quote:Ik denk omdat 2xD het vervelend vindt dat hij/zij de pics niet ff voor je kan uploaden
Op maandag 9 februari 2004 20:16 schreef MOBO666 het volgende:[..]
ik vroeg het toch gewoon , hoezo doe je dan zo --->

quote:bovenste plank :
Op maandag 9 februari 2004 20:33 schreef MOBO666 het volgende:
zoals jullie zien op de 1e foto , is de kast al flink aangevreten , dus tijd voor een nieuwe !
quote:Eerst even voorop... Mij is dus nooit verteld dat ratten samen moesten zijn. Vandaar mijn vraag ook waarom een rat niet alleen kan zijn! Mijn post was niet aanvallend, maar verbaasd vragend!
Op zondag 8 februari 2004 11:16 schreef MOBO666 het volgende:[..]
houd jij je rat snachts warm als die gaat slapen ? kan jij met je rat spelen zoals ratten dat onderelkaar doen ?, kan jij met je rat communiceren ?
kan jij je rat wassen zoals ratten dat bij elkaar doen ?
kan de rat zn eigen gedrag uiten zoals rangorde enzo bij jou ?
als er niemand is en hij wilt spelen met wie moet hij dan spelen ?
allemaal diengen die jij niet kunt doen voor/met je rat
quote:Ik zie mezelf niet als 1 van die mensen... Ik ben gewoon verbaasd. Ik heb wel ongelukkige ratten gezien, dat verschil zie ik heus wel. En ja, als er vanaf het begin gezegd zou zijn dat het beter is om 2 ratten te nemen, dan had ik het gedaan. Als je nooit wat gezegd wordt, dan weet je het ook niet. Ik vind het jammer dat er zo aanvallend gereageerd wordt op mijn post. Het komt een beetje over alsof ik te zuinig ben, dat ik altijd maar 1 rat tegelijk heb gehad.
ik vind mensen die 1 rat hebben en zeggen van , hij krijgt aandacht genoeg toch best wel egoistisch , ze denken vaak aaleen maar aan zich zelf en veel mensen willen niet luisteren als er word gezecht van : je kan beter 2 nemendoe wat het beste is voor je rat en niet altijd alleen aan je eigen denken (je wild toch dat je rat gelukkig is ?)
quote:
Op maandag 9 februari 2004 21:56 schreef MOBO666 het volgende:
mischien komt het aanvallend over , maar zo bedoelde ik het niet
ik bedoel ook niet alleen jou , maar gewoon alle mensen in het algemeen met 1 rat.
vaak als je mesen vertel dat ze beter 2 ratten kunnen nemen in plaats van 1 omdat het ratje dan gelukkiger is , lijken ze doof te zijn
mijn excuses als het verkeerd over kwam
ik heb al verteld dat ik een nieuwe rat heb , ik loop stage bij een dierenwinkel en ik mocht hem meenemen , ik dacht dat hij mijt had plekjes op de oren je weet het wel ...
komt een vriendin van mij net en die zegt dat het schimmel of schurft is
ik heb geen ervaring met schurft en hij zit inmiddels al bij mn groep (wat trouwens erg goed gaat ) dus ff een paar vraagjes
hoe moet ik dat behandelen ?
kan ik het ook krijgen ?
met wat kan ik hem het beste behandelen ?
hoe lang duurt dat voor het over is ?
Tis zover.
2 maand nadat Diddle DE spuit kreeg, was vandaag, 09-02-04 om 23:35/40 Skippy zover.
Hij liep al moeilijk thuis.
Kon niet goed meer klimmen, zijn eten en drinken stonden al boven, omdat hij alleen nog maar boven in de hangmat lag.
Hij wilde niet meer beneden in het huisje liggen, daar lag Diddle altijd.
Nu liep hij niet zo heel goed meer, dierenarts zei vorige week al dat de besturing in de hersenen/rug niet goed meer was.
Hij was al oud, 2 jaar en bijna 1 maand.
Hij werd al kaal op zijn koppie en zijn pootjes.
Hij werd erg onrustig in de kooi net.
Mijn vriend pakte hem eruit, en Skippy ging lekker bij me liggen.
Totdat hij niet meer lekker lag en onrustig begon rond te lopen.
Dan ging hij weer lekker bij me liggen, of bij mijn vriend.
Maar het ging niet meer.
Ik durfde hem niet meer in de kooi te doen, bang dat hij van boven naar beneden zou vallen, (tja, andersom gaat nou niet echt) en ik belde mijn moeder.
Die kon niet komen, want haar auto is stuk.
Toen had ik echt de beslissing gemaakt.
En belde ik mijn vader.
Die zou komen, moest nog eerst tanken enzo.
Ik alvast de dierenarts gebeld en die zou er ook aankomen.
Aangekomen bij de dierenarts, zei hij, het gaat echt niet meer?
Die man is zooooooo lief, echt een goede dierenarts.
Terwijl de dierenarts zijn spullen zocht (de spuit) pakte ik SkippydePippy, en kuste hem nog een paar keer op zijn buikje, zoals ik altijd al deed, gaf Skippy aan mijn vriend en hij hield mijn ventje vast.
De dierenarts gaf Skippy de spuit, Skippy spartelde een beetje bij de laatste druppels.
De dokter legde mijn ventje op zijn zij en weg was mijn mooie meneertje.
Dit ging zooooooooo ongelofelijk snel, maar ja, hij spoot net goed, gelijk in een ader.
En mijn Pippy was helemaal op.
Bij Diddle duurde het even voor hij echt dood was.
Ik pakte Skippy huilend op, knuffelde nog even met hem en voelde in zijn lichaam nog wat beweging.
Maar dat is normaal.
Mijn vader betaalde, we gingen naar buiten en ik keek nog even door het raampje en zag mijn ventje daar zo alleen liggen.
Wat ik toen voelde deed zoooooooooooo zeer.
Ik voelde alsof ik zonder een arm of been naar buiten ging, ik ging weg zonder mijn maatje, mijn ventje.
Mijn hart is stuk.
Je wil niet geloven hoe kapot ik nu ben.
Toen Diddle dood was, was ik al een klein beetje benauwd door stress, dat was 8 december 2003.
Die nacht, toen Diddle net dood was, kwam ik met 40.2 graden in het ziekenhuis met een zware astma aanval.
Ik heb toen niet goed kunnen rouwen, omdat ik onder de rustgevende medicijnen zat.
Ze wisten donders goed, dat het niet alleen een astma aanval was, het was ook paniek enzo.
Skippy is nog het ziekenhuis in gesmokkeld, hij had mij zoooooooooooo gemist, hij ging in mijn nek liggen en wilde er niet meer vanaf.
Ik merkte dat hij zijn maatje, broertje, vriendje Diddle erg mistte, hij kwam niet meer beneden in de kooi, alleen nog om te drinken.
Nu is mijn mooie ventje er niet meer.
Mijn meneertje, mijn SkippydePippy, mijn Pippy, mijn Pip.
Sorry dat dit zo'n lang verhaal is.
Moest dit echt kwijt, ik jank en jank alleen maar, ben mijn mooiste en liefste maatje kwijt.
(ok, heb nog een hond bij mijn moeder, Tyson)
Maar toch.
Ik heb gelukkig mijn vriend nog, die me steunt.
Maar ik heb zoooo'n pijn.
Ik hecht me teveel aan mijn beestjes, daarom wil ik geen andere meer, nu nog niet en zeker geen ratten meer.
Ze leven te kort, en ik hecht me er teveel aan.
Skippy, op 3 februari 2004
Skippy vond het heerlijk onder de kooi.
Diddle, vorig jaar ergens.
Diddle vond het heerlijk in zijn hangende sok.
Diddle en Skippy nog jong.
wat ga je er nu mee doen? cremeren? klinkt misschien raar maar ik heb mijn rat apart laten ceremeren en die staat nu in een mooie zilveren kruik in de vitrinekast naast mijn daarvoor al overleden hond. ik kon het niet over mijn hart krijgen het beestje gezamelijk met allerlei andere huisdieren te laten cremeren en uit te laten strooien over een veldje waar ik nooit kom en begraven zag ik ook niet zitten.
sterkte in ieder geval!
Ik heb Skippy daar gelaten.
Ik woon op een campus waar erg veel katten zijn.
Dus begraven is voor mij geen optie.
Cremeren en in een potje wil ik ook niet.
Dan maak ik mezelf gek.
Nee, ik heb Skippy daar achter gelaten.
Wat ik over heb zijn mooie foto's en nog mooiere herinneringen.
Maar het doet zo'n pijn.
quote:Dank je wel.
Op dinsdag 10 februari 2004 15:01 schreef MOBO666 het volgende:
je verhaal is niet te lang hoor , maak je daar maar niet druk om.
ik kan het best begrijpen dat je even je verhaal kwijt wil , heb ik ook altijd.
wat rot voor je dat je je rat in hebt moeten laten slapen , ik weet nooit zo goed wat ik moet zeggen als er een dierbaar dier/mens is overleden
ik wens je in iedergeval heel veel sterkte
quote:Ja inderdaad, ik heb het nog niet gefixxed maar ik zie dat je fotos al online staan, mooi hok, best goed idee om een oude kast te gebruiken
Op maandag 9 februari 2004 20:19 schreef Spindizzy het volgende:[..]
Ik denk omdat 2xD het vervelend vindt dat hij/zij de pics niet ff voor je kan uploaden
Anyway, hier zijn ze. De ratjes en kastkooifoto's van MOBO666
quote:Dan moeten dus dierenartsen ook betere voorlichting geven.. Net als dierenwinkels, kinderboerderijen en mensen die al ratten hebben.
Op maandag 9 februari 2004 21:56 schreef MOBO666 het volgende:
mischien komt het aanvallend over , maar zo bedoelde ik het niet
ik bedoel ook niet alleen jou , maar gewoon alle mensen in het algemeen met 1 rat
quote:Dierenarts bellen, die heeft er een middeltje tegen..
Op maandag 9 februari 2004 23:28 schreef MOBO666 het volgende:
oke met schurft heb ik dus geen ervaring ...
hoe moet ik dat behandelen ?
kan ik het ook krijgen ?
met wat kan ik hem het beste behandelen ?
hoe lang duurt dat voor het over is ?
quote:Nu vind ik dat je het omdraait. Als iemand van plan is om ratten, of welke huisdieren dan ook te gaan nemen, is het de eigen verantwoordelijkheid van deze persoon om voldoende informatie te hebben.
Op woensdag 11 februari 2004 20:06 schreef RoddelSter het volgende:[..]
Dan moeten dus dierenartsen ook betere voorlichting geven.. Net als dierenwinkels, kinderboerderijen en mensen die al ratten hebben.
Je kunt moeilijk verwachten dat mensen naar jouw toekomen om je te vertellen hoe het zit, jij bent immers degene die huisdieren wilt houden.
De dierenarts, kinderboerderij e.d. moeten natuurlijk wel jouw vragen kunnen beantwoorden, maar jij bent degene die initiatief moet tonen.
Mijn eerste rat, een lichtbruine ging na 2 jaar dood. Hij werd heel mager op een gegeven moment en een paar dagen later lag ie dood in zijn hok :/ De overgebleven rat is na 3.5 jaar (best oud ^^) deze zaterdag overleden
Voordat hij dood ging raakte hij een soort van verlamt, hij kon amper meer lopen (bekend ziekte beeld bij oude ratten). was wel zielig om te zien.
Mijn ervaring is dus dat je ratten van de dierenwinkel helemaal zo slecht niet zijn. Als je bij de aankoop gewoon kijkt of de rat geen ziektes heeft, en niet zwanger is (das soms moeilijk te zien), kan je er daar best een kopen.
Zaterdag ga ik twee mannetjes kopen, ik heb gehoord dat die wat tammer zijn (te krijgen). Die ratten die ik had bleven niet echt stilzitten :/
Ow ja nog wat: Mijn grijze rat kreeg op een gegeven moment een tumor. de tumor werd groter en groter. Maar op een gegeven moment viel ie er vanzelf vanaf
Misschien komt dat omdat ie elke dag een lekker fruithapje kreeg ![]()
[Dit bericht is gewijzigd door FinalFantasyXI op 12-02-2004 13:19]
quote:tumor eraf vallen ?
Op donderdag 12 februari 2004 13:11 schreef FinalFantasyXI het volgende:
Ik had zelf ook twee ratten (vrouwtjes). Ik had ze ook in de dierenwinkel gekocht. Op het eerste gezicht zagen ze er gezond en normaal uit. Maar de ene was wel een beetje dik.
Kom ik op een dag thuis zie ik mijn twee ratten aan een roze ding knagen lol
Bleek dus dat die ene rat zwanger was toen ik hem kocht ^^ waarschijnlijk was er iets niet goed met de jonkies want ze aten ze allemaal op(ratten weten of de baby's gezond zijn of niet, zo niet eten ze ze op). Ik was eigenlijk wel blij dat ze ze opaten, want twee vond ik wel genoeg.
Mijn eerste rat, een lichtbruine ging na 2 jaar dood. Hij werd heel mager op een gegeven moment en een paar dagen later lag ie dood in zijn hok :/ De overgebleven rat is na 3.5 jaar (best oud ^^) deze zaterdag overleden
Voordat hij dood ging raakte hij een soort van verlamt, hij kon amper meer lopen (bekend ziekte beeld bij oude ratten). was wel zielig om te zien.
Mijn ervaring is dus dat je ratten van de dierenwinkel helemaal zo slecht niet zijn. Als je bij de aankoop gewoon kijkt of de rat geen ziektes heeft, en niet zwanger is (das soms moeilijk te zien), kan je er daar best een kopen.
Zaterdag ga ik twee mannetjes kopen, ik heb gehoord dat die wat tammer zijn (te krijgen). Die ratten die ik had bleven niet echt stilzitten :/
Ow ja nog wat: Mijn grijze rat kreeg op een gegeven moment een tumor. de tumor werd groter en groter. Maar op een gegeven moment viel ie er vanzelf vanaf
Misschien komt dat omdat ie elke dag een lekker fruithapje kreeg
enne je helpt de broodfokkers, als je echt een dierenwinkel ratje wil vraag dan een beetje na bij mensen enzo waar die ratten vandaan komen
Het wordt zo dus bijna onmogelijk weer tamme ratten te fokken die leeftijden van 5 of 6 jaar kunnen halen, zoals lang, lang geleden wel mogelijk was. Het is gewoon zonde dat het vooruitzicht slechter wordt in plaats van beter, alleen omdat sommige mensen het teveel moeite vinden om even na te denken voor ze een dier aanschaffen. ![]()
Als jij een rat bij een fokker haalt (en waarom niet, veel duurder is het meestal niet) weet je zeker dat je een rat in huis haalt die uit een sterke lijn komt en die bewust gefokt is. Bovendien fokt een goede fokker niet om het geld, zoals broodfokkers, maar omdat hij of zij geinteresseerd is en graag gezonde ratten ziet.
Zou voor mij al genoeg reden zijn om geen rat uit een dierenwinkel te halen. Daarnaast kun je op een fokker altijd terugvallen, voor informatie of wat dan ook.
Nog even een toevoeging: Als je zeker wilt weten dat je een rat krijgt die tam en rustig wordt, zit je bij een fokker ook al beter. Deze weet namelijk welke karaktereigenschappen de ouders en voorouders hadden en kan zo dus wel enigzins inschatten wat voor karakter de ratten zullen krijgen.
quote:Misschien was het wel geen tumor maar het was in ieder geval een hele grote uitstekende bult op zijn wang, die groter en groter werd. Op een gegeven moment werd de bult helemaal zwart en de dag erna lag de bult op de grond.
Op donderdag 12 februari 2004 17:10 schreef MOBO666 het volgende:[..]
tumor eraf vallen ?
Ik heb trouwens eens rondgesurfd en gekeken naar "ratten fokkers" Maar ik kan op dit moment geen ratten fokker met een nestje vinden bij mij in de buurt ![]()
Ow ja: springen jullie ratten wel eens?
Een van mijn ratten kon heel hoog springen
Hij sprong ongeveer 30 centimeter hoog, zo van de grond op de bovenste plank van het hok. Was wel geinig om te zien. De andere rat zat altijd te kijken van: wat ben jij nou aan het doen? en hoe? lol
Ik denk dat hij dat springen geleerd heeft toen onze kat achter hem aanzat. Ik had de rat beet en toen floepte ie uit mijn handen -> kat er gelijk op af, en die rat springen en rennen
gelukkig kon ik hem nog op tijd pakken.
Toen de rat ouder werd en hij half verlamt was, probeerde hij het nog wel eens, alleen kwam hij niet echt meer van de grond af
best zielig om te zien.
[Dit bericht is gewijzigd door FinalFantasyXI op 13-02-2004 12:55]
quote:ben je toe niet naar de dierenarts geweest bet die bult op zn wang ?
Op vrijdag 13 februari 2004 12:48 schreef FinalFantasyXI het volgende:[..]
Misschien was het wel geen tumor maar het was in ieder geval een hele grote uitstekende bult op zijn wang, die groter en groter werd. Op een gegeven moment werd de bult helemaal zwart en de dag erna lag de bult op de grond.
Ik heb trouwens eens rondgesurfd en gekeken naar "ratten fokkers" Maar ik kan op dit moment geen ratten fokker met een nestje vinden bij mij in de buurt
Ow ja: springen jullie ratten wel eens?
Een van mijn ratten kon heel hoog springen
Hij sprong ongeveer 30 centimeter hoog, zo van de grond op de bovenste plank van het hok. Was wel geinig om te zien. De andere rat zat altijd te kijken van: wat ben jij nou aan het doen? en hoe? lol
Ik denk dat hij dat springen geleerd heeft toen onze kat achter hem aanzat. Ik had de rat beet en toen floepte ie uit mijn handen -> kat er gelijk op af, en die rat springen en rennengelukkig kon ik hem nog op tijd pakken.
Toen de rat ouder werd en hij half verlamt was, probeerde hij het nog wel eens, alleen kwam hij niet echt meer van de grond afbest zielig om te zien.
Dat hoge springen kunnen ratten overigens van nature al. En geloof me, als het moet komen ze een stuk hoger dan een centimeter of 30.
Verder ziet het er goed uit en is de info duidelijk, mooi gedaan en dat het veel typwerk is geloof ik graag
quote:ik heb het misschien verkeerd geformuleerd, maar ik heb vragen gesteld, vooral bij de eerste. Ik heb notabene nog gevraagd of het slimmer was om 1 of 2 te nemen. Er is mij duidelijk gezegd dat het voor de rat niet uitmaakte of je er nou 1 of meerdere hebt. Vandaar mijn reactie ook, dat dus ook dierenzaken en kinderboerderijen (waar ze soms ook de ratten verkopen) voorlichtingen moeten krijgen.
Op woensdag 11 februari 2004 20:11 schreef Avalonne het volgende:[..]
Nu vind ik dat je het omdraait. Als iemand van plan is om ratten, of welke huisdieren dan ook te gaan nemen, is het de eigen verantwoordelijkheid van deze persoon om voldoende informatie te hebben.
Je kunt moeilijk verwachten dat mensen naar jouw toekomen om je te vertellen hoe het zit, jij bent immers degene die huisdieren wilt houden.
De dierenarts, kinderboerderij e.d. moeten natuurlijk wel jouw vragen kunnen beantwoorden, maar jij bent degene die initiatief moet tonen.
quote:Dat maakt het verhaal idd al heel anders.
Op maandag 16 februari 2004 11:45 schreef RoddelSter het volgende:[..]
ik heb het misschien verkeerd geformuleerd, maar ik heb vragen gesteld, vooral bij de eerste. Ik heb notabene nog gevraagd of het slimmer was om 1 of 2 te nemen. Er is mij duidelijk gezegd dat het voor de rat niet uitmaakte of je er nou 1 of meerdere hebt. Vandaar mijn reactie ook, dat dus ook dierenzaken en kinderboerderijen (waar ze soms ook de ratten verkopen) voorlichtingen moeten krijgen.
Alleen helpt het waarschijnlijk niet als dierenwinkels voorlichting krijgen, als dat al zou gebeuren. Bovendien weten ze bij veel dierenwinkels wel dat ratten niet alleen horen, maar daar gaat het die mensen niet om. Die willen verkopen, en als iemand liever één rat heeft dan gaan zij niet moeilijk doen omdat ze bang zijn dat diegene dan ergens anders z'n rat gaat halen.
Ik heb er ook zo één gehad maar 1 van onze ratjes heeft het ook nooit begrepen en dronk uitquote:Op zaterdag 28 februari 2004 18:52 schreef 2xD het volgende:
Ik heb weer 2 ratten, maar omdat ze nu op mn kamer staan heb ik een ander drink flesje eerst had ik zon standaard ding [doorzichtig, rode schroefdop, aluminium tuitje met balletje] maar nu heb ik een andere omdat ik geen zin had in dat typische drinkflesgeluid als ik lekker lig te pitten dus heb ik nu een andere: namelijk eentje met een soort pinnetje in plaats van een balletje, alleen snappen mijn jonge ratjes nog niet echt hoe ze er nou water uit krijgen... Heeft iemand toevallig ervaring met dit soort flesjes, op de verpakking staat dat het ook voor ratten geschikt is, maar het lijkt er niet op
![]()
*Edit: Het merk is "SiWa"
*Edit #2: Ik heb nu een schaaltje met water ze hadden flinke dorst, maar nog steeds hebben ze het flesje niet door, wat hebben jullie een flesje of ook een kommetje/schaaltje?
Mwa ik heb het geprobeerd maar het werkt niet echt hij werd er een beetje gestressed van en verloor de [al weinige] aandacht voor het flesje. Als er een druppeltje aan hangt likken ze het er wel af maar meer ook nietquote:Op zondag 29 februari 2004 18:23 schreef MOBO666 het volgende:
pak je ratje beet en doe hem met zn bekje zachtjes tegen het drinkflesje aan, zodat er water uit komt , herhaal dit een paar keer , ik hoop dat het werkt
dat istoch al een begin , maar je moet het ook een paar keer herhalen , je moet het ook rustig doen anders worden ze gestrest jaquote:Op maandag 1 maart 2004 09:21 schreef 2xD het volgende:
[..]
Mwa ik heb het geprobeerd maar het werkt niet echt hij werd er een beetje gestressed van en verloor de [al weinige] aandacht voor het flesje. Als er een druppeltje aan hangt likken ze het er wel af maar meer ook niet
Iemand nog ideen?
Oke...quote:Op maandag 1 maart 2004 16:04 schreef Cici het volgende:
Bij elk huisdier telt: geduld.
Mijn ratje was ziek en ik wilde niet dat hij helemaal naar beneden ging voor het drinken.
Dus had ik het drinken boven gedaan, maar telkens liep Skippy naar beneden om te drinken.
Toen heb ik hem een paar keer boven bij zijn drinken gezet en hij snapte het na 3 keer.
Maar goed, Skippy wist zowiezo hoe te drinken uit een flesje.
En elk ratje kan het, je moet gewoon consequent zijn en geduld hebben.
Geef het dus niet op, je ratje zal het wel doorhebben binnenkort.
Geen drinken in een bakje doen, als hij dorst heeft, zal hij wel herinneren waar je hem hetb neergezet voor drinken, dus haal dat bakje met water er maar uit en kijk het een dikke dag eens aan.
Succes ermee.
Mwa ze drinken er nog steeds niet uit dat komt onder andere omdat ik zelf te laks was ik had een weekje weinig tijd en wou de ratten hun drinken [momenteel in een bakje] niet ontnemen wat als ze het flesje niet zouden snappen dan zouden ze een dag zonder drinken zitten. Maar in iedergeval gaat het best goed met zon bakje het is nooit omgegooid en het word geen smeerboel en het water blijft helder dus mischien hou ik het wel zo... Ik denk dat ze het pinnetje te hard in moetten drukken mischien als ze wat groter zijn kan het wel. Het is trouwens dit flesje alleen in het geeldquote:Op maandag 8 maart 2004 23:24 schreef MOBO666 het volgende:
en hoe is het met je ratten en hun flesje ?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |