Tja, daar kan niks tegenop.
Zuurkool, boerenkool(voetbal), zuurkool, stamppot andijvie, hutspot.
Ik kan er even niet meer bedenken maar er zijn er vast meer. 't Is in ieder geval mijn favoriete eten: Simpel, voedzaam en overheerlijk.
Morgen is het hutspot, met extra prei (jaja) en spekkies, beetje jus, niet teveel.
Waarschijnlijk vind jij stamppot zuurkool de lekkerste?
Ingrediėnten:
1,5 kg aardappelen
zout
500 gr zure appels
250 gr zoete appels
azijn
250 gr doorregen rookspek
2 kleine uien
Bereiding:
De aardappelen gaar koken in 2 dl water met zout.
De appels schillen, in vieren delen en de klokhuizen verwijderen. Elk stuk weer in vieren delen.
Als de aardappelen 20 minuten koken, de appels erbij doen. Alles nog 10 minuten laten koken. Het vocht afgieten en bewaren.
Aardappels en appels met een pollepel goed omroeren.
Op smaak brengen met azijn.
Het rookspek uitbakken.
De in ringen gesneden ui in het spekvet goudgeel bakken.
Spek en uien op de hete bliksem leggen
Eenvoudige versie, die je zelf nog helemaal naar wens kan aankleden.
quote:Dat werd bij ons thuis stampot rauwe sla met spekjes genoemd...
Op zaterdag 24 januari 2004 22:07 schreef xXx-Fenneke-xXx het volgende:stamppot rauwe andijvie met spekjes
3 lastige kids die geen andijvie luste...
Maar heb het jaren gegeten... Die mams toch....
Alleen hutspot vind ik wat minder.
quote:Hutspot is lekker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op zaterdag 24 januari 2004 22:21 schreef Unknown_Drunk het volgende:
Zuurkool schotel is lekker.
Alleen hutspot vind ik wat minder.
quote:Spruitjesstampot met kaas
Op zaterdag 24 januari 2004 22:00 schreef popolon het volgende:Zuurkool, boerenkool(voetbal), zuurkool, stamppot andijvie, hutspot.
Ik kan er even niet meer bedenken maar er zijn er vast meer. 't Is in ieder geval mijn favoriete eten: Simpel, voedzaam en overheerlijk.
Iemand hier die dat wel eens maakt?
Heel vroeger at ik het wel eens, toen ik nog een klein shmoopje was en heb het daarna nooit meer gegeten, maar vond het echt heerlijk.
Wat moet daarbij, qua vlees of worst?
quote:Wat is dat?? of ben ik nu zo stom?
Op zaterdag 24 januari 2004 22:41 schreef shmoopy het volgende:
En postelijn/postelein?Iemand hier die dat wel eens maakt?
Heel vroeger at ik het wel eens, toen ik nog een klein shmoopje was en heb het daarna nooit meer gegeten, maar vond het echt heerlijk.
Wat moet daarbij, qua vlees of worst?
quote:Nee, hoor, het is een nogal ouderwetse groente geloof ik.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:43 schreef AKnynke het volgende:[..]
Wat is dat?? of ben ik nu zo stom?
quote:gelukkig. Ik dacht al. Zal mijn mams eens vragen binnenkort!
Op zaterdag 24 januari 2004 22:45 schreef shmoopy het volgende:[..]
Nee, hoor, het is een nogal ouderwetse groente geloof ik.
Het heeft kleine groene blaadjes, dacht ik, ik zou het niet herkennen als ik het bij de groenteboer zou zien liggen.
In de verschillende verpleeghuizen waar ik heb gewerkt, werd het veel gemaakt voor de bewoners, die het heerlijk vonden en ook goed kenden.
Gek eigenlijk dat wij het niet meer kennen.
Ik was het eerlijk gezegd helemaal vergeten deze groente.
En schorseneren, venkel, koolraap lijken ook niet meer van deze tijd?
Ook gevonden voor de liefhebbers:
quote:
Stamppotten de nieuwe keuken van Anne Scheepmaker bevat geweldige recepten voor de meest verrukkelijke stamppotten! Zo vind je er zalige vleesstamppotten zoals stamppot van rauwe spinazie met lente-uitjes en lamworstjes. Overheerlijke visstamppotten zoals stamppot met gerookte zalm en courgette. Vegetarische stamppotten, zoals stamppot met waterkers en geitenkaas, en een groot aantal verrassende internationale stampotten. Van frisse zomerstamppotjes als stamppot met rucola, groene asperges en kerstomaatjes tot zware winterkost als stamppot rodekool met gebakken appel en foie gras. Je vindt er altijd iets van je gading!Maar behalve de smakelijke recepten bevat Stamppotten de nieuwe keuken ook een uitgebreide inleiding hoe je de allerbeste stamppotpuree kunt maken. Want daar hebben beroemde koks en culinair journalisten zo hun eigen ideėen over. Ook kun je talloze raadgevingen lezen over de benodigdheden (zoals de meest geschikte aardappelrassen) en de apparatuur. Handig!
Anne Scheepmaker schrijft al vijftien jaar over koken en eten in NRC Handelsblad. Zij publiceerde talrijke kookboeken en culinair-historische kookboeken, waaronder het NRC Handelsblad Kookboek (vier delen), Nachthonger en Vingervlug vegetarisch. Anne heeft ook de succesvolle herziening van het Wannée Kookboek verzorgd.
Stampotten de nieuwe keuken is overzichtelijk, duidelijk, erg mooi vormgegeven en bovenal een must voor iedere stamppotliefhebber!
Stamppotten de nieuwe keuken , auteur:Anne Scheepmaker, ISBN: 90 230 1124 1, uitgever: J.H. Gottmer
Niet van tafel voor dat je je bord leeg had gegeten, heerlijk toch.
Ik zou er nou een moord voor doen
quote:Daar ga je dus verkeerd: Een stamppot, wat het ook is, koop je niet daar.
Op zaterdag 24 januari 2004 23:19 schreef AKnynke het volgende:
ohhh...maar dat ken ik wel! dat heb ik idd ook wel eens gehad. Volgens mij kun je het zo bij appie kopen, maar dat weet ik ook niet!
Die maak je écht zelf.
quote:Betekent het laatste, dat er bij jouw in de Hutspot standaard prei zit ?
Op zaterdag 24 januari 2004 22:00 schreef popolon het volgende:Ik kan er even niet meer bedenken maar er zijn er vast meer. 't Is in ieder geval mijn favoriete eten: Simpel, voedzaam en overheerlijk.
Morgen is het hutspot, met extra prei (jaja) en spekkies, beetje jus, niet teveel.
quote:Neen, prei is een ui (of andersom
Op zaterdag 24 januari 2004 23:43 schreef SANCTAsimplicissimus het volgende:[..]
Betekent het laatste, dat er bij jouw in de Hutspot standaard prei zit ?
Moet je ook eens doen.
Meestal erg verrassend, soms een tegenvaller
quote:Dat doe ik ook echt wel hoor! De postelein, daar had ik het over!
Op zaterdag 24 januari 2004 23:32 schreef popolon het volgende:[..]
Daar ga je dus verkeerd: Een stamppot, wat het ook is, koop je niet daar.
Die maak je écht zelf.
quote:heel veel mensen koken de zuurkool. opbakken is eigenlijk lekkerder. moet je wel op heel laag vuur doen. de zuurkool blijft wat zuurder en het geheel wat steviger.
Op zaterdag 24 januari 2004 22:09 schreef Lucille het volgende:
Eindelijk vandaag in de Plusmarkt gevonden: kleine zakjes met zuurkool.
Staat wel op zuurkook met champagne.
Ben gelijk maar ff een rookworst en een stuk zuurkoolspek er bij gekocht. Dat wordt smullen, misschien morgen wel.
quote:Koken? Bakken? Ik neem alleen zuurkool uit 't vat en die gaat zo door de gestampte aardappels , opwarmen.Klaar
Op zondag 25 januari 2004 12:53 schreef zoalshetis het volgende:[..]
heel veel mensen koken de zuurkool. opbakken is eigenlijk lekkerder. moet je wel op heel laag vuur doen. de zuurkool blijft wat zuurder en het geheel wat steviger.
We zijn hier erg creatief met de stamppotten.
Over de andijvie heerlijke rundervinken sjus(oid), en natuurazijn mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Omdat mijn lieve wederhelft een intolerantie heeft jegens zowel varkens- als rundvlees moeten helaas de spekjes en de rookworst achterwege blijven . Intussen vestig ik mijn hoop op de bio-industrie die hopelijk snel komt met een kip waar heerlijke spekjes aan groeien en die het goed doet in de rookworst.
Was mij totaal onbekend, totdat ik een aantal jaren terug in het cafe van de faculteit der biologie van de VU terecht kwam.
Het recept staat op hun homepage, het is wel voor meerdere mensen dus let even op de hoeveelheden.
Preistamppot
Op de site staan trouwens nog wel meer leuke recepten.
quote:HEY Ouwesok!
Op zondag 25 januari 2004 21:43 schreef Ouwesok het volgende:
Bij ons de traditionele stamppotten(boerenkool, zuurkool en andijvie) maar dan wel even aangezet met wat apart gebakken groente die de stamppot een stukje meerwaarde geven.Omdat mijn lieve wederhelft een intolerantie heeft jegens zowel varkens- als rundvlees moeten helaas de spekjes en de rookworst achterwege blijven
. Intussen vestig ik mijn hoop op de bio-industrie die hopelijk snel komt met een kip waar heerlijke spekjes aan groeien en die het goed doet in de rookworst.
*wijst----> Unox Kiprookworst
Voor je meissie!
* Gooi ook eens parmezaanse kaas door de boerenkool en andijvie stamppot!
quote:En een goeie bal gehakt
Op zaterdag 24 januari 2004 22:07 schreef xXx-Fenneke-xXx het volgende:stamppot rauwe andijvie met spekjes
Andijviestamppot met gebakken spekkies en blokjes kaas
Hutspot met een bal gehakt
Stamppot
quote:Je wil niet weten hoeveel mensen dat gedrocht van Unox (en consorten) lekker vinden, ook die HEMA worst is maar matig.
Op maandag 26 januari 2004 11:23 schreef Litman het volgende:
Eén ding: Unox rookworst is géén worst: het is meel + water + smaakversterker.
Echte lekkere rookworst koop je bij de slager!* Gooi ook eens parmezaanse kaas door de boerenkool en andijvie stamppot!
En inderdaad, de slager is het enige antwoord op de vraag waar de rookworst vandaan moet komen.
Maar goed, tip van grootmoeder (niet de mijne hoor, daar haal ik al mijn rijsttafeltips! ): laat een versgesnipperd uitje ff in de azijn weken en daarna de geweekte uitjes door de stamppot roeren, verdomd lekker!!
Wat zit erin? Ik heb geen flauw idee maar in ieder geval:
Spruitjes, bloemkool, erwten, wortelen, champignons, ui.
En draadjesvlees er doorheen gestampotted.
Smaakte prima
Ik moest er een aantal maanden over nadenken.quote:Op vrijdag 6 februari 2004 15:35 schreef L.Denninger het volgende:
Lesbische gabberinnen.
Ik eet allesquote:Op zondag 14 november 2004 02:03 schreef Bluezz het volgende:
Je at nooit spruitjes en zuurkool vroeger?
de kombi is sowieso gek namelijk
Ik at nix vroegah, echt nix.
En nu vind ik de meest rare dingen lekker.
Waaronder spruitjesstamppot.
In de allerhande van deze week staat er een stamppot paksoi met paddestoelen.
Die MOET ik gewoon echt maken binnenkort.
*kwijl*
Heb je het recept?quote:Op zondag 14 november 2004 13:28 schreef moussy het volgende:
andijviestamppot met gerookte kip![]()
Enorme schopquote:Op woensdag 27 september 2006 06:34 schreef popolon het volgende:
Iemand nog recepten?
Pas weer ouderwetse hutspot gegeten.
Klinkt errug lekkerquote:Op maandag 5 maart 2007 17:03 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Enorme schop
Oosterse stamppot met paksoi en taugé
Recept.
We eten er alleen geen saté bij.
Oh jaquote:Op maandag 5 maart 2007 17:11 schreef SeaOfLove het volgende:
Klinkt errug lekkerMaja ik zit dan ook in mijn paksoi-fase
![]()
Ik ga 'm morgen ook makenquote:Op maandag 5 maart 2007 17:12 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Oh ja
Nou de recensie volgt, speciaal voor jou
Nice....ben benieuwd, zal morgen mijn resultaat postenquote:Op maandag 5 maart 2007 20:54 schreef Bluezz het volgende:
Tis wat bewerkelijk, maar het smaakt heerlijk!
De pindakaas vond ik apart om erdoor te roeren trouwens, heb wel een paar flinke scheuten water toegevoegd.
De groentes zijn lekker knapperig gebleven.
Wij aten er dus een tartaartje bij
[afbeelding]
We've got a winner!quote:Op zaterdag 24 januari 2004 22:07 schreef xXx-Fenneke-xXx het volgende:stamppot rauwe andijvie met spekjes
hahaquote:Op vrijdag 6 februari 2004 15:35 schreef L.Denninger het volgende:
Lesbische gabberinnen.
In Zeeland noemen ze dit sla met spekjes.quote:Op zaterdag 24 januari 2004 22:07 schreef xXx-Fenneke-xXx het volgende:stamppot rauwe andijvie met spekjes
Bij ons stamppot rauwe sla..quote:Op zaterdag 6 september 2008 01:22 schreef Stali het volgende:
[..]
In Zeeland noemen ze dit sla met spekjes.
Ja, ik krijg ook zin in stamppot, het is hier kut-weer, regen en koud enzo...maar ik kan hier ook geen andijvie vinden. En om nu al hutspot te maken vind ik ook weer zowat, dat is wel heel erg winters. Maar rauwe andijvie met spekjes, mmmm...Beetje blauwaderkaas erdoorheen, heerlijk!quote:Op zaterdag 6 september 2008 15:30 schreef popolon het volgende:
Ok, ik zoek dus een goede vervanger voor andijvie (als in rauwe andijvie stamppot) omdat ik het niet kan vinden. Iets dat qua smaak en knapperigheid in de buurt komt.
Sla lijkt me eigenlijk niks, sla is zo'n nietszeggende groente. Rauwe spinazie misschien maar dat heeft weer zo'n afwijkende smaak.
Help!
Nou hier niet hoor. 'Kale' is gewoon als verse groente te krijgen.quote:Op vrijdag 12 september 2008 15:48 schreef Underdoggy het volgende:
Boerenkool wordt toch vaak gezien als veevoer in het buitenland?
Ja, lekker is dat he? Doe ik ook vaak ipv spekjes. Blokjes roquefort en dan vooral niet teveel roeren, zodat je echt bommetjes zoute kaas hebt her en der.quote:Op zaterdag 6 september 2008 15:48 schreef AKnynke het volgende: rauwe andijvie met spekjes, mmmm...Beetje blauwaderkaas erdoorheen, heerlijk!
Heb je ruimte om zelf andijvie te kweken?quote:Op zaterdag 6 september 2008 09:47 schreef popolon het volgende:
Wat een prachtkick.
Ik ga morgen meteen een mooi potje maken. Paar kilo rundvlees stoven en zien wat er van komt.
Ben nog op zoek naar andijvie in de VS, dat ben ik nog niet tegengekomen.
Met veldsla is anders best lekker.quote:Op zaterdag 6 september 2008 15:30 schreef popolon het volgende:
Ok, ik zoek dus een goede vervanger voor andijvie (als in rauwe andijvie stamppot) omdat ik het niet kan vinden. Iets dat qua smaak en knapperigheid in de buurt komt.
Sla lijkt me eigenlijk niks, sla is zo'n nietszeggende groente. Rauwe spinazie misschien maar dat heeft weer zo'n afwijkende smaak.
Help!
zuring?quote:Op zaterdag 6 september 2008 15:30 schreef popolon het volgende:
Help!
Sla valt absoluut te proberen. Ik vind het zelfs beter en zachter dan Andijvie. Warm geeft sla een unieke smaak.quote:Op zaterdag 6 september 2008 15:30 schreef popolon het volgende:
Help!
Dat wel, plek zat.quote:Op zondag 23 november 2008 14:05 schreef FloggingMolly het volgende:
[..]
Heb je ruimte om zelf andijvie te kweken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |