abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52968768
ja, ons ook hoor, alle ratjes trouwens.

die zwarte rat in je filmpje is gaaf zeg, echt stoer zo'n zwarte...
kleintjes zijn ook ckers lief
geef iemand macht en je leert 'm kennen
pi_52970874
Sophietje is een hele grote, hele zwarte rat. Sommige mensen schrikken wel eens van haar, maar het is echt de allergrootste schijtluis die ik ooit heb gehad. Kruipt het liefst direct op de schouder van mijn broer en blijft daar als het kan de hele avond zitten.
Echt een pechvogel ook, want het arme meisje is inmiddels al 4 keer geopereerd waaronder een gedeeltelijke amputatie van haar staart.

-lama, foute informatie-
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
pi_52974532
ah, da's wel zielig.. vind het jammer dat ik geen zwarte rat heb, maar die komt er nog wel een keertje.(evenals een zachtbruine.)
Steffie de witte albino is ook zo een grote rat, weegt ruime 530 gram. maar doet in alles nog goed mee, ondanks dat ze alweer 2 jaar is.
we noemen haar dan ook liefkozend tapijtje, omdat als ze gaat liggen er een kleed in de kooi ligt.

ow, heb nog een filmpje van Reina en Tinka: http://nl.youtube.com/watch?v=17dW5HXeRUY
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:07:06 #204
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_53268559
oeh een ratjestopic
ik heb ook 3 ratjes
een dombo van net een jaar genaamd Pils
een albino van 7 maanden genaamd VIno
en een husky van 5 maanden genaamd Sappie
binnenkort foto's!
an urge to help mankind overcomes me
  Moderator dinsdag 18 september 2007 @ 15:52:13 #205
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_53272533
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:07 schreef saaw het volgende:
oeh een ratjestopic
ik heb ook 3 ratjes
een dombo van net een jaar genaamd Pils
een albino van 7 maanden genaamd VIno
en een husky van 5 maanden genaamd Sappie
binnenkort foto's!
Leuke namen!
Heb je ook foto's?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:24:01 #206
74276 saaw
pi_53273142

Pils wil niet op de foto

Vino is een beetje bang

Pils krabt zich nog eens goed achter haar oortje

Sapie wil eruit

Vino ligt bovenop Sappe

zijn niet de duidelijkste foto's, meer volgt, zal even mn computer uitspitten en/of fototjes maken

Sappie is grijzer dan hier, ze lijkt nu wel wit. ze is zo schattig lijkt altijd een beetje ' net uit bed'
pi_53279240
Dumbo Japanner! Maak me gek! Maar serieus, het zijn allemaal droppies, Saaw. Wat een scheetjes. (En zijn ratten op een stapel niet altijd leuk? )
  Moderator dinsdag 18 september 2007 @ 19:58:12 #208
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_53279393
Ik vind ratjes geweldig, die van jou zijn super saaw
  dinsdag 18 september 2007 @ 20:50:49 #209
105263 Litso
Interlectueel.
pi_53281486
Leuke foto's saaw
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 18 september 2007 @ 21:46:45 #210
74276 saaw
pi_53283899
thanks allemaal ze zijn zo lief
Vino is alleen heel erg bang. ze bijt en we kunnen haar niet uit het hok pakken. gezien ze albino is denken wij dat ze blind is en daarom zo bang. het word wel minder in de loop van de tijd. ze speelt verder wel leuk met de anderen. en als we het hok open laten staan komt ze er wel voorzichtig uit en als we dan geen geluid maken gaat ze een klein beetje op onderzoek uit.
hopelijk word ze wat minder bang, want ik vind het zo leuk om de ratjes rond te laten rennen en ze te knuffelen

ik zal eens een foto maken als ze met zn 2en of 3en in de theepot zitten

theepot ja, je leest het goed. bij gebrek aan beter even een theepot gebruikt, later een beter huisje maar daar wilden ze toen natuurlijk al niet meer in. een hele hip gestreepte theepot dus
pi_53294005
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 21:46 schreef saaw het volgende:
thanks allemaal ze zijn zo lief
Vino is alleen heel erg bang. ze bijt en we kunnen haar niet uit het hok pakken. gezien ze albino is denken wij dat ze blind is en daarom zo bang. het word wel minder in de loop van de tijd. ze speelt verder wel leuk met de anderen. en als we het hok open laten staan komt ze er wel voorzichtig uit en als we dan geen geluid maken gaat ze een klein beetje op onderzoek uit.
hopelijk word ze wat minder bang, want ik vind het zo leuk om de ratjes rond te laten rennen en ze te knuffelen

ik zal eens een foto maken als ze met zn 2en of 3en in de theepot zitten

theepot ja, je leest het goed. bij gebrek aan beter even een theepot gebruikt, later een beter huisje maar daar wilden ze toen natuurlijk al niet meer in. een hele hip gestreepte theepot dus
Naja, die van ons slapen in bloempotten en groentenmandjes, dus ach.

Wij hebben jaren terug ook zo'n bange rat gehad (ook rood-oog, dus het meissie zag al niet zo goed), maar na weken dwangknuffelen en heel veel oefenen was ze het meeste kwijt. Zo zie je maar weer hoe een dierenwinkel en al die grijpgrage handjes een beestje kunnen verpesten.
  woensdag 19 september 2007 @ 12:36:44 #212
74276 saaw
pi_53297123
dwangnuffelen gaat bij ons al niet lukken
je kan haar gewoon niet uit de kooi krijgen, en als het toch lukt wurmt ze zich los en rent keihard terug richting hok
iemand toch ideeen om te helpen?
pi_53297374
Misschien eerst voorzichtig laten wennen aan je handen. Ik zou haar stukjes groenten en fruit aanbieden in de kooi, zodat ze weet dat ze van je handen niets te vrezen heeft.
En als ze toch de kooi uitkomt (al dan niet heel voorzichtig), ga er dan voor liggen. Kijk of ze een beetje over je heen klimt en ga dan langzaam stapjes verder. Een beetje bewegen, praten, etc.

Naja, ik heb eigenlijk maar twee keer een echte bijtrat gehad. De laatste heb ik het niet eens af kunnen leren, zo diep zat het.
pi_53639971
albino's zijn niet per definitie blind hoor, wij hebben ook een albinootje maar die ziet alles goed, vooral het doosje yoghurtdrops die op de eettafel staat.

als jouw albinootje stilstaat, beweegt ze dan soms haar kopje horizontaal naar links en rechts? dan is ze aan het focussen, en dan ziet ze gewoon alles

(het is wel zo dat albino's een mindere zicht hebben dan hun bruinogige vriendjes, dat wel )
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 14:21:24 #215
74276 saaw
pi_53640374
ja ze gaat met haar hoofdje heel druk heen en weer als ze stilzit
maar alles verder wijst erop dat ze weinig tot niets ziet. als ze uit het hok is geklommen kan ze de weg terug niet vinden zonder hulp van de andere ratjes.

haar laten wennen aan handen om haar heen is geen succes. we proberen al vanaf het begin haar uit de hand te voeren af en toe. ze ruikt dan eten en komt de goede kant op maar zo snel ze doorheeft dat er een mens in de buurt is rent ze weer keihard weg. als ze de kans krijgt pakt ze het stukje eten nog snel weg en anders bijt ze in je hand
ook als ze in het hok zit en je loopt dicht langs gaat ze in het verste hoekje zitten

als ze buiten het hok zit kan ik haar wel voorzichtig een klein beetje aaien maar ze doet er eigenlijk alles aan om zo ver mogelijk van mensen weg te kruipen
lijkt bijna op een hondje dat mishandeld is oid maar we hebben haar uit de dierenwinkel en ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar echt raar met haar hebben gedaan.

ze speelt wel leuk met de andere ratjes
pi_53640566
Dat heen en weer wiegen heet 'zekeren' en hoort bij albinootjes. Ze zien beduidend minder dan ratten met donkere ogen en proberen via het zekeren de diepte in de ruimte te schatten. Volkomen normaal gedrag.

Het klinkt alsof jouw rat weinig aangehaald en opgepakt is toen ze jong was. Dit gebeurt helaas veel in dierenwinkels omdat er geen tijd is om ieder dier apart de aandacht te geven. Met een heleboel geduld, rustige handelingen (geen onverwachte bewegingen), zachte stem en lekkere dingetjes zul je stap voor stap het vertrouwen iets meer winnen. Het kan zijn dat ze nooit echt gewend zal raken aan 'de mens', dat ze ook nooit komt knuffelen. Sommige ratjes hebben dat nu eenmaal, dan blijft het meer een dier om naar te kijken i.p.v. aan te raken.

Hoe oud is het ratje nu eigenlijk? Kan zijn dat als ze jong is, ze pas op oudere leeftijd wat rustiger wordt en het dus oke gaat vinden om aangeraakt te worden.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 14:49:00 #217
74276 saaw
pi_53641071
ze is bijna een half jaar oud
we doen nogsteeds echt ons best om haar in ieder geval elke dag even wat aandacht de geven en zachtjes proberen dichterbij te komen maar niets lijkt te helpen
terwijl het zo'n mooi en lief ratje is
pi_53641728
Half jaar oud, kan ook zijn dat ze nu in de puberfase is beland en al helemaal niets toe laat om lekker rebels te zijn. Ik denk dat je vooral moet genieten van je andere ratteschatten en laat haar nog maar even gaan. Met geduld kan je een heel eind komen.

Ik heb zelf twee ratten zitten die uit de opvang komen. Alletwee zijn ze geboren in een huis waar honderden ratten door elkaar liepen (man, vrouw), echt zo'n smerig rattenhuis wat je alleen in horrorfilms ziet. Beide waren dus ook niet echt aanhankelijk in het begin. Nu is mijn meisje van anderhalf helemaal gek op me, en mijn andere meisje van een jaar begint ook steeds meer aan me te wennen en kusjes te geven. Met geduld kom je een heel eind, zelfs met ietwat verwilderde ratten zoals die van mij waren toen ik ze in huis nam.
pi_53642381
Trouwens, voor visueel plezier. Foto's van mijn gele meisje met robijnrode oogjes: Mizuki.

En mijn Japannertje Suri:

dinsdag 2 oktober 2007 @ 15:41:46 #220
74276 saaw
pi_53642519
mijne liggen te slapen, vanavond misschien weer fototjes
hoe groot hok hebben jullie trouwens? foto's van hokjes vind ik ook wel leuk om te zien
zal zo ook ff wat maken
pi_53642722
Ik heb de Savic Freddy-kooi. Afmetingen: 80cm breed, 50cm diep en 63cm hoog.

Het gehele gevaarte behuist op het moment maar twee ratsels, ik had altijd een groepje van drie maar twee vind ik nu ook wel even genoeg. Vooral omdat het er twee zijn met een bepaalde aanpak.

Beetje een foto van mijn kooi, niet echt heel duidelijk:

Ik wil eigenlijk ooit nog de Ferplast Jenny aanschaffen:

Maar dat is nu voor twee ratsels nog niet echt de moeite waard.
pi_53660501

(Hier is de kooi net klaar. Inmiddels hangen er wat hangmatjes bij in en is de onderste verdieping ook in gebruik. De kranten zijn eruit en er liggen houtsnippers in.)

Wij hebben een omgebouwde boekenkast waar op dit moment zes dames in zitten. Ik vind hem nog ietsje te klein, dus binnenkort wordt hij twee keer zo diep. De exacte maten weet ik niet, maar ik schat hem op 2 meter hoog, 70 a 80 cm breed en iets meer dan 40 centimeter diep.
pi_53660612
Eigenlijk is een witte rat met rode ogen niet perse een albino, maar gewoon gefokt voor de witte vacht en de rode ogen. Ze hebben dus niet de genetische afwijking die echte albino's hebben en vaak bezitten ze ook wat pigment in de vacht e.d. Daarom worden ze op shows vaak aangegeven als wit roodoog.

Ik heb maar een keer een echte albinorat gezien en die kwam uit een nestje vol huskies. En dat merk je gelijk, die zag echt heel weinig, had vaak huidklachten en was nog bleker dan mijn andere witte ratten.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 09:35:32 #224
74276 saaw
pi_53661406
of ze echt albino is maakt me ook vrij weinig uit hoor, maar het lijkt er wel op
maar ik vind het zo zielig zitten we lekker op te bank te spele met de andere 2 ratjes en dan moeten we het kooitje dichthouden voor haar want anders gaat ze eruit en in een hoeke achter de keuken zitten waar we haar nooit meer terugvinden
pi_53664122
Mja, dat is echt sneu voor d'r. Maar, wat Laniboekje ook al zei, ze is nog jong. Voor hetzelfde geld krijgt ze later wat rust in d'r kont en laat ze zich makkelijk tam maken. Hoedanook veel succes met het beestje.
pi_53724979
Ik had een Jenny ferplast voor 2 ratten en het was zeker de moeite waard hoor
pi_56806049
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 08:45 schreef gekkehoedenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
(Hier is de kooi net klaar. Inmiddels hangen er wat hangmatjes bij in en is de onderste verdieping ook in gebruik. De kranten zijn eruit en er liggen houtsnippers in.)

Wij hebben een omgebouwde boekenkast waar op dit moment zes dames in zitten. Ik vind hem nog ietsje te klein, dus binnenkort wordt hij twee keer zo diep. De exacte maten weet ik niet, maar ik schat hem op 2 meter hoog, 70 a 80 cm breed en iets meer dan 40 centimeter diep.
Gave kooi!!
Erg origineel!
 FR
pi_59418503
eyey...,

ik heb totaal 6 ratten gehad waar we er nog 2 van hebben..
2 mannetjes en 4 vrouwtjes..
de eerste rat is overleden aan ouderdom,
de 2e rat is ingeslapen omdat de abcessen steeds terug kwamen.
de 3e rat is ook overleden aan ouderdom maar die heeft heel vaak de dierenarts gezien.
ze heeft een tumor gehad, middenoorontsteking, ze was verkouden, ze heeft luizen gehad en is op het laatst na al die behandelingen verlamd geraakt.
de 4e rat weten we niet waar hij aan is overleden maar hij was heel mager, kon amper lopen en at en dronk niet veel meer...we wilde er die dag mee naar de dierenarts maar jammer genoeg heeft hij het niet gehaald.
en die andere twee leven gelukkig nog.
1 is kerngezond en die andere heeft middenoorontsteking...
ze heeft al een tijdje een schuin kopje (al vanaf toen ze bij het oude baasje was) en sinds 3 dagen draait ze een beetje rondjes en ze bijt ook constant.
we gaan deze week een afspraak maken bij de dierenarts.

maar ik wil ook even een verhaaltje kwijt over wat een rat nog meer kan krijgen.

door ouderdom kunnen ratten luizen krijgen. dat zijn hele kleine rode beestjes.
het is niks ernstigs maar wel erg vervelend voor je rat. net als je zelf luizen hebt.
mijn rat (die verlamd was) had er last van maar ze kon niet krabben.
en zodra ik het zag zijn we ermee weggeweest en kregen we hondenshampoo.
na 2x gebruiken kan het weg zijn.
je moet je rat dan in lauw water zetten in de wasbak.
dan je rat wassen met die hondenshampoo (niet in het gezicht) goed in laten werken en zorgen dat je rat zich niet gaat wassen.
en daarna heel goed afspoelen en je rat lekker in een warme handdoek op laten drogen.
na ongeveer 2 dagen was mijn rat ervan af.

groetjes nathalie
  zondag 15 juni 2008 @ 23:58:03 #229
74276 saaw
pi_59420700
wij hebben met het warme weer trouwens met een plantenspuit water op onze ratjes gespoten
vonden ze heerlijk
  zondag 22 juni 2008 @ 21:53:03 #230
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_59612023
Wow, een rattentopic! Even mijn/onze dames laten zien! Op de foto rechtsboven zie je Binky, op de overige rattenfoto's zie je Meep (spreek uit Miep). De kooi is net verschoond en meteen op de foto gezet voor de dames de boel weer overhoop kunnen halen...

.

.

pi_59903204
Oh leuk die fotootjes!!
Ben dol op zwarte ratjes!

Mijn rat heeft op 't ogenblik een super agressieve onderhuidse tumor die al groter is dan zijn eigen lijfje (in anderhalve maand ontstaan!!)...
Aangezien hij al oud is (bijna 3), was opereren riskanter dan hem nog een paar maanden door te laten leven ermee.
(Echter had zelfs de dierenarts niet voorzien dat het zo explosief snel zou groeien! ).

We leggen hem dus enorm in de watten en hij is de hele dag bij ons, dus hij krijgt nog meer aandacht dan ooit tevoren!
Verder heeft 'ie sinds kort een homeopathisch middel wat hem wel meer energie lijkt te geven.
(Hadden we eigenlijk eerder moeten weten, want het schijnt de tumorgroei af te remmen...)

Het beestje bijt zich in het leven vast en gaat ondanks de hinder van het extra gewicht nog altijd heel goed gehumeurd door het leven; hij eet, hij drinkt, hij knuffelt en hij knabbelt, en hij wast zich voor zover dat gaat met die bult.

We houden hem goed in de gaten want we willen niet dat 'ie gaat liggen pijn lijden, maar zolang hij nog zo laat zien dat 'ie nog leven wil, zullen we hem zeker bij ons houden!
 FR
pi_59903224
Bestaan er onder rattenfans trouwens specifieke woorden voor de typische rattendingen, zoals het tandenknarsen, het oogbolknipperen, het kraakgeluid van binnen maken, en het hikken van geluk?.....
 FR
  zaterdag 5 juli 2008 @ 06:58:44 #233
74276 saaw
pi_59904268
als ze druk aan het spelen/eten zijn of als je ze knuffelt gaa bij ratjes vaak de oogjes wat boller staan
ik noem dat altijd 'plop ogen'
  zaterdag 5 juli 2008 @ 09:35:56 #234
150847 RiesAmaris
'Dracarys.'
pi_59904692
Billy, in de tuin:

Hij wordt in september 3 jaar, ik ben benieuwd of hij dat gaat halen
pi_59907391
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 06:58 schreef saaw het volgende:
als ze druk aan het spelen/eten zijn of als je ze knuffelt gaa bij ratjes vaak de oogjes wat boller staan
ik noem dat altijd 'plop ogen'
Hihi, ja, dat is het precies!!
 FR
pi_59907706
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 09:35 schreef RiesAmaris het volgende:
Billy, in de tuin:
[ afbeelding ]

Hij wordt in september 3 jaar, ik ben benieuwd of hij dat gaat halen
Hij ziet er heel aanhankelijk uit! Ik hoop van harte voor je dat hij het gaat halen (en zelfs langer!!)

Mijn beestje had het zonder die rottumor vast ook gehaald (als ik zie hoe sterk hij nog is, ondanks die extra massa!), maar nu....
 FR
pi_60064800
Ben vandaag speciaal lid geworden van het rattenforum omdat ik een vraag heb, maar van hun antwoord word ik ook niet wijzer.

Mijn vraag zoals gesteld op het rattenforum:
quote:
Hoi,

Ik ben nieuw hier en heb op het moment maar één vraag... Ik heb nu een hamster van een paar maanden, en ga voor haar een grenen kooi bouwen. En zou misschien ooit ratten in de zelfde kooi willen. Nu had ik ergens gelezen dat ratten allergisch zijn voor bepaalde harsen van bepaalde bomen...

Nu weet ik niet welke, en kon het ook niet vinden in de zoek-box

Goed, welke houtsoort kan ik dus niet gebruiken voor ratten? Het gaat er dus meer gewoon om of ik ooit ratten in dezelfde kooi zou kunnen houden... aan de grootte zal het niet liggen, die is 120x75x73. voor 2 ratjes. Gaat dus alleen om het hout!

Ik wacht op jullie antwoord!

-Wynter
iemand hier die me het antwoord kan verschaffen zonder te beginnen over out en urine die erin trekt? Want ik ga botenlak gebruiken, waardoor de urine er dus niet in kan trekken.
www.wynter.nl (NOG NIET KLAAR)
  zaterdag 12 juli 2008 @ 21:42:34 #238
221376 Jannekje7
Never miss a beat!
pi_60065552
Meld je even aan op www.ratjes.nl/forum

Ennuhm, je kan alle soorten hout gebruiken. Voor ratten (en alle andere dieren) is zaagsel (over het algemeen van dennenhout) irriterend voor de luchtwegen.
Hout voor verdiepingen maakt echter niet uit, die moet je toch meerdere malen lakken (met parketlak, botenlak, etc) omdat er anders inderdaad urine in trekt. In combinatie met urine wordt dennenhout helemaal prikkelend voor de luchtwegen, dus vandaar dat ze dat op het rattenforum vast zeiden
pi_60065670
Ze zeiden dit "Voor knaagdieren zou ik geen kooi van hout maken. De urine gaat erin trekken en dat gaat enorm stinken lijkt mij."

Beetje raar antwoord.. terwijl ik eigenlijk alleen iets over de houtsoort zei...

Zijn ze op ratjes wel wat actiever, heb het idee dat dit (ratten.nl) niet zon leuk actief forum is.. >.>
  zondag 13 juli 2008 @ 00:23:35 #240
221376 Jannekje7
Never miss a beat!
pi_60068246
ratten.nl vind ik ook niet leuk nee.
Ratjes.nl is vooral een erg gezellig forum met verschillende ervaren mensen.
Ik hobbel er al ruim 5 jaar rond, dus tsja, ik vind het een erg leuk en handig forum
pi_60069039
ik denk dat ik eerst nog een paar jaar ratloos ga rondkijken daar voordat ik besluit een rat te nemen... eerst maar eens meer weten..

Volgens ratten.nl kan je ook gewoon tussen de 9-11 ratten op 120x75x73 hebben (ze hebben calculators) maar dat lijkt mij toch wat zielig.. ik zou er 2, maximaal 3 op die ruimte doen :S en dan ook, hoe ga je zo veel ratten aandacht geven?

Nouja, ik heb nu dus een hamster waar ik gek mee ben (en zij met mij!) en ga dus een grote kooi maken voor haar, en als ik ruimte genoeg heb nog een 2e kooi die net zo groot is... om daar 2 roborovski hamsters in te doen... en tegen de tijd dat ik hamsterloos ben (wat nog een hele erge lange tijd mag duren!) ga ik misschien eens aan ratjes denken, maar ik wil dus wel rekening houden dat ze dus in die kooi mogen dan Ik heb nu een kooi, die is 55x30x70 ... maar die vind ik eigenlijk voor mn hamster nog te klein dus hangt ook helemaal vol met speeltjes en sinds vanavond een hangmatje, dat ze volgens mij erg leuk vindt. Ben benieuwd hoe lang het heel blijft

Offtopic: ik ga dit jaar ook met pedagogiek beginnen, maar alleen maar tot ik mn propedeuse heb, daarna wil ik jeugd-psychologie doen. Las ik net op je site, best een grappig toeval
  maandag 14 juli 2008 @ 20:14:44 #242
221376 Jannekje7
Never miss a beat!
pi_60104788
Like I said, ratten.nl is niet mijn favo forum

9-11 ratten aandacht geven gaat overigens best hoor. Over het algemeen zitten er in zo'n groep ratjes die heel graag aandacht hebben, en ratjes van wie het allemaal niet zo hoeft. Bovendien hebben die ratten vaak zo'n sociale groepsstructuur, dat ze die aandacht van mensen niet eens heel hard nodig hebben.

Ik zelf vind een groepje van 5 - 7 eigenlijk ideaal. Heb je wel echt een groepje, maar het zijn er niet te veel om ze allemaal aandacht te geven. Mijn vriend en ik hebben een tijd 2 of 3 ratjes gehad, en nu hebben we er 5 en het is zó gezellig in de kooi nu! Als de kooi open doet, stormen er direct 4 ratten op je af (de 5e is wat langzaam van begrip en volgt een paar minuten later) en ze hebben altijd wel een vriendinnetje of vriendje (gecastreerd) om bij te gaan liggen of om mee te spelen. Super leuk!

Maar het is inderdaad slim om je eerst wat beter voor te bereiden ja. 55x30x70 is ook inderdaad te klein voor ratjes. Voor 2 ratjes zou ik minimaal 80x50x80 (lxbxh) aanhouden eigenlijk. Goede kooien voor een klein groepje ratten zijn Gabber jolly Super, Ferplast Jenny, Furret plus, Savic Freddy, Athena Pet, etc.
Volieres zijn trouwens ook zeer i trek bij de ratteneigenaren; kun je lekker mee de hoogte in bouwen. Wat wel belangrijk is, is dat je dan hangmatjes (oude handdoeken bijvoorbeeld) ophangt als vangnet.

Maar denk er idd maar eens goed over na
  maandag 14 juli 2008 @ 20:21:25 #243
221376 Jannekje7
Never miss a beat!
pi_60104964
Fotooooooo's!

Ons Mimi die een bad heeft genomen

Noa wil eruitttt

En een aantal archieffoto's van overleden ratjes

pi_60110710
Die laatste is leuk! Die ogen, jammer dat hij/zij niet meer leeft..

Was trouwens vandaag in Duitsland, en heb een kooi van 100x50x85 gekocht.. en hij was maar 71,49, kon ik voor die prijs toch niet laten staan?

Maargoed, daar komt mn hamster dus in.. enne, ik ga eerst lekker mee hobbelen op dat ratjes forum.. voordat ik uberhaupt bepaal of ik ratten wil of niet... eerst écht meer weten... ik vind het nu hele leuke diertjes als ik zo in de dierenwinkel kijk, en bij vrienden.. maar wil toch gewoon wat meer weten ^^ Als ik al ratten zou kopen zou ik ze niet uit de dierenwinkel halen natuurlijk Dan haal ik eerst gewoon 2 vrouwen ofzo, bij een goede fokker, en als die goed sociaal zijn enzo, misschien een opvangertje proberen erbij te plaatsen.. we zullen zien, meer dan 3 wil ik toch (denk ik) niet aan beginnen
  dinsdag 15 juli 2008 @ 18:01:47 #245
221376 Jannekje7
Never miss a beat!
pi_60125609
Haha, dat zeggen ze allemaal in het begin... en dan krijg je het GMR-virus (get more rats!) te pakken en dan loopt t uit de klauwen
Ik zie trouwens dat je het GMC-virus (get more cages!) al hebt! Dan ziet het er somber uit voor je hoor... als je al GMC hebt, volgt GMR vaak snel
  dinsdag 15 juli 2008 @ 18:06:21 #246
221376 Jannekje7
Never miss a beat!
pi_60125687
Ow, en Lizzy (de laatste foto) was inderdaad geweldig!!
Stom verhaar eigenlijk. Er waren namelijk mensen die steeds een ratje in de tuin zagen lopen. Op een avond werden ze wakker van geknaag aan het bed; bleek het ratje naar binnen gekropen te zijn! Ze konden haar zo pakken en hebben toen het dierenasiel gebeld. Daar werkte iemand die contact had met rattenopvang in Duiven (bij arnhem) en er werd geregeld dat ik het ratje zou ophalen in eindhoven en de volgende dag naar duiven zou brengen. Alleen bleek het ratje zo ontzettend leuk te zijn, dat we hebben besloten haar te houden!
pi_60135709

Dit is trouwens de foto van de kooi... Ratten zijn volgens mij ook niet hele moeilijke dieren qua verzorging of wel? Denk dat ze over het algemeen ook een iets meer uitgesproken karakter hebben dan hamsters (al kan mijn hamster er ook wat van!)

Zijn er dingen waar ik mee moet oppassen met ratten? qua moeilijkheid etc...
  woensdag 16 juli 2008 @ 01:43:19 #248
74276 saaw
pi_60135997
ik vind ratjes helemaal niet lastig hoor qua verzorging!
hok schoonhouden en zorgen dat er eten, water en wat te spelen in de buurt is
en veeeel aandacht geven!

pas op met ratjes van de dierenwinkel, maar ook dat kan goed gaan
wij hebben momenteel 4 vrouwtjes, de eerste twee van de dierenwinkel en de laatste twee van een rattery hier om de hoek. het zijn stuk voor stuk schatjes

wij hebben 2 hokken [40x60x60 en 40x60x40 gok ik] met een tunneltje aan elkaar vast, vinden ze prachtig

jammergenoeg heeft onze oudste [Pils; dumbo japanner] een tumor aan haar keel. deze groeit heel langzaam en zelf heeft ze er [nog] geen last van gelukkig. ik hoop zo dat ze het nog even goedhoudt, ik zal haar zo missen

zal morgen fototjes maken van onze liefjes, en de kooi
  woensdag 16 juli 2008 @ 21:12:22 #249
221376 Jannekje7
Never miss a beat!
pi_60152998
Oei, tumor aan de keel, vond de dierenarts het te lastig om te opereren?

Ratten zijn inderdaad niet moeilijk qua verzorging, ze krijgen alleen vrij gemakkelijk gezondheidsproblemen en dat kan je erg veel geld kosten aan dierenartskosten en vooral ook veel kopzorgen...

En ze zijn véél uitgesprokener qua karakter dan hamster, haha! Het is meer een kruising tussen een kat en een hond, maar dan in miniatuur-versie
pi_60159027
quote:
Op woensdag 16 juli 2008 21:12 schreef Jannekje7 het volgende:
Oei, tumor aan de keel, vond de dierenarts het te lastig om te opereren?

Ratten zijn inderdaad niet moeilijk qua verzorging, ze krijgen alleen vrij gemakkelijk gezondheidsproblemen en dat kan je erg veel geld kosten aan dierenartskosten en vooral ook veel kopzorgen...

En ze zijn véél uitgesprokener qua karakter dan hamster, haha! Het is meer een kruising tussen een kat en een hond, maar dan in miniatuur-versie
Ik ken wel ratten van vrienden enzo, maar mijn hamster komt toch erg in de buurt qua uitgesprokenheid... ze heeft zo'n eigen wil, en karakter... pfft, dat heb je eigenlijk nog nooit bij een hamster gezien ze is eigenlijk gewoon een verwend kreng. Helemaal met die kooi nu...

Trouwens, word het aangeraden even aantal ratten in een groepje te hebben ivm, dat er met oneven een buiten de boot valt?
pi_60168301
Wat 'n schattige foto's allemaal.
Vorige week is m'n laatste ratje dood gegaan en nu ben ik dus al anderhalve week ratloos.
Nu wil ik geen nieuwe meer, omdat die anders weer dood gaat, maar nu k die foto's zie mis k het wel .

pi_60173238
Komt wel goed, neem gewoon tijd om te rouwen.. en uiteindelijk neem je dan wel weer een ratje
pi_60174618
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 20:00 schreef Wynter het volgende:
Komt wel goed, neem gewoon tijd om te rouwen.. en uiteindelijk neem je dan wel weer een ratje
Ja, en dan gaat ie uiteindelijk weer dood, dus daarom heb k er niet zoveel zin in, snapje . Maar het zijn echt coole beestjes .
  donderdag 17 juli 2008 @ 21:15:25 #254
221376 Jannekje7
Never miss a beat!
pi_60174696
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 08:00 schreef Wynter het volgende:

[..]

Trouwens, word het aangeraden even aantal ratten in een groepje te hebben ivm, dat er met oneven een buiten de boot valt?
Uh.... nee? Wordt dat je aangeraden? Ik zou niet weten waarom!!
Hier zijn de broertjes dikke maatjes, maar Mimi is ook weer dikke maatjes met één van de broertjes, Saar en Noa zijn gek op elkaar, maar die liggen ook omstebeurt bij een ander.
Nee, even of oneven maakt niet uit. Als je maar minimaal 2 ratjes hebt (een klein groepje is nog leuker), is het prima
pi_60178579
Ik wil beginnen met 2... en, als ik dan misschien nog een keer een zielige tegen kom ergens dat die erbij kan ofzo...
  donderdag 21 augustus 2008 @ 13:39:54 #256
74276 saaw
pi_61008115
Onze Vino is vanochtend overleden
Ze was het 1 na oudste ratje, albino, beet vaak en we wisten niet goed wat we met haar aan moesten, al jaren.
Ze waren wel allemaal vriendjes dus we haalden haar er alleen bijna niet uit maar verder ging alles steeds goed.

Vanochtend kwamen we thuis en lag ze in een hoekje. Ik zag het meteen
Ze was nog niet zo lang dood denk ik. Niet meer warm maar nog niet stijf.

We hebben haar nog eens [voor het eerst in heel lang dus] geaaid en toen in een krant gerold en begraven in het park tegenover ons huis.

Misschien gaven we haar niet genoeg aandacht maar ze beet echt hard en vaak en we hebben ons best gedaan. Toch ben ik er flink van in de war

R.I.P Vino
pi_61029498
quote:
Op donderdag 21 augustus 2008 13:39 schreef saaw het volgende:
Onze Vino is vanochtend overleden
Ze was het 1 na oudste ratje, albino, beet vaak en we wisten niet goed wat we met haar aan moesten, al jaren.
Ze waren wel allemaal vriendjes dus we haalden haar er alleen bijna niet uit maar verder ging alles steeds goed.

Vanochtend kwamen we thuis en lag ze in een hoekje. Ik zag het meteen
Ze was nog niet zo lang dood denk ik. Niet meer warm maar nog niet stijf.

We hebben haar nog eens [voor het eerst in heel lang dus] geaaid en toen in een krant gerold en begraven in het park tegenover ons huis.

Misschien gaven we haar niet genoeg aandacht maar ze beet echt hard en vaak en we hebben ons best gedaan. Toch ben ik er flink van in de war

[ afbeelding ]

R.I.P Vino
Sterkte joh! Ik weet hoe het voelt. (Hoe oud is hij precies geworden?)
Ik ben ook net m'n laatste ratje kwijt.... aan een enorme tumor...

Daarom, ik las je vorige post, over je ratje met de tumor aan de keel:
ik zou je echt willen aanraden om als het even kan, het beestje te laten opereren om het gezwel weg te laten halen. In het begin realiseer je het je niet echt, maar als zo'n tumor begint te woekeren of uit te zaaien, dan kan het opeens heel snel aflopen en heb je het risico dat je ratje echt erg gaat lijden. Vooral bij de keel is het verstikkingsgevaar reëel en dat je dat niet op tijd ziet aankomen.... (zo'n bult groeit nl niet alleen aan de buitenkant, maar vaak ook onzichtbaar naar binnen toe...

Bij mijn ratje hebben we de tumor ook laten zitten (op aanraden van de dierenarts... ), en we hebben hem gelukkig op het juiste moment doen inslapen, maar als we een paar dagen gewacht hadden, was 'ie op een hele nare manier overleden (diagnose dierenarts achteraf).

Nogmaals, heel veel sterkte toegewenst en dikke knuffels aan je zieke ratje!
 FR
pi_61238738
Ik kom me hier maar eens aanmelden.
Zat er al een tijdje over te denken om weer een ratje aan te schaffen en vandaag besloten om het te doen.
Ik ben nu op zoek naar een mooi groot hok voor eerst 2 ratjes (voor mezelf 1 en mijn dochter 1, al komt de verzorging wel op mij aan maar dat vind ik niet erg) en als de jongste straks groot genoeg is en ook een ratje wil hebben moet er misschien nog maar 1 bij komen.
Ik zat dat Wynter een hok uit Duitsland gehaald heeft, zijn de hokken daar echt veel goedkoper? Ik woon namelijk vlak bij de duitse grens en koop natuurlijk liever iets wat groter is voor het geld wat ik er voor uit wil geven.
Ik sta op de reserveringslijst bij een rattery. Zij brengen morgen hun ratje naar een mannetje als alles dan goed gaat hebben ze eind deze maand een nestje en dan dus hopen dat er wat voor ons bij zit.

Ik heb wel gelezen dat er ontzettend veel veranderd is sinds de laatste keer dat ik ratjes gehouden heb (zo'n 17 jaar geleden). In positieve zin overigens. Hield ik een ratje vroeger alleen en was er eigenlijk helemaal geen speelgoed voor ze. Ik gaf toen af en toe een wc rol en dat was het eigenlijk. En nu is er zoveel te verkrijgen dat word dus flink shoppen
pi_61238741
edit; fout in het bericht en toen ipv. het bericht te wijzigen het bericht gequote.
pi_61264245
Leuk joh! Weet je al hoe de vader en moeder rat eruit zien en wat voor nest ze dus verwachten (in termen van kleurtjes, hoge of lage oortjes enz)
 FR
pi_61267573
Hallo, wij nemen ook eens een kijkje...

pi_61272188
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 13:55 schreef Bora-Bora het volgende:
Leuk joh! Weet je al hoe de vader en moeder rat eruit zien en wat voor nest ze dus verwachten (in termen van kleurtjes, hoge of lage oortjes enz)
Moeder is zwart gewoon oor en de vader een russisch blauw dombo.
Heb mijn op oog laten vallen op een mooie grote kooi van 100cm breed, 53cm diep en 120cm hoog. Moet toch groot genoeg zijn om een leuke kooi van te maken met veel speel voorzieningen voor 2 ratjes en misschien in de toekomst nog een erbij als mijn jongste het ook leuk zou vinden om een eigen ratje te hebben. Ik verzorg ze toch wel, maar hoop hun wel op die manier de verantwoording voor anderen te leren. Mijn oudste geeft de hond elke dag zelf eten, dit is begonnen nadat ze aangaf zelf graag een dier te willen hebben, ik heb haar toen gezegd dat dat mocht als ze zou bewijzen dat ze dat mocht als ze goed zelfstandig voor de hond kon zorgen. Dit doet ze nu al een half jaar (sinds haar 3e). Een paar maanden geleden gaf ze aan graag een muisje te willen, die komt er bij mij niet in maar een ratje lijkt qua uiterlijk wel een beetje op een muisje alleen veel groter en die vind ik zelf ook erg leuk.

Het word het eerste nestje van de moeder, ze is van februari dit jaar en afkomstig uit België. De vader komt uit Engeland en is van juli 2007.
Hoop dus echt dat er genoeg rittens geboren gaan worden!
pi_61272201
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 16:17 schreef Nieves het volgende:
Hallo, wij nemen ook eens een kijkje...

[ afbeelding ]
Wat een scheetjes
  Moderator zondag 2 november 2008 @ 09:09:15 #264
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_62876831
Ik denk dat ik ook langzaam weer op zoek ga naar een kooi
  Moderator dinsdag 13 januari 2009 @ 20:27:56 #265
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_65004070
Schop!!

Eind deze maand krijg ik ook weer twee ratten mannen

Ik heb al een kooi, een hangmat en een plateau voor in de kooi gekocht en ik ga vlak daarvoor de rest halen.

Wat raden jullie me aan als bodembedekker?

Oh en ik denk dat ik ze Kip en Muis noem
pi_65004137
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:27 schreef senesta het volgende:
Schop!!

Eind deze maand krijg ik ook weer twee ratten mannen

Ik heb al een kooi, een hangmat en een plateau voor in de kooi gekocht en ik ga vlak daarvoor de rest halen.

Wat raden jullie me aan als bodembedekker?

Oh en ik denk dat ik ze Kip en Muis noem
Hennepvezel van Hemperade, Aubiose of witmerk zijn héél geschikt als bodembedekker

Heb van alles geprobeerd maar dit stinkt 't minst en is geschikt voor ratten
  Moderator dinsdag 13 januari 2009 @ 20:38:06 #267
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_65004487
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:29 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hennepvezel van Hemperade, Aubiose of witmerk zijn héél geschikt als bodembedekker

Heb van alles geprobeerd maar dit stinkt 't minst en is geschikt voor ratten
Kun je gewoon bij elke dierenspeciaalzaak halen?

En voer?
Wat voeren jullie?
pi_65004902
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:38 schreef senesta het volgende:

[..]

Kun je gewoon bij elke dierenspeciaalzaak halen?

En voer?
Wat voeren jullie?
Ja, vrijwel bij iedere goede dierenspeciaalzaak te koop.
O.a. bij de Jumper ( http://www.jumper.nl/?p=3 ).

Ik voer ze een eigen mengsel:

- rattenvoer (XtraVital en Reggie Rat)
- dit meng ik met 500 gram (op 1 kilo rattenvoer) dwergkonijnenvoer (Welkoop huismerk - zitten bijna geen staafjes in en die eten ze toch niet) omdat ze wat ouder zijn (beiden 1,5 jaar) en dus niet zoveel dierlijke eiwitten meer nodig hebben
- en vliespinda's (zo'n 100 gram op 1 kilo rattenvoer)

Als tussendoortje:
- (dwerg)tomaatje
- gedroogde zeetongetjes
- gekookt ei (wel eerst afkoelen )
- klein stukje kaas (niet teveel ivm vet en zout)
- gedroogd brood
- stuk appel
- mandarijntjes en sinaasappel
- (on)gekookte macaroni
- pelpinda's
- maiskolfje
- schijfje komkommer
- stukje broccoli
- stukje paprika (als ze het lusten, bij mij alleen de rode)
- rijstwafel

Het is soms leuk om voedsel te verstoppen of hoog op te hangen zodat ze veel moeite moeten doen om het te krijgen. Dat houdt ze bezig. Je kan ook een doosje nemen (Brinta, bijvoorbeeld) en wat lekkers in kranten proppen en dat in het doosje doen. Zijn ze zo weer een half uur zoet.

Geen groene kool, ui, prei en andere "gas veroorzakende" groenten en kruiden. Ze kunnen het gas niet kwijt en zwellen op...
Geen chocolade, koffie, cola, drank, etc.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-01-2009 21:19:09 ]
  Moderator dinsdag 13 januari 2009 @ 21:11:38 #269
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_65005813
De Fokker waar ik ze van krijg geeft ze ook wel vis hoorde ik, hebben jullie dat ook wel eens gedaan?
pi_65005992
quote:
Op maandag 22 maart 2004 13:00 schreef 2xD het volgende:
Hmm ik heb nu een ander probleem, namelijk als ik er 1 pak/aai dan likt tie me, wat op zich niet zo erg is maar die ander bijt dus... Niet echt hard want hij doet het niet uit agressie/verdediging maar meer uit begroeting of om te kijken of ik eetbaar ben ofzo, weet iemand hoe ik dit af leer want het doet best pijn
Ik heb ook 1 ratje gehad die dat deed; vriendschappelijk bijten om te kijken of je eetbaar bent.
Het doet niet echt zeer en bloeden deed het niet maar je schrikt er wel iedere keer weer van.

Heel eenvoudig afgeleerd; een paar keer per dag een theelepeltje uitsteken ipv je vinger; hij bijt op de theelepel en denk "ah jasses, da's niets". Advies stond volgens mij op http://www.ratjes.nl
Na een week beet hij niet meer
pi_65006062
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 21:11 schreef senesta het volgende:
De Fokker waar ik ze van krijg geeft ze ook wel vis hoorde ik, hebben jullie dat ook wel eens gedaan?
Ja, zoals die gedroogde zeetongetjes die je voor de kat kan kopen.

Maar ook wel een stukje gerookte zalm (zonder zout of olie).
Zolang het ongekruid is en op waterbasis gaat het prima.
  Moderator donderdag 29 januari 2009 @ 23:03:13 #272
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_65549792
Ze zijn er

Meet Kip:

En muis:

Ze zijn lief

Moderator donderdag 29 januari 2009 @ 23:29:12 #273
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_65550868
Hmm ik heb me er nog eens in verdiept maar het zijn volgens mij dus echt geen dumboratjes

Misschien dan toch nog eens kijken voor een dumbootje erbij mettertijd
  donderdag 29 januari 2009 @ 23:54:13 #274
74276 saaw
pi_65551814
Geen dumbo's idd, dan zitten de oortjes een flink stuk opzij/lager.
Maar wel liefjes hoor

Onze oudste [Pils, dombo japanner] is met kerst overleden
Ze had al ruim een half jaar een snel groeiend tumor aan haar hals, waar ze op het eind half op ging liggen en ze moest helemaal hoog op haar pootjes lopen omdat het anders over de grond sleepte
Het ging verder wel goed met haar en we hadden zelf bedacht dat we haar meteen in zouden laten slapen als dat niet meer zo zou zijn. Ik was zelf een paar dagen op vakantie maar mn vriend belde me op dat ze ineens zwalkte, kotste en enorm kwijlde. Dat was voor ons toch een teken om [zoals al ruim vantevoren met hem besproken] haar bij de huisarts in te laten slapen
Mn vriend heeft haar vastgehouden tijdens de prik en ze gilde enorm en bleef nog een hele tijd bij hem liggen knarsetanden en een beetje rondlopen. Ze was al zo sterk en dat bleef helemaal tot het eind.

We missen haar enorm, onze kleine maar toch dikkige, eigenwijze, sterke, lieve Pilsje
  Moderator zondag 1 februari 2009 @ 13:10:21 #275
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_65620528
Wat sneu saaw

De heren zijn hier in huis erg populair, de kids zijn helemaal wild van de ratjes
  zondag 1 februari 2009 @ 13:24:43 #276
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_65621091
ratjes zijn schattig! op school hebben we sinds een paar weken 2 naaktratjes zien er echt niet uit maar zijn wel erg lief
  donderdag 19 februari 2009 @ 19:12:59 #277
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66248476
Jaaaaa er komen hier waarschijnlijk 2 ratjes eindelijk .

Maar nu, iemand tips voor ratteries, betaalbare kooien en sowieso dingen die we echt moeten weten voordat we 2 ratjes in huis halen?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:28:33 #278
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66290665
Ik heb in mijn speurtocht al een heul leuke website gevonden waar ze heel veel hebben om de kooi in te richten: www.slaaplekkerzacht.nl

Alles is zo cuuuute !
  Moderator zaterdag 21 februari 2009 @ 01:36:29 #279
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_66304147
Ze hebben mijn hangmat al gemold

Grote kooien zijn best prijzig maar soms zijn er hele mooie grote kooien te krijgen op marktplaats of kringloopwinkel voor een stuk minder.

Ik heb trouwens een duiven drinkbak gekocht en dat vinden ze een geweldig huisje en daar maken ze graag gebruik van

Zo één dus
  zaterdag 21 februari 2009 @ 10:38:32 #280
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66307855
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 01:36 schreef senesta het volgende:
Ze hebben mijn hangmat al gemold

Grote kooien zijn best prijzig maar soms zijn er hele mooie grote kooien te krijgen op marktplaats of kringloopwinkel voor een stuk minder.

Ik heb trouwens een duiven drinkbak gekocht en dat vinden ze een geweldig huisje en daar maken ze graag gebruik van

[ afbeelding ]

Zo één dus
Ik heb op marktplaats nog niets kunnen vinden, op speurders 1tje maar die was al gereserveerd. Maar de kooi die wij willen is 70 euro, en kan de bovenkant volledig van open, is wel makkelijk.
Waar komen jouw ratjes vandaan?
  zondag 22 februari 2009 @ 02:18:19 #281
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66332111
Wij hadden voor onze ratjes een fretten Terenziani kooi. Echt groot en een groot luik aan de voorkant en van boven kan'ie helemaal open. Wat ik zo fijn vond was dat hij bij het verschonen helemaal uit elkaar kan, dus je hoeft niet met zo'n enorm gevaarte te gaan slepen.

Doordat de tralies vierkant zijn, kun je echt overal van alles bevestigen zonder dat het weg glijdt. De maat was iets van .80x.80x.50. Rittens kunnen echter door de tralies heen, dus als je zo'n kooi wilt kopen, moet je daar wel rekening mee houden.

zondag 22 februari 2009 @ 09:02:06 #282
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66333694
quote:
Op zondag 22 februari 2009 02:18 schreef childintime het volgende:
Wij hadden voor onze ratjes een fretten Terenziani kooi. Echt groot en een groot luik aan de voorkant en van boven kan'ie helemaal open. Wat ik zo fijn vond was dat hij bij het verschonen helemaal uit elkaar kan, dus je hoeft niet met zo'n enorm gevaarte te gaan slepen.

Doordat de tralies vierkant zijn, kun je echt overal van alles bevestigen zonder dat het weg glijdt. De maat was iets van .80x.80x.50. Rittens kunnen echter door de tralies heen, dus als je zo'n kooi wilt kopen, moet je daar wel rekening mee houden.

[ afbeelding ]
Oh.. die willen wij en we krijgen 2 rittens . En de mevrouw van de rattery zei dat de kooi wel geschikt is.. Dit is de 2 etage of niet?
  Moderator zondag 22 februari 2009 @ 11:42:05 #283
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_66335461
quote:
Op zondag 22 februari 2009 09:02 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Oh.. die willen wij en we krijgen 2 rittens . En de mevrouw van de rattery zei dat de kooi wel geschikt is.. Dit is de 2 etage of niet?
Dat heb ik dus ook al eens eerder gehad. Twee jonge rittens gehaald, helemaal blij naar huis, rittens in de kooi en ze vervolgens na 10 minuten gewoon tussen de tralies door zien kruipen
Een hoop kooien kunnen prima voor volwassen ratten maar rittens zijn zo klein en kunnen zich zo plat maken dat ze echt bij een hoop kooien tussen de tralies door kunnen
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 10:38 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Ik heb op marktplaats nog niets kunnen vinden, op speurders 1tje maar die was al gereserveerd. Maar de kooi die wij willen is 70 euro, en kan de bovenkant volledig van open, is wel makkelijk.
Waar komen jouw ratjes vandaan?
Bij een ratterie in Den helder
  maandag 23 februari 2009 @ 23:58:53 #284
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66393816
quote:
Op zondag 22 februari 2009 09:02 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Als het een rattenterenziani is kan het wel, die heeft tralies van 1x1 cm. maar die wij hadden was van oorsprong een frettenterenziani en die heeft tralies van 1,5x1,5 cm (of misschien wel 2x2 cm). De kooi op de foto heeft geen etages, alleen verdiepingen. Van oorsprong 3, maar wij hadden er nog 1 los bijgekocht van ferplast. Wij hadden ook op de originele verdiepingen dubbelgevouwen kranten gelegd, zodat hun voetjes niet gaan vervormen. Ik vond het echt een ideale kooi. Je haalt 'm zo uit elkaar, vouwt' m dubbel en kan 'm buiten afspoelen.

Meet de tralie afstand even op, als jullie een kooi op het oog hebben met etages (zo 1 die je kan opstapelen, zijn minder breed, diep en hoog als de frettenterenziani), dan is het ws een originele rattenterenziani en is de tralie afstand 1x1 cm en zouden er wel rittens in moeten kunnen.

Wat je eventueel ook nog kunt doen, is ze tijdelijk (tot ze groot genoeg zijn) in een kooi onderbrengen met kleinere tralies. Bij ons hebben ze de eerste tijd ook in een rattenkooi gezeten met kleinere tralies. Toen ze groot genoeg waren voor de terenziani zijn ze verhuist

[ Bericht 12% gewijzigd door childintime op 24-02-2009 00:04:10 ]
  dinsdag 24 februari 2009 @ 09:55:58 #285
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66399626
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:58 schreef childintime het volgende:

[..]

Als het een rattenterenziani is kan het wel, die heeft tralies van 1x1 cm. maar die wij hadden was van oorsprong een frettenterenziani en die heeft tralies van 1,5x1,5 cm (of misschien wel 2x2 cm). De kooi op de foto heeft geen etages, alleen verdiepingen. Van oorsprong 3, maar wij hadden er nog 1 los bijgekocht van ferplast. Wij hadden ook op de originele verdiepingen dubbelgevouwen kranten gelegd, zodat hun voetjes niet gaan vervormen. Ik vond het echt een ideale kooi. Je haalt 'm zo uit elkaar, vouwt' m dubbel en kan 'm buiten afspoelen.

Meet de tralie afstand even op, als jullie een kooi op het oog hebben met etages (zo 1 die je kan opstapelen, zijn minder breed, diep en hoog als de frettenterenziani), dan is het ws een originele rattenterenziani en is de tralie afstand 1x1 cm en zouden er wel rittens in moeten kunnen.

Wat je eventueel ook nog kunt doen, is ze tijdelijk (tot ze groot genoeg zijn) in een kooi onderbrengen met kleinere tralies. Bij ons hebben ze de eerste tijd ook in een rattenkooi gezeten met kleinere tralies. Toen ze groot genoeg waren voor de terenziani zijn ze verhuist
Thanks voor de tip! Zal binnenkort eens gaan meten dan .
pi_66520929

Zijn er hier misschien wat mensen die tips hebben voor leuke dingen in de kooi, die je kan maken van dingen die de meeste mensen wel in huis hebben?
  vrijdag 27 februari 2009 @ 17:17:59 #287
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66527015
Oude washandjes of keukendoekjes vonden mijn ratjes helemaal geweldig. Je kan van keukendoekjes ook zelf hangmatjes maken. Ik haalde regelmatig bij Xenos van dat zachte inpakpapier, dat vinden ze leuk, want dat ritselt

Of kleine doosjes bij supermarkten en er dan een paar gaten in knippen. Als je de kooi verschoont dan gooi je ze gewoon weg.

Een walnoot een stukje kraken en dan in de kooi doen Als het warm genoeg is een zwembadje. Gewoon een bakje met wat water, dat vinden ze helemaal het einde!

Je moet wel tegen rommel kunnen, als ze een zwembadje krijgen dan wordt ws alles wat ze kunnen vinden erin gegooid en gewassen, er weer uit gehaald en er weer in gegooid
pi_66530145
schattig topic! ik heb ff een wat voorbarig vraagje. ik ben zelf opgegroeid met 'eigen' huisdieren. we hebben nu katjes. sangdrax (mijn man) is niet zo van andere dieren. nu vind ik het dus wel erg belangrijk dat selene, ons dochtertje (nu een half jaar oud, vandaar dat ik wat voorbarig ben ), ook met 'eigen' huisdieren opgroeit. zelf heb ik lang ratjes gehad en daar veel plezier aan beleefd terwijl ik de verzorging van ratjes als makkelijk ervaarde. kunnen jullie me wat vertellen over ratjes als huisdier voor kinderen?

vanaf wanneer is het kind oud genoeg? (vind ik moeilijk, selene doet al lief met poes, die gek van een kat vindt de baby leuk......) uiteraard is nu te vroeg. selene moet tenslotte ook het ratje verzorgen! ik heb nooit problemen gehad met 'tam' krijgen, zijn er aandachtspunten? kan een rat meerdere 'baasjes' hebben? dit ivm we zijn een gezin tenslotte. vergeet ik nu iets heel belangrijks? bvd!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 27 februari 2009 @ 21:41:56 #289
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66535943
Tsja..... Kinderen kunnen soms onbedoelt een dier pijn doen en dan is de kans groot dat een rat bijt. En dat is natuurlijk erg pijnlijk, dus of ze het dan nog leuk zal vinden.....? Onze ratten waren van dochter, maar ik verschoonde ze (bijna altijd). Dus wat dat betreft was er voor de ratjes geen verschil tussen ons. Ik denk dat ze weinig onderscheidt maken tussen de mensen die in het gezin wonen. Als ze tenminste in de woonkamer leven. Ze kennen de geuren en stemmen van de mensen die in huis wonen heel goed, maar reageren wel direkt op vreemde geuren en stemmen.

Wat is dan de bedoeling, aan welke leeftijd denk je dan? Een rat is natuurlijk een enorm snel dier en bij een jong kind kan het misschien gebeuren dat de rat per ongeluk valt of tussen de deur komt ofzo.

Zie je vraag.......
Ik denk dat een kind op z'n minst een jaar of 8 moet zijn en dan nog hulp van jou nodig heeft met de verzorging.
pi_66536198
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, vrijwel bij iedere goede dierenspeciaalzaak te koop.
O.a. bij de Jumper ( http://www.jumper.nl/?p=3 ).

Ik voer ze een eigen mengsel:

- rattenvoer (XtraVital en Reggie Rat)
- dit meng ik met 500 gram (op 1 kilo rattenvoer) dwergkonijnenvoer (Welkoop huismerk - zitten bijna geen staafjes in en die eten ze toch niet) omdat ze wat ouder zijn (beiden 1,5 jaar) en dus niet zoveel dierlijke eiwitten meer nodig hebben
- en vliespinda's (zo'n 100 gram op 1 kilo rattenvoer)

Als tussendoortje:
- (dwerg)tomaatje
- gedroogde zeetongetjes
- gekookt ei (wel eerst afkoelen )
- klein stukje kaas (niet teveel ivm vet en zout)
- gedroogd brood
- stuk appel
- mandarijntjes en sinaasappel
- (on)gekookte macaroni
- pelpinda's
- maiskolfje
- schijfje komkommer
- stukje broccoli
- stukje paprika (als ze het lusten, bij mij alleen de rode)
- rijstwafel

Het is soms leuk om voedsel te verstoppen of hoog op te hangen zodat ze veel moeite moeten doen om het te krijgen. Dat houdt ze bezig. Je kan ook een doosje nemen (Brinta, bijvoorbeeld) en wat lekkers in kranten proppen en dat in het doosje doen. Zijn ze zo weer een half uur zoet.

Geen groene kool, ui, prei en andere "gas veroorzakende" groenten en kruiden. Ze kunnen het gas niet kwijt en zwellen op...
Geen chocolade, koffie, cola, drank, etc.
Goeie samenvatting.

Wel twee details:
*sinaasappels en mandarijnen zijn -met name voor mannetjes- helemaal niet goed voor ratten!
*het beste is om kranten te vermijden omdat er rotzooi in de inkt zit die giftig voor ze is! En aangezien de inktlucht ze aantrekt, is het 't beste om kranten gewoon buiten hun bereik te houden.

Slabladeren en rode bieten alleen in heel beperkte mate geven.
En die van ons waren dol op witlof! (Dat vouwen ze zo schattig op tijdens het eten!! )
 FR
pi_66536433
nja, dat gaat allemaal ook op voor poes. daarom zorg ik ervoor ze nooit alleen te laten met elkaar. daar ben ik dan weer vrij paranoia in. wel probeer ik selene al propere manieren bij te brengen. zal wel moeten dus met die gek van een kat ze (de kat dus) is gelukkig nog wel zo snugger om alleen naar selene toe te gaan als selene bij een mens zit. dat wel. maar goed; we hebben behoorlijk veel aandacht besteed indertijd aan baby-intro in huis

selene helpen met verzorgen is uiteraard geen probleem. uiteindelijk zijn wij de eindverantwoordelijken
  vrijdag 27 februari 2009 @ 21:54:37 #292
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66536559
Sommige mensen geven hun ratten meelwormen. Hebben jullie dat weleens gedaan? Ik nooit want ik vind dat zo Wat is ze af en toe weleens gaf was een stukje gedroogde hondenbrok.

Een keer zat er een grote groene sprinkhaan aan de buitenkant van de kooi. Voordat ik hem weg kon pakken ging'ie ineens in de tralies. Tsja........ 1 Van de dames zag hem en in een fractie van een seconde was ze bij hem en had hem te grazen. Beide dames kregen zowat ruzie om de sprinkhaan en binnen een paar tellen was'ie helemaal weg.......
pi_66536708
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 18:56 schreef simmu het volgende:
schattig topic! ik heb ff een wat voorbarig vraagje. ik ben zelf opgegroeid met 'eigen' huisdieren. we hebben nu katjes. sangdrax (mijn man) is niet zo van andere dieren. nu vind ik het dus wel erg belangrijk dat selene, ons dochtertje (nu een half jaar oud, vandaar dat ik wat voorbarig ben ), ook met 'eigen' huisdieren opgroeit. zelf heb ik lang ratjes gehad en daar veel plezier aan beleefd terwijl ik de verzorging van ratjes als makkelijk ervaarde. kunnen jullie me wat vertellen over ratjes als huisdier voor kinderen?

vanaf wanneer is het kind oud genoeg? (vind ik moeilijk, selene doet al lief met poes, die gek van een kat vindt de baby leuk......) uiteraard is nu te vroeg. selene moet tenslotte ook het ratje verzorgen! ik heb nooit problemen gehad met 'tam' krijgen, zijn er aandachtspunten? kan een rat meerdere 'baasjes' hebben? dit ivm we zijn een gezin tenslotte. vergeet ik nu iets heel belangrijks? bvd!
Je kunt natuurlijk ook zelf ratjes gaan houden om zo het voorbeeld te geven. (over een paar jaartjes)
Dan merk je het vanzelf wanneer ze er rijp voor wordt.

Neem in ieder geval wel minstens 2 ratjes om zo te voorkomen dat ze wegkwijnen mocht dochterlief er niet voldoende naar omkijken!

En jahoor, ratjes kunnen zich gewoon bij de hele familie thuisvoelen, als iedereen zich met ze bemoeit.
Ze leven tenslotte zelf ook in een groep.

Een nadeel is misschien wél dat ratten een kort leventje hebben, dus de tranen om het verlies zouden elkaar weleens erg (te) snel op kunnen volgen.... (2-3 jaar gemiddeld)

Persoonlijk heb ik vanaf m'n zevende m'n ouders de oren van het hoofd gezeurd om een konijn van kennissen over te mogen nemen. Ik wilde toen al heel lang een huisdier.
 FR
pi_66536857
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 21:54 schreef childintime het volgende:
Sommige mensen geven hun ratten meelwormen. Hebben jullie dat weleens gedaan? Ik nooit want ik vind dat zo Wat is ze af en toe weleens gaf was een stukje gedroogde hondenbrok.
Meelwormen nee, daar had ik nog nooit van gehoord als rattenvoedsel.
Kattenbrokjes wel! De visvariant zijn ze vaak dol op!!
De mijne waren niet echt dol op hondenhapjes, maar er zijn ratten die bijv. die kouwstaafjes lekker vinden.....
quote:
Een keer zat er een grote groene sprinkhaan aan de buitenkant van de kooi. Voordat ik hem weg kon pakken ging'ie ineens in de tralies. Tsja........ 1 Van de dames zag hem en in een fractie van een seconde was ze bij hem en had hem te grazen. Beide dames kregen zowat ruzie om de sprinkhaan en binnen een paar tellen was'ie helemaal weg.......
Lachen! Ik wist niet dat ze dat (vr)aten!
 FR
  vrijdag 27 februari 2009 @ 22:10:07 #295
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66537294
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 21:51 schreef simmu het volgende:
nja, dat gaat allemaal ook op voor poes. daarom zorg ik ervoor ze nooit alleen te laten met elkaar. daar ben ik dan weer vrij paranoia in. wel probeer ik selene al propere manieren bij te brengen. zal wel moeten dus met die gek van een kat ze (de kat dus) is gelukkig nog wel zo snugger om alleen naar selene toe te gaan als selene bij een mens zit. dat wel. maar goed; we hebben behoorlijk veel aandacht besteed indertijd aan baby-intro in huis

selene helpen met verzorgen is uiteraard geen probleem. uiteindelijk zijn wij de eindverantwoordelijken

Ja, dat is wat veel mensen tijdens de verleiding van zo'n klein schattig huisdier nog weleens vergeten Zo heb ik ooit een rat uit de tuin gered. Die hadden ze met kooi en al bij -5 buiten gezet en gewoon laten staan zonder er nog naar om te kijken. Ze zat na 4 dagen nog steeds in dat kooitje, ze had allemaal stukjes plastic en papier verzameld uit de tuin en in haar kooitje een nestje ervan gemaakt en toen hebben wij haar meegenomen. Ze moest weg omdat ze beet. Dat deed ze idd, maar ja, da's het risico op het moment dat je een dier in huis neemt. Wij hebben haar naar de rattenopvang gebracht omdat ik niet de vaardigheid en kennis had om met een bijtrat om te gaan. En toen nam iemand haar die veel ervaring met "moeilijke" ratten had en haar een goed plekje kon geven

Mijn dochter was 8 toen ze de ratjes kreeg. Ik controleerde ze iedere dag. Ook al had zij ze eten en drinken gegeven, toch controleerde ik dat dan. Verschonen was gewoon te onhandig omdat die kooi voor haar veel te groot was. Dus ik verschoonde ze dan en zij zat intussen met de ratten te spelen.
pi_66537565
dat ratjes kort leven weet ik *sniff*. maar dat is eigenlijk ook een beetje nu juist ook een beetje (naast dat het gewoon leuke vriendelijke makkelijke beestjes zijn ) waarom een ratje me als eerste huisdier geschikt lijkt. selene moet toch leren omgaan met verlies, op deze manier leert ze dat er ook plezier bij komt. zo heb ik huisdieren iig altijd wel ervaren.

de enige reden die me nu belet om vast te beginnen is mickie (de babyvriendelijke poes). die kan enkel met mensen omgaan, niet met andere dieren (ook geen katten, shinnie uitgezonderd)
  vrijdag 27 februari 2009 @ 22:28:44 #297
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66537944
De reden dat wij nu geen ratten nemen is dus onze hond. Een kleine jachthond, die oorspronkelijk gefokt is voor de jacht op/ doden van kleinwild. Hij is sterk genoeg om een rat te doden. Dus dat kan niet samen, dan zouden de ratten nooit los kunnen lopen.

Ik denk niet dat mijn kat de ratten iets aangedaan zou hebben; ze hebben hem al eens gebeten, dus was hij heel voorzichtig. Maar het bezorgt de ratten natuurlijk wel stress als ze op een kat moeten letten en vooral als ze nog klein zijn. 1 Of 2 pagina's terug staan leuke filmpjes van katten met ratten samen, moet je eens kijken, echt heel leuk
pi_66548284
oh, kat en rat kan prima samen gaan hoor. mijn shinnie (kat) kon prima overweg met zaza (rat) en haar kleintjes. andersom ook. zaza tolereerde het zelfs dat shinnie bij (en op) de kooi rondhing toen ze net haar kleintjes had. ze deden zelfs neuzeneus. uiteraard ben ik altijd een tikkie wantrouwend met dergelijke dingen, maar het ging prima maar ja: die mickie he.... die's hier in snel tempo ook de terror van de buurt aan het worden.....
  vrijdag 27 maart 2009 @ 16:50:50 #299
250158 Kwisatz
Sleepwalker
pi_67467494
Hoi, Hier een ratten newbie.
Ik had twee ratjes, inmiddels bijna een jaar oud, en heb er vorige week een nieuwe bij gezet. Gaat gelukkig allemaal goed. Ik denk omdat hij nog zo jong is. Nu is het zo dat een van de twee oude ratten, Remy, recent zijn achterpoot gebroken had. Hij kan zich weer redelijk redden, maar nu lijkt hij weer een luchtweg infectie oid te hebben. Ik vond de dierenarts waar ik vanochtend geweest ben niet erg duidelijk. Remy slaapt nu veel, is erg stil en teruggetrokken. Ik wil hem nog lang niet kwijt! Weet iemand misschien wat er met hem kan zijn? Hij snakt wel een beetje naar adem en zijn ademhaling is een stuk sneller als de andere twee ratten.

Ik hoop dat er iemand een goed advies heeft.

Thanx
The sleeper must awaken!
  zaterdag 28 maart 2009 @ 00:47:49 #300
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_67483924
Heb je AB gekregen? Het is natuurlijk wel logisch dat'ie stil en rustig is. Als hij een luchtweginfectie heeft is'ie daar toch beroerd van. Pas wel goed op met de anderen; zoiets kan behoorlijk besmettelijk zijn. Als ze bij elkaar zitten en de 1 heeft zoiets, is het eigenlijk wel handig om ze allemaal te behandelen. Luchtweginfecties zijn funest voor ratten en helaas een belangrijke doodsoorzaak. Je zou ook kunnen overwegen om hem apart te zetten, zodat'ie even wat rust heeft en kan herstellen. Alleen doet separatie ze nou ook niet bepaald goed en zit je straks weer met het probleem als'ie teruggaat naar zijn groepje (of dat dan allemaal zonder slag of stoot gaat).

Succes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')