abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17396103
quote:
Kabinet gaat dit jaar extra bezuinigen

Het kabinet gaat dit jaar extra bezuinigen om te voorkomen dat het overheidstekort te hoog oploopt. Dat heeft vice-premier en minister van Financiën Zalm gezegd.

Tekort te groot
Het kabinet heeft besloten dat het tekort dit jaar niet hoger mag worden dan 2,9% van het bruto binnenlands product. Het Centraal Planbureau (CPB) zegt dat het tekort dit jaar zonder nieuwe ingrepen op 3,3% uitkomt.

Aard bezuiniging
Zalm gaat ervan uit dat het CPB er niet ver naast zit. Daarom moeten er volgens hem extra maatregelen komen. Over de aard daarvan wilde hij nog niets zeggen. Bij het terugbrengen van een tekort van 0,4% gaat het om een bedrag van ongeveer 2 miljard euro.

Gesprekken
Minister Zalm praat de komende weken met zijn collega's om te kijken hoe er kan worden bezuinigd. Het kabinet zal aan Brussel melden dat het streeft naar een begrotingstekort van 2,9% over dit jaar.
Bron: RTLZ.nl

Lijkt me niet al te slim. Zo gaat het nog minder met de economie en resulteert in nog minder overheidsinkomsten, wat het tekort weer doet oplopen. Korten op economisch inefficiënte dingen is altijd prima, zoals bureaucratie en rare subsidies, maar de vraag is of de bezuinigingen daar ook wel komen.
Mijn voorstel: verkoop voor 2 miljard aan KPN-aandelen, dan hoef je de economie niet te schaden en is het tekort toch onder de 3%.
  vrijdag 27 februari 2004 @ 17:00:46 #2
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17396162
Zou je als staat niet simpelweg de staatsschuld kunnen nationaliseren en dus de hele schuld kwijt zijn ?!
pi_17396187
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Zou je als staat niet simpelweg de staatsschuld kunnen nationaliseren en dus de hele schuld kwijt zijn ?!
Staatsschuld privatiseren?
  vrijdag 27 februari 2004 @ 17:03:56 #4
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17396213
Net als dat men in het jaar 1947 heeft gedaan in GB met de spoorwegmaatschappijen, waar de staat een enorme schuld aan had vanwege de voorgaande oorlog. Gewoon schuld niet betalen en nationaliseren.

Ik ben daar natuurlijk niet voor, vandaar ook de smiley in mijn vorige post.
pi_17396240
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:03 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Net als dat men in het jaar 1947 heeft gedaan in GB met de spoorwegmaatschappijen, waar de staat een enorme schuld aan had vanwege de voorgaande oorlog. Gewoon schuld niet betalen en nationaliseren.

Ik ben daar natuurlijk niet voor, vandaar ook de smiley in mijn vorige post.
Hoe dan? Door het op banken te verhalen of iets dergelijks?
pi_17396262
Door al die bezuinigen wordt het er volgens mij inderdaad echt niet beter op. Misschien is het begrotingstekort dan wel onder de 3%, maar er zullen heel veel gezinnen zijn die gewoon niet meer rond kunnen komen. In plaats van dat ze zo gefixeerd zijn op dat begrotingstekort, kunnen ze zich beter daar op richten. Hoeveel managers zijn er in Nederland? En al die topmensen bij de grote ondernemingen? Hun inkomen wordt elk jaar meer, terwijl de mensen die het echt nodig hebben te maken krijgen met een loonbevriezing. Beetje krom lijkt me. Maar ja dat is nu eenmaal typerend voor een kapitalistische maatschappij.
"Art thou not human man?"
  vrijdag 27 februari 2004 @ 17:08:15 #7
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17396298
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:05 schreef pberends het volgende:
Hoe dan? Door het op banken te verhalen of iets dergelijks?
Door gewoonweg te zeggen: "We hebben geen schuld meer, bekijk het maar."
pi_17396369
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Door gewoonweg te zeggen: "We hebben geen schuld meer, bekijk het maar."
Interessant kan je daar een topic over openen?
  vrijdag 27 februari 2004 @ 17:13:28 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17396418
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:11 schreef pberends het volgende:

[..]

Jawel, moet je wel ff geduld hebben. Er stond nl een artikel over van een anarcho-kapitalistische filosoof op een andere website, maar die site doet het even niet.
pi_17396435
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:11 schreef pberends het volgende:

[..]

Staatsschuld nationaliseren

Heb ik al gedaan
pi_17396457
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 17:13 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Jawel, moet je wel ff geduld hebben. Er stond nl een artikel over van een anarcho-kapitalistische filosoof op een andere website, maar die site doet het even niet.
Ach tijd zat, het is niet druk op POL.
pi_17400878
Wat wat zouden jullie doen? Bezuiningen, belastingen verhogen of een andere oplossing?
pi_17400901
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 21:34 schreef pberends het volgende:
Wat wat zouden jullie doen? Bezuiningen, belastingen verhogen of een andere oplossing?
Ik zou de belastingen verhogen. Teveel bezuinigen is erg schadelijk voor de economie.
Op zaterdag 5 maart 2005 19:55
Moet je je voorstellen dat zo'n beetje een kwart van de criminelen 'Jezus' zou heten. Werkelijk een schande voor je religie :D.
pi_17401022
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 21:35 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Ik zou de belastingen verhogen. Teveel bezuinigen is erg schadelijk voor de economie.
Zou eerder andersom denken.
  vrijdag 27 februari 2004 @ 23:22:36 #15
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_17402754
volgens mij is Zalm zijn eigen 'pensioentje' dit jaar nog bij elkaar aan het schrapen. Dit houdt geen stand
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_17405856
Nu lees ik dat zelfs CDA-ers de hypotheekrente-aftrek ter discussie stellen, als alternatieven voor bezuinigingen op de zorg - best liev
  Moderator zaterdag 28 februari 2004 @ 11:19:33 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17406405
ik dacht dat die 3% geen richtlijn meer was ... van de Fransen en de Duitsers hoeft het niet.
Zalm doet leuk zijn best maar een man moet toe kunnen geven wanneer hij verloren heeft, als de Fransen en de Duitsers het mogen dan mogen wij het ook, eenheid in europa enzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 28 februari 2004 @ 21:35:16 #18
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17415846
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 11:19 schreef sp3c het volgende:
ik dacht dat die 3% geen richtlijn meer was ... van de Fransen en de Duitsers hoeft het niet.
Zalm doet leuk zijn best maar een man moet toe kunnen geven wanneer hij verloren heeft, als de Fransen en de Duitsers het mogen dan mogen wij het ook, eenheid in europa enzo
De 3% richtlijn is er nog wel degelijk. Het feit dat die Fransozen en Bokworstvreters zo a sociaal zijn deze aan hun laars te lappen doet daar niets aan af. Het verdomme notabene Duitsland die er destijds op aandrong deze richtlijn in het pact op te nemen.
Say your prayers
pi_17418736
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 10:06 schreef SCH het volgende:
Nu lees ik dat zelfs CDA-ers de hypotheekrente-aftrek ter discussie stellen, als alternatieven voor bezuinigingen op de zorg - best liev
Hypotheekrente-aftrek, kinderbijslag voor hogere inkomens, riante wachtgelden voor Statenleden, inrichtingskosten voor gebouwen van semi-overheidsdiensten, Defensie; er zijn genoeg posten waar nog bezuinigd kan worden. Bezuinigen op zich is dan ook geen probleem, integendeel, het is alleen maar goed dat de overheid beter op de knip past. Maar ja, het probleem is dat de mensen die het het minste kunnen missen altijd het hardst getroffen worden.....

Laten we hopen dat de VVD niet opnieuw de dienst gaat uitmaken bij deze nieuwe bezuinigingsronde.
  zondag 29 februari 2004 @ 01:09:23 #20
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17418987
quote:
Op zondag 29 februari 2004 00:53 schreef Kozzmic het volgende:
Laten we hopen dat de VVD niet opnieuw de dienst gaat uitmaken bij deze nieuwe bezuinigingsronde.
Dikke kans dat dat voor een groot deel wel gaat gebeuren. Zalm zit immers op financiën. Ik persoonlijk zou er voor zijn om subsidie op allerlei clubjes compleet niet meer te geven en ontwikkelingssamenwerking is ook wel iets waar wat mij betreft op bezuinigd mag worden (hopelijk dan wel in combinatie met minder landbouwsubsidie, maar dat is dan weer Europees geregeld).
En een betere regeling met Europa, waardoor we evenredig veel terugkrijgen van Europa als landen met een evengoede economie.
  zondag 29 februari 2004 @ 03:23:29 #21
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17420637
quote:
Op zondag 29 februari 2004 00:53 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Hypotheekrente-aftrek, kinderbijslag voor hogere inkomens, riante wachtgelden voor Statenleden, inrichtingskosten voor gebouwen van semi-overheidsdiensten, Defensie; er zijn genoeg posten waar nog bezuinigd kan worden. Bezuinigen op zich is dan ook geen probleem, integendeel, het is alleen maar goed dat de overheid beter op de knip past. Maar ja, het probleem is dat de mensen die het het minste kunnen missen altijd het hardst getroffen worden.....

Die punten die je daar noemt vormen een druppel op de gloeiende plaat op de hypotheekrenteaftrek na. Maar een drastische wijzigingin deze regeling heeft verregaande consequenties voor de huizenmarkt. Dat lulverhaal rond die hypotheekrenteaftrek was imo trouwens alleen maar een stunt van Bos om binnen zijn partij tot leider gekozen te worden.
Say your prayers
  zondag 29 februari 2004 @ 11:32:08 #22
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17423072
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 21:35 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:

[..]

Belastingen verhogen is meer direct schadelijk voor de economie. Bij bezuinigingen kan je zelfs de economie oppeppen door op sociale zekerheden te bezuinigingen. Ik hoop overigens dat dat niet gebeurd.

Ik las ook gister in de Leeuwarder Courant (ik kan het online niet vinden...) dat Zalm vooral naar de gemeenten en provincies gaat kijken om het geld te vinden.

Ik typ ff het belangrijkste over:
quote:
Zalm richt pijlen op gemeenten.

Nieuwe ronde bezuinigingen

Den Haag (GPD) - Gemeenten en provincies moeten het zuiniger aan gaan doen. Minister Zalm (FInancien) wil dat ze een bijdrage leveren aan de bezuinigingsmaatregelen die het kabinet heeft aangekondigd om het groeiende overheidstekort te beteugelen. Mogelijk worden ze gekort op het geld dat zij krijgen uit Den Haag.

[...]

Het hogere overheidstekort wordt vooral veroorzaakt door de oplopende tekorten in de zorg en bij de lagere overheden (gemeenten en provincies). Volgens Zalm lopen de tekorten bij de gemeenten vooral op doordat ze door hun reserves raken. "In het verleden hebben ze eigendommen, zoals de kabel, verkocht en die potjes zijn ze nu aan het uitgeven."

[...]

Werkgevers en de vakbeweging volgen met argusogen de extra bezuinigingen. Ondernemersorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland twijfelen of nieuwe ingrepen nodig zijn. VNO-NCW vreest dat "het broze herstel van de economie in de kiem wordt gesmoord".

Bron: LC
Daarnaast wordt er ook vermeld over de bezuinigingsvermoeidheid bij het CDA en D66. De linkse oppositie vreest dat de laagste inkomens weer de dupe worden van een nieuwe bezuinigingsronde, en de vakbeweging wil dat er meer bij de hogere inkomens wordt bezuinigd, onder andere door de hypotheekrenteaftrek voor dure villa's deels af te schaffen.

En daarbij vind ik dat de vakbeweging gelijk heeft. Zalm moet geen paniekvoetbal spelen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_17433583
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 10:06 schreef SCH het volgende:
Of dat zinvol is, dat is een ander verhaal. Ik erger me mateloos aan het gepruts in de zorgsector. Er wordt alleen maar meer geld in gepompt en eigenlijk zien we er helemaal niets voor terug. Kijk als de zorg nu aantoonbaar beter werd dan zou ik het niet erg vinden.

Maar ondertussen zijn de ziekenfondspremies, laat staan de particuliere premies, in de afgelopen jaren fors gestegen. Als men hier wat aan kan doen, denk ik toch dat het mes aan 2 kanten snijdt.
pi_17435385
eerst maar eens wat kantoorambtenaren weg-automatiseren.. dan praten we verder
een quote uit 2 bekende boeken met dezelfde teksten:
"Gij zult niet doden"
  maandag 1 maart 2004 @ 02:20:00 #25
39925 Fluffydroid
Do you wanne be fluffed?
pi_17437822
Waarom is bezuinigen beter voor de economie dan belasting verhoging?
Als je de hoogste schijf een paar procent omhoog gooit merken deze mensen het echt niet. Hun bestedings patroon verandert echt niet hoor. Maar ze zullen wat minder geld op potten.
Als je weer gaat bezuinigen pak je de lagere inkomens voor de zoveelste keer. 25% van de Nederlandse bevolking gaf een paar maanden geleden al aan dat ze nog nauwelijks kunnen rondkomen. Deze mensen moeten hun bestedings patroon aanpassen dwz minder uitgeven. Als je dan nog een keer gaat bezuinigen dan lopen de consumenten bestedingen nog meer achteruit.

Bovendien zit de economie nu op het niveau van 1998, en toen had ik het als werknemer het toch wel een heel stuk breder. Het probleem is niet dat er niet genoeg geld is, maar dat het telkens oneerlijker verdeeld wordt. Vergeet niet dat de CEO die een paar miljoen verdiend dat dit geld weer aan de productie kant weer verdiend moet worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')