quote:bron: WebWereld
Een consument heeft geen recht op een thuiskopie. Een anti-kopieerbeveiliging op cd's is niet in strijd met de auteursrechtenwetgeving.Dat zei minister Piet Hein Donner (Justitie) woensdagmiddag in de Tweede Kamer bij de behandeling van de aanpassing van de Nederlandse auteursrechtenwet. "Er is geen sprake van een absoluut consumentrecht. Een privékopie hoeft niet mogelijk te zijn. Deze wet geeft de gebruiker niet het recht om te kopiëren."
Een verbod op een anti-kopieerbeveiligingen ziet Donner dan ook niet zitten. "Je kan iemand niet dwingen om iets wel of niet te verkopen", aldus de minister. Volgens Donner moeten cd-fabrikanten consumenten wel op de hoogte brengen van de aanwezigheid van een beveiliging. Vervolgens is het aan de consument of hij zo'n beveiligde cd of dvd wil kopen, meent de minister.
Het standpunt van Donner leidde tot protesten van de linkse oppositie. "Voor miljoenen consumenten betekenen de anti-kopieerbeveiligingen dat ze geen cd's kunnen afspelen op hun apparatuur", aldus Kees Vendrik (GroenLinks). "Het is uw verantwoordelijkheid om voorzieningen te treffen zodat er geen inbreuk wordt gemaakt op de rechten van de consument."
Vendrik trok een vergelijking met de auto-industrie. "Stel dat de automobielindustrie de auto's zo zou aanpassen dat ze in geen enkele garage meer passen, dan zou de overheid toch ook ingrijpen?" Donner: "Als u het niet wilt kopen, dan koopt u het niet. Het consumentenrecht is alleen maar dat ik mag consumeren wat ik gekocht heb."
Vendrik waarschuwde voor technische voorzieningen die niet zijn bedoeld voor bescherming van auteursrecht, maar die leiden tot gedwongen winkelnering. Hij refereerde in zijn betoog onder meer aan de Noorse hacker Jon Lech Johansen (beter bekend als DVD Jon).
Johansen bedacht een manier om de beveiliging op dvd's te omzeilen, naar eigen zeggen om een gekochte dvd op zijn Linux-pc af te spelen. Het Noorse openbaar ministerie sleepte DVD Jon voor de rechter.
"Technische beschermingen die ertoe leiden dat je een cd of dvd maar op één systeem kunt afspelen, maken onderdeel uit van een marktstrategie. Het gaat daarbij niet om de belangen van consumenten of de cultuur, maar om big money", aldus Vendrik.
Donner had duidelijk moeite met de technische aspecten van de nieuwe wetgeving en moest de antwoorden op concrete vragen van Kamerleden vaak schuldig blijven. "Dat je niet van alle finesses op de hoogte bent, kan ik me voorstellen, maar Donner weet in veel gevallen niet waarover hij het heeft", stelde PvdA'er Martijn van Dam vast tijdens een schorsing van het debat.
Ook met de vragen van Van Dam over het aanbieden van muziek via uitwisselnetwerken, had Donner de nodige moeite. Uploaden is volgens Donner niet toegestaan, maar de minister wist zich aanvankelijk geen raad met een voorbeeld van Van Dam.
Van Dam: "Wat nou als ik achter mijn deur een stapel cd's en een brander neerleg en vervolgens de deur openzet? Is dat dan openbaarmaking?" Donner: "De voordeur openzetten is geen openbaarmaking." Van Dam: "Als je dat doortrekt naar internet, is het gebruik van Kazaa en eDonkey dus ook toegestaan."
Later kwam Donner op zijn eerdere uitspraak terug. "Ik begrijp inmiddels waar het bij Kazaa over gaat. Als je de deur openzet en iedereen uitnodigt om binnen te komen, kom je in de buurt van openbaarmaking."
Van Dam waarschuwde in zijn bijdrage voor 'Amerikaanse toestanden' bij de aanpak van uploaders. "Eén van de beruchte voorbeelden in de Verenigde Staten is dat van een meisje van twaalf, bij wie een inval plaatsvond en een huiszoeking werd gedaan en waarbij uiteindelijk een gang naar de rechter is afgewend via een forse schikking."
In Nederland zal het zo'n vaart niet lopen, suste Donner. Volgens de minister zal de stichting Brein zich terughoudend opstellen bij het aanpakken van uploaders.
"Handhaving van het verbod op het delen van bestanden kan alleen door de privacy van mensen te schenden", vreest Van Dam. Donner denkt daar anders over. "Als je de deur openzet, mag zowel de consument als de controleur binnenkomen."
"Handhaving in de privé-sfeer is onwenselijk", aldus Van Dam. Het PvdA-kamerlid wees op een recent voorstel van Kazaa-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm om in navolging van de heffing op blanco cd's een heffing in te voeren voor het gebruik van Kazaa.
Jammer, dat er in Nederland en veel andere landen over dit soort zaken beslist moet worden door mensen die er geen flauw benul van hebben...
Overigens is een simpel vorm van protest tegen deze kopieerbeveiliging mogelijk: gewoon goed opletten en geen "copy-controlled" (mooi eufemisme) CD's meer te kopen. Downloaden mag gewoon, dus is dat niet zo moeilijk, lijkt me.
[Dit bericht is gewijzigd door Jalu op 12-02-2004 08:34]
quote:Ja, maar je zou toch mogen denken dat er wel ambtenaren op zijn ministerie zitten die iets meer verstand van zaken hebben. Of misschien zitten die er ook wel en zijn dat verklaarde tegenstanders van p2p netwerken en beïnvloeden zo de politiek...
Op donderdag 12 februari 2004 08:36 schreef Vampier het volgende:
tjah een minister van technische zaken zit er niet in in deze internet tijd, maar wel een vastgeroeste minister die zich geen raad weet.
Zo is er laats een Europese wet door geperst die revers-engineering van protocollen en software verbied. dit voorkomt dat je bijvoorbeeld een open-source versie van msn ed kan maken
quote:Klopt, en dat is gezien de aspiraties van bedrijven als Microsoft en de platenmaatschappijen om de markt volledig onder controle te krijgen een hele griezelige ontwikkeling.
Op donderdag 12 februari 2004 08:41 schreef Heli0s het volgende:
Helaas zie je hier door ook vaak dat bedrijven of instellingen met een grote lobby hun wil door dringen door op mensen die er geen verstand van hebben in te praten.
Daarnaast is er natuurlijk ook geen wet die de thuiskopie expliciet toestaat. Het wordt niet gezien als inbreuk op het copyright als je van elke cd een backup maakt voor eigen gebruik, maar dit is natuurlijk geen recht.
Aan de andere kant moet dan wel die heffing op nieuwe cd'ees verdwijnen, dus of de heffing weg of de beveiliging weg, je kunt niet betalen voor een kopie van een cd die niet te kopieren is.
Het zou me overigens niets verbazen wanneer hij zelf nog niet eens een cd speler heeft.
quote:Het grote nadeel voor de consument is dat je er vaak vrij weinig tegen kan doen. We kunnen hier met zijn alle protest aan tekenen of naar Den Haag trekken, maar het zal allemaal maar weinig veranderen. Het enigen dat we kunnen doen is lijdzaam toe zien hoe de grote bedrijven langzaam de wet naar hun hand zetten...
Op donderdag 12 februari 2004 08:47 schreef Jalu het volgende:[..]
Klopt, en dat is gezien de aspiraties van bedrijven als Microsoft en de platenmaatschappijen om de markt volledig onder controle te krijgen een hele griezelige ontwikkeling.
quote:Je kunt er wel over twijfelen of je beveiligde CD's nog zou mogen verkopen. De licentiehouders van de techniek voor digitale audio op een CD staan expliciet niet toe dat er een kopieerbeveiliging opzit die tot gevolg heeft dat bepaalde apparatuur de schijven niet meer kan afspelen. Misschien moet zo'n licentiehouder dan maar eens aanspraak maken op wetten die gaan over het namaken van gepatendeerde goederen gaan.
Op donderdag 12 februari 2004 08:48 schreef mabit het volgende:
Aan de ene kant heeft Donner natuurlijk wel ergens een beetje gelijk als hij zegt: Er is geen wet die consumenten het recht geeft om onbeveiligde cd'ees te kunnen kopen. Aan de andere kant blijft het recht op de thuiskopie natuurlijk wel bestaan.
Let maar eens op, op een "copy-controlled" CD zul je niet het logo "Compact Disc: digital audio" terugvinden.
quote:Die heffing is sowieso belachelijk, ook als ik een data-CD maak van mijn eigen programmeerwerk of zo moet ik die heffing betalen.
Daarnaast is er natuurlijk ook geen wet die de thuiskopie expliciet toestaat. Het wordt niet gezien als inbreuk op het copyright als je van elke cd een backup maakt voor eigen gebruik, maar dit is natuurlijk geen recht.Aan de andere kant moet dan wel die heffing op nieuwe cd'ees verdwijnen, dus of de heffing weg of de beveiliging weg, je kunt niet betalen voor een kopie van een cd die niet te kopieren is.
[Dit bericht is gewijzigd door Jalu op 12-02-2004 09:05]
Het enige wat hij in zijn functie goed heeft gedaan is de strengere controle op drugs bij binnenkomst van Nederland, om de maatregel meteen weer door de plee te spoelen met de 3 kilo richtlijn.
Voor de rest heeft hij alleen maar onzin zitten uit te kramen, hij vind het niet nodig spammers strafrechtelijk te gaan vervolgen, hij raakt onder de indruk van zijn Duitse collega en doet gelijk de belofte om het verkopen van softdrugs aan Duitsers te verbieden in coffeeshops, hij vind dat je een pleger van zinloos geweld moet laten schrikken opdat ie ophoudt, hij is de vijand van privacy, publieke figuren mogen niet de boetes betalen van anderen vind hij (maar als het om Prins Bernhard gaat schrikt ie zich rot en verontschuldigt ie zich) en over het koninklijk huis geproken gaat ie voor hen bepalen of er satire over hen gemaakt mag worden...
Was hij nog maar informateur... Het is de nieuwe Maij Weggen, de nieuwe Tineke Netelenbos.
In de gaten houden deze kerel, hij doet rare dingen.
quote:En dan ook nog op een belangrijk departement als Justitie...
Op donderdag 12 februari 2004 09:03 schreef Dr_Crouton het volgende:Was hij nog maar informateur... Het is de nieuwe Maij Weggen, de nieuwe Tineke Netelenbos.
quote:Ik vergat nog een ding, hij is wel voor zwaardere straffen zoals de Kamer heeft voorgesteld.
Op donderdag 12 februari 2004 09:06 schreef Jalu het volgende:[..]
En dan ook nog op een belangrijk departement als Justitie...
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 12-02-2004 09:16]
quote:Ik vind hem inderdaad een gevaarlijk persoon. Langzaam maar zeker damt hij de rechten van de burgers in. Dit is inderdaad een persoon om in de gaten te houden!
Op donderdag 12 februari 2004 09:03 schreef Dr_Crouton het volgende:
Nu is Donner al een gevaarlijke gek, alleen omdat -ie vraagtekens zet bij een vage wet. Kom op.
quote:Ik heb het over zijn vage optreden sinds hij minister is geworden. Dat doet denken dat hij een beetje wereldvreemd is.
Op donderdag 12 februari 2004 09:32 schreef suimasen het volgende:
Mijn god wat schieten alle thuiskopieerders gelijk in de stress zeg!!
Nu is Donner al een gevaarlijke gek, alleen omdat -ie vraagtekens zet bij een vage wet. Kom op.
quote:Even lezen hè. De man is gewoon niet capabel voor zijn ministerie, en juist op dat ministerie is dat heel gevaarlijk. Helemaal als het gaat om voor politici klaarblijkelijk moeilijke onderwerpen als het digitale tijdperk.
Op donderdag 12 februari 2004 09:32 schreef suimasen het volgende:
Mijn god wat schieten alle thuiskopieerders gelijk in de stress zeg!!
quote:Hij is minister van Justitie, niet van het ministerie der nerds ofzo.
Op donderdag 12 februari 2004 09:35 schreef Jalu het volgende:[..]
Even lezen hè. De man is gewoon niet capabel voor zijn ministerie, en juist op dat ministerie is dat heel gevaarlijk. Helemaal als het gaat om voor politici klaarblijkelijk moeilijke onderwerpen als het digitale tijdperk.
quote:Als ie er geen fuck van snapt, moet-ie er ook z'n smoel over houden. Sim-pel.
Op donderdag 12 februari 2004 09:36 schreef suimasen het volgende:[..]
Hij is minister van Justitie, niet van het ministerie der nerds ofzo.
quote:Wereldvreemd? Hoeveel mensen ken jij van Donner's leeftijd die precies weten hoe p2p techiek in elkaar zit en hoe CD kopieerbeveiligingen werken?
Op donderdag 12 februari 2004 09:34 schreef Dr_Crouton het volgende:[..]
Ik heb het over zijn vage optreden sinds hij minister is geworden. Dat doet denken dat hij een beetje wereldvreemd is.
quote:Laat dan iemand anders het woord doen over dit soort dingen....
quote:Eigenlijk kun je de vergelijking beter zo zien: stel dat een fabrikant een auto uitbrengt die alleen maar binnen de bebouwde kom kan rijden en de auto toch verkoopt als een volwaardige auto.
Op donderdag 12 februari 2004 09:34 schreef scollon het volgende:
Ik vind dat ie hier toch gelijk heeft hoor. Niemand dwingt je om een CD te kopen. Dan mag de maker van die CD toch zelf wel weten wat ie op de cd zet? Nogmaals je wordt niet gedwongen die CD te kopen je kan ook een andere CD van een andere artiest kopen. En dan niet zeggen dat je alleen deze artiest mooi vindt en dus recht hebt om deze cd te kunnen kopen zoals jij het wilt. Onzin, stel dat een artiest op de radio een gigantische hit scoort maar geen zin heeft om een CD uit te brengen dan wordt ie toch ook niet aangeklaagd door zijn fans?
De vergelijking van de auto en de garage slaat nergens op.
a. Hummer past in geen enkele garage lijkt me, zijn zij daarvoor aangeklaagd
b. Garage wordt meestal gebouwd om een auto in te zetten als de auto's allemaal 2x zo groot waren dan werden de garage's ook wel 2x zo groot.
om dan toch even een vergelijking met een auto te maken:
Je kan de maker van de auto toch ook niet aanklagen omdat er stuurbekrachtiging/CV op je auto zit. Dan had je hem maar zonder die opties moeten kopen. En dan niet zeggen dat dat eraf te halen is. Uiteraard kan dat maar dat kost geld (Als je hem met die dingen erop gekocht hebt). Ik weet het slechte vergelijking maar beter dan die van de auto en de garage
Ofwel, nee, dat zou je niet kunnen verbieden. Maar je zou wel kunnen verbieden om te claimen dat het een CD is, en je zou zelfs met een beroep op de wet kunnen stellen dat beveiligde CD's patentbreuk inhouden. Misschien is het wel tijd voor een proefproces, ook al staat dat logo er al niet meer op, door het verkopen van beveiligde CD's in CD-winkels wordt al de indruk gewekt dat het gaat om normale CD's. Wat dus niet het geval is.
Maar ik ben het met je eens dat het beste wapen tegen deze copy-controlled namaak CD's gewoon het niet meer kopen van deze schijven is.
quote:Wat een onzin. Hij kan zich voor laten lichten door anderen, toch? Daarnaast spreekt -ie nu alleen maar het vermoeden uit dat er niet per se een *recht* is op thuiskopie. That's all. Dat is namelijk wat een jurist doet, dingen wegen en al dan niet als rechtsgeldig bestempelen. Het is wellicht juist prima dat iemand er door een niet-techie bril naar kijkt. Als de zooi gerund moet worden door pc freaks wordt het juist een zooitje denk ik.
Op donderdag 12 februari 2004 09:38 schreef veldmuis het volgende:[..]
Als ie er geen fuck van snapt, moet-ie er ook z'n smoel over houden. Sim-pel.
quote:Bestaan er mensen (behalve ondergetekende
Op donderdag 12 februari 2004 09:38 schreef veldmuis het volgende:[..]
Als ie er geen fuck van snapt, moet-ie er ook z'n smoel over houden. Sim-pel.
quote:Zie het maar zo: als een autofabrikant mij een auto verkoopt die alleen maar binnen de bebouwde kom kan rijden en mij vervolgens met de wet in de hand verbiedt MIJN eerlijk gekochte auto zo aan te passen dat hij als een echte auto overal gebruikt kan worden, dan vind ik een minister van Justitie die dat prima vindt niet capabel. En dus gevaarlijk voor de rechten van de burger,
Op donderdag 12 februari 2004 09:40 schreef suimasen het volgende:[..]
Wat een onzin. Hij kan zich voor laten lichten door anderen, toch? Daarnaast spreekt -ie nu alleen maar het vermoeden uit dat er niet per se een *recht* is op thuiskopie. That's all. Dat is namelijk wat een jurist doet, dingen wegen en al dan niet als rechtsgeldig bestempelen. Het is wellicht juist prima dat iemand er door een niet-techie bril naar kijkt. Als de zooi gerund moet worden door pc freaks wordt het juist een zooitje denk ik.
Dit is precies hetzelfde.Heeft dus niets met nerds te maken maar met de rechten van burgers in een vrije samenleving.
En mensen die hiervoor de oogkleppen uit de kast halen, zijn eigenlijk net zo gevaarlijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Jalu op 12-02-2004 09:45]
quote:wat doet hij in deze discussie dan?
quote:
Op donderdag 12 februari 2004 09:42 schreef Lucille het volgende:[..]
Bestaan er mensen (behalve ondergetekende
) die overal verstand van hebben?
quote:Nee.
Op donderdag 12 februari 2004 09:42 schreef Lucille het volgende:[..]
Bestaan er mensen (behalve ondergetekende
) die overal verstand van hebben?
quote:Wat een onzin. Er invalide karretje is bijvoorbeeld zo'n situatie. Netjes met een bordje er op (45 km/h). Mag je niet mee op de snelweg. Prima systeem. NIemand die klaagt. Zo is het met CD's ook die niet aan de standaard voldoen. Die krijgen niet het logo van de Compact Disc omdat ze niet voldoen aan de standaard.
Op donderdag 12 februari 2004 09:44 schreef Jalu het volgende:[..]
Zie het maar zo: als een autofabrikant mij een auto verkoopt die alleen maar binnen de bebouwde kom kan rijden en mij vervolgens met de wet in de hand verbiedt MIJN eerlijk gekochte auto zo aan te passen dat hij als een echte auto overal gebruikt kan worden, dan vind ik een minister van Justitie die dat prima vindt niet capabel. En dus gevaarlijk voor de rechten van de burger,
Dit is precies hetzelfde.Heeft dus niets met nerds te maken maar met de rechten van burgers in een vrije samenleving.
quote:Maar het omzeilen van een beveiliging op JOUW cd is wel strafbaar. Net zo goed als het strafbaar is om een Simlock uit een telefoon of een regiobeveiliging uit een DVD speler te slopen.
Op donderdag 12 februari 2004 09:44 schreef Jalu het volgende:[..]
Zie het maar zo: als een autofabrikant mij een auto verkoopt die alleen maar binnen de bebouwde kom kan rijden en mij vervolgens met de wet in de hand verbiedt MIJN eerlijk gekochte auto zo aan te passen dat hij als een echte auto overal gebruikt kan worden, dan vind ik een minister van Justitie die dat prima vindt niet capabel. En dus gevaarlijk voor de rechten van de burger,
quote:Hmmz, ik pik deze in voor POL...
Op donderdag 12 februari 2004 08:34 schreef QuietGuy het volgende:
DIG --> GC
quote:Een Cd die niet in een standalone Dvd-speler afspeelt voldoet dus aan de standaard volgens jou?
Op donderdag 12 februari 2004 09:46 schreef Lucille het volgende:Zo is het met CD's ook die niet aan de standaard voldoen. Die krijgen niet het logo van de Compact Disc omdat ze niet voldoen aan de standaard.
quote:Het je wederrechtelijk toeëigen van andermans topics is ook verboden hoor
Op donderdag 12 februari 2004 09:49 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Hmmz, ik pik deze in voor POL...
quote:Ik zag een open deur.
Op donderdag 12 februari 2004 09:49 schreef mabit het volgende:[..]
Het je wederrechtelijk toeëigen van andermans topics is ook verboden hoor
Ontopic: Die Martijn van Dam is volgens mij wel goed bezig, die weet iit tot Donner wel waarover hij praat als het gaat om dit soort 'digitale' zaken. Eerder ook al toen hij kwam met voorstellen rond spamwetgeving.
Zie deze links.
quote:Dit zou pas opgaan als er, zoals in sommige landen al moet, er een duidelijk en opvallend kenmerk is dat een dergelijke schijf geen CD is.
Op donderdag 12 februari 2004 09:46 schreef Lucille het volgende:[..]
Wat een onzin. Er invalide karretje is bijvoorbeeld zo'n situatie. Netjes met een bordje er op (45 km/h). Mag je niet mee op de snelweg. Prima systeem. NIemand die klaagt. Zo is het met CD's ook die niet aan de standaard voldoen. Die krijgen niet het logo van de Compact Disc omdat ze niet voldoen aan de standaard.
De platenindustrie echter doet juist zijn uiterste best om het verschil niet te laten opvallen.
Het enige waar ik me dood aan erger zijn CD's die helemaal niet meer afspeelbaar zijn. Laatst nog Let It Be Naked van The Beatles gekocht. Twintig euro voor betaald. Stop ik 'em in m'n CD/DVD-speler (standalone, niet aan een PC ofzo) -> no go, helemaal niks.
Dat kan gewoon echt niet.
quote:Is dit wel al zo in Nederland? Klinkt als de DCMA, maar die hebben we niet in Nederland.
Op donderdag 12 februari 2004 09:47 schreef mabit het volgende:[..]
Maar het omzeilen van een beveiliging op JOUW cd is wel strafbaar. Net zo goed als het strafbaar is om een Simlock uit een telefoon of een regiobeveiliging uit een DVD speler te slopen.
quote:Juist dat is structureel een ondeugdelijk product verkopen en dat druist in tegen het consumentenrecht.
Op donderdag 12 februari 2004 10:02 schreef Tijn het volgende:
Dat een CD volledig beveiligd is tegen kopieeëren kan me niks schelen. Dat is sowieso niet mogelijk trouwens, maar okay.Het enige waar ik me dood aan erger zijn CD's die helemaal niet meer afspeelbaar zijn. Laatst nog Let It Be Naked van The Beatles gekocht. Twintig euro voor betaald. Stop ik 'em in m'n CD/DVD-speler (standalone, niet aan een PC ofzo) -> no go, helemaal niks.
Daar hoor je ze niet over.
quote:Dat is niet strafbaar.
Op donderdag 12 februari 2004 09:47 schreef mabit het volgende:
Net zo goed als het strafbaar is om [..] een regiobeveiliging uit een DVD speler te slopen.
quote:In meerdere CD spelers proberen, en als het steeds niet werkt misschien toch eens een advocaat vragen of'ie er wat in ziet om er een proefproces van te maken?
Op donderdag 12 februari 2004 10:02 schreef Tijn het volgende:
Dat een CD volledig beveiligd is tegen kopieeëren kan me niks schelen. Dat is sowieso niet mogelijk trouwens, maar okay.Het enige waar ik me dood aan erger zijn CD's die helemaal niet meer afspeelbaar zijn. Laatst nog Let It Be Naked van The Beatles gekocht. Twintig euro voor betaald. Stop ik 'em in m'n CD/DVD-speler (standalone, niet aan een PC ofzo) -> no go, helemaal niks.
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 12-02-2004 10:27]
quote:Nee dat zeg ik niet. Een CD die niet voldoet aan de Red Book, Yellow Book of whatever standaard en dus niet het CD logo mag dragen voldoet niet aan de standaard en zal dus problemen kunnen geven in apparatuur. Zolang dit maar voor de consument duidelijk is, zie ik geen probleem. Je koopt iets wat niet voldoet aan een standaard en zo lang je dat weet heb je geen probleem.
Op donderdag 12 februari 2004 09:49 schreef schvvmert het volgende:[..]
Een Cd die niet in een standalone Dvd-speler afspeelt voldoet dus aan de standaard volgens jou?
quote:Misschien dat ze hier ook eens naar het Franse voorbeeld moeten kijken. Daar heeft een rechter bepaald dat deze praktijken niet toegestaan zijn, en heeft een label een gerechtelijk bevel gekregen om een consument te voorzien van een CD die af te spelen is in een computer en/of auto CD speler.
Op donderdag 12 februari 2004 10:22 schreef Lucille het volgende:[..]
Nee dat zeg ik niet. Een CD die niet voldoet aan de Red Book, Yellow Book of whatever standaard en dus niet het CD logo mag dragen voldoet niet aan de standaard en zal dus problemen kunnen geven in apparatuur. Zolang dit maar voor de consument duidelijk is, zie ik geen probleem. Je koopt iets wat niet voldoet aan een standaard en zo lang je dat weet heb je geen probleem.
Blijkbaar was de rechter daar niet onder de indruk van het ontbreken van het CD logootje, en hanteerde die het princiepe "it looks like a duck, walks like a duck, sounds like a duck... It's a duck."
quote:Een Cd met Logo en beveiliging speelt niet af op mijn Dvd-speler. Dat is misleiding.
Op donderdag 12 februari 2004 10:22 schreef Lucille het volgende:[..]
Nee dat zeg ik niet. Een CD die niet voldoet aan de Red Book, Yellow Book of whatever standaard en dus niet het CD logo mag dragen voldoet niet aan de standaard en zal dus problemen kunnen geven in apparatuur. Zolang dit maar voor de consument duidelijk is, zie ik geen probleem. Je koopt iets wat niet voldoet aan een standaard en zo lang je dat weet heb je geen probleem.
quote:Dat zou op zich ook een prima regel kunnen zijn. Het maakt het voor de consument die niet zo op de hoogte is van alle materie een stuk duidelijker.
Op donderdag 12 februari 2004 10:26 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
Misschien dat ze hier ook eens naar het Franse voorbeeld moeten kijken. Daar heeft een rechter bepaald dat deze praktijken niet toegestaan zijn, en heeft een label een gerechtelijk bevel gekregen om een consument te voorzien van een CD die af te spelen is in een computer en/of auto CD speler.
Blijkbaar was de rechter daar niet onder de indruk van het ontbreken van het CD logootje, en hanteerde die het princiepe "it looks like a duck, walks like a duck, sounds like a duck... It's a duck."
quote:In dat geval heb je een ondeugdelijk produkt geleverd gekregen en kun je eisen een deugdelijk produkt te krijgen.
Op donderdag 12 februari 2004 10:27 schreef schvvmert het volgende:[..]
Een Cd met Logo en beveiliging speelt niet af op mijn Dvd-speler. Dat is misleiding.
quote:Indeed, ik kreeg echter weinig gehoor toen ik een cd terugbracht die niet op de pc wilde spelen. Het stond niet vermeld op de cd zelf, en ik eiste een cd die ik ook op de pc kon luisteren. "Helaas meneer, die hebben we niet'. Je kan dus je geld terugkrijgen, want een alternatief is vaak niet voor handen.
Op donderdag 12 februari 2004 10:31 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:[..]
In dat geval heb je een ondeugdelijk produkt geleverd gekregen en kun je eisen een deugdelijk produkt te krijgen.
quote:Over welke beveiliging gaat het dan? In de regel is een beveiligde CD namelijk niet voorzien van het CD logo. tenzij je het over regio codes gaat hebben natuurlijk, maar vrijwel alle copieerbeveiligingen voldoen niet aan de CD standaard en hebben daarom geen logo.
Op donderdag 12 februari 2004 10:27 schreef schvvmert het volgende:[..]
Een Cd met Logo en beveiliging speelt niet af op mijn Dvd-speler. Dat is misleiding.
quote:Het wachten is gewoon op een proefproces. Daarmee zou de consumentenbond zich eens nuttig kunnen maken.
Op donderdag 12 februari 2004 10:48 schreef freud het volgende:[..]
Indeed, ik kreeg echter weinig gehoor toen ik een cd terugbracht die niet op de pc wilde spelen. Het stond niet vermeld op de cd zelf, en ik eiste een cd die ik ook op de pc kon luisteren. "Helaas meneer, die hebben we niet'. Je kan dus je geld terugkrijgen, want een alternatief is vaak niet voor handen.
De fabrikant verkoopt je namelijk een CD die (aangezien het CD logo er op staat) aan de specificaties dient te voldoen. Er bestaat verder gewoon een koopovereenkomst tussen jou en de fabrikant. Het gevolg is dat de fabrikant gewoon deugdelijk spul moet leveren.
"We leveren alleen ondeugdelijk spul, en als je het er niet mee eens bent kun je hoogstens je geld terug krijgen" gaat normaliter niet op. Een fabrikant dient zich eerst in te spannen om een probleem te verhelpen. En dat het probleem eenvoudig verholpen kan worden is overduidelijk; er liggen immers stapels CD's in de winkels de wel voldoen aan de eisen.
quote:Dan heeft er waarschijnlijk niet zo'n logo op gestaan en heb ik daar net als bijna elke consument niet op gelet.
Op donderdag 12 februari 2004 10:49 schreef Lucille het volgende:[..]
Over welke beveiliging gaat het dan? In de regel is een beveiligde CD namelijk niet voorzien van het CD logo. tenzij je het over regio codes gaat hebben natuurlijk, maar vrijwel alle copieerbeveiligingen voldoen niet aan de CD standaard en hebben daarom geen logo.
Doet jouw product het gewoon niet, dan kan je je geld terugvragen.
Overigens staan cd's met en zonder logo door elkaar wat misleiding in de hand werkt.
Geld terugvragen is geen optie dat geeft een ander geluid als ik uit mijn boxen wil horen.
Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Toch denkt Mr.Donner dat dat soort zaken wel specifiek in de wet moet komen te staan? Die wetboeken zijn al dik genoeg lijkt me zo.
Als ik een monitor koop in de winkel dan mag ik die gebruiken om op mijn computer aan te sluiten. Maar ik mag hem ook gebruiken als vissekom of als plantenbak. Het is aan mij om te doen met die monitor wat ik wil.
Zo geldt dat ook voor audio-cd's:
Zolang ik niet op het criminele pad ga door bijvoorbeeld deze cd te gaan kopieren en via een p2p netwerk aan ga bieden is het mijn recht om te doen met die CD wat ik wil. Als er straks een wet komt die zegt dat ik alleen maar CD's mag beluisteren, mag ik er dan geen klokje meer van maken? Of onderzetter, of snijplankje?
Dit hele bericht is een ozin bericht. En het zal echt weinig concreets doen om de kopieerpraktijken van kwaadwillenden te stoppen.
Waar het allemaal op neerkomt is dat justitie de downloaders wil stoppen. Dat is hun goed recht.
Momenteel verspilt stichting justitie echter een hele hoop belastingcenten aan iets wat ze niet kunnen stoppen. Warez, cracks en hacktools zijn ook verboden en zijn nooit gestopt. Ze proberen het al 20 jaar.. het is ze niet gelukt.
Neem dus 20.000 euro verspild geld en stop het in een marketingburo die kan onderzoeken of er niet betere methodes zijn om via het internet de handel te verspreiden.
Waarom is een cd-hoes nodig? Waarom moet er op papier gedrukt worden? Waarom moeten er cd's in winkels verkocht worden? Waarom moeten er tussenschakels zoals CD-Groothandels zijn? Al die tussenschakels kosten alleen maar een hoop geld voor de eindgebruiker.
De vraag naar dat verouderde produkt decimeert dus duidelijk.
Laat Brein en Justitie en alle platenmaatschappijen en filmmaatschappijen dan nu ook maar eens in gaan zien dat mensen hun materialen op een andere manier aangeboden willen krijgen.
Een kopie van een mp3'tje of een DVD'tje kost een maatschappij helemaal NIETS. Het SPOTGOEDKOOP aanbieden van zulk materiaal met extra bonussen zoals updates per email, of persoonlijke pagina's met een heleboel informatie op een site van een maatschappij etc..etc.. is dus veel en veel beter.
En als ze nou ECHT slim worden dan vergeten ze het hele idee van 'in Units verkopen' maar dan maken ze mensen lid van een platen- of filmmaatschappij voor een maandelijks bedrag, kijk dan gaan we pas echt praten. Mensen kunnen dan tegen zeer lage tarieven hun materialen (per unit) kopen.
Downloaders zullen dan op grote schaal veel en veel sneller als kleinzielig gezien worden. En mensen die geen lidmaatschap hebben zullen dan ook nooit de extra voordelen kunnen genieten die de leden van een maatschappij wel genieten. Denk hierbij aan online chatsessies en interviews met bandleden. Emails aan bandleden of filmsterren alleen toegankelijk voor leden van de maatschappij etc..etc..
Een enkele unit (dvd of audiocd) kost de maatschappij vanaf dat moment dan nul komma nul en de maatschappij kan kosteloos dupliceren zoveel ze willen.
Het is niet het downloadersgilde die de maatschappijen nekt.. nee het is de achterwaartse instelling van de maatschappijen zelf. Hun onwil om te investeren in de toekomst, hun onwil om hun produkten te veranderen in dynamische en interaktieve produkten, want als zij dat gaan doen dan ondermijnen zij in een klap het gehele downloaders circuit.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodRayne op 12-02-2004 11:16]
quote:Kijk eens in de universele rechten van de mens, daar staat dit wel in.
Er staat niet in de wet dat je specifiek het recht hebt om te eten.
Er staat niet in de wet dat je specifiek het recht hebt om te drinken.
Er staat niet in de wet dat je specifiek het recht hebt om te ademen.
quote:Lees er doorheen en kijk ook eens naar de rest van de post, zodat de discussie een beetje beter op gang kan komen. Trouwens in de universele rechten van de mens staat dat elk mens recht heeft op een gelijke behandeling. Sinds wanneer houdt Nederland zich aan die wet?
Op donderdag 12 februari 2004 11:14 schreef mabit het volgende:[..]
Kijk eens in de universele rechten van de mens, daar staat dit wel in.
Dus al dat geld moet nu ook terug naar de consument?
quote:De rest van die post, net zoals je vorig post is zo buiten gewoon kortzichtig, dom, wereldvreemd en incorrect dat ik er niet eens op ga reageren.
Op donderdag 12 februari 2004 11:17 schreef BloodRayne het volgende:[..]
Lees er doorheen en kijk ook eens naar de rest van de post, zodat de discussie een beetje beter op gang kan komen. Trouwens in de universele rechten van de mens staat dat elk mens recht heeft op een gelijke behandeling. Sinds wanneer houdt Nederland zich aan die wet?
quote:Persoonlijke aanval.. voegt echt toe aan de discussie.. daar heb ik een ander woord voor: uitgeluld.
Op donderdag 12 februari 2004 11:19 schreef mabit het volgende:[..]
De rest van die post, net zoals je vorig post is zo buiten gewoon kortzichtig, dom, wereldvreemd en incorrect dat ik er niet eens op ga reageren.
Deze visie heb ik in de 3 jaar dat ik zelf bij een cd-groothandel heb gewerkt en de 15 jaar die ik als muzikant aktief ben geweest er op nagehouden. Mischien dat je ook argumenten kan gebruiken i.p.v. kleinzielige aanvallen?
Ik ga ervanuit dat je de post niet eens hebt gelezen.
quote:Maar dan vind ik dat niemand mij kan dwingen hoe ik een product gebruik. Dus mag ik dan die kopieerbeveiligingen omzeilen (wettelijk gezien dan?). Ik bedoel, als ik leuk vind om een CD in een magnetron doe, mag dat toch ook?
'Je kan iemand niet dwingen om iets wel of niet te verkopen' (Donner)
quote:Nee dat zijn ook helemaal geen rechten, je hebt recht op onderdak niet om je huis in te richten op de manier hoe ik dat wil. Stel dat ik mijn huis wil inrichten met Gucci tappijten maar ik kan het niet betalen, krijg ik dan geld van een uitkering?
Op donderdag 12 februari 2004 11:13 schreef BloodRayne het volgende:
Er staat niet in de wet dat je specifiek het recht hebt om spullen te kopen van je geld.
Er staat niet in de wet dat je specifiek het recht hebt om schoenen aan te trekken.
Er staat niet in de wet dat je specifiek het recht hebt om je veters vast te knopen.
Er staat niet in de wet dat je specifiek het recht hebt om je huis in te richten zoals jij dat wilt.
quote:Nee dat soort dingen hoeven ook helemaal niet in een wetboek komen te staan omdat ze nergens op slaan.
Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Toch denkt Mr.Donner dat dat soort zaken wel specifiek in de wet moet komen te staan? Die wetboeken zijn al dik genoeg lijkt me zo.
quote:Je mag die CD ook best als onderzetter gebruiken hoor.
Als ik een monitor koop in de winkel dan mag ik die gebruiken om op mijn computer aan te sluiten. Maar ik mag hem ook gebruiken als vissekom of als plantenbak. Het is aan mij om te doen met die monitor wat ik wil.
quote:Er komt geen wet dat je hem alleen mag beluisteren, maar er komt ook geen wet waarin staat dat je recht hebt om hem af te spelen in iedere CD Speler.
Zo geldt dat ook voor audio-cd's:
Zolang ik niet op het criminele pad ga door bijvoorbeeld deze cd te gaan kopieren en via een p2p netwerk aan ga bieden is het mijn recht om te doen met die CD wat ik wil. Als er straks een wet komt die zegt dat ik alleen maar CD's mag beluisteren, mag ik er dan geen klokje meer van maken? Of onderzetter, of snijplankje?
quote:Het zal justitie een zorg zijn wat jij allemaal download, zolang je maar geen rechten schendt van auteursrecht hebbende en BREIN houdt daar toezicht op.
Waar het allemaal op neerkomt is dat justitie de downloaders wil stoppen. Dat is hun goed recht.
quote:Bron?
Momenteel verspilt stichting justitie echter een hele hoop belastingcenten aan iets wat ze niet kunnen stoppen. Warez, cracks en hacktools zijn ook verboden en zijn nooit gestopt. Ze proberen het al 20 jaar.. het is ze niet gelukt.
quote:Een marketing bureau? Weet je uberhaupt wat die mensen doen? Bovendien is dit een taak van de overheid?
Neem dus 20.000 euro verspild geld en stop het in een marketingburo die kan onderzoeken of er niet betere methodes zijn om via het internet de handel te verspreiden.
Daarnaast voor 20.000 euro nemen ze de telefoon niet eens op, beetje vreemde kijk op de realiteit.
quote:Omdat de eindgebruiker dat wil, die wil iets in zijn handen hebben. De eindgebruikers die dat niet willen kunnen hun muziek gewoon legaal op internet kopen.
Waarom is een cd-hoes nodig? Waarom moet er op papier gedrukt worden? Waarom moeten er cd's in winkels verkocht worden? Waarom moeten er tussenschakels zoals CD-Groothandels zijn? Al die tussenschakels kosten alleen maar een hoop geld voor de eindgebruiker.
quote:Waarom, welke taak is daar voor de overheid weggelegd? De overheid is toch geen consument, en de klant bepaalt.
Laat Brein en Justitie en alle platenmaatschappijen en filmmaatschappijen dan nu ook maar eens in gaan zien dat mensen hun materialen op een andere manier aangeboden willen krijgen.
quote:De studio, manager etc moeten wel betaald worden? Verder is het aan de platenmaatschappijen hoe zij hun waren verkopen, niet aan de overheid.
Een kopie van een mp3'tje of een DVD'tje kost een maatschappij helemaal NIETS. Het SPOTGOEDKOOP aanbieden van zulk materiaal met extra bonussen zoals updates per email, of persoonlijke pagina's met een heleboel informatie op een site van een maatschappij etc..etc.. is dus veel en veel beter.En als ze nou ECHT slim worden dan vergeten ze het hele idee van 'in Units verkopen' maar dan maken ze mensen lid van een platen- of filmmaatschappij voor een maandelijks bedrag, kijk dan gaan we pas echt praten. Mensen kunnen dan tegen zeer lage tarieven hun materialen (per unit) kopen.
quote:Je mag doen wat je wilt met een CD. Maar als een van de voorwaarden, die bij de CD verkoop kunnen (gaan?) vastkleven, is dat je de kopieerbeveiliging omzeilt, en je zet daar een boete op, dan mag dat niet. Door de koop ga je direct met dat contract of beter: overeenkomst accoord. Derhalve zouden ze je kunnen limiteren in het gebruik van de CD.
Op donderdag 12 februari 2004 11:31 schreef Flumina het volgende:[..]
Maar dan vind ik dat niemand mij kan dwingen hoe ik een product gebruik. Dus mag ik dan die kopieerbeveiligingen omzeilen (wettelijk gezien dan?). Ik bedoel, als ik leuk vind om een CD in een magnetron doe, mag dat toch ook?
quote:Dat heeft weinig met rechten te maken.
Op donderdag 12 februari 2004 11:34 schreef mabit het volgende:[..]
Nee dat zijn ook helemaal geen rechten, je hebt recht op onderdak niet om je huis in te richten op de manier hoe ik dat wil. Stel dat ik mijn huis wil inrichten met Gucci tappijten maar ik kan het niet betalen, krijg ik dan geld van een uitkering?
[..]
quote:Waarom geeft Mr.Donner dan aan dat er nergens 'specifiek het recht wordt verleend tot reservekopien maken'? Wat impliceert dat dan?
Nee dat soort dingen hoeven ook helemaal niet in een wetboek komen te staan omdat ze nergens op slaan.
quote:Waarom geeft Mr.Donner dan aan dat er nergens 'specifiek het recht wordt verleend tot reservekopien maken'? Wat impliceert dat dan?
Je mag die CD ook best als onderzetter gebruiken hoor.
Er komt geen wet dat je hem alleen mag beluisteren, maar er komt ook geen wet waarin staat dat je recht hebt om hem af te spelen in iedere CD Speler.
quote:Brein schakelt Justitie in voor zaken als het uit de lucht halen van ondertitel sites en het aanspannen van processen tegen downloaders van illegale materialen. Daarbij heeft stichting Brein ook een adviserende functie. Justitie heeft als taak dat zij moeten voorkomen dat justitiele middelen gebruikt worden voor onzinnige praktijken, onzinprocessen etc..
Het zal justitie een zorg zijn wat jij allemaal download, zolang je maar geen rechten schendt van auteursrecht hebbende en BREIN houdt daar toezicht op.Bron?
Een marketing bureau? Weet je uberhaupt wat die mensen doen? Bovendien is dit een taak van de overheid?
In dat opzicht kan Justitie dus ook aangeven dat zij zich best willen inspannen om illegale downloaders aan te pakken maar dat er ook een verantwoordelijkheid ligt bij de aanbieders van die materialen zelf.
quote:Tuurlijk wel. Een gemiddelde quick-scan in de ICT voor een marketingproject kost gemiddeld tussen de 10 en 20 duizend euro. En ook al is dat bedrag 100.000 euro of meer dan maakt, gezien de schaal waarop er schade toegebracht wordt in de omzetten (miljoenen) niet echt veel uit. En houdt nou toch alsjeblieft je persoonlijke aanvallen voor je, dat staat zo prutserig.
Daarnaast voor 20.000 euro nemen ze de telefoon niet eens op, beetje vreemde kijk op de realiteit.
quote:Het businessmodel van de platenmaatschappijen is ingesteld op het verkopen van losse units. Diverse bronnen gaven al aan dat de cd-verkoop daalt, dat is immers het argument van stichting Brein om de illegale downloaders te stoppen: Het brengt financiele schade aan de maatschappijen.
Omdat de eindgebruiker dat wil, die wil iets in zijn handen hebben. De eindgebruikers die dat niet willen kunnen hun muziek gewoon legaal op internet kopen.De studio, manager etc moeten wel betaald worden? Verder is het aan de platenmaatschappijen hoe zij hun waren verkopen, niet aan de overheid.
Ik ben van mening dat die financiele schade onstaat doordat zij niet tijdig de vragen anticiperen van de eindgebruikers. Nogmaals: Justitie heeft hierin de taak om te voorkomen dat justitiele middelen misbruikt worden om de omzet van maatschappijen te garanderen.
De vraag naar units in cd-winkels zal altijd blijven bestaan maar decimeert momenteel. Steeds minder mensen kopen cd's. Het gebrek aan inzicht bij de maatschappijen om andere manieren van verkoop aan te bieden is duidelijk: De tussenschakels blijven bestaan.
Als zoveel mensen downloaden dan is het evident dat mensen op een andere manier aan hun muziek willen komen. Als de maatschappijen een meerwaarde kunnen bieden aan mensen die downloaden dan zullen zij sneller kiezen voor een legale download dan een illegale download. Er zitten immers voordelen aan die manier van downloaden: lees meerwaarde.
De lidmaatschappen bij maatschappijen, verkoop van Units via die lidmaatschappen, en online extra's, kunnen in de kosten voorzien van de platenmaatschappijen.
En voorop: De bands en muzikanten betalen zelf de managers en de meeste faciliteiten, en vaak blijft er daarna weinig over voor de muzikant.
Het hangt er natuurlijk per contract van af, maar over het algemeen biedt een platenmaatschappij enkel marketing en distributie aan. Let wel elk contract is uniek dus is het lastig in te schatten in hoeverre bands dan wel platenmaatschappijen die verantwoordelijkheden dragen.
Waar het allemaal op neerkomt is dit:
Het beperken van de bruikbaarheid van gegevensdragers doet alleen maar af aan de kwaliteit van die gegevensdragers. De meerwaarde verdwijnt. Daarbij houdt Minister Donner zich nu dus bezig met deze zaak wat ons dus per definitie belastingcenten kost.
Indien de maatschappijen eerder hadden geanticipeerd op deze problemen =en zij zagen die problemathieken al lang aankomen= dan hadden deze justitiele middelen waarschijnlijk dus niet aangewend hoeven worden.
Voorlopig houden de maatschappijen hun kaken dus stijf op elkaar en willen die perse de vingers wijzen naar de eindgebruikers in plaats van naar zichzelf.
Andere oorzaken van de daling zitten hem in: Abonnementskosten voor de mobi bij een deel van de doelgroep die vroeger helemaal geen telefoon had. Abonnementskosten internet, gestegen kosten levensonderhoud,...
Ik vermoed daarom dat de muziekbranche zèlf min of meer oudmodieus geworden is. Prioriteiten worden anders gelegd en daarmee verandert het uitgavenpatroon. Als nu de muziekindustrie dom doorgaat met verhogen van datadragersprijzen en dalen de verkopen significant. Men zal gewoon het mes moeten zetten in onnodige extra kosten, Diverse regelaartjes kunnen worden wegbezuinigd, de gage van artiesten kan omlaag,.. Doet de branche hier niets aan dan is het op sterven na dood. er is intussen immers voldoende muziek geproduceerd en in de omloop om levenslang mee toe te kunnen.
Meneer Donner:Kunnennu die extra heffingen op lege datadragers vanwege kopieertoeslagen weer verdwijnen? Ik ga natuurlijk niet iets betalen dat ik niet genieten mag.
quote:In m'n PC doet 'ie het ook niet. In de autoradio van m'n vader doet 'ie het ook niet. In m'n laptop (
Op donderdag 12 februari 2004 10:13 schreef Light het volgende:[..]
In meerdere CD spelers proberen, en als het steeds niet werkt misschien toch eens een advocaat vragen of'ie er wat in ziet om er een proefproces van te maken?
quote:Ah.... dus met een Apple lukt kopieëren wel.
Op donderdag 12 februari 2004 15:27 schreef Tijn het volgende:[..]
In m'n PC doet 'ie het ook niet. In de autoradio van m'n vader doet 'ie het ook niet. In m'n laptop (
!) doet 'ie het dan weer wel gewoon en kon ik 'em ook zonder problemen naar een leeg CD'tje kopieëren. En dit gebrande CD'tje doet het dan weer wel overal gewoon. Ik kan er echt niet bij wat uberhaupt het nut is van het overbeveiligen van CDs waardoor 'ie gewoon niet meer afspeelbaar is in normale consumentenapparatuur.
quote:Ja, ik heb ook nog een CD'tje van Bad Religion wat onder Sony is uitgegeven (lekker punk, not
Op donderdag 12 februari 2004 15:33 schreef schvvmert het volgende:[..]
Ah.... dus met een Apple lukt kopieëren wel.
Discriminatie.
Surf een beetje rond en ziet genoeg. Ook internetradio is prachtig, je eigensmaak 24 uur per dag. Niet alleen maar top40 maar wat je zelf wilt horen.
Leuk om te zien hoeveel mensen het gewoon voor elkaar krijgen om een cd te kopieren om m toch af te spelen in het apparaat waar ze m GEKOCHT hebben.
Met Dvd`s is het net zo. Om een DVD te kopieren heb je maar 2 kleine programmatjes nodig. De eerste geeft je vol toegang tot de disc (zodat je ook de eerste 2 minuten "gij zult niet kopieren" en deze film is gemaakt door kunt skippen. De tweede gebruik je om de dvd klein genoeg te maken voor het brandbare DVD, 500 Kb en nederlandse makerlij.
Jongens met het grote geld, beveiligen is zinloos, er wordt nu meer door het volk geporgrammeerd dan door de grote software jongens, dus er wordt meer gekopieerd dan beveiligd
quote:Het verschil is alleen dat dit standaard en automatisch gebeurd. In tegenstelling tot de deur open doen als er gebeld wordt, wat echt een actie vereist. Bij p2p vereist het een actie van de gebruiker om niet te uploaden.
Op donderdag 12 februari 2004 15:52 schreef Toet het volgende:
Dat verhaal van die open deur van Van Dam slaat nergens op. Als je iets uploadt bij p2p, of waar dan ook, is jouw pc actief bezig iets te versturen naar de andere pc. Een passendere vergelijking zou dus zijn dat er iemand bij je deur aanbelt, waarna jij open doet en hem een gekopieerde cd geeft.
Op het moment dat ik een CD of DVD koop istie van mij en vanaf dat moment doe ik ermee wat ik wil. Ook al roepen honderd idioten dat dat niet mag.
quote:Sterker nog: ik ben nog geen enkele copy-protected CD tegengekomen die ik op mijn Macs niet probleemloos kon rippen naar iTunes of kopiëren.
Op donderdag 12 februari 2004 15:41 schreef Tijn het volgende:[..]
Ja, ik heb ook nog een CD'tje van Bad Religion wat onder Sony is uitgegeven (lekker punk, not
) en daar staat vrolijk op "Will not play on PC or Mac" maar die doet het ook niet in m'n DVD-speler, maar wel als een zonnetje op m'n iBook. Vage lui hoor, die platenmaatschappijen.
Ik denk dat die platenmaatschappijen eigenlijk geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn. En zo graven ze hun eigen graf. Want de volgende keer dat je zo'n namaak CD ziet, denk je, als ik hem dan toch eerst moet kopiëren om hem op mijn DVD speler af te spelen, dan kan ik hem net zo goed van Kazaa aftrekken en branden. Scheelt me ook nog 22 euro.
[Dit bericht is gewijzigd door Jalu op 12-02-2004 16:20]
quote:Niets automatisch. Kazaa wordt geïnstalleerd door de gebruiker. Hij kiest er toch echt zelf voor. En ook al stond Kazaa op elke pc voorgeïnstalleerd, feit is dat de sharende gebruiker met zijn pc dingen opstuurt naar anderen. En dat is zijn eigen verantwoordelijkheid.
Op donderdag 12 februari 2004 15:59 schreef Tijn het volgende:[..]
Het verschil is alleen dat dit standaard en automatisch gebeurd. In tegenstelling tot de deur open doen als er gebeld wordt, wat echt een actie vereist. Bij p2p vereist het een actie van de gebruiker om niet te uploaden.
quote:En daar komt TCPA/NSCGB van o.m. Microsoft weer om de hoek. Want die wil het bovenstaande dus onmogelijk maken. En dat zou technisch haalbaar zijn.
Op donderdag 12 februari 2004 16:20 schreef Kaalhei het volgende:
Hoe willen ze trouwens ooit een kopieerbeveiliging maken die werkt? Als ik het signaal kan uitlezen dan kan ik het ook opnemen. Voor de allerslechtste kwaliteit hou ik mijn microfoon voor de luidspreker en neem het op. Maar ik kan het signaal ook direct na de DA-converter oppikken en het zodoende alleen met een kwaliteitsverlies die gelijk is aan de DA-AD convertie opnemen. Op die manier kan ik altijd alles kopieren. De enige manier om ervoor te zorgen dat ik het niet kan kopieren is ervoor zorgen dat ik het niet kan afspelen of ernaar kan luisteren. Maar dat brengt weer andere problemen met zich mee......
quote:Dat klopt. Uiteindelijk is alles te kopieren. Maar ze kunnen het je wel zo moeilijk mogelijk maken, door onvolkomendheden en fouten in de gangbare apparatuur te exploiteren. Waarop de fabrikanten van die apparatuur dan weer iets verzinnen, magoed.
Op donderdag 12 februari 2004 16:20 schreef Kaalhei het volgende:
Op die manier kan ik altijd alles kopieren.
Een CDROM/DVDROM-speler is in wezen gewoon een heel brak, simpel en dom apparaat. Met hele brakke foutafhandeling etc. Eigenlijk nog knap dat het zo vaak wel gewoon goed gaat, wat een bewijs is voor de kracht van het hele concept dat Philips ooit heeft verzonnen.
quote:Ook dat is gewoon te omzeilen. Met de juiste apparatuur. maar die zul je wel niet in de winkel kunnen kopen
Op donderdag 12 februari 2004 16:23 schreef Jalu het volgende:[..]
En daar komt TCPA/NSCGB van o.m. Microsoft weer om de hoek. Want die wil het bovenstaande dus onmogelijk maken. En dat zou technisch haalbaar zijn.
quote:Hoe? Het kan toch niet? Hoe wil je een anti-kopieer beveiliging op een analoog signaal zetten.
Op donderdag 12 februari 2004 16:23 schreef Jalu het volgende:[..]
En daar komt TCPA/NSCGB van o.m. Microsoft weer om de hoek. Want die wil het bovenstaande dus onmogelijk maken. En dat zou technisch haalbaar zijn.
Bovendien: Linux
[Dit bericht is gewijzigd door Harry_Sack op 12-02-2004 16:29]
quote:Wat maken mij die CD's uit. Ik haal gewoon alles binnen met DC++. Er hoeft maar een persoon de CD, DVD of ander formaat van het orgineel op de PC om te zetten en het is OK.
Op donderdag 12 februari 2004 16:25 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Dat klopt. Uiteindelijk is alles te kopieren. Maar ze kunnen het je wel zo moeilijk mogelijk maken, door onvolkomendheden en fouten in de gangbare apparatuur te exploiteren. Waarop de fabrikanten van die apparatuur dan weer iets verzinnen, magoed.
Een CDROM/DVDROM-speler is in wezen gewoon een heel brak, simpel en dom apparaat. Met hele brakke foutafhandeling etc. Eigenlijk nog knap dat het zo vaak wel gewoon goed gaat, wat een bewijs is voor de kracht van het hele concept dat Philips ooit heeft verzonnen.
quote:Mij maken die CD's ook niet uit, ik download ook alles. Maar, je zegt het zelf al, uiteindelijk zal toch iemand de CD moeten rippen. Dus als je dat gaat verbieden of onmogelijk maken, kun jij DC++ voortaan ook wel net zo goed deinstalleren.
Op donderdag 12 februari 2004 16:30 schreef Kaalhei het volgende:[..]
Wat maken mij die CD's uit. Ik haal gewoon alles binnen met DC++. Er hoeft maar een persoon de CD, DVD of ander formaat van het orgineel op de PC om te zetten en het is OK.
quote:Jij zegt ook dat je auto van jou is, en dat je ermee kunt doen wat je wilt tegen oom agent, die je aangehouden heeft voor te hard rijden op de snelweg?
Op donderdag 12 februari 2004 16:03 schreef Lemmeb het volgende:
Op het moment dat ik een CD of DVD koop istie van mijen vanaf dat moment doe ik ermee wat ik wil. Ook al roepen honderd idioten dat dat niet mag.
quote:Da's een ander verhaal. In dat geval gebruik ik mijn auto om andere mensen in gevaar te brengen. Dat dat niet mag, lijkt me logisch.
Op donderdag 12 februari 2004 17:00 schreef freako het volgende:
Jij zegt ook dat je auto van jou is, en dat je ermee kunt doen wat je wilt tegen oom agent, die je aangehouden heeft voor te hard rijden op de snelweg?
Maar als ik mij auto uit elkaar wil halen en een eigen kopie wil maken, is er niemand die me tegenhoudt.
quote:Klopt, maar de fabrikant heeft ook het recht om de auto zo te maken dat hij niet uit elkaar te halen valt. Of dat er speciale niet verkrijgbare gereedschap nodig is om dat te doen. En dat is precies wat hier het geval is: je mag nog wel een thuiskopie maken, alleen mag de fabrikant ook alles eraan doen om dat zo moeilijk mogelijk te maken. Het is zijn product namelijk. je hoeft het niet te kopen.
Op donderdag 12 februari 2004 17:05 schreef Lemmeb het volgende:Maar als ik mij auto uit elkaar wil halen en een eigen kopie wil maken, is er niemand die me tegenhoudt.
Het zal overigens weinig helpen tegen het illegaal downloaden, maar goed.
quote:Nee, als je een cd koopt dan koop je behalve het plastic schijfje ook de muziek die erop staat. Je mag die muziek niet verspreiden, want het is het intellectuele eigendom van de artiest, maar je mag er zelf mee doen wat je wilt. Je mag hem best aanpassen, net als je in een boek een zin mag veranderen, verwijderen en kopieren.
Op donderdag 12 februari 2004 17:39 schreef Elroyb het volgende:
Ik vind trouwens dat de minister gelijk heeft, het is geen fundamenteel recht om een thuiskopie te maken. Die thuiskopie is slechts een uitzondering die het kopiëren van zaken met auteursrechten gedoogd, mits het voor eigen gebruik wordt gedaan. Wanneer blijkt dat cd's niet af te spelen zijn op bepaalde apparaten dan snijdt de muziekindustrie zichzelf in de vingers...
quote:
Frans en Trijntje schrijven brandbrief naar Tweede KamerAMSTERDAM - Negen artiesten, waaronder Frans Bauer en Trijntje Oosterhuis, hebben deze week een brief naar de Tweede Kamer verstuurd waarin zij de noodklok luiden over het uitwisselen van muziek via internet, zo schrijft Webwereld. "De toekomst van de Nederlandse muziek staat onder druk".
"De laatste jaren zijn digitale technieken veel gebruikt voor illegale activiteiten. Mensen zetten onze songs op de computer en verspreiden ze via uitwisseldiensten naar de hele wereld. Ook maken ze kopieën van onze cds voor vrienden, collegas en kennissen. Dat lijkt sympathiek, maar wereldwijd kostte dit veel banen in de muzieksector," zo is in de brief te lezen.
"Het leidde ertoe dat steeds minder artiesten een kans krijgen om muziek, geschreven door henzelf of andere auteurs en componisten, op te nemen en zo bij een groot publiek bekend te worden."
"Wij willen u, vanaf hier, oproepen om onze belangen én die van toekomstige artiesten, muzikanten, muziekauteurs, Harpen- en Exportprijswinnaars in het oog te houden. Een goede Auteurswet. Van levensbelang voor de toekomst van Nederlandse muziek!" Zo eindigt de brandbrief van de negen muzikanten en bands: Spinvis, Peter Pan Speedrock, Tasha's World, Frans Bauer, Trijntje Oosterhuis, Hans Dorrestijn en Within Tempation.
http://nu.nl/news.jsp?n=276106&c=54
quote:Zou Trijntje haar looks in de strijd gaat gooien om de PC te gaan verbieden?
Op donderdag 12 februari 2004 18:09 schreef Kozzmic het volgende:
quote:Maar een auto die niet meer kan rijden omdat 'ie zò goed beveiligd is tegen uitelkaar halen is een beetje raar, vind je niet.
Op donderdag 12 februari 2004 18:03 schreef Sidekick het volgende:Klopt, maar de fabrikant heeft ook het recht om de auto zo te maken dat hij niet uit elkaar te halen valt. Of dat er speciale niet verkrijgbare gereedschap nodig is om dat te doen. En dat is precies wat hier het geval is: je mag nog wel een thuiskopie maken, alleen mag de fabrikant ook alles eraan doen om dat zo moeilijk mogelijk te maken. Het is zijn product namelijk. je hoeft het niet te kopen.
quote:De markt zal de producent van een dergelijke automobiel op gepaste wijze belonen voor dit gedrag.
Op donderdag 12 februari 2004 18:19 schreef Tijn het volgende:[..]
Maar een auto die niet meer kan rijden omdat 'ie zò goed beveiligd is tegen uitelkaar halen is een beetje raar, vind je niet.
quote:Ja, waarop de producent vervolgens huilend bij de overheid aanklopt dat de wet verscherpt moet worden, want ze verkopen hun producten niet meer.
Op donderdag 12 februari 2004 18:20 schreef Kaalhei het volgende:[..]
De markt zal de producent van een dergelijke automobiel op gepaste wijze belonen voor dit gedrag.
quote:Misschien dat de PvdA zulke huilebalken zou belonen met een subsidie, het huidige kabinet zal het wel uit haar hoofd laten. Overigens is het een wereldwijd probleem. Donner kan wel in Nederland wat willen, maar hij vergeet een ding: in-ter-net.
Op donderdag 12 februari 2004 18:25 schreef Tijn het volgende:
Ja, waarop de producent vervolgens huilend bij de overheid aanklopt dat de wet verscherpt moet worden, want ze verkopen hun producten niet meer.
quote:Op wat voor manier moet wat dan worden verscherpt?
Op donderdag 12 februari 2004 18:25 schreef Tijn het volgende:[..]
Ja, waarop de producent vervolgens huilend bij de overheid aanklopt dat de wet verscherpt moet worden, want ze verkopen hun producten niet meer.
quote:Wat dacht je van een minder middeleeuwse manier van je muziek aan de man brengen voor een minder belachelijke prijs. Zodat mensen je product ook willen kopen, in plaats van geforceerd te worden.
Op donderdag 12 februari 2004 18:29 schreef Sidekick het volgende:[..]
Op wat voor manier moet wat dan worden verscherpt?
quote:Middeleeuws?
Op donderdag 12 februari 2004 18:31 schreef Tijn het volgende:[..]
Wat dacht je van een minder middeleeuwse manier van je muziek aan de man brengen voor een minder belachelijke prijs. Zodat mensen je product ook willen kopen, in plaats van geforceerd te worden.
Kon je de LP dan makkelijk kopieren?
En de prijs is idd hoog, maar de muziekindustrie snijdt zichzelf daarmee in de vingers. Dat gaat vanzel omlaag als er te weinig mensen de producten gaan kopen.
De overheid moet zich daarmee niet bemoeien. Ik ben niet voor een wettelijk maximum van de CD-prijs. Op langere termijn is dat erg slecht voor de prijs.
quote:Ja hoor. Cassette, bandrecorder.
Op donderdag 12 februari 2004 18:37 schreef Sidekick het volgende:[..]
Middeleeuws?
quote:Nee, maar cassettebandjes wel, en je LP op cassette zetten was nou ook niet bepaald rocket science
Op donderdag 12 februari 2004 18:37 schreef Sidekick het volgende:[..]
Middeleeuws?
Desalniettemin ontbrak er toen nog een goed netwerk om het materiaal te verspreiden, maar de tijden zijn nu geheel anders. De wereld zit anders in elkaar, maar de platenmaatschapijen zijn daar 0% in mee gegaan en lopen nu hopeloos achter de feiten aan. Dat is waar het 'em aan schort.
quote:Tsja, ik weet het niet hoor, die prijzen omlaag. Voorlopig maken ze alleen de beveiligingen maar absurder en steken ze hun geld in de ene rechtzaak na de ander
En de prijs is idd hoog, maar de muziekindustrie snijdt zichzelf daarmee in de vingers. Dat gaat vanzel omlaag als er te weinig mensen de producten gaan kopen.De overheid moet zich daarmee niet bemoeien. Ik ben niet voor een wettelijk maximum van de CD-prijs. Op langere termijn is dat erg slecht voor de prijs.
Ik ben ook niet direct voor invloed vanuit de overheid, het zou fijn als de industrie zelf eens tot de conclusie kwam dat ze een afslag hebben gemist en op het verkeerde spoor zitten.
quote:Nog minder cd's in de winkel kopen dus
Het standpunt van Donner leidde tot protesten van de linkse oppositie. "Voor miljoenen consumenten betekenen de anti-kopieerbeveiligingen dat ze geen cd's kunnen afspelen op hun apparatuur", aldus Kees Vendrik (GroenLinks). "Het is uw verantwoordelijkheid om voorzieningen te treffen zodat er geen inbreuk wordt gemaakt op de rechten van de consument."
quote:Natuurlijk mag dat, ze doen maar wat ze niet laten kunnen met die kopieerbeveiliging. Maar het is verspilde moeite, uiteindelijk is elke beveiliging te kraken.
Op donderdag 12 februari 2004 18:03 schreef Sidekick het volgende:
Klopt, maar de fabrikant heeft ook het recht om de auto zo te maken dat hij niet uit elkaar te halen valt. Of dat er speciale niet verkrijgbare gereedschap nodig is om dat te doen. En dat is precies wat hier het geval is: je mag nog wel een thuiskopie maken, alleen mag de fabrikant ook alles eraan doen om dat zo moeilijk mogelijk te maken. Het is zijn product namelijk. je hoeft het niet te kopen.
quote:Ja, zolang de CD afspeelbaar is iig wel.
Op vrijdag 13 februari 2004 11:20 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Natuurlijk mag dat, ze doen maar wat ze niet laten kunnen met die kopieerbeveiliging. Maar het is verspilde moeite, uiteindelijk is elke beveiliging te kraken.
quote:Als de CD's niet meer afspeelbaar zijn, koopt niemand ze. Daarmee snijden ze uiteindelijk alleen zichzelf maar in de vingers.
Op vrijdag 13 februari 2004 11:21 schreef Tijn het volgende:
Ja, zolang de CD afspeelbaar is iig wel.
Op zich heeft die Donner wel gelijk. Het maken van een thuiskopie is geen 'recht'. Maar de discussie gaat gewoon helemaal nergens over, want uiteindelijk zal men het kopieren toch nooit tegen kunnen houden.
quote:Ik heb het idee dat de industrie eerder het downloaden en kopieëren de schuld geeft van hun gedaalde afzet dan het feit dat hun eigen product niet afspeelbaar is
Op vrijdag 13 februari 2004 11:25 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Als de CD's niet meer afspeelbaar zijn, koopt niemand ze. Daarmee snijden ze uiteindelijk alleen zichzelf maar in de vingers.
quote:Oh dat mag, iedereen heeft recht op een eigen mening. Ze mogen iedereen de 'schuld' geven die ze maar willen. Maar uiteindelijk is echt niemand onder de indruk van het gejank van die huilies. En gaan wij intussen gewoon lekker verder met kopiëren en P2P
Op vrijdag 13 februari 2004 11:30 schreef Tijn het volgende:
Ik heb het idee dat de industrie eerder het downloaden en kopieëren de schuld geeft van hun gedaalde afzet dan het feit dat hun eigen product niet afspeelbaar is
quote:wat een bullshit. als ik mijn huisdeur 's nachts niet op slot doe betekent dat dus echt niet dat iedereen maar binnen mag komen lopen. de deur op slot doen is preventief tegen ongenode gasten en van de verzekering moet het, maar het is niet zo dat je maar binnen mag komen want het is nog steeds prive gebied.
"Handhaving van het verbod op het delen van bestanden kan alleen door de privacy van mensen te schenden", vreest Van Dam. Donner denkt daar anders over. "Als je de deur openzet, mag zowel de consument als de controleur binnenkomen."
eigenlijk is het ook zo dat ik mijn fiets helemaal niet op slot hoef te zetten. tegenwoordig is dat wel de garantie dat ie gejat wordt maar nog steeds is het mijn fiets en ik mag er vanuit gaan dat mensen met hun tengels van andermans spullen afblijven.
donner heeft kennelijk geen idee waar hij het over heeft. als de website van het openbaar ministerie openstaat mag ik dan ook rondsnuffelen in hun bestanden?
quote:Volgens mij begrijpt Donner het beter dan jij. Als je met Kazaa je bestanden deelt, stuur je, op aanvraag, zelf vrijwillig je bestanden naar de ander. Als je op deze manier je bestanden naar een controleur stuurt, is dat je eigen fout. Als er een controleur bij je thuis komt om te kijken of je kopieën verspreidt, is het een ander verhaal, dan kun je spreken van inbreuk op de privacy.
Op vrijdag 13 februari 2004 11:46 schreef deepthroat het volgende:
verhaal
quote:over dat delen heb je inderdaad gelijk. maar dan vraag ik me af of dat niet onder uitlokken valt, want dat mogen ze niet. daarnaast zijn zij het die een verzoek tot downloaden doen en niet ik, dus zij zijn in overtreding, ik heb alleen mijn backups in een gesharde map staan
Op vrijdag 13 februari 2004 13:50 schreef Toet het volgende:[..]
Volgens mij begrijpt Donner het beter dan jij. Als je met Kazaa je bestanden deelt, stuur je, op aanvraag, zelf vrijwillig je bestanden naar de ander. Als je op deze manier je bestanden naar een controleur stuurt, is dat je eigen fout. Als er een controleur bij je thuis komt om te kijken of je kopieën verspreidt, is het een ander verhaal, dan kun je spreken van inbreuk op de privacy.
[Dit bericht is gewijzigd door deepthroat op 13-02-2004 14:48]
quote:Dat is dan weer een interessant vraagstuk idd
Op vrijdag 13 februari 2004 14:35 schreef deepthroat het volgende:[..]
maar dan vraag ik me af of dat niet onder uitlokken valt, want dat mogen ze niet.
Geen goed woord over voor die onbetrouwbare gristelijke gluiperd.
quote:Dit is alleen maar een constatering wat het recht nu over deze zaak zegt. De vraag is of je hier als overheid iets mee moet. De overheid stelt namelijk wel eisen aan auto's, en weert auto's van de markt die er niet aan voldoen. De overheid kan dus dit type schijven gewoon weren, als ze dat willen, ter bescherming van de consument die mogelijk het verschil niet snapt.
Op donderdag 12 februari 2004 09:34 schreef scollon het volgende:
Ik vind dat ie hier toch gelijk heeft hoor. Niemand dwingt je om een CD te kopen. Dan mag de maker van die CD toch zelf wel weten wat ie op de cd zet? [..]
De vergelijking van de auto en de garage slaat nergens op.
a. Hummer past in geen enkele garage lijkt me, zijn zij daarvoor aangeklaagd
Om te beginnen zouden we winkeliers moeten aanpakken voor misleiding die dergelijke schijven "compact disc" of CD noemen, want dat zijn het iig. niet. Ze verzinnen maar een nieuwe afkorting voor die dingen.
Of nma iets kan met "monopolie" op muziek van een bepaalde artiest is nogal twijfelachtig: het is tenslotte het eigendom van die artiest.
Je kan trouwens altijd een thuiskopie maken via het gedecodeerde geluid zolang de nieuwe geluidsdrager van je favoriete artiest geluid kan voortbrengen.
quote:Dat geldt in beginsel niet voor een open dirretje of een verkeerd geconfigureerde Kazaa die een hele schijf shared. Maar dan moet er wel aanleiding zijn te veronderstellen dat daar sprake van is. Hangt een beetje van de blijkbare intentie af van het "sharen" af.
Op vrijdag 13 februari 2004 13:50 schreef Toet het volgende:
Volgens mij begrijpt Donner het beter dan jij. Als je met Kazaa je bestanden deelt, stuur je, op aanvraag, zelf vrijwillig je bestanden naar de ander. Als je op deze manier je bestanden naar een controleur stuurt, is dat je eigen fout. Als er een controleur bij je thuis komt om te kijken of je kopieën verspreidt, is het een ander verhaal, dan kun je spreken van inbreuk op de privacy.
quote:Of een middeleeuwse: de platenbazen komen live met de artiest in een busje bij je langs, en je wordt eerst gefouilleerd en gevisiteerd, en dan mag je in het geluidsdichte busje luisteren. Dan slaan ze je hard op het hoofd, zodat ze zeker weten dat je het niet onthoudt, zodat je het ook niet kan neurien. Daarna plunderen ze je bankrekeningen en verkopen je huis. Lijkt me een waterdicht systeem.
Op donderdag 12 februari 2004 18:31 schreef Tijn het volgende:
Wat dacht je van een minder middeleeuwse manier van je muziek aan de man brengen voor een minder belachelijke prijs. Zodat mensen je product ook willen kopen, in plaats van geforceerd te worden.
En op radio en tv beschrijven ze de muziek alleen nog maar, ipv. het af te spelen. En ze laten natuurlijk beelden zien van mensen die razend enthousiast uit het busje komen.
En over de file share programma's: het is helemaal niet verkeerd om dee te kunnen gebruiken want er zijn ook heel veel nuttige en legale bestanden te vinden! maar waarom worden deze programma's zo veel gebruikt om muziek mee te delen? ik denk dat de belangrijkste oorzaak de hoge prijs van cd's is, wie gaat er nou een cd kopen voor 25 euro als je hem ook gratis kan downloaden en voor 50 cent op een cd kan zetten? als de cd's nou ¤5 zouden kosten zou ik niet moeilijk gaan zoekken naar al die nummers en zou ik gewoon een cdtje kopen.
dus doe de belasting over die cd's maar naar beneden en zorg ervoor dat de cd's goedkoper voor de consument worden
Als ie de moeite waard is koop ik het origineel, maar als ik dat origineel vervolgens niet kan afluisteren....of kopiëren om in m'n auto af te spelen....dan niet hoor.
Als ze dat maar lang genoeg doen en er straks alleen nog maar CD's op de markt zijn die je eerst moet kopiëren voordat ze werken krijgen al die bedrijven fijn een Darwin Award.
Tussen haakjes: de meeste kopiëerbeveiligingen werken alleen maar omdat Windows probeert te bepalen wat voor CD het is. Als je de autoplay uitzet en wacht totdat het brandprogramma om de CD vraagt gaat het meestal wel goed.
quote:Oh, da's mooi, want die Autoplay is één van de vele dingen die ik er sowieso toch al meteen uitsloop
Op donderdag 19 februari 2004 18:40 schreef DiGuru het volgende:
Als je de autoplay uitzet en wacht totdat het brandprogramma om de CD vraagt gaat het meestal wel goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |