abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17056158
De andere topics zijn volgens mij gesloten, dus proberen we het hier nog maar een keer.

LET OP: dit is geen bash topic!
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
De links georienteerde media mbt Verdonk:

quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 08:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Frits - CDA - Wester en Karel - D66 - de Graaf Duidelijk objectief ja.

De journalisten in de volgende uitzending zijn het duidelijk met mij eens (6.50 tot 20.40). En die Karel de Graaf is presentator bij Netwerk, dus zo rechts is het echt niet.

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/vara/deleugen/sb.laatste.rm
http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/vara/deleugen/bb.laatste.rm

De media heeft duidelijk individuele gevallen gegeneraliseerd tot algemeen beleid, zonder duidelijk de achtergronden te checken (en knevel heeft zelfs een geval gebruikt wat helemaal niks met het uitzettingsbeleid te maken heeft !).

Stelling: Verschillende media hebben duidelijk een links karakter!

SCH on

Those who know do not speak
Those who speak do not know
  dinsdag 10 februari 2004 @ 12:56:55 #2
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_17056213
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 12:54 schreef UnderWorld_ het volgende:
Stelling: Verschillende media hebben duidelijk een links karakter!
Stelling: Weer andere media hebben duidelijk een rechts karakter!

Ofwel: Lekker boeiend. Ofwel: What else is new?

Been here, done this.

Ik ga naar huis.
pi_17056229
Zou je niet eerder zeggen dat de media hun werk nogal eens slecht doen. Bijvoorbeeld het voorbeeld van Knevel. Of wil je Knevel ook links noemen?
  dinsdag 10 februari 2004 @ 13:01:39 #4
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_17056320
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 12:57 schreef SCH het volgende:
Zou je niet eerder zeggen dat de media hun werk nogal eens slecht doen. Bijvoorbeeld het voorbeeld van Knevel. Of wil je Knevel ook links noemen?
Sterk punt van SCH. De globale linkse orientatie van journalisten hoeft geen probleem te zijn als men hun journalistieke arbeid goed uitvoert.

Helaas is sensatiezucht/kijkcijfers/eigen mening ventileren vaak belangrijker dan waarheidsvinding/hoor & wederhoor/objectiviteit.

"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_17056398
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:01 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Sterk punt van SCH. De globale linkse orientatie van journalisten hoeft geen probleem te zijn als men hun journalistieke arbeid goed uitvoert.

Helaas is sensatiezucht/kijkcijfers/eigen mening ventileren vaak belangrijker dan waarheidsvinding/hoor & wederhoor/objectiviteit.

Je stelt het wat boud maar in mijn ogen is wat je aanroert een groter probleem dan de vermeende linksheid inderdaad. Ik merk van die linksheid echt weinig, wel van de snelheid, kijkcijfers, sensatiezucht, man-in-de-straat-gevoel enz.

Alhoewel ik van mening ben dat we niet moeten overdrijven. De Nederlandse media zijn van redelijke kwaliteit.

pi_17056401
quote:
Het zijn geen fouten meer. Het gaat niet alleen over dit specifieke geval, maar ook over andere onderwerpen. Er is een duidelijke trend te zien waarbij programma's als 2vandaag, Netwerk en Nova een afwijkende lijn laten zien. Geen neutraal objectief beeld, maar het nieuws interpreteren zoals het hun uitkomt.
pi_17056438
en RTL boulevard is rechts...
pi_17056462
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:01 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Ik denk dat programma's als 2vandaag, Netwerk en Nova een soort van monopoliepositie hebben als het gaat om nieuwsrubrieken op de tv. Ik vind het wel kwalijk als deze media een gekleurd beeld laten zien.

Ook omdat ze subsidie krijgen van de overheid.

pi_17056479
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:04 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Het zijn geen fouten meer. Het gaat niet alleen over dit specifieke geval, maar ook over andere onderwerpen. Er is een duidelijke trend te zien waarbij programma's als 2vandaag, Netwerk en Nova een afwijkende lijn laten zien. Geen neutraal objectief beeld, maar het nieuws interpreteren zoals het hun uitkomt.

Oh dat geloof ik best. Maar daar is ook niks op tegen.
Ik kan zat voorbeelden geven die ik als rechts ervaar maar ik vind dat zinloos.
pi_17056512
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh dat geloof ik best. Maar daar is ook niks op tegen.
Ik kan zat voorbeelden geven die ik als rechts ervaar maar ik vind dat zinloos.

Nou ben ik wel benieuwd naar deze voorbeelden.
pi_17056589
Goh wat gek he?Hoe zou dat nou toch komen?Elk mens selecteert items wat voor hem of z'n collega's van belang zijn,andere laten ze liggen.Dan kunnen ze nog zo proberen objectief te zijn,dat lukt gewoon niet!Is niet erg als er maar weer andere programma's zijn die het tegenovergestelde doen waar door al het nieuws door meerdere meningen belicht wordt.En dat gebeurt ook in Nederland.Want je hebt het over Netwerk,dat wordt door meerdere omroepen gepresenteerd,o.a de EO.En die kan je toch moeilijks links noemen.En de AVRO,ook niet een linkse omroep!Dus jouw stelling klopt niet!
Ik denk dus eerder dat jij alleen de dingen onthoud die voor jouw als links uitsteken en die andere meer rechtse meningen vergeet je.Dus jij bent ook aan het selecteren zoals iedereen!

[Dit bericht is gewijzigd door LowJoe op 10-02-2004 13:13]

Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_17056601
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:08 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Nou ben ik wel benieuwd naar deze voorbeelden.

Ik vind niet dat ik dat moet doen, het is mijn subjectieve ervaring. Dat zegt niks over de politieke gekleurdheid van de rubrieken, dat verwijt ik ze dan ook niet.
pi_17056671
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik vind niet dat ik dat moet doen, het is mijn subjectieve ervaring. Dat zegt niks over de politieke gekleurdheid van de rubrieken, dat verwijt ik ze dan ook niet.

Dat vind ik een beetje jammer. We kunnen de media alleen maar toetsen aan de hand van voorbeelden. Als we die voorbeelden niet hebben kunnen we niks.
pi_17056736
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:14 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Dat vind ik een beetje jammer. We kunnen de media alleen maar toetsen aan de hand van voorbeelden. Als we die voorbeelden niet hebben kunnen we niks.

Dat hangt toch een beetje van de manier af waarop je deze discussie aangaat - of je de vooronderstelling steunt dat media een duidelijke gekleurdheid hebben. Ik geloof daar niet in.

Ik wil best wat voorbeelden op een rijtje zetten - maar die gaan dan echt uit van mijn subjectieve beleving.

pi_17056760
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:11 schreef LowJoe het volgende:
Goh wat gek he?Hoe zou dat nou toch komen?Elk mens selecteert items wat voor hem of z'n collega's van belang zijn,andere laten ze liggen.Dan kunnen ze nog zo proberen objectief te zijn,dat lukt gewoon niet!Is niet erg als er maar weer andere programma's zijn die het tegenovergestelde doen waar door al het nieuws door meerdere meningen belicht wordt.En dat gebeurt ook in Nederland.Want je hebt het over Netwerk,dat wordt door meerdere omroepen gepresenteerd,o.a de EO.En die kan je toch moeilijks links noemen.En de AVRO,ook niet een linkse omroep!Dus jouw stelling klopt niet!
Ik denk dus eerder dat jij alleen de dingen onthoud die voor jouw als links uitsteken en die andere meer rechtse meningen vergeet je.Dus jij bent ook aan het selecteren zoals iedereen!
Ik beweer ook niet dat een omroep puur objectief kan zijn. Wel kan het gemiddelde van de berichtgeving ongeveer neutraal uitkomen. Bij verschillende programma's merk ik dat dat niet het geval is. Daarnaast zegt de kleur van de omroep niet alles. Het gaat om de medewerkers die werkzaam zijn voor de omroep.

Misschien kan jij voorbeeld aandragen die jij rechts vindt.

pi_17056761
En waarom zouden juist die rubrieken objectief,dus geen links of rechts standpunt mogen geven??Het zijn de uithangborden van de omroep en die willen zich profileren.....
pi_17056787
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat hangt toch een beetje van de manier af waarop je deze discussie aangaat - of je de vooronderstelling steunt dat media een duidelijke gekleurdheid hebben. Ik geloof daar niet in.

Ik wil best wat voorbeelden op een rijtje zetten - maar die gaan dan echt uit van mijn subjectieve beleving.

Misschien kan je een paar voorbeelden aandragen met in je achterhoofd een min of meer neutrale kijker.
pi_17056859
Voorbeelden van rechts?De Tros!En RTL 5 natuurlijk met b.v Harry Mens!En in bepaalde omstandigheden ook de AVRO.
pi_17056880
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:17 schreef LowJoe het volgende:
En waarom zouden juist die rubrieken objectief,dus geen links of rechts standpunt mogen geven??Het zijn de uithangborden van de omroep en die willen zich profileren.....
Omdat ze deels worden gefinancierd met belasting geld. Waarom zouden mensen moeten betalen om een mening over te brengen die niet gelijk is aan hun eigen mening. Als je een particuliere omroep bent vind ik dat je het recht hebt om te zeggen wat je wil.

Van de publieke omroep verwacht ik (en veel andere mensen) dat ze een neutraal beeld brengen waar zo veel mogelijk belastingbetalers het mee eens zijn.

pi_17056902
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:21 schreef LowJoe het volgende:
Voorbeelden van rechts?De Tros!En RTL 5 natuurlijk met b.v Harry Mens!En in bepaalde omstandigheden ook de AVRO.
Ik bedoel meer specifieke voorbeelden van newsitems waarbij een (volgens jou) rechtse interpretatie is gegeven.
pi_17056969
En wat is nou eigenlijk links??Als je het laten zien van de tiet van die zus van Michael Jackson goed vind ben je in Amerika al extreem links(liberal)
pi_17057005
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:22 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Ik bedoel meer specifieke voorbeelden van newsitems waarbij een (volgens jou) rechtse interpretatie is gegeven.

Alles wat Harry Mens doet!
pi_17057084
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:24 schreef LowJoe het volgende:
En wat is nou eigenlijk links??Als je het laten zien van de tiet van die zus van Michael Jackson goed vind ben je in Amerika al extreem links(liberal)
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:25 schreef LowJoe het volgende:

[..]

We discusseren hier de publieke media in Nederland. Het uitgangspunt is dat deze een neutraal beeld moeten leveren omdat ze deels worden gefinancierd door de belastingbetaler. Ik heb een issue aangegeven waaruit duidelijk blijkt dat de publieke media een linkse inslag hebben. Heb jij voorbeelden waaruit blijkt dat de publieke media een rechtse inslag hebben?
pi_17057162
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:21 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Omdat ze deels worden gefinancierd met belasting geld. Waarom zouden mensen moeten betalen om een mening over te brengen die niet gelijk is aan hun eigen mening. Als je een particuliere omroep bent vind ik dat je het recht hebt om te zeggen wat je wil.

Van de publieke omroep verwacht ik (en veel andere mensen) dat ze een neutraal beeld brengen waar zo veel mogelijk belastingbetalers het mee eens zijn.

Dit is natuurlijk onmogelijk!Dan zou je bij elke nieuwsitem aan de mensen moeten vragen wat ze er dan van vinden en dit moeten ventileren op de tv wat dan eigenlijk niet meer hoeft want de mensen denken er toch al zo over......
En dat belasting geld is niet alleen voor de nieuwsrubrieken,die zijn het aller goedkoopst van alle programma's.....
pi_17057243
Ik kan het op dit moment niet uit mijn geheugen halen,net zo min als een typisch links item....
Ik zal het de komende tijd eens bij houden.....
  FOK!fotograaf dinsdag 10 februari 2004 @ 13:43:02 #26
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17057592
Als ik kijk naar de berichtgeving rond het uitzettingsgebeuren, dan worden alleen de paar schrijnende gevallen aangehaald. Ik heb nog geen item voorbij zien komen die de terechte uitzettingen belicht. De media zet imo wel een niet representatieve groep zo in het licht dat mensen het als representatief gaan zien. Ik zou graag eens een item zien over de samenstelling van de uit te zetten groep. Zaken zoals percentage met strafblad etc zijn interessant om een beetje reeelere feeling te krijgen van de betreffende groep.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_17057619
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:29 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk onmogelijk!Dan zou je bij elke nieuwsitem aan de mensen moeten vragen wat ze er dan van vinden en dit moeten ventileren op de tv wat dan eigenlijk niet meer hoeft want de mensen denken er toch al zo over......
En dat belasting geld is niet alleen voor de nieuwsrubrieken,die zijn het aller goedkoopst van alle programma's.....

Ik zeg ook niet dat een programma op alle punten 100% neutraal moet zijn, maar er moet een ongeveer neutrale lijn zijn. Bijvoorbeeld het NOS nieuws vind ik dit goed doen. Soms zie ik wel eens wat linkse puntjes, maar soms ook wat rechtse puntjes.

Bij Netwerk, 2vandaag en NOVA zie ik alleen maar linkse puntjes. Vaak worden situaties niet goed van beide kanten belicht.

pi_17058093
Hoe kom je er nou bij dat Netwerk links is??De EO notabene!!Zo conservatief gelovig als wat!Dus rechts!
Of vind je de Christenunie ook links??
pi_17058316
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:59 schreef LowJoe het volgende:
Hoe kom je er nou bij dat Netwerk links is??De EO notabene!!Zo conservatief gelovig als wat!Dus rechts!
De Christenunie is op morele thema's zoals abortus rechts. Op andere gebieden, bijvoorbeeld het uitzettingsbeleid is de Christenunie links. Het is niet zo zwart-wit als jij het hier schetst.
pi_17058357
Geloof me,het is nooit zwartwit!Ik ben zelf links-midden,maar ik ben het helemaal eens met het beleid van Minister Verdonk,wat toch een wat rechts beleid schijnt te zijn...

[Dit bericht is gewijzigd door LowJoe op 10-02-2004 14:10]

pi_17058414
Het is trouwens niet verboden om een conservatieve danwel liberale omroep op te richten... alleen liberalen zijn eigenlijk tegen een publieke omroep...
pi_17058555
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 14:08 schreef LowJoe het volgende:
Geloof me,het is nooit zwartwit!Ik ben zelf links-midden,maar ik ben het helemaal eens met het beleid van Minister Verdonk,wat toch een wat rechts beleid schijnt te zijn...
Ik ben liberaal, en ik ben het niet helemaal eens met minister verdonk . Toch vind ik dat ook haar standpunt goed belicht moet worden.
pi_17058801
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:18 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Misschien kan je een paar voorbeelden aandragen met in je achterhoofd een min of meer neutrale kijker.

Dat snap ik niet. Dat doe jij zelf ook niet namelijk, je gaat van jezelf uit.
pi_17058849
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 14:15 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Ik ben liberaal, en ik ben het niet helemaal eens met minister verdonk . Toch vind ik dat ook haar standpunt goed belicht moet worden.

Maar vind je dan dat dat niet is gebeurd. Ik heb haar een keer of 5 in de media uitgebreid haar verhaal gehoord de afgelopen week.
pi_17059073
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 12:56 schreef nietzman het volgende:

[..]

Stelling: Weer andere media hebben duidelijk een rechts karakter!

Ofwel: Lekker boeiend. Ofwel: What else is new?

Been here, done this.

Je hebt helemaal gelijk. Kansloos topic .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 18:38:55 #36
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_17066489
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:59 schreef LowJoe het volgende:
De EO zit niet in netwerk, nog niet tenminste. Maar in 2 Vandaag.

(lekker niveau van discussieren als je al niet eens weet wie waar zit).

En ja, in sommige punten is de Christen Unie links en zit dichter bij bijv. Groen Links dan het CDA. Vul voor de gein nog maar eens een oude Stemwijzer in.

wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_17068039
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 14:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat snap ik niet. Dat doe jij zelf ook niet namelijk, je gaat van jezelf uit.

Duidelijk wel. Ik ben het niet met Verdonk eens. Als deze mensen economische voordelen voor Nederland hebben (wat veel gezinnen hebben als ik zo de beelden zie), dan mogen ze blijven van mij.
pi_17068128
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 14:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar vind je dan dat dat niet is gebeurd. Ik heb haar een keer of 5 in de media uitgebreid haar verhaal gehoord de afgelopen week.

In het fragment van 'de leugen regeert' wordt het duidelijk uitgelegd. De minister is dan wel aan het woord geweest, maar in alle gevallen hebben de omroepen het standpunt van links ingenomen. Bijvoorbeeld in een situatie waar een gezin naar voren kwam heb ik geen enkele vraag gehoord van: Is het nou terecht dat jullie worden uitgezet? Ik heb alleen maar huillie vragen gehoord: Oh wat zielig, en blablabla, jullie moeten blijven, huillie, etc.
pi_17068416
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:37 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

In het fragment van 'de leugen regeert' wordt het duidelijk uitgelegd. De minister is dan wel aan het woord geweest, maar in alle gevallen hebben de omroepen het standpunt van links ingenomen. Bijvoorbeeld in een situatie waar een gezin naar voren kwam heb ik geen enkele vraag gehoord van: Is het nou terecht dat jullie worden uitgezet? Ik heb alleen maar huillie vragen gehoord: Oh wat zielig, en blablabla, jullie moeten blijven, huillie, etc.

Sorry maar als je zo gaat praten, kan ik je topic niet meer serieus nemen - met termen als huilie. Ik snap je antwoord ook niet - je zegt dat er maar 1 kant van het verhaal naar voren is gekomen, maar de minister is toch diverse malen aan het woord geweest, uitgebreid heeft ze haar verhaal kunnen doen. En terecht overigens. Wat je daar links aan vindt snap ik niet.

Het verhaal van Verdonk bij de VARA alleen al laat zien dat deze socialistische omroep de minister een kans geeft om haar licht te laten schijnen. Dat ze niet gelukkig is met de media-aandacht, is haar keuze. Dat de twee journalisten haar daar genuanceerd in bijvallen, verbaast me niet - is toch prachtig dat die mensen het allemaal kunnen zeggen - kritiek moet kunnen.

Dat jij verder de verhalen van asielzoekers betitelt als huilie-verhalen, ik vind het prima. Het lijkt me logisch dat die mensen worden opgezocht in dit verband - en het zijn gewoon hun verhalen, net zoals de minister hun verhaal heeft. Zo gaat dat.

pi_17068520
Rechts was er anders wel bij de kippen bij om de reportages van haatpredikende imams aan te halen. Welk programma kwam daar mee?? De NOS en de socialistische VARA in de vorm van NOVA.
pi_17068619
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:52 schreef schatje het volgende:
Rechts was er anders wel bij de kippen bij om de reportages van haatpredikende imams aan te halen. Welk programma kwam daar mee?? De NOS en de socialistische VARA in de vorm van NOVA.
En NOVA maakte ook nog een hele, nogal tendentieuze, serie over islamitisch onderwijs - die uitermate ongenuanceerd was en er echt op gericht was stemming te kweken imo.

Oh en zo kun je nog wel even doorgaan, daarom raken de beweringen over de linkse media ook kant noch wal. Maar blijkbaar hebben sommige rechtse mensen dit soort slachtoffergedrag nodig. Ik vind het allemaal van een treurig 2002-nivo, ik dacht dat we het nu wel hadden gehad. Het is vergelijkbaar met de kritiek van Verhagen op de trage ambtenaren - zo'n flauw cliche dat wel geinig klinkt.

pi_17069083
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:47 schreef SCH het volgende:

[..]

Sorry maar als je zo gaat praten, kan ik je topic niet meer serieus nemen - met termen als huilie. Ik snap je antwoord ook niet - je zegt dat er maar 1 kant van het verhaal naar voren is gekomen, maar de minister is toch diverse malen aan het woord geweest, uitgebreid heeft ze haar verhaal kunnen doen. En terecht overigens. Wat je daar links aan vindt snap ik niet.

Het verhaal van Verdonk bij de VARA alleen al laat zien dat deze socialistische omroep de minister een kans geeft om haar licht te laten schijnen. Dat ze niet gelukkig is met de media-aandacht, is haar keuze. Dat de twee journalisten haar daar genuanceerd in bijvallen, verbaast me niet - is toch prachtig dat die mensen het allemaal kunnen zeggen - kritiek moet kunnen.

Dat jij verder de verhalen van asielzoekers betitelt als huilie-verhalen, ik vind het prima. Het lijkt me logisch dat die mensen worden opgezocht in dit verband - en het zijn gewoon hun verhalen, net zoals de minister hun verhaal heeft. Zo gaat dat.

Wat een dooddoener weer. Heb je de betreffende uitzending gezien? Kan je commentaar geven op de uitzending?
pi_17069124
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 19:55 schreef SCH het volgende:

[..]

En NOVA maakte ook nog een hele, nogal tendentieuze, serie over islamitisch onderwijs - die uitermate ongenuanceerd was en er echt op gericht was stemming te kweken imo.

Oh en zo kun je nog wel even doorgaan, daarom raken de beweringen over de linkse media ook kant noch wal. Maar blijkbaar hebben sommige rechtse mensen dit soort slachtoffergedrag nodig. Ik vind het allemaal van een treurig 2002-nivo, ik dacht dat we het nu wel hadden gehad. Het is vergelijkbaar met de kritiek van Verhagen op de trage ambtenaren - zo'n flauw cliche dat wel geinig klinkt.

Ik zou het niet weten. Ik kijk niet naar veel naar onderwerpen mbt immigratie/integratie, etc. Vaak zijn het alleen maar bash onderwerpen. Zelfs op de tv.
pi_17069183
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:09 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Wat een dooddoener weer. Heb je de betreffende uitzending gezien? Kan je commentaar geven op de uitzending?

Geef ik inhoudelijk commentaar, reageer je zo dom. Laat dan maar zitten - ik doe moeite om serieus in je topic te reageren en dan houd je de boot af. Dan niet.
pi_17069206
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:10 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten. Ik kijk niet naar veel naar onderwerpen mbt immigratie/integratie, etc. Vaak zijn het alleen maar bash onderwerpen. Zelfs op de tv.

Dan snap ik niet waarom je zo hoog van de toren blaast over de linkse media???
pi_17069346
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:12 schreef SCH het volgende:

[..]

Geef ik inhoudelijk commentaar, reageer je zo dom. Laat dan maar zitten - ik doe moeite om serieus in je topic te reageren en dan houd je de boot af. Dan niet.

Jij begint dom te doen door 'inhoudelijk' in te gaan op het woord huillie.
pi_17069372
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan snap ik niet waarom je zo hoog van de toren blaast over de linkse media???

Omdat de media onderwerpen heeft op alle gebieden.
pi_17069494
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:18 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Jij begint dom te doen door 'inhoudelijk' in te gaan op het woord huillie.

En ik zei nog heel veel meer.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 20:30:43 #49
52589 sjun
uit solidariteit
pi_17069761
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:25 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Harry Mens is geen journalist. De man koopt zijn eigen uitzending die bestaat uit reclame voor diverse vastgoedjongens, een culinaire promotie wat trivialiteiten ter reclame voor één of andere nering gepresenteerd door Harry's dochter en niet te vergeten presentator, netwerker en geldschieter Mens.

Mens is geen journalist en heeft die pretenties ook niet.

Heb je ook een voorbeeld van rechtse journalistiek? Denk bijvoorbeeld aan het Nederlands Dagblad enzoek daar maar eens een presentator bij... De enige die mij te binnen schiet is de EO-directeur en journalist Andries Knevel, maar die komt op mij vooral zelfingenomen over.

Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  dinsdag 10 februari 2004 @ 20:35:11 #50
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_17069904
Ik zou de stelling anders willen neerzetten:

De door de staat, met belastinggeld gesteunde, omroepen zijn overwegend links.

You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_17069999
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:30 schreef sjun het volgende:

Heb je ook een voorbeeld van rechtse journalistiek?

Oh daar zijn echt genoeg voorbeelden van - maar ik heb geen behoefte om me op dezelfde glijbaan te begeven maar jullie dwingen me er bijna toe.
pi_17075706
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh daar zijn echt genoeg voorbeelden van - maar ik heb geen behoefte om me op dezelfde glijbaan te begeven maar jullie dwingen me er bijna toe.

Ja, dat is een mooie manier om je er onderuit te lullen. Je hebt nu een week de tijd. Zoek een paar leuke voorbeelden en post deze dan hier in dit topic.

Ik wacht af.

pi_17076586
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:30 schreef sjun het volgende:

Heb je ook een voorbeeld van rechtse journalistiek? Denk bijvoorbeeld aan het Nederlands Dagblad enzoek daar maar eens een presentator bij... De enige die mij te binnen schiet is de EO-directeur en journalist Andries Knevel, maar die komt op mij vooral zelfingenomen over.

[afbeelding]

pi_17099201
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 13:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Je stelt het wat boud maar in mijn ogen is wat je aanroert een groter probleem dan de vermeende linksheid inderdaad. Ik merk van die linksheid echt weinig, wel van de snelheid, kijkcijfers, sensatiezucht, man-in-de-straat-gevoel enz.

Alhoewel ik van mening ben dat we niet moeten overdrijven. De Nederlandse media zijn van redelijke kwaliteit.

Mwa, ik geef er de voorkeur aan om ook de Duitse journaals e.d. te bekijken om een iets andere insteek te zien en met name in de reportage programma's maar ook het reguliere nieuws (wel op de publiekszenders!) is het toch beter.

Men is daar ook niet te beroerd om stunts als die van Eichel (stabiliteitspact) af te kraken met argumenten dus zonder met emoties te spelen. Dat laatste aspect kan ik zeer sterk waarderen aan de Duitse zenders.

Met name het NOS Journaal is steeds verder naar jeugdjournaal niveau af aan het glijden, iets waar ik me mateloos aan irriteer.

pi_17099249
quote:
Op dinsdag 10 februari 2004 20:38 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh daar zijn echt genoeg voorbeelden van

Dat programma van Mens op de zondagochtend en RTLz iedere werkdag.
pi_24039617
Er is wel rechtse journalistiek, maar dat wordt niet door overheidsgelden gesponsord. De linkse media houden hun wereldje in stand door smerige lobby's bij de overheid van PvdA ambtenaren.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_24039815
quote:
The Freedom Haters
WP 12/1/2004; Page A25

Just in case anyone actually thought that all of those people waving flags on the streets of Kiev represent authentic Ukrainian sentiments, the London Guardian informed its readers otherwise last week. In an article titled "US campaign behind the turmoil in Kiev," the newspaper described the events of the past 10 days as "an American creation, a sophisticated and brilliantly conceived exercise in western branding and mass marketing." In a separate article, the same paper described the whole episode as a "postmodern coup d'etat" and a "CIA-sponsored third world uprising of cold war days, adapted to post-Soviet conditions."

Neither author was a fringe journalist, and the Guardian is not a fringe newspaper. Nor have their views been ignored: In the international echo chamber that the Internet has become, these ideas have resonance. Both articles were liberally quoted, for example, in a Web log written by the editor of the Nation, who, while writing that she admired "citizens fighting corrupt regimes," just as in the United States, she also noted darkly that the wife of the Ukrainian opposition leader, a U.S. citizen of Ukrainian descent, "worked in the Reagan White House."

Versions of this argument -- that pro-democracy movements are in fact insidious neocon plots designed to spread American military influence -- have been around for some time. Sometimes they cite George Soros -- in this context, a right-wing capitalist -- as the source of the funding and "slick marketing." Sometimes they cite the evil triumvirate of the National Democratic Institute, the International Republican Institute and Freedom House, all organizations that have indeed been diligently training judges, helping election monitors and funding human rights groups around the world for decades, much of the time without getting much attention for it.

They seem a little odd in the Ukrainian context, given that President Bush has bent over backward to sound conciliatory and anything but anti-Russian (in notable contrast to his blunter but soon-to-be-retired secretary of state, Colin Powell). In fact, the United States has historically backed "stability" in Ukraine, which is another way of saying Russian influence. The current president's father once made a speech in Kiev calling on Ukraine to remain in the Soviet Union, mere weeks before the Soviet Union disintegrated. Nevertheless, these ideas have traction. Last weekend an Irish radio journalist angrily asked me why the United States is so keen to expand NATO into Ukraine: Didn't Russia have a right to be frightened? Yesterday a colleague forwarded to me an e-mail from a Dutch writer condemning the campaign that the "CIA and other U.S. secret services" have conducted across the former U.S.S.R.

This phenomenon is interesting on a number of accounts. The first is that it rather dramatically overrates the influence that American money, or American "democracy-promoters," can have in a place such as Ukraine. After all, about the same, relatively small amount of U.S. money has been spent on promoting democracy in Belarus, to no great effect. More to the point, rather larger amounts of money were spent in Ukraine by Russia, whose president visited the country twice to campaign for "his" candidate. If the ideas that Americans and Europeans promoted had greater traction in Ukraine than those of President Putin, that says more about Ukraine than about the United States. To believe otherwise is, if you think about it, deeply offensive to Ukrainians.

The larger point, though, is that the "it's-all-an-American-plot" arguments circulating in cyberspace again demonstrate something that the writer Christopher Hitchens, himself a former Trotskyite, has been talking about for a long time: At least a part of the Western left -- or rather the Western far left -- is now so anti-American, or so anti-Bush, that it actually prefers authoritarian or totalitarian leaders to any government that would be friendly to the United States. Many of the same people who found it hard to say anything bad about Saddam Hussein find it equally difficult to say anything nice about pro-democracy demonstrators in Ukraine. Many of the same people who would refuse to condemn a dictator who is anti-American cannot bring themselves to admire democrats who admire, or at least don't hate, the United States. I certainly don't believe, as President Bush sometimes simplistically says, that everyone who disagrees with American policies in Iraq or elsewhere "hates freedom." That's why it's so shocking to discover that some of them do.
Aardig artikel uit de WP over ongeveer dit onderwerp (Guardian wordt aangepakt in het begin.).
pi_24039911
quote:
De journalistiek is correct

Na de moord op Pim Fortuyn ligt de gevestigde journalistiek onder vuur. Er zou sprake zijn van een 'journalistiek tekort'. Jan Greven, tot vorig jaar uitgever van onder meer NRC Handelsblad, herkent wel iets van die kritiek. Maar: 'Ik geloof in de kracht van een krant en een redactie om stof af te schudden, nieuwe wegen in te slaan en werkelijk onafhankelijk te zijn.'

Najaar 2000 zond de Franse televisie het programma C'est mon choix uit. Het was buitengewoon populair. C'est mon choix draaide om een 'gewoon mens' die in zijn of haar leven een eigenaardige keuze gemaakt had. Hoe extravaganter, hoe beter. Maar het mochten geen keuzes zijn die het publiek in verwarring konden brengen of zouden verontrusten. Dus wel iemand die besloten had het hele leven geen ondergoed te dragen, maar geen racisten.

Daar, schrijft de Sloveense filosoof Slavoj Zizek, bij wie ik over het programma las, komt keuzevrijheid in onze liberale samenlevingen op neer. Zolang er niets op het spel staat, zijn we vrij om te kiezen wat we willen. Maar fundamentele keuzes die de orde zouden verstoren zijn taboe.

In Nederland is dat niet anders dan in Frankrijk. We hebben alle vrijheid om te kiezen uit een scala aan trivialiteiten. Maar wee je gebeente als je met een dissident standpunt de gangbare ideologische orde verstoort. Die gevoeligheid voor ideologische ordeverstoring is in Nederland het grootst over de onderwerpen 'homoseksualiteit', 'racisme/multiculturele samenleving' en 'religie'. In die volgorde. Wie zich op deze punten in het openbaar en vanuit een bepaalde maatschappelijke positie op dissidente wijze uit tegen de heersende, als correct ervaren, opinie in, krijgt geheid een tik op de neus.

Van alledrie een voorbeeld. Ik begin met religie. Een half jaar geleden zei de Amsterdamse burgemeester Job Cohen dat religie een belangrijke factor was in het nader tot elkaar brengen van de verschillende bevolkingsgroepen in zijn stad. De uitspraak zou elders in de wereld als volstrekt normaal zijn beschouwd, maar in Nederland is Cohen erom neergesabeld. 'We' hebben in dit land immers vastgesteld (waarmee we uniek zijn in de hele wereld) dat religie in dezelfde categorie thuishoort als het houden van een aquarium. Een private aangelegenheid waar geen bloed uit vloeit zolang zij zich maar tot het privé-domein beperkt. Vandaar dat de kerk ook door de overheid in dezelfde positie geplaatst is als de aquariumvereniging. Vergoelijkend werd over Cohen opgemerkt dat ieder mens wel een moment van zwakte kent. Maar serieus werd er op zijn opmerking niet ingegaan. Laat staan dat er een debat over ontstond.

Wat dissidente uitspraken over homoseksualiteit betreft kunnen de Rotterdamse imam El-Moumni en voormalig Tweede-Kamerlid Leen van Dijke (RPF) het hunne zeggen. In het land dat zich bij voortduring op de borst klopt vanwege zijn tolerantie en vrijheid van meningsuiting werden zij voor de rechter gedaagd. Het verwijt was dat ze een mening over homoseksualiteit hadden geuit die vloekte met de opvatting die hier als algemeen bindend wordt beschouwd.

Tenslotte is het in Nederland keer op keer onmogelijk gebleken een normaal, op argumenten berustend debat te voeren over de voors en tegens van de multiculturele samenleving. Na twee of drie zetten van de 'tegens' voeren de 'voors' ons zonder ontkomen naar de Tweede Wereldoorlog, worden in de verte weer stampende laarzen gehoord en wordt er 'dat nooit meer' bezworen. Over wat er gebeurt met iemand die probeert over dat thema een standpunt in te nemen dat als ordeverstorend wordt ervaren (ook al is het om van daaruit de discussie aan te gaan) kan Frits Bolkestein meepraten. Evenals, indien hij dat nog kon, Pim Fortuyn.

Emmers stront

De pers speelt een essentiële rol in het verhinderen van zo'n fundamentele discussie over de rol van religie, de visie op homoseksualiteit en de vraag of wij de problematiek van de multiculturele samenleving op de verstandigste wijze aanpakken. Dat komt doordat de spraakmakende columnisten en commentatoren van alle landelijke kranten de meest getrouwe bewakers zijn van de maatschappelijke en ideologische orde.
Met als goede hulp de redacties van de opiniepagina's die haast nog beter weten wat wel en wat niet door de beugel kan. En ondersteund door het openbaar ministerie dat aan weinig genoeg heeft om vervolging wegens smaad te onderzoeken.

En als er al eens een columnist dissident is, zoals Fortuyn-adept Pamela Hemelrijk van het Algemeen Dagblad, wordt daar korte metten mee gemaakt. Wie heeft er in zo'n situatie nog zin in om in het openbaar emmers stront over zich heen te krijgen vanwege een afwijkende mening? Leen van Dijke zal zich wel tweemaal bedenken voordat hij weer over homoseksualiteit zegt wat hij vindt en bij de imam zal dat niet anders zijn. Dissidente meningen gaan ondergronds.

Dat is een absurde situatie. Normaal zouden columnisten juist aanstokers moeten zijn van onrust en ophef. Maar zo is dat hier niet. Hier zijn columnisten de brandweerlieden van de correcte mening. Hoogstens geestig. Zelden prikkelend of het moest zijn vanwege de ergernis die ze oproepen over het al te uitbundig betoon van correctheid. Daarom: als er al onrust komt, dan komt ze van buiten, van buiten de gevestigde media.

Zo'n buitenstaander was Pim Fortuyn. Zijn dissidente standpunten werden getolereerd zolang hij genegeerd kon worden, want hij hield zich op in de periferie van de spraakmakendheid met een column in Elsevier en een bijdrage in het tv-programma van makelaar Harry Mens. Maar zodra hij de politieke arena betrad met dezelfde denkbeelden die hij al jaren had geventileerd, was het uit met het gedoogbeleid en werd hij aangepakt. Zelf heeft Fortuyn bij de introductie van zijn laatste boek daarvoor de term demonisering gebruikt en daar had hij gelijk in.

Pim Fortuyn is gedemoniseerd. Maar hij niet alleen. Frits Bolkestein ('Bolkestein: racistisch zwijn') is begin jaren negentig net zo gedemoniseerd, toen hij een discussie over de verhouding tussen de westerse en islamitische cultuur op gang wilde brengen. En dat is niet iets van de laatste tijd. De Leidse criminoloog Buikhuizen werd twintig jaar geleden al zo behandeld, toen hij voorstelde hersenonderzoek te doen bij mensen met agressief crimineel gedrag. Hij heeft zijn vak opgegeven en zit nu in antiek. Wat hij toen zei is nu niet opzienbarend meer, maar was toen reden hem intellectueel te vernietigen.

Met dit alles in het achterhoofd heb ik weinig moeite met het beantwoorden van de vraag of de Nederlandse pers, NRC Handelsblad incluis, heeft bijgedragen aan de demonisering van Fortuyn. Ja, natuurlijk is dat het geval geweest. Hoe zou het anders kunnen? Om me hier tot NRC Handelsblad te beperken: de krant beweegt zich in de toppen van het Nederlandse intellectuele establishment en dat establishment gaat nu eenmaal op demoniserende wijze om met iedereen die anders denkt over vreemde culturen, andere godsdiensten en allochtonen dan als gangbaar en correct wordt beschouwd. Het is altijd hetzelfde: eerst op de persoon spelen en daarna meestal via de band van de Tweede Wereldoorlog op de mestvaalt ermee.

C'est mon choix. Het mag alleen gaan over trivialiteiten.

Er is nog een ander verwijt dat kranten en ook deze krant door boze lezers gemaakt wordt. De krant zou niet genoeg journalistieke aandacht hebben geschonken aan de problemen met de multiculturele samenleving en de verhouding autochtoon/allochtoon, zoals Fortuyn die signaleerde. Tegen die beschuldiging moet ingebracht worden dat in deze krant wel degelijk reportages zijn verschenen over achterstandswijken, bewoners van probleemgebieden, allochtone voetbalelftallen, Nederlandse lessen voor vrouwen met een hoofddoekje en noem maar op. Natuurlijk zijn die er geweest en ze waren prima.

Maar dat is niet het probleem. Dat ligt ergens anders. Ik geef drie voorbeelden.

Neem het bericht in deze krant van afgelopen dinsdag over Haagse moslimvrouwen, die volgens een GG en GD rapport meer last van moeheid en pijn in spieren en gewrichten hebben dan autochtone vrouwen. Ze zouden lijden aan vitamine-D-tekort door te weinig zon. Een VVD-raadslid wil daarom een 'actie zonlicht' starten. In het bericht wordt de culturele oorzaak (moslimvrouwen komen weinig buiten en dan nog dik aangekleed) weggeschreven. Er is een arts gevonden die denkt dat het aan het voedsel ligt. Bovendien veronderstelt hij dat de donkere huid een rol speelt, 'want in mijn praktijk hebben mannen er ook last van'. De zaak wordt afgerond met een PvdA-reactie, die de VVD'er 'respectloos' noemt. Het mag aan alles liggen, schrijf maar wat, geeft niet of het medisch gezien onzin is, als het maar niet aan de cultuur ligt.

Een tweede voorbeeld. Ruim een maand geleden besloten de Gelderse gemeenten Elburg en Barneveld geen sekshuizen binnen hun gemeentegrenzen toe te staan. Argument daarvoor was de christelijke opvatting dat betaalde seks, in die kringen aangeduid als hoererij, niet mag. In de berichtgeving over dit besluit concentreerden alle media zich op de bestuurstechnische kant: hoe zou de gemeente reageren als er nu toch eens een seksexploitant in een boerderij wou beginnen? Mag zo'n christelijke blokkade wel nadat een meerderheid in het parlement heeft vastgesteld dat er vestigingsvrijheid is voor bordelen? Op de achtergrond klonk hier en daar ook iets door van: daar heb je de Veluwe weer met zijn zware christendom. Geen journalist vroeg zich af of de gemeentebesturen misschien een punt hadden met hun bordeelverbod. Hoe staat het eigenlijk met de vrijheid van bordeelvestiging? Van mensen die maatschappelijk werk onder prostituees doen hoor ik dat er nogal wat vrouwen gedwongen in de prostitutie werken. Ook is er een toestroom van Oost-Europese vrouwen en een forse vrouwenhandel, waar nogal wat criminaliteit in zit. Ook hoor ik dat de politie vanwege de mensonterendheid van vrouwenhandel daar graag achter aan zou gaan, maar dat niet kan omdat de politiek bepaald heeft dat drugsbestrijding alle prioriteit heeft. Ik hoor dat allemaal, maar ik lees er niet over in de kranten. Ja, als er weer eens een rapport uitkomt dat wijst op wantoestanden in de prostitutie, en begin jaren negentig toen de Tweede Kamer debatteerde over bordelen. Toch weet ik, voel ik, dat er een kankergezwel in onze samenleving woekert. Is het vreemd wanneer ik veronderstel dat de kranten niet schrijven over dit onderwerp omdat de opheffing van het bordeelverbod als een progressief besluit beschouwd wordt (het CDA was altijd tegen), zodat een kritisch volgen thans mogelijk het verwijt zou opleveren 'de reactie' in de kaart te spelen?

Opstelten

Ik denk dat een soortgelijk mechanisme de basis vormt van het verwijt van de lezers dat deze krant ontwikkelingen over het hoofd gezien heeft die Pim Fortuyn aan de orde gesteld heeft. Waarbij overigens niet vergeten mag worden dat de kloof niet alleen tussen lezers en redactie loopt, maar ook tussen de lezers onderling. Een heleboel lezers voelen zich prima thuis bij NRC Handelsblad, inclusief de wijze waarop de krant ideologische tikken uitdeelt en de nieuwsgaring verzorgt. Zij zouden op hun beurt verontwaardigd reageren als de zaken ineens anders aangepakt zouden worden. Ook hier is het niet zwart-wit.

Derde voorbeeld. In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen heeft burgemeester Opstelten van Rotterdam in een poging de lijst Fortuyn de wind uit de zeilen te nemen geruststellende woorden gesproken over de wijze waarop zijn stad de problemen van de multiculturele samenleving had aangepakt. Natuurlijk waren er problemen, maar door de bank genomen ging het er in Rotterdam toch heel fatsoenlijk aan toe. Na de verkiezingen klonk de burgemeester heel anders. Er moest heel wat gebeuren. Het nieuwe college stond er gelukkig klaar voor, want de problemen in Rotterdam waren inderdaad aanzienlijk. Ik ben ervan overtuigd dat de burgemeester bij verlies van de Lijst Pim Fortuyn zijn geruststellende mantra's van voor de verkiezingen herhaald zou hebben. Zijn er nu alleen problemen in Rotterdam omdat de lijst Fortuyn gewonnen heeft? De boze lezers vertolken dat gevoel en ze kijken naar de pers. Tevergeefs, want voor zover ik kan overzien is er nog geen enkel interview met de Rotterdamse burgemeester geweest waarin hem eens om opheldering gevraagd is. Het kan allemaal maar passeren. Er gebeurt helemaal niets. Zo ontwikkelen burgers cynisme en raken sommige lezers vervreemd van hun krant.

De Amerikaanse historicus Francis Fukuyama heeft de omwenteling van de jaren zestig beschreven in een boek met als titel De Grote Scheuring. Ik zal niet zeggen dat we nu, veertig jaar later, opnieuw voor zo'n scheuring staan. Met grote woorden moet je voorzichtig zijn. Maar de denkbeelden die de jaren zestig bepaalden zijn wel aan het eind van hun spankracht gekomen. Ze voldoen niet meer om de problemen van deze tijd mee te lijf te gaan.

De gedachte dat godsdienst beschouwd moet worden als een privé-aangelegenheid, die niets met het openbare leven te maken heeft, is volledig inadequaat om de rol die godsdienst in de huidige wereld speelt te begrijpen. Wie, aan de hand van Fukuyama, ziet dat de agressiviteits- en criminaliteitscurven gelijk oplopen met de curve echtscheidingen (agressiviteit en criminaliteit komen dus minder voor in landen waar minder echtscheidingen zijn) kan voor zichzelf nog eens nadenken over de jaren zestig seksuele ideologie met haar eerste plaats voor authentieke emoties en met plicht en verantwoordelijkheid op het tweede plan.

Ten slotte is er in deze tijd een keiharde strijd aan de gang tussen de culturen. In Nederland menen we ons in die strijd neutraal te kunnen opstellen - hier vinden we 'de ene cultuur juist niet beter dan de andere', luidt het commentaar van NRC Handelsblad op 6 mei 2002. Maar ga eens in China kijken hoe daar de Chinese cultuur, overtuigd van haar eigen superioriteit, worstelt met de Amerikaanse. Kijk naar Indonesië, naar India. Of luister naar de imams in de eigen grote steden. Alleen onthechte intellectuelen kunnen zich zo'n uitspraak over culturele gelijkwaardigheid permitteren. De werkelijkheid dwingt tot standpunten, zoals iedere oorlog korte metten maakt met neutraliteit.

Religie, seksualiteit en multiculturaliteit. Precies de drie terreinen waarop de spraakmakende intelligentsia van ons land de rust van zijn eigen ideologische orde wil handhaven. Precies ook de drie terreinen waar de meeste gisting is.

Dat kan niet goed gaan en in zo'n situatie zijn het buitenstaanders die de zaak in beweging brengen en voor beroering zorgen. Pim Fortuyn was zo'n buitenstaander. In veel opzichten perifeer en excentriek rukte hij aan de basis van de ideologische orde.

De ommekeer moet nu komen van degenen die bepaald geen prima staat van dienst hebben als het gaat over het initiëren van het debat over voor hen controversiële onderwerpen. Zullen ze daartoe in staat zijn? Ik wilde dat ik daar optimistischer over zou zijn dan ik in mijn hart ben. Toch blijf ik mijn hoop houden en het meest omdat ik geloof in de kracht van een krant en een redactie om stof af te schudden, nieuwe wegen in te slaan en werkelijk onafhankelijk te zijn. Per slot van rekening staat onafhankelijkheid in het banier van deze krant.

Jan Greven was van 1985 tot 1998 hoofdredacteur van het dagblad Trouw. Daarna was hij van 1998 tot 2001 uitgever van onder meer NRC Handelsblad.
http://www.nrc.nl/internet/1024120410342.html
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_24040971
quote:
Dat is een absurde situatie. Normaal zouden columnisten juist aanstokers moeten zijn van onrust en ophef. Maar zo is dat hier niet. Hier zijn columnisten de brandweerlieden van de correcte mening. Hoogstens geestig.
Exact.

Uitstekend artikel overigens.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  vrijdag 17 december 2004 @ 18:01:45 #60
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24041173
Wat kijk ik uit naar de dag dat de publieken opgedoekt worden.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24042851
overal TMF en in Holland staat een huis alleen jammer dat een objectief journaal, interessante documentaires en aparte buitenlandse producties dan aan onze neus voorbij gaan. En allles 4 keer per uur voor reclame wordt onderbroken .
pi_24042913
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 19:24 schreef du_ke het volgende:
overal TMF en in Holland staat een huis alleen jammer dat een objectief journaal, interessante documentaires en aparte buitenlandse producties dan aan onze neus voorbij gaan. En allles 4 keer per uur voor reclame wordt onderbroken .
een objectief journaal

En rtl z is inderdaad vergelijkbaar met tmf en in Holland staat een huis
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_24042964
veel beter is het iig niet .
  vrijdag 17 december 2004 @ 19:40:05 #64
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_24043329
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 19:27 schreef du_ke het volgende:
Erg he, een nieuwsprogramma zonder linkse propaganda.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_24043687
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 19:27 schreef du_ke het volgende:
Hilarisch.

Maar even zonder grappen en grollen. Je kon vandaag weer volop genieten van een stevig staaltje 'objectieve' berichtgeving van het publieke bestel, waarbij een groep feestvierende Turken het "goede nieuws" te horen kreeg dat er een datum was geprikt voor het begin van de onderhandelingen. Zo komen de simpele kijkbuiskinderen natuurlijk wel in de stemming voor deze toetreding. Want zonder Vadertje NOS zouden we toch warempel niet weten wat we hier van zouden moeten denken.

Maar misschien verwar je 'objectiviteit' met 'zo min mogelijk in strijd met mijn werkelijkheidsbeleving'. En ja, dat zou goed kunnen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Davitamon op 17-12-2004 20:00:39 ]
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:35:24 #66
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24044703
quote:
Zou je niet eerder zeggen dat de media hun werk nogal eens slecht doen.
RTL heeft er nogal een handje van de boel te overdrijven.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_24045023
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 17:00 schreef cultheld het volgende:
Er is wel rechtse journalistiek, maar dat wordt niet door overheidsgelden gesponsord. De linkse media houden hun wereldje in stand door smerige lobby's bij de overheid van PvdA ambtenaren.
De overheid is toch niet alleen links, of mis ik iets? Volgens mij hebben we toch wel een vrij rechtse regering zitten, en volgens mij hebben die de geldkraan naar de publieken (want daar doel je denkt ik op) nog niet dichtgedraaid. Tis meer een kwestie van overheidsbeleid dan van smerige linkse lobby's.
  vrijdag 17 december 2004 @ 21:59:15 #68
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24046535
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 19:53 schreef Davitamon het volgende:

Je kon vandaag weer volop genieten van een stevig staaltje 'objectieve' berichtgeving van het publieke bestel, waarbij een groep feestvierende Turken het "goede nieuws" te horen kreeg dat er een datum was geprikt voor het begin van de onderhandelingen.
Ach, je kan het ook zien als een uitzending vol lof voor de prestraties van EU-voorzitter Balkenende. Zo kan je heel makkelijk een eigen subjectieve draai geven aan zulke reportages. Voor een betere illustratie, klik hier.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_24054612
Een beetje fatsoenlijke media zou overigens niet onverstandig zijn om enkele van die paranoide figuren hier een beetje van hun standpunt te brengen. Sta eens wat relaxter in het leven, stukken beter voor je hart .
  maandag 20 december 2004 @ 13:47:24 #70
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24100886
quote:
Het is zelfs zo dat als je rechts bent op de opleiding journalistiek, je systematisch wordt gepest en uitgesloten van allerlei buitenschoolse activiteiten, heb ik me laten vertellen door iemand die journalistiek studeert.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')