abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 23 januari 2004 @ 17:50:48 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16523852
Ik zal proberen van mijn vele restaurantbezoeken elke keer een verslagje te maken.

Mijn laatste bezoek was aan het met een Michelinster onderscheiden restaurant Wilhelminapark in Utrecht.

http://www.wilhelminapark.nl/

Alles klopte en was op elkaar ingesteld. Van inrichting tot bestek en bediening.
Persoonlijk vond ik het zeer moderne, strakke interieur weinig gezelligheid uitstralen. De bediening die in smoking liep was vlekkeloos.

Het eten was tot in elk puntje goed verzorgd en de wijnkaart was zeer uitgebreid.
Enige kleine minpuntje: de wijn werd op een centraal punt bewaakt en de bediening schonk dus bij als een glas leeg was, maar liet uiteindelijk wel nog een klein glaasje dure witte wijn in de fles zitten, die wij dus niet meer uitgeschonken kregen.
Tweede minpuntje, maar dat weet je als je naar een sterrenrestaurant gaat: de absurde prijs van sommige gerechten.
Uiteindelijk waren wij, met 2 personen, 166 euro kwijt voor dit culinaire avondje.
Cijfer: 9,5

Morgenavond volgt de recensie van het restaurant waar we al vaker zijn geweest en waar we morgen weer gaan eten, maar die elke 2 maanden de menukaart wisselt:
Restaurant Specktakel in Haarlem.

www.specktakel.nl

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_16527199
Handig! . Zal dit topic zeker blijven volgen... .
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_16528481
166€ is niks voor sterrenkwaliteit je hebt het dan aardig rustig gehouden hoor!
  vrijdag 23 januari 2004 @ 23:26:12 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16533333
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 20:47 schreef sammyd118 het volgende:
166€ is niks voor sterrenkwaliteit je hebt het dan aardig rustig gehouden hoor!
Inderdaad beetje opgelet bij het bestellen.
Overigens kwam er na afloop nog wel een parkeerbon van €43 bij.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_16555390
Terug van Restaurant Specktakel.

Recensie volgt later, eerst maar even uitbuiken.

Poef.....gone! ©golfer
  zondag 25 januari 2004 @ 00:02:21 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_16557886
schrijf je deze keer ook wat je gegeten hebt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 25 januari 2004 @ 00:21:20 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16558316
Recensie van Retaurant/Brasserie Specktakel te Haarlem:

www.specktakel.nl

Om op zaterdagavond te kunnen eten moet je uiterlijk donderdag reserveren.
In het weekend hanteert men een ploegensysteem: de eerste ploeg kan eten van 18.00 tot 20.15, de tweede ploeg vanaf 20.15 tot sluitingstijd.

Het is een zogenaamde wereldse keuken, hetgeen inhoudt dat er gerechten uit allerlei werelddelen op de kaart staan.

De entourage is goed verzorgd. Aan de muur kunst uit de diverse werelddelen en op een verhoginkje staan allerlei kookboeken uit diverse streken en landen ter inzage. (leuk om tussen de gerechten door even door te bladeren)

De tafeltjes staan een beetje te dicht op elkaar, waardoor je de gesprekken van je mede-eters ongewild makkelijk kunt volgen, ook al omdat er geen muziek wordt gespeeld in het restaurant.

Het bestek en het servies zien er bij elk gerecht bijzonder mooi uit, met voor elk gerecht een apart, bijpassend diep of plat vierkant bord.
De presentatie en de bediening is zeer attent.

Tip: als je reserveert probeer dan een tafel in het wat bredere deel of in de ovedekte wintertuin te krijgen, want anders zit je steeds in de loop van de ingang naar de keuken toe en bij elke nieuwe gast die binnenkomt krijg je een stuk tocht in je nek.

Driegangen menu is standaard € 25,-- p.p.

Voorgerechten
Bluezz nam als voorgerecht de Zuid Afrikaanse carpaccio; dungesneden gerookte struisvogel, crostini's met struisvogelpaté en blauwbessie dressing.

De carpaccio was mooi dun gesneden en zeer smakelijk, de crostini's met struisvogelpaté waren iets minder lekker. De paté was aan de bittere kant.

Ikzelf had als voorgerecht Australische hapjes; presentatie van kingcrabrolls, sugar cured kangaroo, camel roastbeef en pepper prawns (kostte € 2,50 extra).

Zeer smakelijk, vooral de gepeperde gamba, op een dressing van zeewier. De wat gezoete kangaroe had een indringende smaak waar je van moet houden.

Hoofdgerechten

Bluezz haar keuze viel op de Marokkaanse rode mul; Mediterraanse visfilet met tomaten cous-cous, chermoula en gegrilde bloedsinaasappel.

Zeer smakelijke rode mul. In mijn ogen iets te droog, maar volgens Bluezz niet. De cous-cous vond ze bijzonder lekker en de gegrilde sinaasappels waren ook erg lekker volgens haar.

Ikzelf nam als hoofdgerecht Japanse beef & gamba shabu-shabu; ribeye-rolletjes gevuld met shi-take, bosui, knoflookchips en grote garnalen (extra kosten € 4,50).

De ribeye-rolletjes werden geserveerd in een goeiend heet gietijzeren pannetje (soort tipan-gerecht). Helaas zaten in het pannetje, behalve de ribeye-rolletjes met de garnalen ook doodgewone Hollandse champignons, waar ik oesterzwammen of Japanse paddestoelen beter op zijn plek had gezien.

De noodles met groentes die het geheel begeleide waren uitstekend. Helaas lastig te eten met de bijgeleverde eet-stokjes.
Het begeleidende sausje om de rolletjes in te dippen was erg lekker. Combinatie van scherp met zoet.

nagerecht

Zowel Bluezz als ik kozen voor de Caribische granita's; tropische presentatie van grof sorbetijs van papaya, watermeloen en passievrucht.

Zag er qua presentatie prachtig uit, want werd geserveerd in een halve kokosnoot.
De vruchten waren heerlijk, helaas had het ijs te lang in de vriezer gestaan, waardoor er zich in het smakelijke sorbetijs ijskristallen hadden gevormd, die pijn deden aan de vullingen van de kiezen.
Jammer dat de koks dit te ver van te voren hadden klaargenaakt en te diepgevroren hadden.

Dranken
Als begeleidende drank hebben we een fles witte huiswijn genomen, een uitstekende Australische droge witte wijn:
Jacob's Creek Chardonnay 'Barossa Valley'.
Heerlijke fruitige wijn, die goed op temperatuur was.

Na afloop nam Bluezz een cappucino en ik een dubbele expresso, allebei vergezeld door een glaasje Sambuca.
Prima geklopte melk op de cappucino en de expresso werd, zoals het hoort vergezeld door een glaasje water.

De rekening
Uiteindelijk waren wij voor alles bij elkaar samen € 88,50 kwijt, hetgeen uitstekend in verhouding staat tot het gebodene.
Natuurlijk netjes nog een fooi erbij gegeven.

eindoordeel
Leuke ongedwongen sfeer, goede kwaliteit/prijsverhouding.
Aanrader om eens met wat vrienden naartoe te gaan.

Cijfer: 8-

Poef.....gone! ©golfer
pi_16562187
Leuk topic Golfer

Maar even een kleine kanttekening: je kan wel een beetje duur gaan lopen doen dat je bij een sterrenrestaurant hebt gegeten maar dat waren gewoon de sterren aan de hemel . Wilheminapark heeft (nog) geen ster. Of je moet al meer info hebben want morgen worden pas de nieuwe sterren uitgereikt. http://www.dinnersite.nl/a/michelin.php

Het zou ook wat snel zijn. Wilhelminapark is nog niet zo lang open: de tent is overgenomen door Jon Sistermans die eerst de Marienhof in Amersfoort leidde. Lees vooral deze recensie van Johannes van Dam in het Parool, hij deelde een nog hoger cijfer uit (maar noemt de eigenaar volgens mij per abuis Ben). http://www.parool.nl/redactie/etendrinken/proefwerk/1059715314137.html

pi_16567694
quote:
Op zondag 25 januari 2004 08:30 schreef SCH het volgende:
-knipperdeknip-
Vertel eens SCH, waar jullie gegeten hebben, wat, en hoe je het vond, en wie de rekening betaalde?
  zondag 25 januari 2004 @ 15:14:23 #10
45206 Pietverdriet
pi_16568201
wat mij altijd irriteert aan de betere restaurants is dat ze zo vreselijk moeilijk lopen doen over eten.
Struisvogel hatseflats, kangeroo huppelduif, Kreeft in kaviaar lulverhaal,
Zelden of nooit kom je in Nederland in een sterren tent een echt bord eten tegen, het is altijd gefroebel met dure ingredienten.
Als ik in frankrijk, of Italie, of duitsland in een beter restaurant kom hebben ze hun traditionele regionale gerecht op de kaart staan. Een top restaurant in Duitsland schaamt zich niet voor een Sauerbraten, in de toskane hebben ze ook gewoon een stuk wildzwijn met polenta, en in de procincie in frankrijk eet je ook gewoon een confit de canard.

Maar hier zelden of nooit eens een regionaal nederlands gerecht, en dat is nooit omdat de koks het niet kunnen of willen, maar we willen het schijnbaar niet eten.
Waarom niet? Schamen we ons voor onze keuken, of kennen we hem gewoonweg niet?
Zelfs de vlamingen zijn ons daar mijlenwijd voor.
Jammer, heel jammer..

pi_16568775
Hebben we in Nederland dan een eetcultuur?
  zondag 25 januari 2004 @ 16:06:53 #12
45206 Pietverdriet
pi_16569515
quote:
Op zondag 25 januari 2004 15:37 schreef sammyd118 het volgende:
Hebben we in Nederland dan een eetcultuur?
gaat OT daarom Nederlandse eetcultuur
pi_16569807
Sistermans rules.

(Krijgt zeker een ster)

zondag 25 januari 2004 @ 17:15:18 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16571308
quote:
Op zondag 25 januari 2004 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
wat mij altijd irriteert aan de betere restaurants is dat ze zo vreselijk moeilijk lopen doen over eten.
Struisvogel hatseflats, kangeroo huppelduif, Kreeft in kaviaar lulverhaal,
Zelden of nooit kom je in Nederland in een sterren tent een echt bord eten tegen, het is altijd gefroebel met dure ingredienten.
Als ik in frankrijk, of Italie, of duitsland in een beter restaurant kom hebben ze hun traditionele regionale gerecht op de kaart staan. Een top restaurant in Duitsland schaamt zich niet voor een Sauerbraten, in de toskane hebben ze ook gewoon een stuk wildzwijn met polenta, en in de procincie in frankrijk eet je ook gewoon een confit de canard.

Maar hier zelden of nooit eens een regionaal nederlands gerecht, en dat is nooit omdat de koks het niet kunnen of willen, maar we willen het schijnbaar niet eten.
Waarom niet? Schamen we ons voor onze keuken, of kennen we hem gewoonweg niet?
Zelfs de vlamingen zijn ons daar mijlenwijd voor.
Jammer, heel jammer..

De Librije in Zwolle van Jonnie Boer heeft 2 sterren en staat genomineerd om een derde ster te krijgen, maar daar wordt wel degelijk met vrijwel uitsluitend regionale produkten gekookt.
Snoekbaars uit de Overijsselse Vecht, boerenkool uit de eigen groententuin, maar dan wel op een heel speciale manier klaargemaakt: eerst de chlorofyl eruit gehaald, dan er een mouse van maken die gebruikt wordt bij zeetongetjes die in gerookte boter zijn gegaard.
Lammetjes uit Giethoorn enzovoort.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 25 januari 2004 @ 17:18:15 #15
45206 Pietverdriet
pi_16571390
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:15 schreef golfer het volgende:

[..]

De Librije in Zwolle van Jonnie Boer heeft 2 sterren en staat genomineerd om een derde ster te krijgen, maar daar wordt wel degelijk met vrijwel uitsluitend regionale produkten gekookt.
Snoekbaars uit de Overijsselse Vecht, boerenkool uit de eigen groententuin, maar dan wel op een heel speciale manier klaargemaakt: eerst de chlorofyl eruit gehaald, dan er een mouse van maken die gebruikt wordt bij zeetongetjes die in gerookte boter zijn gegaard.
Lammetjes uit Giethoorn enzovoort.

en je weet ook dat hij een van de weinige is.
pi_16571440
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:15 schreef golfer het volgende:
en staat genomineerd om een derde ster te krijgen
Dat staat hij al een jaar of vier..

Maar misschien lukt het dit keer wel.

pi_16571721
quote:
Op zondag 25 januari 2004 14:55 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Vertel eens SCH, waar jullie gegeten hebben, wat, en hoe je het vond, en wie de rekening betaalde?

In natura lieverd, in natura

Het werd restaurant Mas omdat we dit opkomende restaurantje in de Schalkwijkstraat nog maar 1 x gefrequenteerd hadden en dat is toch een beetje raar als je er een steen op het dak kan gooien.

Het is wat aan de prijs maar de kwaliteit en sfeer zijn goed. Ik doe geen uitgebreide recensie in Golfers topicje, hij moet er zelf maar eens gaan smikkelen. (N. was niet super tevreden over de lamsschouder, ik had twee voorgerechten waarvan de Bisque (vissoep) in de buurt van een cijfer kwamd at ik vroeger altijd voor Nederlands haalde).

zondag 25 januari 2004 @ 17:34:35 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16571803
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:31 schreef SCH het volgende:

...ik had twee voorgerechten waarvan de Bisque (vissoep) in de buurt van een cijfer kwamd at ik vroeger altijd voor Nederlands haalde).

Een 4- zo te zien?
Poef.....gone! ©golfer
pi_16571853
http://www.dinnersite.nl/restaurant/beoordelencijfer.php?RN=39308&lng=nl

Nog nooit geweest, we gaan het zeker een keer proberen

pi_16571886
* ChrisJX houdt van restaurants waar de bediening sjiek is.

Alleen is dan het eten ook sjiek, da's wat minder...

pi_16571983
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:34 schreef golfer het volgende:

[..]

Een 4- zo te zien?

zondag 25 januari 2004 @ 23:34:52 #22
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_16582246
quote:
Op vrijdag 23 januari 2004 17:50 schreef golfer het volgende:
Ik zal proberen van mijn vele restaurantbezoeken elke keer een verslagje te maken.

Mijn laatste bezoek was aan het met een Michelinster onderscheiden restaurant Wilhelminapark in Utrecht.

http://www.wilhelminapark.nl/

Alles klopte en was op elkaar ingesteld. Van inrichting tot bestek en bediening.
Persoonlijk vond ik het zeer moderne, strakke interieur weinig gezelligheid uitstralen. De bediening die in smoking liep was vlekkeloos.

Het eten was tot in elk puntje goed verzorgd en de wijnkaart was zeer uitgebreid.
Enige kleine minpuntje: de wijn werd op een centraal punt bewaakt en de bediening schonk dus bij als een glas leeg was, maar liet uiteindelijk wel nog een klein glaasje dure witte wijn in de fles zitten, die wij dus niet meer uitgeschonken kregen.
Tweede minpuntje, maar dat weet je als je naar een sterrenrestaurant gaat: de absurde prijs van sommige gerechten.
Uiteindelijk waren wij, met 2 personen, 166 euro kwijt voor dit culinaire avondje.
Cijfer: 9,5

Wilhelminapark heb ik een paar keer fantastisch gegeten, dat was net voordat ze een ster kregen en Van Dam een 10- gaf aan de zaak. Zeer goede tent!

Om als Amsterdammer met Utregtse wortels hier wat bij aan te sluiten:
Laatst gegeten bij Castellum Novum in De Meern (gemeente Utrecht)
site: Castellum Novum

Als je van eten houdt van rond de Middellandse Zee dan is hier meestal wel wat te vinden. Zuideuropees georienteerde kaart die per seizoen wisselt.

Ben er nu een paar keer geweest, en ze varieren de kaart erg goed. De gerechten worden (zeer) goed bereid.

Wat ik erg mooi vind is de geur van het houtskoolvuur als je binnenkomt. Op dat houtskoolvuur worden ook flink wat gerechten bereid!

Ik geef ze een 8,5

[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_16582358
quote:
Op zondag 25 januari 2004 23:34 schreef Againzender het volgende:
dat was net voordat ze een ster kregen
Geen ster, misschien morgen.
pi_16596596
Ik passeer Wilhelminapark altijd op weg naar de supermarkt, moet zeggen dat het er stylish aan toegaat, ben benieuwd. De vorige eigenaar ging idd over de kop, heb het idee dat nu het er weer piekfijn bij ligt, het er ook prettiger eet.

Als het op culinesse aankomt, ken ik twee adresjes. Leuk topic dit.

Recent bezocht, Herberg Molecaten in de bossen tussen Hattem en Heerde. Nu zo'n halfjaar aan de gang en een voordelige keus om verfijnd te eten In de keuken is chef-kok Martijn Veltman heer. Nadeel was wel dat ze in de eerste maanden nog 'jong' personeel hadden lopen. Keurig gekleed, maar niet bekend met het soep-uitserveer ritueel, terwijl andere kneepjes op de vakschool duidelijk wel waren opgepikt. De wijn ging daarbij nog redelijk al kreeg een serveerster het voor elkaar te morsen. Het eten maakte dat wel goed. Voor voorgerechten en de hoofdgang kun je hier goed kiezen. De dessertkaart was niet speciaal, maar met een crème brulee kom ik er altijd wel uit. Uiteindelijk oordeel is erg positief, bezoekend publiek was wisselend, stijf is het er niet

Minder recent, Het Koetshuis van de de familie Löhr, in de bossen ten oosten van Bennekom. De kaart is gevarieerd te noemen, van alles wat. Het is zeer mooi gelegen en dat voegt iets toe aan de maaltijd. Er is een intieme sfeer en de bediening is kundig en net. Het mooie aan de kaart is dat je er voor elke prijs uitkomt. Het is niet top-of-the-bill, er zitten wel verrassende keuzes tussen. Al met al een zeer toegangkelijk restaurant, waar het goed dineren is

culinair eten is vooral durven, kiezen is echter zo duivels lastig

donderdag 5 februari 2004 @ 01:47:19 #25
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16901497
Aanstaande zaterdag staat Restaurant Caquelon in Haarlem op de agenda.
Belgisch restaurant met Franse keuken.

Maar eens zien of het hoge cijfer op dinnersite klopt.

http://www.dinnersite.nl/restaurant/beoordelencijfer.php?RN=2612&lng=nl

Poef.....gone! ©golfer
pi_16905952
Mijn aanrader is La Cuisine in Enschede. Ging daar vaak met mijn toenmalige vriendinnetje eten.

Niet enorm uitgebreidde kaart maar hij wisselt vaak van samenstelling. Zeer veel aparte combinaties zoals gepeperde bosaardbeit'jes enz.

Knus restaurant met goede bediening en een hele uitgebreidde wijnvoorraad. Veel verschillende en goede rode wijnen.

Is alleen niet super goedkoop. Was gemiddeld 90 a 100 euro voor met zijn tweeen kwijt.

Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2004 @ 11:13:13 #27
7889 tong80
Spleenheup
pi_16906011
Waarom is 100 euro goedkoop ? Dat is meer dan 200 gulden.

Ik snap dat nooit.

Als ik een leuke avond in het theater heb ben ik 30 euro kwijt.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 5 februari 2004 @ 11:16:26 #28
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_16906088
Ik snap dat vaak ook niet zo, ben in een aantal 'dure' restaurants geweest en voel me er niet thuis.

Krijg je wild als delicatesse, niet te pruimen

Easy does it

Maar goed, ga door golfer. Er zijn vast en zeker zat mensen die graag veel willen betalen voor dit soort dingen

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_16906128
ik ben misschien een zeikerd (ja, isabeau), maar ik zou het leuker vinden als dit topic alleen recensies van Golfer zou bevatten....kan een ander recensies in een centraal topic of zo schrijven

Ga zo door, Golfer & Bluezz!

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2004 @ 11:19:22 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_16906149
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 11:18 schreef Isabeau het volgende:
ik ben misschien een zeikerd (ja, isabeau), maar ik zou het leuker vinden als dit topic alleen recensies van Golfer zou bevatten....kan een ander recensies in een centraal topic of zo schrijven

Ga zo door, Golfer & Bluezz! [afbeelding]

Ja je bent een zeikerd.

Maar wel lief.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_16906225
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 11:19 schreef tong80 het volgende:
Ja je bent een zeikerd.

Ik heb zelfkennis, dat wist ik al Maar ik vind het oprecht leuker als in dit (speciaal genaamd "Golfer's restaurant-recensies) topic alleen zijn recensies staan en niet iedereen gaat roepen "BlahDeBlah was ook een erg goed restaurant, want..."

En nu hou ik op met off-topic kletsen, want dat maakt het topic er ook niet beter op.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Trouwste user 2022 donderdag 5 februari 2004 @ 11:25:21 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_16906300
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 11:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb zelfkennis, dat wist ik al Maar ik vind het oprecht leuker als in dit (speciaal genaamd "Golfer's restaurant-recensies) topic alleen zijn recensies staan en niet iedereen gaat roepen "BlahDeBlah was ook een erg goed restaurant, want..."

En nu hou ik op met off-topic kletsen, want dat maakt het topic er ook niet beter op.

Misschien heb je gelijk.

Maar hoe vaak gaat golfer naar een restaurant ?

pi_16906301
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 11:18 schreef Isabeau het volgende:
Restauranttips in binnen- en buitenland

Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
pi_16906332
Volgens mij ieder weekend...
pi_16907007
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 11:26 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij ieder weekend...
Als ik (lees de portemonnee) hem niet afrem wel ja

Maar normaal eens in de 2 of 3 weken.

donderdag 5 februari 2004 @ 12:52:14 #36
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_16908648
Maak 't dan zo dat alleen golfer kan posten

dat offtopic geleuter krijg je toch.

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zondag 8 februari 2004 @ 03:53:36 #37
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16991575
quote:
Op donderdag 5 februari 2004 01:47 schreef golfer het volgende:
Aanstaande zaterdag staat Restaurant Caquelon in Haarlem op de agenda.
Belgisch restaurant met Franse keuken.

Maar eens zien of het hoge cijfer op dinnersite klopt.

http://www.dinnersite.nl/restaurant/beoordelencijfer.php?RN=2612&lng=nl

Oké, daar komt ie dan.

Restaurant Caquelon, Ridderstraat 24 te Haarlem

ambiance/inrichting
Gesitueerd in een klein straatje en in een middeleeuws pandje uit 1497.
In die tijd was het een onderdeel van een mannenklooster, bestaande uit drie panden: Hoop, Geloof en Liefde.
Het pandje waarin dit restaurant nu zit is het voormalige kapelletje van dat klooster en luistert dus nog naar de naam Geloof.

Binnenkomend ontwaar je allerlei middeleeuwse attributen, zoals een harnas in een klein, huiskamerachtig, sfeervol met oog voor details ingericht restaurant met een gezellige open haard en plaats voor maximaal ca. 40 gasten.

Je wordt begroet door de eigenaar en zijn vrouw, Willem en Hanneke, die op een uiterst persoonlijke wijze het restaurant runnen: Willem doet de bediening en geeft je adviezen over de voedselkeuze, Hanneke, een tengere Indische vrouw van onbestemde leeftijd, tovert in de, gedeeltelijk open kleine keuken die op haar kleine postuur is gebouwd met alle gerechten om ze te bereiden.

Daarnaast word je afgeleid door hun huisdieren, een parkiet, een lobbes van een boxerhond die aangelijnd in de buurt van de spoelkeuken ligt en luistert naar de naam Sukkel en de hoofdattraktie: een roodstaart-papegaai die Jacco heet en een heel repertoire van geluiden gedurende de avond in voorraad heeft, als side-kick naast de niet al te hard staande achtergrondmuziek.
Jacco fluit als een bouwvakker die Honingdropje nafluit , praat, doet een kat na en roept soms de hond Sukkel erbij, om daarna dat te laten volgen door kreet "pas maar op" en gaat dan weer kikker en fluitgeluiden maken.
Heel amusant en regelmatig werd hij door Willem en Hanneke toegesproken om wat te dimmen.

ambiance: 9+

De kaart:

Het is een Belgisch/Frans georiënteerde keuken die Hanneke voert, hetgeen inhoudt dat het wat bourgondischer en soms wat romiger, qua sauzen, is dan de Franse keuken.

De kaart is qua aantal gerechten een beetje beperkt, maar er is toch voldoende keuze om het een ieder naar de zin te maken.

Er zijn 2 vijf-gangenmenu's:
Het menu Caquelon, dat voornamelijk uit vlees/gevogeltegerechten bestaat en
het menu Provence, voornamelijk visgerechten, waar ik voor heb gekozen.

Bluezz wilde a la carte een 3 gangen maaltijd uitkiezen om te eten, en werd door de zaak meteen aangeboden om mijn tussengerechtjes gratis ook te nemen, zodat ze mooi kon bijblijven bij mijn menu.

kaart/keuzemogelijkheden: 7

voorgerechten:

Voor Bluezz bestond haar voorgerecht uit escargots (slakjes), die dit keer niet bestonden uit de standaard 6 in huisjes zittende exemplaren, maar ca. 15 onthuisde beestjes op een eigengemaakt nestje van bladerdeeg, vergezeld door een saus van knoflook en tijm.

Mijn voorgerecht was een enorme hoeveelheid rivierkreeftenstaartjes in met knoflook gekruide olijfolie.

voorgerechten: 8

tussengerechten

Wij kregen dus allebei eerst een runderbouillon met tuinkruiden met een dekseltje van bladerdeeg.
Smakelijke bouillon, bladerdeeg-dekseltje leuk voor de presentatie maar iets te vet en nogal machtig.

Tweede tussen gerecht voor ons beiden:
Een sorbetje van poire (peer) in perenlikeur.
Lekker fris en smaakopwekkend na die wat machtige bladerdeeg ervoor.

tussengerechten: 7+

Hoofdgerechten

Bluezz had uit de beperkte visgerechtenkaart gekozen voor de krokant gebakken Pieterman, een giftige vis als je er in de Middellandse Zee in aanraking komt, maar prima, ongevaarlijk en bovendien graatloos gefileerd opgediend in een roomsaus met Hollandse garnalen.

Ik had op mijn menu een op de huid gegrilde Dorade staan. Prima bereid en vergezeld door een extraatje in de vorm van 2 op een spiesje gegrilde cocquilles Saint-Jaques met een limoen-roomsaus.

De hoofdgerechten werden vergezeld door kruidige gebakken aardappels, een, in onze ogen overbodig bakje met minifrietjes en van nogal veel knoflook voorziene, geroerbakte groentes met champignons.

Als extraatje kregen wij nog van de pit ontdane pruimen in een sausje van jeune fromage blanc (jonge Franse kaas) met een vleugje stroop. Heel erg apart en lekker.

Overigens leuk detail: tijdens het hoofdgerecht kwam Hanneke, de kok, bij iedere tafel even vragen of het allemaal naar wens was en een praatje maken met de gasten.

Hoofdgerechten: 9+

Nagerecht

Bluezz koos uit de desertkaart voor het kaneelijs:
Drie bolletjes op een mooi bord opgemaakt met frambozen, maar na deze voorgaande gangen is drie bolletjes eigenlijk teveel. Twee hadden beter volstaan.

Ik kreeg van het menu 2 profiterols. Heerlijk zelfgemaakt met een toefje slagroom erbij, maar ook in mijn geval had men kunnen volstaan met slechts 1 exemplaar. Net even teveel van het goede.

De smaak van de nagerechten was prima, de hoeveelheid, kan na zo'n diner net iets teruggebracht worden

Nagerechten: smaak 8, hoeveelheid 6

Traditioneel namen wij na afloop nog een dubbele espresso en een gewone koffie (bij gebrek aan verse melk om cappuccino te maken), vergezeld door een lekker sambucaatje, waarna we de rekening vroegen.

de begeleidende wijn
Zoals altijd kiezen wij voor de droge (witte) huiswijn.
In dit geval bleek dat een fles heerlijke, op goede temperatuur gebrachte, Cevage Colombard uit de Cote de Cascoigne (Pyreneeën-gebied) te zijn. Heerlijk droog en fruitig.

de rekening

Uiteindelijk waren wij na 3,5 uur genieten van al dit lekkers en de prima sfeer voor deze traktatie € 109,90 kwijt.

Uiteraard hebben wij Willem en Hanneke voorzien van een ruime fooi en nadat wij van de beide eigenaars al handenschuddend en voorzien van wat pepermuntjes afscheid hadden genomen, stonden wij laat op de avond, zeer gevuld en nog nagenietend van een aantal smaaksensaties weer op straat.

Overall cijfer
Bijzonder leuk en sfeervol restaurant, waar je niet even een snelle hap moet denken te doen. Prima geschikt voor intiem en huiselijk aandoend etentje.
Het cijfer van dinnersite.nl (8,7 overall) klopt wat ons betreft zeker en wij gaan zeker nog een keer terug.

8,7

AANRADER!!!

[Dit bericht is gewijzigd door golfer op 08-02-2004 04:15]

Poef.....gone! ©golfer
pi_17016480
Ik vond het ook erg lekker

subtiel schopje, we zijn niet voor niets de hele nacht aan het tiepen geweest

maandag 9 februari 2004 @ 00:04:38 #39
45206 Pietverdriet
pi_17017018
109 euro is niet duur voor een etentje als dit. (ik neem aan dat dit niet per persoon is)
pi_17017625
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:04 schreef Pietverdriet het volgende:
109 euro is niet duur voor een etentje als dit. (ik neem aan dat dit niet per persoon is)
Ik blijf het veel geld vinden hoor, en nee, gelukkig is het niet p.p.
  maandag 9 februari 2004 @ 00:27:07 #41
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_17017698
Goed idee om rescensies te schrijven over de restaurants die jullie bezoeken. Leuk om te lezen.

Ik zelf ga geregeld ook uit eten maar weet een jaar later vaak niet meer wat ik daar had gegeten en of het eten nou goed was en wat voor algehele indruk ik ervan had. Wat me wel helder bij is gebleven is eten bij De Librije vorig jaar, maar ja dat mag ook wel aangezien ze sterretjes zien.

Keep up the good work.

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.
  maandag 9 februari 2004 @ 00:28:26 #42
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17017732
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:27 schreef navvy het volgende:
Goed idee om rescensies te schrijven over de restaurants die jullie bezoeken. Leuk om te lezen.

Ik zelf ga geregeld ook uit eten maar weet een jaar later vaak niet meer wat ik daar had gegeten en of het eten nou goed was en wat voor algehele indruk ik ervan had. Wat me wel helder bij is gebleven is eten bij De Librije vorig jaar, maar ja dat mag ook wel aangezien ze sterretjes zien.

Keep up the good work.

Thanx.

We hebben voor over twee weken alweer een, voor ons nieuw, Italiaans reastaurantje in gedachten.

Poef.....gone! ©golfer
pi_17017936
quote:

Volgende keer nemen we een klein onopvallend blocnootje mee, we hadden heel even wat moeite om wat dingetjes goed te onthouden
  maandag 9 februari 2004 @ 00:44:43 #44
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_17018170
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:35 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Volgende keer nemen we een klein onopvallend blocnootje mee, we hadden heel even wat moeite om wat dingetjes goed te onthouden

Een laptop is wat te opzichtig

Maarre ik denk dat ik vanaf nu ook maar alles bij ga houden zoals jullie doen. Leuk om later terug te lezen. Alvast eet smakelijk toegewenst over 2 weken

Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.
  maandag 9 februari 2004 @ 00:46:46 #45
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17018211
quote:
Meestal vraag ik, na afloop en met uitleg waarom, om een exemplaar van de menukaart om mee te mogen nemen, maar dit keer had de eigenaar geen extra exemplaren, dus moesten we het allemaal achteraf uit ons hoofd doen.
Volgende keer neem ik inderdaad een klein blocnootje mee.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 februari 2004 @ 00:50:12 #46
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17018267
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:44 schreef navvy het volgende:

Een laptop is wat te opzichtig

Maarre ik denk dat ik vanaf nu ook maar alles bij ga houden zoals jullie doen. Leuk om later terug te lezen. Alvast eet smakelijk toegewenst over 2 weken

Als jij, als inwoner van Zwolle, over ca. een halfjaar even aan Ronnie Boer wilt vragen wanneer we eens bij hem terecht kunnen in zijn Librije aan de keukentafel, dan schrijf ik daar ook nog eens een recensie over.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 februari 2004 @ 00:57:04 #47
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_17018382
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:50 schreef golfer het volgende:

[..]

Als jij, als inwoner van Zwolle, over ca. een halfjaar even aan Ronnie Boer wilt vragen wanneer we eens bij hem terecht kunnen in zijn Librije aan de keukentafel, dan schrijf ik daar ook nog eens een recensie over.

Correctie: Jonnie Boer (net even opgezocht hoe je z'n naam nou schrijft).

Hij is op vrijdag en zaterdag het komende jaar volgeboekt. Door de week een wachtijd van een half jaar. Als je op korte termijn daar wil eten is de enige mogelijkheid een lunch.Ik ga binnenkort een donderdagavond reserveren (half jaartje wachten maar ja tis 't waard).

Prijskaartje vond ik persoonlijk meevallen; 90 euro p.p. Maar dan zit je daar ook van 19.00 uur tot 0.30 uur.

maandag 9 februari 2004 @ 01:02:00 #48
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17018467
quote:
Op maandag 9 februari 2004 00:57 schreef navvy het volgende:

Correctie: Jonnie Boer (net even opgezocht hoe je z'n naam nou schrijft).

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
quote:
Hij is op vrijdag en zaterdag het komende jaar volgeboekt.
Wat een derde sterretje niet al kan doen.
quote:
Prijskaartje vond ik persoonlijk meevallen; 90 euro p.p. Maar dan zit je daar ook van 19.00 uur tot 0.30 uur.
Ik heb andere prijzen gezien en gehoord bij hem.
Enfin, eigenlijk vind in het leuker om wat minder bekende restaurantjes te recenseren en oh ja, binnenkort staat bij mij in de buurt ook nog weer eens de 2 sterren-Bokkendoorns op het programma.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 9 februari 2004 @ 01:09:01 #49
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_17018543
quote:
Op maandag 9 februari 2004 01:02 schreef golfer het volgende:

Ik heb andere prijzen gezien en gehoord bij hem.
Enfin, eigenlijk vind in het leuker om wat minder bekende restaurantjes te recenseren en oh ja, binnenkort staat bij mij in de buurt ook nog weer eens de 2 sterren-Bokkendoorns op het programma.

Gelijk heb je, er zijn genoeg kleine erg goeie restaurants. Recensies van sterrenrestaurants zijn er genoeg.

Wat de prijs betreft; je kan het zo duur maken als je wilt natuurlijk.

En recensies schrijven/ lezen over onbekende restaurants is natuurlijk leuker.

woensdag 18 februari 2004 @ 18:12:10 #50
74080 Goodluck
Het was me een waar genoegen!
pi_17290651
Leuk topic
Ik wacht alweer met smart op de volgende recensie.
  maandag 23 februari 2004 @ 02:03:16 #51
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17330955
Het is weer tijd voor een nieuwe recensie van golfer.

Zaterdag, 20 februari was restaurant BastiJan aan de Lange Veerstraat in Haarlem aan de beurt, naar aanleiding van een bovengemiddeld cijfer op dinnersite.nl: http://www.dinnersite.nl/(...)r.php?RN=2603&lng=nl

Restaurant BastiJan heeft ook een eigen website: www.bastijan.nl

De entourage

Het is een klein aandoend, pijpenlade-achtig restaurant, met eenvoudige houten tafels en helaas ook eenvoudige café-achtige houten stoeltjes, waarop je na verloop van tijd echt pijn in je kont krijgt.
Verder is het restaurant ingericht met Jugenstil-achtige, kitscherige ornamenten en pilaren met borstbeelden erop.

cijfer entourage: 7

De bediening en de kok

De bediening werd gedaan door twee identiek geklede erg jonge meisjes, waarvan ik de leeftijd nauwelijks boven de 17 jaar schatte.
Wel erg vriendelijk, maar soms ook wat vergeetachtig.
Sommige bestellingen moesten, ondank het door hen op een bloknootje meeschrijven, 2 keer doorgegeven worden en tussen de gerechten door was er weinig aandacht voor de gasten.

De kok die in een halfopen keuken werkt is eigenlijk te lang van postuur voor de kookapparatuur die hij moet bedienen. Hij loop constant voorover gebogen in zijn keuken te werken en daarbij heeft hij volgens mij last van ADHD, want hij huppelde steeds van het ene been op het andere en tijdens het dressen van de borden maakte hij vreemde dansjes.

Daarbij viel het ons op dat hij soms op de grens van het kookgedeelte en het restaurantdeel stond te roken, hetgeen mij niet echt hygiënisch over kwam.

cijfer bediening en uitstraling kok: 6,5

Het eten:

Voorgerechten

Bij binnenkomst staat er al een bakje met olijven, vermengd met olie en pesto en wat gesnipperde rode ui klaar.

Als amuse werd een schaaltje met wilde salade met daarop een mooi plakje lamsham en tappenade van olijven.
Smakelijk, maar niet echt bijzonder.

Verder viel het ons op dat er bij de ene tafel wel weer brood werd neergezet en bij andere tafels, zoals de onze dat vergeten werd.

Bluezz nam als voorafje een romige mosterdsoep met krokante seranoham
en een scheutje madeira.
Prima van smaak, wel vrij machtig door de hoeveelheid gebruikte room.
Haar cijfer: een 7

Ik nam als voorgerecht de gemarineerde gamba's met rode peper,
knoflook, limoen en zeekraal.
Het werd geserveerd op een berg verschillende soorten sla’s.
De zeekraal is met de licht zilte smaak een verrukkelijke groente.
Helaas waren de rest van de ingrediënten wat minder: de knoflook was licht aangebakken en de brokken waren te groot, de limoen bleek gewoon citroen te zijn en de rode pepers bleken rode paprika’s te zijn.
De hoofdzonde was echter dat de gamba’s in mijn ogen niet echt vers waren, waardoor er geen sprake was van een sappige beet, maar een wat muffig aandoende gambas’s.

Mijn cijfer: een 6

cijfer voorgerechten: 6,5

Hoofdgerechten

Bluezz koos voor de kalfsrolletjes met parmaham, salie, tomaat. Geserveerd
met risotto en saliejus.

De kalfsrolletjes bleken te bestaan uit een paar iets te lang gegrilde en daardoor wat droge, plakken kalfsvlees die dubbelgevouwen waren en waartussen zich een berg parmaham bevond.
De risotto was wel zoals ie hoorde. De saliejus was nauwelijks te proeven.

Bluezz haar cijfer hiervoor: 6,5

Mijn hoofdgerecht bestond uit gebakken heilbot met grove
pesto en pastinaak geserveerd in een torentje op wat tagliatellie.
Helaas was de heilbot niet gebakken maar gepocheerd en dan ook nog eens iets te lang, waardoor het beestje helemaal uit elkaar viel.
De pesto en de pastinaak waren redelijk van kwaliteit.
De kok heeft waarschijnlijk nog nooit van kruiden gehoord, want het geheel was absoluut smaakloos en de begeleidende saus was ondefinieerbaar van smaak
Flink met de op de tafel aanwezige zout- en pepermolen malen maakte het geheel nog enigszins eetbaar.

Mijn cijfer: 5

De bijgerechten bestonden uit in de schil gebakken aardappeltjes en een bakje sla met tomaat en komkommer.

cijfer hoofdgerechten: 6-

Nagerechten

Bluezz koos voor het perensorbetijs met boerenjongens.
Op haar verzoek was het mogelijk dit gerecht zonder de boerenjongens te krijgen.
Een fruitig en fris sorbetijs met echte stukjes peer er tussen. 2 bollen met slagroom erop geserveerd in een soort soepterrine.

Haar cijfer: 8

Ik koos als nagerecht chocolade-ijs met vanilleroom.
Ook in een soortgelijke kom gereserveerd, bestaande uit 3 bollen chocolade-ijs met slagroom en geschaafde amandeltjes erop.
De vanilleroom heb ik nooit gezien.

Mijn cijfer: 7

Cijfer nagerechten: 7,5

Als begeleidende wijn namen we zoals gebruikelijk de witte huiswijn, in dit geval een fles sauvignon: Domaine Petit Chaumont.
Iets te warm van origine geserveerd, maar op ons verzoek later beter gekoeld en voorzien van een koeler er omheen gebracht. Lichtdroge, fruitige wijn.

Standaard kreeg elke tafel een koele fles (gewoon leiding-)water op tafel.

Na afloop ons gebruikelijk einde met cappuccino voor Bluezz en een dubbele espresso voor mij, vergezeld van een glaasje sambuca.
Gebruikelijk is dat in een glas sambuca altijd een oneven aantal koffieboontjes drijven, want dat brengt volgens de overlevering geluk. Helaas kenden de meisjes blijkbaar deze regel ook niet want in elk glas dreven 2 koffiebonen.

Uiteindelijk waren wij met z’n tweeën voor deze matige maaltijd € 80,70 kwijt, hetgeen met een beperkte fooi werd aangevuld.
En bij thuiskomst keken we de rekening nog eens na en zagen wij dat de meisjes van de bediening vergeten waren ons de nagerechten in rekening te brengen, hetgeen de kwaliteit van het gebodene nog enigszins compenseerde. J
Overall oordeel:

Het is voor ons volkomen onbegrijpelijk waarom dit restaurant op de dinnersite beoordeeld werd met zulk een hoog cijfer.

Wij kwamen met al die schoonheids- en kookfouten niet verder dan een 6,5 voor Restaurant BastiJan.

Poef.....gone! ©golfer
pi_17334388
Merkwaardig, je werpt een vooroordeel tegen jonge bediening op, deja vu
Het dessert is voor mij belangrijk
pi_17335767
Voor mij is het hoofdgerecht ook belangijk
  maandag 23 februari 2004 @ 23:39:03 #54
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17342071
Ik ben overigens van plan volgende keer weer iets in Utrecht uit te zoeken om te recenseren.
Poef.....gone! ©golfer
pi_17344795
quote:
Op maandag 23 februari 2004 23:39 schreef golfer het volgende:
Ik ben overigens van plan volgende keer weer iets in Utrecht uit te zoeken om te recenseren.
Hebben ze dat hier nog, ben benieuwd
pi_17356347
quote:
Op dinsdag 24 februari 2004 09:23 schreef okee6 het volgende:

Hebben ze dat hier nog, ben benieuwd
Genoeg wat we nog niet kennen
pi_17366134
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 16:44 schreef Bluezz het volgende:

Genoeg wat we nog niet kennen
Ondanks dat we er al eens in het verleden geweest zijn staat, wat mij betreft, binnenkort Restaurant 't Winterhuis in Utrecht op de nominatie om mijn uiterst kritische recensie te verkrijgen.

Volgens www.dinnersite.nl krijgt het eten daar een 9.0, http://www.dinnersite.nl/(...)php?RN=432965&lng=nl

dus dat gaan we binnenkort eens heel kritisch aan ons oordeel onderhevig laten zijn.
Poef.....gone! ©golfer
pi_17374518
Ik ben benieuwd Golfer! Ik vind je recensies erg leuk om te lezen
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  donderdag 4 maart 2004 @ 22:36:24 #59
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17504401
Voordat Utrecht weer aan de beurt komt gaan we dit weekend toch weer eens in Haarlem eten naar aanleiding van de vrij hoge resensie op dinnersite van dit restaurant.

Maar eens kijken of ze dat hoge cijfer inderdaad waard zijn.
Poef.....gone! ©golfer
pi_17534110
Is het al 19.00? *trek krijgt, en notitieboekje vast klaarlegt*
  zondag 7 maart 2004 @ 15:31:28 #62
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17555063
Hier is ie dan weer: een nieuwe recensie van golfer (en Bluezz) voor Restaurant De Drie Katten: www.dedriekatten.nl

Naar aanleiding van de hoge notering op www.dinnersite.nl van dit restaurant waren we nieuwsgierig geworden en had ik afgelopen donderdag gereserveerd.
Het restaurant wordt gerund door Jessica (gastvrouw) en haar vriend/man Youssef (kok), vanavond bijgestaan door hulpkok Steef, en manusje van alles Chris.
Bij het reserveren viel mij al op hoe vriendelijk ik door Jessica te woord werd gestaan.

De entourage

Het is een soort “huiskamerrestaurant”, hetgeen inhoud dat er een beperkt aantal gasten in kan. De tafels worden door Jessica regelmatig opnieuw gerangschikt, maar vanavond had ze acht tafeltjes klaar staan voor een ieder die gereserveerd had (reserveren blijft wenselijk) voor 22 personen. Gelegen buiten het culinaire centrum van Haarlem, dus echt een adres dat het vooral van recommandatie moet hebben, geen inloop restaurant.

Inrichting: eenvoudige houten tafels, voorzien van lappen mooi tafellinnen met mooie glazen en linnen servetten. Stoelen zitten prima, zowel qua rugsteun, als kussentjes voor onder de kont. Strak, modern, leuke vazen met echte bloemen en op elk tafeltje ook een verse bloem in een mooi strak glaasje. Naast de, al klaarstaande wijnglazen, leuke Marokkaanse theeglazen die dienst deden als waterglas.

Aan de muur echte schilderijen, die regelmatig wisselen, want de vader van Jessica heeft een kunstzaak en zorgt voor nieuwe aanvoer.
Muziek: zacht gedempt, variërend van Stevie Wonder tot Zuid-Amerikaanse klanken. Niet te opdringerig.
Tafels staan ook net ver genoeg uit elkaar om niet al te storend al de gesprekken van de mede-eters aan te hoeven horen.

Bij aankomst word je uiterst persoonlijk, met een handje van Jessica, waarbij ze zich even aan je voorstelt, begroet.

cijfer entourage: 8+

Menukaart

Wisselt elke 2 maanden. Beperkte keuze: ca. 8 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 5 nagerechten.
Hoeft geen bezwaar te zijn, want het is echt een a la carte restaurant waarbij rekening wordt gehouden met een ieders wensen en voorkeuren.
Daarnaast is er een wisselend 3 gangen menu voor 25 euro.

Voorgerechten

Allereerst kwam er lekker, warm brood op tafel vergezeld van lekker botercreme en grove tappenade.

Bluezz nam als voorafje buffelmozzarella met tomaten en salade. Een heel bord vol, met een naar haar zeggen, heerlijke dressing. De mozzarella was in haar ogen iets te koud, maar smaakte er niet minder om.

Ik had als voorafje witvisrolletjes. Heerlijke koolvisrolletjes om een gamba heen en vergezeld door een heerlijke saffraansaus en warme groentes.

Cijfer voorgerechten: 8.5

De hoofdgerechten

Bluezz had gekozen voor de St. Jakobsschelpen met in het midden in een ragoutbakje wilde paddelstoelen, overgoten met een heel lekkere saus en kruiden.
Dit smaakte heerlijk.

Ik had gekozen voor de slibtongetjes, prima gebakken en makkelijk te fileren.
Vergezeld door een kruidensaus, had iets meer saus mogen zijn.

Het leuke van dit restaurant is dat je zelf mag kiezen of je friet of salade of allebei erbij wilt hebben, dus geen standaard bijgerechten.
Wij kozen voor de salade.
Hier zaten paddestoelen, gedroogde tomaten en kappertjes in en was met een lekkere dressing aangemaakt.

Cijfer hoofdgerechten: 9

De nagerechten

Bluezz koos voor het verrassings-nagerecht, wat niet op de kaart stond, wat bestond uit kletskoppenlaagjes met chocoladecreme ertussen en een roomcreme bovenop, een amandelkoekje gevuld met heerlijk ijs met een vleugje toffee(?) smaak.
Mooi opgemaakt op een prachtig groot bord.

Ik had gekozen voor de creme brulee, die lekker fris onder de prima gecaramelliseerde bovenlaag was.

Cijfer nagerechten: 9

De dranken

Bij binnenkomst namen we elk een glas droge witte huiswijn, dit was een lekkere frisse franse Cotes de Gascoine.
Bij de hoofgerechten kozen we voor een fles Springbok, een Zuid-Afrikaanse chardonnay.
Droog, fruitig en met een lichte notensmaak.

Achteraf zoals gebruikelijk kozen we voor een kopje cappuccino en een dubbele espresso, met een glaasje sambuca ernaast.
Omdat Jessica ons zulke “gezellige” gasten vond (ze kwam 2 keer aan ons tafeltje hangend een sigaretje roken en met ons kletsen) kregen we de koffie van het huis.

Overall beoordeling

Voor al dit lekkers waren wij uiteindelijk € 95.70 kwijt, hetgeen door ons met een ruime fooi werd aangevuld.

Eten bij restaurant “de drie katten” is een klein feestje, je zit ontspannen in een gemoedelijke en persoonlijke sfeer.
Youssef verstaat de kunst van het koken en Jessica kan goed gebruik maken van haar achtergrond als sociaal cultureel werkster in het contact met haar gasten.
Zeker voor herhaling vatbaar, als de kaart weer gewisseld is.

Overall cijfer, de hoge waardering op dinnersite zeker waard, ook wij komen tot een 9
Poef.....gone! ©golfer
pi_17558178
We hebben onze beoordeling niet alleen op dinnersite gezet, maar ook Youssef en Jessica op hun verzoek dit topic toegemaild
pi_17558208
Een tip: Kasteel van Rhoon. In Rhoon .
pi_17558287
Een 7tje op dinnersite, en maar 1 beoordeling is voor ons te weinig om dat hele eind naar Rhoon te rijden
We hebben nog erg veel in onze eigen omgeving te uit te proberen, dus houden we het voorlopig bij omg. Utrecht en Bloemendaal

Wie weet komt Rhoon aan de beurt als we hier uitgegeten zijn.
Maar bedankt voor het meedenken.

Tips zijn altijd welkom
  Trouwste user 2022 zondag 7 maart 2004 @ 18:18:28 #66
7889 tong80
Spleenheup
pi_17558325
Mag ik een compliment geven aan golfer hoe hij het beschrijft ?

zondag 7 maart 2004 @ 20:01:05 #67
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17560455
quote:
Op zondag 7 maart 2004 18:18 schreef tong80 het volgende:
Mag ik een compliment geven aan golfer hoe hij het beschrijft ?

Dat mag.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 7 maart 2004 @ 20:25:38 #68
45206 Pietverdriet
pi_17560982
Als jullie eens in Düsseldorf terechtkomen, dan kan ik A Tavola aanraden, een Italiaan waar men alles vers en zelf klaarmaakt (dus ook de pastas en het ijs)
Zit in de binnenstad in de Wallstrasse.
Mijn favoriet en heb daar jarenlang minstens 1 keer in de week gegeten.
  zondag 7 maart 2004 @ 22:18:30 #69
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17563756
quote:
Op zondag 7 maart 2004 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Als jullie eens in Düsseldorf terechtkomen, dan kan ik A Tavola aanraden, een Italiaan waar men alles vers en zelf klaarmaakt (dus ook de pastas en het ijs)
Zit in de binnenstad in de Wallstrasse.
Mijn favoriet en heb daar jarenlang minstens 1 keer in de week gegeten.
Erg kleine kans dat we daar ooit terecht komen.
Voorlopig hebben we nog zat leuke adresjes in Nederland op het oog.
Poef.....gone! ©golfer
pi_17917223
Voor a.s.zaterdag staat 'Het Winterhuis', in Utrecht op het programma... we kunnen alleen niet reserveren daar..vreemd, maar ze garanderen ons wel een plekje, vooral als we met zijn 2-en zijn, ze hebben namelijk bijna alleen maar 2 pers. tafeltjes..

In het slechtste geval moeten we 10 min. aan de bar zitten werd me net verteld

Linkjes :
http://www.hetwinterhuis.nl/
http://www.dinnersite.nl/(...)php?RN=432965&lng=nl
pi_17921798
Leuk topic . Krijg alweer honger .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 21:29:08 #72
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_17923369
bleeuz kom eens lang's bij de johannahoeve zeer gezellig en ik sta er binnen kort in de keuken ken je meteen achter de schermen kijken
  woensdag 24 maart 2004 @ 16:47:53 #73
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_17940651
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 21:29 schreef karper het volgende:
bleeuz kom eens lang's bij de johannahoeve zeer gezellig en ik sta er binnen kort in de keuken ken je meteen achter de schermen kijken
Ik kom toch wel met enige regelmaat bij Johanna's Hoeve (Tussen Castricum en Castricum aan Zee) maar ik kan toch niet echt warmlopen voor deze gelegenheid. Prima om koffie tedrinken of een snelle pannenkoek op het terras, maar de twee keer dat ik er echt gedineerd heb, was ik niet bepaald te spreken over het geserveerde, an al helemaal niet over de bediening....
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  woensdag 24 maart 2004 @ 22:21:15 #74
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_17948003
http://www.johannahoeve.nu/

is niet het zelfde.
denk dat je het wel wat vindt.
wel spoedig reserveren en dan even melden waneer je komt , sta ik paraat in de keuken, ken je mischien wat plaatjes maken voor de benieuwede fokker
  donderdag 25 maart 2004 @ 00:54:07 #75
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17950682
Plannen voor a.s. zaterdag zijn gewijzigd, we gaan Restaurant Jean d' Hubert in Utrecht beoordelen.

Dinnersite beoordeling:
http://www.dinnersite.nl/(...)r.php?RN=9234&lng=nl

Hun eigen site:
http://www.jeandhubert.nl/
Poef.....gone! ©golfer
pi_17962432
Oh bah, Jean d' Hubert - da's zo'n zakentent, niet doen. Probeer eens Luce - dat is echt de nieuwe ontdekking van Utrecht van het laaste jaar.
  donderdag 25 maart 2004 @ 16:45:41 #77
45206 Pietverdriet
pi_17962634
Wat is er verkeerd aan een zakentent?
pi_17962665
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat is er verkeerd aan een zakentent?
De sfeer, de sfeer en de sfeer. En het eten.
  donderdag 25 maart 2004 @ 17:00:38 #79
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17963076
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 16:39 schreef SCH het volgende:
Oh bah, Jean d' Hubert - da's zo'n zakentent, niet doen. Probeer eens Luce - dat is echt de nieuwe ontdekking van Utrecht van het laaste jaar.
Toch gaan we deze "zakentent" eerst maar eens uitproberen.
Luce staat voor een andere keer op de recensie-rol.
Overigens geeft de recensie op Dinnersite van Luce mij vooraf al heel erg grote twijfels over met name de bediening.
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 25 maart 2004 @ 17:08:09 #80
45206 Pietverdriet
pi_17963272
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 16:46 schreef SCH het volgende:

[..]

De sfeer, de sfeer en de sfeer. En het eten.
Das geen antwoord, vind ik
  donderdag 25 maart 2004 @ 17:53:43 #81
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_17964289
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 00:54 schreef golfer het volgende:
Plannen voor a.s. zaterdag zijn gewijzigd, we gaan Restaurant Jean d' Hubert in Utrecht beoordelen.

Dinnersite beoordeling:
http://www.dinnersite.nl/(...)r.php?RN=9234&lng=nl

Hun eigen site:
http://www.jeandhubert.nl/
slechte bediening!
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_17964628
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 17:00 schreef golfer het volgende:

[..]

Toch gaan we deze "zakentent" eerst maar eens uitproberen.
Luce staat voor een andere keer op de recensie-rol.
Overigens geeft de recensie op Dinnersite van Luce mij vooraf al heel erg grote twijfels over met name de bediening.
Ach, die dinnersite, die doet ook maar wat.
Mijn ervaring met de bediening daar was juist een van de beste van de afgelopen jaren.

pi_17964651
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 17:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Das geen antwoord, vind ik
Waarom niet? Een zaak die vooral is ingesteld op zakenmensen heeft voor mij vaak iets kils, iets afgemetens en niet het bourgondische en uitgebreide dat bij lekker eten en genieten hoort.
pi_17968004
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 18:11 schreef SCH het volgende:

Waarom niet? Een zaak die vooral is ingesteld op zakenmensen heeft voor mij vaak iets kils, iets afgemetens en niet het bourgondische en uitgebreide dat bij lekker eten en genieten hoort.
We hebben ons zo vaak iets voorgesteld, afgaande op voorgaande recenties, zij het mondeling of ergens in een blad/site of wat dan ook.
Het is ook vooral je eigen beleving, hoe je die avond in je vel steekt, je gezelschap, de tijd die je ervoor uittrekt.
Maar dat geldt ook voor personeel, overige gasten, omgeving.. is er genoeg personeel, is de kok ziek, zit je aan een verkeerd tafeltje, etc... etc...

U hoort van ons....
  donderdag 25 maart 2004 @ 20:54:39 #85
50691 Christiaan
Futue te ipsum
pi_17968279
Queen is waalwijk is ook een aanrader!
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
  donderdag 25 maart 2004 @ 21:49:57 #86
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_17969903
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 20:54 schreef --Christiaan-- het volgende:
Queen is waalwijk is ook een aanrader!
Als we alle suggesties voor te recenseren restaurants ook daadwerkelijk zouden bezoeken, dan kunnen we wel elke dag uit eten gaan, maar dat laat ons budget toch niet helemaal toe, tenzij degene die de suggestie doet bereidt is om ons te sponsoren en de kosten van het etentje voor zijn of haar rekening te nemen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_17972337
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 21:49 schreef golfer het volgende:
Als we alle suggesties voor te recenseren restaurants ook daadwerkelijk zouden bezoeken
Moet je ook niet doen suffie, alleen mijn suggesties volgen
Ben niet voor niks van dezen omvang
pi_17972914
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Knakker op 25-03-2004 23:42:42 (2x geplaatst) ]
pi_17972940
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 17:22 schreef Bluezz het volgende:
Voor a.s.zaterdag staat 'Het Winterhuis', in Utrecht op het programma... we kunnen alleen niet reserveren daar..vreemd, maar ze garanderen ons wel een plekje, vooral als we met zijn 2-en zijn, ze hebben namelijk bijna alleen maar 2 pers. tafeltjes..

In het slechtste geval moeten we 10 min. aan de bar zitten werd me net verteld

Linkjes :
http://www.hetwinterhuis.nl/
http://www.dinnersite.nl/(...)l
Heb er 1x gegeten. Vond het lekker, maar niet bijzonder. Ook vind ik het aan de prijs voor een eethuisje (restaurant wil ik het niet noemen), maar dat komt ws. omdat ik de prijzen van de Groningse eethuisjes gewend ben

Verder ben ik nog altijd een enorm fan van Sir Sébastien in Heerenveen. Da's duur eten (60 euro ben je zo kwijt), maar zó goddelijk lekker en een erg goede sfeer.
pi_17976879
klopt, ik vond 't Winterhuis ook vrij prijzig. het eten was wel lekker.
  vrijdag 26 maart 2004 @ 23:40:14 #91
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_17995178
quote:
Op zondag 25 januari 2004 17:38 schreef ChrisJX het volgende:
* ChrisJX houdt van restaurants waar de bediening sjiek is.

Alleen is dan het eten ook sjiek, da's wat minder...
Op het moment dat de man een kaart krijgt met prijzen en de rest niet weet je dat je een probleem hebt
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  zondag 28 maart 2004 @ 00:36:33 #92
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_18014694
Beoordeling Restaurant Jean d’Hubert, Vleutenseweg 228 te Utrecht

Beoordeling dinnersite.nl

Hun eigen site: http://www.jeandhubert.nl/

Algemene indruk:
Het restaurant is sedert 3 jaar eigendom van twee redelijk jonge broers: Arne Flantua is Cuisinier en de gastheer is zijn broer Bas Flantua.

De inrichting is “burgerchique”: nette tafels en goedzittende stoelen, mooi servies en glazen en echt tafellinnen.
Aan de muur hangen 13 litho's van Jeroen Hermkens met allerlei stadsgezichten van Utrecht.
De muziek is zachte moderne Jazzmuziek.

Totaal 9 tafeltjes met maximaal plaats voor ca. 40 gasten.
Reserveren is gewenst.

Voor groepen vanaf 8 personen zijn er diverse groepsmenu’s.
De kaart is verder a la carte redelijk beperkt: 5 voorgerechten, 1 vegetarisch menu, 2 vleesgerechten, 2 vis gerechten, maar daarnaast bevat de kaart wel een groot aantal menu’s voor diverse vaste prijzen.

Op zaterdag is er een verrassingsmenu dat officieel uit 4 gangen bestaat, maar uiteindelijk veel meer gangetjes bleek te bevatten. Vaste prijs van dat menu is € 47,50 pp.

Wij besloten dus ons te laten verrassen en kozen dit menu.

Amuse
De amuse bestond uit 3 kleine gerechten: allereerst een kleine terrine met witlofsoep die afgedekt was met gegratineerd bladerdeeg, daarnaast een borrelglaasje met koude ossenstaartgelei, opgevuld met een ossenstaartmousse en tenslotte een zelfgemaakt bitterballetje van ossenstaartvlees vergezeld door Hollandse mosterd.

Allemaal bijzonder de smaakpapillen strelend.
Oordeel amuses: een 9

Voorgerecht
Het voorgerecht bestond ook uit 3 gerechten: een paté van eendenlever, een met heerlijke vinigraite besprenkelde salade van ricola-sla met daartussen mooie dunne plakjes eendenborst en tenslotte een gepocheerd eitje.
Daarbij werd zelfgebakken en geroosterd witbrood en boter gereserveerd.

Bluezz en ik zijn allebei niet echt zulke liefhebbers van eendenlever-paté of ganzenlever-paté, maar de rest was lekker van smaak, hoewel voor mij persoonlijk het gepocheerde eitje weggelaten had kunnen worden.

Cijfer voorgerecht: een 7

Tussendoortje
Als tussendoortje kregen wij een gefrituurde langoustine op een bedje van risotto vergezeld van een dun reepje gegrild witbrood.
Prima hapje tussendoor.

Eerste gang hoofdgerecht
Een mooie, op de huid gebakken stuk zeebaarsfilet, vergezeld door een berg Hollandse garnaaltjes op een bedje van gekonfijte tomaatjes, bladspinazie en zeekraal.
Zeebaars was in Hollandse boter met kruiden gebakken hetgeen ook een beetje van de saus bevatte.
Een verrukkelijk gerecht, waarop absoluut niets viel aan te merken.

Cijfer eerste hoofdgerecht: een dikke 9,5

Tweede gang hoofdgerecht

Een mooi stukje gebraden lamsrack, vergezeld door een ratatouille van paprika en een ratatouille van aubergine.
Daarbij werd een aardappelgratiné met stukjes lamstong geserveerd.
De saus bestond simpel uit het braadvocht van het lamsvlees.

Smakelijk, niet teveel en zonder al te veel tierelantijnen geserveerd.

Cijfer tweede voorgerecht: een 8

En alweer kwam er daarna een tussendoortje, dit keer een spoom.
Een verrukkelijk glaasje champagne-mousse.
Lekker fris zo even tussendoor.

Nagerecht
Het nagerecht bestond uit een prachtig opgemaakt bord met daarop een taartje van mango-chutney, een mooi torentje chocolademousse afgedekt met banketbakkerscacao, een toefje crème en een in mooie gecaramelliseerde kletskop met citroensorbetijs.

Cijfer nagerecht: alweer een 9

Dit keer hebben we na al die verschillende gangen de gebruikelijke espresso en cappuccino vergezeld van Sambuca maar overgeslagen, want we zaten redelijk vol.

Wel hebben we bij het diner ons de gebruikelijke fles doge witte huiswijn laten uitserveren, dit keer een fles Marsanne Rousanne , een prima Rhônewijn.
Daarbij lieten wij ook een flesje water zonder bubbels brengen, geen kraanwater dit keer maar een Italiaanse San Pellegrino.

Overall oordeel
Een prima, wel wat uit het centrum van Utrecht gelegen eetgelegenheid, wel een beetje aan de chique kant en je moet er ruimschoots de tijd voor nemen: wij hebben ruim 3 uur en een kwartier aan tafel gezeten.
Het is zeker niet goedkoop, want uiteindelijk waren wij voor al dit smakelijks samen € 125 (exclusief fooi) kwijt.

Het imago van zakenrestaurant is na de overname door de broertjes Flantua wel een stuk minder, hoewel we ons kunnen voorstellen dat zakenlieden hier ook tussen de middag met relaties prima voor de dag kunnen komen.

Overall cijfer:

Wat ons betreft echt 1 van de betere restaurants van Utrecht en de moeite waard als je iets te vieren hebt, eindcijfer: een 8,8

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 28-03-2004 13:39:35 ]
Poef.....gone! ©golfer
pi_18014777
  zondag 28 maart 2004 @ 10:31:24 #94
45206 Pietverdriet
pi_18017724
Zijn jullie eigenlijk streng of geef je makkelijk hoge cijfers?
Het citroensorbet bv was dat zelfgemaakt?
pi_18018593
Zo spoom op tafel, ik dacht dat die de vorige eeuw afgeserveerd was Vind die omgeving een beetje jammer. Zo'n restaurant aan een busbaan doet afbreuk aan de culinaire entourage. Fantastisch eten dus.

dit linkje naar dinnersite werkt wel
pi_18019523
quote:
Op zondag 28 maart 2004 00:41 schreef SCH het volgende:
quote:
Op zondag 28 maart 2004 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn jullie eigenlijk streng of geef je makkelijk hoge cijfers?
Het citroensorbet bv was dat zelfgemaakt?
Dat durf ik niet te zeggen, maar volgens mij de rest allemaal wel...
quote:
Op zondag 28 maart 2004 12:22 schreef okee6 het volgende:
Zo spoom op tafel, ik dacht dat die de vorige eeuw afgeserveerd was Vind die omgeving een beetje jammer. Zo'n restaurant aan een busbaan doet afbreuk aan de culinaire entourage. Fantastisch eten dus.

dit linkje naar dinnersite werkt wel
Ja, de plek op zich is niet zo geweldig natuurlijk, maar ik wilde er toch nóg eens eten, de voornamelijkste reden was dat ik er zo'n 28 jaar geleden voor het eerst/laatst heb gegeten.
Was erg nieuwsgierig hoe het nu zou zijn

Het eten was prima, voor mij is het net iets te chique, en ik blijf het prijzig vinden, maar zo heel af en toe is dat gewoon leuk om te doen.
  maandag 29 maart 2004 @ 16:18:36 #97
79273 18konijn
Rey de Copán
pi_18042280
quote:
Op zondag 28 maart 2004 13:20 schreef Bluezz het volgende:
Het eten was prima, voor mij is het net iets te chique, en ik blijf het prijzig vinden, maar zo heel af en toe is dat gewoon leuk om te doen.
Wat voor publiek komt er op zo'n zaterdagavond? Rustige stelletjes of poenige lui met veel poeha en blabla?
Ik wil eigenlijk al jaren eens naar dit restaurant maar iets houdt me tegen... De locatie? Die niet passende sjieke uitstraling in zo'n verarmde buurt?
Misschien toch eindelijk maar eens reserveren. Dat menuutje klinkt in elk geval prima.
It's not a lie, if you believe
  maandag 29 maart 2004 @ 16:25:30 #98
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_18042425
quote:
Op maandag 29 maart 2004 16:18 schreef 18konijn het volgende:

Wat voor publiek komt er op zo'n zaterdagavond? Rustige stelletjes of poenige lui met veel poeha en blabla?
Over het algemeen rustige stelletjes en gezelschappen, geen poeha-types.
quote:
Ik wil eigenlijk al jaren eens naar dit restaurant maar iets houdt me tegen... De locatie? Die niet passende sjieke uitstraling in zo'n verarmde buurt?
Misschien toch eindelijk maar eens reserveren. Dat menuutje klinkt in elk geval prima.
Klopt, de lokatie is zeker niet helemaal goed, maar eenmaal binnen vergeet je dat en de kwaliteit van het gebodene compenseert dat ruimschoots.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 6 april 2004 @ 17:36:07 #99
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_18225489
Voor aanstaande zaterdag staat Restaurant Mademoiselle in Haarlem op het programma om door ons onder de kritische loupe genomen te worden.

De beoordeling van Dinnersite

Hun homepage
Poef.....gone! ©golfer
pi_18334667
Beoordeling Restaurant Mademoiselle Lange veerstraat 20-22 te Haarlem

Beoordeling dinnersite en hun eigen info zie de post hierboven.

Mademoiselle is het nieuwste onderdeel van Oxigen Bars, welke zich richt op horecagelegenheden voor een bepaalde doelgroep. Zoals je op de algemene site van Oxigen Bars kunt zien behoort ook irish pub Murphy's Law tot deze organisatie. Richt Murphy's Law zich op uitgaande jeugd tussen de 18 en 25 jaar, Mademoiselle richt zich juist op mensen vanaf 25 jaar.

Algemene indruk:

Bij binnenkomst blijkt dat het niet echt nodig was te reserveren, later zal blijken dat het lang niet vol was.
De inrichting is vrij strak, in zwart grijs en witte accenten.
Wat kil, maar als je er van houdt best mooi.
Als je vroeg komt , en je bent maar met 2 pers. mag je alleen uit de 2 pers. tafeltjes kiezen, kom je later en zijn deze bezet, dan mag je ook uit de veel ruimere 4 pers. tafeltjes kiezen.
De houten café-stoelen, zijn niet echt geschikt om er een paar uur comfortabel op te zitten.
Je wordt vriendelijk welkom geheten door jong personeel, niets op de bediening verder aan te merken trouwens.

Voorgerecht

Golfer koos de terrine van gerookte eendenborst, rilettes en eendenlever, smaakte goed, en de eendenlever smaak was niet overduidelijk aanwezig gelukkig.
Ik koos voor vitello tonato met tonijnmayonaise, ik was erg benieuwd naar wat dat zou kunnen zijn, we hebben het niet gevraagd, en lieten ons verrassen.
Het bleek kalfsmuis te zijn (zo noemde de serveerster het) lapjes kalfsfricandeau in laagjes met sla, geroosterde amandelen, cantharellen en gedroogde tomaatjes, met tonijnmayonaise ertussen.. erg smakelijk maar erg machtig voor een voorgerecht.

Cijfer voorgerecht: een 7

Tussengerecht
Ik koos voor de saffraanbouillon met gerookte heilbot, rouille en knoflookcroutons, hetgeen echt heerlijk was.. vooral de combinatie was helemaal goed, lekker licht en smakelijk.
Golfer nam de roergebakken gamba's met veldsla en rode peper, ook niet te veel en smaakte prima.

Cijfer tussengerecht: een 9

Hoofdgerecht

Golfer nam de gebakken zeewolf met persillade en een saus van dragon.
De zeewolf smaakte eigenlijk nergens naar, was iets te lang gebakken en de saus had iets weg van dragon maar verder niets.
Als garnituur(wat we dus bij alle hoofdgerechten zagen voorbij komen) werd een klomp aardappelpuree en dun gesneden warme komkommer geserveerd, door de puree werd het geheel nogal machtig.
Ik had gekozen voor de snoekbaarsfilet uit de oven met een saus van gerookt spek, dit was ook erg flauw, het sausje bleek wat jus met uitgebakken spekjes te zijn, de klomp puree en komkommerreepjes waren hier ook prominent aanwezig.
Erbij geserveerd was een creatiefloos bakkie droge sla met een kwakkie dressing en 3 stukjes gesneden tomaat erbij.
Het hoofdgerecht viel tegen.

Cijfer hoofdgerecht: een 6je

Nagerecht
Golfer bestelde het chocoladetaartje met een karamelkoekje, wat chocolade mousse bleek te zijn met een gewoon koekje erbij.
Niet bijzonder maar smaakte ok.
Ik nam de oranjebloesem créme brulée met nonnenscheten, ja je leest het goed, nonnenscheten?
De creme brulée smaakte naar bloemetjes en de nonnenscheten gelukkig naar hele luchtige kleine donkerbruine oliebolletjes.

Cijfer nagerecht: 7
Dit keer hebben we ook de gebruikelijke espresso en cappuccino vergezeld van Sambuca maar overgeslagen, want we hadden al lang genoeg op de harde houten stoeltjes gezeten

De wijn
We hebben bij het diner een droge witte wijn laten uitserveren, dit keer een fles Zuid Afrikaanse Springbok uit 2002.
We begonnen met een glas franse droge wijn, maar de Zuid Afrikaanse smaakte beter.

Overall oordeel

We waren voor deze maaltijd € 93.65 kwijt.

Je kunt er ook een kennismakingsmenuutje krijgen, 3 gangen voor € 17.50.
Dit bestaat uit:
Runder rosbief met roquefortmousse
Gebakken zalmforel met amandelen en een romige kruidensaus
Bitterkoekjesbavarois met pistache-ijs

Een rustig restaurant, duidelijk nog niet echt ontdekt in Haarlem, want overal is het altijd vol en moet je reserveren op zaterdagavond, maar hier dus niet.
Niet heel slecht, maar ook geen uitblinker.
Vriendelijk attent personeel, die ondanks dat ze maar met zijn 2-en zijn het prima onder controle hebben.

Overall eindcijfer: een 7tje
  zondag 11 april 2004 @ 02:23:17 #101
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_18337341
Gezien het vooorgaande relaas hoef ik jullie daar niet te zoeken ten tijde van oorlog.
pi_18345996

Het was best te eten hoor..
Enneh.. een droog crackertje met kaas vinden we ook lekker, we zijn geen snobs of zoiets, wat sommige mensen hier misschien denken.
Het uit-eten gaan is vooral onze hobby, met daarbij de lol om een recentie te schrijven hier op fok.
  zondag 11 april 2004 @ 17:33:11 #103
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_18349159
verwacht jullie nu wel een keer bij mij, kunnen we discuseren
pi_18356506
9,5 voor wilhelminapark Ik kom er elke dag langs, maar nog nooit geweest. Ziet er inderdaad na de verbouwing een stuk moderner uit.
Polmanshuis, ook hier in utrecht, is een aanrader...
Iedereen is uniek, behalve ik.
  maandag 12 april 2004 @ 23:53:34 #105
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_18381561
quote:
Op zondag 11 april 2004 23:03 schreef LunaticLaUrA het volgende:
Polmanshuis, ook hier in utrecht, is een aanrader...
Heb hun site even bekeken en de menu's gezien.
Ziet er erg eetcafé-achtig uit, zonder verrassende recepten.
Nee, die slaan we dus over voor een recensie.
Poef.....gone! ©golfer
pi_18385989
quote:
Op maandag 12 april 2004 23:53 schreef golfer het volgende:

[..]

Je weet niet wat je mist
pi_18387786
Het kan best zijn dat we er wel een keertje gaan eten hoor, maar een 13 in een dozijn eethuis is het niet 'waard' om een recensie over te schrijven
  dinsdag 13 april 2004 @ 12:01:18 #108
45206 Pietverdriet
pi_18388537
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 11:30 schreef Bluezz het volgende:
Het kan best zijn dat we er wel een keertje gaan eten hoor, maar een 13 in een dozijn eethuis is het niet 'waard' om een recensie over te schrijven
Als veel-uit-eter zou je beter moeten weten.
Ik heb zelf ook als CHef in een eetcafe gewerkt, en hadden daar een sterren van de hemel keuken.
Ik ga liever in een eetcafe werken waar een freak in de keuken staat dan in een restaurant met een mooi uiterlijk.

En als ik ergens een godsgruwelijke hekel aan heb zijn het restaurants met een Thema, dat wil zeggen, dat het er eten gaan een extra atractie heeft anders dan het eten. Zingende bediening, Zelf je eten klaar maken, Salade bars (waar kinderen mee spelen, The HORROR)
pi_18389228
Een mooi uiterlijk zegt mij niets... sterker nog.. te netjes of kil loop ik voorbij
En het is geen kritiek op eetcafeetjes, het is er vaak heel gezellig en lekker eten ook.
Alleen proberen we voor de RECENSIE'S andere restaurantjes uit.
pi_18395022
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 12:30 schreef Bluezz het volgende:
Een mooi uiterlijk zegt mij niets... sterker nog.. te netjes of kil loop ik voorbij
En het is geen kritiek op eetcafeetjes, het is er vaak heel gezellig en lekker eten ook.
Alleen proberen we voor de RECENSIE'S andere restaurantjes uit.
Een eetcafe is het zeker niet, ziet er inderdaad wel zo naar uit op de foto's, maargoed ik als die-hard Utrechtster vind dat het Polmanshuis wel thuis hoort in het rijtje waar het Wilhelminapark ook toebehoort. Maar andere restaurantjes voor de recensies zijn natuurlijk ook goed ! Is alleen maar leuk en interessant om te lezen !
pi_18397727
Nou, wie weet doen we Polman's nog wel eens dan
pi_19306395
Carberry's is ook leuk en nog redelijk in de buurt van Utrecht. Ze maken ook veel zelf, waaronder heerlijk soda bread met kruidenboter voor bij de maaltijd. Met een leuke 'Iers'-Canadese eigenaar bovendien
pi_19313073
Binnenkort, als de financieën wat aangevuld zijn, zoeken we weer eens wat in Utreg/Bloemendaal, tnx voor de tip
pi_19313210
quote:
Op maandag 12 april 2004 23:53 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik denk dat je net de verkeerde foto's hebt gezien.
Het Polmanshuis is juist uitermate chique - een hoge zaal met veel bloemen en bediening op stand. De foto's die jij hebt gezien zijn waarschijnlijk van de bruine kroeg die er bij hoort en aan de eetzaal verbonden is. Polmans maakt deel uit van het concern van Cees Eijrond, de gezworen vijand van die andere horeca tycoon H. Westbroek, die ook o.a. de Winkel van Sinkel en Ottone omvat.

Polmans huis is een restaurant op hoog niveau - wat niet wil zeggen dat ik het er prettig vind. Het is een beetje onpersoonlijk en nogal kouwe kak, maar je kan er verdomd goed eten.
pi_19313276
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:
En als ik ergens een godsgruwelijke hekel aan heb zijn het restaurants met een Thema, dat wil zeggen, dat het er eten gaan een extra atractie heeft anders dan het eten. Zingende bediening, Zelf je eten klaar maken, Salade bars (waar kinderen mee spelen, The HORROR)
*gruw* Of eigenaren die met je komen praten, of al te grappige beschrijvingen van de gerechten "Roodkapje verdwaalt in een grot" ---> biefstukje met champignons
pi_19313395
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 12:01 schreef Pietverdriet het volgende:

Als veel-uit-eter zou je beter moeten weten.
Ik heb zelf ook als CHef in een eetcafe gewerkt, en hadden daar een sterren van de hemel keuken.
Ik ga liever in een eetcafe werken waar een freak in de keuken staat dan in een restaurant met een mooi uiterlijk.

Dat laatste vind ik ook niks nee.

We willen in ieder geval recencies schrijven over restaurantjes waar we nog nooit geweest zijn, en die hoog op de dinnersite staan.
Of tips van anderen.

En dan nog is het een verrassing wat het wordt.
Tussendoor eten we al genoeg een biefstukje op een terras of Café West hier in Utrecht, ook komen we regelmatig in Bloemendaal bij La Posada, maar daar zijn we al zo vaak geweest dat we daar geen recensie over schrijven snap je?
pi_19434067
Als veel-uit-eter weet je toch wel wat vitello tonato is???
pi_19434443
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 23:00 schreef Hunky_Dory het volgende:
Als veel-uit-eter weet je toch wel wat vitello tonato is???
Eerst niet nee, maar nu wel.
En bovendien is er regelmatig iets wat ik wil vragen/niet weet dus, leuk juist
pi_19436111
idd, doen veel te weinig mensen,..
pi_19438112
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 23:13 schreef Bluezz het volgende:
En bovendien is er regelmatig iets wat ik wil vragen/niet weet dus, leuk juist
  donderdag 27 mei 2004 @ 08:10:36 #121
45206 Pietverdriet
pi_19438349
voor de mensen die het zich nu afvragen:
http://members.home.nl/pm3/recepten/recept207.html
pi_19750964
A.S. Zaterdagavond zijn we van plan om hier te gaan eten :
http://www.iens.nl/restaurantsVan/Utrecht/restaurant.htms?r=4448
http://www.dinnersite.nl/restaurant/?RN=39308&lng=

U hoort nog van ons
pi_19751363
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 12:34 schreef Bluezz het volgende:

U hoort nog van ons
Dat is op 10 meter van SCH's huis
  woensdag 9 juni 2004 @ 13:43:28 #124
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_19752765
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 12:51 schreef SCH het volgende:

Dat is op 10 meter van SCH's huis
Dus na afloop even koffie met... bij SCH scoren?
Poef.....gone! ©golfer
pi_19753220
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:43 schreef golfer het volgende:

Dus na afloop even koffie met... bij SCH scoren?
Lekker
Koop je dan wel ff een flesje schambucca?
  zondag 13 juni 2004 @ 15:14:21 #126
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_19856793
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 12:34 schreef Bluezz het volgende:

U hoort nog van ons
Na een tijdelijke recensie-pauze is er weer eentje:
De recensie van Restaurant MaS, Schalkwijkerstraat 28 in Utrecht.

Entourage
In dit prachtige, buiten het centrum gelegen stukje Utrecht is MaS een beetje trendy ingericht: houten tafels bekleedt met metaal, strakke moderne houten stoelen, die na verloop van tijd wat hard zitten, verlichting die groen-modern is getint en hanglampen die retro-jaren60 aandoen.
Tafeltjes die net even teveel op elkaar staan.
Beneden een bar waar het bedienend personeel (2 vrouwen, 1 man) achter vandaan komen.. Een trap naar boven, waar op die verdieping nog een aantal tafeltjes staan en waar zich ook de open keuken bevindt waarin 1 kok, 1 hulpkok en een afwashulp zich in de hitte moeten manoeuvreren , pal tegenover de overigens ultraschone toiletten, beetje vreemde combinatie.

Een echte menukaart is er niet: je krijgt een houten doosje met daarin geplastificeerde kaartjes met 8 voorgerechten en 8 hoofdgerechten.
( De kaartjes met de nagerechten zouden later ook in een ander gekleurd doosje verschijnen.)
Een soort kwartetten met de gerechten dus om uiteindelijk wat kaartjes met jouw keuzes over te houden.
Een wijnkaart ontbreekt helemaal. Als je een wijn wilt kiezen, word je verwezen naar een wijnrek waaruit je dus je keuze schijnt te moeten doen.

Voorgerechten

Na allereerst een amuse die bestond uit een op een Japanse soeplepel gedrapeerde komkommerreepjes met een stukje tonijnfilet met daarop een gembergel, kregen we uiteindelijk nadat er ook brood met boter, olijfolie en basalmico-azijnmengsel op tafel werd gezet, na bijna 1 uur ons voorgerecht:

Bluezz had gekozen voor een gerecht dat buiten de kaart(jes) nog mondeling werd aanbevolen:
Hollandse nieuwe haringtartaar vergezeld door een (namaak) kaviaar/citroen mousse en een gebakken cocquille St. Jacques.
De mousse en de cocquille waren prima, alleen de harde rauwe smaak van de haring was niet echt een goede combinatie bij dit gerecht.

Golfer koos uit de voorgerechtkaarten voor de zeeduivel, vergezeld met Hollandse garnalen en begeleid door een krabbouillon.
Een uitstekende zeeduivelfilet, heerlijke Hollandse garnalen en de warme krabbouillon werd ter plekke uit een theepot over het gerecht geschonken.
Een oog- en mondstrelend voorgerecht, dat met name door de echte krabbouillon de smaakpapillen streelde.

cijfer voorgerechten: 8,5

Hoofdgerecht

Bluezz koos voor de Noordzee tongfilet.
Het waren 2 grote stukken tongfilet, voorzien van dunne plakjes ECHTE truffel op een bedje van aardappelpuree en vergezeld door asperges, een gekookt bosuitje en lekkere zeekraal in een (iets te weinig) romig sausje.
Perfect gebakken tongfilet, heerlijke truffel en prima groentes. De aardappelpuree was nogal machtig, dat was jammer, maar desondanks een voortreffelijk stukje kookwerk van de kok.

Golfer koos voor de zeewolf, een mooi dik stuk perfect gestoomde zeewolf die lag in een heerlijk sausje van citroen met (namaak) kaviaar met peultjes, asperges, haricot verts en krielaardappeltjes, ook allemaal heerlijk van smaak en een streling voor het oog.

cijfer hoofdgerechten 9

Na ongeveer drie kwartier gewacht te hebben kregen we dan eindelijk de nagerechten…

Nagerechten

Bluezz liet zich verleiden tot een gin-tonic schaafijs wat in een longdrink glas zat, en er omheen vers fruit, aardbei, framboos en chutney in een heerlijke frisse vruchtensaus.
Golfer koos voor de bijzondere smaaksensatie van salmiakparfait, met gekonfijte aardbeien, verse frambozen in een heerlijk vruchtensausje.

cijfer nagerechten 8

De wijn

Bij binnenkomst koos golfer voor een glas witte Gascogne, Bluezz koos een glas witte droge Chardonnay, waarvan we later een hele fles (Domaine du Sarret) bij het eten van bestelden.

conclusie
MaS heeft een prima kok en de presentatie van het geheel is ook mooi, maar qua aantal tafeltjes neemt de bediening te veel hooi op hun vork. Lange wachttijden tussen de gerechten door (uiteindelijk hebben wij 3,5 uur over 3 gerechten gedaan). Nadeel is ook dat de bediening geen “eigen” tafels heeft, wat soms tot gevolg heeft dat er drie keer door verschillende personen tussendoor gevraagd wordt “of het gesmaakt heeft”.
Nog een minpuntje is het ontbreken van een overzichtelijke wijnkaart en een schoonheidsfoutje was dat wij de door ons bestelde fles wijn al geopend geserveerd kregen i.p.v. hem aan de tafel te ontkurken.

Uiteindelijk waren wij, zonder de gebruikelijke koffie en likeur, voor dit alles € 105,00 kwijt.

overall-oordeel
Kwaliteit van het eten: 8,5
Entourage: 7,5
Bediening: 7,5
Prijs/kwaliteit: 7,5
Poef.....gone! ©golfer
pi_19857095
Dat heel erg lange wachten lijkt me erg vervelend, maar ik begon te watertanden van de beschrijving van de gerechten. Dat zit dus wel goed

Je hebt de entourage wel beschreven ("trendy"), maar vond je het ook leuk/gezellig/kil/knus/te trendy etc.
pi_19857514
Hoe was de nazit eigenlijk?
  zondag 13 juni 2004 @ 17:26:51 #129
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_19859743
quote:
Op zondag 13 juni 2004 15:30 schreef Isabeau het volgende:
Dat heel erg lange wachten lijkt me erg vervelend, maar ik begon te watertanden van de beschrijving van de gerechten. Dat zit dus wel goed

Je hebt de entourage wel beschreven ("trendy"), maar vond je het ook leuk/gezellig/kil/knus/te trendy etc.
Wel gezellig (huiskamer-achtig bij binnenkomst). Later toen het helemaal vol zat, beetje te druk qua geroezemoes.

En SCH, de nazit was helemaal goed.
we hebben bij SCH, die om de hoek van MaS woont, even een afzakkertje gehaald
Poef.....gone! ©golfer
pi_19860400
Hoe was de entourage bij SCH, de bediening en de kwaliteit van het afzakkertje?
pi_19862003
quote:
Op zondag 13 juni 2004 17:56 schreef Isabeau het volgende:
Hoe was de entourage bij SCH, de bediening en de kwaliteit van het afzakkertje?
De entourage is prima, trendy ligbank, mooi glaswerk er is zelfs een kelder aanwezig
De bediening had een mooie wijn uitgezocht, doch het ontkurken vereist toch nog wat meer oefening.. de voor de gelegenheid opgetrommelde levende harige kussens deden goed hun werk.
Het beloofde toetje wat later gepresenteerd zou worden is alleen niet op komen dagen
pi_19863703
quote:
Op zondag 13 juni 2004 19:16 schreef Bluezz het volgende:
Het beloofde toetje wat later gepresenteerd zou worden is alleen niet op komen dagen
Jawel hoor
pi_20531923
Vooraankondiging :

Vanavond rond 19 uur worden we hier verwacht

http://www.restauranteggie.nl/index.html

http://www.dinnersite.nl/(...)l#beoordelingsblokje
  zaterdag 10 juli 2004 @ 16:05:11 #134
45206 Pietverdriet
pi_20531990
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 16:01 schreef Bluezz het volgende:
Vooraankondiging :

Vanavond rond 19 uur worden we hier verwacht

http://www.restauranteggie.nl/index.html

http://www.dinnersite.nl/(...)l#beoordelingsblokje
Ahhh een antroposofisch restaurant
:-)
pi_20532022
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:

Ahhh een antroposofisch restaurant
Ik heb mijn geitewollen sokjes al opgezocht
  zaterdag 10 juli 2004 @ 16:11:38 #136
45206 Pietverdriet
pi_20532116
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 16:06 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik heb mijn geitewollen sokjes al opgezocht
Staan vast mooi bij je hoofddoekje en zweedse klompen.
  zaterdag 10 juli 2004 @ 23:34:24 #137
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_20541423
De recensie:

Restaurant “Eggie”
Zie linkjes hierboven.

Entourage

Bestaat sinds nov 03, de naam komt van de achternaam van de eigenaresse, Egberts.

Het is een smal pandje in de Schoutenstraat, zijstraatje van het Neude.
Bij binnenkomst mogen we een tafeltje voor 2 uitkiezen.
Kleine houten tafels, lekkere zachte stoelen, aan de ene muur 2 van kleur veranderende lampen en op de ander muur de verschillende werelddelen in het wit geverfd.
Het ziet er prima uit.
De akoestiek is slecht.
Er is plaats voor 40 mensen, 2 (heel vriendelijke) vrouwen in de bediening, 1 kok, een hulpkok en een spoelhulp.

We beginnen bij binnenkomst met een Bulgaarse chardonnay, wat de witte huiswijn is, die te warm is.
Te lang is het wachten op de menukaart en het wel warme brood met pestomousse.

Het blijkt later op de avond als het restaurant vol zit, dat het echt te druk is voor het personeel, bovendien loopt de wachttijd op tot bijna een uur (!) tussen het hoofdgerecht en het nagerecht.

Voorgerecht

Golfer kiest de Fines de Claires oesters, die op een grote ronde met ijs gevulde schaal wordt geserveerd, bestrooid werd met groffe peper en natuurlijk voorzien van een uitknijpbare citroen.
Het geheel staat op een verhoogd rekje, het ziet er goed uit.
En de smaak ook prima.
Er zit een sausje bij, wat we niet echt kunnen thuisbrengen qua smaak.
Bluezz nam de gekaremelliseerde coquilles, salade van witlof en appel met een gember-limoendressing. De appel hebben we niet kunnen vinden, de rest was lekker.
cijfer voorgerecht 7,5

Hoofdgerecht

Golfer kiest de gebakken scholfilet gecombineerd met pittige gamba's en pomodori pasta.
Het gerecht blijkt te bestaan uit een grote berg pasta met daarop een miniscuul klein stukje scholfilet, vergezeld door 3 grote gamba’s. Wel netjes een vingerbakje erbij om de handen te reinigen na het pellen van de gamba’s, die overigens in het geheel niet pittig waren. Als enige groente erbij op het bord een aantal gepocheerde pomodori’s. Verder geen saus erbij. Een tegenvaller dus.

Bluezz bestelde als hoofdgerecht de gegrilde kalfsentrecote met risotto van parmezaan, pesto , copa chips en courgette tagliatelle. 2 kleine stukjes gegrillde entrecote (bij elkaar samen hooguit 100 gram) fantasieloos sausje van pesto erbij. Een kwak risotto onder het vleesgerecht dat, oh mode, weer eens in een torentje was opgebouwd en heel weinig courgette.
cijfer hoofdgerechten: een mager 6-je

Zoals al in het begin beschreven moesten wij daarna bijna een uur wachten op onze
Nagerechten

Bluezz had gekozen voor het kaasplankje, welke geen plankje bleek te zijn maar een bord met daarop 3 soorten kaas, die door de bediening niet werden benoemd, dus het is nog steeds gissen wat het voor kazen waren, vergezeld door het zelfde brood dat bij binnenkomst wordt geserveerd en daaromheen bestrooid met wat cashewnoten (???). Daarbij dronk ze een glaasje vintage-port.
Golfer nam als dessert een bosvruchtenterrine met rozenbottelsorbetijs. Daar kan men zich dus geen buil aan vallen, zo’n van te voren al klaargemaakt nagerecht. Niets bijzonders, niet verrassends aan.
cijfer nagerechten: 7

Bij de hoofdmaaltijd kozen we als wijn een droge witte Cotes de Languedoc, Picpoul du Pinet. Goed op temperatuur en droog en fruitig van smaak.
Na het lange wachten op ons nagerecht hadden we geen zin meer hetzelfde risico te lopen met het bestellen van koffie en hebben we dus maar de rekening gevraagd.
We waren voor deze, in onze ogen matige maaltijd, toch nog 102,90 euro kwijt en golfer, die absoluut geen grote eter is, had voor het eerst sinds vele restaurantbezoeken de neiging nog even door te gaan naar de McDonalds voor enige vulling.

Overall-cijfer: hoger dan een 6-je kunnen we niet komen
Wat ons betreft: Restaurant Eggie: EGNIE!

Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 10 juli 2004 @ 23:55:01 #138
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20541879
Redelijk vernietigend Golfer.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_20543493
Ik snap ook niet waarom dat visrestaurant daar ter ziele is gegaan. Hoofjes had jullie vast beter kunnen bekoren. Ik droom nog wel eens over de zeekraal daar, al was het denk ik ook een restaurant wat niet veel hoger dan een 7 zou hebben gescoord, maar altijd beter dan dit.

Maar boontje komt om zijn loontje als jullie mijn adviezen in de wind slaan
pi_20543913
nog steeds niet bij de rode leeuw geweest
pi_20543925
quote:
Op zondag 11 juli 2004 01:59 schreef pascalheister het volgende:
nog steeds niet bij de rode leeuw geweest
De rode leeuw in ?
pi_20543946
quote:
Op zondag 11 juli 2004 02:00 schreef Bluezz het volgende:

[..]

De rode leeuw in ?
Terborg

http://www.deroodeleeuw.com/
pi_20543966
Lieve Pascal... voorlopig doen we alleen nog restaurantjes in Haarlem en Utreg, omdat het te lopen is en we nog langgggg niet uitgegeten zijn hiero
pi_20543992
quote:
Op zondag 11 juli 2004 02:04 schreef Bluezz het volgende:
Lieve Pascal... voorlopig doen we alleen nog restaurantjes in Haarlem en Utreg, omdat het te lopen is en we nog langgggg niet uitgegeten zijn hiero
lieve bluezz kom nou is een keer de kwaliteiten hier proeven in de achterhoek
pi_20548567
Leuke recensie en helaas niet best want ik zal daar nu niet meer naar toe gaan.
Ik waardeer jullie recensies trouwens enorm en heel erg bedankt daarvoor
Dus: vooral doorgaan!
  zondag 11 juli 2004 @ 12:35:26 #146
45206 Pietverdriet
pi_20548843
Vindt het cijfer nog hoog voor wat jullie kregen voor het geld.
  zondag 11 juli 2004 @ 12:36:28 #147
45206 Pietverdriet
pi_20548856
quote:
Op zondag 11 juli 2004 02:06 schreef pascalheister het volgende:

[..]

lieve bluezz kom nou is een keer de kwaliteiten hier proeven in de achterhoek
Wat?
De Stenen Tafel in Borculo?
pi_20549010
Ik vond een 7 voor de nagerechtyen ook te hoog gezien de beschrijving.
pi_20549297
Ik vertrouw die recensies voor geen meter - jullie horen nog wel hoe het er echt is.
pi_20549703
quote:
Op zondag 11 juli 2004 12:48 schreef Isabeau het volgende:
Ik vond een 7 voor de nagerechtyen ook te hoog gezien de beschrijving.
Ja, eigenlijk wel...
En idd vond ik dat we veel te veel geld kwijt waren voor dit alles
Nou ja.. er zit gewoon soms wel eens Egnie tussen, helaas
pi_20549738
Een Scandinavisch restaurant in Den Haag waar Atrimar & ik hadden gegeten bleek vorige week trouwens failliet te zijn Wij waren toen ook erg ontevreden over wat we kregen voor een erg hoge prijs (ook meer dan 100 euro kwijt). Daarna hadden we zelfs nog steeds honger Maar goed, die is dus failliet gegaan en hadden niet door dat "zeer weinig op een zo creatief mogelijke wijze serveren" geen klanten bindt.
pi_20549862
quote:
Op zondag 11 juli 2004 13:40 schreef Isabeau het volgende:
Een Scandinavisch restaurant in Den Haag waar Atrimar & ik hadden gegeten bleek vorige week trouwens failliet te zijn Wij waren toen ook erg ontevreden over wat we kregen voor een erg hoge prijs (ook meer dan 100 euro kwijt). Daarna hadden we zelfs nog steeds honger Maar goed, die is dus failliet gegaan en hadden niet door dat "zeer weinig op een zo creatief mogelijke wijze serveren" geen klanten bindt.
Nee, helaas.
Dat schreef Pietverdriet hierboven ook al ergens... doe gewoon en maak er geen overdreven opvoering van waar je je blauw voor betaald
Nu eerst maar weer even sparen voor de volgende recensie en Danny maar eens om een declaratie vragen voor dit topic en onze werkzaamheden daarvoor
  dinsdag 13 juli 2004 @ 11:33:36 #153
83951 rashudo
project 2501
pi_20592408
Oh kan je declareren? Dan wil ik ook nog wel een aantal recensies schrijven
Their eyes opaque.
pi_20593954
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 11:33 schreef rashudo het volgende:
Oh kan je declareren? Dan wil ik ook nog wel een aantal recensies schrijven
Wel in je eigen topic dan hè!
pi_20608409
Vorige week mijn ouders meegenomen naar Christophe op de Leliegracht. Naast erg lekker klassiek-Frans eten, klopt gewoon alles. Ruim voldoende bediening die perfect zijn werk doet. Tafels en stoelen niet op elkaar gepakt. Geen gehaast, een tafel wordt niet twee keer op een avond weggezet.

Daar betaal je dan ook aardig voor, incl. aperitief en wijn werd het zo'n 100 euro p.p.
Never try to outstubborn a cat.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 23:19:54 #156
45206 Pietverdriet
pi_20609245
Carpaccio van tonijn met geconfijte citroen en bieslook

Gebraden zeebaars filet met chorizo, salade van venkel
en saus van gerookte knoflook

Eendenborst met cantharellen, artisjokbodem en
eendenjus met een snufje curry

Kaas plateau

Gemarineerde 'Mara des bois' aardbeien met Penja-peper, vanille-crème
en rozemarijn-ijs

€ 67,- eventueel zonder kaas

Heeeeel klassiek frans
ROTFLMA
pi_20609591
Nou ja, iets gemoderniseerd dan. Maar ik ben dan ook geen purist.
Never try to outstubborn a cat.
  woensdag 14 juli 2004 @ 01:07:00 #158
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_20611377
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 22:42 schreef grif het volgende:
Vorige week mijn ouders meegenomen naar Christophe op de Leliegracht. Naast erg lekker klassiek-Frans eten, klopt gewoon alles. Ruim voldoende bediening die perfect zijn werk doet. Tafels en stoelen niet op elkaar gepakt. Geen gehaast, een tafel wordt niet twee keer op een avond weggezet.

Daar betaal je dan ook aardig voor, incl. aperitief en wijn werd het zo'n 100 euro p.p.
Veel te duur, te semi-klassiek, te op gevestigde naam terend en als je je eigen resencies wilt schrijven over restaurants moet je daar maar een eigen topic over openen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_20691681
quote:
Op zondag 11 juli 2004 13:38 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk wel...
En idd vond ik dat we veel te veel geld kwijt waren voor dit alles
Nou ja.. er zit gewoon soms wel eens Egnie tussen, helaas
Misschien meer antroposofisch inleven een volgende keer, elders uiteraard

zo weinig
pi_20840042
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 23:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Carpaccio van tonijn met geconfijte citroen en bieslook

Gebraden zeebaars filet met chorizo, salade van venkel
en saus van gerookte knoflook

Eendenborst met cantharellen, artisjokbodem en
eendenjus met een snufje curry

Kaas plateau

Gemarineerde 'Mara des bois' aardbeien met Penja-peper, vanille-crème
en rozemarijn-ijs

€ 67,- eventueel zonder kaas

Heeeeel klassiek frans
ROTFLMA

Welk restaurant, en wat was is je beoordeling ?
  zondag 25 juli 2004 @ 09:18:01 #161
45206 Pietverdriet
pi_20840544
quote:
Op zondag 25 juli 2004 04:47 schreef podium het volgende:

[..]

Welk restaurant, en wat was is je beoordeling ?
Christophe op de Leliegracht.
En aan de kaart te oordelen, NIET klassiek frans, geborneerd, en te duur.
pi_20855264
Bluezz, we zijn toch maar niet in het homorestaurant gaan eten, het hotel is al erg genoeg
pi_20859858
quote:
Op zondag 25 juli 2004 22:45 schreef SCH het volgende:
Bluezz, we zijn toch maar niet in het homorestaurant gaan eten, het hotel is al erg genoeg
Aanstellerij
Wij waren gisteren (alweer ja) bij MAS/bij jou achterom... met vrienden
Geen recencie er dus over.
Vandaag bij de chinees gegeten, recensie vergeten
  dinsdag 27 juli 2004 @ 00:17:43 #164
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_20880676
Volgende keer in Utrecht zitten we te denken aan Restaurant Dendermonde.
Iemand daar recent ervaringen mee?
http://www.dendermonde.nl/
Poef.....gone! ©golfer
pi_20899821
Vroeger vaak bij Dendermonde gegeten, nu al een tijdje niet.

Uit mijn herinnering is het bourgondisch, met veel bouillabaisse en dergelijke, en bonbonnekes. Erg sfeervol, zeker het proberen waard.
  woensdag 28 juli 2004 @ 01:34:24 #166
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_20902227
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 23:15 schreef SCH het volgende:
Vroeger vaak bij Dendermonde gegeten, nu al een tijdje niet.

Uit mijn herinnering is het bourgondisch, met veel bouillabaisse en dergelijke, en bonbonnekes. Erg sfeervol, zeker het proberen waard.
Oké, staat dus op het lijstje. Met name die verschillende concepten lijken ons wel leuk. Gastronomisch of Barok, twijfel ik nog over.
Poef.....gone! ©golfer
pi_20903816
quote:
Op dinsdag 27 juli 2004 00:17 schreef golfer het volgende:
Volgende keer in Utrecht zitten we te denken aan Restaurant Dendermonde.
Iemand daar recent ervaringen mee?
Niet meer als vroeger. Ander management.
pi_20903953
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 07:26 schreef What het volgende:

Niet meer als vroeger. Ander management.
Ben je er intussen al geweest dan?
(Omdat je het maandag vroeg)
pi_20904071
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 08:06 schreef Bluezz het volgende:
Ben je er intussen al geweest dan?
(Omdat je het maandag vroeg)
Jazeker, met collega's, maar toch...
Het bourgondische is eraf en het heeft plaatsgemaakt voor 'een concept'.
Begrijp me niet verkeerd, het is er nog steeds gezellig eten. (wel met vrienden e.d.)
Maar het is anders dan in het begin zeg maar. Toen lag de nadruk toch op Belgisch dineren...
Dat is over.
pi_20904162
Ik ben er nu anderhalve week geleden geweest, en ik heb geen idee meer wat ik gegeten heb.
Om een voorbeeldje te geven: ik was een half jaar geleden in de Librije. Ik kan, als je me rechtstreeks uit mijn REM-slaap sleurt, opdreunen wat ik daar in negen gangen gegeten heb.
Bij Dendermonde heb ik dat niet (meer).
pi_20904181
Nou begrijp ik ook dat Dendermonde niet met de Librije vergelijken is, alsof je de derde klasse AVB vergelijkt met de eredivisie, maar toch.

[ Bericht 1% gewijzigd door What op 28-07-2004 09:03:16 ]
pi_20904196
Vier op een rij.
pi_20905573
Bij Dendermonde hoef je tenminste niet 6,5 jaar van tevoren te reserveren. Maar je hebt gelijk wat dat andere management betreft: Dendermonde heeft hier niet meer zo de naam die het vroeger had. Toen hoorde het echt bij het rijtje restaurants dat je opnoemde als mensen naar een goed restaurant vroegen. En ik haat concepten.

En what, niet zo dicht in de buurt komen hoor
pi_20907640
maar 't eten is er best lekker hoor.
pi_20920878
Even opgeschoond.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 30 juli 2004 @ 21:49:45 #176
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_20963351
Hoe staan de ervaringen met Restaurant/Hotel Savelberg (*) te Voorburg?
It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
pi_20964894
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 21:49 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Hoe staan de ervaringen met Restaurant/Hotel Savelberg (*) te Voorburg?
Niet
Voorlopig zijn wij nog lang niet uitgegeten in Haarlem en Utrecht.
pi_21415569
Zaterdag a.s. zijn we van plan om bij Dendermonde te gaan eten.

En dinnersite....

http://www.dinnersite.nl/restaurant/?RN=3162&lng=nl

Wees ongeduldig
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 07:46:45 #179
45206 Pietverdriet
pi_21417178
Hmm, een restaurant wat "leuk" doet met de namen van gerechten...
Ben benieuwd.
pi_21419900
Ik voel zo op het eerste oog het meest voor de Belgische Barok, en nee, een voorstander van die namen ben ik ook niet
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 11:40:32 #181
45206 Pietverdriet
pi_21420025
Sja, Ik heb gewoon een vooroordeel tegen "thema´s" in restaurants, dan denk ik, je moet het dus niet van het eten hebben. Ja, het is een vooroordeel, maar de ellende met vooroordelen is dat ze zo vaak bevestigd worden.
Maar goed, ben wel benieuwd, want een goed belgisch restaurant waar ik niet voor naar Belgie hoef is een aanwinst!
pi_21423191
Leuke tip;

Ga eens in XO eten, in Haarlem. Leuke (beetje yuppige) sfeer, vlotte bediening (in werk en omgang), geniaal eten voor een zeer nette prijs. Verder lekkere loungemuziek, en een zeer mooie inrichting!

http://www.xo-haarlem.nl/

Overigens werk ik zelf al jaren in de horeca.. en ben mede daardoor ZEER kritisch..
  vrijdag 20 augustus 2004 @ 14:23:53 #183
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21423278
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 14:19 schreef Oksel het volgende:
Leuke tip;

Ga eens in XO eten, in Haarlem. Leuke (beetje yuppige) sfeer, vlotte bediening (in werk en omgang), geniaal eten voor een zeer nette prijs. Verder lekkere loungemuziek, en een zeer mooie inrichting!

http://www.xo-haarlem.nl/
Ziet er aardig uit, gaan we waarschijnlijk binnenkort een keer proberen.
Bedankt voor de tip.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21425191
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2004 14:23 schreef golfer het volgende:

[..]

Ziet er aardig uit, gaan we waarschijnlijk binnenkort een keer proberen.
Bedankt voor de tip.
In mijn ervaring was het eten er nu niet bepaald om over naar huis te schrijven. Standaard semihip restaurant eten met een vlakke smaak. Maar misschien is het ondertussen al wel weer veranderd.

Ik heb er wel een keertje een mooie bruiloftsreceptie meegemaakt
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  zondag 22 augustus 2004 @ 13:47:41 #185
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21463534
Hier is ie dan weer: onze recensie van restaurant Dendermonde in Utrecht.

En dinnersite....

http://www.dinnersite.nl/restaurant/?RN=3162&lng=nl

entourage
Bij binnenkomst waan je jezelf in een doorsnee Belgisch huis: kitscherig behang aan de muren, voorzien van jachttrofeeën zoals hertenkoppen en fazanten. Een koekoeksklok ontbreekt natuurlijk niet evenals wat jaren-60 canapé’s .
Je wordt door de bediening ontvangen en eerst naar een wachtruimte begeleid, alwaar je je eerste aperitiefje kunt bestellen en ook een amuse krijgt: vandaag een borrelglaasje met koude paprikasoep.
Vervolgens word je geacht een keuze te maken uit de diverse “sferen” waarin het restaurant werkt: Gastronomisch, Barok of Huiskamer.
Wanneer je uiteindelijk je keuze hebt gemaakt zorgt de bediening er voor dat er een tafel wordt gedekt in de sfeer van je keuze.
Als je het Huiskamersfeer-menu besteld hebt verschijnt er een kanten tafelkleedje op tafel met daarop een truttig schemerlampje, een begonia, boerenbontborden en een servet van geruite theedoek.

Bij het Baroksfeer-menu eet je samen vanaf een ronde houten tableau, met verschillende verdiepingen in het midden van de tafel en zijn de stoelen inderdaad in barokstijl en wordt het glaswerk en servies ook aangepast.

Wanneer je kiest voor het Gastronomischesfeer-menu wordt er een strakke (moderne) tafel voor je gedekt in zwart/wit, met echt tafellinnen waarop een zwarte houten plank wordt neergelegd met daarop 3 mooie grote wijnkelken, 3 setjes bestek en daarnaast een strak chromen kandelaar en zoutstrooier en een plexiglas pepermolen.

Wat overigens wel opvallend was is dat voor welke sfeer je ook kiest, je steeds in het menu kunt kiezen uit dezelfde menu-kaart, het verschil zit hem uiteindelijk alleen in het aantal gerechten en de manier van opdienen en presenteren.
De menukaart bestaat uit verzonnen, grappig bedoelde namen voor de diverse gerechten. Gelukkig ontbreekt een normale beschrijving van het gerecht niet.

Bluezz en ik hebben uiteindelijk gekozen voor de Gastronomische sfeer, waarbij je de keuze hebt voor een koud voorgerecht, een soep, twee warme gerechten en 1 dessert.
Daarbij kozen we voor een bijpassen wijnarragement.
Overigens moet je voor een avondje eten bij Dendermonde wel ruimschoots de tijd nemen.
Na ruim 1 uur kwam het voorgerecht op tafel en uiteindelijk hebben we 4 œ uur over de maaltijd gedaan.

Voorgerechten
Bluezz had gekozen voor TWEE VLIEGEN IN ÉÉN KLAP:
Twee soorten pastrami: zalm en rund met een groene mosterddressing.
Als wijn erbij een glas Pinot Blanc Alsace, Cave d'Obernai, 2001

Het bleek te bestaan uit wat zalmsnippers en plakjes rosbief met wat sla erbij en inderdaad een wel lekkere mosterddressing. Haar cijfer: een 6.

Golfer koos voor GEMARMERD KALF EN KALKOEN:
Een terrine in laagjes van kalf en gerookte kalkoen met Belgische groenten in het zuur.
Als wijn erbij voor hem een glas Steen, Wildebosch, 2002.

Op zichzelf een goede terrine van kalfsvlees en kalkoenvlees op een bedje van piccalilly.
Smakelijk en eenvoudig.
Golfer zijn cijfer: een 7.

Soep

Allebei kozen we voor de RAUWE BOUILLON:
Runderbouillon met Ardennerham en een vleugje cognac.

De bouillon was een beetje te lauw en de combinatie van runderbouillon met Ardennerham (varkensvlees) was in onze ogen wat overbodig en vreemd.
Daarbij had de kok de pepermolen ietwat te enthousiast gehanteerd en was er van de cognac geen enkel vleugje te ontdekken.

Cijfer soep: een 5.

Warme gerechten

Bluezz had als eerste warme gerecht gekozen voor Botervis gemarineerd in balsamicoazijn en sereh met komkommersalade.
Tot haar grote schrik kwam er een klein vierkant klompje drooggebraden vis op een bordje met alleen wat komkommerstukjes erbij. Geen saus of andere smaakmaker erbij.
Van de marinade of de sereh geen spoor.
Eenmaal bekomen van de schrik heeft golfer zich met twee ferme happen ontfermt over dit gerecht en lag Bluezz daarna nog zeker 5 minuten in een slappe lachstuip.

Als wijn kreeg Bluezz hierbij een glas Chardonnay/Semillion, Snake Creek, 2003.

Golfer koos als eerste warme gerecht voor de gebakken tarbotfilet met een Rodenbachbier-bearnaise.
Prima tarbotfilet in een evenzeer erg lekkere saus.

Als verrassende wijn kreeg golfer daarbij niet een witte, maar een glas rode Californische Zinfandel, Cedar Wood, 2001.

Als tweede warme gerecht koos Bluezz voor Papardelle (brede lintpasta) met zalm, gamba, gepofte knoflook en knoflookolie.
Een diep bord te droge pasta (te lang laten staan voordat het opgediend werd?) waarbij Bluezz nu nog op zoek is naar de knoflookolie en de gepofte knoflook.
Verder geen buil aan te vallen: stukjes zalm erbij en 1 gamba.

Bluezz besloot het bij een glas van dezelfde wijn als van haar vorig gerecht te houden, omdat die Australische kreek uitstekend smaakte.

Golfer nam als tweede warme gerecht iets buiten de kaart om: Zeeduivel in het Groen.
Dat is een variatie op het bekende Paling in het groen.

Prima stukje zeeduivel in een lekkere groenige saus van gemalen groentes en kruiden.
Ook hij ging bij deze gang over op een glas Australische kreek.

Cijfer warme gerechten: 6,5

Dessert
Unaniem kozen Bluezz en golfer voor drie smaken vruchtensorbetijs op een krokant koekje.
Daar kan op zichzelf niet veel mis mee gaan, dachten wij, maar uiteindelijk bleek het ijs te koud te zijn bewaard, waardoor er zich ijskristallen in de bolletjes vruchtensorbetijs bevonden.
Qua smaak verder prima.

Helaas vergat de bediening ons te vragen welke dessertwijn we daarbij wilden nuttigen, zodat we die nooit gekregen hebben en later dan ook van de rekening van ons wijnarrangement hebben laten aftrekken.

Cijfer dessert: 7

Daarna bestelden we nog onze traditionele koffie’s met Sambuca, waarbij de Sambuca eerst op tafel kwam en na lang aandringen uiteindelijk 10 minuten later onze koffie ook verscheen.

Na heel lang wachten op de rekening i.v.m. de correctie die ze daarop moesten aanbrengen waren we voor dit geheel uiteindelijk € 96,85 kwijt.

Algemeen oordeel

Leuk bedacht, die sferen, maar het komt de kwaliteit van de keuken niet ten goede.
De bediening is soms erg warrig en verstrooid en doordat men geen “eigen” tafels heeft worden er fouten gemaakt.

Eindcijfer voor Dendermonde:
Helaas kunnen we voor dit restaurant niet hoger dan een 6 geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 22-08-2004 18:19:34 ]
Poef.....gone! ©golfer
pi_21468670
Ik vind een 6 nog mild, wat een stelletje prutsers daar.
  zondag 22 augustus 2004 @ 18:23:55 #187
45206 Pietverdriet
pi_21469109
4 gangen 2 personen met wijn niet geweldig eten voor 100 euro, als je dat dan vergelijkt met 9 gangen voor 110 euro pp, in een 3 michelin sterren restaurant ( eten bij een sterrenrestaurant!! ) is dat laatste helemaal niet overdreven duur, zelfs relatief voordelig. (zeker als je kijkt wat je in Frankrijk of VS in een 3 sterrentent betaald)
Enne, wat ik al zei, de ellende met vooroordelen...
  zondag 22 augustus 2004 @ 18:51:22 #188
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21469640
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
4 gangen 2 personen met wijn niet geweldig eten voor 100 euro, als je dat dan vergelijkt met 9 gangen voor 110 euro pp
Dit was 96 euro voor 2 personen bij elkaar met alle drank erbij. Toch natuurlijk wel een verschil met 110 pp exclusief drank, wat het waarschijnlijk op 200 pp laat uitkomen.

Maar inderdaad, voor dit "Belgische" restaurant Dendermonde hoef je niet om te rijden.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 22 augustus 2004 @ 19:18:39 #189
45206 Pietverdriet
pi_21470175
je ligt daar niet verkeerd denk ik met 200 pp a 250 pp namelijk 4 a 5 keer zo zoveel in prijs, eet je in een van de beste restaurants in Duitsland en wel 9 gangen.
pi_21519314
Maar wat doen jullie dan? Als het allemaal behoorlijk tegenvalt? Zeg je daar iets van? Of laat je het erbij?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_21520387
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 21:24 schreef DancingPhoebe het volgende:
Maar wat doen jullie dan? Als het allemaal behoorlijk tegenvalt? Zeg je daar iets van? Of laat je het erbij?
Als er naar gevraagd wordt, hoe het smaakte, of alles naar 'wens' was dan vertellen we tegenwoordig steeds meer dat er dingen niet ok waren.
Het blijft moeilijk vind ik hoor, er wordt vaak toch erg hard gewerkt, dus je wil niet al te negatief overkomen omdat je weet dat het vaak de boventoon gaat voeren, niet alleen in je beoordeling, maar ook in de benadering van het personeel naar jou toe.
pi_21520889
Ik heb het met veel moeite wel gedaan....
Die gefrituurde, met kaas gevulde pepers die nog koud waren van binnen...
Die veel te zoute, ws ingekookte pindasaus bij de sate....
IMHO ligt het eraan hoe je het brengt.
'Hoort die kaas in de pepers bevroren?'
'Ik vond de sate lekker, jammer dat de saus zo zout was'
Ik heb echt een hekel aan klagen, maar als het echt niet in orde is, zeg ik het dus wel.
Zoals ik het doe, nooit gezeik gehad met de bediening, alleen maar dat je of een nieuwe portie krijgt, of, als het te laat is, een voorstel van een drankje van het huis.

Oh ja, en ik zeg het omdat het in het algemeen restaurants zijn waar het me wel bevalt. Anders zeg ik niks en ik kom nooit meer terug.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_21521101
Zoals je hier beschrijft is helemaal niet verkeerd. Als ik kook gaat er natuurlijk ook vaak genoeg iets fout. Mensen die echter tegen de ober echt negatief overkomen, worden vaak minder serieus genomen. Wel vraag ik aan het einde van de avond aan de bediening of er nog op en aanmerkingen waren. Krijg je dan te horen dat alles naar tevredenheid was, maar dat er enkele opmerkingen waren (bijvoorbeeld te zoute pindasaus), dan pik je dat toch op... Kijk, een koude biefstuk is gewoon een blunder en moet direct gecorrigeerd worden. Iemand die enorm zeikt over een zoute pindasaus zal wel overdrijven, maar krijg je er af en toe een opmerking over, dan pas je toch de receptuur aan. Heel stom, maar ik vind het af en toe moeilijk om te proeven voor de gast. Ik hou zelf van zout, maar moet natuurlijk rekening houden met de gast. Net als met gaarheid vlees (ik eet graag tegen rauw aan) bijvoorbeeld.
Kortom, normale opmerking worden altijd gewaardeerd door een kok die ermee bezig is. Als het hem niet interesseert is het zijn probleem...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:29:50 #194
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21521138
Ik ben wat dat betreft wat assertiever dan Bluezz en stuur regelmatig gerechten of vuile glazen wijn terug als het niet goed is en als men mij vraagt of het naar wens was ben ik gewoon eerlijk als het niet goed was.

Opvallend trouwens hoe slecht de bediening vaak luistert naar mijn antwoord, want ze zijn dat helemaal niet gewend na die standaard vraag.
9 van de 10 keer horen ze: "ja het was goed."

Als je dus zegt : "nee, het was niet naar wens" is het mij al een paar keer overkomen dat ze toch wegliepen in eerste instantie om dan plotseling zich te realiseren dat ze niet het standaard antwoord kregen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21521177
En wat gasten niet moeten vergeten is dat je meteen moet zeggen wat er aan de hand is.
Dus na 1 hap eigenlijk... dan kan het nog verholpen worden.
Dit is voor de keuken ook meteen merkbaar i.p.v. naderhand klagen.
pi_21521196
maar waarom geven jullie cijfers? zijn jullie professionals? en met wat vergelijken jullie zoiets dan?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:33:04 #197
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21521225
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:31 schreef aardappelmoestuintje het volgende:
maar waarom geven jullie cijfers? zijn jullie professionals? en met wat vergelijken jullie zoiets dan?
Wij geven cijfers omdat we dat leuk vinden en wij zijn lekkerbekken met vrij veel uit-etenervaring.
We vergelijken het dus met onze eigen ervaringen.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:34:17 #198
45206 Pietverdriet
pi_21521260
Zijn die cijfers trouwens absoluut, of prijs/kwaliteits verbonden?
pi_21521285
geheel subjectief dus?
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:35:18 #200
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21521292
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn die cijfers trouwens absoluut, of prijs/kwaliteits verbonden?
Prijs/kwaliteits verhouding.
Je kunt een sterrenrestaurant nou eenmaal niet vergelijken met een bistro.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 24 augustus 2004 @ 22:36:21 #201
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21521315
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:35 schreef aardappelmoestuintje het volgende:
geheel subjectief dus?
Ja, zoals elke recensie subjectief is.
Ook die van Johannes van Dam in Het Parool is subjectyief, want ZIJN oordeel.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21521317
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:31 schreef aardappelmoestuintje het volgende:
Nee, we zijn zeker geen profs
In het begin gingen we af op wat dinnersite over de restaurants voor beoordeling gaven.
Maar door de 'ervaring' en het toetsen aan ons eigen oordeel wat gewoon voor de normale restaurant bezoeker zou moeten gelden.. (want het is niet echt goedkoop allemaal) en het leuke om het hier op fok te plaatsen, doen we dit.
pi_21521473
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:36 schreef golfer het volgende:

[..]

Ja, zoals elke recensie subjectief is.
Ook die van Johannes van Dam in Het Parool is subjectyief, want ZIJN oordeel.
ja maar dat soort mensen hebben er verstand van, die weten waar ze op moeten letten.
pi_21521522
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:41 schreef aardappelmoestuintje het volgende:

ja maar dat soort mensen hebben er verstand van, die weten waar ze op moeten letten.
Ok, wij niet misschien, maar wij doen het op onze/deze manier, anders zouden we het niet hier posten en misschien wel een kookboek geschreven hebben
  woensdag 25 augustus 2004 @ 00:20:33 #205
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_21524284
quote:

[..]

Is een gerecht wat technisch in orde is, maar gewoon niet te vreten is, meer waard dan? Omdat je weet waar je op moet letten?

En dan nog, er zijn jongetjes van 16 zat, die vrouwen cijfers geven, terwijl ze d'r nog nooit een hebben aangeraakt. Dat wil niet zeggen dat ze er het fout hebben
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  woensdag 25 augustus 2004 @ 00:27:11 #206
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21524433
quote:

Wij letten met onze recensies op ONZE manier op zaken waar wij op willen letten. We hebben niet de pretensies om er mee in de publiciteit (buiten FOK! dan) mee te komen. We doen dit als hobby en niet als beroepswinning.

Wij laten ons ook niet door iemand betalen om uit eten te gaan en betalen alles zelf.

En wat Johannes, mijn collega bij mijn krantje, er mee doet als broodwinning moet hij weten. Dat kan je niet vergelijken met ons.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21525542
LOL, ik denk dat de Fok! mensen niet zo denken als Johannes....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 25 augustus 2004 @ 01:33:41 #208
45206 Pietverdriet
pi_21525573
quote:

[..]

J van Dam, dat is ook gewoon een mens die van Febo kroketten houd...
pi_21525905
Ik zou iets willen nuanceren Piet, de febo???
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_21528076
quote:

[..]

pi_21529507
Bluezz en golfer mogen er dan misschien geen "verstand van hebben" of niet "weten waar ze op moeten letten". Dat weet de gemiddelde restaurantbezoeker ook niet. Dus imo kun je dan beter op Bleuzz en golfer afgaan, dan op de pro, die toch met andere ogen kijkt dan jij er zelf naar zou kijken!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  woensdag 25 augustus 2004 @ 11:26:59 #212
45206 Pietverdriet
pi_21529695
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 02:19 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zou iets willen nuanceren Piet, de febo???
Zoals hij beschrijft in het boek, Alles Warm, eet meneer graag een Febo kroket
pi_21529703
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 11:16 schreef DancingPhoebe het volgende:
Bluezz en golfer mogen er dan misschien geen "verstand van hebben" of niet "weten waar ze op moeten letten". Dat weet de gemiddelde restaurantbezoeker ook niet. Dus imo kun je dan beter op Bleuzz en golfer afgaan, dan op de pro, die toch met andere ogen kijkt dan jij er zelf naar zou kijken!
Sinds wij die recensies hier schrijven, zijn we wel meer op de dingen gaan 'letten', en dan heb ik het vooral over de namen van de wijnen en de entourage van het restaurant.

Maar als ik op andere gelegenheden (met collega's of zo) uit eten ben, zie ik, net als ieder ander ook waar het fout gaat
  woensdag 25 augustus 2004 @ 11:33:54 #214
45206 Pietverdriet
pi_21529811
Het topic heet, Bluezz en Golfer´s restaurant recensies, en zij geven hun mening. Net als van Dam zijn mening geeft. Er verstand van hebben is sowieso een schimmig begrip als het over eten gaat. Zo zijn er film "experts" die je vertellen welke fims goed zijn en welke niet, maar eerlijk is eerlijk, hen vertrouwen doe ik zeer selectief. Zo heb ik ook vrienden wier kritiek ik op eten serieus neem, maar anderen weer niet.
pi_21530926
golfer en Bluezz kregen vroeger alleen Smac uit blikken - dus je moet ze wel degelijk serieus nemen
  woensdag 25 augustus 2004 @ 15:07:25 #216
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_21534527
tja en elke kok gaat op zijn tenen lopen als van Dam in het huis is, dus is zijn ervaring wel zo representatief...
Ik denk dat je als gewone restaurant bezoeker meer hebt aan dit topic
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  woensdag 25 augustus 2004 @ 15:15:58 #217
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_21534703
heel leuk om te lezen golfer en bloes!! alleen misschien is het ook es leuk om restaurants buiten utrecht te nemen! ik ben bijvoorbeeld erg benieuwd naar restauranttips in omgeving eindhoven.

tip: als je er es komt: in geertruidenberg heb je restaurant "het weeshuis", alwaar je voor op zich ebst veel geld ontiegelijk goed en apart kan eten!
put
your
clothes
on!
pi_21536112
Leuk om te lezen inderdaad.

Werk nu zelf 4 jaar in de horeca.. heb in verschillende tenten gewerkt. Van zeer klassiek, tot eetcafe. Erg leuk allemaal. Nadeel is dat je ALLES ziet, en OVERAL op let als je ergens gaat eten. Ik zie zelf over het algemeen meer dan de bediening zelf..
  woensdag 25 augustus 2004 @ 23:44:22 #219
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_21546863
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 16:20 schreef Oksel het volgende:

Werk nu zelf 4 jaar in de horeca.. heb in verschillende tenten gewerkt. Van zeer klassiek, tot eetcafe. Erg leuk allemaal. Nadeel is dat je ALLES ziet, en OVERAL op let als je ergens gaat eten. Ik zie zelf over het algemeen meer dan de bediening zelf..
als je weet wat er in een keuken gebeurt, is uit eten gaan een stuk minder prettig .
put
your
clothes
on!
pi_21547019
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 16:20 schreef Oksel het volgende:

Beroepsdeformatie idd.
Ik heb er na 8 jaar nog steeds last van.
pi_21728181
Ga ns bij cafe west eten, ben benieuwd wat jullie daarvan vinden (al heb ik er ook al een half jaar niet gegeten). En Moby Dick natuurlijk!
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
pi_21728249
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 15:03 schreef kamagurka het volgende:
Ga ns bij cafe west eten, ben benieuwd wat jullie daarvan vinden (al heb ik er ook al een half jaar niet gegeten). En Moby Dick natuurlijk!
West zijn we al tig keer geweest
Moby Dick ken ik niet?
pi_21728284
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 23:44 schreef Jerruh het volgende:
als je weet wat er in een keuken gebeurt, is uit eten gaan een stuk minder prettig .
Er zijn twee dingen in het leven die je nooit hoopt te hoeven zien: je ouders die de liefde bedrijven en de keuken van je favoriete restaurant.
pi_21728336
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 15:07 schreef Dandelion het volgende:
tja en elke kok gaat op zijn tenen lopen als van Dam in het huis is, dus is zijn ervaring wel zo representatief...
Jawel, want Van Dam reserveert nooit zelf. Als hij een zaak binnenkomt breekt dan ook best wel een beetje de pleuris uit.
Een kok kan wel op zijn tenen gaan lopen maar het gaat natuurlijk ook om de gebruikte producten en toepassingen. Als een kok niet kan koken of slechte producten gebruikt is dat niet te verhullen door op de tenen te lopen.
pi_21728505
Toch zal het wel verschil maken. Misschien dat de chef zelf bijv wat meer doet, in plaats van de stagiair...
pi_21728605
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 15:08 schreef Bluezz het volgende:

[..]

West zijn we al tig keer geweest
Moby Dick ken ik niet?
Maar heb je er al een recensie over geschreven?

Moby Dick: http://www.brasseriemobydick.nl/
pi_21728661
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 15:25 schreef k_man het volgende:
Toch zal het wel verschil maken. Misschien dat de chef zelf bijv wat meer doet, in plaats van de stagiair...
Tuurlijk, maar als zo'n chef altijd met halffabrikaten werkt en Van Dam komt binnen heeft hij geen tijd meer om bijvoorbeeld een bouillon of glace te trekken. Van Dam rapporteert zoiets.
Een vis die een beetje af is opleuken met citroen of verzuipen in de saus; Van Dam rapporteert zoiets. De punten die hij geeft zijn ook gebaseerd op het soort zaak. Bij een eetcafé is hij minder kritisch qua punten dan bij een sterrenrestaurant.
pi_21732171
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 15:03 schreef kamagurka het volgende:
En Moby Dick natuurlijk!
Komen ze weer hier de nazit doen
pi_21748117
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 15:34 schreef Bayer het volgende:
De punten die hij geeft zijn ook gebaseerd op het soort zaak. Bij een eetcafé is hij minder kritisch qua punten dan bij een sterrenrestaurant.
Ik heb het topic nog eens teruggelezen, maar Golfer doet precies hetzelfde.
Kan je best op afgaan dus.
pi_21774840
Over Dendermonde nog; perfect 'gastronomisch' opgeschreven

Als je zoveel oneffenheidjes uit het diner haalt, dat je gegeten hebt, dan kan je zo'n restaurant toch niet voldoende beoordelen? Je bewijst hen daar echt geen dienst mee. Ook al geef je te kennen wat er niet klopt en al wordt het financieel gedispenseerd dan nog hoef je niet mild te zijn. Was de aankleding soms bepalend voor de voldoende? Jullie hebben Dendermonde gespaard
pi_21883304
Vanavond gaan we een tapasje happen hier : De Karmeliet
Waar we een kort verhaaltje over zullen schrijven
pi_21883363
Weet iemand in dit topic overigens wanneer de nieuwe Lekker! gids verschijnt?
  Moderator zaterdag 11 september 2004 @ 18:55:45 #233
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_21885339
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 17:22 schreef Bluezz het volgende:
Vanavond gaan we een tapasje happen hier : De Karmeliet
Waar we een kort verhaaltje over zullen schrijven
Sjongejonge die video.
Beetje over de top, zouden ze nou voor dat beginshot een helicopter hebben gehuurd?

En een kok met handschoenen vind ik ook mal.
Maar misschien was dat alleen voor de video.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_21889708
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 18:55 schreef Gert het volgende:

Sjongejonge die video.
Beetje over de top, zouden ze nou voor dat beginshot een helicopter hebben gehuurd?

En een kok met handschoenen vind ik ook mal.
Maar misschien was dat alleen voor de video.
Ik heb hem net bekeken, wilde het ná het eten doen
Het ziet er van binnen idd zo uit, de keuken konden we niet zien.
Wij zijn i.p.v. met die helicopter gewoon met de auto gekomen

Verslagje volgt.
pi_21890717
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 22:39 schreef Bluezz het volgende:
Wij zijn i.p.v. met die helicopter gewoon met de auto gekomen
Toch wel een limo?
pi_21891344
Brasserie de Karmeliet.

Een kort verslagje van deze (Spaanse) brasserie. Voor adresgegevens zie de website hierboven.

Bij binnenkomst vallen de kleuren ons op ; Mediterraans.
Een vrij smal gezellig druk tentje.
We worden vriendelijk te woord gestaan, en we krijgen een ultraklein tafeltje, waar je nogal krapjes bij kan/zit.
Alles staat echt veel te dicht op elkaar, waardoor je dan ook de gesprekken letterlijk kunt volgen van de buren.
Ook kan de bediening niet bij onze tafel (en bij de tafeltjes die ingebouwd bij de muur staan) dus wordt er regelmatig iets van grote afstand aangereikt.
De stoelen zitten best goed.
Muziek horen we niet, het zaakje staat bol van het geroezemoes, we zien wel boxjes hangen.
Het lijkt wel of er zo veel mogelijk mensen tegelijk in het restaurant gepropt moeten worden.
Het publiek bestaat voornamelijk uit 20 tot 30 jarigen.

We beginnen met de huiswijn (Spaanse Castillo Perelada - D.O. Empordà Costa Brava
een frisse fruitige droge witte wijn van macabeo, xarello en chardonnay. ) die goed smaakt, goed van temperatuur is, dus bestellen we bij het eten daar dan ook een karafje van.

De kaart biedt een ruim assortiment.
Je kunt uit 3 menu’s kiezen, losse gerechten, koude en warme tapas, maar ook alle combinaties worden aangeboden.

We besluiten Tapas Grande te nemen.
Ieder mag dan 4 koude/warme tapasgerechten kiezen, wat tegelijk wordt geserveerd.

Golfer kiest voor:
- Croquetas de gambas, 2 garnalenkroketjes
- Gambas al pil-pil , garnalen in een pittige chilipeper-Knoflooksaus
- Cordero estofado, gestoofd lamsvlees
- Pinchitos de mare, een gegrild visspiesje, voornamelijk bestaand uit zalm, met groene kruidenolie

Bluezz kiest de :
- Pinchitos morunos, een gekruid vleesspiesje
- Gambas al ajillo, grote gamba’s van de plaat (3 stuks)
- Champinoñes al ajillo, Champignons met knoflook
- Jamón serranochips, knapperige gebakken serranoham met een avocadodip
-
Erbij geserveerd voor ons samen, Pan con allioli, boerenbrood met knoflook-mayonaise

Alle bakjes, kommetjes en borden kunnen nauwelijks op het ultra-kleine tafeltje.
Golfer krijgt i.p.v. het bestelde lamsvlees ook de champignons, mag die houden zonder latere bijbetaling en krijgt even later alsnog het door hem bestelde gestoofde lamsvlees.

De tapas zijn stuk voor stuk goed van kwaliteit. Niet echt bijzonder, maar gewoon eenvoudig zoals tapas behoren te zijn.

We besloten geen nagerecht te nemen en lieten het bij onze traditionele koffies met Sambuca.

Uiteindelijk waren we samen, inclusief onze drankjes, voor deze maaltijd € 63,50 kwijt.
Prijs-kwaliteitsverhouding klopt in onze ogen en de bediening is over het algemeen oplettend en attent.

Een keer geen cijfer van ons. Gewoon een eenvoudige brasserie voor een keertje tussendoor.
pi_21891373
Klinkt wel goed maar hebben jullie het ook niet een beetje gehad met die tapas?
  zondag 12 september 2004 @ 00:02:05 #238
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21891432
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 23:59 schreef SCH het volgende:
Klinkt wel goed maar hebben jullie het ook niet een beetje gehad met die tapas?
Als je niet meer dan gemiddeld 1x per 2 maanden tapas eet, en de diverse tapasrestaurants wat afwisselt is het nog wel te pruimen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21891467
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:02 schreef golfer het volgende:

[..]

Als je niet meer dan gemiddeld 1x per 2 maanden tapas eet, en de diverse tapsrestaurants wat afwisselt is het nog wel te pruimen.
Het is altijd wel lekker inderdaad maar als ik lees wat jullie nu gegeten hebben: de kaart is vrijwel al die restaurantjes identiek.

Mijn mosseltjes waren trouwens een 8,5
  zondag 12 september 2004 @ 00:05:00 #240
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21891507
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:03 schreef SCH het volgende:

Het is altijd wel lekker inderdaad maar als ik lees wat jullie nu gegeten hebben: de kaart is vrijwel al die restaurantjes identiek.

Mijn mosseltjes waren trouwens een 8,5
Er stonden ook een aantal mosselgerechten op de kaart van deze brasserie, maar die maak ik ook liever zelf thuis of kom ik bij iemand (hint....) een keer uitproberen.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21891539
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:05 schreef golfer het volgende:
of kom ik bij iemand (hint....) een keer uitproberen.
Leest Tong dit topic wel?
pi_21902134
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:06 schreef SCH het volgende:

Ik vond die tapastent eigenlijk best een 7 waard
Bovendien heb ik altijd het gevoel met al die kleine gerechtjes dat ik de hele avond zit te "snoepen"
pi_21906331
Ik heb laatst bij Springhaver gegeten, was echt slecht! Kogebiefstuk op een bedje van groenten die met veel te veel sojasaus waren gebakken en alles daardoor bremzout smaakte Ook de bijbehorende patatjes waren even opgewarmd leek het wel....

Slecht! Laatste beurt voor Srpinghaver
  Trouwste user 2022 zondag 12 september 2004 @ 18:16:16 #244
7889 tong80
Spleenheup
pi_21906529
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:06 schreef SCH het volgende:

[..]

pi_21906585
quote:
Op zondag 12 september 2004 00:05 schreef golfer het volgende:

[..]

Er stonden ook een aantal mosselgerechten op de kaart van deze brasserie, maar die maak ik ook liever zelf thuis of kom ik bij iemand (hint....) een keer uitproberen.
Daar sloeg het op, lieve dyslectische tongemans van me.

Kamagurka toch, wie gaat er dan ook bij Springhaver eten? Net als dat ze niet weten hoe een film foutloos te projecteren hebben ze ook moeite met het bedienen van de magnetron.
  zondag 12 september 2004 @ 18:20:26 #246
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21906623
quote:
Op zondag 12 september 2004 18:18 schreef SCH het volgende:

Daar sloeg het op, lieve dyslectische tongemans van me.
En SCH krijgt ook nog eens een cursusje begrijpend lezen aangeboden.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21911041
quote:
Op zondag 12 september 2004 18:20 schreef golfer het volgende:

[..]

En SCH krijgt ook nog eens een cursusje begrijpend lezen aangeboden.
Mossels à la SCH dus?
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_21911744
Ik zou golfer en Bluezz graag willen uitnodigen maar het gevaar van recensie en cijfer zijn me te groot
pi_21911828
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:52 schreef SCH het volgende:
Ik zou golfer en Bluezz graag willen uitnodigen maar het gevaar van recensie en cijfer zijn me te groot
Geen hond zou meer bij je willen komen eten idd
pi_21911879
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:55 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Geen hond zou meer bij je willen komen eten idd
Ik moet ook geen honden hier - is altijd zo'n gedoe met de katten.

* uitnodiging verscheurt
  zondag 12 september 2004 @ 22:01:50 #251
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_21912007
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:57 schreef SCH het volgende:

* uitnodiging verscheurt
Daar gaat mijn kans op mosselSCH.
Poef.....gone! ©golfer
pi_21912050
quote:
Op zondag 12 september 2004 21:57 schreef SCH het volgende:

Ik moet ook geen honden hier - is altijd zo'n gedoe met de katten.

* uitnodiging verscheurt
De weg der minste weerstand blaft niet.

En nu stop ik zelf de slowchat. Foei Bluezz
pi_21912061
quote:
Op zondag 12 september 2004 22:01 schreef golfer het volgende:

Daar gaat mijn kans op mosselSCH.
Ik zal het nog eensch met de baasch overleggen
  maandag 13 september 2004 @ 12:52:42 #254
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_21921137
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 23:58 schreef Bluezz het volgende:
Brasserie de Karmeliet.

Een vrij smal gezellig druk tentje.

- Gambas al pil-pil , garnalen in een pittige chilipeper-Knoflooksaus
- Gambas al ajillo, grote gamba’s van de plaat (3 stuks)
- Champinoñes al ajillo, Champignons met knoflook

Erbij geserveerd voor ons samen, Pan con allioli, boerenbrood met knoflook-mayonaise
eet er ook wel eens (ong 4-5 x per jaar) en deze bestel ik ook meestal...die gehaktballetjes zijn ook lekker trouwens !
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  vrijdag 17 september 2004 @ 17:01:41 #255
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_22020950
ga vanavond naar....de Karmeliet !!!!

voor Tapas natuurlijk !!
256 goals !
  vrijdag 17 september 2004 @ 17:03:25 #256
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_22020985
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:01 schreef Bjoro het volgende:

voor Tapas natuurlijk !!
Eet smakelijk!
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 17 september 2004 @ 17:06:06 #257
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_22021038
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:03 schreef golfer het volgende:

[..]

Eet smakelijk!
thanx, maar dat zal wel lukken
256 goals !
pi_23278597
Morgenavond (om te vieren dat we gaan samenwonen)voorlopig onze laatste "Utrechtse" recensie!

http://www.dinnersite.nl/restaurant/?RN=19907&lng=nl
http://www.restaurant-hetzuiden.nl/
  vrijdag 12 november 2004 @ 23:59:00 #259
85784 karper
vissen is me handelsmerk
pi_23279891
kom nou eens langs
loop nu weer ergens anders stage

www.riviumroyale.nl
pi_23280056
tvptje, wat een leuk topic!
  zaterdag 13 november 2004 @ 04:10:23 #261
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_23283359
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:01 schreef Bjoro het volgende:

voor Tapas natuurlijk !!
en weer een karmeliet avond zit erop
256 goals !
  zaterdag 13 november 2004 @ 22:40:29 #262
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_23296942
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 23:07 schreef Bluezz het volgende:
Morgenavond (om te vieren dat we gaan samenwonen)voorlopig onze laatste "Utrechtse" recensie!

http://www.dinnersite.nl/restaurant/?RN=19907&lng=nl
http://www.restaurant-hetzuiden.nl/
Oké, dan volgt nu de recensie van Restaurant het Zuiden, Mariastraat 4, 3511 LP te Utrecht.

Bij binnenkomst valt de sobere inrichting van het restaurant op: eenvoudige houten tafels, die wat dicht op elkaar staan, mooie sobere plafonnières, wat lampen aan de gebroken witte wanden wat kussens tegen de muren waar lange banken staan. Verder geen tierelantijnen of kunst aan de muur te bekennen.
We worden vriendelijk en attent ontvangen en naar onze tafel gebracht.
De stoelen zijn eenvoudig en met kussenovertrekken bekleed en zitten prima.
Het sfeertje is mediterraan, hetgeen niet raar is, want de eigenaar is van Turkse komaf.

Geen achtergrondmuziek gelukkig, want akoestiek van het restaurant is al slecht, wat als het vol zit is erg te merken is aan het luide geroezemoes.

Voorgerechten
Bluezz koos voor de Meze-schaal , een bord vol kleine verschillende mediterrane tapas.
Erg veel rucola salade in het midden, de hapjes zelf waren niet echt bijzonder: rolletje iets te koude gekweekte zalm gevuld met wat knoflookboter, een rolletje met een dillekruidig sausje gevulde tonijn, een gefrituurd loempiaatje met spinazie, een soort tzaziki met kappertjes en nog een stukje niet thuis te brengen vis met een zure dressing erop.

Haar cijfer voor dit voorgerecht: een 7-tje

Ik had als voor gerecht gebakken gamba’s met coquilles op een bedje van kruidensalade besprenkeld met warme knoflookolie.
Twee enorme prima gebakken gamba’s, helaas slechts 1 gegrilde coquille en wederom een enorme berg sla in het midden van het bord.
Nadat er om gevraagd was werd er alsnog een vingerbakje gebracht om de handen na het uitpellen van de gamba’s te kunnen reinigen.
Qua smaak verder niets op aan te merken.

Mijn cijfer voor het voorgerecht: 7,5

Totaal cijfer voorgerechten: een ruime 7.

Hoofdgerechten

Bluezz koos voor Sultan Kebab, lamshaas gevuld met aubergine en kruiden-geitenkaas met saffraanrijst, gegratineerde tomaat en courgette provençale.
Bij serveren bleek er geen sprake van saffraanrijst, maar van een aardappeltaartje, ook lekker, maar niet wat er op de kaart stond.
Verder wel een zeer smakelijk gerecht, prima rolletjes lamshaas met een lekker smakelijke vulling.

Haar cijfer voor het hoofdgerecht: 8,5
Ik had als hoofdgerecht gekozen voor het Siciliaans vistrio: twee soorten dagverse visfilet, gegratineerd op Siciliaanse wijze gecombineerd met gamba’s, met kreeftensaus
met aardappeltaart en torentje van aubergine, tomaat en courgette.

Alweer zo’n enorme gamba dus en alweer geen vingerbakje erbij, dus dit keer het beest maar met mes en vork van zijn schilletje ontdaan.
De stukken visfilet: 1 stuk tonijnbiefstuk en een stuk zwaardvisfilet, waren met duidelijk Italiaanse pesto-achtige kruiden gegratineerd. Iets aan de droge kant.
Over de kreeftensaus twijfel ik nog steeds, het had meer de smaak van een soort kreeftensoep.
Aardappeltaart en torentje van groenten waren van prima kwaliteit.

Mijn cijfer voor het hoofdgerecht: 7,5

Totaal cijfer hoofdgerechten: 8

Nagerecht

Bluezz en ik kozen beiden voor hetzelfde nagerecht: Crème brûlée.
Deze werd door de bediening met een gas-vlambrander ter plekke gecarameliseerd aan tafel, hetgeen altijd een leuk schouwspel oplevert voor de rest van het aanwezige publiek.
De kwaliteit van de crème brûlée was overigens prima.

Cijfer nagerecht: 8

Bij de maaltijd dronken we, nadat we eerst 2 losse glazen droge witte huiswijn hadden geproefd, een fles van deze huiswijn, een Franse sauvignon uit 2003. Prima, fris en fruitig.

Traditiegetrouw beëindigden we onze maaltijd weer met respectievelijk cappuccino en een dubbele espresso, vergezeld van een glaasje sambuca.

De rekening bedroeg uiteindelijk € 94,40, hetgeen natuurlijk door ons met een fooi naar boven werd afgerond.

Conclusie

Het Zuiden is een gezellig en prima mediterraans restaurant, met gerechten uit alle streken van de Middellandse Zee, waarbij de nadruk enigszins op het oosten van het gebied ligt.
Attente en vriendelijke bediening.
Soms iets te weinig tijd tussen de diverse gerechten, want uiteindelijk stonden we na 2 œ uur alweer buiten.

Overall cijfer: een 8.

Vanwege onze toekomstige verhuizing naar een nieuwe woning in Bloemendaal, zullen de toekomstige recensies voorlopig vooral uit de omgeving Haarlem komen.
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 13 november 2004 @ 22:45:03 #263
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_23296988
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 22:40 schreef golfer het volgende:

[..]

Vanwege onze toekomstige verhuizing naar een nieuwe woning in Bloemendaal, zullen de toekomstige recensies voorlopig vooral uit de omgeving Haarlem komen.
'De Lachende Koe', Kruiswg 70b-zwart, 023 5428530.

Chateaubriand waar je je vingers bij opeet.
Wordt aan je tafeltje in stukjes gesneden.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_23297321
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 23:07 schreef Bluezz het volgende:
We gaan samenwonen
Gefeliciteerd Bluezz en Golfer !!

Eeuwig vijfentwintig
pi_23299057
Je ken best hier nog komen vreten zeg

En je moet ook niet altijd willen vingeren, golfer

Ik kan me vinden in deze waardering voor het Zuiden, ik vind de ambiance erg prettig, lekker licht en vrolijk en ik vind het heerlijk om geen uren te hoeven tafelen.
  zondag 14 november 2004 @ 00:41:15 #266
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_23299175
quote:

Vanuit de snackbar zeker?

Samenwonen is duur hoor.
  zondag 14 november 2004 @ 00:42:20 #267
46911 Mjam
Zweven is leven
pi_23299190
Heb ook al een paar keer erg lekker gegeten bij Het Zuiden. Sofra, aan de Wittevrouwensingel schijnt van dezelfde eigenaar te zijn.
pi_23299227
quote:
Op zondag 14 november 2004 00:42 schreef Mjam het volgende:
Heb ook al een paar keer erg lekker gegeten bij Het Zuiden. Sofra, aan de Wittevrouwensingel schijnt van dezelfde eigenaar te zijn.
Aha, dat wist ik niet. Sofra is een echt traditioneel Turks restaurant. Op kruipafstand van mijn huis en ook best goed.
  zondag 14 november 2004 @ 00:54:20 #269
46911 Mjam
Zweven is leven
pi_23299378
quote:
Op zondag 14 november 2004 00:44 schreef SCH het volgende:

[..]

... Op kruipafstand van mijn huis ...
Denken ze daar zeker dat je komt inhaken bij het middaggebed.
pi_23416226
Crème brûlée, goede keus Hoge cijfers, dit is echt één van de beste van jullie lijst. En redelijk voordelig, twee keer opscheppen een optie? Alhoewel mediterraans eten ook stevig vallen kan.

En gefeliciteerd
  vrijdag 19 november 2004 @ 19:43:15 #271
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_23431920
quote:

Recensie van Het Zuiden
Ik kwam er van de week langs en het zag er inderdaad wel aardig uit Goed om te weten dat de kwaliteit ook wel goed is
  vrijdag 19 november 2004 @ 19:49:55 #272
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_23432066
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 19:43 schreef Eilanden het volgende:

Ik kwam er van de week langs en het zag er inderdaad wel aardig uit Goed om te weten dat de kwaliteit ook wel goed is
Inderdaad wel een aanradertje en okee6: je kunt niet dubbel op-scheppen, want je krijgt alles netjes uitgeserveerd op een bordje op tafel.
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 24 november 2004 @ 19:58:23 #273
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23549299
geen recencie, wel een aanrader. ga een keer met de auto door de bourgogne met een guide michelin op schoot. de navigator (vrouw, man) mag dan de route naar een van de vele uitstekende restaurants uitkiezen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_23549715
Leuk idee zoalshetis, wie weet in een vakantie
pi_24364539
En? Hebben jullie Bloemendaal e.o. al onveilig gemaakt?
Eeuwig vijfentwintig
  maandag 3 januari 2005 @ 01:30:48 #276
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_24365227
quote:
Op maandag 3 januari 2005 01:02 schreef Reese het volgende:
En? Hebben jullie Bloemendaal e.o. al onveilig gemaakt?
Na alle verhuiskosten staat deze maand het 2 sterren restaurant De Bokkedoorns, http://www.bokkedoorns.nl/ op het culinaire programma.
Poef.....gone! ©golfer
pi_24366945
Pfoe golfer, dat wordt eventjes flink doorsparen zie ik
  maandag 3 januari 2005 @ 12:32:20 #278
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_24370124
maar dan heb je ook wel wat !!

http://www.derestaurantsite.nl/restaurant/vriendenvanjacob is ook een leuke in de buurt of

http://www.dinnersite.nl/restaurant/index.php?RN=40329

eet smakelijk iig
256 goals !
pi_24376938
Leuke tips Bjoro, vooral het eerste, en dan vooral als je buiten kunt zitten ziet er echt uit
  donderdag 13 januari 2005 @ 02:05:28 #280
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_24540485
quote:
Op maandag 3 januari 2005 01:30 schreef golfer het volgende:

Na alle verhuiskosten staat deze maand het 2 sterren restaurant De Bokkedoorns, http://www.bokkedoorns.nl/ op het culinaire programma.
Het gaat echt binnenkort gebeuren, maar de balastingdienst vond het blijkbaar even nodig mij een voorlopige aanslag 2005 van bijna 1500€ te sturen .
Maar uitstel is geen afstel.
Recensie volgt.
Poef.....gone! ©golfer
pi_24556609
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 02:05 schreef golfer het volgende:

voorlopige aanslag 2005 van bijna 1500€

Rece N S sie volgt.
Da's balen! Recensie van de B&W dan maar??
Eeuwig vijfentwintig
  vrijdag 14 januari 2005 @ 02:29:05 #282
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_24556645
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 02:24 schreef Reese het volgende:

Da's balen! Recensie van de B&W dan maar??
Nope, Bokkendoorns staat nog steeds op het programma.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 14 januari 2005 @ 02:30:29 #283
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_24556656
recensie van de B&W die daar achter de bar hangt:

lauw bier, muziek te hard, snel naar een andere kroeg .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_24557395
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 02:30 schreef HeatWave het volgende:
recensie van de B&W die daar achter de bar hangt:

lauw bier, muziek te hard, snel naar een andere kroeg .
Hebben ze wel toetjes?
pi_24561012
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 06:27 schreef Bluezz het volgende:
Hebben ze wel toetjes?
Hele 'frisse' toetjes!
Eeuwig vijfentwintig
  vrijdag 21 januari 2005 @ 00:55:54 #286
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_24660967
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 02:29 schreef golfer het volgende:

Nope, Bokkendoorns staat nog steeds op het programma.
Bel je dus afgelopen maandag om voor zaterdag te reserveren, krijg je telefoontje terug dat dat al helemaal vol zit.

Dus voor a.s. zaterdag maar iets anders verzinnen. Desnoods recensie van de plaatselijke snackbar, maar die Bokkendoorns komt dus echt wel een keer aan de beurt.
Poef.....gone! ©golfer
  vrijdag 21 januari 2005 @ 11:03:23 #287
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_24665415
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 00:55 schreef golfer het volgende:

[..]

Bel je dus afgelopen maandag om voor zaterdag te reserveren, krijg je telefoontje terug dat dat al helemaal vol zit.

Dus voor a.s. zaterdag maar iets anders verzinnen. Desnoods recensie van de plaatselijke snackbar, maar die Bokkendoorns komt dus echt wel een keer aan de beurt.
tips nodig ?
256 goals !
  zaterdag 22 januari 2005 @ 00:50:06 #288
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_24681083
Niet dat je zaterdag naar de shoarmatent op de hoek gaat en direct reserveert voor volgende week
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_24681491
Ws. zit je morgen Bluezz op de bank een fruithapje te voeren.
  zaterdag 22 januari 2005 @ 01:17:48 #290
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_24681517
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 01:15 schreef SCH het volgende:
Ws. zit je morgen Bluezz op de bank een fruithapje te voeren.
Ik heb haar vanavond olijven, pommedores en meikaas gevoerd en alles in haar maagje gebleven.
Poef.....gone! ©golfer
pi_24681541
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 01:17 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik heb haar vanavond olijven, pommedores en meikaas gevoerd en alles in haar maagje gebleven.
Dat wordt nog leuk vannacht

( )
pi_24681634
Hij belooft me bokkedoorns maar voert me kaas die niemand kent
pi_24681678
Het zijn toch bokkepootjes?
pi_24681856
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 01:25 schreef SCH het volgende:
Het zijn toch bokkepootjes?
Dat zijn de kelners
pi_24681873
  dinsdag 1 maart 2005 @ 00:00:14 #296
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25304653
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 00:55 schreef golfer het volgende:
Desnoods recensie van de plaatselijke snackbar, maar die Bokkendoorns komt dus echt wel een keer aan de beurt.
Het gaat er eindelijk van komen: we kunnen a.s. zaterdag terecht bij De Bokkedoorns.
Dus er volgt weer een nieuwe recensie dit weekend.
Poef.....gone! ©golfer
pi_25308565
Eet SCHmakelijk
  dinsdag 1 maart 2005 @ 10:03:16 #298
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_25308929
Ik ben benieuwd !!!
256 goals !
pi_25321160
Ik ook... nu eerst maar eens bedenken wat ik aantrek
En alvast even bladeren door het menu :

dinsdag 1 maart 2005 @ 23:18:09 #300
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25321550
Recensie zal niet meer in dit topic passen dus maar even een deeltje 2 openen.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:20:39 #301
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25321620
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')