abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17067833
quote:
Zalm hekelt verhogen Europese begroting

DEN HAAG - Minister Zalm van Financiën heeft in niet mis te verstane bewoordingen afstand genomen van het voornemen van de Europese Commissie om de Europese begroting te verhogen. "Onaanvaardbaar en teleurstellend", aldus de VVD-bewindsman dinsdag.

Hij becijferde dat het Nederland op termijn 1,5 miljard euro per jaar extra gaat kosten. Nederland is nu netto ongeveer 3 miljard per jaar aan Brussel kwijt.

Zalm verwacht evenwel dat het plan van 'Brussel' om de begroting vanaf 2007 fors te laten stijgen geen kans maakt. "Ik denk niet dat het er komt. Er is verzet van veel landen." Eerder schreven Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, Oostenrijk en Nederland een brief aan de Europese Commissie met een pleidooi om de EU-begroting te handhaven op 1 procent.

Zalm vindt dat de commissie in plaats van forse extra uitgaven voor te stellen, bezuinigingen had moeten bepleiten in de landbouwfondsen en de structuurfondsen voor arme regio's. Dat de commissie meer geld wil uittrekken voor zaken als onderwijs en het werkgelegenheidsbeleid wijst hij af. Hij vindt dat dat beleidsterreinen zijn waarin de lidstaten zelf moeten investeren. "Het is een misverstand om te denken dat je groei creëert door hogere EU-uitgaven."

De plannen van de commissie zijn dinsdag in Brussel al terloops ter sprake gekomen tijdens een ontmoeting van EU-ministers van Financiën. Volgens Zalm overheerste daar ook de teleurstelling. De minister verwacht dat de lidstaten de komende periode benutten om naar alternatieven te kijken."

Positief vindt Zalm het dat de commissie denkt aan een 'nettobegrenzer', een mechanisme dat voorkomt dat lidstaten meer dan een bepaald maximum aan Brussel kwijt zijn. Maar hoe de commissie zich dat in de praktijk voorstelt is nog niet duidelijk.

In de Tweede Kamer bestaat er brede steun voor de opstelling van Zalm. "Als wij in Nederland de broekriem moeten aanhalen, moet dat binnen de EU ook gebeuren", aldus CDA-Kamerlid Eurlings. D66'er Bakker vindt dat vooral het mes moet in de Europese landbouwuitgaven, die een groot deel van het EU-budget vormen. Ook PvdA-Kamerlid Timmermans dringt aan op het hervormen van het landbouwbeleid en het staken van het rondpompen van geld via de structuurfondsen.

Ik steigerde ook van m'n stoel toen ik dit hoorde. Wat een belachelijk voorstel van Prodi. Die uitzuiger wilt echt een 3e wereld land van Nederland maken, stomme kutmongool dat ie is. Laten we eerst wat minder voor Nederland gaan praten.

Zalm

pi_17067922
Het zou niet erg zijn zolang iedereen (in verhouding) maar evenveel betaalt. Dat is nu niet het geval. Dus veto.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_17067972
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:30 schreef UnderWorld_ het volgende:
Het zou niet erg zijn zolang iedereen (in verhouding) maar evenveel betaalt. Dat is nu niet het geval. Dus veto.
Inderdaad, waar het geld naar toe zijn gaan bij een hogere bedrage (onderwijs en kennis) ben ik voor, maar Prodi kan m'n reet kussen zolang Nederland teveel betaald.
  Moderator dinsdag 10 februari 2004 @ 19:39:41 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17068199
dat is dan vooral voor onderwijs en werkgelegenheid buiten Nederland zeker ... leuk idee maar we zijn niet in de EU gegaan om andere landen te financieren.

en Zalm kan wel denken dat het niet doorgaat maar dacht hij de vorige keer ook, ik moet het nog zien.

het is leuk geprobeerd die EU maar laten we het maar bij de NATO houden als Nederland zijnde

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_17068348
Landbouwbeleid op de schop zou al een hoop doen, 't is een bodemloze put op. Waarom niet gewoon een BBP-verdeling?
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_17068409
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:45 schreef RichardQuest het volgende:
Landbouwbeleid op de schop zou al een hoop doen, 't is een bodemloze put op. Waarom niet gewoon een BBP-verdeling?
Snappen die drollen niet. Het is de EUROPESE UNIE

Oftewel de BUROPESE UNIE.

pi_17068528
Ondanks je creativiteit is POL nog steeds geen ONZ.

Bewaar de geintjes maar voor de slowchat.

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')