abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16322377
Er wonen nu 1,6 miljoen niet-westerse allochtonen in Nederland. De verwachting is dat dat er over tien jaar ruim twee miljoen zijn. Om in kaart te brengen wat precies de effecten van dertig jaar integratiebeleid zijn, stelt de Tweede Kamer in 2003 de commissie-Blok in. Die moet onderzoeken wat het beleid heeft betekend voor Nederland en welk beleid er in de toekomst gevoerd moet worden. Op 19 januari presenteert de commissie haar conclusies.

In navolging van Maxime Verhagen en het Nova debat wil ik ook hier alvast vooruitlopen op het rapport van de Commissie Blok met de stelling van Seçil Arda:

quote:

Seçil Arda

Eerst emanciperen, dan integreren

De verlichting van groepen in onze samenleving is te meten aan hoever de positie van de vrouw binnen deze groep ontwikkeld is. De conservatieve en ongeëmancipeerde islamitische mannen in Nederland houden de ontwikkeling van hun vrouwen tegen. Ze houden hun onderdrukkende machtspositie stevig vast. Dit komt integratie van allochtonen en de kwaliteit van onze samenleving niet ten goede. Daar moet institutionele verandering in komen.

Het elementaire recht van de mens, het zelfbeschikkingsrecht, wordt vrouwen stelselmatig ontnomen door de conservatieven en hun zelfopgelegde systeem. Dochters mogen hun partner niet zelf kiezen en worden met geweld verhinderd als ze zich buiten de eigen groep en op westerse wijze willen ontwikkelen. Ze mogen bijvoorbeeld niet trouwen met iemand buiten de eigen culturele en religieuze gemeenschap. Zo wordt voorkomen dat de groepen met elkaar mengen, wat snellere integratie zou betekenen.

De integratie van vrouwen en hun ontwikkeling tot volwaardig burger binnen onze samenleving wordt verhinderd omdat de conservatieve islamieten zeer selectief omgaan met de Nederlandse samenleving. Zij staan niet open voor de Nederlandse waarden, delen de Nederlandse normen niet. Ze verwachten wel dat men begrip opbrengt voor hun conservatieve standpunten, terwijl ze zich zelf afsluiten.

Het naast elkaar bestaan van groepen in onze samenleving zonder (voldoende) synergie is niet bevorderlijk voor de maatschappelijke eenheid en het saamhorigheidsgevoel. Daarom moet een aantal maatregelen toegepast worden.

Het is nodig om een emancipatieproces van moslimmannen op gang te brengen en te bevorderen, want zonder de verlichting van de conservatieve mannen is er geen sprake van volledige integratie van deze groepen, in het bijzonder van vrouwen.

Behoud van eigen cultuur zonder voorwaarden voert tot coconisering en achterstelling van met name vrouwen. Maar juist een geëmancipeerde vrouw of moeder heeft een sleutelpositie bij de opvoeding van haar kinderen, de toekomstige burgers van dit land. De religieuze en traditionele belemmeringen die in de moskeeën en religieuze instellingen verankert zijn, moeten niet langer gesubsidieerd worden. De imams moeten transparant zijn, dus in het Nederlands preken. Integratie betekent je openstellen voor de totale Nederlandse en West-Europese samenleving, waarin je tracht te leven en niet alleen binnen je eigen culturele, religieuze en etnische groep. Daarom is het hoogste tijd dat allochtone mannen emanciperen!

Zie ook de geschiedenis van de integratie en de 89 gesprekken die de commissie Blok heeft gevoerd met betrokkenen van het integratiebeleid.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben het met de stelling eens. De cirkel van conservatieve waarden en normen die aangeleerd worden in moskeeen, op islamitische scholen en bevestigd en versterkt worden door gezinnen moet doorbroken worden. Islamitiche scholen zouden daarbij juist niet verboden moeten worden maar in aantal moeten toenemen, alleen de interpretatie van de Koran moet veranderen. Ook op moskeeen e.d. Die moet dezelfde verlichting doorgaan als de Bijbel zodat de normen en waarden die daar uit voortvloeien passen in een westerse samenleving. Het integratiebeleid heeft hier geen rekening mee gehouden en is nog steeds niet gericht op de doorbreking van het conservatisme. Of het totaal van maatregelen van de afgelopen 30 jaar aan de doelstelling voldaan heeft is irrelevant: het beleid is niet effectief geweest en had vele malen beter gekund!

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_16322404
mijn versie gefaald
pi_16322590
quote:
Seçil Arda
Eerst emanciperen, dan integreren
pberends:
Eerst migratiestop, dan integreren.
pi_16322612
Grappige is dat veel mensen die voor een slap asielbeleid zijn niet snappen dat er op een gegeven moment niet meer genoeg autochtonen zijn om de migranten te laten integreren
  vrijdag 16 januari 2004 @ 19:50:49 #5
81237 releaze
best of both worlds
pi_16322672
we kunnen er met zn allen wel over blijven lullen, maar of er dan ook daadwerkelijk wat aangedaan wordt, dat is nog maar de vraag. misschien, en dat weet ik natuurlijk verre van zeker, zal het integratieproces wat makkelijker gaan nu dan 30 jaar geleden, omdat er ook al een flinke groep van buitenlanders is die zich al WEL heeft aangepast aan de maatschappij en het nu wereldwijd algemeen bekend is dat veel westerse landen/regeringen ontevreden is over het aanpassingsvermogen van oude migranten. men weet waar men aan toe is.

jammer genoeg zal het heel erg moeilijk zijn die oudjes van toen nu te laten integreren. ik denk dat je voornamelijk moet doelen op de jongeren, die nieuwe migranten en hun cultureel leider, of hoe je zoiets ook kan noemen. ben ik alleen bang dat die leider gezien wordt als behoeder van hun oude cultuur en niet als integratiemeester, dus ik vraag me af in hoeverre dit goed gaat..

pi_16322788
Ik ben zo'n positieveling die denkt dat het allemaal goed komt en die in tegenstelling tot de Cliteurs van mening is dat de vergelijking met het katholicisme vanaf anderhalve eeuw geleden wel heel goed te maken is.

Een ander belangrijk punt: ik blijf stellen dat integratie te eenzijdig wordt gezien. Alles wat er is gebeurd de afgelopen decennia wordt ineens als slap en soft gezien - daar zal best een kern van waarheid in zitten. Toch is het doodzonde dat alle goede dingen ook meteen worden weggegooid en dat alleen de harde lijn nog lijkt te tellen.

Ik denk dat de koers die nu is ingezet, nog veel meer ellende gaat opleveren. Verplaats je zelf eens in een allochtoon: ik zou denken, tieft maar op met al je praatjes, je wil me helemaal niet.

pi_16322850
Ik vind het grappig dat alleen de niet-westerse allochtonen genoemd worden als groep die moet integreren. Ik ben er namelijk helemaal niet van overtuigd dat andere groepen allochtonen zo goed geïntegreerd zijn (geïntegreerd volgens het assimilatie principe).
  maandag 19 januari 2004 @ 09:22:23 #8
52589 sjun
uit solidariteit
pi_16387579
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 19:56 schreef gelly het volgende:
Ik vind het grappig dat alleen de niet-westerse allochtonen genoemd worden als groep die moet integreren. Ik ben er namelijk helemaal niet van overtuigd dat andere groepen allochtonen zo goed geïntegreerd zijn (geïntegreerd volgens het assimilatie principe).
Hoeveel Vinkenslagjes zijn er in Nederland?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  maandag 19 januari 2004 @ 09:27:54 #9
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_16387665
Even voor de duidelijkheid. Vallen Turken ook onder -niet-westerse allochtonen?
quote:
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.

Echter, de voornaamste reden om mensen te laten integreren/assimileren, is in dit geval omdat we 'last' van hen zouden hebben en ze niet goed genoeg voor zichzelf zouden kunnen zorgen. En van die westerse allochtonen hebben we nu eenmaal sowieso geen 'last' en die hebben vaak een goede baan.

Men ziet integratie ineens als de oplossing voor alle problemen. Of dat terecht is laat ik maar even in het midden.

/edit http://www.expatica.com/source/forum_threads.asp?channel_id=1&forum_id=309&page=1 vind ik zelf wel een aardige link om eens te zien hoe (voornamelijk) westerse immigranten over ons en onze cultuur denken .

Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_16390108
Enige wat nog kan is het direct sluiten van de grenzen voor iedereen behalve politieke vluchtelingen uit de EU en dan een remigratieproces opstarten. Er IS geen andere oplossing. Enige oplossing is het wegsturen van de mensen die niet willen integreren.
pi_16390165
quote:
Op maandag 19 januari 2004 11:31 schreef FrankC het volgende:
Enige oplossing is het wegsturen van de mensen die niet willen integreren.
Tot ziens dan maar
pi_16390470
Ff een vraag tussendoor:

ik woon zelf "pas" 8 jaar in Nederland & heb dus de 1ste generatie (= de gastarbeiders) hier niet naartoe zien komen. Ook met die gezinsherenigingen, geen idee hoe dat ging. Mijn vraag = eigenlijk: wat had het toenmalige kabinet bedacht om deze mensen te laten intregeren? Wat was het oorspronkelijke plan? Dachten ze dat deze mensen "vanzelf" zouden intregeren of wat?

Reactie op stelling:

Ja, het zou mooi zijn, maar ik denk (als ik heel eerlijk ben) dat het op korte termijn zeker niet haalbaar =. Ik denk dat er zelfs meer dan 50 jaar overheen moet gaan (minstens). Je moet die vrouwen sowieso kunnen "bereiken" & in actie zetten (iets wat al heel moeilijk zal gaan). & het = een hardnekkig patroon (mannen staan boven vrouwen) die gevoed wordt door o.a. religie, vaders, oudere broers, etc. Denk niet dat die vrouwen zich daarboven zullen weten te verheffen.

"There was never a genius without a tincture of madness"
Aristoteles
  maandag 19 januari 2004 @ 12:13:38 #13
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_16391066
quote:
Laat eens zien dan die cijfers, en gelijk de problemen die die groepen in NL veroorzaken volgens jou.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_16391267
Teletekst:

Mild eindoordeel Blok integratie

HILVERSUM De commissie-Blok velt een
mild eindoordeel over de integratie van
allochtonen in Nederland.De integratie
van "veel" allochtonen is geheel of
gedeeltelijk geslaagd,en Blok noemt dat
een prestatie van formaat.

Maar het rapport 'Bruggen bouwen' van
de parlementaire commissie-Blok stelt
dat het integratiebeleid van het rijk
vanaf de jaren zeventig tekortschoot,en
steeds jaren achterliep op de feiten.

De commissie werd gevormd op basis van
een motie van SP-leider Marijnissen,die
vroeg om onderzoek naar de oorzaak van
het feit dat het integratiebeleid tot
nu toe onvoldoende geslaagd is.

Integratiebeleid rijk schoot tekort

HILVERSUM Wat betreft de inburgering
heeft de overheid volgens de commissie-
Blok langdurig steken laten vallen.Het
uitgangspunt in de jaren 70 was dat de
gastarbeiders zouden terugkeren.Daarom
werd onder meer de noodzaak tot het
leren van Nederlands niet onderkend.

Rapporten van de Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid (WRR) wezen de
regering de weg,maar werden steeds te
laat en onvoldoende in beleid vertaald.

Te laat werd een minderhedenbeleid
(later integratiebeleid) ontwikkeld,te
laat werd het standpunt 'integratie met
behoud van eigen identiteit' verlaten,
te lang bleef het beleid vrijblijvend.

Immigratie blijft continu proces

HILVERSUM De commissie-Blok stelt dat
moet worden onderkend dat immigratie
een continu proces is,dat zal doorgaan
in de toekomst.Ze bepleit geen harder
beleid om de instroom tegen te gaan,
zoals beperking van het recht bruiden
te halen uit het land van herkomst.

Op dit punt neemt het commissielid
Varela (LPF) een minderheidsstandpunt
in.Hij vindt "een restrictief beleid op
het gebied van gezinsvorming nodig om
de integratie te bevorderen".

De commissie vindt niet dat Nederland
belang heeft bij verdere immigratie.De
komst van meer mensen is niet nodig om
de vergrijzing op te vangen.

maandag 19 januari 2004 @ 12:45:48 #15
959 opa
De man met de witte shawl
pi_16391808
Het is nog best stil hier.

Zit iedereen te wachten op het standpunt van de eigen partij voordat de discussie losbarst?

Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_16391973
De VVD is niet mijn partij, maar na Blok gehoord te hebben kan ik me goed vinden in de reactie van die partij:

VVD: 'Commissie Integratie slaat plank mis'
Tweede-Kamerfractie 19 januari 2004

Eerste reactie op het rapport van de Commissie Integratie

De VVD-fractie is van mening dat de Commissie Integratie de plank mis slaat met haar hoofdconclusie dat de integratie geheel of grotendeels is geslaagd. De VVD is teleurgesteld over het rapport en vindt dat de realiteitszin ontbreekt. Volgens de VVD stroken de conclusies van het rapport in het geheel niet met de werkelijkheid. De VVD is van mening dat de commissie de kans laat lopen om spijkers met koppen te slaan. De commissie biedt volgens de VVD geen oplossingen voor de grote problemen in het land.

Zoals wij eerder al hebben gezegd: de integratie is mislukt. Wie kijkt naar bijvoorbeeld de criminaliteitscijfers ziet een oververtegenwoordiging van migranten. Het onderdeel criminaliteit ontbreekt echter geheel in het rapport. Dat is een groot gemis, evenals de afwezigheid van de aandacht voor toenemend moslimradicalisme, aldus VVD-woordvoerder Ayaan Hirsi Ali.

Arbeidsparticipatie en onderwijs zijn volgens de VVD dé sleutel tot integratie. In het onderwijs is sprake van een toenemende segregatie en is er nog steeds veel taalachterstand onder migranten. De commissie verzuimt echter te komen met concrete voorstellen op deze punten. Haar aanbevelingen hierover zijn mager of onduidelijk. Zo stipt de commissie wel het segregatiebevorderende probleem van artikel 23 aan, maar heeft ze helaas niet de moed om met concrete voorstellen te komen op dit punt. Hirsi Ali: De VVD wil dat onderwijs is gericht op toeleiding naar de arbeidsmarkt op basis van de Nederland zo kenmerkende gelijkwaardigheid. Om dit te realiseren is het volgens de VVD noodzakelijk dat kinderen vanaf het prilste begin samen optrekken en dagelijks in contact komen met kinderen van verschillende etniciteit en bekend raken met andere opvattingen en religies. Het financieel belonen van gemengde scholen is daartoe een belangrijke prikkel.

De commissie gaat voorbij aan de cultuurbotsingen tussen migranten en autochtone Nederlanders. Het rapport besteedt te weinig aandacht aan tegenstellingen in de kernwaarden van de Nederlandse samenleving. Intolerantie ten opzichte van vrouwen, andersgelovigen en homoseksuelen blijven net als het onevenredig grote aantal migrantenvrouwen in blijf van mijn lijfhuizen en eerwraak, nagenoeg buiten beschouwing. Het zijn echter indicatoren van een mislukt integratiebeleid en raakt de Nederlandse samenleving recht in het hart. Daarvoor had de VVD graag scherpe aanbevelingen willen zien.

† In Memoriam † maandag 19 januari 2004 @ 12:51:33 #17
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16391982
Hoop blablabla. Dat doen we dus al meer dan 30 jaar.
Tijd voor concrete plannen en uitvoer daarvan.
Beginnen bij het uitschot, want wie wil nu uitschot integreren?
Dus:

- stop op migratie om het niet erger te maken.
- definieren van doelgroepen
- criminelen eruit halen
- beleid maken voor integratie per doelgroep
- uitvoeren van beleid

Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
pi_16392119
quote:
Op maandag 19 januari 2004 12:45 schreef opa het volgende:
Het is nog best stil hier.

Zit iedereen te wachten op het standpunt van de eigen partij voordat de discussie losbarst?

Nee, mensen zijn teleurgesteld omdat het een genuanceerd en evenwichtig oordeel is en dat er niet van dik hout planken gezaagd wordt.

Hulde aan de commissie wat mij betreft. En niemand kan zeggen dat het broddelwerk is.

pi_16392351
quote:
Op maandag 19 januari 2004 11:46 schreef Rahja het volgende:
ik woon zelf "pas" 8 jaar in Nederland & heb dus de 1ste generatie (= de gastarbeiders) hier niet naartoe zien komen. Ook met die gezinsherenigingen, geen idee hoe dat ging. Mijn vraag = eigenlijk: wat had het toenmalige kabinet bedacht om deze mensen te laten intregeren? Wat was het oorspronkelijke plan? Dachten ze dat deze mensen "vanzelf" zouden intregeren of wat?
Rahja, oorspronkelijk was het idee dat gastarbeiders helemaal niet hoefden te integreren, want ze zouden na afloop van hun contracten weer naar huis gaan. In die tijd (60er/70er jaren) waren de linkse partijen niet onverdeeld blij met gastarbeiders, omdat die een bedreiging vormden voor de werkgelegenheid van hun eigen achterban (arbeiders).
Daarna volgde een lange tijd waarin migranten werden aangemoedigd om hun eigen cultuur te behouden, maar waarin ze wel geholpen werden in de NL maatschappij te kunnen functioneren. Denk aan vertaald voorlichtingsmateriaal, taallessen e.d..

Aan de velen die wél goed geintegreerd zijn, kun je m.i. zien dat Nederland het allochtonen in ieder geval niet moeilijk heeft gemaakt om zich aan te passen en in de Nederlandse maatschappij te functioneren. Ik heb zelf -met tegenzin- steeds meer het gevoel dat allochtonen die niet geintegreerd zijn, ook gewoon niet wíllen integreren. De probleemgroepen lijken gewoon geen waardering of zelfs maar interesse te hebben in een Nederlandse manier van leven.

pi_16392422
quote:
Op maandag 19 januari 2004 12:51 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Hoop blablabla. Dat doen we dus al meer dan 30 jaar.
Tijd voor concrete plannen en uitvoer daarvan.
Beginnen bij het uitschot, want wie wil nu uitschot integreren?
Dus:

- stop op migratie om het niet erger te maken.
- definieren van doelgroepen
- criminelen eruit halen
- beleid maken voor integratie per doelgroep
- uitvoeren van beleid

Invoeren Deens Model voor integratie en gezinshervorming.
Aanpakken criminaliteit staat hier los van en dient apart te worden aangepakt.
pi_16392423
quote:
Op maandag 19 januari 2004 13:03 schreef dvr het volgende:
Aan de velen die wél goed geintegreerd zijn, kun je m.i. zien dat Nederland het allochtonen in ieder geval niet moeilijk heeft gemaakt om zich aan te passen en in de Nederlandse maatschappij te functioneren. Ik heb zelf -met tegenzin- steeds meer het gevoel dat allochtonen die niet geintegreerd zijn, ook gewoon niet wíllen integreren. De probleemgroepen lijken gewoon geen waardering of zelfs maar interesse te hebben in een Nederlandse manier van leven.

Degene die wel geintegreerd is, heeft het aan de bereidwilligheid van de Nederlanders te danken, degene die minder geintegreerd zijn, da's natuurlijk alleen hun eigen schuld??? Het moet voortdurend van beide kanten komen, zoals Blok ook zegt.

† In Memoriam † maandag 19 januari 2004 @ 13:08:12 #22
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_16392478
quote:
Op maandag 19 januari 2004 13:06 schreef rattaplan het volgende:

[..]

Invoeren Deens Model voor integratie en gezinshervorming.
Aanpakken criminaliteit staat hier los van en dient apart te worden aangepakt.

Ik vrees dat criminaliteit een hoop invloed heeft op het asielbeleid. Denk aan mensensmokkel en oorlogsmisdadigers. Je moet die stromen loskoppelen en dan inderdaad appart aanpakken.
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  maandag 19 januari 2004 @ 13:09:51 #23
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_16392519
quote:
Op maandag 19 januari 2004 13:06 schreef SCH het volgende:
Degene die wel geintegreerd is, heeft het aan de bereidwilligheid van de Nederlanders te danken, degene die minder geintegreerd zijn, da's natuurlijk alleen hun eigen schuld???
Dat staat er niet.
pi_16392648
quote:
Op maandag 19 januari 2004 13:09 schreef Lithion het volgende:

[..]

Dat staat er niet.

Toevallig wel hoor.
  maandag 19 januari 2004 @ 13:16:11 #25
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_16392705
Is zo'n rapport in de winkels verkrijgbaar. Moet toch van wel?
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')