abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16473187
quote:
114 Teletekst wo 21 jan
Geen grond voor verdenking marinier

RIJSWIJK De eerste bevindingen in het
onderzoek van de marechaussee naar de
marinier Erik O. bevatten geen grond
voor een zware verdenking.Het onderzoek
naar de dood van een Irakees zou zijn
gedaan door onervaren rechercheurs,die
geen harde bewijzen hebben gevonden.

Dat is verklaard door diverse bronnen
binnen de koninklijke marechaussee en
het justitiële apparaat.Op grond van de
eerste bevindingen van de marechaussee
wordt het onbegrijpelijk genoemd dat
justitie zulk zwaar geschut inzette.

Het OM blijft erbij dat de marinier de
geweldinstructie heeft overtreden en
heeft een nieuw rechercheteam ingezet.

Wat is er toch met het OM......... Willen ze met alle geweld die militair aan de hoogste boom opknopen ofzo?
  zaterdag 29 mei 2004 @ 20:10:59 #53
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_19500144
quote:
'Geknoei met eindrapport schietincident Al Muthanna'

Uitgegeven: 29 mei 2004 09:27
Laatst gewijzigd: 29 mei 2004 09:28

ARNHEM - Het rapport van het Openbaar Ministerie (OM) naar het schietincident op 27 december in Irak waarbij een Irakese plunderaar dood neerviel, staat bol van insinuaties en tegenstrijdigheden. Dat zeggen de marinier die de man zou hebben gedood, Eric. O., en zijn advocaten zaterdag in een interview met De Telegraaf.

In het dossier staat een Irakees beschreven die schotwonden in rug en linker oogkas had, terwijl de plunderaar die neerviel nadat O. twee waarschuwingsschoten had afgevuurd, heel andere verwondingen had, aldus de marinier en zijn raadlieden.

"Iedereen constateerde dat de Irakees verwondingen had aan been en borst. Ik weet niet hoe die zijn veroorzaakt, ik weet alleen dat ik tweemaal heb geschoten. Eén gewoon patroon in de lucht en een lichtspoorkogel links in de grond, vóór de aandringende Irakezen."

Incident

Een groep Irakezen plunderde op 27 december een container die van een vrachtwagen was gevallen. Het incident gebeurde in de provincie Al Muthanna op de doorgaande weg tussen de steden Al Khidr en Asamawah, waar de Nederlandse mariniers gelegerd zijn. De mariniers losten waarschuwingsschoten. Een Irakees viel dood neer, mogelijk doordat een van de kogels van de waarschuwingsschoten uit het geweer van Eric O. afketste.

Op last van justitie werd de marinier op oudejaarsdag teruggehaald naar Nederland op verdenking van moord, doodslag, dan wel dood door schuld. Het onderzoek is afgerond. Het OM moet nog beslissen over vervolging.

'Bizar'

O. vindt het 'bizar' dat hij van alles wordt beschuldigd. Volgens hem staat het Iraakse sectierapport vol tegenstrijdigheden. "Het lijk was verdwenen voordat Nederlandse artsen onderzoek konden doen. Die hadden kunnen bekijken of de verwondingen waren veroorzaakt door een kogel uit mijn Diemaco, ons standaardwapen."

Volgens een door de advocaten geraadpleegde wapen- en munitiedeskundige is het vrijwel zeker dat de man wiens stoffelijk overschot in het ziekenhuis is onderzocht, niet de Irakees is die door O. zou zijn geraakt.
nu.nl

Zelfs van het eindrapport klopt geen kut... Niet te geloven.
  zaterdag 29 mei 2004 @ 20:16:43 #54
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_19500275
Echt 'grappig' dat 'die ene dode' zoveel ophef veroorzaakte toendertijd overigens.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  zaterdag 29 mei 2004 @ 21:06:45 #55
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_19501230
quote:
Op zaterdag 29 mei 2004 20:16 schreef HAL9000S het volgende:
Echt 'grappig' dat 'die ene dode' zoveel ophef veroorzaakte toendertijd overigens.
Idd opvallend.
  Moderator dinsdag 13 juli 2004 @ 15:14:52 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20597807
quote:
Erik O. vervolgd voor doodschieten Irakees

Uitgegeven: 13 juli 2004 13:04
Laatst gewijzigd: 13 juli 2004 13:44

ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem brengt marinier Erik O. voor de rechter voor het doodschieten van een Irakees in het zuiden van Irak. Dat heeft een woordvoerder van de aanklagende instantie dinsdag laten weten.

Volgens het OM heeft de marinier op 27 december vorig jaar de dienstvoorschriften overtreden zoals die gelden voor de Nederlandse militairen in Irak, door een schot in de richting van een groep Irakezen te lossen.

Dat gebeurde tijdens een incident waarbij Irakezen een container probeerden te plunderen die van een vrachtwagen was gevallen. Volgens getuigenissen van mede-mariniers die bij het incident aanwezig waren, was er geen reden voor O. om te schieten.

Trots

Minister Kamp van Defensie wilde dinsdag niet inhoudelijk reageren op het besluit, omdat de zaak nu onder de rechter is. Wel zei hij "trots te zijn op hetgeen de Nederlandse militairen in het buitenland onder moeilijke omstandigheden presteren. Hun optreden is beslist, beheerst en correct. Zij doen hun best voor de bevolking in de gebieden waarin zij zijn ingezet", aldus Kamp.

Andere schietincidenten

Een woordvoerder van het ministerie merkte verder op dat zich na het schietincident met Erik O. nog enkele andere schietincidenten met Nederlandse militairen hebben voorgedaan. Die zijn eveneens door de Koninklijke Marechaussee onderzocht onder verantwoordelijkheid van het OM. Hoewel er op basis van dezelfde geweldsinstructie werd opgetreden, heeft het OM deze ingrepen als rechtmatig beoordeeld.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=358366&c=15
alsof ze nix te doen hebben ... hangen zal die, en dan ook gelijk aan de hoogste boom toch zeker
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_20601769
Niet zo huilie doen, sp3c - het wordt gewoon uitgezocht - dat wilde je toch zo graag? Of hoeven schietincidenten niet uitgezocht te worden?
  Moderator dinsdag 13 juli 2004 @ 18:06:34 #58
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20602173
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 17:47 schreef SCH het volgende:
Niet zo huilie doen, sp3c - het wordt gewoon uitgezocht - dat wilde je toch zo graag? Of hoeven schietincidenten niet uitgezocht te worden?
niet tot in den treure

als iedereen die ondervraagt wordt zegt 'marinier zit niet in de fout' dan vind ik het lichtelijk overdreven om er dan alsnog mee door te gaan.

maar misschien kunnen ze nog wat info lekken dat de man toen die klein was een keer kutmarokkaan tegen iemand geroepen heeft ofzo ... dan hebben we al een schietgrage (want special 007 license to kill missies gedaan ... shaken not stirred natuurlijk) moslimhater, dan komen we ergens
pi_20602342
Uit d everklaringen van zijn maten blijkt duidelijk heel wat anders dan dat hij voor zijn leven moest schieten.
  Moderator dinsdag 13 juli 2004 @ 18:22:00 #60
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20602502
dat heeft hij dan ook niet gedaan volgens verklaringen van diezelfde maten
pi_20602557
NOu dan is er toch niks mis mee met het berechten van iemand die ten onrechte voor een vrachtwagen aardappels iemand kapot heeft geschoten.
  Moderator dinsdag 13 juli 2004 @ 18:36:16 #62
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20602738
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 18:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

niet tot in den treure

als iedereen die ondervraagt wordt zegt 'marinier zit niet in de fout' dan vind ik het lichtelijk overdreven om er dan alsnog mee door te gaan.

maar misschien kunnen ze nog wat info lekken dat de man toen die klein was een keer kutmarokkaan tegen iemand geroepen heeft ofzo ... dan hebben we al een schietgrage (want special 007 license to kill missies gedaan ... shaken not stirred natuurlijk) moslimhater, dan komen we ergens
pi_20602863
Hij heeft een strafbaar feit gepleegd, ben je tegen het vervolgen van strafbare feiten?

Om je nou helemaal te verlaten op de verklaringen van zijn maten, lijkt me ook wat onverstandig eerlijk gezegd.
  Moderator dinsdag 13 juli 2004 @ 19:04:50 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20603293
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 18:43 schreef SCH het volgende:
Hij heeft een strafbaar feit gepleegd, ben je tegen het vervolgen van strafbare feiten?
dat staat nog steeds niet vast
quote:
Om je nou helemaal te verlaten op de verklaringen van zijn maten, lijkt me ook wat onverstandig eerlijk gezegd.
toch zijn verklaringen van zijn maten het enige waar het OM zijn aanklacht op baseert

zelfs de rechter in Irak gaf de marinier in kwestie, de rechter commissaris in Arnhem heeft hem laten gaan omdat er wat hem betreft nog niet eens voldoende bewijzen zijn geleverd dat er Erik O. uberhaupt iemand heeft geraakt.

maar het OM probeert het gewoon net zolang tot ze gelijk krijgt
pi_20603323
Misschien heeft het OM wel gelijk - er zijn nogal wat aanwijzingen.
  Moderator dinsdag 13 juli 2004 @ 19:08:18 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20603379
noem er maar een paar dan
pi_20603456
Er zijn nogal wat aanwijzigingen dat er geen reden was om te schieten.

Maar belangrijker is de vraag wat je tegen een rechtszaak hebt. Dat geeft de meeste helderheid en als hij niks onwettigs gedaan heeft, is zijn naam voorgoed gezuiverd.
  Moderator dinsdag 13 juli 2004 @ 19:19:06 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20603604
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 19:12 schreef SCH het volgende:
Er zijn nogal wat aanwijzigingen dat er geen reden was om te schieten.
geen reden om iemand dood te schieten ... wel om waarschuwingsschoten te lossen

als dat er niet was dan was de qrf uberhaupt niet opgeroepen en had de dienstdoende patrouille het opgelost
quote:
Maar belangrijker is de vraag wat je tegen een rechtszaak hebt. Dat geeft de meeste helderheid en als hij niks onwettigs gedaan heeft, is zijn naam voorgoed gezuiverd.
lees jij wel????

ik ben er tegen omdat het OM zijn zin probeert door te drammen, eerst proberen ze het in de 'militaire' rechtbank, die wil van nix weten dus lekken ze alles wat ze hebben naar de pers en proberen ze het bij de volgende.

denk je dat het OM het erbij laat zitten als erik o. vrijgesproken wordt?

die gaan in hoog beroep ... ik zie ze nog naar het strafhof stappen ook
pi_20603727
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 19:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

geen reden om iemand dood te schieten ... wel om waarschuwingsschoten te lossen

als dat er niet was dan was de qrf uberhaupt niet opgeroepen en had de dienstdoende patrouille het opgelost
Er was geen reden om te schieten zegt een aantal betrokkenen.
quote:
lees jij wel????
Nou en of
quote:
ik ben er tegen omdat het OM zijn zin probeert door te drammen, eerst proberen ze het in de 'militaire' rechtbank, die wil van nix weten dus lekken ze alles wat ze hebben naar de pers en proberen ze het bij de volgende.
Matige analsye. Het is de taak van het OM om dit te onderzoeken en dat doet ze goed. De rest zijn insinueringen - ik heb toch meer lekkages van de andere kant gezien.
quote:
denk je dat het OM het erbij laat zitten als erik o. vrijgesproken wordt?
Ik kan niet in een glazen bol kijken maar die kans is wel aanwezig ja. Bovendien vinden de militaire vakbonden en politici die het altijd voor Erik O. opnemen het wel fijn dat dez rechtzaak er komt.
quote:
die gaan in hoog beroep ... ik zie ze nog naar het strafhof stappen ook
Dat is hun recht dus als ze dat willen moeten en mogen ze dat doen.
  Moderator dinsdag 13 juli 2004 @ 19:35:49 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_20603968
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 19:25 schreef SCH het volgende:

[..]

Er was geen reden om te schieten zegt een aantal betrokkenen.
je betrokkenen bij het OM zeker ... die voelde een disturbance in the force ofzo
quote:
[..]

Nou en of
dat blijkt nergens uit, je stelt steeds dezelfde vraag
quote:
[..]

Matige analsye. Het is de taak van het OM om dit te onderzoeken en dat doet ze goed. De rest zijn insinueringen - ik heb toch meer lekkages van de andere kant gezien.
kom maar op
quote:
[..]

Ik kan niet in een glazen bol kijken maar die kans is wel aanwezig ja. Bovendien vinden de militaire vakbonden en politici die het altijd voor Erik O. opnemen het wel fijn dat dez rechtzaak er komt.
ze vinden het helemaal niet fijn, ze zijn teleurgesteld dat het om grond ziet voor een vervolging.
enige wat ze fijn vinden is dat het nu niet meer 'misschien slepen we hem voor de rechter' is

en van politici die het voor erik o. hebben opgenomen is mij al helemaal nix bekend (en waag het niet met die idioot van een Wilders aan te komen (voor het geval dat hij het is))
quote:
[..]

Dat is hun recht dus als ze dat willen moeten en mogen ze dat doen.
dooddoener

OM heeft meer te doen dan zijn zin door te drammen simpelweg omdat ze daartoe in staat zijn
pi_20604219
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 19:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

je betrokkenen bij het OM zeker ... die voelde een disturbance in the force ofzo
"Volgens enkele mede-mariniers was er geen reden voor Erik O. om te schieten"
quote:
kom maar op
Erik O. zelf en advocaat Knoops zijn herhaaldelijk aan het woord geweest in de media, waarom zou het OM dan niet wat mogen zeggen. Dat is ook wat anders dan lekken trouwens, daar heb ik niks van gezien.
quote:
ze vinden het helemaal niet fijn, ze zijn teleurgesteld dat het om grond ziet voor een vervolging. enige wat ze fijn vinden is dat het nu niet meer 'misschien slepen we hem voor de rechter' is
Ze vinden het wel fijn - Bert Bakker vindt het ook fijn. Kan hij van de blaam worden gezuiverd, zeggen ze.
quote:
en van politici die het voor erik o. hebben opgenomen is mij al helemaal nix bekend (en waag het niet met die idioot van een Wilders aan te komen (voor het geval dat hij het is))
Bert Bakker dus
quote:
dooddoener
OM heeft meer te doen dan zijn zin door te drammen simpelweg omdat ze daartoe in staat zijn
Over dooddoeners gesproken.
pi_20604259
Voor de volledigheid:

Erik O. vervolgd voor doodschieten Irakees

Uitgegeven: 13 juli 2004 13:04
nu.nl

ARNHEM - Het Openbaar Ministerie (OM) in Arnhem brengt marinier Erik O. voor de rechter. Dat heeft een woordvoerder van het OM dinsdag bekendgemaakt. O. wordt verdacht van het doodschieten van een Irakees, eind december vorig jaar, in het zuiden van Irak.

Volgens het OM heeft de marinier de dienstvoorschriften overtreden toen hij 27 december een schot loste in de richting van een groep Irakezen. De mannen waren een container aan het plunderen die van een vrachtwagen was gevallen.

Verklaringen

Het OM beschikt over verklaringen van militairen die bij het gebeuren aanwezig waren. Volgens het OM zeggen collega's van de marinier dat er geen reden was om te schieten.

Commotie

De dood van de Irakees zorgde voor veel commotie in Nederland. Het OM stelde de marinier vrijwel onmiddellijk na de schietpartij in staat van beschuldiging. De man werd op nieuwjaarsdag hals over kop naar Nederland vervoerd en vastgezet in Soesterberg. Veel Tweede-Kamerleden vonden dat het Openbaar Ministerie veel te hard van stapel liep. De dood van de Irakees kon volgens hen ook een ongeluk zijn. Ook de militaire vakbonden namen het voor de marinier op.

De marinier zelf verklaarde onschuldig te zijn. Hij zei in een uitzending van NOVA naar eer en geweten te hebben gehandeld en geen voorschriften te hebben overtreden.

Kritiek

Het ministerie van Defensie leek zich in maart ook aan de kant te scharen van de marinier. Staatssecretaris Van der Knaap uitte in bedekte termen kritiek op het optreden van het Openbaar Ministerie in de kwestie.

Het OM daagt de marinier nu toch voor de rechter. De zaak dient 27 september. Volgens het OM waren ook Amerikaanse militairen die in de buurt waren toen het schietincident zich voordeed, "verbaasd" toen O. begon te schieten. Er zou volgens hen geen reden toe zijn geweest.

Trots

Minister Kamp van Defensie wilde dinsdag niet reageren op de aankondiging van de rechtzaak tegen de marinier. Volgens hem geeft dat geen pas nu de zaak onder de rechter is. Hij zei wel "trots te zijn op het werk dat Nederlandse militairen op buitenlandse missies onder moeilijke omstandigheden doen". Ze opereren volgens de minister beslist, beheerst en correct, en komen op voor de belangen van de plaatselijke bevolking.

Van der Knaap zei blij te zijn dat er nu een besluit is gevallen. "Het werd hoog tijd," aldus de bewindsman. Defensie zal de advocaatkosten van Erik O. voor zijn rekening nemen.

Lichtpuntje

Volgens advocaat Knoops van Erik O. reageerde de marinier dinsdag gelaten op het bericht dat hij voor de rechter moet verschijnen. Eigenlijk had hij gehoopt dat de zaak zou worden geseponeerd. De advocaat ziet ook een lichtpuntje. Als Erik O. wordt vrijgesproken, is hij van alle beschuldigingen af.

De militaire vakbonden reageerden dinsdag afwachtend. De AFMP toonde zich weliswaar teleurgesteld dat het OM genoeg grond ziet voor een vervolging, maar ziet het ook als een kans voor O. om zijn naam te zuiveren. De VBM/NOV zei opgelucht te zijn dat er eindelijk een beslissing is genomen en dat alle onduidelijkheden kunnen worden weggenomen.

Duidelijkheid

Ook D66-politicus Bakker vindt het een goede zaak dat de rechter zich nu met de zaak gaat bemoeien. Volgens hem komt er dan eindelijk een eind aan al het geharrewar. Ook PvdA-woordvoerder Koenders vindt het belangrijk dat er snel duidelijkheid komt. De VVD wilde niet op de kwestie reageren nu de zaak eerst voor de rechter komt.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 19:49:22 #73
32652 GeorgeW.Bush
President of the USA
pi_20604342
Er zijn wel politici die het voor Erik O. opnemen en vierkant achter hem staan, oa de minister van Defensie, Kampen.
Ook betaald Defensie alle advokatenkosten van Erik O.
Op maandag 11 juli 2005 19:29 schreef Tamme het volgende:
Waarom doe jij zo tegen mij? Zijn we even oud ofzo>?
beetje respect hier op deze fora anders is het klit bang en gaan we schoonmaken
  dinsdag 13 juli 2004 @ 23:35:48 #74
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_20609646
Ik vat het even niet meer. Er binnen justitie bekend dat er wapens bij de plunderaars aanwezig waren, daarnaast nog dat er totaal geen fysiek bewijs is.

Die linkse ratten van het OM willen weer iets bewijzen mbt. de uitzending denkik. Nekschot voor die honden. Waarom boycot defensie justitie niet gewoon.. ze zijn vele malen machtiger.
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
  woensdag 14 juli 2004 @ 00:02:57 #75
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_20610199
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 23:35 schreef sanniejj het volgende:

Die linkse ratten van het OM willen weer iets bewijzen mbt. de uitzending denkik. Nekschot voor die honden.
Ga je nu echt de hele zomer vakantie achter de computer zitten??
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')