abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:19:54 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25321603
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:23:05 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25321686
A.s. zaterdag 5 maart kunnen we dus eindelijk terecht bij het 2-sterren-restaurant De Bokkedoorns.
Voor ons dus vlakbij in de duinen van Bloemendaal/Overveen.

Hun site: http://www.bokkedoorns.nl/
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 maart 2005 @ 23:23:24 #3
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25321696
Veel plezier gewenst alvast bij de Bokkedoorns.

Trouwens, het kan aan mij liggen, maar ik vind het zo not-done als je bij zo een restaurant a la cart gaat bestellen. Ik laat me altijd lekker verrassen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  woensdag 2 maart 2005 @ 09:54:54 #4
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_25327791
Ik ben echt benieuwd wat jullie (als critici, positief bedoeld overigens) daar nu van vinden !
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
  woensdag 2 maart 2005 @ 14:27:23 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25332201
quote:
Op dinsdag 1 maart 2005 23:23 schreef Euc- het volgende:
Veel plezier gewenst alvast bij de Bokkedoorns.

Trouwens, het kan aan mij liggen, maar ik vind het zo not-done als je bij zo een restaurant a la cart gaat bestellen. Ik laat me altijd lekker verrassen
Denk ook dat we ons laten verrassen met een menuutje.
Poef.....gone! ©golfer
pi_25380764
Tevens Vooraf Plezier

moet nog bloesje strijken, haartjes doen, en hier nog ff posten, portemoneetje het zachtjes gaan vertellen, en ik heb er zo'n zin in!!!!!
  zaterdag 5 maart 2005 @ 15:20:10 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_25380780
Wie rijd er, of nemen jullie een taxi?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_25380877
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Wie rijd er, of nemen jullie een taxi?
Het is hier 10 minuutjes vandaan
  zaterdag 5 maart 2005 @ 15:30:25 #9
45206 Pietverdriet
pi_25380918
Lekker wandelingetje na het eten dus.
Dat zijn altijd de beste restaurants, waar je niet voor hoeft te rijden, maar op comfortabele afstand van een warm bed.
pi_25380946
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:19 schreef Bluezz het volgende:
Tevens Vooraf Plezier

moet nog bloesje strijken, haartjes doen, en hier nog ff posten, portemoneetje het zachtjes gaan vertellen, en ik heb er zo'n zin in!!!!!
Ah, een tvp?
Je weet dat ik deze zonder blikken of blozen mag deleten... Maar dat doenne we niet...

Veel smulplezier!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25381029
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:32 schreef Oblivion het volgende:

Ah, een tvp?
Je weet dat ik deze zonder blikken of blozen mag deleten... Maar dat doenne we niet...

Veel smulplezier!
Dan zet ik hem toch gewoon ff terug Obli

We zullen wel een klein opschrijfboekje nodig hebben om het onopvallend allemaal op te kunnen schrijven. Of we moeten weer, net als toen bij Jean d'Hubert, de gerechten om en om onthouden, en opslaan op de harde schijfjes
Ik zie ons nog zitten na het genieten van weer een gang, eehm hoe heette het vorige ook alweer?
Oh ja.
En dit?
Oh ja.
En na 3 gangen, weer helemaal overnieuw proberen

Het is net zoiets als, ik ga op reis en ik neem mee

Je hebt in ieder geval gespreksstof, je traint je (grijze) hersencellen, en dat allemaal voor Fok!
pi_25381116
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:38 schreef Bluezz het volgende:

We zullen wel een klein opschrijfboekje nodig hebben om het onopvallend allemaal op te kunnen schrijven.
Nee joh, een grote noteboek open en bloot op tafel, dan raken ze in paniek, doen ze nog extra meer hun best..

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zaterdag 5 maart 2005 @ 17:45:50 #13
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25382979
quote:
Op zaterdag 5 maart 2005 15:43 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Nee joh, een grote noteboek open en bloot op tafel, dan raken ze in paniek, doen ze nog extra meer hun best..

Voordat ik bij Da Vinci werkte werkte ik in een redelijke luxe zaak, die niet vermeld staat in de Michelingids. Toen er een inspectrice langskwam van Michelin (of hoe je ze ook noemt, die inspectrice dan ), kreeg zij geen andere service en ander eten dan de rest van de gasten. Ze ging haar best doen om hun in de gids van 2006 met 1 couvertje in de gids te zetten (Doordat de eigenaar van de toko waar ikt oen werkte jarenlang ober-kelner, maitre dus, is geweest bij het Princes Juliana restaurant in de tijd van Toine Hermsen toen ze nog 2 sterren hadden, kende hij de inspectrice van michelin. Normaal blijven ze anoniem, maar soms zeggen ze wie ze zijn ).

Ook bij Da Vinci waar ik nu werk, krijgen mensen van Michelin of andere gidsen geen andere behandeling als andere gasten. In dit soort tenten is alles gewoon altijd goed, al is het een kinderfeestje.

Verder nogmaals erg veel plezier vanavond, ik wou dat ik mee kon

Ik ga vanavond trouwens ook uiteten en van de beste culinaire uitvinding ooit genieten. Ik ga naar een restaurant genaamd "De Patatkoning", en ga genieten van een heerlijke frikandel (en een frietje stoofvlees )
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 5 maart 2005 @ 17:51:40 #14
45206 Pietverdriet
pi_25383061
-edit- Offtopic.

[ Bericht 87% gewijzigd door Oblivion op 05-03-2005 19:51:47 ]
  zaterdag 5 maart 2005 @ 23:22:51 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25388574
Zo, net terug.

Eerst even heel lekker uitbuiken en daarna volgt onze recensie.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 maart 2005 @ 00:50:58 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25389931
Recensie van Restaurant De Bokkedoorns te Overveen (gemeente Bloemendaal)

Adres: Wethouder van Gelukpark, Zeeweg 53.
Website: http://www.bokkedoorns.nl/

Waarschuwing van te voren: het heeft 2 Michelin-sterren en dat zal je weten ook!

De ambiance:
Prachtig gelegen in de Kennemerduinen, met het huidige besneeuwde landschap helemaal een plaatje als je komt aanrijden.
Men beschikt over valet-parking, dus met auto gewoon voor de ingang aan komen rijden, automotor laten draaien, uitstappen en ontvangen worden en de bediening zorgt dat je auto ergens geparkeerd wordt.
Entree is keurig netjes, jassen worden op naam opgehangen in de garderobe.
Inrichting: strak, modern, maar toch door kleurgebruik zeer gastvrij en warm en natuurlijk perfect zittende, met stof beklede fauteuils, waarin je, zonder een houten kont te krijgen gerust 3 tot 4 uur kunt tafelen.
Natuurlijk alles met prachtig schoon tafellinnen en op de millimeter exact hetzelfde gerangschikt servies en glazen op tafel.

De menu’s:
Men heeft, naast het a la carte deel een aantal vaste menu’s.
1. Het Alliance-menu (4-gangen)
2. Het menu Gastronomique (5 gangen)
3. Het menu de nos Delices (6 gangen)
Bluezz en ik besloten het menu Gastronomique te kiezen, vergezeld door hun eigen wijnarrangement.

Voordat we die keuze hadden gemaakt, namen we eerst een glas droge witte huiswijn (sauvignon blanc) en kregen we onze eerste mini-amuse, bestaande uit een van zwarte olijven gemaakte canneloni gevuld met een geitenkaascreme.

Daarna volgde nog een tweede amuse: een glas gevuld met onderin stukjes avocado, opgevuld met Hollandse garnalen en een scherp-zurige yoghurtmousse. Heerlijk de smaakpapillen strelende appetizer.

Voorgerecht
Het voorgerecht bestond uit een crème van bloemkool (op zich al heel apart bedacht) met droog gebakken coquilles Saint Jacques en een tapanade van olijven en amandelen.

Heel erg lekker en die bloemkoolcrème was als een soort crème brullée gemaakt.
Perfect gebakken coquilles, die door de knisperige tapanade er bovenop, helemaal tot hun recht kwamen.

Als begeleidende wijn kregen we een witte Elzasser erbij. Fris, fruitig en licht.

Tussengerecht
Het tussengerecht bestond uit gesmoorde kabeljauw, overgoten met licht gesmolten ganzenlever en vergezeld door gestoofde snijbiet met ratté-aardappel, gevuld met gehakte wilde oester. Het geheel werd ter plekke overgoten met een lauriersaus.

We wisten niet dat een redelijk eenvoudige vissoort als kabeljauw zo lekker kon smaken op deze wijze. Ondanks dat we allebei principieel tegen het gebruik van ganzenlever zijn (door de manier waarop die beesten gevoerd worden) was het hele dunne gesmolten laagje op de kabeljauw dusdanig smaakversterkend en lekker dat we het toch maar hebben opgegeten.
Omdat dat Bluezz oesters niet echt heel lekker vind, heeft ze desondanks toch wat hapjes van de wilde oester weg gekregen alvorens haar restantje aan mij te schenken.
De combinatie met een eenvoudige groente als snijbiet was verrassend lekker en de lauriersaus was helemaal perfect. We gebruikten het (natuurlijk door de Bokkedoorns zelf gebakken)overheerlijke brood dan ook om ons bordje helemaal leeg te deppen.

Bij deze gang kregen we anderhalf glaasje witte bourgognewijn, die net iets stroperiger en voller van smaak was dan de Elzasser van het voorgerecht.

Het hoofdgerecht
Bestond uit gebraden Barbarie eendenborst, gestoofde prei met laurierdrop en chutney van bloedsinaasappel en rode biet.

Opnieuw een klein feestje op het bord. Perfect afgemeten en gebraden tamme (gemeste uit Le Lande afkomstige) vrouwtjes eend. Niets van puree, pasta of wat voor bordvervuilende of vullende zaken erbij. Nee, puur twee prima stukjes eendenborst in een heerlijke saus met het eendengebraad zelf (beetje kruiden erbij). De chutney lekker mildzoetig met een beetje pit en heerlijke knapperige prei en opnieuw de verrassende biet erbij als groente.

Zoals Bluezz het ter plekke zei: “Wat veel smaakjes proef ik hier en wat is het allemaal lekker”.

Als begeleidende wijn dit keer een rode Dao uit Portugal. Prima,volle druivige wijn, die perfect aansloot bij de eend.

De kazen
Tja, voor mij altijd het moeilijkste deel van zo’n menu, want ik ben niet echt een extreme kaasliefhebber. Voor Bluezz daarentegen juist bijna het hoogtepunt van een diner: het kan haar niet kazig en stinkend genoeg zijn.

Ik beperkte mij dus maar veilig tot een stukje camembert, brie en overjarige Goudse kaas.
Bluezz leefde zich helemaal uit met blauwgeaderde, stinkende kazen en een (in mijn ogen nog erger stinkende) Munsterkaas en wat geitenkaasjes.

De manier waarop het allemaal aan ons gepresenteerd werd was alleen al de moeite waard: over elke kaas werd een verhaaltje verteld en de kazen werden met witte stoffen handschoentjes (vanwege de schimmels) uit de kaastrolley gehaald en met speciale kaasmesjes voor ons op maat gesneden.

Uiteraard weer speciaal brood erbij: dit keer lichtbruin gebakken brood gevuld met noten en olijf- en appelstukjes.
Als begeleidend drankje eens niet een traditionele Port, maar een 30 jaar oude sherry-port.
Donkerbruin van kleur met in de verte nog een vleugje smaak van sherry, maar toch meer naar port neigend.
Omdat we het zichtbaar zo lekker vonden, besloot de bediening ons nog maar een keer bij te schenken ervan.

Het nagerecht
Als slot van ons menu kregen we gepocheerde Elstar-appel met een mousse van griesmeel en piment, kaneelkortsdeeg en palmsuikerroomijs.

Zoals elk gerecht, prachtig opgemaakt op een bord en qua combinatie alweer bijzonder. Vooral de mousse van griesmeel deed in niks denken aan mijn slechte herinneringen van vroeger van griesmeelpuddinkjes.
Dit was fris, lekker en alweer qua portie helemaal goed.

Ook hierbij natuurlijk een witte (dessert)wijn: een zoetige Château Puy-Servain, AC Haut-Montravel 2001. (niet helemaal onze smaak, omdat we het niet zo hebben op zoete wijnen).

Uiteraard besloten Bluezz en ik dat we niet konden afsluiten zonder onze traditionele cappuccino en dubbele espresso, vergezeld gaande van een Sambuca.
Daarbij kregen we nog een klein assortimentje zelf gemaakte bonbons en 2 zelfgemaakte kletskoppen.

Nadat we afgerekend hadden (en dit keer zullen we de prijs er niet bij vermelden, want je weet gewoon van te voren dat als je naar een 2-sterrenrestaurant gaat je niet moet beknibbelen op bijzaken en vooral moet genieten), kregen we in de garderobe netjes onze jassen weer omgehangen en stond, dankzij de valet-parkingservice, onze auto (al lekker warmgedraaid en ontwasemd bij een buitentemperatuur van –5) voor ons klaar bij de uitgang.

Conclusie
Veruit het beste restaurant dat we de afgelopen jaren hebben bezocht.
Bediening attent, maar niet te opdringerig.
Ambiance, sfeer en eten naderen de perfectie.
Volop de 2-Michelinsterren waard.
Chef-kok Lucas Rive weet echt wat koken is en durft verrassende smaaksensaties zinnenprikkelend samen te voegen ( ‘Zinnenprikkels’ heet toevallig ook het door de Janny v.d. Heyden geschreven boek over dit Toprestaurant) en eigenaar John Beeren blijft gewoon meelopen in de bediening en met de gasten af-en-toe een praatje maken.

Als we dan toch een cijfer moeten geven: 10-
en die ‘-‘ is omdat we nog steeds niet bij het enige 3-sterrenrestaurant De Librije in Zwolle zijn geweest, dus blijkbaar bestaat er in Nederland nog iets beters?

Heb je een keer iets bijzonders te vieren en kijk je niet op een paar centen? Wil je wel eens vrijwel perfect 3 tot 4 uur genieten in een prachtige omgeving (op 10 minuutjes afstand van ons huis)?
Dan is Restaurant de Bokkedoorns een absolute aanrader!

[ Bericht 0% gewijzigd door golfer op 06-03-2005 01:10:18 ]
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 maart 2005 @ 01:16:16 #17
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_25390282
Erg goed bevallen dus, top.

Verder, onder welke wijnfles heb jij geleefd in 2001?
quote:
Als we dan toch een cijfer moeten geven: 10-
en die ‘-‘ is omdat we nog steeds niet bij het enige 3-sterrenrestaurant De Librije in Zwolle zijn geweest, dus blijkbaar bestaat er in Nederland nog iets beters?
Parkheuvel in Rotterdam (Chef Cees Helder) is nog altijd de eerste in Nederland met 3 sterren, waar er in 2003/2004 (ben niet mee rhelemaal zeker van de datums..) de Librije bijkwam.

zal wel door de alcohol komen
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  Trouwste user 2022 zondag 6 maart 2005 @ 01:19:40 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_25390329
Wel mooi dat jullie je jassen weer kregen omgehangen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 6 maart 2005 @ 01:30:23 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_25390474
quote:
Op zondag 6 maart 2005 01:16 schreef Euc- het volgende:
Erg goed bevallen dus, top.

Verder, onder welke wijnfles heb jij geleefd in 2001?

Parkheuvel in Rotterdam (Chef Cees Helder) is nog altijd de eerste in Nederland met 3 sterren, waar er in 2003/2004 (ben niet mee rhelemaal zeker van de datums..) de Librije bijkwam.

zal wel door de alcohol komen
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik heb iets in mijn systeem waardoor ik Rotterdam altijd uitsluit van de rest van Nederland.
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 6 maart 2005 @ 11:00:36 #20
45206 Pietverdriet
pi_25393125
Mooie kritiek hoor, maar met drank op nog gaan rijden?
tsk tsk tsk
pi_25393812
Haha PV, dat was ook het eerste wat ik dacht.. als ik ooit in zo'n toptent ga eten, moet ik er ook maar bij gaan slapen, want anders haal je nog niet het maximale eruit...

Maar dat tweede glaasje port stond niet op de rekening?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zondag 6 maart 2005 @ 11:58:25 #22
45206 Pietverdriet
pi_25393837
quote:
Op zondag 6 maart 2005 11:56 schreef tim2308 het volgende:
Haha PV, dat was ook het eerste wat ik dacht.. als ik ooit in zo'n toptent ga eten, moet ik er ook maar bij gaan slapen, want anders haal je nog niet het maximale eruit...

Maar dat tweede glaasje port stond niet op de rekening?
Taxi nemen?
Hotelletje in de buurt?
  zondag 6 maart 2005 @ 13:10:43 #23
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_25394899
Gaaf om een keertje zoiets te doen...wat zal je eigen maaltje vanavond tegenvallen
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_25395044
quote:
Op zondag 6 maart 2005 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooie kritiek hoor, maar met drank op nog gaan rijden?
tsk tsk tsk
Oei, ik wilde er eerder niet over beginnen, maar met al die drank zat je echt ver over de max heen.... Ik ben daar altijd wat streng in, dan maar hotelletje....
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_25396449
quote:
Op zondag 6 maart 2005 13:10 schreef Bjoro het volgende:
Gaaf om een keertje zoiets te doen...wat zal je eigen maaltje vanavond tegenvallen
Haha! Het zijn zelfs ingevroren (lekkere) kliekjes !!

En over die wijn en dat rijden... tja.. als je aangehouden wordt ben je w.s. de pineut.
Maar we zijn dan echt wel door al het eten en de tijd die er tussen zit prima in staat om te rijden.

De glazen worden ook absoluut niet vol geschonken gelukkig.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')