Ik heb op marktplaats nog niets kunnen vinden, op speurders 1tje maar die was al gereserveerd. Maar de kooi die wij willen is 70 euro, en kan de bovenkant volledig van open, is wel makkelijk.quote:Op zaterdag 21 februari 2009 01:36 schreef senesta het volgende:
Ze hebben mijn hangmat al gemold![]()
Grote kooien zijn best prijzig maar soms zijn er hele mooie grote kooien te krijgen op marktplaats of kringloopwinkel voor een stuk minder.
Ik heb trouwens een duiven drinkbak gekocht en dat vinden ze een geweldig huisje en daar maken ze graag gebruik van![]()
[ afbeelding ]
Zo één dus
Oh.. die willen wij en we krijgen 2 rittensquote:Op zondag 22 februari 2009 02:18 schreef childintime het volgende:
Wij hadden voor onze ratjes een fretten Terenziani kooi. Echt groot en een groot luik aan de voorkant en van boven kan'ie helemaal open. Wat ik zo fijn vond was dat hij bij het verschonen helemaal uit elkaar kan, dus je hoeft niet met zo'n enorm gevaarte te gaan slepen.
Doordat de tralies vierkant zijn, kun je echt overal van alles bevestigen zonder dat het weg glijdt. De maat was iets van .80x.80x.50. Rittens kunnen echter door de tralies heen, dus als je zo'n kooi wilt kopen, moet je daar wel rekening mee houden.
[ afbeelding ]
Dat heb ik dus ook al eens eerder gehad. Twee jonge rittens gehaald, helemaal blij naar huis, rittens in de kooi en ze vervolgens na 10 minuten gewoon tussen de tralies door zien kruipenquote:Op zondag 22 februari 2009 09:02 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Oh.. die willen wij en we krijgen 2 rittens. En de mevrouw van de rattery zei dat de kooi wel geschikt is.. Dit is de 2 etage of niet?
Bij een ratterie in Den helderquote:Op zaterdag 21 februari 2009 10:38 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Ik heb op marktplaats nog niets kunnen vinden, op speurders 1tje maar die was al gereserveerd. Maar de kooi die wij willen is 70 euro, en kan de bovenkant volledig van open, is wel makkelijk.
Waar komen jouw ratjes vandaan?
Als het een rattenterenziani is kan het wel, die heeft tralies van 1x1 cm. maar die wij hadden was van oorsprong een frettenterenziani en die heeft tralies van 1,5x1,5 cm (of misschien wel 2x2 cm). De kooi op de foto heeft geen etages, alleen verdiepingen. Van oorsprong 3, maar wij hadden er nog 1 los bijgekocht van ferplast. Wij hadden ook op de originele verdiepingen dubbelgevouwen kranten gelegd, zodat hun voetjes niet gaan vervormen. Ik vond het echt een ideale kooi. Je haalt 'm zo uit elkaar, vouwt' m dubbel en kan 'm buiten afspoelen.quote:Op zondag 22 februari 2009 09:02 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Oh.. die willen wij en we krijgen 2 rittens. En de mevrouw van de rattery zei dat de kooi wel geschikt is.. Dit is de 2 etage of niet?
Thanks voor de tip! Zal binnenkort eens gaan meten danquote:Op maandag 23 februari 2009 23:58 schreef childintime het volgende:
[..]
Als het een rattenterenziani is kan het wel, die heeft tralies van 1x1 cm. maar die wij hadden was van oorsprong een frettenterenziani en die heeft tralies van 1,5x1,5 cm (of misschien wel 2x2 cm). De kooi op de foto heeft geen etages, alleen verdiepingen. Van oorsprong 3, maar wij hadden er nog 1 los bijgekocht van ferplast. Wij hadden ook op de originele verdiepingen dubbelgevouwen kranten gelegd, zodat hun voetjes niet gaan vervormen. Ik vond het echt een ideale kooi. Je haalt 'm zo uit elkaar, vouwt' m dubbel en kan 'm buiten afspoelen.
Meet de tralie afstand even op, als jullie een kooi op het oog hebben met etages (zo 1 die je kan opstapelen, zijn minder breed, diep en hoog als de frettenterenziani), dan is het ws een originele rattenterenziani en is de tralie afstand 1x1 cm en zouden er wel rittens in moeten kunnen.
Wat je eventueel ook nog kunt doen, is ze tijdelijk (tot ze groot genoeg zijn) in een kooi onderbrengen met kleinere tralies. Bij ons hebben ze de eerste tijd ook in een rattenkooi gezeten met kleinere tralies. Toen ze groot genoeg waren voor de terenziani zijn ze verhuist![]()
Goeie samenvatting.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 20:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, vrijwel bij iedere goede dierenspeciaalzaak te koop.
O.a. bij de Jumper ( http://www.jumper.nl/?p=3 ).
Ik voer ze een eigen mengsel:
- rattenvoer (XtraVital en Reggie Rat)
- dit meng ik met 500 gram (op 1 kilo rattenvoer) dwergkonijnenvoer (Welkoop huismerk - zitten bijna geen staafjes in en die eten ze toch niet) omdat ze wat ouder zijn (beiden 1,5 jaar) en dus niet zoveel dierlijke eiwitten meer nodig hebben
- en vliespinda's (zo'n 100 gram op 1 kilo rattenvoer)
Als tussendoortje:
- (dwerg)tomaatje
- gedroogde zeetongetjes
- gekookt ei (wel eerst afkoelen)
- klein stukje kaas (niet teveel ivm vet en zout)
- gedroogd brood
- stuk appel
- mandarijntjes en sinaasappel
- (on)gekookte macaroni
- pelpinda's
- maiskolfje
- schijfje komkommer
- stukje broccoli
- stukje paprika (als ze het lusten, bij mij alleen de rode)
- rijstwafel
Het is soms leuk om voedsel te verstoppen of hoog op te hangen zodat ze veel moeite moeten doen om het te krijgen. Dat houdt ze bezig. Je kan ook een doosje nemen (Brinta, bijvoorbeeld) en wat lekkers in kranten proppen en dat in het doosje doen. Zijn ze zo weer een half uur zoet.
Geen groene kool, ui, prei en andere "gas veroorzakende" groenten en kruiden. Ze kunnen het gas niet kwijt en zwellen op...
Geen chocolade, koffie, cola, drank, etc.
Je kunt natuurlijk ook zelf ratjes gaan houden om zo het voorbeeld te geven. (over een paar jaartjes)quote:Op vrijdag 27 februari 2009 18:56 schreef simmu het volgende:
schattig topic! ik heb ff een wat voorbarig vraagje. ik ben zelf opgegroeid met 'eigen' huisdieren. we hebben nu katjes. sangdrax (mijn man) is niet zo van andere dieren. nu vind ik het dus wel erg belangrijk dat selene, ons dochtertje (nu een half jaar oud, vandaar dat ik wat voorbarig ben), ook met 'eigen' huisdieren opgroeit. zelf heb ik lang ratjes gehad en daar veel plezier aan beleefd terwijl ik de verzorging van ratjes als makkelijk ervaarde. kunnen jullie me wat vertellen over ratjes als huisdier voor kinderen?
vanaf wanneer is het kind oud genoeg? (vind ik moeilijk, selene doet al lief met poes, die gek van een kat vindt de baby leuk......) uiteraard is nu te vroeg. selene moet tenslotte ook het ratje verzorgen! ik heb nooit problemen gehad met 'tam' krijgen, zijn er aandachtspunten? kan een rat meerdere 'baasjes' hebben? dit ivm we zijn een gezin tenslotte. vergeet ik nu iets heel belangrijks?bvd!
Meelwormen nee, daar had ik nog nooit van gehoord als rattenvoedsel.quote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:54 schreef childintime het volgende:
Sommige mensen geven hun ratten meelwormen. Hebben jullie dat weleens gedaan? Ik nooit want ik vind dat zoWat is ze af en toe weleens gaf was een stukje gedroogde hondenbrok.
Lachen! Ik wist niet dat ze dat (vr)aten!quote:Een keer zat er een grote groene sprinkhaan aan de buitenkant van de kooi. Voordat ik hem weg kon pakken ging'ie ineens in de tralies. Tsja........ 1 Van de dames zag hem en in een fractie van een seconde was ze bij hem en had hem te grazen. Beide dames kregen zowat ruzie om de sprinkhaan en binnen een paar tellen was'ie helemaal weg.......
quote:Op vrijdag 27 februari 2009 21:51 schreef simmu het volgende:
nja, dat gaat allemaal ook op voor poes. daarom zorg ik ervoor ze nooit alleen te laten met elkaar. daar ben ik dan weer vrij paranoia in. wel probeer ik selene al propere manieren bij te brengen. zal wel moeten dus met die gek van een katze (de kat dus) is gelukkig nog wel zo snugger om alleen naar selene toe te gaan als selene bij een mens zit. dat wel. maar goed; we hebben behoorlijk veel aandacht besteed indertijd aan baby-intro in huis
selene helpen met verzorgen is uiteraard geen probleem. uiteindelijk zijn wij de eindverantwoordelijken
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |