abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 februari 2009 @ 13:24:43 #276
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_65621091
ratjes zijn schattig! op school hebben we sinds een paar weken 2 naaktratjes zien er echt niet uit maar zijn wel erg lief
  donderdag 19 februari 2009 @ 19:12:59 #277
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66248476
Jaaaaa er komen hier waarschijnlijk 2 ratjes eindelijk .

Maar nu, iemand tips voor ratteries, betaalbare kooien en sowieso dingen die we echt moeten weten voordat we 2 ratjes in huis halen?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  vrijdag 20 februari 2009 @ 20:28:33 #278
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66290665
Ik heb in mijn speurtocht al een heul leuke website gevonden waar ze heel veel hebben om de kooi in te richten: www.slaaplekkerzacht.nl

Alles is zo cuuuute !
  Moderator zaterdag 21 februari 2009 @ 01:36:29 #279
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_66304147
Ze hebben mijn hangmat al gemold

Grote kooien zijn best prijzig maar soms zijn er hele mooie grote kooien te krijgen op marktplaats of kringloopwinkel voor een stuk minder.

Ik heb trouwens een duiven drinkbak gekocht en dat vinden ze een geweldig huisje en daar maken ze graag gebruik van

Zo één dus
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zaterdag 21 februari 2009 @ 10:38:32 #280
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66307855
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 01:36 schreef senesta het volgende:
Ze hebben mijn hangmat al gemold

Grote kooien zijn best prijzig maar soms zijn er hele mooie grote kooien te krijgen op marktplaats of kringloopwinkel voor een stuk minder.

Ik heb trouwens een duiven drinkbak gekocht en dat vinden ze een geweldig huisje en daar maken ze graag gebruik van

[ afbeelding ]

Zo één dus
Ik heb op marktplaats nog niets kunnen vinden, op speurders 1tje maar die was al gereserveerd. Maar de kooi die wij willen is 70 euro, en kan de bovenkant volledig van open, is wel makkelijk.
Waar komen jouw ratjes vandaan?
  zondag 22 februari 2009 @ 02:18:19 #281
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66332111
Wij hadden voor onze ratjes een fretten Terenziani kooi. Echt groot en een groot luik aan de voorkant en van boven kan'ie helemaal open. Wat ik zo fijn vond was dat hij bij het verschonen helemaal uit elkaar kan, dus je hoeft niet met zo'n enorm gevaarte te gaan slepen.

Doordat de tralies vierkant zijn, kun je echt overal van alles bevestigen zonder dat het weg glijdt. De maat was iets van .80x.80x.50. Rittens kunnen echter door de tralies heen, dus als je zo'n kooi wilt kopen, moet je daar wel rekening mee houden.

zondag 22 februari 2009 @ 09:02:06 #282
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66333694
quote:
Op zondag 22 februari 2009 02:18 schreef childintime het volgende:
Wij hadden voor onze ratjes een fretten Terenziani kooi. Echt groot en een groot luik aan de voorkant en van boven kan'ie helemaal open. Wat ik zo fijn vond was dat hij bij het verschonen helemaal uit elkaar kan, dus je hoeft niet met zo'n enorm gevaarte te gaan slepen.

Doordat de tralies vierkant zijn, kun je echt overal van alles bevestigen zonder dat het weg glijdt. De maat was iets van .80x.80x.50. Rittens kunnen echter door de tralies heen, dus als je zo'n kooi wilt kopen, moet je daar wel rekening mee houden.

[ afbeelding ]
Oh.. die willen wij en we krijgen 2 rittens . En de mevrouw van de rattery zei dat de kooi wel geschikt is.. Dit is de 2 etage of niet?
  Moderator zondag 22 februari 2009 @ 11:42:05 #283
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_66335461
quote:
Op zondag 22 februari 2009 09:02 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Oh.. die willen wij en we krijgen 2 rittens . En de mevrouw van de rattery zei dat de kooi wel geschikt is.. Dit is de 2 etage of niet?
Dat heb ik dus ook al eens eerder gehad. Twee jonge rittens gehaald, helemaal blij naar huis, rittens in de kooi en ze vervolgens na 10 minuten gewoon tussen de tralies door zien kruipen
Een hoop kooien kunnen prima voor volwassen ratten maar rittens zijn zo klein en kunnen zich zo plat maken dat ze echt bij een hoop kooien tussen de tralies door kunnen
quote:
Op zaterdag 21 februari 2009 10:38 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Ik heb op marktplaats nog niets kunnen vinden, op speurders 1tje maar die was al gereserveerd. Maar de kooi die wij willen is 70 euro, en kan de bovenkant volledig van open, is wel makkelijk.
Waar komen jouw ratjes vandaan?
Bij een ratterie in Den helder
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  maandag 23 februari 2009 @ 23:58:53 #284
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66393816
quote:
Op zondag 22 februari 2009 09:02 schreef Debsterr het volgende:

[..]

Als het een rattenterenziani is kan het wel, die heeft tralies van 1x1 cm. maar die wij hadden was van oorsprong een frettenterenziani en die heeft tralies van 1,5x1,5 cm (of misschien wel 2x2 cm). De kooi op de foto heeft geen etages, alleen verdiepingen. Van oorsprong 3, maar wij hadden er nog 1 los bijgekocht van ferplast. Wij hadden ook op de originele verdiepingen dubbelgevouwen kranten gelegd, zodat hun voetjes niet gaan vervormen. Ik vond het echt een ideale kooi. Je haalt 'm zo uit elkaar, vouwt' m dubbel en kan 'm buiten afspoelen.

Meet de tralie afstand even op, als jullie een kooi op het oog hebben met etages (zo 1 die je kan opstapelen, zijn minder breed, diep en hoog als de frettenterenziani), dan is het ws een originele rattenterenziani en is de tralie afstand 1x1 cm en zouden er wel rittens in moeten kunnen.

Wat je eventueel ook nog kunt doen, is ze tijdelijk (tot ze groot genoeg zijn) in een kooi onderbrengen met kleinere tralies. Bij ons hebben ze de eerste tijd ook in een rattenkooi gezeten met kleinere tralies. Toen ze groot genoeg waren voor de terenziani zijn ze verhuist

[ Bericht 12% gewijzigd door childintime op 24-02-2009 00:04:10 ]
  dinsdag 24 februari 2009 @ 09:55:58 #285
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_66399626
quote:
Op maandag 23 februari 2009 23:58 schreef childintime het volgende:

[..]

Als het een rattenterenziani is kan het wel, die heeft tralies van 1x1 cm. maar die wij hadden was van oorsprong een frettenterenziani en die heeft tralies van 1,5x1,5 cm (of misschien wel 2x2 cm). De kooi op de foto heeft geen etages, alleen verdiepingen. Van oorsprong 3, maar wij hadden er nog 1 los bijgekocht van ferplast. Wij hadden ook op de originele verdiepingen dubbelgevouwen kranten gelegd, zodat hun voetjes niet gaan vervormen. Ik vond het echt een ideale kooi. Je haalt 'm zo uit elkaar, vouwt' m dubbel en kan 'm buiten afspoelen.

Meet de tralie afstand even op, als jullie een kooi op het oog hebben met etages (zo 1 die je kan opstapelen, zijn minder breed, diep en hoog als de frettenterenziani), dan is het ws een originele rattenterenziani en is de tralie afstand 1x1 cm en zouden er wel rittens in moeten kunnen.

Wat je eventueel ook nog kunt doen, is ze tijdelijk (tot ze groot genoeg zijn) in een kooi onderbrengen met kleinere tralies. Bij ons hebben ze de eerste tijd ook in een rattenkooi gezeten met kleinere tralies. Toen ze groot genoeg waren voor de terenziani zijn ze verhuist
Thanks voor de tip! Zal binnenkort eens gaan meten dan .
pi_66520929

Zijn er hier misschien wat mensen die tips hebben voor leuke dingen in de kooi, die je kan maken van dingen die de meeste mensen wel in huis hebben?
  vrijdag 27 februari 2009 @ 17:17:59 #287
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66527015
Oude washandjes of keukendoekjes vonden mijn ratjes helemaal geweldig. Je kan van keukendoekjes ook zelf hangmatjes maken. Ik haalde regelmatig bij Xenos van dat zachte inpakpapier, dat vinden ze leuk, want dat ritselt

Of kleine doosjes bij supermarkten en er dan een paar gaten in knippen. Als je de kooi verschoont dan gooi je ze gewoon weg.

Een walnoot een stukje kraken en dan in de kooi doen Als het warm genoeg is een zwembadje. Gewoon een bakje met wat water, dat vinden ze helemaal het einde!

Je moet wel tegen rommel kunnen, als ze een zwembadje krijgen dan wordt ws alles wat ze kunnen vinden erin gegooid en gewassen, er weer uit gehaald en er weer in gegooid
pi_66530145
schattig topic! ik heb ff een wat voorbarig vraagje. ik ben zelf opgegroeid met 'eigen' huisdieren. we hebben nu katjes. sangdrax (mijn man) is niet zo van andere dieren. nu vind ik het dus wel erg belangrijk dat selene, ons dochtertje (nu een half jaar oud, vandaar dat ik wat voorbarig ben ), ook met 'eigen' huisdieren opgroeit. zelf heb ik lang ratjes gehad en daar veel plezier aan beleefd terwijl ik de verzorging van ratjes als makkelijk ervaarde. kunnen jullie me wat vertellen over ratjes als huisdier voor kinderen?

vanaf wanneer is het kind oud genoeg? (vind ik moeilijk, selene doet al lief met poes, die gek van een kat vindt de baby leuk......) uiteraard is nu te vroeg. selene moet tenslotte ook het ratje verzorgen! ik heb nooit problemen gehad met 'tam' krijgen, zijn er aandachtspunten? kan een rat meerdere 'baasjes' hebben? dit ivm we zijn een gezin tenslotte. vergeet ik nu iets heel belangrijks? bvd!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  vrijdag 27 februari 2009 @ 21:41:56 #289
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66535943
Tsja..... Kinderen kunnen soms onbedoelt een dier pijn doen en dan is de kans groot dat een rat bijt. En dat is natuurlijk erg pijnlijk, dus of ze het dan nog leuk zal vinden.....? Onze ratten waren van dochter, maar ik verschoonde ze (bijna altijd). Dus wat dat betreft was er voor de ratjes geen verschil tussen ons. Ik denk dat ze weinig onderscheidt maken tussen de mensen die in het gezin wonen. Als ze tenminste in de woonkamer leven. Ze kennen de geuren en stemmen van de mensen die in huis wonen heel goed, maar reageren wel direkt op vreemde geuren en stemmen.

Wat is dan de bedoeling, aan welke leeftijd denk je dan? Een rat is natuurlijk een enorm snel dier en bij een jong kind kan het misschien gebeuren dat de rat per ongeluk valt of tussen de deur komt ofzo.

Zie je vraag.......
Ik denk dat een kind op z'n minst een jaar of 8 moet zijn en dan nog hulp van jou nodig heeft met de verzorging.
pi_66536198
quote:
Op dinsdag 13 januari 2009 20:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ja, vrijwel bij iedere goede dierenspeciaalzaak te koop.
O.a. bij de Jumper ( http://www.jumper.nl/?p=3 ).

Ik voer ze een eigen mengsel:

- rattenvoer (XtraVital en Reggie Rat)
- dit meng ik met 500 gram (op 1 kilo rattenvoer) dwergkonijnenvoer (Welkoop huismerk - zitten bijna geen staafjes in en die eten ze toch niet) omdat ze wat ouder zijn (beiden 1,5 jaar) en dus niet zoveel dierlijke eiwitten meer nodig hebben
- en vliespinda's (zo'n 100 gram op 1 kilo rattenvoer)

Als tussendoortje:
- (dwerg)tomaatje
- gedroogde zeetongetjes
- gekookt ei (wel eerst afkoelen )
- klein stukje kaas (niet teveel ivm vet en zout)
- gedroogd brood
- stuk appel
- mandarijntjes en sinaasappel
- (on)gekookte macaroni
- pelpinda's
- maiskolfje
- schijfje komkommer
- stukje broccoli
- stukje paprika (als ze het lusten, bij mij alleen de rode)
- rijstwafel

Het is soms leuk om voedsel te verstoppen of hoog op te hangen zodat ze veel moeite moeten doen om het te krijgen. Dat houdt ze bezig. Je kan ook een doosje nemen (Brinta, bijvoorbeeld) en wat lekkers in kranten proppen en dat in het doosje doen. Zijn ze zo weer een half uur zoet.

Geen groene kool, ui, prei en andere "gas veroorzakende" groenten en kruiden. Ze kunnen het gas niet kwijt en zwellen op...
Geen chocolade, koffie, cola, drank, etc.
Goeie samenvatting.

Wel twee details:
*sinaasappels en mandarijnen zijn -met name voor mannetjes- helemaal niet goed voor ratten!
*het beste is om kranten te vermijden omdat er rotzooi in de inkt zit die giftig voor ze is! En aangezien de inktlucht ze aantrekt, is het 't beste om kranten gewoon buiten hun bereik te houden.

Slabladeren en rode bieten alleen in heel beperkte mate geven.
En die van ons waren dol op witlof! (Dat vouwen ze zo schattig op tijdens het eten!! )
 FR
pi_66536433
nja, dat gaat allemaal ook op voor poes. daarom zorg ik ervoor ze nooit alleen te laten met elkaar. daar ben ik dan weer vrij paranoia in. wel probeer ik selene al propere manieren bij te brengen. zal wel moeten dus met die gek van een kat ze (de kat dus) is gelukkig nog wel zo snugger om alleen naar selene toe te gaan als selene bij een mens zit. dat wel. maar goed; we hebben behoorlijk veel aandacht besteed indertijd aan baby-intro in huis

selene helpen met verzorgen is uiteraard geen probleem. uiteindelijk zijn wij de eindverantwoordelijken
  vrijdag 27 februari 2009 @ 21:54:37 #292
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66536559
Sommige mensen geven hun ratten meelwormen. Hebben jullie dat weleens gedaan? Ik nooit want ik vind dat zo Wat is ze af en toe weleens gaf was een stukje gedroogde hondenbrok.

Een keer zat er een grote groene sprinkhaan aan de buitenkant van de kooi. Voordat ik hem weg kon pakken ging'ie ineens in de tralies. Tsja........ 1 Van de dames zag hem en in een fractie van een seconde was ze bij hem en had hem te grazen. Beide dames kregen zowat ruzie om de sprinkhaan en binnen een paar tellen was'ie helemaal weg.......
pi_66536708
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 18:56 schreef simmu het volgende:
schattig topic! ik heb ff een wat voorbarig vraagje. ik ben zelf opgegroeid met 'eigen' huisdieren. we hebben nu katjes. sangdrax (mijn man) is niet zo van andere dieren. nu vind ik het dus wel erg belangrijk dat selene, ons dochtertje (nu een half jaar oud, vandaar dat ik wat voorbarig ben ), ook met 'eigen' huisdieren opgroeit. zelf heb ik lang ratjes gehad en daar veel plezier aan beleefd terwijl ik de verzorging van ratjes als makkelijk ervaarde. kunnen jullie me wat vertellen over ratjes als huisdier voor kinderen?

vanaf wanneer is het kind oud genoeg? (vind ik moeilijk, selene doet al lief met poes, die gek van een kat vindt de baby leuk......) uiteraard is nu te vroeg. selene moet tenslotte ook het ratje verzorgen! ik heb nooit problemen gehad met 'tam' krijgen, zijn er aandachtspunten? kan een rat meerdere 'baasjes' hebben? dit ivm we zijn een gezin tenslotte. vergeet ik nu iets heel belangrijks? bvd!
Je kunt natuurlijk ook zelf ratjes gaan houden om zo het voorbeeld te geven. (over een paar jaartjes)
Dan merk je het vanzelf wanneer ze er rijp voor wordt.

Neem in ieder geval wel minstens 2 ratjes om zo te voorkomen dat ze wegkwijnen mocht dochterlief er niet voldoende naar omkijken!

En jahoor, ratjes kunnen zich gewoon bij de hele familie thuisvoelen, als iedereen zich met ze bemoeit.
Ze leven tenslotte zelf ook in een groep.

Een nadeel is misschien wél dat ratten een kort leventje hebben, dus de tranen om het verlies zouden elkaar weleens erg (te) snel op kunnen volgen.... (2-3 jaar gemiddeld)

Persoonlijk heb ik vanaf m'n zevende m'n ouders de oren van het hoofd gezeurd om een konijn van kennissen over te mogen nemen. Ik wilde toen al heel lang een huisdier.
 FR
pi_66536857
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 21:54 schreef childintime het volgende:
Sommige mensen geven hun ratten meelwormen. Hebben jullie dat weleens gedaan? Ik nooit want ik vind dat zo Wat is ze af en toe weleens gaf was een stukje gedroogde hondenbrok.
Meelwormen nee, daar had ik nog nooit van gehoord als rattenvoedsel.
Kattenbrokjes wel! De visvariant zijn ze vaak dol op!!
De mijne waren niet echt dol op hondenhapjes, maar er zijn ratten die bijv. die kouwstaafjes lekker vinden.....
quote:
Een keer zat er een grote groene sprinkhaan aan de buitenkant van de kooi. Voordat ik hem weg kon pakken ging'ie ineens in de tralies. Tsja........ 1 Van de dames zag hem en in een fractie van een seconde was ze bij hem en had hem te grazen. Beide dames kregen zowat ruzie om de sprinkhaan en binnen een paar tellen was'ie helemaal weg.......
Lachen! Ik wist niet dat ze dat (vr)aten!
 FR
  vrijdag 27 februari 2009 @ 22:10:07 #295
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66537294
quote:
Op vrijdag 27 februari 2009 21:51 schreef simmu het volgende:
nja, dat gaat allemaal ook op voor poes. daarom zorg ik ervoor ze nooit alleen te laten met elkaar. daar ben ik dan weer vrij paranoia in. wel probeer ik selene al propere manieren bij te brengen. zal wel moeten dus met die gek van een kat ze (de kat dus) is gelukkig nog wel zo snugger om alleen naar selene toe te gaan als selene bij een mens zit. dat wel. maar goed; we hebben behoorlijk veel aandacht besteed indertijd aan baby-intro in huis

selene helpen met verzorgen is uiteraard geen probleem. uiteindelijk zijn wij de eindverantwoordelijken

Ja, dat is wat veel mensen tijdens de verleiding van zo'n klein schattig huisdier nog weleens vergeten Zo heb ik ooit een rat uit de tuin gered. Die hadden ze met kooi en al bij -5 buiten gezet en gewoon laten staan zonder er nog naar om te kijken. Ze zat na 4 dagen nog steeds in dat kooitje, ze had allemaal stukjes plastic en papier verzameld uit de tuin en in haar kooitje een nestje ervan gemaakt en toen hebben wij haar meegenomen. Ze moest weg omdat ze beet. Dat deed ze idd, maar ja, da's het risico op het moment dat je een dier in huis neemt. Wij hebben haar naar de rattenopvang gebracht omdat ik niet de vaardigheid en kennis had om met een bijtrat om te gaan. En toen nam iemand haar die veel ervaring met "moeilijke" ratten had en haar een goed plekje kon geven

Mijn dochter was 8 toen ze de ratjes kreeg. Ik controleerde ze iedere dag. Ook al had zij ze eten en drinken gegeven, toch controleerde ik dat dan. Verschonen was gewoon te onhandig omdat die kooi voor haar veel te groot was. Dus ik verschoonde ze dan en zij zat intussen met de ratten te spelen.
pi_66537565
dat ratjes kort leven weet ik *sniff*. maar dat is eigenlijk ook een beetje nu juist ook een beetje (naast dat het gewoon leuke vriendelijke makkelijke beestjes zijn ) waarom een ratje me als eerste huisdier geschikt lijkt. selene moet toch leren omgaan met verlies, op deze manier leert ze dat er ook plezier bij komt. zo heb ik huisdieren iig altijd wel ervaren.

de enige reden die me nu belet om vast te beginnen is mickie (de babyvriendelijke poes). die kan enkel met mensen omgaan, niet met andere dieren (ook geen katten, shinnie uitgezonderd)
  vrijdag 27 februari 2009 @ 22:28:44 #297
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_66537944
De reden dat wij nu geen ratten nemen is dus onze hond. Een kleine jachthond, die oorspronkelijk gefokt is voor de jacht op/ doden van kleinwild. Hij is sterk genoeg om een rat te doden. Dus dat kan niet samen, dan zouden de ratten nooit los kunnen lopen.

Ik denk niet dat mijn kat de ratten iets aangedaan zou hebben; ze hebben hem al eens gebeten, dus was hij heel voorzichtig. Maar het bezorgt de ratten natuurlijk wel stress als ze op een kat moeten letten en vooral als ze nog klein zijn. 1 Of 2 pagina's terug staan leuke filmpjes van katten met ratten samen, moet je eens kijken, echt heel leuk
pi_66548284
oh, kat en rat kan prima samen gaan hoor. mijn shinnie (kat) kon prima overweg met zaza (rat) en haar kleintjes. andersom ook. zaza tolereerde het zelfs dat shinnie bij (en op) de kooi rondhing toen ze net haar kleintjes had. ze deden zelfs neuzeneus. uiteraard ben ik altijd een tikkie wantrouwend met dergelijke dingen, maar het ging prima maar ja: die mickie he.... die's hier in snel tempo ook de terror van de buurt aan het worden.....
  vrijdag 27 maart 2009 @ 16:50:50 #299
250158 Kwisatz
Sleepwalker
pi_67467494
Hoi, Hier een ratten newbie.
Ik had twee ratjes, inmiddels bijna een jaar oud, en heb er vorige week een nieuwe bij gezet. Gaat gelukkig allemaal goed. Ik denk omdat hij nog zo jong is. Nu is het zo dat een van de twee oude ratten, Remy, recent zijn achterpoot gebroken had. Hij kan zich weer redelijk redden, maar nu lijkt hij weer een luchtweg infectie oid te hebben. Ik vond de dierenarts waar ik vanochtend geweest ben niet erg duidelijk. Remy slaapt nu veel, is erg stil en teruggetrokken. Ik wil hem nog lang niet kwijt! Weet iemand misschien wat er met hem kan zijn? Hij snakt wel een beetje naar adem en zijn ademhaling is een stuk sneller als de andere twee ratten.

Ik hoop dat er iemand een goed advies heeft.

Thanx
The sleeper must awaken!
  zaterdag 28 maart 2009 @ 00:47:49 #300
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_67483924
Heb je AB gekregen? Het is natuurlijk wel logisch dat'ie stil en rustig is. Als hij een luchtweginfectie heeft is'ie daar toch beroerd van. Pas wel goed op met de anderen; zoiets kan behoorlijk besmettelijk zijn. Als ze bij elkaar zitten en de 1 heeft zoiets, is het eigenlijk wel handig om ze allemaal te behandelen. Luchtweginfecties zijn funest voor ratten en helaas een belangrijke doodsoorzaak. Je zou ook kunnen overwegen om hem apart te zetten, zodat'ie even wat rust heeft en kan herstellen. Alleen doet separatie ze nou ook niet bepaald goed en zit je straks weer met het probleem als'ie teruggaat naar zijn groepje (of dat dan allemaal zonder slag of stoot gaat).

Succes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')