quote:De dagen van Teflon Tony lijken geteld. Ik vraag me af of dergelijke voorstellen voor collegeldverhoging 1 of 2 jaar geleden voor dezelfde politieke onrust binnen Labour zouden hebben geleid, het lijkt er meer op dat dit punt met beide handen wordt aangegrepen om Blair eruit te werken. En als Blair hier niet over valt dan kan het rapport over Kelly deze week alsnog tot zijn ondergang leiden.
Groot-Brittannië / Blair praat in op dissidentenWekenlang zei de Britse premier Blair dat hij de stemming vanavond over hoger collegegeld ongetwijfeld zou winnen. Maar dat is nu hoogst onzeker.
LONDEN - De twijfel sloeg de afgelopen dagen toe, en dat vlak voor de publicatie van het rapport over de Kelly-affaire, die van de dag van morgen ook al een 'zwarte woensdag' kan maken.
De uitslag van het debat over de collegegeld-kwestie was too close to call, erkende zijn woordvoerder gisteren -te spannend om zich aan voorspellingen te wagen. Blair bracht daarom een deel van de middag door in het Lagerhuis, in een laatste poging de Labourrangen te sluiten.
En minister Clarke van onderwijs kwam met wéér een nieuwe concessie: een studie binnen drie jaar naar de effecten van de nieuwe wet. Dit om zeker te weten dat armere studenten zich niet laten afschrikken door de verdrievoudiging van het collegegeld tot maximaal 3000 pond (4350 euro).
Niet helemaal duidelijk is hoeveel rebellen er precies nodig zijn om het vlaggenschip van Blairs binnenlandse hervormingen te doen zinken. De ongeveer honderd dissidenten die eind vorige week nog werden geteld, zouden genoeg zijn om de premier de pijnlijkste nederlaag sinds zijn aantreden in 1997 te bezorgen. Maar veel hangt af van de vraag hoeveel Labour-parlementariërs zich onthouden van stemming en hoeveel oppositieleden meestemmen met de regering.
Zoveel staat er op het spel, dat de entourage van Blair de afgelopen weken haar toevlucht heeft genomen tot de smerigste trucs die in het handboek politiek te vinden zijn. Potentiële dwarsliggers worden afgeschilderd als verraders en krijgen te horen dat zij een baantje in een toekomstige regering wel kunnen vergeten als zij niet inbinden. Een tegenstem 'zal worden genoteerd', klonk het afgelopen weekeinde dreigend uit de mond van Clarke.
De minister beschuldigde de verzetsleiders met zoveel woorden van een verborgen politieke agenda: een coup tegen de eigen leider. De linkerflank van Labour wordt er al sinds de Irak-oorlog van verdacht Blair in te willen ruilen voor minister van financiën Gordon Brown, die als meer authentiek rood wordt gezien.
Onderwerp van minstens evenveel speculatie is het rapport van de rechter Lord Hutton over de zelfmoord van wapenexpert Kelly. De erkende control freak Blair zit hier met een nog groter probleem; niemand behalve de 72-jarige Hutton zelf weet op dit moment wat zijn conclusies zijn. Pas vanmiddag om halftwee krijgt hij het rapport onder embargo in handen, 26 uur voordat hij er in het Lagerhuis een verklaring over moet afleggen.
Bijt Blair vanavond in het stof en krijgt hij er morgen van Hutton van langs vanwege het aandikken van het Iraakse gevaar en het vermalen van de arme ambtenaar Kelly, dan is het leed voor hem nauwelijks meer te overzien. De roep om aftreden zal dan niet meer te weerstaan zijn. Maar het tegenovergestelde is toch nog altijd waarschijnlijker: dat Teflon Tony zich opnieuw op het laatste moment uit de nesten werkt.
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1075185383120.html
De Conservatieven schijnen inmiddels ook voor te staan in de peilingen, wat wel opmerkelijk is aangezien die partij ook geenzins op orde is. Maar Groot-Brittanië is Blair zat. Tijd voor verandering dus.
Er is alleen een andere mogelijkheid, zo dacht ik: Blair treedt af om het collegegeld, zodat 'Kelly' er nauwelijks meer om doet. Dit áls het negatief voor hem is.
Of te paranoia? .
quote:Ik hoorde op de radio dat het plan op zich niet eens zo slecht is, hoor, en dat de critici vooral uit zijn op de val van Blair.
Op dinsdag 27 januari 2004 10:41 schreef JB80 het volgende:
Mwoah, het kan ook zijn dat die collegegelden-verhoging gewoon een slecht plan is. Hier zal hij niet op vallen.
quote:De Klaas de Vries-methode...
Op dinsdag 27 januari 2004 10:40 schreef Monidique het volgende:Er is alleen een andere mogelijkheid, zo dacht ik: Blair treedt af om het collegegeld, zodat 'Kelly' er nauwelijks meer om doet. Dit áls het negatief voor hem is.
Of te paranoia?
.
quote:
Het land begint na zeven jaar uitgekeken te raken op de man die in 1997 met euforie, bloemen en toejuichingen op Downing Street werd verwelkomd. Zelfs talrijke Labourparlementsleden zouden nu juichen als hij dezelfde straat weer uitging.De omvang van de Labourrebellie over de collegegelden is uniek in het Britse politieke stelsel met zijn strakke partijdiscipline. Het is sinds het premierschap van Robert Peel in 1846 niet voorgekomen dat zo'n groot deel van een partij de eigen premier in de steek liet.
Blair is voor Labour een last in plaats van een lust geworden. Met lede ogen kijkt de partij naar de jongste peilingen waarbij de Conservatieven met 40 procent de grootste partij worden.
De Irak-oorlog (en vooral het feit dat er geen massavernietigingswapens konden worden gevonden) heeft Blair onherstelbaar beschadigd. Sommige Labourleden zouden de vijftigjarige premier tegen zichzelf in bescherming willen nemen.
'Hij verdient niet de tragische afgang van Margaret Thatcher die te lang bleef zitten', zei een van hen. Nu zou Blair nog met ere het stokje kunnen overgeven aan zijn minister van Financiën Gordon Brown. De altijd solidaire Brown sloot het zelf niet eens uit: 'Wil ik het? Neen. Kan het? Dat is een zaak voor de premier.'
De collegegelden en Kelly lijken niet meer dan een stok om Blair mee te slaan. 'Het enige echte argument voor zijn vertrek', schreef Peter Preston in The Guardian, 'is dat we verveeld zijn. We hebben onze buik vol van zijn missies en eeuwige grijns. We willen naar een ander kanaal zappen. '
http://www.volkskrant.nl/buitenland/1075126534831.html
quote:Deze flapdrol viel toch net voor de presentatie van het Pim Fortuyn rapport om iets totaal achterlijks of laat het geheugen me nu in de steek?
Op dinsdag 27 januari 2004 10:46 schreef Kozzmic het volgende:[..]
quote:Hmm, dit kan niet eens. Mijn geheugen laat me in de steek. Het is vroeg hè.
Op dinsdag 27 januari 2004 10:50 schreef JB80 het volgende:[..]
Deze flapdrol viel toch net voor de presentatie van het Pim Fortuyn rapport om iets totaal achterlijks of laat het geheugen me nu in de steek?
Terug on-topic, wat een lul hè, die Blair
quote:Oww... dat...
Deze flapdrol viel toch net voor de presentatie van het Pim Fortuyn rapport om iets totaal achterlijks of laat het geheugen me nu in de steek?
Korthals treedt af // Conclusies en gevolgen bouwfraude-enquete
quote:Hij is ergens in de afgelopen jaren flink de weg kwijtgeraakt. Zijn onvoorwaardelijke en kritiekloze steun aan de oorlog in Irak doet hem echt de nek om.
Terug on-topic, wat een lul hè, die Blair
quote:Wel, nee, half-time.
Op dinsdag 27 januari 2004 11:26 schreef sjun het volgende:
Indien Blair valt (b)lijkt de 'derde weg' dan definitief een doodlopende weg te zijn.
quote:Nou Monidique, dan maar beter ten halve gekeerd
Op dinsdag 27 januari 2004 11:40 schreef Monidique het volgende:[..]
Wel, nee, half-time.
quote:Hij heeft verklaard af te treden als dit niet doorgaat, toch?
De Britse premier Blair dreigt
vanavond de stemming in het Lagerhuis
over de verhoging van de collegegelden
te verliezen.Vice-premier Prescott zei
dit voor de BBC-radio.Meer dan 83 leden
van Labour dreigen tegen te stemmen.Dat
is genoeg om het voorstel te verwerpen.
Analisten verwachten overigens dat de
premier de stemming wint.
De Britse premier staat momenteel zwaar
onder druk.Vanmiddag krijgt hij,voordat
het debat over de collegegelden begint,
een kopie van het rapport van de
commissie-Hutton over de zelfmoord van
de wapendeskundige David Kelly.Morgen
wordt het rapport openbaar.
quote:Hij heeft verklaard af te treden als hij heel negatief uit het Hutton-rapport komt.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:10 schreef Monidique het volgende:[..]
Hij heeft verklaard af te treden als dit niet doorgaat, toch?
Als Blair de stemming verliest, zal er door de oppositie wel een motie van wantrouwen in stemming worden gebracht, en die wint hij dan vast wel.
quote:Wel, Ierland is dan ook niet eigen land en in Noord-Ierland is het terrorisme vrijwel nihil.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:17 schreef BloodRayne het volgende:
Ik kan niet anders dan ervoor zijn dat Blair wordt afgezet. Nog steeds gaat het niet goed in Ierland. Voor een man met zo veel beloftes over het anti-terrorisme doet hij verdomd weinig aan anti-terrorisme in eigen land.
quote:Ik kan mij de laatste IRA-aanslag niet meer heugen.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:17 schreef BloodRayne het volgende:
Voor een man met zo veel beloftes over het anti-terrorisme doet hij verdomd weinig aan anti-terrorisme in eigen land.
quote:Ahh ik zie dat je me nog steeds volgt. Ik moet wel onder je huid zijn gekropen zeg.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:18 schreef Monidique het volgende:[..]
Wel, Ierland is dan ook niet eigen land en in Noord-Ierland is het terrorisme vrijwel nihil.
quote:Hier moest ik eigenlijk wel om lachen, zeg, maar ik weet werkelijk niet waar je het over hebt.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:20 schreef BloodRayne het volgende:[..]
Ahh ik zie dat je me nog steeds volgt. Ik moet wel onder je huid zijn gekropen zeg.
quote:Volgens mij heb je de House of Commons, de Tweede Kamer, voor de plebs, en de House of Lords, de senaat. Ze debateren altijd in de eerste.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:22 schreef Harry_Sack het volgende:
Wel mooi dat je altijd in the house of common / house of parliament (ik weet niet meer wie welke ook alweer was, maar ik bedoel dat knusse kleine kamertje met dat vele groen) je de debatten ziet waar ze elkaar heel direct en recht voor zijn raap voor rotte vis uitmaken
quote:Dat komt omdat alle spanningen binnen Ierland uit het nieuws wordt gehouden.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:19 schreef freako het volgende:[..]
Ik kan mij de laatste IRA-aanslag niet meer heugen.
.
Het laatste nieuws hierover was in 2001, vlak voor Blair de aandacht op Irak vestigde, en wat was hij blij met die aandacht:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/northern_ireland/1400708.stm
En niemand vindt het raar dat hier nooit meer een woord over is gerept. Denk je dat dat soort problemen zich zelf oplossen? Dan moet je nog een keertje nadenken.
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/news/archive/2004/01/26/international2041EST0840.DTL
Blair heeft niets tot weinig toegevoegd aan het vredesproces in Ierland. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de dubbelzinnige veiligheids procedures van afgelopen jaar op Heathrow.. Tanks?? Wanneer werden er voor het laatst tanks ingezet om de mensen in Ierland veilig te houden tegen terrorisme?
quote:ha, dank voor de verduidelijking, het lagerhuis was misschien makkelijker geweest.
Op dinsdag 27 januari 2004 12:24 schreef Monidique het volgende:[..]
Volgens mij heb je de House of Commons, de Tweede Kamer, voor de plebs, en de House of Lords, de senaat. Ze debateren altijd in de eerste.
quote:
Blair krijgt steun rebellenleider
LONDEN - De kans dat de Britse premier Tony Blair dinsdag toch ongeschonden uit het debat over collegegelden komt, is gestegen. Een van de leiders van de rebellerende Labour-parlementariërs, Nick Brown, zei toch het regeringsplan te steunen.
Brown zei dit dinsdag tegen de krant The Guardian. De regering dreigt een stemming over het plan voor collegegelden te verliezen, omdat een belangrijk deel van de Labour-fractie tegen het voorstel dreigt te stemmen. Hoewel Labour een meerderheid van 161 stemmen in het Lagerhuis heeft, kan de regering verliezen wanneer 81 Labour-parlementariërs en de hele oppositie tegen stemmen.
bron:DvhN
Dat leidt gewoon ertoe dat bij zo'n "klein" onderwerp er ook verdeeldheid is bij zijn achterban. En zolang hij aanblijft zal dit wel vaker gaan voorkomen. Zijn positie lijkt onhoudbaar.
quote:Als er plotseling wel wat gevonden wordt in Irak wat niet eens zo onwerkelijk is, VN rapporten spreken in 2001 nog over grondstoffen voor biologische wapens en dit is ook toegegeven door Iraakse regeringsvertegenwoordigers, dan is hij weer de held.
Op dinsdag 27 januari 2004 15:46 schreef Sidekick het volgende:
Blair is een schietschijf geworden. De onvoorwaardelijke steun voor de oorlog in Irak zal hem iig de rest van zijn politieke carriere blijven achtervolgen. En de affaire Kelly wrs ook, hoewel ik een niet al te negatied rapport verwacht daarover.Dat leidt gewoon ertoe dat bij zo'n "klein" onderwerp er ook verdeeldheid is bij zijn achterban. En zolang hij aanblijft zal dit wel vaker gaan voorkomen. Zijn positie lijkt onhoudbaar.
Steun van de "rebellenleider" Nick Brown heeft hij nu ook weer, dus dit zal wel weer met een sisser aflopen.
quote:Mhaw. Het zal hem wel positief doen ja. Maar op WMD's hopen zou ik niet doen als ik hem was.
Op dinsdag 27 januari 2004 16:33 schreef Chewie het volgende:[..]
Als er plotseling wel wat gevonden wordt in Irak wat niet eens zo onwerkelijk is, VN rapporten spreken in 2001 nog over grondstoffen voor biologische wapens en dit is ook toegegeven door Iraakse regeringsvertegenwoordigers, dan is hij weer de held.
quote:Dit wel. Maar het is wachten tot de volgende keer dat dit gebeurd.
Steun van de "rebellenleider" Nick Brown heeft hij nu ook weer, dus dit zal wel weer met een sisser aflopen.
quote:Zou ik ook niet al teveel op hopen maar als er daar iets gevonden wordt wat lijkt op grondstoffen voor of biologische wapens is zijn positie alweer iets zekerder.
Op dinsdag 27 januari 2004 16:43 schreef Sidekick het volgende:[..]
Mhaw. Het zal hem wel positief doen ja. Maar op WMD's hopen zou ik niet doen als ik hem was.
[..]
quote:Het lijkt me niet echt slim van Labour als ze hem te snel laten vallen, zal ze geen goed doen in de verkiezingen. Mocht dat rapport over Kelly erg kritisch zijn dan is zijn positie inderdaad onhoudbaar maar om hem om een andere reden laten vallen is zelfmoord voor de partij.
Dit wel. Maar het is wachten tot de volgende keer dat dit gebeurd.
quote:Eerstvolgende verkiezingen zijn toch pas in 2006? Zelfs als Blair af moet treden houdt Labour z'n meerderheid wel, dus dat moet het probleem niet zijn.
Op dinsdag 27 januari 2004 17:13 schreef Chewie het volgende:
Het lijkt me niet echt slim van Labour als ze hem te snel laten vallen, zal ze geen goed doen in de verkiezingen.
quote:Volgen daar dan geen nieuwe verkiezingen als de regering valt?
Op dinsdag 27 januari 2004 17:16 schreef freako het volgende:[..]
Eerstvolgende verkiezingen zijn toch pas in 2006? Zelfs als Blair af moet treden houdt Labour z'n meerderheid wel, dus dat moet het probleem niet zijn.
quote:Dat zullen we morgen weten. Dan komt dat rapport en blijken of hij gelogen heeft ja of nee inzake Kelly.
Op dinsdag 27 januari 2004 17:17 schreef Chewie het volgende:[..]
Volgen daar dan geen nieuwe verkiezingen als de regering valt?
Kijk, ik was en ben voor de oorlog, maar regeringsleiders mogen niet liegen. Als Bush opzettelijk heeft gelogen moet hij weg, echter als hij in goed vertrouwen met die CIA heeft gehandeld, is het tabee Tenett.
(De CIA heeft direct na het begin ook een flinke bok geschoten, toen wisten ze niet eens wat er 10 kilometer over de grens met Irak afspeelde in dat havenstadje.)
Ik denk dat de CIA van dezelfde kwaliteit is als Interpol
quote:Bron: http://teletekst.nos.nl/gif/125-01.html
"Hutton pleit Blair vrij,laakt BBC"***************************************
LONDEN De Britse premier Blair komt er
goed vanaf in het rapport-Hutton over
de dood van wapenexpert Kelly.Dat meldt
het dagblad The Sun,die al over de
conclusies van Hutton beschikt.
Volgens The Sun spreekt Hutton Blair
vrij van elk "schandelijk gedrag".Zo
zouden Blair en zijn medewerkers geen
schuld hebben aan het lekken van de
naam van Kelly,die zelfmoord pleegde.
Hutton zou daarentegen vernietigend
oordelen over de BBC.De omroep zou het
verhaal van de verslaggever niet goed
hebben gecheckt.De BBC-aantijging dat
de regering-Blair het Irak-dossier had
aangedikt,was "nergens op gebaseerd".
Belangrijker is echter dat er over uiterlijk twee jaar verkiezingen in het VK gehouden worden, en het is van groot belang dat Labour die wint. Misschien is het daarom beter dat nu iemand anders het van Blair overneemt, en Labour naar een verkiezingsoverwinning kan helpen. Want de kans dat blair daar nog in zal slagen acht ik niet zo groot.
quote:Soms, als er geen meerderheid (of een hele krappe) voor een partij is. Er is nu geen coalitie, dus er valt niets te lijmen. Labour heeft 411 zetels van de 659 in het Lagerhuis. Zo'n comfortabele meerderheid zullen ze nooit halen bij vervroegde verkiezingen Uit die 411 MPs moet toch wel een nieuwe regering te vormen zijn?
Op dinsdag 27 januari 2004 17:17 schreef Chewie het volgende:[..]
Volgen daar dan geen nieuwe verkiezingen als de regering valt?
quote:Maar zal de stemmer dat pikken? De verkiezingen zijn in 2006, dus het kan net, maar het kan zijn dat ze afgestraft daarvoor zullen worden (al hebben de conservatieven op dit moment slechts 166 zetels)
Op woensdag 28 januari 2004 11:09 schreef freako het volgende:[..]
Soms, als er geen meerderheid (of een hele krappe) voor een partij is. Er is nu geen coalitie, dus er valt niets te lijmen. Labour heeft 411 zetels van de 659 in het Lagerhuis. Zo'n comfortabele meerderheid zullen ze nooit halen bij vervroegde verkiezingen Uit die 411 MPs moet toch wel een nieuwe regering te vormen zijn?
1951: de Labour-regering zat toen net anderhalf jaar, en had een meerderheid van 5 zetels.
1964: zie 1951. .
1974: verkiezingen na een maand of 8. Geen meerderheid in het Lagerhuis, een Labour-minderheidsregering schreef bijna direct nieuwe verkiezingen uit en kreeg toen een meerderheid van 96 zetels.
Verder zijn er wel eens verkiezingen eerder uitgeschreven dan gepland, omdat een regering erg populair was, dat deed Blair ook in 2001.
quote:Slechter dan Blair kan een nieuwe PM het haast niet doen in de peilingen. Nu nieuwe verkiezingen uitschrijven zou politieke zelfmoord van Labour zijn. De Conservatieven zouden volgens peilingen op 40% van de stemmen kunnen rekenen, en dat zou genoeg kunnen zijn voor een meerderheid.
Op woensdag 28 januari 2004 11:16 schreef Duritz het volgende:[..]
Maar zal de stemmer dat pikken? De verkiezingen zijn in 2006, dus het kan net, maar het kan zijn dat ze afgestraft daarvoor zullen worden (al hebben de conservatieven op dit moment slechts 166 zetels)
quote:Is ook weer zo. Blijft trouwens een bizar systeem, dat districtenstelsel:
Op woensdag 28 januari 2004 11:19 schreef freako het volgende:[..]
Slechter dan Blair kan een nieuwe PM het haast niet doen in de peilingen. Nu nieuwe verkiezingen uitschrijven zou politieke zelfmoord van Labour zijn. De Conservatieven zouden volgens peilingen op 40% van de stemmen kunnen rekenen, en dat zou genoeg kunnen zijn voor een meerderheid.
2001, Labour, 40,7%: 413 zetels
2001, Consev. 31,7%: 166 zetels
Met 9 procentpunten minder meer dan 60% minder zetels.
quote:Het kan nog veel gekker.
Op woensdag 28 januari 2004 11:23 schreef Duritz het volgende:[..]
Is ook weer zo. Blijft trouwens een bizar systeem, dat districtenstelsel:
2001, Consev. 31,7%: 166 zetelsMet 9 procentpunten minder meer dan 60% minder zetels.
1951: Labour 48,8%: 295 zetels
Conservative 48,0%: 321 zetels
1983: Labour 27,6%: 209 zetels
Lib.Dem 25,4%: 23 zetels
quote:1951: en dan klagen over de VS zeg!
Op woensdag 28 januari 2004 11:28 schreef freako het volgende:[..]
Het kan nog veel gekker.
.
1951: Labour 48,8%: 295 zetels
Conservative 48,0%: 321 zetels1983: Labour 27,6%: 209 zetels
Lib.Dem 25,4%: 23 zetels
quote:Remkes moest als opvolgend min van bz het laakbare gedrag van De Vries verdedigen.In een opvolgend kabinet (DeVries zat toen met een misselijkmakende grijns op z,n snuit in de kamer)
[Dit bericht is gewijzigd door gtotep op 28-01-2004 12:11]
quote:Dat krijgen we hier ook door voorstel van min DeGraaff D66.
Op woensdag 28 januari 2004 11:23 schreef Duritz het volgende:[..]
Is ook weer zo. Blijft trouwens een bizar systeem, dat districtenstelsel:
2001, Consev. 31,7%: 166 zetelsMet 9 procentpunten minder meer dan 60% minder zetels.
quote:Maar de evenredige vertegenwoordiging blijft intact. Daar is die andere 50% voor, die corrigeert de uitslag van het "districten-deel".
Op woensdag 28 januari 2004 11:43 schreef gtotep het volgende:[..]
Hij wil 50% van de 2e-kamer ook via districtenstelsel laten kiezen.
quote:Daar is hetzelfde mogelijk, aleen is het zo extreem nog niet voorgekomen bij mijn weten.
Op woensdag 28 januari 2004 11:29 schreef Duritz het volgende:[..]
1951: en dan klagen over de VS zeg!
![]()
Overigens had Gore wel 200.000 stemmen meer dan Bush.
Blair blijkt dus 2 keer overeind te blijven. Ach, het wachten is op de volgende crises.
quote:nu.nl
Voorzitter BBC stapt op na Hutton-rapportLONDEN - De voorzitter van de Britse omroep BBC, Gavyn Davies, heeft woensdag ontslag genomen. Hij nam dat besluit nadat onderzoeksrechter Lord Hutton scherpe kritiek had geuit op de BBC. De omroep had een documentaire uitgezonden over Irak, waarin volgens Hutton ''ongegronde'' beschuldigingen stonden aan het adres van de Britse regering.
Hutton verweet de BBC dat de reportage was uitgezonden. Zowel de eindredactie van het desbetreffende programma als de leiding van de BBC had volgens hem moeten zien dat de aantijgingen niet terecht waren. Het redactionele systeem van de BBC schoot bovendien tekort, omdat er geen controle werd uitgeoefend op de inhoud van de documentaire voor de uitzending, vond de onderzoeksrechter.
Scheidsrechter
Davies bracht de directie van de staatsomroep in een vergadering op de hoogte van zijn besluit. Hij zei dat de mensen aan de top van organisaties de verantwoordelijkheid moeten aanvaarden voor hun handelen. ''Ik heb geleerd dat je je eigen scheidsrechter niet kunt kiezen en dat de beslissing van de scheidsrechter definitief is'', zo lichtte hij toe. Davies zou zijn ontslag per direct schriftelijk bij de premier indienen.
Eerder op de dag had de BBC bij monde van algemeen directeur Greg Dyke zijn excuses aangeboden voor een aantal beschuldigingen die verslaggever Andrew Gilligan van de omroep had geuit aan het adres van het kabinet-Blair.
quote:Wat wel relevant is voor dit topic, is dat de Britten de BBC meer geloven dan Blair. Dat is erg tekenend voor het imago van Blair.
Op woensdag 28 januari 2004 21:32 schreef sizzler het volgende:[..]
En ik denk niet dat Blair het tij nog kan keren.
quote:Denk niet dat hij hierdoor zal aftreden maar echt sterker wordt zijn positie hier ook weer niet door.
05 februari 2004, 15:56 uur Artikeloverzicht Gerelateerde artikelen
Oppositieleider eist aftreden Blair
LONDEN - De leider van de Britse Conservatieve Partij Michael Howard heeft donderdag premier Tony Blair opgeroepen af te treden. Blair heeft in zijn ogen verzuimd ,,fundamentele vragen'' te stellen bij de aantijgingen die tegen Irak werden gemaakt voorafgaand aan de oorlog.
Howard hamerde in het Lagerhuis op de erkenning van Blair dat hij onjuist was geïnformeerd. Blair dacht dat in het dossier stond dat het regime van Saddam Hussein binnen drie kwartier massavernietigingswapens kon activeren, terwijl daarmee alleen wapens voor op het slagveld werden bedoeld. Voormalig Labour-minister Robin Cook zei dat hij dat al lang wist, nog voor de aanval op Irak. Hij noemde het vreemd dat Blair er geen weet van had. Oppositieleider Howard vond dat weer onbegrijpelijk. ,,Ik kan me geen ernstiger fout indenken die een premier kan maken.''Cook, toen geen minister meer, stapte medio maart op als technisch voorzitter van het Britse Lagerhuis, omdat hij het er niet mee eens was dat Irak werd aangevallen.
bron:DvhN
[Dit bericht is gewijzigd door Chewie op 05-02-2004 16:11]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |