In Frankrijk is de hele regering, het Parlement en 75% van de bevolking racistisch, gezien hun hoofddoekjes-wet.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
We hebben een partij in de regering zitten die openlijk racistisch is.
- Welke partij is racistisch en waar is die uitspraak op gegrond?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
Nederland is de rotte appel van Europa. We hebben een partij in de regering zitten die openlijk racistisch is. We denken met z'n allen dat wat hier gebeurt, niet naar buiten komt. Maar dat is gelul, HEEL EUROPA WEET WAT HIER GEBEURT. Heel Europa weet dat hier een anti-buitenlandersstemming heerst. Met de invoering van de Europese richtlijnen loopt Nederland zo'n beetje achterop. Ook dat weten ze in heel Europa. Als Zalm z'n bek opentrekt binnen Europa, dan wordt-ie allang niet meer serieus genomen. Men weet al vantevoren wat voor onzin hij gaat lopen uitkramen. Goed, in landen als Frankrijk en Duitsland gebeuren ook wel dingen, maar die landen kijken tenminste nog kritisch naar zichzelf. Nederland heeft helemaal geen zelfkritiek. Als er iets is waar ik mij diep voor schaam, dan is dat wel Nederlander te zijn.
Je hebt liever vechtpartijen of rellen?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:22 schreef Mutant01 het volgende:
Tot nu toe heb ik er alleen last van op fora hoor. (ik doel op de anti-buitenlanders stemming) De mensen die het hardst schreeuwen dat buitenlanders eruit moeten, lopen met een boogje om hen heen. Broekpoeperts zijn het.
Oh ja? ¤100 als je mij kunt vertellen welk 'ras' er dan onderdrukt wordt.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In Frankrijk is de hele regering, het Parlement en 75% van de bevolking racistisch, gezien hun hoofddoekjes-wet.
Nou van onzin gesprokenquote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
Nederland is de rotte appel van Europa. We hebben een partij in de regering zitten die openlijk racistisch is. We denken met z'n allen dat wat hier gebeurt, niet naar buiten komt. Maar dat is gelul, HEEL EUROPA WEET WAT HIER GEBEURT. Heel Europa weet dat hier een anti-buitenlandersstemming heerst. Met de invoering van de Europese richtlijnen loopt Nederland zo'n beetje achterop. Ook dat weten ze in heel Europa. Als Zalm z'n bek opentrekt binnen Europa, dan wordt-ie allang niet meer serieus genomen. Men weet al vantevoren wat voor onzin hij gaat lopen uitkramen. Goed, in landen als Frankrijk en Duitsland gebeuren ook wel dingen, maar die landen kijken tenminste nog kritisch naar zichzelf. Nederland heeft helemaal geen zelfkritiek. Als er iets is waar ik mij diep voor schaam, dan is dat wel Nederlander te zijn.
je snapt het niet....quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:26 schreef Duritz het volgende:
[..]
Je hebt liever vechtpartijen of rellen?
Moslims. Merendeel Semitisch. Het Semitische ras, dusquote:Op donderdag 26 februari 2004 12:27 schreef Duritz het volgende:
[..]
Oh ja? ¤100 als je mij kunt vertellen welk 'ras' er dan onderdrukt wordt.
Hoi hé!quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
Als er iets is waar ik mij diep voor schaam, dan is dat wel Nederlander te zijn.
Precies.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:28 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
je snapt het niet....
de meeste gasten die roepen dat marokkanen en moslims etc op moeten rotten etc hebben waarschijnlijk nog nooit met een gepraat, en dat durven ze misschien ook niet aan.
Het is gewoon massahysterie....
Het moslimras dus. Zet eens een Iraniër, een Rif-Marokkaan en een moslim uit Noord-Nigeria naast elkaar en vertel me dan welk ras ze hebben.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Moslims. Merendeel Semitisch. Het Semitische ras, dus
He jammer, die laatste was nou net 1 van de belangrijkste.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:28 schreef ExTec het volgende:
Op de laatste vraag van Sickie na, ben ik wel benieuwd naar de antwoorden van de TS.
Precies. En ik vinet ook behoorlijk triestquote:Over racist schreeuwen maakt je triest.
En waar komt die hysterie vandaan dan? En waarom is er nooit zo'n stemming tegen Surinamers en Molukkers geweest? Denk je niet dat het bij Marokkanen over het algemeen ontbreekt aan zelfreflectie en dat die groep zo gesloten is dat je er als westerling ook nauwelijks tussen komt? Of denk je dat de Nederlander zichzelf maar moet opheffen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:28 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Het is gewoon massahysterie....
Mee eensquote:Op donderdag 26 februari 2004 12:34 schreef piere het volgende:
ik kom veel dom gelul tegen maar jij bent toch echt de winnaar!
Of je leest even de rest van mijn post en niet alleen het eerste woordquote:Op donderdag 26 februari 2004 12:32 schreef Duritz het volgende:
[..]
Het moslimras dus. Zet eens een Iraniër, een Rif-Marokkaan en een moslim uit Noord-Nigeria naast elkaar en vertel me dan welk ras ze hebben.
De islam is geen ras, maar een ideologie. Het kan hoogstens discriminerend zijn, maar dan vecht je discriminatie (tegen hoofddoek voor moslims) met discriminatie (hoofddoek voor vrouwen). Hoe erg dat is is een andere discussie.
Over racist schreeuwen maakt je triest.
Niet? Zeker van na de jaren 70, jij?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:36 schreef Duritz het volgende:
[..]
En waarom is er nooit zo'n stemming tegen Molukkers geweest?
quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
Het domme geleuter er omheen zal ook geen onbekende van je zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:38 schreef SCH het volgende:
Die schaamte herken ik wel
Dat woord "racist" is al veel langer verkeerd gebruikt dan bij paars. Ik zou het gewoon pre-Fortuyn willen noemen. Het heeft in het verleden zoveel discussie ten onrechte geblokkeerd.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Precies. En ik vinet ook behoorlijk triest
Weer zo'n dwaallicht die echt geen clou heeft over het hoe en waarom, en van de hoogtij dagen van paars maar 1 woord heeft onthouden: racist.
Een ongefundeerde lading crap neerzetten, tot er iets teveel tegengas komt, en dan kas zijn. Triest.
Uhm, ja, dat deed ik ook als je het ziet. Er bestaat geen semitisch ras, er zijn maar drie rassen, al lopen daar de meningen over uiteen, zou die er toch bestaan, dan kun je een Iraniër (dat gewoon Caucasisch is), een Rif-Marokkaan en een Nigeriaan, Sudaan of Ethiopiër toch niet onder een ras plaatsen of wel. Want op de geelhuiden na heb je dan alle rassen genoemd.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Of je leest even de rest van mijn post en niet alleen het eerste woord
Handig geredeneerd. Zo geredeneerd kan ik ook zeggen dat de regering racistisch is omdat fraude verbiedt en fraude wordt het meest gepleegd door blanken in Nederland en dus is de regering racistisch omdat het blanken achterstelt.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Moslims. Merendeel Semitisch. Het Semitische ras, dus
Gironummer hebben?
De afkeer tegen criminele en werkschuwe Marokkanen heeft absoluut niet dezelfde proporties als jegens de Molukkers, zelfs niet na de gijzelacties.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet? Zeker van na de jaren 70, jij?
In het westen van China, dat vroeger tot het Osmaanse Rijk behoorde, wonen moslims die een Chinees uiterlijk hebben.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:40 schreef Duritz het volgende:
[..]
Uhm, ja, dat deed ik ook als je het ziet. Er bestaat geen semitisch ras, er zijn maar drie rassen, al lopen daar de meningen over uiteen, zou die er toch bestaan, dan kun je een Iraniër (dat gewoon Caucasisch is), een Rif-Marokkaan en een Nigeriaan, Sudaan of Ethiopiër toch niet onder een ras plaatsen of wel. Want op de geelhuiden na heb je dan alle rassen genoemd.
Je bedoelt alle reacties erop? Ik vind de OP nogal matig, zo niet te zeggen, belabberd daarom beperkte ik mij tot de opmerking: de schaamte herken ik welquote:Op donderdag 26 februari 2004 12:39 schreef Sickie het volgende:
[..]
Het domme geleuter er omheen zal ook geen onbekende van je zijn.
Jemig, dat klopt. We hebben de jackpot, alle rassen vallen eronder. En als je racistisch bent maak je juist onderscheid, dat kan dus niet meer. Racistisch kan het per definitie dus niet zijn.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:43 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
In het westen van China, dat vroeger tot het Osmaanse Rijk behoorde, wonen moslims die een Chinees uiterlijk hebben.
Ik doelde op die bespottelijke "feiten" die de TS aandroeg om zijn nogal verwrongen wereldbeeld kracht bij te zetten.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Je bedoelt alle reacties erop? Ik vind de OP nogal matig, zo niet te zeggen, belabberd daarom beperkte ik mij tot de opmerking: de schaamte herken ik wel
quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:24 schreef Sickie het volgende:
[..]
- Welke partij is racistisch en waar is die uitspraak op gegrond?
- Hoe kom je er bij dat "we" denken dat bepaalde zaken niet naar buiten komen?
- Welke richtlijnen bedoel je als je zegt dat we achterop lopen?
- Hoe kom je er bij dat Zalm niet meer serieus wordt genomen als ie zijn bek annex mond open trekt?
- Waaruit blijkt dat Frankrijk en Duitsland meer zelfreflectie tonen dan Nederland?
- Waarom flikker je niet gewoon een heel eind op als het je hier niet bevalt?
De Baltische staten?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:47 schreef Robert_Jensen het volgende:
Het echte afvoerputje van Europa is Albanie trouwens.
En vd EU zonder twijfel Baltische staten.
Zijn argumenten zijn niet sterk net als het rituele geblaas dat hem nu ten deel valt.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:46 schreef Sickie het volgende:
[..]
Ik doelde op die bespottelijke "feiten" die de TS aandroeg om zijn nogal verwrongen wereldbeeld kracht bij te zetten.
Yeah. Zooitje daar.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:48 schreef Duritz het volgende:
[..]
De Baltische staten?
De Baltische Staten zijn toch nog helemaal geen EU-lid?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:48 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Yeah. Zooitje daar.
Jaja, mensen die het verschil tussen racisme en discriminatie niet kennen hebben we ook ja. Dat is nu wel duidelijk Duritzquote:Op donderdag 26 februari 2004 12:45 schreef Duritz het volgende:
[..]
Jemig, dat klopt. We hebben de jackpot, alle rassen vallen eronder. En als je racistisch bent maak je juist onderscheid, dat kan dus niet meer. Racistisch kan het per definitie dus niet zijn.
Scherp hoor, nog een paar maandjes wachten.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De Baltische Staten zijn toch nog helemaal geen EU-lid?
1 Mei toch?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Duritz,quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:36 schreef Duritz het volgende:
[..]
En waar komt die hysterie vandaan dan?
quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
Ben ik het helemaal mee eens, maar met beledigen van culturen of het belachelijk maken van een bepaalde religie die toch 1 miljoen mensen hier aanhangen komen we niet verder. Sterker nog, dan nemen we een grote stap achteruit, richting rellen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Duritz,
Je kunt wel opmerken dat er sprake is van een soort massa hysterie (nou ja, een soort dan).
Ik denk niet dat er iemand bij gebaat is dat elke misstand van buitenlanders tot in het oneindige wordt uitvergroot.
Nederland is nog steeds een redelijk veilig land, we hebben geen no-go area's die gemarkeerd worden door uitgebrande politie auto's enz.
Neemt niet weg dat de vinger wel op de zere plek gelegd moet mogen worden.
De aposteltjes die graag terug willen naar de overzichtelijk tijd dat misstanden begraven werden of bedekt met de mantel der liefde, mogen dan ook beslist wegblijven.
Sowieso geen buitenlanderhaat. Ik bespeur gaan haat tegen Canadezen, Indiërs, Duitsers, Surinamers of Zuid-Afrikanen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:52 schreef SCH het volgende:
Er is volgens jullie dus niet of nauwelijks sprake van buitenlanderhaat in Nederland?
Volgens mij is hier geen sprake van buitenproportionele haat als je de vergelijking trekt met onze buurlanden.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:52 schreef SCH het volgende:
Er is volgens jullie dus niet of nauwelijks sprake van buitenlanderhaat in Nederland?
Geen haat tegen buitenlanders nee.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:52 schreef SCH het volgende:
Ja, ik denk amper. Ik weet dat het voor sommigen moeilijk is terechte kritiek te onderscheiden van buitenlanderhaat, maar de echte buitenlander-haters, a'la NVU ofzo, zijn zo schaars, niet noemenswaardig.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:52 schreef SCH het volgende:
Nee, tegen een veel grotere groep. Onderbuikgevoelens die makkelijk om te zetten zijn in haat jegens moslims. Deze groep bestaat uit Surinamers, Marokkanen, Pakistanen, Turken, Somaliers etc etc etc. Het is weliswaar geen "racisme", het heeft namelijk nog geen naam.. Tis een nieuwe vorm van haat lijkt het. Anti-islamisten misschien...quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:53 schreef Duritz het volgende:
[..]
Sowieso geen buitenlanderhaat. Ik bespeur gaan haat tegen Canadezen, Duitsers, Surinamers of Zuid-Afrikanen.
Goede integratie betekent in mijn ogen in staat zijn om mee te draaien in de maatschappij en op de arbeidsmarkt en het respecteren van de heersende normen en waarden. Chinezen zijn volgens die definitie goed geintegreerd.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:54 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Geen haat tegen buitenlanders nee.
Wel afkeer tegen bepaalde groeperingen die zich misdragen.
Ik hoor nooit mensen kankeren over Chinezen terwijl dat toch de slechts geintegreerde groep is. Waarom kankert niemand? Sim-pel: ze veroorzaken geen overlast, teren niet op de sociale voorzieningen en zijn netjes en beleefd.
3 maanden nog, ze zijn al er doorheen en alles is al goedgekeurd en getekend. Du'h.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:49 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, je kon er niet verder naast zitten zelfs.quote:....en de spijker op zijn kop slaat.
quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:39 schreef Sickie het volgende:
Het domme geleuter er omheen zal ook geen onbekende van je zijn.
Chinezen zijn imo volledig gesegregreerd, de meesten lijden een heel eigen leven binnen de maatschappij. Dat is iets anders dan MEE-draaien.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:56 schreef Sickie het volgende:
[..]
Goede integratie betekent in mijn ogen in staat zijn om mee te draaien in de maatschappij en op de arbeidsmarkt en het respecteren van de heersende normen en waarden. Chinezen zijn volgens die definitie goed geintegreerd.
Ja, maar dat komt niet door hysterie, maar door constateringen (of ze terecht zijn is een tweede), zoalsquote:Op donderdag 26 februari 2004 12:55 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nee, tegen een veel grotere groep. Onderbuikgevoelens die makkelijk om te zetten zijn in haat jegens moslims. Deze groep bestaat uit Surinamers, Marokkanen, Pakistanen, Turken, Somaliers etc etc etc. Het is weliswaar geen "racisme", het heeft namelijk nog geen naam.. Tis een nieuwe vorm van haat lijkt het. Anti-islamisten misschien...
Ja.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:52 schreef SCH het volgende:
Die jongen moest eens weten.....quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:55 schreef thabit het volgende:
Ik zie dat binnen korte tijd veel reacties op dit topic zijn gekomen. Dat wijst erop dat mijn OP een geniale aanzet voor een discussie is en de spijker op zijn kop slaat. Helaas kan ik de reacties niet lezen, zie [url=http://forum.fok.nl/topic/497020][centraal] Problemen specifiek voor Konqueror[/url].
Of het gefundeerd is of niet, doet er imo niet toe. Massahysterie is nooit goed, voor beide groepen geldt dit overigens. De eerste 5 punten zou ik niet echt een "fundering" kunnen noemen om moslims zomaar te gaan haten. De verdomd langzame integratie ligt niet alleen bij hen maar ook de overheid heeft vele fouten gemaakt in het verleden. Ik probeer niets te bagetalliseren, tis gewoon de waarheid net zoals de inhaalrace die deze groep maakt om te integreren. Positieve cijfers de laatste jaren als het gaat om deze race.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:58 schreef Duritz het volgende:
[..]
Ja, maar dat komt niet door hysterie, maar door constateringen (of ze terecht zijn is een tweede), zoals
* sterkgroeiende groep
* totale andere cultuur
* totaal ander straatbeeld, gesluierde vrouwen
* moskeëen die ineens oprijzen
* andere talen die om je heen worden gesproken, of die in gemeentefolders staan
* buitenproportioneel aanwezig in de criminaliteit en werkloosheid
* ervaringen in het buitenland met deze groep en andere groepen zijn niet hoopgevend
* verdomd langzame integratie (30 jaar, nauwelijks een stap verder)
Dat noem ik geen ongefundeerde hysterie hoor. Of het terecht is, nogmaals, dat is een tweede.
Zolang ze zichzelf kunnen bedruipen en zich gedragen zoals een goed burger dat doet vind ik dat iemand meedraait. Bepaalde groeperingen kunnen daar in Nederland nog een voorbeeld aan nemen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Chinezen zijn imo volledig gesegregreerd, de meesten lijden een heel eigen leven binnen de maatschappij. Dat is iets anders dan MEE-draaien.
Bepaalde culturele uitingen zijn inferieur en ongewenst in deze samenleving en derhalve is het belachelijk maken ervan geen probleem.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:52 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens, maar met beledigen van culturen of het belachelijk maken van een bepaalde religie die toch 1 miljoen mensen hier aanhangen komen we niet verder. Sterker nog, dan nemen we een grote stap achteruit, richting rellen.
Zegt een Limboquote:Op donderdag 26 februari 2004 13:05 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Bepaalde culturele uitingen zijn inferieur en ongewenst in deze samenleving en derhalve is het belachelijk maken ervan geen probleem.
Vind ik niet, dat is imo geen integratie. Integratie is ook een begrip dat door iedereen verschillend word gebruikt, dus ik neem het je niet kwalijk.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:04 schreef Sickie het volgende:
[..]
Zolang ze zichzelf kunnen bedruipen en zich gedragen zoals een goed burger dat doet vind ik dat iemand meedraait. Bepaalde groeperingen kunnen daar in Nederland nog een voorbeeld aan nemen.
Sjonge, had een topic met even ongenuanceerd gebral naar rechts geopend en dan zou jij met je rituele standpunten weer uit de la komen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Zijn argumenten zijn niet sterk net als het rituele geblaas dat hem nu ten deel valt.
Er bestaan geen rechtvaardigingen voor haat.quote:De eerste 5 punten zou ik niet echt een "fundering" kunnen noemen om moslims zomaar te gaan haten.
Alleen is dat dus subjectief. Bovendien kun je het ook op een andere manier duidelijk maken dat iets ongewenst is. Dat doe je niet door mensen te gaan beledigen of belachelijk te maken. Ik durf namelijk voor 500 euro te wedden dat dat alleen maar een tegenovergestelde werking heeft.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:05 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Bepaalde culturele uitingen zijn inferieur en ongewenst in deze samenleving en derhalve is het belachelijk maken ervan geen probleem.
Nee hoor, is ook geen reden toe. Maar zo zien mensen het, en ik kan het me ook voorstellen. En al was er sprake van anti-islamisme, dan is het alleen voor het land, men haat de moslims an sich niet, maar willen alleen niet dat zij hun cultuur naar Nederland meebrengen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:03 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Of het gefundeerd is of niet, doet er imo niet toe. Massahysterie is nooit goed, voor beide groepen geldt dit overigens. De eerste 5 punten zou ik niet echt een "fundering" kunnen noemen om moslims zomaar te gaan haten.
Als je niets te melden hebt behalve nietszeggende en irritante one-liners dan mag je wat mij betreft best het raam naast je even op doen en daaruit je leuzen gaan roepen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Zegt een Limbo![]()
Goed zo SCH, zelfspot is erg belangrijk.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:05 schreef SCH het volgende:
Grappig - dat in bochten wringen.
Niet als het zelfspot betreft en dáár ontbreekt het nogal eens aan.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:07 schreef Mutant01 het volgende:
Bovendien kun je het ook op een andere manier duidelijk maken dat iets ongewenst is. Dat doe je niet door mensen te gaan beledigen of belachelijk te maken. Ik durf namelijk voor 500 euro te wedden dat dat alleen maar een tegenovergestelde werking heeft.
Het is toch lachwekkend dat iemand uit de provincie waarvan drie kwart van de bevolking zich net in dwaze pakjes al hossend 4 dagen heeft klem gezopen, badinerend en belerend over andermans culture uitingen gaat doen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:08 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Als je niets te melden hebt behalve nietszeggende en irritante one-liners dan mag je wat mij betreft best het raam naast je even op doen en daaruit je leuzen gaan roepen.
Alles is subjectief. Maar in deze cultuur zijn een groot aantal uitingen de norm en ervan afwijken is niet gewenst. Belachelijk maken van de afwijkende norm is waarschijnlijk niet de beste manier om gedrag te veranderen inderdaad, maar het is wel begrijpelijk net zoals het polariserende gedrag van de mensen die belachelijk gemaakt worden.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:07 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Alleen is dat dus subjectief. Bovendien kun je het ook op een andere manier duidelijk maken dat iets ongewenst is. Dat doe je niet door mensen te gaan beledigen of belachelijk te maken. Ik durf namelijk voor 500 euro te wedden dat dat alleen maar een tegenovergestelde werking heeft.
Wordt jij er zo nu en dan niet duizelig van?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:05 schreef SCH het volgende:
Jupz, de befaamde aai-aziaten zijn weer erg in trek.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:05 schreef SCH het volgende:
Plotseling komen dan de knuffel Chinezen weer boven drijven
Ja dan moet je het over hun cultuur hebben, dan nog niet op beledigende toer. Veel dingen gooien mensen op de Islam terwijl het allemaal puur traditie is. Wat jij onder Arabie verstaat weet ik niet, imo zijn in landen als Marokko en Turkije de moslims veel moderner dan hier, waar het lijkt alsof de tijd is blijven hangen in de jaren 60. Een simpel voorbeeld is dat sommige moslims hier nog aanstoot nemen van een maand-verband reclame. Terwijl in het land van herkomst deze reclame's ook gewoon open en blood gedraaid worden, maar dan een arabische of turkse versie.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:08 schreef Duritz het volgende:
[..]
Nee hoor, is ook geen reden toe. Maar zo zien mensen het, en ik kan het me ook voorstellen. En al was er sprake van anti-islamisme, dan is het alleen voor het land, men haat de moslims an sich niet, maar willen alleen niet dat zij hun cultuur naar Nederland meebrengen.
Om een verdere nuancering te geven.
En de overheid heeft idd verdomd veel fouten gemaakt. Ik hoop dat er naast een inhaalslag ook een westerse islam komt, zonder banden met Arabië. Wat betreft is de AEL geen handige ontwikkeling.
Toch zitten we nu te blaten zonder onderwerp. Dat het in Nederland wel meevalt zijn we allemaal, behalve TS, achter.
Gelukkig maar dan. Zoals je hebt kunnen lezenheb ik mijn definitie van goede integratie gegeven. En dat is inderdaad een persoonlijke definitie.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vind ik niet, dat is imo geen integratie. Integratie is ook een begrip dat door iedereen verschillend word gebruikt, dus ik neem het je niet kwalijk.
Vooral dat laatste. Het integraal verplaatsen van hun cultuur, die op veel fronten niet strookt met de Westerse cultuur, zorgt voor veel frictie omdat er veel verschillen zijn en de verschillen an sich ten opzichte van elkaar groot zijn. Daarbij is ook de grootte van de groep van belang, omdat dan de gevolgen van die ongelijke culturen beter zichtbaar zullen worden.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:08 schreef Duritz het volgende:
Nee hoor, is ook geen reden toe. Maar zo zien mensen het, en ik kan het me ook voorstellen. En al was er sprake van anti-islamisme, dan is het alleen voor het land, men haat de moslims an sich niet, maar willen alleen niet dat zij hun cultuur naar Nederland meebrengen.
Turkije versta ik niet onder Arabië hoor, ik ben zelfs best wel fan van Turkije.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:12 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja dan moet je het over hun cultuur hebben, dan nog niet op beledigende toer. Veel dingen gooien mensen op de Islam terwijl het allemaal puur traditie is. Wat jij onder Arabie verstaat weet ik niet, imo zijn in landen als Marokko en Turkije de moslims veel moderner dan hier, waar het lijkt alsof de tijd is blijven hangen in de jaren 60. Een simpel voorbeeld is dat sommige moslims hier nog aanstoot nemen van een maand-verband reclame. Terwijl in het land van herkomst deze reclame's ook gewoon open en blood gedraaid worden, maar dan een arabische of turkse versie.
Ik opteer voor de snoekduikoptie i.p.v. het roepen van leuzen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:08 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Als je niets te melden hebt behalve nietszeggende en irritante one-liners dan mag je wat mij betreft best het raam naast je even op doen en daaruit je leuzen gaan roepen.
Nee, daar kunnen we nog wat van leren, ik bedoel dat allemaal als aparte punten.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:10 schreef Duritz het volgende:
Ik zou Amerikanen niet echt onbeleefd noemen eigenlijk.
Nou laten we die nietszeggende oppervlakkige beleefdheid hier nou maar niet introduceren.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, daar kunnen we nog wat van leren, ik bedoel dat allemaal als aparte punten.
Godsdienst is natuurlijk wel een onderdeel van een cultuur.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:12 schreef Mutant01 het volgende:
Ja dan moet je het over hun cultuur hebben, dan nog niet op beledigende toer. Veel dingen gooien mensen op de Islam terwijl het allemaal puur traditie is.
De mensen die in de jaren zestig en zeventig naar Nederland werden gehaald waren uitaard geen onderdeel van de intellectuele elite in hun landen van herkomst, dat kan er wel eens mee te maken hebben. Bovendien lijkt het zich afzetten tegen de cultuur in Nederland, om zo aan het thuisfront te laten zien dat je een goede Turk of Marokkaan bent, ook een element te zijn dat mee zou kunnen spelen.quote:Wat jij onder Arabie verstaat weet ik niet, imo zijn in landen als Marokko en Turkije de moslims veel moderner dan hier, waar het lijkt alsof de tijd is blijven hangen in de jaren 60. Een simpel voorbeeld is dat sommige moslims hier nog aanstoot nemen van een maand-verband reclame. Terwijl in het land van herkomst deze reclame's ook gewoon open en blood gedraaid worden, maar dan een arabische of turkse versie.
Vermoed dat je weinig contact hebt gehad met amerikanen, anders dan als toerist in dat land . . .quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou laten we die nietszeggende oppervlakkige beleefdheid hier nou maar niet introduceren.
Bovendien zorgt de relatief grote omvang van de groep ervoor dat adaptie van de heersende moraal van het nieuwe land veel trager gaat.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:13 schreef Lithion het volgende:
[..]
Vooral dat laatste. Het integraal verplaatsen van hun cultuur, die op veel fronten niet strookt met de Westerse cultuur, zorgt voor veel frictie omdat er veel verschillen zijn en de verschillen an sich ten opzichte van elkaar groot zijn. Daarbij is ook de grootte van de groep van belang, omdat dan de gevolgen van die ongelijke culturen beter zichtbaar zullen worden.
Dat is altijd de pest van veel mensen tegerlijkertijd uit een bepaald land ergens naartoe migreren. Het borstgeklop over de eigen thuiscultuur neemt dan meestal pathologische vormen aan en het beeld over de eigen thuiscultuur verstart en vernauwd zich tegerlijkertijd.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:12 schreef Mutant01 het volgende:
Wat jij onder Arabie verstaat weet ik niet, imo zijn in landen als Marokko en Turkije de moslims veel moderner dan hier, waar het lijkt alsof de tijd is blijven hangen in de jaren 60. Een simpel voorbeeld is dat sommige moslims hier nog aanstoot nemen van een maand-verband reclame. Terwijl in het land van herkomst deze reclame's ook gewoon open en blood gedraaid worden, maar dan een arabische of turkse versie.
Klopt. Maar je kunt toch ook niet ontkennen dat die culturen op een aantal punten gewoon botsen. En het feit dat verscheidene culturen (vrijwel) geheel van elkaar gescheiden zijn op een kleine oppervlakte zorgt voor angst en onbegrip.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:14 schreef SCH het volgende:
Ik vind het juist geweldig - al die culturen bij elkaar. En velen met mij.
Nee gewone Amerikanen zijn ook niet echt het toonbeeld van interesse. Niks voor mij.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vermoed dat je weinig contact hebt gehad met amerikanen, anders dan als toerist in dat land . . .
Ik had het niet over winkelpersoneel dat je "missing you allready" naroept
Huh?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:15 schreef SCH het volgende:
Nou laten we die nietszeggende oppervlakkige beleefdheid hier nou maar niet introduceren.
quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:14 schreef SCH het volgende:
Ik vind het juist geweldig - al die culturen bij elkaar. En velen met mij.
Als je het over Imams hebt, daar heb je gewoon gelijk in. Je moet Nederlandse imams opleiden, die ook in het Nederlands prediken. Het is dan ook interessant voor de Nederlanders zelf om het te volgen, hier kunnen we een voorbeeld nemen aan de Amerikanen overigens. Eigen taal en nationaliteit zijn imo dingen die niet de integratie belemmeren, hoewel de Nederlandse taal binnenshuis ook gestimuleerd moet worden om niet met een taal-achterstand op school te worden geconfronteerd. Daarom denk ik trouwens ook dat dit probleem slechts een kwestie van tijd is, de 1e generatie is aan het afsterven of gaat terug naar land van herkomst. De 2e generatie is behoorlijk vernederlandst, de 3e generatie is imo helemaal vernederlandst. Deze zijn ook nog jong, net pubers misschien? 10-11 jaar oud? Ikzelf ben nog 2e generatie.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:13 schreef Duritz het volgende:
[..]
Turkije versta ik niet onder Arabië hoor, ik ben zelfs best wel fan van Turkije.
Nee, ik bedoel met banden meer dingen als nationaliteit, de imams die banden onderhouden en doorgeven, de taal enzovoort. Goede integratie kan niet als je hart in een ander klopt.
Hoe kunnen we dan de 'oude' moslims van hier naar 2004 halen dan? Wat zijn jouw voorstellen?
Wat is daar mis mee?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:19 schreef MacManus het volgende:
[..]
Klopt. Maar je kunt toch ook niet ontkennen dat die culturen op een aantal punten gewoon botsen.
Ja blijkbaar, misschien moeten mensen wat meer moeite doen om die scheidingen op te heffen. Ben wel blij dat je toegeeft dat het voor een groot deel angst is.quote:En het feit dat verscheidene culturen (vrijwel) geheel van elkaar gescheiden zijn op een kleine oppervlakte zorgt voor angst en onbegrip.
Helaas bestaat die cultuur niet.quote:Daarnaast moeten we ook niet altijd uitzonderingen willen maken voor culturen van minderheden. De Nederlandse cultuur is nog steeds de overheersende en ik zeg dus: bij twijfel heeft deze voorrang.
Dat zou niet eens een discussiepunt moeten zijn, maar helaas...quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:19 schreef MacManus het volgende:
Daarnaast moeten we ook niet altijd uitzonderingen willen maken voor culturen van minderheden. De Nederlandse cultuur is nog steeds de overheersende en ik zeg dus: bij twijfel heeft deze voorrang.
Maar de imams in het Nederland opleiden en in het Nederlands laten prediken zou je als enige aanpassing willen zien van het huidig (?) beleid.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als je het over Imams hebt, daar heb je gewoon gelijk in. Je moet Nederlandse imams opleiden, die ook in het Nederlands prediken. Het is dan ook interessant voor de Nederlanders zelf om het te volgen, hier kunnen we een voorbeeld nemen aan de Amerikanen overigens. Eigen taal en nationaliteit zijn imo dingen die niet de integratie belemmeren, hoewel de Nederlandse taal binnenshuis ook gestimuleerd moet worden om niet met een taal-achterstand op school te worden geconfronteerd. Daarom denk ik trouwens ook dat dit probleem slechts een kwestie van tijd is, de 1e generatie is aan het afsterven of gaat terug naar land van herkomst. De 2e generatie is behoorlijk vernederlandst, de 3e generatie is imo helemaal vernederlandst. Deze zijn ook nog jong, net pubers misschien? 10-11 jaar oud? Ikzelf ben nog 2e generatie.
Ik hoor hier op straat de spelende kinderen ander voornamelijk Turks praten en voornamelijk in shirtjes van Galatasaray, Besiktas of Fenerbahce lopen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:20 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Als je het over Imams hebt, daar heb je gewoon gelijk in. Je moet Nederlandse imams opleiden, die ook in het Nederlands prediken. Het is dan ook interessant voor de Nederlanders zelf om het te volgen, hier kunnen we een voorbeeld nemen aan de Amerikanen overigens. Eigen taal en nationaliteit zijn imo dingen die niet de integratie belemmeren, hoewel de Nederlandse taal binnenshuis ook gestimuleerd moet worden om niet met een taal-achterstand op school te worden geconfronteerd. Daarom denk ik trouwens ook dat dit probleem slechts een kwestie van tijd is, de 1e generatie is aan het afsterven of gaat terug naar land van herkomst. De 2e generatie is behoorlijk vernederlandst, de 3e generatie is imo helemaal vernederlandst. Deze zijn ook nog jong, net pubers misschien? 10-11 jaar oud? Ikzelf ben nog 2e generatie.
En of die bestaat.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:21 schreef SCH het volgende:
Helaas bestaat die cultuur niet.
Ik vind het niet erg mits nieuwe subculturen een vrijwillig overgenomen afgeleide zijn van andere culturen of nieuwe 'migratie-culturen' in bepaalde mate oveernkomsten vertonen met de Westerse cultuur.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:14 schreef SCH het volgende:
Ik vind het juist geweldig - al die culturen bij elkaar.
Irrelevant.quote:En velen met mij.
Hebben wij dan dezelfde cultuur, denk je?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:22 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Dat zou niet eens een discussiepunt moeten zijn, maar helaas...
Hoe vaak en hoe lang ben je in Amerika eigenlijk geweest? Gewoon een vraagje.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:20 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee gewone Amerikanen zijn ook niet echt het toonbeeld van interesse. Niks voor mij.
Over welke culturen had jij het dan waarvan jij het vindt dat het leuk is dat ze in Nederland bij elkaar zitten?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:21 schreef SCH het volgende:
Helaas bestaat die cultuur niet.
Ik denk dat dat alvast een heel goed begin is. De problemen onder jongeren moeten echt hard aangepakt worden, om zo stigmatisering van de rest van de normale mensen te voorkomen. Het harde aanpakken moet je natuurlijk samen MET de marokkaanse gemeenschap uitvoeren. Die werken daar maar al te graag aan mee. AEL-leden uitgezonderd. De verplichting cursus Nederlandse taal aan nieuwkomers moet er komen, als men weigert mee te doen aan deze, krijgt degene geen verblijfsvergunning. De toevoer van mensen hierheen mag best wel minder worden.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:22 schreef Duritz het volgende:
[..]
Maar de imams in het Nederland opleiden en in het Nederlands laten prediken zou je als enige aanpassing willen zien van het huidig (?) beleid.
Verder hoeven er geen aanpassingen gemaakt te worden?
Haha, idd... het is toch zó leuk dat we hier met z'n allen met Turken, Marokkanen, Surinamers en anderen gezellig bij mekaar zitten.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:26 schreef Lithion het volgende:
[..]
Over welke culturen had jij het dan waarvan jij het vindt dat het leuk is dat ze in Nederland bij elkaar zitten?
Gewoon al die eigen culturen en gebruiken en inzichten. Van achterstandswijk tot Bloemendaal, van Lombok tot Java-eiland.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:26 schreef Lithion het volgende:
[..]
Over welke culturen had jij het dan waarvan jij het vindt dat het leuk is dat ze in Nederland bij elkaar zitten?
quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:24 schreef Sickie het volgende:
[..]
- Welke partij is racistisch en waar is die uitspraak op gegrond?
- Hoe kom je er bij dat "we" denken dat bepaalde zaken niet naar buiten komen?
- Welke richtlijnen bedoel je als je zegt dat we achterop lopen?
- Hoe kom je er bij dat Zalm niet meer serieus wordt genomen als ie zijn bek annex mond open trekt?
- Waaruit blijkt dat Frankrijk en Duitsland meer zelfreflectie tonen dan Nederland?
- Waarom flikker je niet gewoon een heel eind op als het je hier niet bevalt?
Vijf maal denk ik. In totaal drie maanden ofzo.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:26 schreef Duritz het volgende:
Hoe vaak en hoe lang ben je in Amerika eigenlijk geweest? Gewoon een vraagje.
Ik denk het wel, al weet ik niet zoveel over de communistische bolwerken van Fryslan.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Hebben wij dan dezelfde cultuur, denk je?
Ik denk dat we er zo wel redelijk uitkomen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat alvast een heel goed begin is. De problemen onder jongeren moeten echt hard aangepakt worden, om zo stigmatisering van de rest van de normale mensen te voorkomen. Het harde aanpakken moet je natuurlijk samen MET de marokkaanse gemeenschap uitvoeren. Die werken daar maar al te graag aan mee. AEL-leden uitgezonderd. De verplichting cursus Nederlandse taal aan nieuwkomers moet er komen, als men weigert mee te doen aan deze, krijgt degene geen verblijfsvergunning. De toevoer van mensen hierheen mag best wel minder worden.
Zaken als homo's, joden en eventuele andere gevoelige onderwerpen moeten zonder polarisatie of beledigingen met de moslim-gemeenschap besproken worden.
Fout, de nederlandse cultuur bestaat wel degelijk.quote:Helaas bestaat die cultuur niet.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat Denemarken, Frankrijk en België voorlopig de ranglijst aanvoeren. Nederland doet nog wel goed mee met de top 5 en lijkt met superstip anderen te willen verdringen.quote:Nederland is de rotte appel van Europa
Hoe kom je daar nou bij? Ik vind mensen leuk of niet leuk. Sommige Amerikanen zijn geweldig, andere niet. Idem voor alles.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:30 schreef kamagurka het volgende:
Maar jij voelt je dus prima thuis tussen homo-hatende marokkaanse straatjochies en je hebt een hekel aan doorsnee westerlingen (zoals amerikanen)?
Ik nog weinig bashes gezien....quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Om maar weer ontopic te gaan en niet het topic te laten verzanden in de zoveelste moslim bash topic:
Wat denk je van Duitsland?quote:Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat Denemarken, Frankrijk en België voorlopig de ranglijst aanvoeren. Nederland doet nog wel goed mee met de top 5 en lijkt met superstip anderen te willen verdringen.
Ik vind er niks oudbakken aan hoor. Cultuurrelativisme, zoals jij dat dan wilt noemen, is volgens mij de juiste insteek voor deze hele discussie. De Nederlandse cutluur bestaat niet al doen we wanhopige zoektochten met zestienmiljoenmensen.nl (probeer .tk eens trouwens).quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:31 schreef ExTec het volgende:
Je cultuur realtivistische insteek begint ondertussen oudbakken te worden; bedenkt ens wat nieuws.
Het percentage dat mensen uit het buitenland is schrikbarend hoog, meestal wordt dit gestimuleerd door de 1e generatie. Waarschijnlijk zal de huidige 2e generatie dit niet aan hun kinderen door geven, tenminste dat lijkt mij wel heel sterk. Ik ben het er zeker mee eens dat we eerst moeten gaan dwijlen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:30 schreef Duritz het volgende:
[..]
Ik denk dat we er zo wel redelijk uitkomen.
De zaken hierboven worden mijns inziens nu ook erkent (ook door linkse partijen). Maar even een puntje toestroom van nieuwe mensen, meestal wederom niet behorend tot de progressieve intellectuele elite. M.a.w., ben je het er mee eens dat we eerst moeten gaan dwijlen, of anders gezegd, samen de melting pot in, voordat er nieuwe mensen komen? Met 80% uit het thuisland is m.i. niet goed.
quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? Ik vind mensen leuk of niet leuk. Sommige Amerikanen zijn geweldig, andere niet. Idem voor alles.
quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:05 schreef SCH het volgende:
Nou, daar heb ik niet zo heel veel vertrouwen in eigenlijk. Ik hoor nogal eens over Marokkaanse (maar ook andere) ouders die bijvoorbeeld bij een terechtwijzing van hun kind door een leraar of bij arrestatie door de politie meteen de beschuldigende vinger naar die personen wijzen en de mogelijkheid dat hun kind daadwerkelijk iets gedaan heeft volledig uitsluiten.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
De problemen onder jongeren moeten echt hard aangepakt worden, om zo stigmatisering van de rest van de normale mensen te voorkomen. Het harde aanpakken moet je natuurlijk samen MET de marokkaanse gemeenschap uitvoeren. Die werken daar maar al te graag aan mee.
Vorige pagina zei je nog iets anders... het lijkt wel een sport voor je!quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou bij? Ik vind mensen leuk of niet leuk. Sommige Amerikanen zijn geweldig, andere niet. Idem voor alles.
Waar bestaat de Bloemendaalse cultuur dan uit? Of de Lombokse cultuur?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:28 schreef SCH het volgende:
Gewoon al die eigen culturen en gebruiken en inzichten. Van achterstandswijk tot Bloemendaal, van Lombok tot Java-eiland.
Nou een stuk of 15 verschillende nationaliteiten en zoveel mensen zoveel culturen. Ik zeg toch ook niet dat ik alles prettig vind, ik vind het resultaat van de samensmelting wel prettig.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:36 schreef kamagurka het volgende:
Maar hoeveel doorsnee allochtonen (uit ALLE lagen) ken jij nu helemaal? En waar baseer je dus je liefde voor al die culturen op?
Ik vind het te ver gaan om te zeggen dat ALLE culturen me aanstaan, sommige zijn eenvoudigweg niet prettig. Helaas, jammer, pindakaas
Dat duurt me te lang. Ik ben dan voor de VVD-plannen qua onderhoudeis en leeftijdsgrens. Verder kunnen we inderdaad weinig anders doen dan hopen op verbetering. Zolang problemen erkend worden zal iedereen bewust of onbewust naar een oplossing toewerken. Dat hoop ik althans.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:34 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het percentage dat mensen uit het buitenland is schrikbarend hoog, meestal wordt dit gestimuleerd door de 1e generatie. Waarschijnlijk zal de huidige 2e generatie dit niet aan hun kinderen door geven, tenminste dat lijkt mij wel heel sterk. Ik ben het er zeker mee eens dat we eerst moeten gaan dwijlen.
Nergens uit - het gaat altijd om mensen. Maar mensen uit Bloemendaal hebben een andere gemene deler, een andere levensstijl, een andere levensstandaard dan mensen uit Lombok, dat is totaal niet te vergelijken. Ze hebben vrijwel niets gemeen. Of denk jij van wel?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:38 schreef Lithion het volgende:
[..]
Waar bestaat de Bloemendaalse cultuur dan uit? Of de Lombokse cultuur?
Wat denk JIJ eigenlijk van Duitsland?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:33 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik nog weinig bashes gezien....
[..]
Wat denk je van Duitsland?
Misschien omdat jij dat niet zo ervaart wil dat niet zeggen dat anderen dit ook niet ervaren, lomperd.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:34 schreef SCH het volgende:
De Nederlandse cutluur bestaat niet al doen we wanhopige zoektochten met zestienmiljoenmensen.nl (probeer .tk eens trouwens).
Mag ik hem inkoppen: Dat doet er niet toe:quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:38 schreef Lithion het volgende:
[..]
Waar bestaat de Bloemendaalse cultuur dan uit? Of de Lombokse cultuur?
Er is hier iemand zichzelf hier onsterfelijk belachelijk aan het maken en zijn naam begint met S en einigt met CH.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:32 schreef SCH het volgende:
[..]
Weer zo'n terminologische kwestie.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:34 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik vind er niks oudbakken aan hoor. Cultuurrelativisme, zoals jij dat dan wilt noemen, is volgens mij de juiste insteek voor deze hele discussie. De Nederlandse cutluur bestaat niet al doen we wanhopige zoektochten met zestienmiljoenmensen.nl (probeer .tk eens trouwens).
Hoe hoog was de opkomst daar nou? Vet laag, het waren alleen maar jongeren uit Amsterdam-West, en die liepen echt niet mee om steun te betuigen hoor. Eerder om misbruik te maken van de demonstraties zodat het uitmond in rellen met de politie. Stoerdoenerij. Als ik zo om mij heen de reacties van marokkanen hoor, zowel jongeren als ouderen, allemaal vinden ze dat de ontspoorde gasten keihard aangepakt moeten worden.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:36 schreef Lithion het volgende:
[..]
Nou, daar heb ik niet zo heel veel vertrouwen in eigenlijk. Ik hoor nogal eens over Marokkaanse (maar ook andere) ouders die bijvoorbeeld bij een terechtwijzing van hun kind door een leraar of bij arrestatie door de politie meteen de beschuldigende vinger naar die personen wijzen en de mogelijkheid dat hun kind daadwerkelijk iets gedaan heeft volledig uitsluiten.
Denk ook aan de demonstraties die er geweest zijn bij de incidenten waarbij Marokkanen om het leven zijn gekomen (o.m. die in Amsterdam nog niet zo lang geleden), dat waren toch echt niet allemaal AEL-leden.
Zeer slechte economische situatie.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat denk JIJ eigenlijk van Duitsland?
Juist en zo hebben Nederlanders een andere gemene deler, een andere levensstijl, een andere levensstandaard dan mensen uit Turkije, Marokko en zelfs de Verenigde Staten.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:40 schreef SCH het volgende:
Maar mensen uit Bloemendaal hebben een andere gemene deler, een andere levensstijl, een andere levensstandaard dan mensen uit Lombok
De leeftijdgrens om te huwen is in Marokko naar 18 opgeschoven, dat zal waarschijnlijk ook een positief gevolg hebben voor Nederland. Bovendien valt het met het wachten wel mee hoor, ik denk dat we het hier over een periode van maximaal 10 jaar hebben.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:39 schreef Duritz het volgende:
[..]
Dat duurt me te lang. Ik ben dan voor de VVD-plannen qua onderhoudeis en leeftijdsgrens. Verder kunnen we inderdaad weinig anders doen dan hopen op verbetering. Zolang problemen erkend worden zal iedereen bewust of onbewust naar een oplossing toewerken. Dat hoop ik althans.
Jij bent echt een meester in het trekken van onjuiste conclusies. Beetje flauw. Laat dan maar. Je doet je best om woorden uit hun verband te rukken. Dat bedoelde ik nou, typisch trekje.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:42 schreef Lithion het volgende:
[..]
Juist en zo hebben Nederlanders een andere gemene deler, een andere levensstijl, een andere levensstandaard dan mensen uit Turkije, Marokko en zelfs de Verenigde Staten.
Dus Nederland heeft wél een eigen cultuur. QED.
Geweldig dat je hem zelf inkopt.
Licht toe. (en kijk anders naar mijn post)quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Jij bent echt een meester in het trekken van onjuiste conclusies. Beetje flauw. Laat dan maar. Je doet je best om woorden uit hun verband te rukken. Dat bedoelde ik nou, typisch trekje.
Ik ben over vele dingen uit de multiculturele samenleving (quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:39 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou een stuk of 15 verschillende nationaliteiten en zoveel mensen zoveel culturen. Ik zeg toch ook niet dat ik alles prettig vind, ik vind het resultaat van de samensmelting wel prettig.
Daar kan ik over meepraten. Hetzelfde probeerde hij gisteren bij mij te flikken.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Jij bent echt een meester in het trekken van onjuiste conclusies. Beetje flauw. Laat dan maar. Je doet je best om woorden uit hun verband te rukken. Dat bedoelde ik nou, typisch trekje.
Ik denk eerder aan een leeftijdsgrens om een echtgenoot te importeren van 24 jaar. Dan kun je toch goed beslissen of je wilt huwen en zo. 'Jullie' zouden eens naar elkaar moeten kijken in Nederland.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De leeftijdgrens om te huwen is in Marokko naar 18 opgeschoven, dat zal waarschijnlijk ook een positief gevolg hebben voor Nederland. Bovendien valt het met het wachten wel mee hoor, ik denk dat we het hier over een periode van maximaal 10 jaar hebben.
Nee, hij heeft gelijk. Ik vind jou ontkenningen op het vlak dat culturen ook botsen op vele vlakken en dus de ontkenning van de nederlandse cultuur heel erg flauw (jammer bijna).quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Volgens mij mag het maar tot 22 verhoogd worden (of is het dat al). Dat was namelijk het maximum binnen de EU (meen ik).quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:46 schreef Duritz het volgende:
[..]
Ik denk eerder aan een leeftijdsgrens om een echtgenoot te importeren van 24 jaar. Dan kun je toch goed beslissen of je wilt huwen en zo. 'Jullie' zouden eens naar elkaar moeten kijken in Nederland.
Ik hoop het. Ik denk dat er ook veel verandert als de arbeidsparticipatie omhoog gaat, arbeid verbroedert zeg maar. Daarvoor hebben we ook een incentive nodig dat mensen aan het werk gaan.
Ja, maar jij dient gewoon gediscrimineerd te worden, door iedereen!quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Daar kan ik over meepraten. Hetzelfde probeerde hij gisteren bij mij te flikken.
De opkomst was redelijk lijkt me, maar daar valt over te twisten; in ieder geval waren het meer mensen dan AEL-leden (wat gelukkig niet moeilijk isquote:Op donderdag 26 februari 2004 13:41 schreef Mutant01 het volgende:
Hoe hoog was de opkomst daar nou? Vet laag, het waren alleen maar jongeren uit Amsterdam-West, en die liepen echt niet mee om steun te betuigen hoor.
Waarom is dat een onjuiste conclusie dan?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:43 schreef SCH het volgende:
Jij bent echt een meester in het trekken van onjuiste conclusies.
Ik wil het daar best met je over hebben hoor, maar in de discussie van gisteren heb je laten merken dat als mensen genoeg argumenten aandragen dat er wel degelijk een NL cultuur is, haal je je schouders op, en ga je gewoon door met hard roepen dat er geen NL cultuur is.quote:Ik vind er niks oudbakken aan hoor. Cultuurrelativisme, zoals jij dat dan wilt noemen, is volgens mij de juiste insteek voor deze hele discussie. De Nederlandse cutluur bestaat niet al doen we wanhopige zoektochten met zestienmiljoenmensen.nl
Net zo blij als dat jij zou zijn als je moeder zou worden achtervolgd door een groep marokkaanse jongeren, denk ik.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:49 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Ja, maar jij dient gewoon gediscrimineerd te worden, door iedereen!
Anders ben je niet blij toch?
Is al eens gebeurdquote:Op donderdag 26 februari 2004 13:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Net zo blij als dat jij zou zijn als je moeder zou worden achtervolgd door een groep marokkaanse jongeren, denk ik.
Juist en daarbij dient dan opgemerkt te worden dat je bij het aanduiden van elk van die aspecten van een lands- of volkscultuur dat niet door kunt trekken naar individuen. Over Italië en Spanje kun je bijvoorbeeld zeggen dat voetbal daar een zéér belangrijke plaats in de maatschappij inneemt en een belangrijk onderdeel is van hun cultuur. Dat wil níet zeggen dat als je een Spanjaard op straat aanklampt dat automatisch een voetbalfan is.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:45 schreef Kaalhei het volgende:
Overigens dit zijn een aantal onderdelen van een cultuur: Taal, religie, gedrag in het openbaar, sportvoorkeur, recreatieve voorkeur, eetcultuur, manier van omgaan met andersdenkenden, man/vrouw onderscheid, technische standaarden, afspraken in het verkeer, etc.
Is het geen selectieve cultuur nihilist?quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:53 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik wil het daar best met je over hebben hoor, maar in de discussie van gisteren heb je laten merken dat als mensen genoeg argumenten aandragen dat er wel degelijk een NL cultuur is, haal je je schouders op, en ga je gewoon door met hard roepen dat er geen NL cultuur is.
En ik noem je geen cultuur relativist, volgens de definite ben je het. Niet wat ik wil, de definitie.
Er komt wel ns een egyptische vriend eten bij mij en die staat er dan op dat ik een stampot voor hem klaarmaak! Al die kruidige snuisterijen komen hem ook wel ns zijn strot uitquote:Op donderdag 26 februari 2004 13:57 schreef Lithion het volgende:
[..]
Juist en daarbij dient dan opgemerkt te worden dat je bij het aanduiden van elk van die aspecten van een lands- of volkscultuur dat niet door kunt trekken naar individuen. Over Italië en Spanje kun je bijvoorbeeld zeggen dat voetbal daar een zéér belangrijke plaats in de maatschappij inneemt en een belangrijk onderdeel is van hun cultuur. Dat wil níet zeggen dat als je een Spanjaard op straat aanklampt dat automatisch een voetbalfan is.
Zo kun je ook zeggen dat gokken een zeer belangrijke deel uitmaakt van de Engelse en Chinese cultuur, maar wederom betekent dat niet dat een willekeurig individu automatisch ook veel gokt.
Er is een cultuur maar hij bestaat niet. Het wordt steeds gekker. Het zijn sjablonen, vooroordelen en dommigheden in de categorie klompen, kaas en molens - als jij dat zo graag wilt vasthouden, ja dan hebben we een cultuur. Maar een grote gemene deler als het gaat om waarden in het leven, om de weg die we bewandelen - die hebben we allang niet meer. Ooit was dat misschien het protestantisme maar tegenwoordig is het een ratjetoe. En ik snap niet waarom er zo gehamerd wordt op die zogenaamde cultuur. Natuurlijk zijn er onderlinge verbintenissen maar heel vaak zijn die er ook niet. Je kunt er geen sjabloon op leggen - dat doet mij vermoeden dat er een wil is om heel hardnekkig naar een eigenheid te zoeken - zodat je die tegenover de ander kan zetten. Waar zou je het niet vanuit het individu bekijken - daar kom je echt het verst mee en het is bovendien opbouwend en sociaal.quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:57 schreef Lithion het volgende:
[..]
Juist en daarbij dient dan opgemerkt te worden dat je bij het aanduiden van elk van die aspecten van een lands- of volkscultuur dat niet door kunt trekken naar individuen. Over Italië en Spanje kun je bijvoorbeeld zeggen dat voetbal daar een zéér belangrijke plaats in de maatschappij inneemt en een belangrijk onderdeel is van hun cultuur. Dat wil níet zeggen dat als je een Spanjaard op straat aanklampt dat automatisch een voetbalfan is.
Zo kun je ook zeggen dat gokken een zeer belangrijke deel uitmaakt van de Engelse en Chinese cultuur, maar wederom betekent dat niet dat een willekeurig individu automatisch ook veel gokt.
Ik kon heel even mijn lachen niet inhouden toen je kwam met het woord "tolerantie". Die zogenaamde egyptisch vriend van je komt zeker niet zo vaak de deur uit?quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:05 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Er komt wel ns een egyptische vriend eten bij mij en die staat er dan op dat ik een stampot voor hem klaarmaak! Al die kruidige snuisterijen komen hem ook wel ns zijn strot uitOftewel, hij onderkent de stampot als deel van de nederlandse cultuur! Net zoals hij tolerantie en vrijzinnigheid daartoe rekent trouwens. Allochtonen bemerken zelf dus vaak wel degelijk een andere cultuur. Nederlanders als SCH, door gewenning, blijkbaar niet meer.
En ik snap niet dat gasten zoals jij zo hard hun best doen om het bestaan ervan te ontkennen.quote:En ik snap niet waarom er zo gehamerd wordt op die zogenaamde cultuur.
quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:06 schreef SCH het volgende:
Er is een cultuur maar hij bestaat niet.
Oh, maar in Bloemendaal en Lombok hebben ze dat wel?quote:Het zijn sjablonen, vooroordelen en dommigheden in de categorie klompen, kaas en molens - als jij dat zo graag wilt vasthouden, ja dan hebben we een cultuur. Maar een grote gemene deler als het gaat om waarden in het leven, om de weg die we bewandelen - die hebben we allang niet meer.
Nee, hij reist altijd in een kogelvrije limo door rijke autochtone buitenwijken van nederland waar hij natuurlijk wordt bekogeld en beschoten door de criminele blanke jeugdquote:Op donderdag 26 februari 2004 14:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik kon heel even mijn lachen niet inhouden toen je kwam met het woord "tolerantie". Die zogenaamde egyptisch vriend van je komt zeker niet zo vaak de deur uit?
Nee, hij bestaat wel. De onderstaande aspecten kan je allemaal invullen en je kan er nog een aantal bij bedenkenquote:Op donderdag 26 februari 2004 14:06 schreef SCH het volgende:
[..]
Er is een cultuur maar hij bestaat niet. Het wordt steeds gekker. Het zijn sjablonen, vooroordelen en dommigheden in de categorie klompen, kaas en molens - als jij dat zo graag wilt vasthouden, ja dan hebben we een cultuur. Maar een grote gemene deler als het gaat om waarden in het leven, om de weg die we bewandelen - die hebben we allang niet meer. Ooit was dat misschien het protestantisme maar tegenwoordig is het een ratjetoe. En ik snap niet waarom er zo gehamerd wordt op die zogenaamde cultuur. Natuurlijk zijn er onderlinge verbintenissen maar heel vaak zijn die er ook niet. Je kunt er geen sjabloon op leggen - dat doet mij vermoeden dat er een wil is om heel hardnekkig naar een eigenheid te zoeken - zodat je die tegenover de ander kan zetten. Waar zou je het niet vanuit het individu bekijken - daar kom je echt het verst mee en het is bovendien opbouwend en sociaal.
quote:Taal: Nederlands
Eetcultuur: Eenvoudige keuken gebaseerd op "aardappels, groenten en vlees" alhoewel er relatief veel specerijen gebruikt worden agv de VOC
afspraken in het verkeer: Rechts rijden, rechts heeft voorrang, etc.
Politiek: Meerpartijenstelsel waarin weinig extreme partijen voorkomen
Gedrag in het openbaar:
Sportvoorkeur:
Recreatieve voorkeur:
Manier van omgaan met andersdenkenden:
Man/vrouw onderscheid:
technische standaarden:
Nee, niet elk individu nee. Ieder individu heeft weer andere kenmerken namelijk. Jij gebruikt die cultuur alleen maar om anderen te willen buiten sluiten. Ik ga uit van het individu omdat ik niet zo in hokjes denk. Natuurlijk zijn er mensen die elkaar op zoeken en die een gemene deler hebben, hetzij sociaal-maatschappelijk of hetzij cultureel maar zet 5 lombokkers naast 5 bloemendalers en je vindt verdomd weinig binding.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:10 schreef Lithion het volgende:
Nee, dat maak jij ervan. Er is een lands- en volkscultuur, maar het is niet zo dat élk individu daar álle kenmerken van met zich meedraagt.
Gerelateerd aan Egypte lijkt Nederland bijzonder tolerant als het gaat om andersdenkenden, homosexuelen, vrouwen, Joden, etc.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik kon heel even mijn lachen niet inhouden toen je kwam met het woord "tolerantie". Die zogenaamde egyptisch vriend van je komt zeker niet zo vaak de deur uit?
En gelukkig maar!quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:10 schreef Lithion het volgende:
Nee, dat maak jij ervan. Er is een lands- en volkscultuur, maar het is niet zo dat élk individu daar álle kenmerken van met zich meedraagt.
Zet 5 Afghanen naast 5 Nederlanders en je vindt ook verdomd weinig binding.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:13 schreef SCH het volgende:
zet 5 lombokkers naast 5 bloemendalers en je vindt verdomd weinig binding.
Zelfs egyptenarenquote:Op donderdag 26 februari 2004 14:14 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Gerelateerd aan Egypte lijkt Nederland bijzonder tolerant als het gaat om andersdenkenden, homosexuelen, vrouwen, Joden, etc.
Sorry maar ik daar echt niks mee. Het zijn al snel chliches. Aardappelen en groente om zes uur, 1 koekje bij de koffie enz.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:13 schreef Kaalhei het volgende:
Nee, hij bestaat wel. De onderstaande aspecten kan je allemaal invullen en je kan er nog een aantal bij bedenken
Wat klets je nou? Geen enkele partij in de regering (of zelfs de Kamer) is openlijk racistisch.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
We hebben een partij in de regering zitten die openlijk racistisch is.
Dat zegt ie: zet 5 lombokkers neer naast 5 bloemendalersquote:Op donderdag 26 februari 2004 14:15 schreef Lithion het volgende:
[..]
Zet 5 Afghanen naast 5 Nederlanders en je vindt ook verdomd weinig binding.
Welk ras discrimineren ze daarmee?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:23 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In Frankrijk is de hele regering, het Parlement en 75% van de bevolking racistisch, gezien hun hoofddoekjes-wet.
Dat kun je wel, alleen kun je daaruit niets afleiden over individuen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:18 schreef SCH het volgende:
natuurlijk zijn er veel bindende factoren, maar die kun je niet als een sjabloon op ons land ... leggen.
Dit geloof je toch zeker zelf niet? De andere landen hebben vaak een systeem van 'the winner takes it all'. De oppositie wordt juist uitgeschakeld. In Nederland is er altijd nog de oppositie die hard kan zeiken.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
maar die landen kijken tenminste nog kritisch naar zichzelf.
Nederland heeft zoveel zelfkritiek, alles wordt van alle kanten besproken, herhaald, nog eens herhaald, bekeken en dan uitgevoerd. Dat je het niet eens bent met grote delen van het beleid betekent niet dat we een rotte appel zijn ... !quote:Nederland heeft helemaal geen zelfkritiek. Als er iets is waar ik mij diep voor schaam, dan is dat wel Nederlander te zijn.
Als je er niets uit af kunt leiden over mensen, dan heeft het dus niks met de werkelijkheid te maken. Als die zogenaamde cultuur bestaat, moet ie terug te vinden zijn in de maatschappij. En niet alleen op papier of in jouw hoofd.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:20 schreef Lithion het volgende:
[..]
Dat kun je wel, alleen kun je daaruit niets afleiden over individuen.
Overigens erg dom om te spreken over bindende factoren die je niet als een sjabloon op onze cultuur kunt leggen, want die bindende factoren zíjn nu juist onderdelen van onze cultuur.
Er heerst hier in deze draad in ieder geval ook iets anders, een automutilatiestemming is hier niet vreemd doch wat levert ons dit op behalve een extra eeltlaag en soms bonkende hoofdpijn?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
Nederland is de rotte appel van Europa. We hebben een partij in de regering zitten die openlijk racistisch is. We denken met z'n allen dat wat hier gebeurt, niet naar buiten komt. Maar dat is gelul, HEEL EUROPA WEET WAT HIER GEBEURT. Heel Europa weet dat hier een anti-buitenlandersstemming heerst.
Indien jij gelijk hebt dan kan de vergelijking die over Balkenende als braafste jongetje smalend uitgaat direct bij het grofvuil om andere redenen dan dat zij lijkt ingegeven door gebrek aan argumenten om de politieke tegenstrever eens fijn onderuit te halen...quote:Met de invoering van de Europese richtlijnen loopt Nederland zo'n beetje achterop. Ook dat weten ze in heel Europa.
U bent vast frequent bezoeker van het Europese parlement en frequenteert ongetwijfeld uw aanwezigheid op diverse Europese politieke bijeenkomsten... Zo niet dan vrees ik dat u slechts een nauwelijks genuanceerde eigen mening verkondigt als een van de vele doemprofeten die zelf bar weinig in het leven hebben bereikt en daarom uit zijn op wat aandacht door anderen tot op het eigen niveau te beschilderen.quote:Als Zalm z'n bek opentrekt binnen Europa, dan wordt-ie allang niet meer serieus genomen. Men weet al vantevoren wat voor onzin hij gaat lopen uitkramen.
Ik zou u uw schaamte niet willen ontnemen, zij het dat u andere redenen laat zien waarom deze schaamte gepast lijkt.quote:Goed, in landen als Frankrijk en Duitsland gebeuren ook wel dingen, maar die landen kijken tenminste nog kritisch naar zichzelf. Nederland heeft helemaal geen zelfkritiek. Als er iets is waar ik mij diep voor schaam, dan is dat wel Nederlander te zijn.
Jawel hoor. Het heeft namelijk met de werkelijkheid van de maatschappij te maken, met een groep mensen. Over die groep kun je namelijk wél wat zeggen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:23 schreef SCH het volgende:
Als je er niets uit af kunt leiden over mensen, dan heeft het dus niks met de werkelijkheid te maken.
Dat is dus ook. Zo vind je dat element van voetbal in de Spaanse en Italiaanse cultuur erin terug dat zij daarin een rijke historie hebben, dat de media daarop aangepast zijn (Gazetta Del Sport o.i.d. en véle, véle aanverwanten), dat voetbal daar een gespreksonderwerp als hier het weer (hetgeen dus onderdeel van de Nederlandse cultuur is) enz. enz. In Engeland vind je de gokcultuur terug in het feit dat je op vrijwel álles kun wedden in Engeland en dat er elke week ontzettend veel toeschouwers bij de renbanen en in de voetbalstadia te vinden zijn. Zo is bezit van een fiets en het kunnen fietsen onderdeel van de Nederlandse cultuur. Nergens ter wereld zijn er meer fietsen dan mensen in één land, behalve hier en nergens ter wereld zijn mensen er zo begaafd in (buitenlanders staan er nogal eens versteld van dat zoveel jongeren met losse handen fietsen). En zo zijn er nog tal van voorbeelden van onze en andere culturen die kenmerkend zijn voor de maatschappij.quote:Als die zogenaamde cultuur bestaat, moet ie terug te vinden zijn in de maatschappij.
Doe eens dan. En graag wat meer sociaal-maatschappelijk. Dat fietsen en dat er hier veel water is en zo, dat geloof ik wel.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:32 schreef Lithion het volgende:
En zo zijn er nog tal van voorbeelden van onze en andere culturen die kenmerkend zijn voor de maatschappij.
Dan is m'n punt dus wel duidelijk en geef je me dus gelijk.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:36 schreef SCH het volgende:
Doe eens dan. En graag wat meer sociaal-maatschappelijk. Dat fietsen en dat er hier veel water is en zo, dat geloof ik wel.
Dus dat is het? Dat soort dingen? Dat vind ik nou niet echt samenbindende zaken hoor. Ik vroeg om voorbeelden op sociaal-maatschappelijk vlak. Waarden, mentaliteit, uitgangspunten enz.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:39 schreef Lithion het volgende:
Dan is m'n punt dus wel duidelijk en geef je me dus gelijk.
Sociaal-maatschappelijk staan we te boek als een vrij arrogant volkje wat heel snel zijn mening klaarheeft. Deze mening is vaak nogal openhartig en voor veel mensen (waaronder amerikanen, engelsen) iets te grof en direct. Wij staan te boek als heel erg tolerant en liberaal wanneer het andere standpunten aangaat, zijn snel geneigd om het vanuit iedereens oogpunt te benaderen en dan vervolgens er zelf een conclusie uit te trekken die niemand op zijn tenen staat. Religie, seks, seksuele voorkeur, drugs, werk, geld... je moet allemaal zelf weten wat je ermee doet, de hollander accepteert het al snel.quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:36 schreef SCH het volgende:
[..]
Doe eens dan. En graag wat meer sociaal-maatschappelijk. Dat fietsen en dat er hier veel water is en zo, dat geloof ik wel.
Nee, dat zeg ik niet, maar vooruit, omdat je maar weer eens door blijft drammen in plaats van gewoon in te zien dat je het gelijk niet aan je zijde hebt:quote:Op donderdag 26 februari 2004 14:47 schreef SCH het volgende:
Dus dat is het? Dat soort dingen?
Cliche, Nederlandse jongeren wonen tegenwoordig ook langs thuis. Het hangt van de tijd en de economische situatie en de minister van Onderwijs af.quote:Op donderdag 26 februari 2004 15:04 schreef Lithion het volgende:
- In de Nederlandse cultuur is het vrij normaal om al vroeg op je eigen benen te staan. Waar in Italië mensen bijvoorbeeld gemiddeld nog tot hun 24e of 26e bij hun ouders blijven wonen gaan Nederlanders al veel eerder het ouderlijk huis uit.
Geldt voor vrijwel alle Europese landen.quote:- In de Nederlandse cultuur bestaat er nauwelijks meer een maatschappelijk taboe op sex. Dat uit zich in het feit dat er (vooral onder jongeren) heel open over sex wordt gesproken, daar de taal ook naar is (onomfloerste terminologie), er informatieve programma's over sex op tv komen en ook erotische shows ongecensureerd uitgezonden worden. Ook in de Nederlandse filmindustrie zie je dat terug; denk aan films als Spetters, Turks Fruit, Honneponnetje, De Jurk, Flodder.
Het wordt politiek gedoogd maar of er geen taboe meer op rust? Ik vraag het me af. De gemiddelde ouder ziet het nog steeds als het begin van een drugsprobleem.quote:- In de Nederlandse cultuur bestaat er ook nauwelijks meer een maatschappelijk taboe op het gebruik van verdovende middelen (vooral softdrugs).
Net als de meeste andere Europese landenquote:- In de Nederlandse cultuur is (of was) het in toenemende mate ongebruikelijk dat kinderen hun ouders opvangen als zij op leeftijd beginnen te geraken en zij hulpbehoevend zijn. Daar hebben we onze verzorgingsstaat op aangepast in de zin van thuiszorg, bejaardentehuizen etc. etc.
Daar zit wel wat in al verandert dat in rap tempo. Maar het is niet de cultuur waar ik op doel, het is vergelijkbaar met dat er in sommige landen op heel andere muziekinstrumenten wordt gespeeld.quote:- In de Nederlandse cultuur is alles strak geregeld en zien wijken er over het algemeen eenduidig en zakelijk uit. Als je over Nederland vliegt zie je strakke lijnen, bouwstijlen mogen niet teveel met elkaar conflicteren en felle kleuren zijn slechts sporadisch te vinden bij woonhuizen. De bouwstijl is typisch Nederlands; als je 3 meter over de grens in Duitsland of België loopt zie je meteen het verschil, laat staan als je verder naar het buitenland gaat. Denk ook aan de Nederlandse wegen, die in vergelijking met de ons omringende landen echt van topkwaliteit zijn, zéker in vergelijking met die van België.
Quatsch.quote:- In de Nederlandse cultuur (als in de meeste Westerse culturen) is het normaal dat je op tijd op je (zakelijke) afspraken komt en je net zoveel tijd gebruikt als je ervoor reserveert. In sommige Arabische culturen is het bijvoorbeeld juist een belediging om weg te gaan van een bijeenkomst voordat alle puntjes op de i zijn gezet om naar een volgende afspraak te gaan.
Tja, dat is misschien wel het sterkste punt dat je noemt. Het enige.quote:- In de Nederlandse cultuur wordt duidelijke, directe taal gebruikt. In Japan bijvoorbeeld zul je zeer vaak nauwelijks een direct antwoord (een directe ja) krijgen op een vraag, daar manoevreren ze zich heel voorzichtig tot een uiteindelijke positie hetgeen leidt tot antwoorden als 'dat behoort tot de mogelijkheden'.
Nee. Want het wordt voortdurend gebruikt in de discussie over integratie en aanpassen. En dan is het niet echt bruikbaar.quote:En zo zijn er nog tál van voorbeelden die alles bij elkaar de Nederlandse cultuur vormen.
Nu happy?
Ik denk dat zijn stilte jouw stelling bewijstquote:Op donderdag 26 februari 2004 15:03 schreef ExTec het volgende:
Laat maar varen.
Je kunt SCH begraven met een paar kuub bewijs, SCH vind gewoon dat er geen NL cultuur bestaat, en daarmee basta.
Veel plezier met je cultuurloze leven verder
Inderdaad, ik ga maar weer tegen asfalt praten, stukken nuttiger.quote:Op donderdag 26 februari 2004 15:16 schreef kamagurka het volgende:
Het is als een moslim de evolutietheorie uitleggen: on-mo-ge-lijk!
Lache zegquote:Op donderdag 26 februari 2004 15:21 schreef SCH het volgende:
Asfalt is zwart hoor![]()
Goed hoor.quote:Op donderdag 26 februari 2004 15:31 schreef Lithion het volgende:
Verder ga ik niet meer op je in. Je leerst eerst maar eens lezen.
De NLe jongere gaat veel eerder op zichzelf wonen dan bv de Italiaanse of Spaanse. In Italie is het niet ongebruikelijk als 30-jarige man nog thuis te wonen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 15:15 schreef SCH het volgende:
[..]
Cliche, Nederlandse jongeren wonen tegenwoordig ook langs thuis. Het hangt van de tijd en de economische situatie en de minister van Onderwijs af.
Nee. Spanje, Polen, Ierland om maar wat te noemen zijn VEEL en VEEL terughoudender wat dat betreft.quote:Geldt voor vrijwel alle Europese landen.
Niet vergelijkbaar met het taboe dat er op rust in andere landen.quote:Het wordt politiek gedoogd maar of er geen taboe meer op rust? Ik vraag het me af. De gemiddelde ouder ziet het nog steeds als het begin van een drugsprobleem.
Nee. In Italie bv is het doodnormaal dat de opa en oma bij 1 vd kinderen in huis woont.quote:Net als de meeste andere Europese landen
Of jij ziet alles door je roze bril? Je kunt het natuurlijk gewoon omdraaien. Hij heeft namelijk zeker wel goede punten.quote:Op donderdag 26 februari 2004 17:13 schreef Brammetje het volgende:
Er is momenteel in de grote steden meer discriminatie van allochtonen jegens homo's en joden, dan autochtonen jegens allochtonen.
Dus weeet niet waar thanit over loopt te klagen, misschien ziet hij alles wel door een roze bril. misschien moet hij even toegeven dat hij zelf ook van allochtone afkomst is. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik kan me dan voorstellen dat je je over de actualiteiten eerder opwindt dan de man uit de straat. Dan heb je al gauw het gevoel dat alles en iedereen tegen je is. Denk dat dat zeker niet het geval is. Trouwens als jullie niets verkeerd doen valt er ook niets over te klagen door de mensen. In alle "negatieve" dingen zijn jullie helaas oververtegenwoordigd.
Hij baseert zijn punten op zijn eigen interpretaties, hij roept zo maar wat. Het is nog de grootste onzin ook.quote:- Nederland is de rotte appel van Europa.
- We hebben een partij in de regering zitten die openlijk racistisch is.
- Heel Europa weet dat hier een anti-buitenlandersstemming heerst.
- Met de invoering van de Europese richtlijnen loopt Nederland zo'n beetje achterop.
- Ook dat weten ze in heel Europa. Als Zalm z'n bek opentrekt binnen Europa, dan wordt-ie allang niet meer serieus genomen.
- Nederland heeft helemaal geen zelfkritiek. Als er iets is waar ik mij diep voor schaam, dan is dat wel Nederlander te zijn.
Sorry hoor maar weet je wel waar je het over hebt? Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 26 februari 2004 17:13 schreef Brammetje het volgende:
Er is momenteel in de grote steden meer discriminatie van allochtonen jegens homo's en joden, dan autochtonen jegens allochtonen.
Ik woon in de grote stad, ik ken veel homo's en allochtonen. Eigen ervaring dus. Maar discriminatie van allochtonen wordt tegenwoordig niet meer als discriminatie gezien maar als stoer en dapper en nieuwe politiek en eindelijk kan het gezegd worden.quote:Op donderdag 26 februari 2004 17:54 schreef ExTec het volgende:
[..]
Waar baseer jij dan op dat het niet zo is?
Nee, dat is niet zo.quote:Op donderdag 26 februari 2004 17:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik woon in de grote stad, ik ken veel homo's en allochtonen. Eigen ervaring dus. Maar discriminatie van allochtonen wordt tegenwoordig niet meer als discriminatie gezien maar als stoer en dapper en nieuwe politiek en eindelijk kan het gezegd worden.
Ja eigen ervaring nog altijd de beste bron.quote:Op donderdag 26 februari 2004 17:57 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo.
Homo's en Joden worden harder gediscrimineerd
En je eigen ervaring? pfff...
Bron?
Vol gestaan nog wel. Wauw. Misschien dat voor jou 1 bericht over zo'n kwestie meteen vertienvoudigd wordt, maar je overdrijft nogal. Er zijn problemen, die zijn er ook met autochtone jongeren trouwens. En dat is niet goed.quote:Op donderdag 26 februari 2004 18:02 schreef ExTec het volgende:
Ik ben weliswaar geen homo, maar de kranten hebben vol gestaan over homosexuele leraren die nogal gediscrimineerd werden door islamitische leerlingen.
Helaas, probeer het nog eens.
Of, wacht, je gaat nu uitleggen dat de kranten het mis hadden?
Lees je geen kranten, kijk je geen nieuws? Het was laatst nog bij NOVA.quote:Op donderdag 26 februari 2004 18:48 schreef SCH het volgende:
Vol gestaan nog wel. Wauw. Misschien dat voor jou 1 bericht over zo'n kwestie meteen vertienvoudigd wordt, maar je overdrijft nogal. Er zijn problemen, die zijn er ook met autochtone jongeren trouwens. En dat is niet goed.
Net zoals discriminatie vanwege ras, huidskleur of afkomst niet goed is. Het is allemaal even stupide.
Het is maar welke krant je leest.quote:Op donderdag 26 februari 2004 18:02 schreef ExTec het volgende:
Ik ben weliswaar geen homo, maar de kranten hebben vol gestaan over homosexuele leraren die nogal gediscrimineerd werden door islamitische leerlingen.
Helaas, probeer het nog eens.
Of, wacht, je gaat nu uitleggen dat de kranten het mis hadden?
Ja, en het is ook maar naar welke NOVA je kijkt, zeker?quote:Op donderdag 26 februari 2004 22:01 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Het is maar welke krant je leest.
Mijn eigen ervaring is dat vooral Marokkanen erg vervelend zijnquote:Op donderdag 26 februari 2004 17:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja eigen ervaring nog altijd de beste bron.
Oh kom op het toenemende anti-semitisme is voor 99% op het conto van Islamitische jongeren te schrijven. Dat ontkent zelfs Cohen niet meer...quote:Op donderdag 26 februari 2004 22:01 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Het is maar welke krant je leest.
Niet alleen de mijne trouwens http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1066627343679.htmlquote:Op donderdag 26 februari 2004 22:57 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Mijn eigen ervaring is dat vooral Marokkanen erg vervelend zijn.
Ik vind ze (marokkaanse jongens) ook om het maar even netjes te zeggen: "Ontzettend vervelend gedrag vertonen".quote:Op donderdag 26 februari 2004 22:57 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Mijn eigen ervaring is dat vooral Marokkanen erg vervelend zijn.
Met dat soort uitspraken moet je hier wel uitkijken hoor. Sommige lieden denken namelijk vrij snel dat je, door het voorgaande te uiten, de ambitie hebt een derde rijk te stichten.quote:Op donderdag 26 februari 2004 23:49 schreef Schoft het volgende:
[..]
Ik vind ze (marokkaanse jongens) ook om het maar even netjes te zeggen: "Ontzettend vervelend gedrag vertonen".![]()
Niet als je de PvdA rechts van het midden positioneertquote:Op vrijdag 27 februari 2004 00:11 schreef kamagurka het volgende:
Bespaar je de moeite om met berichtgevingen omtrend marokkaanse jongeren te komen, de pers is volgens de linkse gladjakkers op dit forum blijkbaar bevooroordeeld EN extreemrechts!!
Laat ik nou altijd begrepen hebben dat juist journalisten de meest linkse garde vormen die nederland nog telt..
Het deporteren van criminele vreemdelingen is de normaalste zaak in elk beschaaf land. Alleen Nederland heeft deze wetsovertreders nooit serieus aangepakt en moet nu het een en ander inhalen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
Nederland is de rotte appel van Europa. We hebben een partij in de regering zitten die openlijk racistisch is.
.quote:Als er iets is waar ik mij diep voor schaam, dan is dat wel Nederlander te zijn
Tsja, de Duitsers zeiden ook dat de Joden een ras waren, terwijl het slechts een geloof is. Het resultaat is er niet minder om geweest...quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:32 schreef Duritz het volgende:
[..]
Het moslimras dus. Zet eens een Iraniër, een Rif-Marokkaan en een moslim uit Noord-Nigeria naast elkaar en vertel me dan welk ras ze hebben.
De islam is geen ras, maar een ideologie. Het kan hoogstens discriminerend zijn, maar dan vecht je discriminatie (tegen hoofddoek voor moslims) met discriminatie (hoofddoek voor vrouwen). Hoe erg dat is is een andere discussie.
Over racist schreeuwen maakt je triest.
Wat een goed punt. Misschien is het een goed idee om dit beestje eindelijk een naam te geven. En dan doel ik op de haat jegens mensen die een bepaalde godsdienst aanhangen. Relisme klinkt niet zo 'goed'. Iemand enig idee?quote:Op vrijdag 27 februari 2004 10:22 schreef confined het volgende:
[..]
Tsja, de Duitsers zeiden ook dat de Joden een ras waren, terwijl het slechts een geloof is. Het resultaat is er niet minder om geweest...
Gebrek aan inlevingsvermogen volstaat wat mij betreft. Brandmerking geeft mensen het excuus steeds extremer te worden daar zij niets meer te verliezen overhouden.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 10:31 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wat een goed punt. Misschien is het een goed idee om dit beestje eindelijk een naam te geven. En dan doel ik op de haat jegens mensen die een bepaalde godsdienst aanhangen. Relisme klinkt niet zo 'goed'. Iemand enig idee?
Brandmerking? Ik zou het willen houden op het beestje noemen bij de naam. Dat is toch waar we na Pimmetje naar streven? Naar segregatie onderling begrip.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 11:01 schreef sjun het volgende:
[..]
Gebrek aan inlevingsvermogen volstaat wat mij betreft. Brandmerking geeft mensen het excuus steeds extremer te worden daar zij niets meer te verliezen overhouden.
Racistisch is niet het goede woord. Daar waren we al over uit. Nederland begint islamhatend te worden, als het grootste deel dat al niet is. Voor de rest heb je gelijk hoor.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 11:08 schreef Hayek het volgende:
Guttegut wat is Nederland racistisch zeg
Er is sinds de tweede wereldoorlog geen 'extreemrechtse' partij van betekenis geweest, de enige partijtjes die je tot op zekere hoogte extreemrechts zou kunnen noemen (NNP, CD, CP86) zijn verboden of doodgezwegen en hebben nooit een grote aanhang gehad. En dit terwijl er in bijna elk west-europees land wel invloedrijke partijen zijn die je extreemrechts zou kunnen noemen (VlaamsBlok, Le pen, Haider, etc)
Ondertussen wonen in Nederland relatief de meeste moslims van de westerse wereld, we zijn het middelpunt van moslim fundamentalisme in europa, we zijn het meest liberaal ten opzichte van allochtonen, etc, etc
En als dit beleid ook maar in de minste mate aan de kaak wordt gesteld zouden we ineens een racistisch land van het kaliber nazi-duitsland zijn![]()
Sommige mensen (thabit) staan zover van de werkelijkheid dat een bezoekje aan de psycholoog ze niet zou misstaan
Islamhatend is een groot woord, de meeste mensen zijn kritisch en durven zich uit te spreken tegen de middeleeuwse cultuur die het met zich meebrengtquote:Op vrijdag 27 februari 2004 11:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Racistisch is niet het goede woord. Daar waren we al over uit. Nederland begint islamhatend te worden, als het grootste deel dat al niet is. Voor de rest heb je gelijk hoor.
De een noemt het kritisch, de ander noemt het discrimineren, weer een ander noemt het haat. Het is maar net aan welke 'kant' je staat.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 11:27 schreef Hayek het volgende:
[..]
Islamhatend is een groot woord, de meeste mensen zijn kritisch en durven zich uit te spreken tegen de middeleeuwse cultuur die het met zich meebrengt
Dit is idd precies verwoord zoals ik dit soort rooie janktopics steeds weer interpreteerquote:Op vrijdag 27 februari 2004 11:08 schreef Hayek het volgende:
Guttegut wat is Nederland racistisch zeg
Er is sinds de tweede wereldoorlog geen 'extreemrechtse' partij van betekenis geweest, de enige partijtjes die je tot op zekere hoogte extreemrechts zou kunnen noemen (NNP, CD, CP86) zijn verboden of doodgezwegen en hebben nooit een grote aanhang gehad. En dit terwijl er in bijna elk west-europees land wel invloedrijke partijen zijn die je extreemrechts zou kunnen noemen (VlaamsBlok, Le pen, Haider, etc)
Ondertussen wonen in Nederland relatief de meeste moslims van de westerse wereld, we zijn het middelpunt van moslim fundamentalisme in europa, we zijn het meest liberaal ten opzichte van allochtonen, etc, etc
En als dit beleid ook maar in de minste mate aan de kaak wordt gesteld zouden we ineens een racistisch land van het kaliber nazi-duitsland zijn![]()
Sommige mensen (thabit) staan zover van de werkelijkheid dat een bezoekje aan de psycholoog ze niet zou misstaan
Heb ik nog niet eens over nagedacht eigenlijk... ik denk niet de d'66, dus zal de paranoide hippie ofwel de VVD ofwel CDA bedoelen...quote:Op vrijdag 27 februari 2004 13:50 schreef MariekeP het volgende:
hoogst opmerkelijk dat de meeste mensen die hier beweren dat nederland geen racistische partij heeft precies lijken te weten op welke partij de ts doelt
Daar is niks opmerkelijks aan.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 13:50 schreef MariekeP het volgende:
hoogst opmerkelijk dat de meeste mensen die hier beweren dat nederland geen racistische partij heeft precies lijken te weten op welke partij de ts doelt
Onzin - als er geen aanleiding voor is, dan wordt het ook niet geroepen. En ik maak een verschil tussen racistische uitlatingen en echt racist zijn.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 14:40 schreef Lemmeb het volgende:
Dat komt door het stigma dat men in de afgelopen jaren continu op die partij heeft proberen te plaatsen. Blijkbaar is dat toch enigszins gelukt. Als je maar lang genoeg roept dat iets of iemand racistisch is, blijft daar altijd wel wat van hangen.
Ja, maar wat die aanleiding is, dat is nogal afhankelijk van eht politieke gesternte, zeg maar. Onder paars was vrijwel alle kritiek 'aanleiding' voor racisme.quote:Onzin - als er geen aanleiding voor is, dan wordt het ook niet geroepen.
Iedereen maakt zich in min of meerdere zin wel ns schuldig aan een vorm van discriminatie of zelfs rascisme, geen noodzaak om daar meteen een halszaak van te makenquote:Op vrijdag 27 februari 2004 15:55 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, maar wat die aanleiding is, dat is nogal afhankelijk van eht politieke gesternte, zeg maar. Onder paars was vrijwel alle kritiek 'aanleiding' voor racisme.
En elk mens maakt welis fouten, zijn het mensen voor. Jij beweert hier dat als er racisme geroepen wordt dat altijd terecht is?
Jij maakt wel meer uitzonderingen. Ik classificeer jouw uitspraken ook in twee categorieen, te weten: dom gelul en ontzettend dom gelul.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 15:44 schreef SCH het volgende:
[..]
Onzin - als er geen aanleiding voor is, dan wordt het ook niet geroepen. En ik maak een verschil tussen racistische uitlatingen en echt racist zijn.
Die ga ik onthouden. Volgens mij heeft deze potentiequote:Op vrijdag 27 februari 2004 15:44 schreef SCH het volgende:
Onzin - als er geen aanleiding voor is, dan wordt het ook niet geroepen.
Het probleem is dat er een partij in de regering zit die ALLE buitenlanders discrimineert, niet alleen het zogenaamde 'onkruid'.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 18:47 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Het heeft verder totaal geen inhoud: deze pseudo-socialisten kennen vaak geen migranten uit de groep waar het onkruid zich roert, laat staan dat ze die begrijpen.
Ik denk dat er toen wel wat minder voor en tegenstanders rond kakeldenquote:Op donderdag 26 februari 2004 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Kippegriep riep een krant, en voor en tegenstanders liepen luid kakelend rond.
Welke partij is dat, en waar heeft die partij ALLE buitenlanders gediscrimineerd?quote:Op zaterdag 28 februari 2004 21:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Het probleem is dat er een partij in de regering zit die ALLE buitenlanders discrimineert, niet alleen het zogenaamde 'onkruid'.
Plannen om iedere buitenlander pas misschien recht te geven op sociale voorzieningen als hij/zij hier minstens 10 jaar heeft gewerkt.quote:Op zondag 29 februari 2004 18:02 schreef Dora_van_Crizadak het volgende:
[..]
Welke partij is dat, en waar heeft die partij ALLE buitenlanders gediscrimineerd?
Daar heb je vooralsnog geen antwoord op gegeven.
Iedere buitenlander. Dan worden ze dus niet gediscrimineerd. Geld immers voor hun allemaal.quote:Op maandag 1 maart 2004 13:32 schreef thabit het volgende:
[..]
Plannen om iedere buitenlander pas misschien recht te geven op sociale voorzieningen als hij/zij hier minstens 10 jaar heeft gewerkt.
Natuurlijk kun je dit discriminatie noemen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen mensen die hier langer en mensen die hier minder lang dan 10 jaar wonen, op basis hiervan worden (bepaalde) sociale voorzieningen mensen uit de tweede categorie ontzegd. Wanneer je je op het standpunt stelt dat dit criterium (>10 jaar in NL) niet rechtvaardig is, is er dus wel degelijk sprake van discriminatie.quote:Op maandag 1 maart 2004 13:36 schreef ExTec het volgende:
[..]
Iedere buitenlander. Dan worden ze dus niet gediscrimineerd. Geld immers voor hun allemaal.
Tenzij je een denkbeeld aanhangt wat dicteert dat iedereen die voet op NL bodem zet 'recht' heeft op precies dezelfde faciliteiten. Da's een nogal onhaalbaar denkbeeld.
De Staat Der Nederlanden maakt onderscheid tussen ingezetenen, en niet ingezetenen.
Dat niet ingezetenen niet dezelfde rechten hebben als ingezetenen, is vanzelfsprekend.
Discriminatie in de zin dat er onderscheid gemaakt wordt, dat is natuurlijk duidelijk. Waar je over kunt twisten is de rechtvaardigheid van het maken van onderscheid op basis van een dergelijk criterium, wat een belangrijk aspect van de meer gangbare definitie van discriminatie is, of wat hier iig veelal mee bedoeld wordt.quote:Op maandag 1 maart 2004 13:52 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Letterlijk genomen is het natuurlijk discriminatie, maar tegenwoordig kraait daar geen haan meer naar.
De wet bepaald nu eenmaal wie NL'er is en wie niet.quote:Wanneer je je op het standpunt stelt dat dit criterium (>10 jaar in NL) niet rechtvaardig is, is er dus wel degelijk sprake van discriminatie.
Wat er mee wordt bedoelt, ofwel de intentie, lijkt me duidelijk in dit geval.quote:Op maandag 1 maart 2004 13:58 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Discriminatie in de zin dat er onderscheid gemaakt wordt, dat is natuurlijk duidelijk. Waar je over kunt twisten is de rechtvaardigheid van het maken van onderscheid op basis van een dergelijk criterium, wat een belangrijk aspect van de meer gangbare definitie van discriminatie is, of wat hier iig veelal mee bedoeld wordt.
Dit doet allemaal niets af aan het argument (en is niet helemaal juist). Je hoeft ze niet af te zetten tegenover inheemse NL-ers, zoals jij het zo mooi stelt, om aan te tonen dat het discriminatie is, want het onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die meer of minder dan 10 jaar in Nederland verblijven. Of deze mensen de Nederlandse nationaliteit bezitten of een andere verblijfsstatus hebben, doet niet ter zake.quote:Op maandag 1 maart 2004 14:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
De wet bepaald nu eenmaal wie NL'er is en wie niet.
Het staat de NL overheid vrij om voorwaarden te stellen aan het pre-stadium (verblijsvergunning).
Discriminatie is voor de rest als je anders behandeld wordt in gelijke omstandigheden.
De overheid definieerd duidelijk catagorien; de gelijke omstandigheden.
Staatsvorming an sich is gebaseerd op macht, en ook de ene groep anders behandelen dan de ander is daar een onderdeel van.
Dus als je stelt dat ze gediscrimineerd worden, heb je het over dat andere groepen, met gelijke omstandigheden anders behandeld wordt.
En als je ze tegenover bv de inheemse NL'ers zet, worden ze idd gediscrimineerd. Maar dan ga je voorbij aan het feit dat de omstandigheden niet hetzelfde zijn.
Aha, dus dat bedoelen de liberalen met vrijheid?quote:Op maandag 1 maart 2004 14:03 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het staat de NL overheid vrij om voorwaarden te stellen aan het pre-stadium (verblijsvergunning).
Liberalen streven net als mensen met een andere ideologie naar een bepaalde maatschappij. Het is dus een doel in de toekomst en dat betekent niet dat je blindelings je idealen moet gaan forceren als deze in het heden nog niet in die mate toepasbaar zijn. Soms moet je nou eenmaal pragmatisch te werk gaan.quote:Op maandag 1 maart 2004 14:50 schreef thabit het volgende:
[..]
Aha, dus dat bedoelen de liberalen met vrijheid?
Dat denk ik wel. Ik denk namelijk niet dat het mogelijk is om dit soort regels op te leggen aan mensen die een NL paspoort hebben.quote:Of deze mensen de Nederlandse nationaliteit bezitten of een andere verblijfsstatus hebben, doet niet ter zake.
quote:Je hoeft ze niet af te zetten tegenover inheemse NL-ers, zoals jij het zo mooi stelt, om aan te tonen dat het discriminatie is, want het onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die meer of minder dan 10 jaar in Nederland verblijven.
Rechtvaardig is een relatief begrip.quote:Het gaat om het willekeurige criterium van 10 jaar. De vraag hierbij is of dit criterium rechtvaardig is of niet, en waarom dit al dan niet rechtvaardig is.
En in hoeverre valt een anti-buitenlandersbeleid te interpreteren als een voorbereiding op de ideale liberale maatschappij?quote:Op maandag 1 maart 2004 14:53 schreef Sickie het volgende:
[..]
Liberalen streven net als mensen met een andere ideologie naar een bepaalde maatschappij. Het is dus een doel in de toekomst en dat betekent niet dat je blindelings je idealen moet gaan forceren als deze in het heden nog niet in die mate toepasbaar zijn. Soms moet je nou eenmaal pragmatisch te werk gaan.
Mjah,quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:18 schreef thabit het volgende:
Laat ik het nog een keer duidelijk proberen te maken. Als je onderscheid maakt tussen een Nederlander (dus met Nederlands paspoort), en een niet-Nederlander (dus zonder Nederlands paspoort) die beiden voor de rest op alle gebieden gelijk zijn, wordt er dus onderscheid gemaakt tussen deze personen op basis van het al dan niet bezitten van een Nederlands paspoort. De vraag is dan dus; Is het rechtvaardig onderscheid te maken tussen deze personen op basis van het bovenstaande? Is het antwoord ja, dan wordt er slechts onderscheid gemaakt op basis van een geldig criterium. Is het antwoord nee, dan is er sprake van discriminatie.quote:Op maandag 1 maart 2004 14:55 schreef ExTec het volgende:
Dat denk ik wel. Ik denk namelijk niet dat het mogelijk is om dit soort regels op te leggen aan mensen die een NL paspoort hebben.
Het is geen antibuitenlanderbeleid. Ik zie trouwens al dat jij degene bent die deze topic gestart heeft. Gezien de volslagen onzin die je in de eerste post uitkraamde snap ik waar die rare gedachtenkronkels vandaan komen en bespaar ik mezelf de verder moeite. Groeten.quote:Op maandag 1 maart 2004 14:58 schreef thabit het volgende:
[..]
En in hoeverre valt een anti-buitenlandersbeleid te interpreteren als een voorbereiding op de ideale liberale maatschappij?
quote:Op donderdag 26 februari 2004 13:20 schreef Mutant01 het volgende:
Daarom denk ik trouwens ook dat dit probleem slechts een kwestie van tijd is, de 1e generatie is aan het afsterven of gaat terug naar land van herkomst. De 2e generatie is behoorlijk vernederlandst, de 3e generatie is imo helemaal vernederlandst.
Dus je geeft toe dat het merendeel crimineel en aggressief is?quote:Op donderdag 26 februari 2004 12:22 schreef Mutant01 het volgende:
Tot nu toe heb ik er alleen last van op fora hoor. (ik doel op de anti-buitenlanders stemming) De mensen die het hardst schreeuwen dat buitenlanders eruit moeten, lopen met een boogje om hen heen. Broekpoeperts zijn het.
om stront loop ik altijd met een boogjequote:Op donderdag 26 februari 2004 12:22 schreef Mutant01 het volgende:
Of juist verrechtstquote:Op maandag 1 maart 2004 23:10 schreef Karzeuler het volgende:
Als men de CD en CP86 destijds wat serieuzer had genomen en als signaal had gezien, was men nu denk ik wat minder rechts geweest.
Tijd nuttig besteed, want aan je reactie te zien raakt hij/zij de gevoelige snaar perfect.quote:Op maandag 1 maart 2004 23:39 schreef Monidique het volgende:
[..]
Goh, zeker een werkloze die tijd heeft om zulke hersenloze krabbeltjes te maken?
Een structureel probleem wat compleet 'links' Nederland de afgelopen 20 jaar heeft lopen ontkennen. Ze hebben juist de taboe sfeer omtrent dit onderwerp doen toenemen, immers zijn dat hun (PvdA, o.a.) kiezers (asielzoekers, werklozen uit lagere sociale klassen) en daar mag natuurlijk niemand aankomen.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 02:10 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Of juist verrechtst
Misschien moet je het zien van criminele probleemjongeren en de problemen met integratie ook niet perse als RECHTS zien, maar als het onderkennen van een structureel probleem. Klaar om aangepakt te worden, door zowel links als rechts
Maar nu is de strijd totaal verpolariseerd en moet je je op basis van een standpunt meteen ultrarechts noemen en alles overnemen wat rechts predikt, hetzij alles per definitie verwerpen en voor alles staan wat zgn. links is. Spijtig.
Daar heb je wel gelijk in denk ik. Hoewel CP86 natuurlijk wel een echte nazi-partij was, maar de CD was dat zeker niet. Janmaat is schandelijk behandeld, tot een bomaanslag waar geen REET tegen gedaan werd aan toe.quote:Op maandag 1 maart 2004 23:10 schreef Karzeuler het volgende:
dat sinds de opkomst van Fortuyn opeens jan en alleman rechtse kreten durft te slaken is denk ik een soort onbetaalde rekening die de linkse politiek nog had liggen en te danken had aan wijlen Jan Maat. Destijds moest Jan Maat zo nodig genegeert worden, want de linkse regering vond hem niet deugen. Ik was het toen ook niet eens met 'm, maar negeren vond ik erg kinderachtig. Die man vertegenwoordigde ook een deel van het volk, en ookal ben je het er niet mee eens, toch moet je het serieus nemen.
Geen wonder dat je dit nu krijgt, dat men nu opeens moet inzien dat er Marokaanse probleemjongeren zijn en dat er wrijvingen en conflicten ontstaan vanwege cultuurverschillen.
Als men de CD en CP86 destijds wat serieuzer had genomen en als signaal had gezien, was men nu denk ik wat minder rechts geweest.
Ik vind dat iedereen recht van spreken heeft, ookal is het een skinhead of een radikaal linkse kraker.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 02:10 schreef kamagurka het volgende:
[..]
Of juist verrechtst
Misschien moet je het zien van criminele probleemjongeren en de problemen met integratie ook niet perse als RECHTS zien, maar als het onderkennen van een structureel probleem. Klaar om aangepakt te worden, door zowel links als rechts
Maar nu is de strijd totaal verpolariseerd en moet je je op basis van een standpunt meteen ultrarechts noemen en alles overnemen wat rechts predikt, hetzij alles per definitie verwerpen en voor alles staan wat zgn. links is. Spijtig.
Dat is inderdaad wel zo. Om dit te bevestiggen:quote:Op dinsdag 2 maart 2004 07:08 schreef Robert_Jensen het volgende:
[..]
Daar heb je wel gelijk in denk ik. Hoewel CP86 natuurlijk wel een echte nazi-partij was, maar de CD was dat zeker niet. Janmaat is schandelijk behandeld, tot een bomaanslag waar geen REET tegen gedaan werd aan toe.
Zo groot was die achterban van de heer Maat niet dus je statement rammelt aan alle kanten.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 07:30 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
Ik vind dat iedereen recht van spreken heeft, ookal is het een skinhead of een radikaal linkse kraker.
Als je Jan Maat destijds als een signaal zag, wil dat nog niet zeggen dat meteen de hele maatschappij daardoor zou verrechtsen. Denk namelijk juist van niet.
Zoals het nu gegaan is, heeft een bepaalde laag van de bevolking een opgekropt gevoel van ontevredenheid gehad, omdat hun spreekbuis, Jan Maat, steeds de mond werdt gesnoerd. Ik denk dat die mensen juist op Pim Fortyun hebben gestemt, die eerst werdt weggedemoniseerd door links en vervolgens werdt neergeknalt door links... Oeps, dat mag ik niet zeggen .![]()
Daarvan ken ik er nog wel een paar op dit forum.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 07:48 schreef Karzeuler het volgende:
[..]
....
Dat zijn inderdaad rascisten, ookal zeggen ze in eerste instantie van niet. Maar hoe beter je ze leert kennen...
....
Hij raakt bij mij de snaar even perfect als een groep skinheads die hakenkruizen spuiten op joodse begraafplaatsen. Niet echt mijn definitie van 'tijd nuttig besteden'.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 02:42 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Tijd nuttig besteed, want aan je reactie te zien raakt hij/zij de gevoelige snaar perfect.
De analogie ontgaat mij kompleetquote:Op dinsdag 2 maart 2004 13:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hij raakt bij mij de snaar even perfect als een groep skinheads die hakenkruizen spuiten op joodse begraafplaatsen. Niet echt mijn definitie van 'tijd nuttig besteden'.
Op het hoogtepunt 220.000 man. Best wel wat dus.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 09:26 schreef Sickie het volgende:
[..]
Zo groot was die achterban van de heer Maat niet dus je statement rammelt aan alle kanten.
De heer Janmaat dus. Hans Janmaat.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 09:26 schreef Sickie het volgende:
[..]
Zo groot was die achterban van de heer Maat niet dus je statement rammelt aan alle kanten.
Ja idd, openbare vernieling en het tekenen van een spotprent is praktisch het zelfde....quote:Op dinsdag 2 maart 2004 13:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hij raakt bij mij de snaar even perfect als een groep skinheads die hakenkruizen spuiten op joodse begraafplaatsen. Niet echt mijn definitie van 'tijd nuttig besteden'.
Mwah, dat vind ik niet, maar goed, ieder z'n mening.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 17:05 schreef Davitamon het volgende:
[..]
Ja idd, openbare vernieling en het tekenen van een spotprent is praktisch het zelfde....
Je snaar vindt van welquote:Op dinsdag 2 maart 2004 17:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
Mwah, dat vind ik niet, maar goed, ieder z'n mening.
Maak er voor de volledigheid dan even drs. Hans Janmaat, afgestudeerd politicoloog, van. Sommige mensen schijnen waarde te hechten aan enkele letters voor een naam. Onlangs was ik in een SP-draad nog getuige van dat deze letters als 'argument' voor kritisch vermogen werden gebruikt.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 16:28 schreef Jimmy het volgende:
[..]
De heer Janmaat dus. Hans Janmaat.
quote:Op donderdag 4 maart 2004 02:21 schreef sjun het volgende:
Maak er voor de volledigheid dan even drs. Hans Janmaat, afgestudeerd politicoloog, van. Sommige mensen schijnen waarde te hechten aan enkele letters voor een naam. Onlangs was ik in een SP-draad nog getuige van dat deze letters als 'argument' voor kritisch vermogen werden gebruikt.
quote:Op donderdag 4 maart 2004 11:02 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
[afbeelding]![]()
Als we dan toch per se op deze toer bezig moeten zijn: laten we dat drs. dan maar meteen vervangen door ir., want van het gemiddelde 'kritisch vermogen' (wat dat dan ook precies mag zijn) van de drs. ben ik in het algemeen niet erg onder de indruk. Laat staan van het 'analytisch vermogen'!
Dat klopt, je hebt het niet mis. Mijn opmerking was in het algemeen bedoeld.quote:Op donderdag 4 maart 2004 11:08 schreef sjun het volgende:
Ik had echter begrepen dat de man niet was afgestudeerd als Ingenieur maar kan dat mis hebben...
Ik ken wat ir's die weer problemen hebben met de intermenselijke omgang, ze blijven vooral steken in de eigen kijk op zaken en lijken minder moeite te hebben met het oreren dan met het luisteren. Zo blijft het moeilijk om ideaaltypen aan behaalde titels te verbinden.quote:Op donderdag 4 maart 2004 11:22 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat klopt, je hebt het niet mis. Mijn opmerking was in het algemeen bedoeld.
Hans Janmaat was ook gewoon een domme rukker, hij was immers geen ir, maar slechts drs.
Professoren zijn ook niet de meest kritische luisteraars echter, ook deze oreren liever bij het leven.quote:Op donderdag 4 maart 2004 11:50 schreef sjun het volgende:
[..]
Ik ken wat ir's die weer problemen hebben met de intermenselijke omgang, ze blijven vooral steken in de eigen kijk op zaken en lijken minder moeite te hebben met het oreren dan met het luisteren. Zo blijft het moeilijk om ideaaltypen aan behaalde titels te verbinden.
Oftewel: laten we dat principe van een verband tussen de titel en andere vermeende kwaliteiten maar gewoon helemaal loslaten en mensen weer individueel gaan beoordelen op hun daden? Lijkt me veel beterquote:Op donderdag 4 maart 2004 11:50 schreef sjun het volgende:
Ik ken wat ir's die weer problemen hebben met de intermenselijke omgang, ze blijven vooral steken in de eigen kijk op zaken en lijken minder moeite te hebben met het oreren dan met het luisteren. Zo blijft het moeilijk om ideaaltypen aan behaalde titels te verbinden.
Het blijkt maar weer eens dat Nederland vol zit met racisten.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 18:41 schreef pberends het volgende:
Zo Vlaams Blok 2e partij van Vlaanderen, dus NieuwRechts is de eerste partij van Nederland? Wat een achterlijk land is Nederland toch.
Voormalig CD-leden gaan toch een nieuwe partij oprichten? De DVD dacht ik.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 18:43 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Het blijkt maar weer eens dat Nederland vol zit met racisten.
ik denk dat de CD een even grote partij was geweest als Janmaat niet zo'n debiel was geweest
Wellicht was Janmaat minder obstinaat als hij normaal behandeld was geworden. Wellicht was er dan nooit een LPF geweest, wellicht was er dan al meer draagvlak voor migratie in de samenleving geweest vanwege vroegtijdiger afnemende instroom, wellicht waren er dan al geen kinderen meer onaanspreekbaar op scholen afgeleverd, wellicht had de dubbele nationaliteit dan nooit bestaan, wellicht waren migranten dan zonder uitzondering voorbeeldige burgers geweest en leefden diverse kinderen dan niet tussen twee culturen. Wellicht had Gumus dan in Nederland een naai-atelier gehad of was de man nooit uit Turkije vertrokken geweest in de hoop iher wat op te bouwen. Wellicht was velen valse hoop bespaard gebleven. Wellicht was de CD dan reeds ingekapseld geweest in de gevestigde politiek of nooit gebruikt voor proteststemmen. Wellicht...quote:Op vrijdag 5 maart 2004 18:43 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Het blijkt maar weer eens dat Nederland vol zit met racisten.
ik denk dat de CD een even grote partij was geweest als Janmaat niet zo'n debiel was geweest
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |