Zou toch verdomd mooi zijn als ie nog een jaar zou blijven. Of nu drie jaar weggaan en dan weer terugkomen.quote:Kruispunt van een carrière
Amsterdam, 25 jan 2008
John Heitinga is bezig aan zijn zevende seizoen in de A-selectie van Ajax. Of de 24-jarige Alphenaar daar deze zomer meteen een achtste jaar aan vastplakt is nu nog niet zeker. Een verhaal over een voetballer op het kruispunt van zijn carrière.
Het is twee dagen na de met 6-1 gewonnen thuiswedstrijd tegen AZ. Wat betreft speelminuten in officiële wedstrijden heeft John Heitinga op dit moment nog een score van honderd procent. Als enige Ajacied speelde hij alles: 1620 minuten Eredivisie, 180 minuten voorronde Champions League, 210 minuten UEFA Cup, 210 minuten KNVB Beker en 90 minuten Johan Cruijff Schaal. ,,Maar daar komt zondag in ieder geval verandering in,’’ zegt hij vooruitblikkend op de competitiewedstrijd tegen NEC. ,,Dan ben ik er niet bij vanwege een schorsing.’’
Alles spelen, nooit gewisseld worden, niet geblesseerd zijn: het zegt wat over hoe Heitinga zich voelt. Hij zit lekker in zijn vel, is topfit, barst van het vertrouwen. Het is een positieve vicieuze cirkel waar hij zich in bevindt. ,,Hoe meer je speelt, hoe lekkerder je je voelt,’’ zegt hij. ,,Maar het belangrijkste is dat je fysiek in orde bent. Daar begint alles toch mee.’’ Toen hij een paar seizoenen geleden ineens een mindere periode beleefde, was dat niet het geval. ,,Ik had toen beter op mezelf moeten passen,’’ weet hij nu. ,,Ik was licht geblesseerd, maar speelde toch. Daar ging ik zeker niet beter van spelen. Maar ik til niet zo zwaar aan die tijd hoor. Het is heel normaal als je als jonge speler een keer een terugval beleeft.’’
Die mindere periode ligt ver achter hem. Afgelopen seizoen was hij weer één van de vaste waarden in Ajax 1. Hij speelde 32 van de 34 competitiewedstrijden en sprak zelf van het beste jaar uit zijn carrière. De lijn die de 31-voudige international vorig seizoen heeft ingezet, trekt hij nu door. Hij wordt steeds stabieler, groeit dankzij zijn ervaring steeds meer uit tot de leider op het veld. De prestaties van de Alphenaar blijven niet onopgemerkt in het buitenland. Hij staat serieus in de belangstelling van diverse clubs, waaronder Atlético Madrid. Heitinga laat die belangstelling voorlopig aan zich voorbijgaan. ,,Ik beslis voordat het EK begint over mijn toekomst,’’ zegt hij. ,,Nu ben ik er nog niet uit. Misschien vertrek ik, maar het kan ook zijn dat ik bij Ajax blijf. Ik loop hier al sinds mijn zevende jaar rond, heb ontzettend veel meegemaakt. Mijn hart is rood-wit en ik voetbal hier ook nog altijd met heel veel plezier.’’
Toen Heitinga enige tijd geleden te gast was bij AT5-programma FC Godenzonen vroeg Peter R. de Vries hem of hij de ‘Mister Ajax-fakkel’ zou willen overnemen van Sjaak Swart. Kortom: of hij Swarts’ record van 463 competitiewedstrijden zou willen overtreffen. ,,Dat soort vergelijkingen raken me wel,’’ geeft Heitinga toe. ,,Ik heb er met Sjaak ook wel eens om gelachen. Zei ik: ‘Ik ga meer wedstrijden spelen voor Ajax dan jij’. En hij heeft me ook wel eens verteld dat hij me het wel zou gunnen. Maar ik heb altijd de ambitie gehad om ooit een keer in het buitenland te voetballen. En een échte “Mister Ajax” speelt alleen bij Ajax, dus wat dat betreft zal ik Sjaak niet overtreffen.’’
De beslissing valt dus in de zomer. Eerder verlaat hij de club niet. ,,Ik concentreer me nu nog gewoon helemaal op Ajax. Er kunnen hier dit seizoen nog mooie dingen gebeuren. We hebben een ijzersterk elftal en doen nog volop mee voor het landskampioenschap. De titel is zó belangrijk. Ik heb het gelukkig al twee keer mee mogen maken. Een kampioenschap is prachtig en je plaatst je natuurlijk meteen voor de Champions League.’’
Ajax leek in december even het spoor helemaal bijster. De ploeg won alleen uit bij Willem II. Duels met NAC en Excelsior gingen verloren en tegen FC Twente en VVV-Venlo werd gelijkgespeeld. ,,Dat is een maand om heel snel te vergeten,’’ zegt Heitinga. ,,Natuurlijk hadden we te maken met geblesseerde spelers, maar dat mag geen excuus zijn. Van Excelsior mogen we nooit verliezen, tegen VVV mogen we nooit punten verspelen. Het is moeilijk te verklaren hoe dat komt. Het gebeurt gewoon. Niet leuk, want ik kan totaal niet tegen mijn verlies. Gelukkig is de schade beperkt gebleven.’’
Omdat directe concurrenten Feyenoord en PSV ook punten morsten, bedroeg de achterstand van Ajax op de Rotterdammers en Eindhovenaren in de winterstop slechts drie punten. Ajax bereidde zich in Dubai voor op de tweede seizoenshelft. Daar maakten de Amsterdammers in oefenwedstrijden tegen Internazionale en VfB Stuttgart een sterke indruk. Natuurlijk ook dankzij de terugkeer van Kenneth Perez, Edgar Davids en Leonardo. ,,Het is belangrijk dat die jongens terug zijn. Ze hebben veel ervaring en brengen ook extra kwaliteit. Neem Leonardo bijvoorbeeld. Toen hij er zondag tegen AZ inkwam, ontstond er meteen dreiging. Hij liet de verdediging van AZ meteen naar achteren lopen.’’
De hervatting van de competitie verliep vervolgens uitstekend met een klinkende 6-1-zege op AZ. Ajax steeg meteen van plaats drie naar plaats twee op de ranglijst. ,,Een uitstekende teamprestatie,’’ zegt Heitinga. ,,Hopelijk kunnen we dit vasthouden. De komende weken zijn gewoon ontzettend belangrijk voor ons.’’ Ajax speelt 30 januari thuis tegen PSV, vier dagen later komt Feyenoord naar de ArenA. ,,Er hoeft nog niets beslist te zijn, maar na de wedstrijd tegen Feyenoord weten we waar we staan.’’
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 11:14 schreef koningdavid het volgende:
Sjonnie is een baas, klaar.
quote:Op zaterdag 26 januari 2008 17:09 schreef Pizzakoppo het volgende:
Een echte held, een echte Ajacied en een topvoetballer!!!!
En opnieuw wordt bewezen dat ik niets van voetbal snap. Als een zak hooi staat ie weer te verdedigen tegen PSV. Helaas.quote:Op zaterdag 26 januari 2008 10:54 schreef manny het volgende:
Dit seizoen speelt ie ook echt goed. Ik had nogal eens wat commentaar op zijn pure verdedigende kwaliteit (net te laat, verkeerd staan, kopduels verliezen) maar daarin is ie echt vooruit gegaan.
Volgens mij moet je het inderdaad maar bij het koken houden.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 00:56 schreef manny het volgende:
[..]
En opnieuw wordt bewezen dat ik niets van voetbal snap. Als een zak hooi staat ie weer te verdedigen tegen PSV. Helaas.
ga die 0-1 nog maar es kijken dan.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 01:05 schreef Cyberia18 het volgende:
[..]
Volgens mij moet je het inderdaad maar bij het koken houden.
Mijn god...
Als je hem iets wil verwijten mag je dat misschien bij de 2-0 doen, al was het Perez die Bakkal zo makkelijk weg liet glippen. Bij de 1-0 dus echt niet. Ik denk dat je daar eerder het middenveld en eventueel Steek die niet echt voluit leek te gaan op aanspreken.quote:
Was wel een belangrijke wedstrijd en daarin speelde hij in mijn ogen (helaas) niet goed. Maar goed, laten we hopen dat ie weer doorgaat met het spel dat hij voor PSV liet zien. En als hij zondag Makaaij van het scoren houdt (en liefst een paar weekjes aan de kant zet) dan is het weer okay.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 01:13 schreef Cyberia18 het volgende:
[..]
Als je hem iets wil verwijten mag je dat misschien bij de 2-0 doen, al was het Perez die Bakkal zo makkelijk weg liet glippen. Bij de 1-0 dus echt niet. Ik denk dat je daar eerder het middenveld en eventueel Steek die niet echt voluit leek te gaan op aanspreken.
Heitinga was samen met Vermaelen de beste speler aan Ajax kant. Hij heeft vaak moeten assisteren en deed dat voortreffelijk. Klapte iedere keer volop Lazovic. Trouwens je vond hem al erg goed spelen en nou doet zijn mindere optreden in jouw ogen af van al zijn andere wedstrijden? Wat een lulkoek zeg. Heitinga scoort iedere week een ruime voldoende.
Juist vet man dat juichen, zou iedere speler moeten doen.quote:Op zondag 3 februari 2008 13:24 schreef Zwansen het volgende:
Maar dat juichen. Directe afstammeling van een Neanderthaler.
Elke goede verdediger is toch een Neanderthalerquote:Op zondag 3 februari 2008 13:24 schreef Zwansen het volgende:
Maar dat juichen. Directe afstammeling van een Neanderthaler.
Ik kom maar op mijn woorden terug.quote:Op zaterdag 2 februari 2008 00:56 schreef manny het volgende:
[..]
En opnieuw wordt bewezen dat ik niets van voetbal snap. Als een zak hooi staat ie weer te verdedigen tegen PSV. Helaas.
Misschien was hij zelf ook niet tevreden over woensdag ?quote:Op zondag 3 februari 2008 18:28 schreef Cyberia18 het volgende:
[..]
Ik kom maar op mijn woorden terug.
Ik moet je gelijk gevenBah wat speelde ie kut vandaag zeg
Ik krijg er maar niet genoeg vanquote:Op zondag 3 februari 2008 22:13 schreef Jasza het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hij speelt het hele jaar al geweldig dat hij tegen PSV wat minder was doet niks af aan z'n geweldige vorm.quote:Op maandag 4 februari 2008 10:11 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik vind z'n constantheid nog niet groot genoeg eigenlijk. Gisteren was hij uitstekend, maar tegen PSV viel het tegen. Met name bij de keuzes die hij af en toe maakte. Maar dat heeft er ook mee te maken dat hij beter voor dan in de verdediging kan spelen denk ik.
Stekelenburg?quote:Op maandag 4 februari 2008 03:31 schreef Da_Sandman het volgende:
Een echte Ajacied. Zo eentje hebben we er lang niet gehad. Hij begreep vandaag ook als enige misschien wel (Vertonghen, KJH ook?) wat een Klassieker inhoudt...
Hij assisteerde Vermaelen anders toch iedere keer voortreffelijk die het moeilijk had met Lazovic. Klapte er volledig op zoals we dat van hem gewend zijnquote:Op maandag 4 februari 2008 10:11 schreef -Vaduz- het volgende:
Ik vind z'n constantheid nog niet groot genoeg eigenlijk. Gisteren was hij uitstekend, maar tegen PSV viel het tegen. Met name bij de keuzes die hij af en toe maakte. Maar dat heeft er ook mee te maken dat hij beter voor dan in de verdediging kan spelen denk ik.
quote:Op dinsdag 5 februari 2008 03:08 schreef ericajax het volgende:
He's a fucking HERO![]()
OHOHOHOHO SJOONNNNIEEEEEEE
quote:Oh Johnny
Oh Johnny, zing een liedje voor mij alleen;
Oh Johnny; want voor mij ben je nummer één!
Zing een lied, met een lach en een traan;
In je stem klinkt de hele Jordaan.
Oh oh oh Johnny, zing een liedje voor mij alleen;
Oh Johnny, want voor mij ben je nummer éen!
Zing een lied, met een lach en een traan;
In je stem, klinkt de hele Jordaan
quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:13 schreef koningdavid het volgende:
Van mij mag hij in de basis volgend seizoen bij ajax.
Wat is er mis met EK's en WK's? Keihard bier drinken in de kroeg op een doordeweekse dag is toch altijd goed, zeker met voetbal op een paar schermen.quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:22 schreef Jasza het volgende:
De enige reden dat ik het EK misschien ga kijken is dat hij meedoet.
Tsja dat wel maar om nou te zeggen dat ik sta te springen voor het NL elftal en iedereen verkleedquote:Op woensdag 6 februari 2008 23:32 schreef Bullebak het volgende:
[..]
Wat is er mis met EK's en WK's? Keihard bier drinken in de kroeg op een doordeweekse dag is toch altijd goed, zeker met voetbal op een paar schermen.
Dat was hij al een tijdjequote:Op woensdag 6 februari 2008 23:45 schreef Cyberia18 het volgende:
SjonnieSpeelde vandaag een meer dan verdienstelijke partij (evenals alle andere spelers).
Hij mag van mij ook wel in de basis staan ja. In mijn ogen de beste centrale verdediger die we hebben.
Juistquote:Op woensdag 6 februari 2008 23:32 schreef Bullebak het volgende:
[..]
Wat is er mis met EK's en WK's? Keihard bier drinken in de kroeg op een doordeweekse dag is toch altijd goed, zeker met voetbal op een paar schermen.
Een aanvallende middenvelder goal. Geplaatst, goed de hoek gezocht perfect!quote:Op vrijdag 15 februari 2008 21:22 schreef BliksemSchigt het volgende:
+2.
Prachtige goals. De tweede schoot ie vooral erg beheerst in hoor
.
quote:‘Ik ga mijn hart volgen’
Door MAARTEN WIJFFELS
AMSTERDAM - John Heitinga schreef vorige week een brief van twee A4’tjes aan Ajax-supporter Elwin Schmid. Die is op internet een actie gestart om de verdediger voor Ajax te behouden. Bij het trainingsveld kreeg Heitinga al een eerste stapel e-mails in handen gedrukt van fans die hem net als Schmid smeken te blijven.
,,Het doet me wat, al die reacties,’’ zegt Heitinga. ,,Je moet zeker zelf eens op de website van die jongen kijken. Er komt geen einde aan de stroom van berichten. En als ik van het trainingsveld naar de kleedkamer loop, roepen mensen ‘Raul’ en ‘Casillas’ naar me. Net als die twee bij Real Madrid hebben gedaan, zou ik bij Ajax een contract voor het leven moeten tekenen.’’
Gaan of blijven, het is de ingrijpende beslissing waar Heitinga voor staat na liefst 17 jaar Ajax. Hij begon ooit in de E2, nadat hij voor zijn verjaardag een training bij Ajax cadeau had gekregen. Samen met Wesley Sneijder doorliep hij alle jeugdelftallen en maakte hij als speler van het eerste elftal de voorlopig laatste landstitel in 2004 mee.
Voor Heitinga op tafel ligt een herinnering aan dat kampioenschap. Het is een poster uit deze krant van 8 mei 2004. Samen met Sneijder, Rafael van der Vaart en Nigel de Jong bootst hij de beroemde foto van Paul Huf na. Die fotograaf vereeuwigde in 1967 de Ajax-blikvangers Cruijff, Swart, Keizer en Nuninga in één vloeiend, bijna abstract beeld.
Dat Heitinga van de vier musketiers nog als laatste over is gebleven bij Ajax, verbaast hem zelf niet. ,,Ik heb natuurlijk een andere route gevolgd dan Wesley, Rafael en Nigel. Er zijn weinig spelers die op hun 24ste al twee zware knieblessures hebben moeten overwinnen. Het revalideren heeft me zo twee jaar in mijn ontwikkeling gekost.
,,Maar los daarvan denk dat ik sowieso de tijd nodig heb gehad om het niveau te halen dat ik dit seizoen haal. Een constant niveau. Toen ik vorig jaar mijn contract liet openbreken en verlengen, was dat omdat ik voelde dat ik nog niet toe was aan een andere omgeving dan Ajax.’’
Hij is bezig aan het beste seizoen sinds zijn eredivisiedebuut in 2001. Voetbalmensen die hem goed kennen, vinden zijn groei zelfs spectaculair. Zaakwaarnemer Sören Lerby wijst op het feit dat Heitinga niet meer te pas en te onpas op de grond ligt voor een sliding. ,,John weet nu welke duels je per se moet winnen en welke je even kunt laten lopen,’’ omschrijft Lerby. ,,Domme slidings bij de middenlijn die ‘geel’ opleveren; hij maakt ze bijna niet meer en dat heet nou ervaring.’’ Danny Blind, zijn trainer in de Ajax-jeugd en later bij het eerste, zegt: ,,Ik zie hem weer de dingen doen die hij in de jeugd consequent deed. Het inschuiven en voor zijn verdediging komen. En hij slaagt er steeds beter in zijn eigen valkuil te omzeilen. Zijn felheid en passie zijn nu wapens. Ze werken niet meer tegen hem. Hij oogt in balans.’’
,,Ik heb gaandeweg geleerd wat ik wel en niet kan,’’ zegt Heitinga zelf over zijn ontwikkeling. Hij trok eerder dit seizoen al de aandacht van Atlético Madrid. ,,Die ervaring zit hem in het vermijden van domme kaarten, maar bijvoorbeeld ook in het besef dat ik niet de beslissende pass hoef te geven. Daar zijn andere spelers voor. Als ik mijn man uitschakel en de opbouw kan verzorgen, is mijn wedstrijd geslaagd.
,,Ik dribbel niet meer op volle toeren het middenveld in, maar kies mijn momenten om op het middenveld aanspeelbaar te zijn. Het is leuk hoor, dat ik na de winterstop al zes keer heb gescoord bij Ajax en Oranje. Maar andere dingen bepalen of ik goed heb gespeeld of niet.’’
Ook buiten het veld is de Alphenaar bewuster bezig. Met dank aan Jaap Stam. ,,Die heeft me geleerd dat je lichaam je gereedschap is. Jaap was bij Ajax vaak in de gym te vinden. Daar beulde hij zichzelf af. Ik ben met hem mee gaan doen. Niet om het lijf van een bodybuilder te krijgen, maar ik wilde wel meer spiermassa ontwikkelen. Steviger op mijn benen staan. Dat is gelukt.’’
Zeven jaar na zijn entree in Ajax 1 is Heitinga goed voor een opvallende statistiek. Hij is de enige eredivisiespeler die al zo lang onafgebroken bij dezelfde topclub speelt. Bij PSV werd de Ghanees Eric Addo (negen seizoenen) tussentijds uitgeleend aan Roda JC. En als het Legioen de langst dienende Feyenoorder wil toezingen, komt het nu bij André Bahia (bijna 3,5 jaar A-selectie) uit.
Heitinga werkte bij Ajax al met vijf verschillende hoofdtrainers. De lijn loopt van Co Adriaanse via Ronald Koeman, Danny Blind en Henk ten Cate tot aan Adrie Koster. Wie de beste trainer voor zijn ontwikkeling is geweest, vindt hij moeilijk te bepalen. Hij heeft wel het gevoel dat hij sommige oud-trainers nu meer zou kunnen geven dan destijds. En andersom.
,,Dat denk ik zeker in het geval van Blind. Die heeft mij vanuit de A1 naar het eerste gebracht. Maar juist onder hem beleefde ik daar later mijn zwakste periode. Het was terecht dat Blind me uit de basis zette. Ik wilde wel, maar het kwam er niet uit. Dat deed ons allebei pijn. Later in dat seizoen is overigens wel de ommekeer ingezet. Vanaf het moment dat ik weer fit was na een nierkneuzing tegen Inter, is het definitief bergopwaarts gegaan.
,,En Ronald Koeman zou ik nu veel meer vragen stellen over zijn ervaringen in het buitenland. De Spaanse competitie trekt me, ook door de verhalen van Wesley. Het klinkt fantastisch zoals hij vertelt over Real Madrid. Koeman weet als geen ander hoe het er als verdediger aan toe gaat in de Europese top. Toen hij Ajax trainde, was ik pas 20. Ik had daar toen nog niet veel oog voor.’’
In het rijtje trainers zou Marco van Basten de nummer zes kunnen worden. Is Heitinga, die Ajax deze zomer voor een gelimiteerde transfersom kan verlaten, gevoelig voor diens komst? ,,Niet in de zin dat het mijn beslissing zal beïnvloeden. Ik heb inmiddels zo veel trainers zien komen en gaan. Daar laat ik me in mijn keuze niet meer door leiden. Ik heb ook geen eisen gesteld aan het Ajax-bestuur.
,,Ajax is een automatisme. Ik sta ’s morgens op en ga weer een dag naar de club. Zo gaat het eigenlijk al mijn hele leven. Ik train nog elke dag met veel plezier en heb met veel mensen een band opgebouwd. Dat weeg je weer wel mee, maar er zijn factoren die misschien zwaarder moeten wegen. Elke voetballer wil ontdekken waar zijn plafond ligt.
,,Ik verwacht binnen twee, drie weken duidelijkheid te kunnen geven. Ik ga mijn hart volgen en áls ik zou vertrekken, hoop ik dat iedereen het me wel gunt. Zo heb ik het ook verwoord in mijn brief aan die supporter.’’
quote:Leukste sporter: Johnny Heitinga, één van de weinige sporters die ik tot nu toe voor televisie heb geinterviewd. Een gewone, pure jongen in de bizarre, overdreven voetbalwereld.
Ik gun jou een transfer naar de eeuwige jachtvelden, maar dat zal ook wel niet.quote:Op dinsdag 11 maart 2008 00:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik gun hem een transfer naar PSV maar dat zal wel niet
Van de Heitinga van de laatste 2 jaar en die centraal in de verdediging staat nietquote:Op dinsdag 11 maart 2008 01:03 schreef Pritt het volgende:
Ik dacht dat je geen fan was van Heitinga.
[Dam-modus] Je ouders zullen vast trost op je zijn. [/Dam-modus]quote:Op dinsdag 11 maart 2008 01:05 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik gun jou een transfer naar de eeuwige jachtvelden, maar dat zal ook wel niet.
Vanuit hun eeuwige jachtvelden waarvandaan ze op mij toekijken?quote:Op dinsdag 11 maart 2008 01:08 schreef Pritt het volgende:
[Dam-modus] Je ouders zullen vast trost op je zijn. [/Dam-modus]
quote:John Heitinga naar Atletico
door Yoeri van den Busken en Mike Verweij
AMSTERDAM, dinsdag
Ajax raakt een steunpilaar kwijt. Na zeventien jaar trouwe dienst verhuist John Heitinga (24) naar panje. De verdediger zet zijn handtekening onder een vijfjarig contract bij Atletico Madrid zodra de clubs overeenstemming hebben bereikt. Dat is slechts een formaliteit, omdat Atletico bereid is de gelimiteerde transfersom in zijn tot 2011 lopende contract (tien miljoen euro) op tafel te leggen.
De international – koploper in het Voetballer van het Jaar-klassement – speelt al voor het zevende seizoen in de Amsterdamse hoofdmacht en heeft tot dusver 148 competitieduels en 16 treffers achter zijn naam.
Hij is blij dat zijn transfer op het papierwerk na rond is. „Nu wil ik in stijl afscheid nemen van Ajax: met voorronde Champions League.”
Het was te verwachten, maar het is dood en doodzondequote:’MAN VAN TIEN MILJOEN’ TEKENT VIJFJARIG CONTRACT IN MADRID
Heitinga kiest voor Atletico
door YOERI VAN DEN BUSKEN en MIKE VERWEIJ
MADRID, dinsdag
John Heitinga volgt het voorbeeld van zijn vriend Wesley Sneijder en zet zijn loopbaan in Spanje voort. De verdediger van Ajax tekent een vijfjarig contract bij Atletico Madrid. Beide clubs hoeven het slechts nog eens te worden over de betalingsvoorwaarden, want Atletico heeft al aangegeven de gelimiteerde transfersom van tien miljoen euro, die in het tot 2011 lopende contract van Heitinga bij Ajax is opgenomen, te betalen. „Ik sta te trillen van geluk”, aldus de 24-jarige international. „Dit is een prachtige volgende fase in mijn carrière.”
De in Alphen aan den Rijn geboren voetballer en oud-speler van ARC, die zich door een spoedcursus al verstaanbaar kan maken in het Spaans, verlaat de ArenA met pijn in het hart. „Ik zal Ajax ongelooflijk missen”, zegt hij als hij nadenkt over een toekomst zonder zijn club. „Ik ben hier op mijn zevende, in de E2, ingestroomd, nadat ik voor mijn verjaardag een Ajax-training cadeau had gekregen. Dit is mijn tweede huis. Ik hoop, en verwacht, écht dat iedereen me deze transfer gunt.”
Na samen met Sneijder de hele jeugdopleiding te hebben doorlopen, maakte Heitinga op 26 augustus 2001 als zeventienjarige zijn debuut voor Ajax 1, in de met 2-1 gewonnen wedstrijd bij Feyenoord. De hoogtepunten tot dusver waren de landstitels in 2002 en 2004. ,,Mijn doel was afscheid te nemen met nóg een landskampioenschap, maar dat is nu vrijwel onmogelijk. De fans hoeven zich geen zorgen te maken dat ik nu al met mijn gedachten in Madrid ben, want tot het einde van dit seizoen eet ik het gras op.”
De Ajacied in hart en nieren werd ondanks de herhaaldelijke belangstelling vanuit Spanje sterk aan het twijfelen gebracht door supporters en directie. „Als er op een website een actie wordt gestart om je voor de club te behouden, doet dat echt wel iets met je. En door twee keer een bod van Atletico (van zes miljoen euro, red.) af te slaan en ook FC Sevilla (eveneens zes miljoen) de deur te wijzen, heeft ook Martin van Geel aangegeven me niet te willen laten vertrekken. Sterker nog, hij heeft er maandenlang alles aan gedaan om me te behouden. Dat waardeer ik enorm. Ook door de komst van Marco van Basten heb ik me afgevraagd of ik mister Ajax wilde worden, maar ik denk dat het tijd is om letterlijk mijn grenzen te gaan verleggen. Daarbij heb ik wel met mezelf afgesproken dat ik – als Ajax dat ook wil – mijn loopbaan hier ga afsluiten.”
De keuze voor ’Los Colchoneros’ wekt misschien verbazing, omdat Real Madrid en zelfs het Chelsea van Henk ten Cate de verrichtingen van Heitinga op de voet volgden. ,,Maar ik geef er de voorkeur aan om stap voor stap omhoog te gaan. Ik denk dat het voor een speler van mijn leeftijd ongelooflijk belangrijk is om elke week te spelen. En als Atletico zich tot drie keer toe voor je meldt, geeft dat aan dat ze je écht graag willen hebben. Garanties heb je natuurlijk nooit, maar dan is de kans op een basisplaats een stuk groter. Mocht ik me goed ontwikkelen, dan komt de absolute top vanzelf wel aankloppen.”
Wie Atletico ’slechts’ als een middenmoter in Spanje ziet, heeft geen verstand van voetbal, vindt hij. „Het is een club met een geweldige historie, maar ook met een grenzeloze ambitie. Voor de mensen in Spanje is Atletico de traditionele nummer drie, achter Real Madrid en Barcelona. De club heeft een aantal mindere jaren achter de rug, maar draait nu goed. Door een aantal gerichte aankopen, waarvan ik er één ben, willen ze weer aanhaken bij Real en Barça.”
Ook de leefomstandigheden speelden een rol in zijn beslissing. „Ik ben een ’mooiweermens’, sta liever op met een zonnetje in mijn slaapkamer dan regengekletter op mijn raam en houd ervan om lekker buiten te eten. Van Wesley heb ik gehoord hoe mooi het leven in Madrid is. Ik kijk ernaar uit. Maar niet voordat ik met Ajax een ticket voor de voorronde van de Champions League heb bemachtigd. Dat ben ik aan iedereen binnen Ajax verplicht.”
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |