe aan een boom hadden opgehangen.
Laten we hopen dat dat niet zo is en dat dat niet bestaat. Maar met zoveel blunders en vreemde gang van zaken rond dit schandaal kan het allemaal geen toeval zijn.quote:Op maandag 1 maart 2004 22:09 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, België is een vreemd landje. Sedert de bende van Nijvel en de CCC (cellules communistes combatantes) is er veel geheimzinnigs onopgespoord gebleven. In de zaak Dutroux waren er geruchten over seksparties waaraan ook leden van het Belgische koninklijk huis deelnamen. Het zou mij niet echt verbazen als Dutroux idd maar een klein radertje was in een veel groter netwerk. Vooralsnog echter wijzen de bewijzen uit dat Dutroux weldegelijk de spil was van een klein groepje geperverteerden.
Nee, helaas niet. En mijn scanner is naar de klote, anders had ik wat tekst kunnen scannen.quote:Op maandag 1 maart 2004 19:30 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Heb je een linkjenaar dat artikel.
Er zijn dus sinds de ontdekking 27 getuigen omgekomen maar wat waren de onstandigheden?
Je zou toch denken dat de politie en justitie juist die mensen willen ontmaskeren nadat er zoveel shit over hen heen is gekomen vanwege hun vermeende incompetentie en door de details van de gruwelheden die bekend zijn gemaakt...quote:Op dinsdag 2 maart 2004 01:12 schreef ilona-scuderia het volgende:
Het is één groot ziekelijk complot, de hooggeplaatste heren dekken elkaar op smerige wijze in
Er worden doelbewust puzzelstukjes achtergehouden door o.a. politie en justitie waardoor de hooggeplaatste heren (politici,zakenlui) de dans ontspringen
CNN doet uitgebreid verslag van deze zaak, ze brengen het zo dat België hét pedo-centrum van Europa is en misschien is dat uiteindelijk ook wel zo
Je zal maar Belg zijn en in het buitenland van iemand te horen krijgen; "so you're from Dutroux country?"
Ehm.. geloof dat levenslang in Belgie echt levenslang is... dus totdat je wegrot. Hoop dat dat ook voor die eikel geldt.quote:Op maandag 1 maart 2004 23:29 schreef saddam_Pinten_man het volgende:
Overigens staat de straf voor mij al vast: Doodstraf was net afgeschaft op het moment dat Dutroux opgepakt werd (gelukkig maar, anders werd dit een hele pittige/pikante zaak). Hij krijgt nu uiteraard levenslang, vooral ook omdat ie al eerder is veroordeeld voor verkrachting enzo. In Belgie wil levenslang in de praktijk volgens mij 30 jaar cel betekenen
Levend begravenquote:Ex van Dutroux pleit Lelièvre vrij
Dutroux' medeverdachte Michel Lelièvre was niet betrokken bij de ontvoering van de Luikse meisjes Julie en Melissa in 1995. Dat zegt de ex-vrouw van Dutroux, Michelle Martin.
Marc Dutroux heeft de ontvoering van de twee zevenjarige Luikse meisjes altijd ontkend en wijst medeverdachte Lelièvre met zijn overleden kompaan Bernard Weinstein aan als opdrachtgevers.
Volgens Martin heeft Dutroux haar gezegd dat hij wél samen met Weinstein de meisjes heeft ontvoerd. Vandaag werd ook duidelijk dat het meisje An Marchall levend begraven is.
Ik heb gisteren een programma gezien en daar hadden ze het ook over een mogelijk complot.quote:Op maandag 1 maart 2004 18:36 schreef Stofken het volgende:
Op een dag kwam meneer M iets te weten rond pedofilienetwerken. Hij vertelde dit aan het gerecht, en hij wachtte op een kans om officieel te worden ondervraagd.
Spijtig genoeg, kwam die kans niet. Meneer M viel.... voor een trein.
Zoals Meneer M, zijn er nog 26 anderen, die, allemaal met ongevallen, verdwijningen enzovoorts van deze aardbol werden geveegd.
Enigzins toevallig, nietwaar?
27 mensen, die kwamen getuigen over pedofilienetwerken, zijn nu dood. Dit is geen toeval. Dit is een maffiastaat. Ik schaam me dood om Belg te zijn.
Wat denken jullie, als enigszins objectieve omstaanders?
S
Ten eerste: Eensquote:Op dinsdag 2 maart 2004 00:00 schreef baziz het volgende:
Ik word nu al strontziek van die Dutroux de hele tijd op m'n tv. We weten het nou wel, opzouten en voetbal uitzenden ofzo.
Ik hoop echt niet dat de hele media wereld dit nu nog maanden gaat volgen.
Ja hoor.quote:Dutroux: ik wist in 1995 niet wat pedofilie was
Uitgegeven: 3 maart 2004 11:03
Laatst gewijzigd: 3 maart 2004 11:17
AARLEN - Marc Dutroux heeft woensdag tijdens zijn eerste verhoor door de rechtbank van Aarlen gezegd in 1995 eigenlijk niet te weten wat pedofilie was. "Voor mij was dat allemaal Chinees. Ik verwarde het met homoseksualiteit en dat haat ik, hoewel er soms wel brave mensen tussen zitten. Iedereen moet dat maar zien zoals hij of zij dat wil, maar ik wist in 1995 niet wat pedofilie was."
Dutroux verklaarde verder dat hij in juli 1995 thuis kwam van een rechtszitting in Charleroi (waar hij terecht stond voor autodiefstal) en toen plots de ontvoerde meisjes Julie en Mélissa aantrof. Op verzoek van medeverdachte Nihoul zou hij de meisjes hebben moeten verbergen. Hij maakte een bestaande geheime bergplaats groter, zodat hij de meisjes daar kon onderbrengen. "Ik heb hen voor de keuze gesteld: òf jullie blijven bij mij, òf jullie gaan het netwerk van mijnheer Nihoul in."
Woedend
Dutroux zegt dat hij daaraan heeft meegewerkt, omdat hij al zes jaar in de gevangenis had gezeten voor ontvoeringen en verkrachtingen. "Ik was ten einde raad. Ik wist dat ik geen kant meer uit kon." Dutroux' uitspraken over het netwerk leidde bij medeverdachte Nihoul woensdagochtend tot woedende reacties.
Dutroux zei dat hij de zevenjarige meisjes Julie en Mélissa de eerste dagen verborg in een kinderslaapkamer van zijn huis in Marcinelle. Toen konden ze redelijk vrij rondlopen. Zijn vrouw en kinderen waren toen in een van zijn andere huizen, in Sars-la-Buissière.
Misbruikt
Dutroux stelde dat Mélissa was misbruikt door zijn toenmalige vriend Bernard Weinstein, die hij later heeft vermoord. Weinstein had althans tegen Dutroux gezegd dat hij met het meisje had 'gespeeld'. Dat betekende volgens Dutroux dat hij haar had misbruikt.
Bron: Nu.nlquote:Marc Dutroux heeft woensdag tijdens zijn eerste verhoor door de rechtbank van Aarlen gezegd in 1995 eigenlijk niet te weten wat pedofilie was. "Voor mij was dat allemaal Chinees. Ik verwarde het met homoseksualiteit en dat haat ik, hoewel er soms wel brave mensen tussen zitten. Iedereen moet dat maar zien zoals hij of zij dat wil, maar ik wist in 1995 niet wat pedofilie was."
wat verwacht je dan van een kerel die ziek gestoord paranoide etc. is . ik verwacht geen serieus antwoord van zo'n iemand tijdens een verhoor , dit toont alleen maar weer aan dat die kerel niet " normaal " is , gewoon z'n kloten in het zoutzuur en hem laten creperen van de pijn is de enige oplossingquote:Op woensdag 3 maart 2004 13:55 schreef Umbabarauma het volgende:
[Wat voor act speelt hij nu weer, denk hij echt dat de jury milder zal zijn als hij niet wist wát hij precies deed?
"O, dus dat is moorden, nou ja, weet ik veel dat dát strafbaar is"
Ik ben juist bang dat hij helemaal niet ziek en gestoord is, dat hij heel goed wist waar hij mee bezig was. Van een ziek en gestoord persoon zou je juist zo'n gedrag verwachten, en kan hij misschien van minder toerekenings vatbaar verklaart, en hoeft mij maar een paar jaar tussen de mindere criminelen te zitten en krijgt de rest van zijn leven 'therapie'.quote:Op woensdag 3 maart 2004 14:00 schreef The-Chosen1 het volgende:
[..]
wat verwacht je dan van een kerel die ziek gestoord paranoide etc. is . ik verwacht geen serieus antwoord van zo'n iemand tijdens een verhoor , dit toont alleen maar weer aan dat die kerel niet " normaal " is , gewoon z'n kloten in het zoutzuur en hem laten creperen van de pijn is de enige oplossing
middeleeuws ... ja maar wel effectiefquote:Op woensdag 3 maart 2004 14:08 schreef Umbabarauma het volgende:
[..]
Ik ben juist bang dat hij helemaal niet ziek en gestoord is, dat hij heel goed wist waar hij mee bezig was. Van een ziek en gestoord persoon zou je juist zo'n gedrag verwachten, en kan hij misschien van minder toerekenings vatbaar verklaart, en hoeft mij maar een paar jaar tussen de mindere criminelen te zitten en krijgt de rest van zijn leven 'therapie'.
En lijfstraffen zijn zoooó middeleeuws.
Levenslang is in België ook daadwerkelijk levenslang hoorde ik deze week van een verslaggever...quote:Op dinsdag 2 maart 2004 20:46 schreef DeGroeneRidder het volgende:
-Levenslang betekent in België volgens mij zo'n 17 à 18 jaar. Aangezien Dutrouw al 7,5 jaar in de cel zit, zie ik hem wel vrijkomen in 2014.
als die agenten militaire politie zijn dan heb je daar de hele Belgische krijgsmachtquote:Op woensdag 3 maart 2004 14:58 schreef SaintOfKillers het volgende:
Dutroux beweert ondertussen dat An en Eefje zijn ontvoerd met de hulp van 2 politieagenten.
Waarschijnlijk onder begeleiding van 2 legertanks en een F16.
Onlangs in Netwerk toonden ze een paar brieven van hem. Hij vindt dat 'ie het erger heeft dan de kinderen die hij opsloot.quote:Op woensdag 3 maart 2004 17:07 schreef Dromenvanger het volgende:
Omdat hij verwaarloost is vroeger, vind hij het logisch dat hij die kinderen heeft opgesloten en verkracht. Hij vindt zichzelf dus het slachtoffer....een slachtoffer van deze tijd.
Omdat hij daar specifiek om gevraagd heeft, hij wil niet herkenbaar in beeld.quote:Op woensdag 3 maart 2004 13:12 schreef Xternal het volgende:
Waarom wordt Dutroux trouwens in alle media met een balkje over zijn ogen afgebeeld of onherkenbaar gemaakt, terwijl de overige verdachten wel frontaal en herkenbaar in beeld komen?
Dan was die verslaggever niet goed geïnformeerd, want levenslang is in België doorgaans zo'n 17 à 18 jaar (cfr. Horion, Carette,...). Freddy Horion bv. werd veroordeeld tot de doodstraf (de doodstraf werd in België pas afgeschaft in 1996), maar die werd sinds 1860 (met uitzondering van collaborateurs en één enkel geval in 1919) automatisch omgezet in levenslang, en dus kreeg hij levenslang. Aangezien ook levenslang niet uitgevoerd wordt, liet men hem enkele jaren geleden vrij. Tijdens het proces van Volkert Van Der Graaf zeiden de Belgische verslaggevers trouwens dat hij levenslang riskeerde, "maar dat levenslang in Nederland wel echt levenslang is". Het gebruik van het tegenstellend voegwoord "maar" wijst er dus op dat de zaken in België anders liggen. Starfvermindering is volgens mij wel geen recht in België, maar een gunst. Men kan Dutroux dus volgens mij wel levenslang opgesloten houden, en de huidige minister van justitie zal ook niet ontkennen dat te zullen doen (de massa -lees: het electoraat- schreeuwt immers om bloed). Over 10 jaar zal de volkswoede misschien wat geluwd zijn en is men dus toch niet genoodzaakt een zeer wrede straf zoals levenslang (in feite nog wreder dan de doodstraf) uit te voeren.quote:Op woensdag 3 maart 2004 14:24 schreef twentemeisje het volgende:
Levenslang is in België ook daadwerkelijk levenslang hoorde ik deze week van een verslaggever...
Thanks! Ik vind het vreemd dat de media dit verzoek ingewilligd heeft. Dat monster moet gewoon zoveel mogelijk op TV om zijn leven nog ondraaglijker te maken!quote:Op woensdag 3 maart 2004 17:18 schreef milagro het volgende:
[..]
Omdat hij daar specifiek om gevraagd heeft, hij wil niet herkenbaar in beeld.
Dat het in het verleden al wel gebeurd is, daar kon hij toen geen invloed op uitoefenen, er werd hem toen niets gevraagd, nu blijkbaar wel.
Waarom denk je dat ze hem hebben laten ontsnappen? Juist, zodat mensen die zichzelf buiten schot willen houden of gewoon woedende Belgische burgers hebben zouden hebben gelynched zodat hij verder z'n mond zou houden. Helaas was er een brave boswachter die meteen de rijkswacht belde....quote:Op dinsdag 2 maart 2004 20:54 schreef SaintOfKillers het volgende:
Als er trouwens een super-netwerk is dat langs alle kanten getuigen afmaakt, waarom leeft Dutroux dan nog?
Té opvallend? Ja, alsof ze daar van zouden wakker liggen.
Ze raken niet bij hem? Lijkt me te toch te doen met al die "connecties"
We hebben een gevaarlijk man die te veel weet! Hij zit in de cel zonder contact met de buitenwereld! Hoe leggen we hem het zwijgen op? Aha! We laten hem ontsnappenquote:Op donderdag 4 maart 2004 11:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ze hem hebben laten ontsnappen? Juist, zodat mensen die zichzelf buiten schot willen houden of gewoon woedende Belgische burgers hebben zouden hebben gelynched zodat hij verder z'n mond zou houden. Helaas was er een brave boswachter die meteen de rijkswacht belde....
Geen contact met de buitenwereld? Hij sprak wel gewoon met z'n advocaat en ik meen dat hij het zelfs voor elkaar heeft gekregen eens te spreken met een journalist. Dat kwam zelfs gewoon op TV. Dus dat hij geen contact heeft gehad met de buitenwereld is onzin. Hem afmaken in z'n cel zou ook veel te opzichtig zijn. Het makkelijkste zou zijn als een woedende burger hem had afgemaakt tijdens z'n ontsnapping. Had niemand er vragen over gesteld meer.quote:Op donderdag 4 maart 2004 12:57 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
We hebben een gevaarlijk man die te veel weet! Hij zit in de cel zonder contact met de buitenwereld! Hoe leggen we hem het zwijgen op? Aha! We laten hem ontsnappen![]()
Geen onzin. Er zijn genoeg zaken aangehaald die nauwelijks onderzocht zijn, zoals die haren in die kelder. Lijkt me dat je dat toch onderzoekt, want normaal wil je alle verdachten berechten.quote:Wanneer gaat er eens iemand met bewijzen komen voor de samenzweringstheorie? Wat is het toch leuk om alles op "hen" te steken. "Zij" worden beschermd, "zij" zitten overal achter. Gewoon vrij entertainende onzin. Maar 't blijft wel onzin.
Dutroux is toch ook al door jan en alleman schuldig bevonden terwijl hij nog niet eens is veroordeeld voor wat hij eventueel gedaan zou hebben?quote:Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Ooit al eens van gehoord? Maar ja, dat geldt niet voor "hen", veronderstel ik.
De meest beruchte misdadiger van het land (en ondertussen bekend in de hele wereld) zo maar even laten ontsnappen is niet opzichtig? Nee, heel subtiel. Besef je nu zelf niet hoe vergezocht dat allemaal klinkt?quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Geen contact met de buitenwereld? Hij sprak wel gewoon met z'n advocaat en ik meen dat hij het zelfs voor elkaar heeft gekregen eens te spreken met een journalist. Dat kwam zelfs gewoon op TV. Dus dat hij geen contact heeft gehad met de buitenwereld is onzin. Hem afmaken in z'n cel zou ook veel te opzichtig zijn. Het makkelijkste zou zijn als een woedende burger hem had afgemaakt tijdens z'n ontsnapping. Had niemand er vragen over gesteld meer.
[..]
Geen onzin. Er zijn genoeg zaken aangehaald die nauwelijks onderzocht zijn, zoals die haren in die kelder. Lijkt me dat je dat toch onderzoekt, want normaal wil je alle verdachten berechten.
[..]
Dutroux is toch ook al door jan en alleman schuldig bevonden terwijl hij nog niet eens is veroordeeld voor wat hij eventueel gedaan zou hebben?
Wie zou er nog naar die ontsnapping kraaien als hij gelynched was? Alsof er iemand in Belgiè vertrouwen heeft in het proces. Dan lynchen ze hem liever zelf. En als hij zo berucht was, hoe kan het dan dat hij zo eenvoudig kon ontsnappen en dat nu de deur van die bestelbus weer open was?quote:Op donderdag 4 maart 2004 13:30 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
De meest beruchte misdadiger van het land (en ondertussen bekend in de hele wereld) zo maar even laten ontsnappen is niet opzichtig? Nee, heel subtiel. Besef je nu zelf niet hoe vergezocht dat allemaal klinkt?
Ik blijf er bij dat er hogere personen buiten schot blijven en dat deze mensen moeten opdraaien voor dingen die ze wel hebben gedaan maar waar nog veel meer mensen bij betrokken zijn.quote:Ik blijf er bij dat de belangrijkste personen nu berecht worden. Die Dutroux is een zielige loser die zich door insinuaties van grote supercomplotten interessant wil maken en zich hierdoor nog meer in zijn slachtofferrol wil duwen. Een schakel zijn in een heus complot met onaantastbare duistere figuren achter de schermen klinkt veel beter dan gewoon het baasje zijn van een troepje perverse pedofielen die kinderen ontvoeren en vermoorden.
Paar namen verwarren en meneer is incompetent. Zonder Connerotte was dit smerige zaakje nooit aan het licht gekomen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 17:12 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ondertussen heeft "de grote held" Connerotte zijn verklaring afgelegd. En die was zo mogelijk nog verwarder en vager dan die van Dutroux.Hij verwarde regelmatig de namen van Dutroux en Nihoul. En dat is dus Mr. Samenzwering. Ik denk dat die man vooral wordt gedwarsboomd door z'n eigen incompetentie.
<sarcasme>Dutroux leek me eigenlijk nooit zo'n aardige man, tot dat ik hoorde dat hij vroeger geen ijsjes kreeg. Wat verschrikkelijk voor hem! Ik begrijp 'm volkomen.</sarcasme>quote:Op woensdag 3 maart 2004 17:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
Onlangs in Netwerk toonden ze een paar brieven van hem. Hij vindt dat 'ie het erger heeft dan de kinderen die hij opsloot.
quote:AARLEN - Een cipier van de gevangenis in Aarlen is vrijdag geschorst omdat hij ervan wordt verdacht foto's te hebben gemaakt van Marc Dutroux in diens cel. Dat heeft een woordvoerster van minister van Justitie Onkelinx gemeld.
Onkelinx gelastte donderdag een onderzoek naar het 'lek' in de gevangenis naar aanleiding van de publicatie van de foto's in La Libre Match. Het onderzoek en het horen van de gevangenisdirectie leidden tot de schorsing van één cipier, die als verdachte wordt beschouwd. Het strafrechtelijk onderzoek gaat nog door.
De Morgen ( http://www.demorgen.be ) wist nog te zeggen dat er o.a. een foto bij zit van Dutroux in onderbroek terwijl hij wat hete vloeistof uit een warmwaterkoker haalt.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 02:58 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Nu.nl:
Nog niet gebeurd zie ik. Ene Kozzmic, zo las ik daarnet, heeft de topictitel aangepast, maar zijn kennis van de Nederlandse taal is blijkbaar niet erg goed. Daarom nogmaals de vraag of de topictitel gecorrigeerd kan worden, dit staat namelijk nogal dom.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 13:44 schreef Sluitspier het volgende:
Zou een modje de topictitel kunnen corrigeren? Bij voorbaat dank.
quote:Het monster Dutroux in ‘Het proces van de eeuw’ (03-03-2004)
Marc Dutroux, Belgische kinderverkrachter en kindermoordenaar, icoon van het kwaad en voor veel mensen de duivel in eigen persoon. Tweederde van alle Belgen wil de doodstraf voor Dutroux. ‘Het proces van de eeuw’ ging maandag van start, acht jaar nadat het monster Dutroux werd opgepakt. Maar of de echte waarheid aan het licht zal komen? Ik betwijfel het...
Dit proces hoort namelijk naar mijn mening niet alleen tegen Marc Dutroux, Michelle Martin, Michel Nihoul en Michel Lelièvre gericht te zijn. Wat mij betreft is politie en justitie bijna net zo verantwoordelijk voor de daden van deze vier. Sterker nog, de vier vermoorde meisjes hadden nog in leven kunnen zijn als Dutroux was gebleven waar hij hoort, in de gevangenis. Dutroux werd vrijgelaten nadat hij slechts drie jaar had vastgezeten voor de verkrachting van vijf jonge meisjes in 1986. In april 1989 werd hij veroordeeld tot een gevangenisstraf van dertien en een half jaar, maar in april 1992 kwam Dutroux dankzij minister van Justitie Melchior Wathelet weer op vrije voeten. Goed gedrag.
Zijn gedrag was zo ‘goed’ dat hij later kelders maakte onder zijn huis, om kleine meisjes in te stoppen. De politie werd getipt over deze praktijken, maar de politie deed hier, ondanks het strafblad van Dutroux, niets mee. Hij ontvoerde in juni 1995 de twee achtjarige vriendinnetjes Julie en Mélissa. In augustus 1995 ontvoerde hij de zeventienjarige An en de negentienjarige Eefje. De meisjes werden misbruikt en vermoord. Het is niet duidelijk wanneer An en Eefje werden vermoord, wel is bewezen dat ze levend zijn begraven. Julie en Mélissa hebben een hel doorgemaakt door maanden opgesloten te hebben gezeten in Dutroux' kelder. Marc Dutroux kwam op 6 december 1995 vast te zitten voor een geweldsdelict. Zijn inmiddels ex-vrouw Michelle Martin kreeg van hem de opdracht om de kinderen te verzorgen. Dit deed ze niet, Martin zegt dat ze de deur van de kerker niet open kreeg. Julie en Mélissa stierven naar alle waarschijnlijkheid de hongerdood, maar zelfs dit is niet helemaal zeker. Triest dieptepunt is de huiszoeking in Marcinelle op 13 december 1995. Op dat moment zitten Julie en Mélissa in een verborgen kooi in de kelder; Dutroux zit een celstraf uit. René Michaux, de opperwachtmeester die de operatie leidt, meent meisjesstemmen te horen in de kelder, maar besluit uiteindelijk dat het geluid van de straat komt. Waarom werd er niet beter gezocht? Het was toch bekend dat Dutroux een strafblad had? De politie was toch getipt over de kelders onder de huizen van dit monster?
Dutroux kwam in maart 1996 weer op vrije voeten. Hij haastte zich naar de meisjes en ze stierven volgens hem in zijn armen. De meisjes hadden 104 dagen geen eten gehad, ze waren waarschijnlijk al overleden. Het is overduidelijk dat Dutroux een manipulator en een leugenaar is. Deze verklaring is dus naar alle waarschijnlijkheid onjuist. Waren de meisjes al eerder vermoord? Bevonden ze zich in de periode dat Dutroux gevangen zat wel in de kerker onder zijn huis? Of was er wèl een netwerk, en zijn de kinderen door anderen meegenomen, misbruikt en vermoord? Dutroux zegt dat ze zijn omgekomen van de honger, maar uit onderzoek is gebleken dat de meisjes ernstig seksueel misbruikt zijn vlak voor hun dood. Dutroux zat op dat moment vast. Hoe verklaart men dit? Ook zijn er duizenden haren gevonden in die kelder, die zijn niet onderzocht.. Het lijkt bijna alsof politie en justitie het niet willen weten. Daar komt ook nog eens bij dat géén van de vier verdachten terechtstaat voor de dood van de twee kleine meisjes. Niemand wordt verantwoordelijk gesteld voor het feit dat twee gezinnen hun kinderen moeten missen. Het is dus niet echt verwonderlijk dat de ouders van Julie en Mélissa geen vertrouwen hebben in ‘Het proces van de eeuw’.
Marc Dutroux was geen onbekende bij politie en justitie toen hij op 13 augustus 1996 eindelijk weer werd opgepakt. Na de dood van Julie en Mélissa ontvoerde hij de twaalfjarige Sabine Dardenne ,op 28 mei 1996. De verdwijning van de veertienjarige Laetitia Delhez op 9 augustus 1996, het laatste meisje dat werd ontvoerd, leidde naar de arrestatie. Dit gebeurde op bevel van officier van Justitie Michel Bourlet, samen met onderzoeksrechter Jean-Marc Connerotte. Laatstgenoemde werd van het onderzoek afgehaald nadat hij een benefietetentje had bijgewoond op uitnodiging van de geredde meisjes. “Belangenconflict”, zei de regering. Dus werd er een nieuwe onderzoeksrechter op de zaak gezet, Jaques Langlois. Het werd Langlois’ eerste gerechtelijk onderzoek. Wat zullen de nabestaanden en slachtoffers hier blij mee zijn geweest! “Onbegrijpelijk”, zei de vader van de vermoorde Melissa Russo. Vooral toen bleek dat Langlois niet geloofde in de netwerktheorie, in tegenstelling tot Connerotte. Langlois concentreerde het onderzoek alleen op Dutroux, tot Bourlet zich ermee ging bemoeien. Wat heeft Langlois te verbergen? Dit vraag ik mij af. Ook zijn er aanwijzingen dat een aantal verdachten bescherming heeft genoten van hogerhand, al hebben de onderzoekers daar geen harde bewijzen voor weten te vinden. Wel stierven er mogelijke getuigen onder mysterieuze omstandigheden. Er zijn zóveel dingen die niet kloppen aan deze zaak.
Schokkend is tevens de vrijlating van Michel Nihoul, één van de vier verdachten, een Brusselse zakenman die in vele seksschandalen was verwikkeld. Bourlet ziet Dutroux als leverancier en Nihoul als de klant die de meisjes weer doorverhandelde. Deze Nihoul werd vorige week op vrije voeten gesteld, vanwege zijn lichamelijke toestand. Hoe zullen de slachtoffers en nabestaanden zich voelen? Zij hebben zelf levenslang. Michel Nihoul wordt verdacht van de ontvoering van Laetitia. Dit meisje zal waarschijnlijk niet getuigen tijdens het proces, omdat ze het emotioneel niet aan kan. Haar ontvoerder loopt wel vrij rond. Hoe kan dit?
De zaak Dutroux is niet de enige zaak waarbij er zoveel fouten zijn gemaakt. Kijk maar naar het verhaal van het vermoorde meisje Loubna Benaïssa. Dit negenjarige meisje verdween in 1992 en werd na vijf jaar gevonden in een metalen kist onder een tankstation, aan het einde van de straat waar ze woonde. De dader was al eerder veroordeeld voor kindermisbruik. Ook hier faalde politie en justitie. Achteraf bleek dat de verdwijning van het meisje nooit goed is onderzocht, net als de verdwijning van Julie en Mélissa. De onderzoeksrechter ging na hun verdwijning gewoon op vakantie. Politieambtenaren lieten de dossiers liggen omdat er geen leiding was. Er werd keer op keer gefaald.
Veel fouten zijn dan wel boven water gekomen, maar ik geloof niet dat de waarheid aan het licht zal komen. Acht jaar zijn er verstreken sinds de arrestatie van Dutroux, en nog is er zo veel onduidelijk. Alles wijst erop dat er mensen beschermd worden, ik kan gewoon niet begrijpen dat deze mensen buiten schot blijven. Vandaag zal Dutroux sinds de start van het proces zelf spreken. Volgens zijn advocaten zal hij nu de waarheid vertellen, hij zegt zelf slechts een kleine schakel te zijn geweest in een groter netwerk. Vanochtend luisterde ik verbijsterd naar de radio. Zijn advocaat zei dat iedereen die echt de waarheid wilde weten naar Dutroux moet luisteren. Wat een lef! Meneer heeft de nabestaanden acht jaar laten wachten, en nu moeten ze naar hèm luisteren? Waarschijnlijk een poging van Dutroux’, de manipulator en leugenaar, het monster van België, het icoon van het kwaad, de duivel in eigen persoon, om het proces te vertragen en het naar zijn hand te zetten. Alles had duidelijk moeten zijn voor de start van dit proces, het is nog maar de vraag welke kant het na vandaag op zal gaan....
Maaike
Ter herinnering bovenstaande.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 17:14 schreef Sluitspier het volgende:
[..]
Nog niet gebeurd zie ik. Ene Kozzmic, zo las ik daarnet, heeft de topictitel aangepast, maar zijn kennis van de Nederlandse taal is blijkbaar niet erg goed. Daarom nogmaals de vraag of de topictitel gecorrigeerd kan worden, dit staat namelijk nogal dom.
Over taalgebruik van users in de verschillende fora stoor ik me niet zo, al is het bedroevend gesteld, maar je zou toch verwachten dat op z'n minst de topictitels goed gespeld worden.
Ik dank U wederom bij voorbaat,
Sluitspier
Ik heb de vermiste 's' toegevoegd, zo beter?quote:Op zaterdag 6 maart 2004 23:58 schreef Sluitspier het volgende:
[..]
Ter herinnering bovenstaande.
Ik wist het precieze niet, maar het is inderdaad belachelijk dat niet sneller ingegrepen is. Misschien is he t te wijten aan de bureaucratie, hoewel slechts een suggestie.quote:Op maandag 8 maart 2004 00:32 schreef milagro het volgende:
Dit verhaal was natuurlijk al bekend, maar nu ik het in die docu zo op een rij zie, ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Deze zelfde vragen worden in alle serieuse discussie programma's in nl/be/du besproken, geen tru dusquote:Op maandag 1 maart 2004 18:56 schreef UndergroundWorldWide het volgende:
> TRU
nou niet alleen het late ingriijpen in 96, dat die man uberhaupt toen al ooit weer op straat mocht, de dertien jaar niet eens uitgezeten heeft, blijkbaar ook geen behandeling heeft gehad daarna.quote:Op maandag 8 maart 2004 00:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik wist het precieze niet, maar het is inderdaad belachelijk dat niet sneller ingegrepen is. Misschien is he t te wijten aan de bureaucratie, hoewel slechts een suggestie.
Jouw kennis vd Nederlandse taal is anders ook niet zaligmakend.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 17:14 schreef Sluitspier het volgende:
[..]
Nog niet gebeurd, zie ik. Ene Kozzmic, zo las ik daarnet, heeft de topictitel aangepast, maar zijn kennis van de Nederlandse taal is blijkbaar niet erg goed. Daarom nogmaals de vraag of de topictitel gecorrigeerd kan worden, dit staat namelijk nogal dom.
OverAan het taalgebruik van users in de verschillende fora stoor ik me niet zo, al is het er bedroevend mee gesteld, maar je zou toch verwachten dat op z'n minst de topictitels goed gespeld worden.
Ik dank U wederom bij voorbaat,
Sluitspier
Oy, taalkwesties mag je uitvechten in LIT, doe maar niet hier, zonde van het topic.quote:Op maandag 8 maart 2004 08:17 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Jouw kennis vd Nederlandse taal is anders ook niet zaligmakend.
quote:Dutroux toch akkoord met herkenbare foto's
08 maart 2004, 10:44:32
AARLEN (ANP) - Marc Dutroux geeft toch toestemming dat foto's van hem in de krant worden afgedrukt zonder 'balkje' voor zijn ogen. Vorige week, bij aanvang van het langverwachte proces tegen hem, verraste hij iedereen door herkenbare foto's te laten verbieden.
In België is het gebruikelijk dat dagbladen foto's afdrukken van verdachten in de rechtbank. Dutroux' advocaat Magnée, die benaderd was door de Belgische journalistenvereniging, had zijn cliënt gevraagd om het verbod terug te draaien. Maandagmorgen zei Dutroux bij aanvang van de tweede week van het proces dat hij toch akkoord gaat. ,,Ik wil niet het verwijt horen dat ik de media manipuleer'', zei de man. Hij wordt verdacht van moorden, verkrachtingen en ontvoeringen.
Relletjes
Vorige week ontstond er een relletje toen dagblad Het Laatste Nieuws het fotoverbod openlijk aan zijn laars lapte. Dutroux prijkte groot op de voorpagina van woensdag 3 maart. Daarop werd de accreditatie (toestemming om het proces bij te wonen) van de fotograaf van de krant ingetrokken. Een dag later kwam ook het Belang van Limburg met een prent van Dutroux.
Kranten die portretten van verdachten plaatsen, hebben in beginsel in België de wet aan hun zijde. Maar de voorzitter van een hof is een soort keizer in zijn eigen gebouw en hij kan, op verzoek van de verdachte, het plaatsen van foto's toch aan banden leggen.
Ik zou juist (net als bij van Traa) wel meer willen zien dan alleen korte items en flitsen van wat er in de rechtszaal gebeurt..quote:Op maandag 8 maart 2004 03:39 schreef Yamyam het volgende:
Ik vind dat dat nou eens afgelopen moet zijn, dat op sensatie beluste gedoe op tv.
Ik ook. Nu krijgen we alleen subjectief commentaar te zien van verslaggevers en wat gelikte praatjes van de advocaten.quote:Op maandag 8 maart 2004 11:42 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Ik zou juist (net als bij van Traa) wel meer willen zien dan alleen korte items en flitsen van wat er in de rechtszaal gebeurt..
Nee niet alleen bureaucratie. Meer de hand boven het hoofd houden lijkt me.quote:Op maandag 8 maart 2004 00:51 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik wist het precieze niet, maar het is inderdaad belachelijk dat niet sneller ingegrepen is. Misschien is he t te wijten aan de bureaucratie, hoewel slechts een suggestie.
Volgens Langlois had hij die plannen al na zijn voorwaardelijke vrijlating in '92.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 12:33 schreef Monidique het volgende:
Ik las in de Volkskrant dat hij rond '95 besloot die kooien te maken.
Ik, en vermoedelijk meer dan 90% in Nederland, geloof daar wel in. Juliie hadden Connorote zijn werk moeten laten doen in plaats van zijn vervanger Langlois.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 12:45 schreef placebeau het volgende:
ik ben een nonbeliever
ik geloof niet in grote netwerken.
En wat is mijn straatje?quote:Op vrijdag 5 maart 2004 00:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Paar namen verwarren en meneer is incompetent. Zonder Connerotte was dit smerige zaakje nooit aan het licht gekomen.
Maar goed. De uitspraken van Connerotte passen niet echt in jouw straatje natuurlijk!
Ik denk dat Marc hevig baalt dat nu Madrid en niet hij alle aandacht heeft.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 20:27 schreef RichardQuest het volgende:
Gebeurt er niks meer met onze Marc?
quote:Sleutel handboeien gevonden in zoutvaatje Dutroux
Uitgegeven: 17 maart 2004 22:44
BRUSSEL - In het zoutvaatje van Dutroux is een sleutel voor handboeien ontdekt. De vondst is dinsdagavond tijdens een controle van de persoonlijke bezittingen van Dutroux gedaan.
Dat maakte het kabinet van minister van Justitie Onkelinx donderdag bekend. De precieze omstandigheden van het voorval worden onderzocht.
De sleutel zat verborgen in een vat zout dat zich buiten de cel van Dutroux bevond. Net zoals andere gedetineerden beschikt hij over een aantal levensmiddelen waarvan hij, op aanvraag, gebruik kan maken.
Ik kan me indenken wat er met detroux gebeurd als hij ontsnapt en over straat looptquote:Op woensdag 17 maart 2004 22:54 schreef milagro het volgende:
Nu.nl
[..]
wat domquote:Op woensdag 17 maart 2004 22:54 schreef milagro het volgende:
Nu.nl
[..]
Zou ik ook zeggen, ze passen niet en het betekent alleen maar dat we ons werk goed doenquote:Sleutels passen niet op handboeien Dutroux
Uitgegeven: 18 maart 2004 09:02
Laatst gewijzigd: 18 maart 2004 09:04
BRUSSEL/AARLEN - De sleutels die zijn gevonden in een pak zout in de gevangenis van Aarlen passen niet op het type handboeien dat de politie gebruikt voor het vervoer van Marc Dutroux van zijn cel naar de rechtbank. Dat heeft directeur-generaal Van Acker van het Belgische Bestuur der Strafinrichtingen donderdagochtend gezegd op de Vlaamse radiozender VRT.
Van Acker stelde verder dat er "geen aanwijzingen zijn voor betrokkenheid van het personeel". "Het feit dat deze verouderde sleutels nu zijn gevonden, is ook een aanwijzing dat onze scherpere controles in de cel van Dutroux werken", aldus Van Acker. De Vlaamse christen-democratische oppositie heeft desalniettemin aangekondigd de Belgische justitieminister Onkelinx donderdagmiddag in het parlement te zullen ondervragen over de vondst van de sleutels.
Nou, zo komt hij op mij al tijden over eigenlijk. Vandaar de woede van veel Belgen over het afzetten van Connerotte. Al denk ik dat dat ook een beslissing is geweest van hogerhand die niet alleen is genomen vanwege dat bord spaghetti....quote:Op donderdag 18 maart 2004 10:40 schreef Monidique het volgende:
Als ik zo in de media lees wat die Langlois allemaal zegt, lijkt het wel alsof hij per se wil dat Dutroux het kwaadaardig brein achter de ontvoeringen is en dat alles wat op een tegendeel zou kunnen wijzen gewoon toeval is.
Dutroux is wat ik zeg, de rest is toeval, er is geen groter complot. Case closed. Ik vind het maar een rare man, die Langlois. Althans, dat maak ik op uit wat ik lees.
Ik zag gisteren op de Belgische TV een item, daar deed een handelaar in handboeien die boeien om en probeerde ze te openen met het sleuteltje. Dat lukte dus niet. Hij kon niet met z'n handen achter op z'n rug het sleuteltje in het sleutelgat krijgen.quote:Op donderdag 18 maart 2004 10:28 schreef milagro het volgende:
Nu.nl
[..]
Zou ik ook zeggen, ze passen niet en het betekent alleen maar dat we ons werk goed doen![]()
In de cel, nabij de cel, zoutvaatje, pak zout....quote:Sleutel past op handboeien Dutroux
14:49:45
AARLEN - Met de sleutel voor handboeien, die gisteravond werd gevonden in een bokaal zout vlakbij de cel van Marc Dutroux, kunnen handboeien als die van Dutroux wel degelijk worden geopend. Dat heeft de procureur des konings van Aarlen, Albert Militis vandaag verklaard.
De sleutel bevond zich in een bokaal zout in een voorraadkast niet ver van de cel van Marc Dutroux en werd dinsdagavond ontdekt door een bewaker. Het parket van Aarlen opende daarop een onderzoek.
Dutroux wist naar eigen zeggen niet af van het bestaan van de sleutel. Hij beweerde dat het zout niet van hem is. Die verklaring wordt tegengesproken door het gevangenisbeheer dat zegt dat alles in de kast Dutroux toebehoort. De sleutel, die een beetje verroest is, is bedoeld voor een verouderd type van handboeien. Hij kan echter ook handboeien van de ,,nieuwe generatie" openen, zoals die die Dutroux draagt wanneer hij van de gevangenis overgebracht wordt naar het justitiepaleis van Luik.
Het onderzoek naar de omstreden vondst wordt momenteel voortgezet, aldus Militis. Bewakers en gevangenen moeten nog gehoord worden.
lekker boeien.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 15:14 schreef Loedertje het volgende:
[..]
In de cel, nabij de cel, zoutvaatje, pak zout....
past wel, past niet...
Pff.
quote:Dutroux vraagt verhoor mogelijke medeverdachte
AARLEN - De advocaat van Marc Dutroux heeft de rechtbank gevraagd iemand op te roepen die volgens hem een medeverdachte kan zijn. Het gaat om Michel F., begeleider op een vakantiekamp waar ook Julie en Mélissa waren, ongeveer een jaar voordat ze verdwenen.
Volgens de advocaat heeft Michel F. na de verdwijning tegen meerdere personen verteld dat hij wist wat er gebeurd was. Hij zou kleren en foto's van de meisjes in huis hebben gehad. Sommige getuigen beweren dat Michel F. had gezegd, dat hij de meisjes na hun verdwijning een tijdje in huis heeft gehad. De politie heeft de verklaringen destijds onderzocht, maar beschouwde ze als een "vals spoor".
Advocaat Xavier Magnée sprak tegen dat zijn verzoek bedoeld is om de aandacht van Dutroux af te leiden. "Marc Dutroux wordt van de ontvoering van Julie en Mélissa beschuldigd op basis van de verklaringen van zijn ex-vrouw Michelle Martin, terwijl er vijf, zes getuigen zijn die zeggen dat ze Michel F. zelf hebben horen verklaren dat hij het gedaan heeft".
Rookgordijn
Advocaten van de slachtoffers reageren sceptisch. Ze vermoeden wel degelijk een rookgordijn. "Zo lang men over Michel F. spreekt, spreekt men niet over Dutroux zelf", opperde Paul Quirynen, advocaat van Paul Marchal, vader van een van de vermoorde meisjes.
Het openbaar ministerie achtte het raadzamer om eerst de agenten die het onderzoek naar Michel F. hebben uitgevoerd, als getuigen te horen. De rechtbank te Aarlen beslist later of hij op het verzoek van advocaat Magnée ingaat.
quote:DUTROUX: Moeder Kim en Ken op proces in Aarlen (14:09)
(Belga) Tiny Mast, de moeder van Kim en Ken, was maandagvoormiddag aanwezig op het assisenproces-Dutroux in Aarlen om er actie te voeren. Ze ging het gerechtsgebouw niet binnen. Tiny Mast vindt dat het proces onvoldoende openbaar is.
Ze wil dat het proces op televisie wordt uitgezonden, net zoals dat destijds het geval was met de debatten van de parlementaire onderzoekscommissie-Dutroux. Kim (11) en Ken (8) verdwenen op 4 januari 1994 in Antwerpen. Het lijk van Kim werd in het Asiadok in Antwerpen in het water gevonden op 11 februari 1994, maar van Ken ontbreekt vandaag nog steeds elk spoor. In het kader van deze zaak werd nooit een verdachte opgepakt. De moeder van de kinderen vindt dat het gerecht van Antwerpen haar onvoldoende op de hoogte houdt over het onderzoek. Mast vindt dat de openbaarheid van het proces-Dutroux, die wettelijk verplicht is, onvoldoende gegarandeerd is omdat er in Aarlen weinig plaatsen voor het publiek zijn. Bovendien ligt Aarlen in een uithoek van het land. Mensen die de zitting willen volgen en naar Aarlen komen, zijn niet verzekerd de debatten in de assisenzaal te kunnen volgen, merkt Mast op.
Omg, kan het nog achterlijker? Ten eerste bevat deze post het typisch rechtse wij-jullie-onderscheid. Net alsof ik en Placebeau er iets aan kunnen doen dat Connerotte vervangen werd. Persoonlijk vond ik dat trouwens zeer goed, aangezien hij volgens mij wel degelijk partijdig was. Of hij daadwerkelijk partijdig was is trouwens niet zo belangrijk in het Belgisch recht, aangezien het recht op een eerlijk proces zo belangrijk is dat alleen al de indruk wekken partijdig te zijn volstaat om gewroken te worden.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 02:37 schreef sooty het volgende:
Julie hadden Connorote zijn werk moeten laten doen in plaats van zijn vervanger Langlois.
Het 'spaghetti-arrest' is symptomatisch voor de deplorable toestand van de Belgische justitie
.
(nostalgie) Ik weet nog dat ik zelfs gaan betogen ben toen connerotte ontslagen werdquote:Op maandag 22 maart 2004 22:21 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Omg, kan het nog achterlijker? Ten eerste bevat deze post het typisch rechtse wij-jullie-onderscheid. Net alsof ik en Placebeau er iets aan kunnen doen dat Connerotte vervangen werd.
quote:23/03 Talrijke foto's in beslag genomen bij huiszoekingen Dutroux
In de woningen van Marc Dutroux en Michelle Martin in Sars-la-Buissière en Marcinelle werden zo'n 1.150 foto's, 950 negatieven en talrijke videocassettes in beslag genomen. Naast vakantiekiekjes zaten er ook heel wat minder onschuldige beelden tussen. Dat bleek dinsdagvoormiddag toen speurder Lucien Masson een overzicht gaf van al het in beslag genomen materiaal.
Zo zijn er foto's van naakte of bijna naakte meisjes. Deze foto's zijn met een instant-camera gemaakt. Op drie van die foto's staat Sabine Dardenne. Zij vond de foto's zelf in de kooi van Marcinelle terug en verstopte ze. Op basis van het feit dat Dutroux er klaarblijkelijk geen belangstelling meer voor had, veronderstellen de speurders dat hij die foto's niet verkocht, maar ze enkel voor zichzelf maakte. Dutroux gebruikte minstens twee films van elk tien instant-foto's. Drie foto's die klaarblijkelijk afgedrukt werden, konden niet teruggevonden worden.
De speurders maken dezelfde veronderstelling over het gebruik van de beelden wat betreft de rest van het foto- en videomateriaal met een seksuele, zelfs pornografische inhoud. Zo zijn op sommige foto's en video's Martin en Dutroux te zien terwijl ze seks hebben. Ook is er beeldmateriaal van Dutroux die twee slapende Slovaakse meisjes verkracht en talrijke beelden van halfnaakte of naakte jonge meisjes die Dutroux vooral in naturistenkampen en op vakantie aan de kust maakte. Er werd ook een videocassette met een televisie-uitzending over pedofilie gevonden.
Op de videocamera die bij Dutroux in beslag genomen werd, stelden speurders vast dat twee lampjes met kauwgom afgedekt waren. Martin verklaarde dat Dutroux dat deed om de meisjes onopgemerkt te kunnen filmen.
Procureur Michel Bourlet stelde de speurders een vraag over videocassettes die zouden verdwenen zijn. De speurders zullen er na de middagpauze proberen op te antwoorden.
De speurders gaven brachten voorts verslag uit over de auto's die in het kader van het onderzoek-Dutroux in beslag genomen werden.
quote:23/03 Arrogante Dutroux ondervraagt zelf zijn ondervrager
Bij de start van de zitting van het assisenhof van Aarlen dinsdag heeft Marc Dutroux op een arrogant toontje meerdere vragen gesteld aan de gerechtelijke speurder Michel Demoulin (foto), die bij de start van het onderzoek in 1996 zijn vaste ondervrager was.
Assisenvoorzitter Stéphane Goux onderbrak Dutroux meermaals omdat hij niet akkoord was met de teneur van zijn vragen. De hoofdbeschuldigde had de vragen, voornamelijk over de opgraving van de lijken van An en Eefje in de loods van Bernard Weinstein in Jumet, afgelopen nacht voorbereid, zo zei hij. Hij vroeg, om niet nader gepreciseerde gezondheidsreden, of hij ze zittend mocht stellen.
"Is het waar dat u mij een leugenaar genoemd hebt toen de speurders na lang zoeken nog niets gevonden hadden? Bestaat er een foto van de vordering van de werkzaamheden op dat moment?" Demoulin antwoordde zo goed als mogelijk zonder zich van streek te laten brengen. Toen het antwoord op een vraag hem niet beviel, zei Dutroux "dat was de vraag niet!"
Goux riep Dutroux meermaals tot de orde: "Uw vragen zijn niet pertinent genoeg. Ik zie niet waartoe ze leiden." Dutroux antwoordde: "Het is moeilijk om die vragen 's nachts op te stellen. Bovendien ben ik geen intellectueel". Uiteindelijk onderbrak de voorzitter het vragenlijstje en zei hij aan Dutroux dat hij de rest van zijn vragen later zou kunnen stellen.
Hij lijkt echt te genieten van alle commotie. Waarom een rechtzaak. Opknopen aan zijn ballen.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 13:39 schreef realist_ik het volgende:
[..]
quote:In de woningen van Marc Dutroux en Michelle Martin in Sars-la-Buissière en Marcinelle werden zo'n 1.150 foto's, 950 negatieven en talrijke videocassettes in beslag genomen. Naast vakantiekiekjes zaten er ook heel wat minder onschuldige beelden tussen. Dat bleek dinsdagvoormiddag toen speurder Lucien Masson een overzicht gaf van al het in beslag genomen materiaal.
Zo zijn er foto's van naakte of bijna naakte meisjes. Deze foto's zijn met een instant-camera gemaakt. Op drie van die foto's staat Sabine Dardenne. Zij vond de foto's zelf in de kooi van Marcinelle terug en verstopte ze. Op basis van het feit dat Dutroux er klaarblijkelijk geen belangstelling meer voor had, veronderstellen de speurders dat hij die foto's niet verkocht, maar ze enkel voor zichzelf maakte. Dutroux gebruikte minstens twee films van elk tien instant-foto's. Drie foto's die klaarblijkelijk afgedrukt werden, konden niet teruggevonden worden.
De speurders maken dezelfde veronderstelling over het gebruik van de beelden wat betreft de rest van het foto- en videomateriaal met een seksuele, zelfs pornografische inhoud. Zo zijn op sommige foto's en video's Martin en Dutroux te zien terwijl ze seks hebben. Ook is er beeldmateriaal van Dutroux die twee slapende Slovaakse meisjes verkracht en talrijke beelden van halfnaakte of naakte jonge meisjes die Dutroux vooral in naturistenkampen en op vakantie aan de kust maakte. Er werd ook een videocassette met een televisie-uitzending over pedofilie gevonden.
Op de videocamera die bij Dutroux in beslag genomen werd, stelden speurders vast dat twee lampjes met kauwgom afgedekt waren. Martin verklaarde dat Dutroux dat deed om de meisjes onopgemerkt te kunnen filmen.
tuurlijk wel, en maar goed ook. Want moest dit niet gebeurd zijn en connerot had het onderzoek verder geleid, dan konden ze dat nu als argument gebruiken op de rechtbank. En had connerot professioneel genoeg geweest om niet op zulke feestjes te komen en dus onpartijdig te blijven, dan had er nooit iets van gezegd geweestquote:Op dinsdag 23 maart 2004 18:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Connerotte is er echt niet alleen vanaf gehaald vanwege dat bordje spaghetti
Jij weet ook best dat men spijkers aan het zoeken was op laag water om Connerotte van dat onderzoek af te halen.quote:Op dinsdag 23 maart 2004 18:16 schreef placebeau het volgende:
[..]
tuurlijk wel, en maar goed ook. Want moest dit niet gebeurd zijn en connerot had het onderzoek verder geleid, dan konden ze dat nu als argument gebruiken op de rechtbank. En had connerot professioneel genoeg geweest om niet op zulke feestjes te komen en dus onpartijdig te blijven, dan had er nooit iets van gezegd geweest
Idd, op dat beruchte 'feestje' was er ook nog het krijgen (EN aannemen) van cadeaus van betrokken partijen door een onderzoeksrechter .quote:Op dinsdag 23 maart 2004 18:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Connerotte is er echt niet alleen vanaf gehaald vanwege dat bordje spaghetti
Volgens mij hebben we dezelfde docu gezien en ik verbaasde me daar ook over. Dutroux kwam al in 1992 vrij. Hij keerde zelfs kort daarna terug naar de plek waar hij al zijn misdaden had gepleegd en ging gewoon door! Toen hij eens werd opgepakt voor onzedelijk betasten van jonge meisjes, gingen ze bij zijn arrestatie niet eens na dat hij al eens eerder voor dit soort vergrijpen had gezeten. Echt belahelijk.quote:Op maandag 8 maart 2004 00:32 schreef milagro het volgende:
Ik zit nu naar een docu tekijken over Dutroux
Hij heeft van '83 tot '85 8 ontvoeringen en verkrachtingen gedaan, sommige daarvan met hulp van en/of in het bijzijn van zijn vriendin (en soms zijn zoontje van 2).. in '85 loopt het stel eindelijk tegen de lamp en krijgt Dutroux 13 jaar en zijn vriendin 5.
Ik vraag me af, hè, hoeveel verkrachtingen moet je op je naam hebben staan daar (of hier) om voorgoed achter de tralies te verdwijnen?
1 van zijn slachtoffers toen was 11 jaar, hij heeft dat kind opgewacht bij het zwembad en haar 2 dagen vastgehouden..
Hoe is het in Godsnaam mogelijk geweest dat die man ooit op vrije voeten is gekomen...zodat hij vervolgens kon doen waar hij nu voor terecht staat?
Dit verhaal was natuurlijk al bekend, maar nu ik het in die docu zo op een rij zie, ik kan er met mijn hoofd niet bij.
quote:Jurylid Dutroux moet zelf voor rechter verschijnen
BRUSSEL/AARLEN (ANP) - Eén van de twaalf juryleden in het proces-Dutroux moet zelf voor de rechter verschijnen wegens het slaan van een agent. Dat is woensdag in Aarlen door de advocaat van het jurylid bekendgemaakt.
De rechtszaak zal voorlopig geen gevolgen hebben voor het proces-Dutroux, omdat de raadsman bij de rechtbank in Aarlen uitstel heeft bedongen voor zijn cliënt.
Het proces-Dutroux ging woensdag verder in op de ontvoering van de Luikse meisjes Julie en Melissa in de zomer van 1995. Dutroux enerzijds en zijn medeverdachte Lelièvre en ex-echtgenote Martin anderzijds blijven de schuld daarvoor naar elkaar doorschuiven.
Dutroux zei dat Martin ,,leugens'' blijft vertellen over de ontvoering, onder andere over de auto die daarbij is gebruikt. Rechtbankvoorzitter Goux snoerde daarop Dutroux de mond, op verzoek van Martins advocate mr. Pollet.
Goux verweet Dutroux dat hij zijn verklaringen blijft wijzigen. ,,Indien u van bij het begin dezelfde versie van de feiten had gegeven als vandaag, dan had dat het onderzoek kunnen vergemakkelijken. Dat is de oorzaak van de vele moeilijkheden.'' Goux schorste daarop de zitting voor korte tijd.
quote:Veel te weinig water voor Julie en Mélissa'' - 19/03/2004
,,Julie en Mélissa kregen in hun kooi te weinig water om te kunnen overleven'', zei voedingsdeskundige Jaroslav Kolanowski gisteren in de assisenzaal in Aarlen. Als Dutroux en Martin de enigen waren die wisten van de opsluiting, dan moeten de meisjes dood geweest zijn toen Dutroux de kelder na drie maanden weer opende.
De dood van Julie en Mélissa blijft een onopgelost raadsel. Niemand kan met zekerheid zeggen wanneer de twee Luikse meisjes gestorven zijn. Dutroux heeft jarenlang volgehouden dat hij hen na zijn 104 dagen in de gevangenis - van 6 december 1995 tot 20 maart 1996 - zieltogend heeft gevonden en dat hij tevergeefs nog alles heeft geprobeerd om de meisjes in leven te houden. Aan het begin van het assisenproces zei hij plots dat hij jarenlang gelogen heeft. De meisjes waren volgens de nieuwe versie wel al dood. De voedingsdeskundige die door onderzoeksrechter Langlois is aangesteld, ondersteunde die versie gisteren. Volgens hem hadden de meisjes elk 150 liter water nodig om die periode van eenzame opsluiting te overleven. En zoveel water kan nooit in de bergplaats gepast hebben. Daarvan was Kolanowski wel zeker, hoewel hij de kerker nooit bezocht heeft en alleen maar kan afgaan op de verklaringen van Dutroux en Michelle Martin.
Georges-Henri Beauthier, de advocaat van Laetitia, besloot daaruit dat er dus maar drie mogelijkheden zijn: ,,Of de meisjes waren dood toen Dutroux vrijkwam in maart, of er is iemand anders die hen water heeft gebracht, of de meisjes zaten tijdens de gevangenschap van Dutroux niet in de kerker, maar elders.'' Voedingsdeskundige Kolanowski kon het niet tegenspreken. De expert ging met zijn verklaring gisteren wel in tegen de conclusie van zijn eigen rapport dat in het dossier zit. Daarin sluit hij het niet uit dat de meisjes toch nog zouden hebben geleefd, hoewel ze er op het moment van de vrijlating dan wel bijzonder slecht aan toe moeten zijn geweest, en niet meer te redden waren. En dat klopt dan weer met de vroegere verklaring van Dutroux. Het blijft bovendien een open vraag hoeveel eten er eigenlijk in die kooi was opgeslagen. Dutroux sprak jarenlang van een voorraad voor twee maanden, maar veranderde dat enkele dagen geleden naar ,,eten voor maximaal een maand''. Volgens hem was het de taak van zijn vrouw om tijdens zijn gevangenschap voor de kinderen te zorgen. Martin wist dat de kinderen in de kerker zaten te verkommeren, maar bracht hen maar een keer een beetje eten. Hoeveel en wat juist, kan ze zich maar niet meer herinneren.
Meisjes vroeger dood
De voormalige rijkswachter René Michaux, de man die de Luikse meisjes niet vond tijdens een huiszoeking in december 1995, kwam enkele dagen geleden aandraven met een heel nieuw verhaal. De kinderen zouden op het moment van de opsluiting van Dutroux al dood zijn geweest. Ze zouden op 25 november 1995 begraven zijn in de tuin van het huis in Sars-la-Buissière, samen met Bernard Weinstein. Zo heeft Michaux het althans opgetekend tijdens een gesprek met een ex-gedetineerde in een café aan de vooravond van het proces-Dutroux. Die man vertelde Michaux dat een andere gevangene - de broer van Gérard Pinon, die ooit een verdachte was in de zaak-Dutroux - hem dat had toevertrouwd in de gevangenis. De broer, die zelf opgesloten zit voor wapendiefstal, zou hebben gezegd dat Dutroux Gérard Pinon te hulp had geroepen om de drie lichamen te begraven. Een zoveelste dwaalspoor? Het lijkt er alvast sterk op. Tijdens een verhoor ontkende de broer van Pinon alles. En ook de man die Michaux alles vertelde, herinnert zich het gesprek met de voormalige politieman anders, zeker wat betreft het lot van Julie en Mélissa. Bovendien zou Michaux, die binnenkort moet komen getuigen, alles willen geloven als het maar betekent dat hij de kinderen niet over het hoofd heeft gezien.
quote:Gepakt op ijdelheid, zijn zwakste punt'' - 23/03/2004
,,We moesten eerst proberen een soort vertrouwensband te creëren.'' Michel Demoulin was jarenlang de vaste ondervrager van Marc Dutroux. Met succes. Demoulin speelde zo in op de ijdelheid van Dutroux dat hij hem op 15 augustus 1996, twee dagen na zijn arrestatie, deed zeggen: ,,Ik zal u twee meisjes geven.''
,,Aan het einde van een van die eerste verhoren zat ik er helemaal door. Ik was psychologisch aan het einde. Ik was zelfs niet meer in staat de correcties aan te brengen die Dutroux wilde, hij heeft dat zelf moeten doen.'' Het was met een zelden geziene openheid dat Michel Demoulin, de politieman die jarenlang de vaste ondervrager van Dutroux was, vertelde over de moeizame ondervragingen van Dutroux.
,,Ik zag Dutroux voor het eerst toen ze hem in salopette, geboeid en geblinddoekt meebrachten na de inval in het huis in Sars-la-Buissière op 13 augustus 1996. We hadden op dat moment maar een doel: Dutroux overtuigen ons Laetitia te geven.'' De ondervragers beseften al snel dat Dutroux nooit zomaar door de knieën zou gaan. Ze konden hem wel klem rijden in zijn eigen verklaringen, maar dan zou hij gewoon blokkeren. Twee dagen leverden de ondervragingen niets op. Tot Lelièvre op 15 augustus bekende. Het kwam er dan alleen nog op aan Dutroux ook zover te krijgen. ,,We pakten hem op zijn zwakste punt: zijn ijdelheid. We wisten dat hij graag de leiding in handen had, en dus gaven we hem het gevoel dat hij het onderzoek mocht sturen. Hij mocht altijd meelezen als we ons proces-verbaal typten, hij mocht correcties aanbrengen. We gaven hem het gevoel dat we het zonder hem nooit zouden klaren. Een echte ondervraging was dat eerst niet. Het was meer een monoloog van ons, waar hij zwijgend naar zat te luisteren.''
Toen kwam het moment waarop Dutroux voorstelde een deal te sluiten. Hij mocht iets vragen over het dossier, en in ruil voor het antwoord zou hij iets terugdoen. Zo geschiedde. Dutroux stelde een onbelangrijke vraag over zijn bestelwagen. Nadien zei hij: ,,Ik zal jullie niet één maar twee meisjes geven. Die daar is er ook''. Tot verbijstering van Demoulin wees Dutroux naar een foto van Sabine Dardenne die in de verhoorkamer aan de muur hing.
Balletjes zonder saus
Dutroux en de ondervragers trokken samen naar de kelder in het huis in Marcinelle. ,,En daar stonden we voor die witte muur met dat rek. 'Wat nu?', flitste er door mijn hoofd. Ik was ervan overtuigd dat Dutroux de waarheid sprak, maar er was niets te zien. Tot Dutroux de verborgen deur opentrok.''
Demoulin zal het beeld nooit meer vergeten: ,,De meisjes waren in paniek samengekropen in een hoek van de kelder. Ze beefden en sidderden van schrik. Het was pas toen Dutroux zei dat ze naar buiten mochten, dat ze dat durfden. Bij het buitengaan gaven ze hem allebei een kus en bedankten ze hem. 'Vergeef het ons dat we alleen de balletjes en niet de saus opgegeten hebben', zeiden ze nog. Dutroux haalde daarop een stapel aandelen uit de kerker en vroeg ons daar zorg voor te dragen.''
Nadien volgden er nog tal van andere verhoren. Demoulin trok zelfs twee keer in het holst van de nacht met Dutroux naar het huis van Weinstein in Jumet, waar de lichamen van An en Eefje begraven lagen. De tweede keer duidde Dutroux de plaats aan waar de meisjes lagen, en begon Demoulin om drie uur 's nachts eigenhandig te graven met een schop, tot hij niet meer dieper kon. In totaal zaten de twee vele uren bij elkaar, tot Demoulin enkele jaren geleden het onderzoek moest verlaten na een zware aanvaring met de moeder van Mélissa Russo.
Al die ondervragingen hebben de politieman een goed beeld gegeven van de persoonlijkheid van Dutroux: ,,Het is een man met een enorm ego, die alle andere mensen maar belachelijk vindt. Hij voelt zich een groot slachtoffer van de Bananenrepubliek, zoals hij onze maatschappij noemt. Hij is volstrekt gevoelloos en toont geen enkele spijt. Maar een keer heb ik een glimp van emotie gezien: toen hij tijdens de eerste ondervraging een zweetdruppeltje moest wegvegen.''
Marc Dutroux zat te knarsetanden in zijn glazen kooi. En ook zijn advocaten probeerden Demoulin het zwijgen op te leggen. ,,Bent u een psycholoog misschien?'', wilden ze weten. ,,Neen'', zei Demoulin, ,,Ik gebruik misschien niet de juiste wetenschappelijke termen. Maar zo heb ik Dutroux leren kennen.''
quote:Dutroux staat op ontploffen
Voorzitter smoort vragenkanonnade van 14 bladzijden in de kiem
Marc Dutroux voelt zich lelijk gepakt door zijn ondervragers en dat maakte hij gisterochtend duidelijk door hen op zijn beurt aan een kruisverhoor te onderwerpen. De voorzitter van het Aarlense assisenhof vond het na tien vragen welletjes en snoerde hem de mond.
Hij voelde zich niet zo best, zei Dutroux toen hij het woord vroeg bij aanvang van de zitting gistermorgen. Hij wilde ,,een paar vragen stellen, die quand même niet onbelangrijk waren.'' Hij had geen oog dichtgedaan de nacht voordien, maar dat was niet de reden waarom hij vroeg te mogen zitten terwijl hij de vragen stelde. Hij had een gezondheidsprobleem waar hij verder niet op in wilde gaan. De ,,paar vragen'' die hij wilde stellen, stonden neergepend op 14 A4- velletjes. ,,Zijn werk van een hele nacht, hij heeft niet geslapen'', aldus zijn advocaat Ronny Baudewyn, die er meteen aan toevoegde dat hij en zijn twee confraters de avond voordien een ,,bolwassing van formaat'' hadden gekregen.
Eergisteren maakte de vaste ondervrager van Dutroux, Michel Demoulin, immers duidelijk dat hij Dutroux zo had weten te manipuleren dat hij bekende. Voor de zelfzekere Dutroux was dat een afgang. Hij kon zich maandag al niet inhouden toen hij de speurders ,,imbecielen'' noemde - waarvoor hij zich een dag later verontschuldigde - en het toontje waarop hij gisteren zijn vraagstelling begon, beloofde weinig goeds. Met zijn lijzige, slepende stem vuurde hij de ene vraag na de andere af. Arrogant en zelfvoldaan. Michel Demoulin, het mikpunt van de kanonnade, deed zijn best om kalm te blijven en verbeet af en toe een lach.
Zichtbaar zenuwachtig
Hij vroeg ook naar dusdanige details, dat zelfs de immer kalme voorzitter Goux het niet meer kon aanzien. ,,Waar wil u naartoe met die vragen, mijnheer Dutroux? Ze zijn niet pertinent genoeg. Niemand kan nog volgen.'' ,,Ik kom er wel, mijnheer de voorzitter, wees gerust.'' Toen was het genoeg geweest. De voorzitter greep in. ,,U kan uw vragen altijd nog stellen in de loop van het proces. We gaan nu verder met de getuigen.'' Waarop Dutroux zijn microfoon met duidelijke tegenzin naast zich neerlegde. De rest van de dag zat hij zichtbaar zenuwachtig aan zijn vingers te frunniken. Om de haverklap lichtte het rode lampje van de intercomtelefoon bij zijn advocaten op. Zijn advocate Martine Van Praet, de telefoniste van dienst, deed naar zijn zin net iets te vaak of ze het niet had gezien. Dutroux gesticuleerde machteloos achter het glas.
De bewakers van de beschuldigden in de glazen kooi hadden het niet meer. Ze hadden alle moeite van de wereld om niet te lachen. Het ergerde Dutroux alleen maar meer. En het werd er niet beter op toen de speurders een urenlange uitleg begonnen over het tijdstip waarop de vier beschuldigden elkaar voor de eerste keer ontmoet hadden. Tot zes keer toe stond Dutroux recht om het woord te vragen, waarschijnlijk omdat hij het niet eens was met wat gezegd werd door de getuigen. Maar hij kreeg het woord niet. Zijn advocaten zijn niet meer gerust in het buitenissige gedrag van hun cliënt: ,,Hij is volkomen losgeslagen, we hebben er absoluut geen vat meer op. Hij wil niet meer naar ons luisteren. Hij staat op ontploffen. Lang gaat dat niet meer duren.''
quote:Dutroux, letterlijk - 04/03/2004
Gisteren kwam Marc Dutroux voor het eerst uitgebreid aan het woord. De man werd weliswaar ondervraagd, maar ondanks zijn onderdanig-beleefde houding kon hij het toch niet laten enkele keren gespeeld naiëf en sarcastisch uit de hoek te komen. Enkele voorbeelden:
,,Mijnheer de voorzitter, kan u aan de leden van de jury vragen of ze het allemaal begrepen hebben? Ik wil het gerust nog eens herhalen.'' (Tegen Stéphane Goux aan het einde van zijn urenlange verhoor)
,,U moet echt relativeren wat allemaal in die processen-verbaal staat.'' (Als Goux hem erop wijst dat hij tegen de politie heel andere dingen vertelde)
,,Als ik te snel ga, moet u het zeggen, ik sta volledig te uwer beschikking.'' (Na een ingewikkelde uitleg over de opsluiting van drie jongeren en de diefstal van een vrachtwagen)
,,Oei, ik ben de draad verloren, kan u de vraag nog eens herhalen?'' (Nadat hij al enkele minuten in het ijle aan het praten was)
,,Toen Weinstein me zei dat die man een pedofiel was, wist ik niet wat hij bedoelde. Ik kende dat woord niet. Dat was Chinees voor mij.''
,,Mag ik hier in het openbaar wel zeggen hoe die bergplaats in Marcinelle gemaakt is? Ik heb daar wat schrik voor. Misschien breng ik andere mensen op ideeën.'' (Toen de voorzitter vroeg naar de kerker waarin Dutroux zijn slachtoffers opsloot)
,,Ik ben de eerste keer veel te jong getrouwd. Ik was nog niet volwassen. Ik was zelfs nog niet volgroeid. Ik was nog maar 1,65 meter.'' (Bij de beschrijving van zijn eerste huwelijk met Françoise Dubois. Hij was toen twintig)
,,Dat zal nodig zijn, want er valt nog veel te zeggen.'' (Toen Goux hem zei dat hij in de loop van het proces nog veel aan het woord zou kunnen komen)
quote:Op vrijdag 19 maart 2004 20:33 schreef Caesu het volgende:
[..]
lekker boeien.
Ik wist geeneens dat zout een houdbaarheidsdatum heeftquote:Marc Dutroux windt zich bijzonder op over sleutelincident - 19/03/2004
De Wetstraat op zijn kop, gegrinnik in Aarlen. Wat de vondst van een verroest sleuteltje in een pak zout al niet vermag. Terwijl de minister van Justitie Laurette Onkelinx zich moet uitputten in uitleg over het sleutelincident, blijft Aarlen opvallend rustig onder de heisa. Tijdens de zitting van het proces-Dutroux is er zelfs met geen woord over gerept.
Heeft Marc Dutroux een sleuteltje van een paar handboeien verstopt in een pot verlopen zout? Is dat een aanwijzing dat hij een nieuwe ontsnappingspoging aan het voorbereiden is? Maar vooral: zou hij ooit iets met die sleutel hebben kunnen uitrichten? De antwoorden op die vragen laten op zich wachten. Er is - voor de zoveelste keer - maar een man die daarop kan antwoorden: Marc Dutroux. En dat heeft hij gedaan, gistermorgen aan zijn advocaat Ronny Baudewyn. ,,Maar ik weet helemaal niet waar het over gaat'', bleef Dutroux herhalen. ,,Om zeven uur heb ik op het radionieuws gehoord dat ik een sleuteltje in een oud pak zout zou hebben verborgen. Dat is niet waar.'' Dat pak zout - de houdbaarheidsdatum was 2001 - lag in een kast op het einde van de gang waar de cel van Dutroux is. Die kast is op slot met een hangslot, een cipier heeft de sleutel van dat slot. Volgens Dutroux is die kast heus niet van hem alleen. ,,Er liggen spullen in van iedereen, gedetineerden én cipiers.'' Het oude pak zout is ook niet van hem, zegt hij. ,,Ik heb dinsdagavond een nieuw pak zout gekregen. Dat staat in mijn cel, onaangeroerd.'' Hij zal de directeur van de gevangenis van Aarlen vragen een proces-verbaal op te stellen van de vaststelling dat dat pak zout in zijn cel staat.
Elke dag zware controle
Maar dat is niét de officiële versie van het verhaal. Minister van Justitie Laurette Onkelinx zegt dat die bewuste kast, waar het pak zout met het sleuteltje in gevonden is, helemaal dient voor de spullen van Dutroux. Door het strikte gevangenisregime dat voor hem geldt - hij is de zwaarst bewaakte gevangene van België - mag ie helemaal geen spullen op zijn kamer houden. Daarvoor dient net die kast. En net door dat strenge regime is het sleuteltje ook ontdekt. Elke dag worden zijn cel en de rest van zijn spullen binnenstebuiten gekeerd, om te controleren of hij iets bij zich heeft dat niet mag. Tijdens zo'n rigoureuze controle is dinsdagavond het sleuteltje ontdekt in het verlopen pak zout. Onmiddellijk is een onderzoek geopend. De Aarlense procureur Militisse wil weten hoe dat sleuteltje daar in terecht is kunnen komen en wie dat gedaan kan hebben, Dutroux of nog iemand anders? Dat onderzoek is volop aan de gang. Of er cipiers bij zijn betrokken, is allerminst duidelijk. De cel van Dutroux is na de ontdekking van het sleuteltje dinsdagavond nog eens grondig doorzocht met een metaaldetector en een scanner. Er is niks gevonden. Het sleuteltje dient onmiskenbaar om handboeien open te maken. Maar tijdens een interpellatie in de kamer beklemtoonde minister Onkelinx dat de (verroeste) sleutel van een type is dat niet meer in gebruik is in de gevangenis van Aarlen. ,,Maar het is niet uitgesloten dat het handboeien van een nieuwer type kan openen'', moest ze toegeven. Of dat ook daadwerkelijk het geval is, kon ze niet bevestigen. Niemand schijnt tot nu het sleuteltje te hebben getest op een paar handboeien dat wordt gebruikt bij het overbrengen van Dutroux van de gevangenis naar de rechtszaal.
,,Laten we het sleuteltje ondervragen''
Hoe zwaar men in de rest van het land ook tilt aan het incident, in Aarlen blijft iedereen er opvallend rustig bij. De advocaat van Dutroux, Ronny Baudewyn, kon zijn lachen niet inhouden toen hij meldde dat zijn cliënt erop stond de journalisten diets te maken dat hij pas een nieuw pak zout had besteld. ,,Hij is er ook van overtuigd dat iemand hem een loer wil draaien. Dit is een complot, schreeuwde hij. Ja, mijnheer Dutroux windt zich er behoorlijk over op. En net dat doet me geloven dat hij de waarheid spreekt. Hij zou anders te veel genieten van de aandacht die hij erdoor krijgt.'' Mocht toch blijken dat Dutroux wel degelijk het sleuteltje - lang geleden, hij zit al sinds 1996 in de gevangenis van Aarlen - verborg in het pak zout, heeft hij wel degelijk een probleem, zegt zijn advocaat. ,,Dan is er een serieuze crisis met ons, zijn advocaten. We zullen dan goed moeten nadenken of we hem nog wel kunnen verdedigen.'' De andere advocaten op het proces bekijken het met een monkellachje. Paul Quirynen, advocaat van Paul Marchal: ,,Ik zei gisteren nog dat Dutroux de sleutel in handen had om de waarheid in het dossier te vinden. Ik bedoelde dat zó letterlijk niet.'' Joris Vercraeye, advocaat van Jean Lambrecks, met een uitgestreken gezicht: ,,Dit is een uitermate ernstige zaak. Ik stel voor dat we het sleuteltje ondervragen.''
Als ze willen dat Dutroux ontsnapt dan wel zelfmoord pleegt mogen ze het wel wat subtieler brengenquote:Scheermesje in celwagen Dutroux
In het busje waarmee Dutroux dagelijks naar de rechtbank wordt vervoerd, is een wegwerpscheermesje gevonden, in het gedeelte waar de verdachten zitten.
Bij een controle van de arrestantenwagen werd het mesje gevonden. Het is helemaal niet duidelijk hoe het mesje daar kwam en of één van de verdachten het had meegebracht. Toch is er volgens het parket geen reden de zaak verder te onderzoeken. Het zou volgens een persofficier van de Belgische justitie maar gaan om "het kopje van een wegwerpscheermesje, dat totaal ongevaarlijk is".
Het parket sluit niet uit dat het tijdens het vervoer van andere verdachten in de celwagen is beland en dat het mesje helemaal niks met Dutroux te maken heeft, dat het niet voor hem bedoeld was. Ook Martin en Lelièvre worden met de wagen naar de rechtbank gebracht en andere gevangenen, die helemaal niks met de ontuchtzaak te maken hebben.
Toch is de vondst al het vierde merkwaardige incident. De eerste dag van het proces vloog de deur van de celwagen tijdens het vervoer van Dutroux spontaan open, vorige week sloot een zijdeur niet goed en diezelfde week werd in een kast bij de cel van Dutroux in een pak zout een sleutel gevonden die op zijn handboeien bleek te passen.
De sleutelvondst was overigens voor het parket wel reden voor een onderzoek, maar dat onderzoek loopt nog.
Bron: De Morgen http://www.demorgen.be/telex/?news=B124218quote:Dutroux: vraagt dokter na incident in gevangenis (11:01)
(Belga) Advocaat Xavier Magnée heeft dinsdag bij de start van de zitting van het assisenproces gevraagd dat een dokter zijn cliënt Marc Dutroux snel zou onderzoeken. "Er was een incident met de ordediensten waar ik verder geen commentaar op zal geven", zei de advocaat. Volgens de federale politie heeft Dutroux zichzelf bezeerd door vrijwillig met zijn hoofd tegen de muur van zijn gevangeniscel te stoten.
De scène werd met een observatiecamera gefilmd en er werd proces-verbaal opgesteld voor weerspannigheid. Dutroux vroeg het bezoek van de arts die verbonden is aan de gevangenis van Aarlen, Paul Goffaux. Die is in de loop van dinsdagochtend vanuit Namen richting Aarlen vertrokken en zal Dutroux dinsdagmiddag onderzoeken. Ondanks het incident was Marc Dutroux dinsdagmorgen aanwezig in de glazen kooi van de beschuldigden in de assisenzaal en nam hij ook even het woord om te preciseren welke arts hij wil. (DWM)
(Belga)
quote:Dutroux door het lint
Gepubliceerd op dinsdag 06 april 2004
AARLEN (ANP) - Marc Dutroux is dinsdagochtend door het lint gegaan. De hoofdverdachte van het verkrachtings- en moordproces in Aarlen verzette zich hevig toen hij, zoals elke ochtend, tweemaal zeer grondig werd gefoullieerd.
Even later begon hij met zijn hoofd tegen een muur te bonken. Dutroux is geverbaliseerd wegens zijn verzet. Dat heeft een woordvoerder van de politie dinsdag gezegd.
Dutrouxs advocaat Ronnie Baudewijn bevestigde dat een handgemeen heeft plaatsgevonden. ,,Dutroux is achterwaarts in een houdgreep genomen. Daarbij is zijn rug gekwetst. Ook is hij onzacht in aanraking gekomen met een raam'', zei mr. Baudewijn tegen VRT-Radio.
In het gerechtsgebouw gaan geruchten dat Dutroux door bewakers geslagen zou zijn. De rechtszaak is dinsdag gewoon begonnen. Dutroux betrad, met schaafwonden op zijn voorhoofd, zijn beklaagdenbank. Wel vroeg hij om de komst van een dokter.
Rond elf uur heeft voorzitter Goux van de rechtbank de rechtszaak even onderbroken voor de doktersbehandeling. De rechters en jury horen dinsdag getuigen van de ontvoering van de tienermeisjes An en Eefje in Oostende.
De Nederlandse hypnotiseur Rasti Rostelli hoeft niet als getuige te verschijnen in het proces-Dutroux. De vader van Dutroux-slachtoffer An Marchal dringt niet langer aan op zijn komst. Dat heeft de raadsman van de familie M
En volgende week natuurlijk een artikel over sleuteltjes en steekwapens die bij toeval werden aangetroffen in deze nekband.quote:Dutroux verschijnt met nekband
07 april 2004, 13:18:41
AARLEN (ANP) - Marc Dutroux is woensdag de rechtszaal binnengekomen met een nekversteviging. Hij toont hiermee last te hebben van de verwondingen die hij dinsdag opliep. Naar eigen zeggen is hij mishandeld door agenten; de politie zegt dat Dutroux zelf zijn hoofd tegen een muur heeft geslagen.
Het publiek in de rechtszaal te Aarlen reageerde woensdag lacherig op de verschijning. De toeschouwers menen dat Dutroux ernstig overdrijft.
Dutroux was dinsdagavond nog uitgebreid in het ziekenhuis van Aarlen onderzocht en er zijn geen problemen vastgesteld. De kraag is dan ook niet door een arts aangeraden. ,,Dutroux draagt deze louter op zijn eigen verzoek zonder medische noodzaak'', aldus een justitiewoordvoerder. T
Tijdens de binnenkomst is Dutroux woensdag begeleid door een extra agent. Een stevige agent bleef enige tijd in de buurt van de hoofdverdachte van de moord- en verkrachtingszaak in het Belgische Aarlen.
Nihoul
Een van de medeverdachten van Marc Dutroux, Michel Nihoul, is woensdag onwel geworden in de rechtszaal. Hij is daarop naar het ziekenhuis overgebracht voor observatie. De rechtszaak is niet onderbroken. Rechtbankvoorzitter Stéphane Goux ging ermee akkoord dat advocaat Frédéric Clément de Cléty de verdachte tijdelijk vertegenwoordigt.
Nihoul kampt al langer met hartklachten. De Belgische zakenman hoeft daarom tijdens het proces niet in een gevangenis te overnachten. Xavier Attout, een andere advocaat van Nihoul, verwacht dat zijn cliënt woensdag al terugkeert.
Volgens de federale politie ja. Leuk dat je selectief dingen dikgedrukt maakt.quote:Op dinsdag 6 april 2004 13:17 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Bron: De Morgen http://www.demorgen.be/telex/?news=B124218
wie kan er nu nog ontkennen dat er sprake is van netwerken ?quote:DUTROUX INVESTIGATION: THE DEAD
The court case in Arlon is specifically geared to investigating 5 deaths, those of the girls, Julie Lejeune, Melissa Russo, An Marchal and Eefje Lambrecks, and of Dutroux’s former colleague Bernard Weinstein. However there have been a huge number of other deaths that surround the case. The following list is not exhaustive.
Few of them have ever faced a trial, let alone a conviction.
Jean Van Peteghem - Died 1986
Arrested and imprisoned with Dutroux and his wife. He made a full confession of his involvement with the couple in the abduction and torture of girls. After their release he died in a fire in his caravan.
Jen-Pol Taminiau - Died 02/04/95
A well known figure in the Charleroi underworld and part of the Charleroi car theft ring. He was the owner of a night club. His mother had been receiving death threats. After his death a key was found in the club – the key was for a garage owned by Gerard Pinon; inside the garage was found a car belonging to Demanet. Pinon is accused by Dutroux along with Detroux’s ex-wife, of murdering Weinstein. Demanet was the State prosecutor in Mons. One of Taminiau’s feet was recovered from a canal.
José Steppe – Died 15/07/95
A few weeks after the Duroux case became public, Steppe – an asthmatic - contacted a journalist and told him that he had important information to impart about Dutroux. He was later found dead. The date rape drug Rohypnol was found in his respirator. No autopsy was carried out on his body. Rophynol was used by Dutroux to drug the girls.
Bruno Tagliafero – Died 05/11/95
A scrap metal dealer from the southern Belgian town of Kumieé, who, according to his doctor’s report, died of a heart attack at the tender age of 30. He was contracted to demolish the car in which Julie and Melissa are thought to have been abducted and was prepared to talk. His wife campaigned for over a year to exhume his body. Samples were sent to America. The results state that his corpse had enough cyanide to kill over 100 men. Belgian authorities since claimed that dead bodies generate cyanide and refused to re-open the case. No scientific evidence was presented to support this fanciful explanation.
Simon Poncelet – Died 21/02/96
The police inspector and son of Judge Poncelet, whose removal from the Dutroux case caused 300,000 people to march through Brussels. Poncelet junior worked in the Charleroi car crime division; he was shot 4 times at the police station at Mons. His investigations were concentrated around Gerard Pinon. No arrests have been made.
Jean-Marc Houdamont - Died 25/02/96
Houdamont was involved in the disappearance of another girl,Elizabeth Brichet in 1989, (for which Dutroux was found guilty). Unfortunately, he died in a car crash on the way to speak to investigators.
Michel Piro – 06/12/96
Owner of a brothel and nightclub where Michel Nihoul and Dutroux were regular clients. He contacted Jean- Denis Lejeune, father of Julie, to organise a meal at which he would offer serious revelations into the affair. Two days before the meeting he was beaten to death at a parking lot on the motorway. His wife was later found guilty of the murder but denies the charge.
Gérard Vanesse – Died 16/11/97
Police inspector in Dinant, suspected protégé of Nihoul, a sadomasochist who, allegedly died of blood loss.
Anna Konjevoda – Died 08/04/98
A 60 year old who had testified about links between organised car theft and child trafficking. Friend of the father of the Rochow brothers (who had been drugged and tortured by Dutroux over stolen cars previously), she was found strangled, beaten and then later dumped in the river Meuse – a commercially active river in the south of Belgium infamous for being polluted.
Gina Pardeans – Died 15/11/98
Social worker specialising in child victims of paedophilia. She uncovered links between Belgian and Swiss paedophile networks. She also revealed a connection between Houdamont (see above) and these groups. She died in a car accident (her car drove into a bridge) after telling police that she had been receiving death threats only days after telling friends she had also seen a video in which the girls were put to death.
Fabienne Juapart – Died 18/12/98
Wife of Bruno Tagliafero, she was a material witness who had described seeing Nihoul and Diakostavrianos in a Mercedes in 1996. 18 months after the death of her husband, that she repeatedly claimed was caused by poison (see above), she finally succeeding in having his body exhumed. She was found by her 14 year old son, burnt to death in her bedroom; food was on the table and the back door had been broken. There was no autopsy. The magistrate wisely concluded suicide.
Hubert Massa – Died 13/07/99
Chief prosecutor in Liege, in charge of both the Dutroux and André Cools briefs. Committed suicide after a meeting with the then Justice Minister Marc Verwilghen. He apparently returned home to Verviers, went into his office and promptly shot himself. Police officers later reported that no letter or clues were left behind.
Gregory Antipine - Died 08/99
Inspector in the Brussels Police. Charged with investigating the various sex parties organised by Nihoul, he was also involved in the investigations of the Elio di Rupo case – Di Rupo being the gay leader of Belgian’s socialist party who famously won a case against the state in 1996 which claimed that he had been pursuing affections towards minors. Though just about to receive promotion, the inspector opted to hang himself. Brigitte Jenart
A year after the start of the investigation, Nihoul’s dentist, regarded as an important prosecution witness, is found dead at home. The magistrate describes the death as “suicide”.
Guy Guebels
One of the police investigating team, he foolishly called for the enquiry to be broadened. Two days later he is found dead with his police firearm at his side. The magistrate described his death as suicide.
Francois Reyskens
Told a friend that he had seen Melissa Russo in Holland, he died falling in front of a train on his way to talk to the police.
Christian Coenreadts
Detained by police, he knew both Dutroux and Weinstein. A month after his release he was murdered in
Brussels.
bron: The Sprout
quote:The Sprout moet uit de rekken
De jongste editie van het Engelstalige tijdschrift 'The Sprout' wordt donderdagochtend op last van de rechtbank uit de handel genomen, zo heeft advocaat Alain Berenboom van de gezinnen Lejeune en Russo bevestigd. In het blad staan foto's van de opgraving en de autopsie van hun dochters.
De ouders van Julie en Mélissa stapten meteen naar de rechtbank in kort geding in Brussel om te eisen dat het tijdschrift uit de handel zou worden genomen. Ze voerden aan dat de foto's geen nieuwswaarde hadden en enkel afgedrukt werden uit winstbejag. Ze klaagden een "ondraaglijke inbreuk op hun privé-leven" aan.
De rechtbank ging op het verzoek van de ouders in en beval de verwijdering van het maandblad uit alle krantenwinkels op straffe van een dwangsom van duizend euro per verkocht nummer.
De ouders Lejeune en Russo vroegen de geaccrediteerde journalisten in januari de foto's uit het dossier niet te publiceren. Ze dienden in verband met de zaak ook een klacht ten gronde in bij de burgerlijke rechtbank.
Volgens de website van 'The Sprout' wordt het blad verkocht in een honderdtal winkels in de wereld, waarvan een tiental in Brussel. (PLS/VRW, belga)
quote:Sabine Dardenne vroeg Dutroux zelf om een vriendinnetje
(AARLEN - Sabine Dardenne, één van de twee meisjes die de kelder van Marc Dutroux overleefden, heeft vanmorgen voor het assisenhof van Aarlen getuigd tegen haar ontvoerder. Sabine, nu twintig, vertelde met trillende stem hoe Dutroux en Lelièvre haar als 12-jarige van haar fiets sleurden, hoe ze medicijnen kreeg toegediend, hoe ze in de veel te kleine koffer moest stappen waar ze het benauwd kreeg. Op het einde van haar getuigenis vroeg ze haar ontvoerder waarom hij haar niet vermoord heeft.
AANSLUITENDE DOSSIERS
Het proces-Dutroux
Dutroux van A tot Z
In Marcinelle wilde ze meteen weten wie haar ontvoerders waren, waarom ze haar hadden ontvoerd en waarom ze nooit op school was aangekomen. Marc Dutroux maakte haar wijs dat hij haar had gered. ,,Ik heb je gered uit de handen van de boze chef die zich wilde wreken op jouw vader met wie hij problemen had toen die lang geleden nog politieagent was. Ik ben je vriend'', zei Marc Dutroux, zo getuigde Sabine.
Sabine Dardenne komt aan
in Aarlen
© belga
Na haar aankomst in Marcinelle, nam Dutroux haar mee naar de eerste verdieping. Daar moest Sabine zich helemaal uitkleden en werd ze met een ketting aan de hals aan het bed bevestigd. ,,Ik zei dat de ketting te nauw was, maar hij zei dat hij er zijn vuist nog kon tussensteken en hij dus zeker niet te nauw was'', vertelde Sabine. ,,De eerste dagen bleef ik boven en kwam enkel naar beneden om te eten. Dat was vooral brood. Pas na een hele tijd kreeg ik een eerste warme maaltijd. Dutroux kookte niet, alles was vooraf bereid. Hoeveel dagen ik boven ben gebleven, weet ik niet. Ik wist niet of het dag of nacht was. Alle gordijnen waren immers gesloten. Op de trap zag ik soms wat schemerlicht van de koepel maar ook dan wist ik niet of het ochtend of avondschemer was.''
Toen de voorzitter vroeg of Dutroux haar die eerste dagen met rust liet, stamelde het meisje: ,,Neen, helemaal niet. Hij viel me vanaf de eerste dag al lastig.'' Sabine ging in op de vraag van de voorzitter om niet meer te vertellen over het misbruik. Ze zei dat al wat in haar brieven staat beschreven, de waarheid is.
Vermoord
,,Ook al heb ik het antwoord al gedeeltelijk in mijn hoofd, toch wil ik weten waarom je mij niet hebt vermoord, als ik dan toch zo’n rotkarakter had'', wilde Sabine Dardenne van Marc Dutroux weten. Het meisje draaide zich recht naar haar ontvoerder toe, keek hem aan en stelde haar vraag zonder te aarzelen.
Marc Dutroux, die iets meer opgewonden en sneller sprak dan bij zijn vroeger tussenkomsten of vragen, stelde dat ,,er geen sprake is geweest van haar te doden, dat hij haar inderdaad heeft misbruikt en dat hij daar zijn verantwoordlijkheid voor zal dragen.''
Sabine leek niet tevreden met Dutroux’ weerwoord. ,,Dat is niet echt overtuigend als antwoord'', sneerde ze.
Vriendinnetje
Sabine vertelde dat ze Dutroux zelf om een vriendinnetje had gevraagd. ,,Ik had alle boeken gelezen en al het huiswerk gemaakt. Ik had heel het huis gepoetst. Ik verveelde me echt. Het klopt dat ik om een vriendinnetje gevraagd heb'', zei Sabine. Op een dag stelde Dutroux haar Laetitia Delhez voor. De meisjes werden al vlug samen in de kooi opgesloten. ,,Laetitia zei me dat er naar mij gezocht werd. Ik wilde dat eerst niet geloven, maar ze verzekerde het mij.''
Sabine werd op 28 mei 1996 op 12-jarige leeftijd in Kain, in de buurt van Doornik, ontvoerd toen ze op weg was naar school. 81 dagen later, op 15 augustus 1996, werd ze samen met Laetitia Delhez bevrijd.
Sabine stelt alleen Marc Dutroux en Michel Lelièvre verantwoordelijk voor haar ontvoering. In een dagboek en in verschillende brieven schreef ze op wat ze tijdens haar opsluiting heeft meegemaakt, van de omstandigheden waarin ze leefde en de verkrachtingen tot de manier waarop Dutroux haar hersenspoelde.
Tijdens haar getuigenis gaf ze een sneer naar de advocaat van Laetitia, Georges-Henri Beauthier, zonder hem bij naam te noemen. ,,De kooi was duidelijk geen overgangsplaats'', zei Sabine, alluderend op een opmerking van Beauthier tijdens het proces.
Excuses Martin
Na de getuigenis van Sabine Dardenne vroeg Michelle Martin het meisje om haar te vergeven. Sabine stelde meteen dat daar geen sprake van kon zijn. ,,U, als moeder van een gezin, wist waar ik was. Ik kan uw excuses niet aanvaarden'', zei Sabine Dardenne rechtstreeks tot Michelle Martin.
De ex-vrouw van Dutroux kon begriijpen dat Sabine haar niet kon vergeven, zei ze. Ze vroeg haar om gewoon te luisteren naar haar excuses en stelde dat ze zich verantwoordelijk voelt voor wat Sabine is overkomen.
,,Ok, ik heb het gehoord, maar ik kan het u niet vergeven'', besloot Sabine Dardenne haar getuigenis.
De advocaat van Dutroux kondigde vanmorgen aan dat Dutroux geen vragen zou stellen na de getuigenis van zijn slachtoffer. ,,Marc Dutroux zal oog in oog staan met de waarheid, niet een waarheid. Hij zal voor zijn spiegel staan en aan een spiegel stel je geen vragen'', aldus meester Magnée.
Tijdens het onderzoek hebben Dutroux en Michel Lelièvre toegegeven dat ze op voorhand de plaats verkenden en er Sabine al zagen toen ze naar school fietste. Michelle Martin zou Sabine nooit hebben gezien, maar verklaarde dat Dutroux haar daags voor de ontvoering vertelde dat hij een meisje zou ontvoeren. Enkele uren na de ontvoering zou hij zijn ex-vrouw ook hebben gemeld dat het gelukt was.
Het artikel zelf is wel erg goed. En beangstigend.quote:Op donderdag 15 april 2004 09:48 schreef Luchtbel het volgende:
[..]Ik vind dit echt zo raar. In 8 jaar tijd heeft niemand die foto's geplaatst en nu gebeurd het ineens wel, terecht dat het uit de schappen wordt gehaald. Maar het is dus al wel verspreid
Oh ja bron: http://www.hln.be/hln/alg(...)4
Als eerst heb ik ook ontzettend veel respect voor Sabine, om heel dat verhaal op te moeten rakelen. Lijkt me eigenlijk niet te doen.quote:Op dinsdag 20 april 2004 13:11 schreef LaPluche het volgende:
Gisteren naar dat interview met Sabine zitten kijken. Ik heb erg veel respect voor hoe zij dat gruwelijke verhaal kan en wil vertellen aan de wereld. Heel moedig.
In het interview zei ze nogmaals dat ze nooit iemand anders heeft gezien dan Dutroux en dat hij voor zichzelf handelde. Zij voelde zich gekwetst door mensen die haar verhaal wat dat betreft in twijfel trekken. En dat kan ik me heel goed voorstellen als je door zo'n hel gegaan bent.
Wat ik verder zo opvallend vond is dat ze tijdens haar gevangenschap Dutroux geloofde en zag als haar redder en niet vermoedde dat haar ouders naar haar op zoek waren.
quote:Sabine:
Op haar beurt heeft de jonge vrouw van twintig geen compassie voor Dutrouxs ex-vrouw. 'Juffrouw Dardenne', zegt Michelle Martin als het meisje de zaal al bijna heeft verlaten. 'Ik wil me verontschuldigen.' Geen moment neemt Sabine de excuses in overweging. 'U wist dat ik opgesloten zat en u wist óók wat Dutroux met me deed, maar u heeft niets gedaan. En dat als moeder.'
bron
registratie vereist
quote:Laetitia:
Vandaag zal ook Laetitia voor de rechtbank in Aarlen getuigen over haar ontvoering en gevangenhouding. Voorafgaand daaraan weigert ze de eed af te leggen. ,,Die eed zou mij dwingen te getuigen 'zonder haat en zonder vrees'. Maar vraag mij niet dat ik Dutroux en Lelièvre niet zou verafschuwen!''
bron
registratie vereist
Ik kan ook wel begrijpen dat zij het zo zag. Als je opgesloten zit, zonder contact met de buitenwereld zal denk ik op den duur een volwassene het nog geloven. Bedoelde alleen te zeggen dat ik het een apart psochologisch verschijnsel vind.quote:Op dinsdag 20 april 2004 13:23 schreef Fool het volgende:
[..]
Als eerst heb ik ook ontzettend veel respect voor Sabine, om heel dat verhaal op te moeten rakelen. Lijkt me eigenlijk niet te doen.
Maar ik kan wel begrijpen dat ze Dutroux als haar redder zag, als je als kind in die situatie zit kun je niet rationeel denken. Als je dan ook nog eens beïnvloed wordt zoals Dutroux bij Sabine heeft gedaan kan ik begrijpen dat je daar als kind in meegaat.
Het is natuurlijk heel makkelijk om nui te zeggen dat het geen steek houdt, maar daarover kunnen wij niet oordelen!
Dat in ieder geval, ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal. Zo gebeurt het bijvoorbeeld ook dat gijzelaars sympathie krijgen voor de idealen/doelen van hun gijzelnemers. Als volwassene moet je kunnen relativeren, als kind niet...quote:Op dinsdag 20 april 2004 15:17 schreef LaPluche het volgende:
[..]
Ik kan ook wel begrijpen dat zij het zo zag. Als je opgesloten zit, zonder contact met de buitenwereld zal denk ik op den duur een volwassene het nog geloven. Bedoelde alleen te zeggen dat ik het een apart psochologisch verschijnsel vind.
quote:Op dinsdag 20 april 2004 15:31 schreef E.r.w.i.n het volgende:
het Stockholm syndroom, toch?
quote:Het Stockholm syndroom is het verschijnsel dat mensen zich soms hechten aan hun kwelgeesten, beulen, of kidnappers.
Patty Hearst, de bekende miljardairsdochter die gekidnapt was, is daar een voorbeeld van. Zij sloot zich aan bij de kidnappersgroep.
De naam Stockholm syndroom is afkomstig van een bankoverval in Stockholm in 1973. De bankovervallers hielden de gijzelaars een week vast. De gijzelaars kregen sympathie voor de bankovervallers en gingen zover dat ze de politie als 'de vijand' beschouwden en de overvallers als 'the good guys'.
Het verschijnsel wordt gezien als een overlevingsstrategie bij een ernstig psycho-trauma. men verkeert in een levensbedreigende situatie waarin ontsnappen niet mogelijk is. De psychische 'omkering'(de overvallers zijn aardige jongens) is bedoeld om de situatie aan te kunnen
Ik denk eerder dat Dutroux het kwaad was dat ze al kenden. Als er dan vreemden binnenkomen, weet je niet waar die voor staan. Misschien zijn die nog erger (voor zover dat hier al mogelijk was)quote:Op dinsdag 20 april 2004 15:19 schreef Fool het volgende:
[..]
Dat in ieder geval, ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal. Zo gebeurt het bijvoorbeeld ook dat gijzelaars sympathie krijgen voor de idealen/doelen van hun gijzelnemers. Als volwassene moet je kunnen relativeren, als kind niet...
En toch, ergens heb ik ook de gedachte; "Dat snap je toch...". Het spoort gewoon niet helemaal.
Schijnbaar hebben ze toch geloofd dat Dutroux ze beschermde tegen nog erger kwaad. Dan kun je "het kwaad dat je al kent" voor lief nemen, als angst voor het onbekende. Ik kan ergens wel begrijpen dat dit voor een kind van twaalt een logische redenering is.quote:Op dinsdag 20 april 2004 15:39 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat Dutroux het kwaad was dat ze al kenden. Als er dan vreemden binnenkomen, weet je niet waar die voor staan. Misschien zijn die nog erger (voor zover dat hier al mogelijk was)
Over een kleine 5 minuten op Ned 3.quote:Woensdag gaat de rechter met getuigen kijken in de kelders onder Dutroux' huis in Marcinelle, waar ontvoerde meisjes werden vastgehouden. Thirault toonde NOVA identieke kelders onder een ander huis van Dutroux
Voor diegenen die het gemist hebben:quote:Op maandag 26 april 2004 22:17 schreef schatje het volgende:
[..]
Over een kleine 5 minuten op Ned 3.
Thanx, kon het gisteren niet kijken, probeer dit toch wel te volgen.quote:Op maandag 26 april 2004 22:46 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Voor diegenen die het gemist hebben:
Uitzending gemist?
quote:Om twee uur oordeel over schuld Dutroux
Uitgegeven: 17 juni 2004 11:01
Laatst gewijzigd: 17 juni 2004 11:02
AARLEN - De jury in het proces-Dutroux is praktisch klaar met de beraadslagingen over de schuld van Dutroux en zijn medeverdachten. De voorzitster van de jury zal het oordeel om 14.00 uur voorlezen, zo heeft persrechter Morandini donderdagochtend bekendgemaakt.
De jury was sinds maandagochtend bijeen in een afgesloten ruimte in een legerkazerne in Aarlen. De twaalf leden moesten een oordeel vellen over 243 schuldvragen over de vier verdachten. Belangrijkste vraag is of medeverdachte Michel Nihoul betrokken is geweest bij de ontvoering van Dutroux-slachtoffer Laetitia Delhez. Daarmee staat of valt de hele theorie over netwerken die de ontvoeringen zouden hebben geregisseerd.
Het voorlezen van de definitieve uitspraak zal minstens een uur in beslag nemen. De jury zal zich daarop, waarschijnlijk volgende week, samen met de drie rechters terugtrekken om een uitspraak te doen over de strafmaat.
quote:Marc Dutroux is schuldig bevonden aan de moorden op An, Eefje en zijn kompaan Weinstein, de ontvoering van Julie en Mélissa en de verkrachting van zes meisjes. De jury van het assisenhof van de provincie Luxemburg die hierover moest beslissen, is van mening dat Dutroux de leider van een bende was die tot doel had kinderen te ontvoeren en op te sluiten. Dat blijkt uit de eerste antwoorden op de 243 vragen die de jury gedurende de afgelopen drie dagen heeft beantwoord.
Medeverdachte Michel Nihoul wordt schuldig bevonden aan bendevorming en de ontvoering van Laetitia, maar de jury is hierover niet eensgezind (zeven tegen vijf stemmen). Omdat de jury oordeelt dat Dutroux de moorden op An, Eefje en Weinstein heeft gepleegd, kan hij levenslang krijgen. De andere verdachten, Martin en Lelièvre, worden als mededaders aangeduid, waardoor ook zij de zwaarste straf riskeren.
De straf die de verdachten zal worden opgelegd, wordt door de rechtbank en de jury bepaald en is naar verwachting binnen enkele dagen bekend.
nieuwssite van de VRTquote:Op donderdag 17 juni 2004 14:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
Joost> bron?
thanx.quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:54 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
nieuwssite van de VRT
En Nihoul is vrijgesproken van de ontvoering:quote:Op donderdag 17 juni 2004 14:41 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Verdict over Michel Nihoul doorgeschoven naar hof
do 17/06/04 - In Aarlen worden de belangrijkste beslissingen over de schuld van de Brusselse zakenman Michel Nihoul doorgeschoven naar het hof. De jury heeft Nihoul met zeven tegen vijf stemmen schuldig bevonden aan de ontvoering van Laetitia Delhez en ook aan bendevorming. Daarom moet het hof nu de definitieve beslissing nemen.
quote:De jury oordeelde verdeeld over de zwaarste aanklachten tegen Nihoul. Zeven vonden dat hij wel betrokken was bij de ontvoering van Laetitia, vijf van niet. Daarop moesten de drie beroepsmagistraten zich uitspreken over deze schuldvraag.
Zij sloten zich aan bij de minderheid van de jury. Michel Nihoul was volgens de rechters geen lid, als dader of als mede-dader, van de bende die kinderen ontvoerde en opsloot. Hij was ook niet betrokken bij de ontvoering en opsluiting van Laetitia Delhez, oordeelden de rechters.
De jury bevond Nihoul wel schuldig aan drugshandel en aangewezen als het hoofd van een bende die handelde in drugs en mensenhandel. Dat kan hem twintig jaar cel opleveren.
Meneer had (kans op) enige genade verwachtquote:Dutroux wil cassatie tegen vonnis
Uitgegeven: 19 juni 2004 10:54
AARLEN - Marc Dutroux wil in cassatie tegen het vonnis van het gerechtshof van Aarlen. Hij vindt dat hij een oneerlijk proces heeft gekregen, zei zijn advocaat Baudewyn zaterdag in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad.
"Hij gaat ervan uit dat nog voor het proces begon, hij al geen kans meer maakte op enige genade. Het onderzoek is volgens hem zo gevoerd dat hij moést hangen", aldus Baudewyn.
Schuldig
Dutroux is donderdag schuldig verklaard aan 93 feiten, waaronder ontvoering en moord van jonge meisjes. Het onderzoek duurde acht jaar. Aanvankelijk vermoedde justitie dat de Belg deel uitmaakte van een netwerk van pedofielen. Later richtte de verdenking zich meer op hemzelf.
Het gerechtshof in het Belgische stadje Aarlen bepaalt begin volgende week welke straf Dutroux krijgt. Waarschijnlijk is dat levenslang.
Dutroux moet daarna een andere advocaat vinden om voor hem cassatie in te stellen: Baudewyn zegt in Het Nieuwsblad dat hij niet beschikbaar is voor een cassatieberoep. "Daar doe ik niet aan mee. Ik haak af na de uitspraak, het is genoeg geweest." Baudewyn is bovendien niet bevoegd om voor het Hof van Cassatie te pleiten: daarvoor telt België ongeveer andere geaccrediteerde advocaten.
Vormfouten
Een eventuele cassatie kan al over enkele weken plaatsvinden. Dat gebeurt dan in Brussel. Het Hof van Cassatie kijkt vooral of vormfouten zijn gemaakt tijdens het proces in Aarlen. Als dat het geval is, moet de rechtszaak geheel of gedeeltelijk worden overgedaan in Luik.
quote:Voorzitter van hof leest het arrest-Dutroux voor
di 22/06/04 - Op het proces-Dutroux in Aarlen leest de voorzitter van het hof het arrest voor. Dat kan enkele uren duren, want het arrest is tientallen bladzijden lang. Vanochtend hebben de vier beschuldigden hun laatste woorden gesproken. Marc Dutroux heeft tot op het laatst geprobeerd om de schuld op anderen af te schuiven. De advocaten van Nihoul vroegen de jury mild te zijn.
Na de pleidooien van de advocaten van Lelièvre en Nihoul kregen de vier beschuldigden vandaag voor de allerlaatste keer het woord.
Marc Dutroux heeft zijn laatste kans niet laten voorbijgaan. Met een stortvloed aan woorden probeerde hij ook nu nog de jury ervan te overtuigen dat hij geen moordenaar is. Ondanks de vraag van zijn advocaten kwam hij niet met de ultieme waarheid op de proppen.
Wel haalde Dutroux opnieuw uit naar de andere beklaagden: zijn ex-vrouw Martin heeft ten onrechte de kinderen gebruikt als argument om haar straf te verminderen, Lelièvre heeft veel verzwegen en Nihoul is en blijft voor Dutroux de opdrachtgever van de ontvoeringen.
Stéphane Goux, de voorzitter van het hof, onderbrak Dutroux tot drie keer toe. Zijn schuld staat immers al vast en hij mocht vandaag enkel nog zeggen waarom hij geen levenslang verdient.
"Vergeef hem, want hij wist niet wat hij deed"
Michel Lelièvre was wel degelijk afhankelijk van de heroïne toen hij An en Eefje, Sabine en Laetitia ontvoerde. Hij was in handen van de "spin" Marc Dutroux, die hem wijsmaakte dat Michel Nihoul hem met de dood bedreigde opdat hij zou meewerken. Dat hebben de advocaten van Lelièvre vanochtend gezegd in Aarlen.
Een van de advocaten herinnerde de jury en het hof aan de woorden van procureur Bourlet, die tijdens de pleidooien over de schuldvragen duidelijk gesteld had dat de verantwoordelijkheid van de vier in de beschuldigdenbox degressief is. "Dus moet Lelièvre ook minder gestraft worden dan Dutroux en Martin", vindt de jonge advocaat.
De advocaten van Michel Nihoul vroegen de jury om mild te zijn. Ze wezen erop dat Nihoul al in voorhechtenis heeft gezeten en dat de feiten waarvoor hij schuldig is bevonden hem voor een strafrechtbank zes maanden tot drie jaar zouden opleveren.
quote:Marc Dutroux is in Aarlen veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Zijn ex-vrouw Michelle Martin en zijn kompaan Michel Lelièvre moeten respectievelijk 30 en 25 jaar de cel in. Voor Michel Nihoul hebben de jury en het hof een straf van 5 jaar cel uitgesproken. Met het bepalen van de strafmaat is na meer dan drie maanden bijna een einde gekomen aan het proces-Dutroux.
Zoals verwacht heeft de hoofdbeschuldigde Marc Dutroux levenslange opsluiting gekregen. Hij is vorige week schuldig bevonden aan de ontvoering, opsluiting en verkrachting van de zes meisjes. Hij werd ook schuldig bevonden aan de moord op An en Eefje en op zijn kompaan Bernard Weinstein.
Ook zijn ex-vrouw Michelle Martin is vorige week schuldig bevonden aan ontvoering en opsluiting. Haar advocaten hadden gisteren nog eens herhaald dat ze een instrument was in de handen van Dutroux. Het openbaar ministerie had 30 tot 35 jaar gevraagd voor Martin, ze kreeg er 30 van de jury en het hof.
De advocaten van Michel Lelièvre hadden vanochtend nog gepleit dat hun cliënt verslaafd was aan heroïne toen hij Dutroux hielp bij de ontvoeringen. Voor Lelièvre had het openbaar ministerie minstens 30 jaar gevangenisstraf gevorderd. Hij heeft 25 jaar gekregen.
Michel Nihoul is vrijgesproken van kinderontvoeringen, maar liep wel een veroordeling op als leider van een bende die zich onder meer met drugs en mensenhandel bezighield. Procureur Bourlet had gisteren minstens tien jaar gevangenisstraf gevraagd voor Nihoul, maar hij kreeg er vijf.
quote:Op dinsdag 22 juni 2004 17:02 schreef Nyluzzz het volgende:
Dat noem ik gerechtigheid, al hadden ze van mij allemaal levenslang mogen hebben
just to be sure to be sure.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:38 schreef runaway het volgende:
waarom krijgt hij tbs (levenslang is in belgie toch levenslang of????? )
waarvan, dat hij nog eens mocht ontsnappen??????quote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:55 schreef milagro het volgende:
[..]
just to be sure to be sure.
Levenslang is in Belgie in principe levenslang, maar na 1/3 de van een straf kun je in Belgie een aanvraag indienen voor de commissie "vervroegde invrijheidstelling" , als die toestemming geeft, én de op dat moment zijn de minister van justitie zet zijn handtekening op het dossier (hij kan het zelf dus ook weigeren als hij dat wil) kom je vrij.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:38 schreef runaway het volgende:
waarom krijgt hij tbs (levenslang is in belgie toch levenslang of????? )
Dutroux is een ongeneesbare psychopaat , volgens de psychiaters die hem onderzocht hebbenquote:Op vrijdag 25 juni 2004 15:58 schreef RichardQuest het volgende:
Wat mij betreft, mag 'ie TBS en als 'ie helemaal genezen is na een straf van 5 jaar of zo weer vrij
da's dubbelop.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:53 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dutroux is een ongeneesbare psychopaat , volgens de psychiaters die hem onderzocht hebben
Waarom dan TBS?quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:53 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Dutroux is een ongeneesbare psychopaat , volgens de psychiaters die hem onderzocht hebben
Ja, zoals die proces kansloos was. Het volk is zo bevooroordeeld dat een minister of koning dat nooit aan zou durven, ook al zou 'ie genezen zijn.quote:Los daarvan kan hij ook nog een gratieverzoek indienen bij de Koning natuuurlijk , maar dat is uiteraard in die zaak ook kansloos.
Nou, dat was wel indrukwekkend. Wat een geluk dat zij zo'n (veer-)krachtige persoonlijkheid heeft en wat een prestatie dat ze stand heeft weten te houden, en dit helemaal op eigen kracht te boven is gekomen, en in plaats van een slachtoffer een sterke jonge vrouw is met een mooie toekomst voor zich.quote:Op zondag 7 november 2004 17:50 schreef Luchtbel het volgende:
In Netwerk een uitgebreid interview met Sabine Dardenne.
Wij zeggen trots; niet fier.quote:Op vrijdag 25 juni 2004 19:53 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ik dacht dat zij daar idd iets van 80 dagen ofzo was opgesloten en Laetitia een tiental dagen waarschijnlijk. Het zit ook al een beetje ver hier en om eerlijk te zijn heb ik het proces niet van zo superdichtbij gevolgd. Maar hoedje af voor allebei de meisjes hoor eigenlijk. Ik weet echt niet hoe ik het zou gedaan hebben.quote:Op maandag 8 november 2004 00:00 schreef milagro het volgende:
En zij heeft daar toch, itt Laetitia lange tijd doorgebracht, alleen
Ik heb begrepen dat het met Laetitia minder goed gegaan is lange tijd en ms nog steeds?
Volgens de auteur van dit artikel zou je daar best wel eens gelijk in kunnen hebben. En meer...quote:Op maandag 1 maart 2004 18:36 schreef Stofken het volgende:
Zoals velen van jullie waarschijnlijk wel weten, is vandaag het proces Dutroux begonnen.
Ik heb nog nooit zoveel minachting en haat voor iemand gevoeld.
IN SLAAP gevallen!
Hij had ook gevraagd om niet gefilmd of gefotografeerd te worden. Alsof hij bang was voor zijn anonimiteit![]()
De reden dat ik dit in Pol heb gezet is dat er volgens veel mensen (waaronder ikzelf) denk dat er meer achter zit.
Met meer bedoel ik, politiekers die Dutroux's perverse meningen delen.
Er wordt er erg veel gespeculeerd rond pedofilienetwerken.
Om jullie eventjes een ideetje te geven hoe de getuigenissen hierrond zijn, ga ik jullie een verhaaltje geven.
Op een dag kwam meneer M iets te weten rond pedofilienetwerken. Hij vertelde dit aan het gerecht, en hij wachtte op een kans om officieel te worden ondervraagd.
Spijtig genoeg, kwam die kans niet. Meneer M viel.... voor een trein.
Zoals Meneer M, zijn er nog 26 anderen, die, allemaal met ongevallen, verdwijningen enzovoorts van deze aardbol werden geveegd.
Enigzins toevallig, nietwaar?
27 mensen, die kwamen getuigen over pedofilienetwerken, zijn nu dood. Dit is geen toeval. Dit is een maffiastaat. Ik schaam me dood om Belg te zijn.
Wat denken jullie, als enigszins objectieve omstaanders?
S
Introductie: http://www.pehi.eu/index.htmlquote:Beyond the Dutroux Affair
The reality of protected child abuse and snuff networks
Ever since the Dutroux affair broke in August 1996, there have been rumors that its central character was part of a wider network of child abusers. Some might remember the video tapes that were allegedly found in Dutroux's houses and about which nothing was heard anymore (this actually was an unfounded rumor); others might remember statements from Dutroux about being a "pawn" in a network protected by police and justice officials. However, these reports are not even the tip of the iceberg of what has actually been going on in Belgium.
To really gain some understanding of what the Dutroux affair was all about, we need to take a step back and see all the other aspects which at least in the early years made up the Dutroux investigation. It will soon become obvious that by early 1997, Dutroux had become almost a mere footnote in a scandal that really had begun to threaten the very existence of Belgium. Besides a whole range of petty criminals, secret investigations were also being opened against an ever increasing amount of politicians, bankers, police officers and magistrates.
It was only after a number of strategic changes in the investigative chain of command had been made that a beginning could be made with shutting down all the inconvenient parallel investigations which had sprung up in the weeks and months after Dutroux had been arrested. The cooperation of the vast majority of the media in this cover up has been crucial.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |