quote:Dank Yvonne, wanneer vergaderen de Modjes over een Culinair forum?
Op maandag 19 januari 2004 09:03 schreef yvonne het volgende:
Ik zou voor PietVerdriet zo al een Culinair Forum bepleiten.
Geweldige tips en o so true,
quote:Ja dat is waar
Op maandag 19 januari 2004 09:06 schreef yvonne het volgende:
Trouwens , kleine toevoeging,
de kans dat ik door heel nederland heen een rare biefstuk krijg (zo vind ik hem het lekkerst) is miniem,
schandalig dat 8 van de 10 keer ik een volledig medium rare en zelfs doorbakken biefstukje krijg.
quote:Wat nou maar ja
Op maandag 19 januari 2004 09:41 schreef Rewimo het volgende:[..]
Ja dat is waar
Een fatsoenlijke rare biefstuk is moeilijk te krijgen. Eigenlijk moet je hem dan gewoon terugsturen maar ja...
quote:De paardebief is hier (en ik woon in brabant) gewoon verkrijgbaar bij de normale slager. Maar ik ben dr persoonlijk niet zo'n fan van.
Op maandag 19 januari 2004 08:42 schreef Rewimo het volgende:
Paardenbiefstuk (bij een goede paardenslager vandaan, gelukkig hebben we die hier) vind ik trouwens het lekkerstGek genoeg vind je in Brabant, waar mijn vriend woont, helemaal geen paardenslagers
Is het eten van paardenvlees streekgebonden?
quote:ja, maar vind die maar eens.
Op maandag 19 januari 2004 10:19 schreef Lemmeb het volgende:
Een goede entrecôte is trouwens ook niet mis
quote:Gelukkig heb ik via m'n ouders de beschikking over een schier onuitputtelijke voorraad kwalitatief hoogwaardig rund- en kalfsvlees. Ook echte entrecôte.
Op maandag 19 januari 2004 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:
ja, maar vind die maar eens.
En mams kan goed koken , ook al leest ze de libelle.
quote:Probleem is niet invriezen, dat kan kan best, hoewel ie er zeker niet beter op word, maar liever ingevroren goeie biefstuk als slechte verse.
Op maandag 19 januari 2004 10:30 schreef method21 het volgende:
Biefstuk moet je niet invriezen ...! barbaar !!...
quote:Mijn buurman is prive slager ... of nou ja prive ... hij heeft een slagerij ...aan huis heeft ie ook een slagerij ...en die gaat zn eigen beesten op een markt uitzoeken ... uitsluitend kwaliteits vlees en kwaliteits slager ... zo 1 die zn beesten masseert voor ie het slacht ...
Op maandag 19 januari 2004 10:25 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
ja, maar vind die maar eens.
quote:Hoe komen die daaraan? eigen slacht?
Op maandag 19 januari 2004 10:28 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Gelukkig heb ik via m'n ouders de beschikking over een schier onuitputtelijke voorraad kwalitatief hoogwaardig rund- en kalfsvlees. Ook echte entrecôte.
En mams kan goed koken
, ook al leest ze de libelle.
quote:So true ....
Op maandag 19 januari 2004 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Probleem is niet invriezen, dat kan kan best, hoewel ie er zeker niet beter op word, maar liever ingevroren goeie biefstuk als slechte verse.
Het probleem is eerder het ontdooien. Altijd langzaam ontdooien, en nooit in de magnetron.
quote:Dr zit bij de rockefeller in schaijk een klein tentje waar ze maar 4 dingen serveren ..en BIEFSTUK bakken dat ze daar kunnen ....Alsof de kok je gedachte kan lezen ...
Op maandag 19 januari 2004 09:41 schreef Rewimo het volgende:[..]
Ja dat is waar
Een fatsoenlijke rare biefstuk is moeilijk te krijgen. Eigenlijk moet je hem dan gewoon terugsturen maar ja...
quote:Dat niet, maar pa werkt z'n hele leven al in het vlees, werkt zelf voor een exportslachterij (kalver) en haalt z'n eigen vlees ook gewoon zelf bij andere slachterijen.
Op maandag 19 januari 2004 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe komen die daaraan? eigen slacht?
quote:het is toch eigenlijk een schande dat je niet normaal bij een slager aan behoorlijk vlees kan komen. Je moet dus net toevallig eentje kennen (ik ken er een die aan de betere horeca leverd, goed vlees op zich, maar helaas limousine, en dat vind ik te bleek, ik heb liever dat echte donkere vlees, dat bijna paars/aubergine is. limousine doet me altijd aan bloedarmoede denken,.
Op maandag 19 januari 2004 10:34 schreef method21 het volgende:[..]
Mijn buurman is prive slager ... of nou ja prive ... hij heeft een slagerij ...aan huis heeft ie ook een slagerij ...en die gaat zn eigen beesten op een markt uitzoeken ... uitsluitend kwaliteits vlees en kwaliteits slager ... zo 1 die zn beesten masseert voor ie het slacht ...
quote:Gelukkige,
Op maandag 19 januari 2004 10:38 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Dat niet, maar pa werkt z'n hele leven al in het vlees, werkt zelf voor een exportslachterij (kalver) en haalt z'n eigen vlees ook gewoon zelf bij andere slachterijen.
quote:Voor koeien weet ik het niet, maar wat de kalveren betreft gaan de besten in elk geval naar Italië en Frankrijk. Kalfsvlees is in NL helaas ook amper een markt voor, te duur en slechte publiciteit in het verleden.
Op maandag 19 januari 2004 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Gelukkige,
*jaloers wees*
Nederland produceert trouwens prachtig rundvlees, (bv het merk Black Star) maar helaas alleen voor de export. Heb wel eens de indruk dat wij hier alleen worstkoeien krijgen.
quote:mmmm
Op maandag 19 januari 2004 10:45 schreef Lemmeb het volgende:[..]
Voor koeien weet ik het niet, maar wat de kalveren betreft gaan de besten in elk geval naar Italië en Frankrijk. Kalfsvlees is in NL helaas ook amper een markt voor, te duur en slechte publiciteit in het verleden.
quote:
Op maandag 19 januari 2004 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Wat nou maar ja
Terug sturen
Direct.
Natuurlijk alleen als je bediening heel duidelijk hebt gemaakt bij de bestelling dat je je biefstuk rood wilt hebben, met toevoeging bloederig, mag net niet meer leven, alleen lauw van binnen, Rood bedoel ik echt rood.
Maar goed, Nederland blijft een derde wereld land waar het goed eten betreft. Dit neem ik echter nog steeds de koks en de slagers niet kwalijk. Het is de lust ik niet en mager maffia van libelle huisvrouwtjes en kip met appelmoes opgevoede jongetjes die het voor de beschaafde eter verpest.
Zo ken ik nog een anecdote van een jongen die ooit een tijdens het eten aan tafel zei tegen zijn ouders, op het moment dat vader het vlees sneed: "Ik denk dat ik maar vegetariër wordt, veel kinderen bij mij in de klas zijn dat al. Ik vind dat wel stoer." Vader, zelf werkzaam bij een slachthuis waar hij dag in dag uit koeien uit elkaar sneed, keek niet op of om en smeet de jongen een prachtig stuk vlees op zijn bord. Het was even stil aan tafel, de spanning tussen de jongen en zijn vader was duidelijk te voelen. Toen keek vader de jongen recht aan en zei op duidelijke maar vriendelijke toon: "Jongen, eet jij gewoon je vlees nou maar op." De jongen is begonnen aan de heerlijke lap en de uitstraling van zijn vader had zo'n indruk op de jongen gemaakt dat hij er nooit weer over begonnen is.
quote:Doe ik tegenwoordig ook, moeten ze maar opletten, ik geef duidelijk aan dat het ding NET niet meer mag leven, even dichtgeschroeid moet worden en het verder zo bloederig als de pest moet zijn, ik bedoel, hoe moeilijk moet dat zijn
Op maandag 19 januari 2004 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Wat nou maar ja
Terug sturen
Direct.
Natuurlijk alleen als je bediening heel duidelijk hebt gemaakt bij de bestelling dat je je biefstuk rood wilt hebben, met toevoeging bloederig, mag net niet meer leven, alleen lauw van binnen, Rood bedoel ik echt rood.
Maar goed, Nederland blijft een derde wereld land waar het goed eten betreft. Dit neem ik echter nog steeds de koks en de slagers niet kwalijk. Het is de lust ik niet en mager maffia van libelle huisvrouwtjes en kip met appelmoes opgevoede jongetjes die het voor de beschaafde eter verpest.
Trouwens, ik heb er nooit last van dat, als ik thuis de biefstuk bak, zij van binnen koud is.
Verder blijf ik zeggen, jaja maandag mekkerdag , dat er door huisvrouwen in nederland schrikbarend slecht gekookt wordt, maar wat wil je anders in een cultuur waar alles liefst om 6 uur op tafel moet staan.
Er is geen liefde, geen voorbereiding, alles moet snel snel, sauzen, toevoegingen , hup, van maggi of Knorr, geen feeling, en geen kennis.
Mag de ouderwetse huishoudschool terug?
quote:Kijk ens rond in buitenlandse slagerijen, en vraag eens waar dat prachtige vlees vandaan komt,
Op maandag 19 januari 2004 10:43 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Gelukkige,
*jaloers wees*
Nederland produceert trouwens prachtig rundvlees, (bv het merk Black Star) maar helaas alleen voor de export. Heb wel eens de indruk dat wij hier alleen worstkoeien krijgen.
quote:Go yvonne!
Op maandag 19 januari 2004 12:24 schreef yvonne het volgende:Mag de ouderwetse huishoudschool terug?
Je hebt tegenwoordig toch verzorging en koken op de middelbare school? Of is dat weer wat anders? Biefstuk zul je daar iig wel niet leren denk ik....
quote:*zucht*
Op maandag 19 januari 2004 12:24 schreef yvonne het volgende:[..]
Doe ik tegenwoordig ook, moeten ze maar opletten, ik geef duidelijk aan dat het ding NET niet meer mag leven, even dichtgeschroeid moet worden en het verder zo bloederig als de pest moet zijn, ik bedoel, hoe moeilijk moet dat zijn
Trouwens, ik heb er nooit last van dat, als ik thuis de biefstuk bak, zij van binnen koud is.
Verder blijf ik zeggen, jaja maandag mekkerdag
, dat er door huisvrouwen in nederland schrikbarend slecht gekookt wordt, maar wat wil je anders in een cultuur waar alles liefst om 6 uur op tafel moet staan.
Er is geen liefde, geen voorbereiding, alles moet snel snel, sauzen, toevoegingen , hup, van maggi of Knorr, geen feeling, en geen kennis.
Mag de ouderwetse huishoudschool terug?
quote:
Op maandag 19 januari 2004 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
*zucht*
tis dat ik homo ben, anders zou ik je spontaan ten huwelijk vragen. Drink je ook bier?
Mwaoh, doe eens een zoektochtje op Leffe.
quote:Niet bij het soort mens dat het onderwijs in gaat, dat is volgens mij meestal vegetarier
Op maandag 19 januari 2004 12:46 schreef Adagio het volgende:[..]
Go yvonne!
Je hebt tegenwoordig toch verzorging en koken op de middelbare school? Of is dat weer wat anders?
Biefstuk zul je daar iig wel niet leren denk ik....
Ik vind trouwens dat de man van de eetfabriek (Pierre Wind) heel goed werk doet met zijn Lobby voor smaaklessen.
quote:*diepe zucht slaak*
Op maandag 19 januari 2004 12:50 schreef shmoopy het volgende:[..]
Mwaoh, doe eens een zoektochtje op Leffe.
quote:Ik drink bier ja
Op maandag 19 januari 2004 12:49 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
*zucht*
tis dat ik homo ben, anders zou ik je spontaan ten huwelijk vragen. Drink je ook bier?
Kun je trouwens ook goed gebruiken voor diverse heerlijke vleesgerechten.
quote:Yup, en hij is niet bang om gekke combinaties te verzinnen die heel bijzonder uitpakken.
Op maandag 19 januari 2004 12:51 schreef Pietverdriet het volgende:Ik vind trouwens dat de man van de eetfabriek (Pierre Wind) heel goed werk doet met zijn Lobby voor smaaklessen.
Ik ben gek op biefstuk maar ondanks dat ik best goed kan koken 'bakte' ik er niks van.
In de keukens waar ik werkte heel goed opgelet, en nu ook de goed rauwe leren waarderen.
quote:Pierre Wind, geweldige man!!!!
Op maandag 19 januari 2004 12:51 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Niet bij het soort mens dat het onderwijs in gaat, dat is volgens mij meestal vegetarier
*vooroordeel spui*Ik vind trouwens dat de man van de eetfabriek (Pierre Wind) heel goed werk doet met zijn Lobby voor smaaklessen.
Ik zou die man graag eens mee willen maken, de liefde die die man voor z'n vak uitstraalt, geweldig!!!
Veel beter dan al die mode kokjes die er lekker uitzien en het daardoor goed doen bij de mager mager maffia dames.
Pierre Wind
quote:Alee
Op maandag 19 januari 2004 12:52 schreef yvonne het volgende:[..]
Ik drink bier ja
Kun je trouwens ook goed gebruiken voor diverse heerlijke vleesgerechten.
quote:En DAT kan ik ook koken
Op maandag 19 januari 2004 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Alee
Konijn in Kriekebier mej Ajuin, look, Peen, en Moasterd hey, Das vloanders grutz.
Flanders olé
quote:Wanneer gaan jullie meeten? Dan kom ik om te proeven
Op maandag 19 januari 2004 12:59 schreef yvonne het volgende:[..]
En DAT kan ik ook koken
Flanders olé
quote:Op de eerste Culiforum meeting
Op maandag 19 januari 2004 13:01 schreef Adagio het volgende:[..]
Wanneer gaan jullie meeten? Dan kom ik om te proeven
quote:deal
Op maandag 19 januari 2004 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Op de eerste Culiforum meeting
:-)
shmoopy beeb, jij komt ook he?
Al is het maar om onze boerenkoolstamp te vergelijken.
Want vergis je niet mijne heren, een goede stamp is culinair tot en met
quote:oh ja hoor, met spekkies en een goeie worst, lekkere aardappels (eigenheimers, Irenes) en goeie boerekool Jummie,
Op maandag 19 januari 2004 13:20 schreef yvonne het volgende:[..]
deal
Al is het maar om onze boerenkoolstamp te vergelijken.Want vergis je niet mijne heren, een goede stamp is culinair tot en met
quote:Juist, GOEDE aardappels
Op maandag 19 januari 2004 13:22 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
oh ja hoor, met spekkies en een goeie worst, lekkere aardappels (eigenheimers, Irenes) en goeie boerekool Jummie,
Pudding na (griesmeel, bessensap)
En zelfgemaakte griesmeel uiteraard
quote:Uiteraard,
Op maandag 19 januari 2004 13:34 schreef yvonne het volgende:[..]
Juist, GOEDE aardappels
En zelfgemaakte griesmeel uiteraard
quote:*present met boerenkool*
Op maandag 19 januari 2004 13:20 schreef yvonne het volgende:[..]
deal
Al is het maar om onze boerenkoolstamp te vergelijken.Want vergis je niet mijne heren, een goede stamp is culinair tot en met
En niet te vergeten mijn beroemde gehaktballen.
quote:Niets mis met een lekkere bal gehakt.
Op dinsdag 20 januari 2004 14:14 schreef shmoopy het volgende:[..]
*present met boerenkool*
En niet te vergeten mijn beroemde gehaktballen.
Wanneer? Ik bedoel, het moet natuurlijk ook allemaal op en ik bevind me graag aan het ontvangende einde van de culinaire beleving.quote:Op maandag 19 januari 2004 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Op de eerste Culiforum meeting
:-)
Wat denk je dat Biefstuk van de haas is?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 10:30 schreef rashudo het volgende:
Biefstuk? Doe mij maar een Ossehaas.. oei oei oei oeiiiiiiiii........
Vergeleken met een ossehaas is een biefstuk in de meeste restaurants een stuk karton..
Biefstuk van de haas, of haasbiefstuk, dat zijn stukken uit de haas gesneden.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 18:43 schreef rashudo het volgende:
Pietverdriet aan je toon denk ik dat dat ook ossehaas is? Hehe..
Ik ben al een tijdje op zoek naar een overzicht van een koe en waar alle vleessoorten vandaan komen op/in een rund want ik wil dit soort dingen dus wel weten! Maar heb het niet kunnen vinden op internetIemand advies/links/tips?
Das inderdaad een takkeeindquote:Op zondag 13 juni 2004 10:46 schreef AMDB7 het volgende:
Oostkapelle, dorpje in Zeeland. Maar vanuit Duitsland is dat minstens 2 uur rijden, als het al niet langer is.
Ik ga dit weekend naar de ardennen! Waar is dat restaurantje?quote:Op zondag 4 juli 2004 23:47 schreef Troel het volgende:
In Belgie in de Ardennen in Ouren heeeeeerlijk rare biefstukkie gegeten. Ook echt gewoon een goede biefstuk, niet van die zooi u it Nederland...
Heerlijk!
Dat is de techniek, gelukkig vind ik hem het lekkerste goed doorbakken, dat is makkelijker voor elkaar te krijgen dan medium of bloody as hell.quote:Op dinsdag 13 januari 2004 20:59 schreef Sjaakman het volgende:
Op hoog vuur snel dichtschroeien en bruin laten worden. Daarna effe laten staan op een laag pitje (af en toe keren en door de pan bewegen.)
Misschien te laat, maar het was in Ouren, bij de camping.quote:Op zondag 31 oktober 2004 12:12 schreef it_was_me het volgende:
[..]
Ik ga dit weekend naar de ardennen! Waar is dat restaurantje?
* Gruwel *quote:Op woensdag 3 november 2004 18:01 schreef LSS het volgende:
[..]
Dat is de techniek, gelukkig vind ik hem het lekkerste goed doorbakken, dat is makkelijker voor elkaar te krijgen dan medium of bloody as hell.
Bedankt het is niet te laat. Wij gaan dit weekend. Maar helaas voor ons dus. Ouren ligt 75 km verder.quote:Op woensdag 3 november 2004 18:04 schreef Troel het volgende:
[..]
Misschien te laat, maar het was in Ouren, bij de camping.
Ahhhh! Biefstuk barbaar! Dan lopen alle sappen eruit! Nooit in je vlees prikken..........................quote:Op dinsdag 13 januari 2004 21:04 schreef martinensonja het volgende:
prik de volgende x als je weer wat bakt even een koude vork erin
10 seconden wachten en dan de vork even op je lip om te voelen of
hij niet koud is dat doe ik althans
AH is een zeer slechte supermarkt voor vlees, tenminste dat zijn mijn persoonlijke ervaringen. Jumbo daarintegen (werd hierboven ook al even genoemd) verkoopt inderdaad redelijke biefstukjes. Kan niet tippen aan de keurslager maar daar komt het prijsverschil dan om de hoek kijken en dan is het natuurlijk wel redelijk!quote:Op zondag 14 januari 2007 11:36 schreef realbase het volgende:
AH vind ik nix.. misschien dat het beter is geworden.. maar daar haal ik me vlees echt niet meer.
Omdat hij anders koud van binnen is, en 'ons' (werk@restaurant) geheim is een steamer... Dus gewoon een pleurishete oven.. Biefstuk op een plaatje, en in de oven..quote:Op dinsdag 13 januari 2004 21:09 schreef Els_saai het volgende:
[..]
Ja maar waarom? Wat is hun geheim dan?
eerst bakken jullie hem wel aan hoop ik toch?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:11 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Omdat hij anders koud van binnen is, en 'ons' (werk@restaurant) geheim is een steamer... Dus gewoon een pleurishete oven.. Biefstuk op een plaatje, en in de oven..
quote:Op zaterdag 17 februari 2007 12:55 schreef dezenickiscool het volgende:
Hoi ik eet mn biefstuk enkel op 1 manier , doorbakken met in het uiterste midden een streepje roze![]()
nu gebeurd het me al te vaak dat ik em ofwel niet lang genoeg laat liggen of juist te lang , dus ofwel koud ofwel grijs gebakken![]()
iemand een richtingstijd aan beide zijden zodat em gebakken is maar toch een streepje roze? de truc van de "veerkracht" ontgaat me ( moet je duwen op je vlees met je vinger en voelen of het terugveert)
ik heb meestal kleine lapjes biefstuk , maar wel redelijk dik ( zijn het meest mals vind ik persoonlijk )
ik heb een lapje in de koelkast voor vanavond ( klein maar dik ) en kwil em perfect![]()
nee, maar het puntje van mijn neus veert meer mee dan mn kin, wat nu?quote:Op dinsdag 13 januari 2004 21:16 schreef Captain_Chaos het volgende:
[..]
ben ik nou de enige die aan het puntje van zijn neus zat te voelen![]()
Omdat ze in een restaurant een heel pak braadboter gebruikenquote:Op dinsdag 13 januari 2004 21:06 schreef Els_saai het volgende:
Waarom wordt dikke biefstuk in een restaurant eigenlijk wel lekker (gaar)? Terwijl het thuis altijd alleen maar taaier wordt?
Dat spreekt voor zich..quote:Op zaterdag 17 februari 2007 13:18 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
eerst bakken jullie hem wel aan hoop ik toch?
Dat dus! doet wonderen, dan gaart het verder en is 'ie van binnen niet koud!quote:Op woensdag 14 januari 2004 15:57 schreef Ole het volgende:
Volgens Rudolf van Lifeandcooking :
-verpakken in aluminiumfolie en 10 minuten laten rusten.
succes!
Hier nooit last vanquote:Op dinsdag 13 januari 2004 21:06 schreef Els_saai het volgende:
Waarom wordt dikke biefstuk in een restaurant eigenlijk wel lekker (gaar)? Terwijl het thuis altijd alleen maar taaier wordt?
Zou je 'm tussendoor niet ook even in die pan leggen ?quote:Op maandag 16 februari 2009 15:56 schreef uniekhoorn het volgende:
Ik vanavond de aanbieding biefstuk c1000 grillen (kilo voor 4 euro)
Dat is gewone ordinaire biefstuk, helaas niks ossehazerigs aan, ahoewel dat voor mij wel wat te weinig bite heeft.
Grilpan heet laten worden, biefstuk insmeren met arachideolie, grillen, eruit halen en zout en peper, in aluminiumfolie.
Dan in de grilpan nog lekker even paprika en ui grillen
Jawelquote:Op maandag 16 februari 2009 16:17 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Zou je 'm tussendoor niet ook even in die pan leggen ?
Bullshit.quote:Op maandag 23 februari 2009 15:19 schreef tsigalko het volgende:
Iemand die bij Van der Valk heeft gewerkt vertelde me dat de biefstuk daar de magnetron in gaat en dat er na afloop met een gloeiend hete vleesvork de donkere 'grillstrepen' worden aangebracht.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |