hier verder...
quote:ej bedankt!
op vrijdag 9 januari 2004 15:13 schreef aernout het volgende:
tip for yozd:
in metastock kun je ook parameters automatisch varieren en zo de beste oplossing vinden. dit is een zogenaamde curve-fit, dus niet relavant omdat je dan een tradingsystem maakt dat alleen in het verleden werkt. maar je kunt in elk geval zien of er uberhaupt een goede oplossing bestaat.
ik was bij iemand thuis bezig met een project, dus kon er het laatste
uur niet bij zijn. toen maar de boel verkocht. nu kom ik thuis en zie ik dat ik ze precies op het goede moment kwijt ben (mjah, hij heeft nog even 0,70 gestaan... maar ach..).
dit is echt een van de weinige keren dat dat gebeurt bij mij!
[dit bericht is gewijzigd door yozd op 09-01-2004 17:19]
wat betekenen de punten van de beurzen altijd ?? ik zie dus altijd op het nieuws "aex gestegen met 3,2% en staat nu op 326"
maar wat houdt dat nu precies allemaal in?
quote:deze vraag is wel erg basic
op maandag 12 januari 2004 15:57 schreef squeak het volgende:
ik heb een klein vraagje....wat betekenen de punten van de beurzen altijd ?? ik zie dus altijd op het nieuws "aex gestegen met 3,2% en staat nu op 326"
quote:de handels beurs aex is een graadmeter van de nederlandse economie, de aex zelf zitten 25 bedrijven en daarnaast zijn er de mappen midkap, nmax, locaal gaat het goed met nl stijgen ze gaat het minder dalen ze. voor meer info
op maandag 12 januari 2004 15:57 schreef squeak het volgende:
ik heb een klein vraagje....wat betekenen de punten van de beurzen altijd ?? ik zie dus altijd op het nieuws "aex gestegen met 3,2% en staat nu op 326"
quote:- dollar stijgt weer een beetje
op maandag 12 januari 2004 17:24 schreef devilish1980 het volgende:
* putspreadje gekocht jan 340-345
verwacht toch wel een expiratie dicht rond de 340...
ik verwacht morgen een klein plusje, maar ben er niet heel erg zeker van (mijn ta software zegt niks...), dus wacht ik even .
quote:wilde profiteren van de flinke tijdspremie nog...
op maandag 12 januari 2004 22:48 schreef yozd het volgende:[..]
- dollar stijgt weer een beetje
- amerika lichtjes in de plus geëindigdik verwacht morgen een klein plusje, maar ben er niet heel erg zeker van (mijn ta software zegt niks...), dus wacht ik even
.
quote:denk het ook, of liever gezegt, ik denk dat de verwachtingen veel te hoog zijn. net zoals de new-jobs. +130k verwacht en maar +1k erbij. das nogal een verschil.
denk dat de groei gaat tegenvallen in amerika...
ik wacht deze week me putjes feb330 af......misschien wordt het nog wat.
quote:expiratie onder de 340 gok ik
op maandag 12 januari 2004 22:53 schreef devilish1980 het volgende:[..]
wilde profiteren van de flinke tijdspremie nog...
en denk dat de weerstand op 345-346 te zwaar is....
maargoed belangrijke economische cijfer eind deze week...
en denk dat de groei gaat tegenvallen in amerika...
quote:technisch gezien denk het wel, maar het is ook afhankelijk van de cijfers morgen:
op dinsdag 13 januari 2004 20:01 schreef devilish1980 het volgende:
dubbele top in aex op 346...
amerika lijkt nu ook flink te corrigeren...nu de echte daling dan???
quote:als die om "mysterieuze" redenen ineens weer meevallen, dan kan het zo ineens de andere kant opschieten. daarom ga ik altijd even schoon tijdens zo'n cijferpresentatie (vooral die uit de vs
0800 dl inflatie 0930u nl omzet/produktie 1030u vk inkomens/lonen 1030u vk werkloosheid 1430u vs handelsbalans 1430u vs producentenprijzen 2000u vs beige book
iemand nog in de calls gestapt van de week? ik heb momenteel helemaal niets. ik zat er de afgelopen 3 dagen hardstikke naast met mijn ta, dus wacht ik af. ik handel alleen dmv mijn eigen ta systeempje.
quote:de beurs is een beetje cijfer geil lijkt het wel
op vrijdag 16 januari 2004 13:44 schreef yozd het volgende:
sjonge jonge zeg, gaat lekker met de aex!iemand nog in de calls gestapt van de week? ik heb momenteel helemaal niets. ik zat er de afgelopen 3 dagen hardstikke naast met mijn ta, dus wacht ik af. ik handel alleen dmv mijn eigen ta systeempje.
quote:doet mee maar dan met putjes asmi 21apr en numico 23
op donderdag 22 januari 2004 01:01 schreef yozd het volgende:
vanmiddag in de februari puts aab 19,00 @ 0,20 gestapt.
ta-software geeft overbought en een kleine weerstand aan, ik ben
benieuwd.
quote:okay.....dan doe ik het ook. vanmorgen putjes fortis mrt04 18.00 genomen.......precies op het intraday topje......zou ik geluk hebben
op donderdag 22 januari 2004 11:31 schreef devilish1980 het volgende:[..]
doet mee maar dan met putjes asmi 21apr en numico 23
wacht af.... nu tot er weer richting gekozen wordt...
verwacht nog steeds een daling tot 305-315
vertrouw de stijging naar 360 gewoon niet gezien de enorme stijging van de nasdaq & dow de laatste tijd zal er toch correctie horen te komen maarja...
misschien een straddle'tje....
quote:dat zei aegon ook in 1999 en 2000
op vrijdag 30 januari 2004 22:41 schreef thewilliedocksaints het volgende:
aandelenlease is mooi
er is wel een kansje op herstel na de cijfers, dus ik hou ze maar, heb geen zin ze met verlies te verkopen, maar het zal wel weer even duren voordat een hernieuwd positieve impuls komt (tenzij de cijfers toch meevallen) veel zakken zullen ze ook niet, aangezien de toekomst van het bedrijf wel gegarandeerd is voorlopig. (wel weer een koopkans dus, al zie ik niet veel opwaards potentieel zolang er een aandelendump van 25 miljoen boven de markt blijft hangen)
zo zie je maar, ook als het niet goed gaat durf ik het te plaatsen..
[dit bericht is gewijzigd door bloodhoundfromhell op 31-01-2004 14:30]
quote:de niet gehaalde positieve ebitda zat er natuurlijk dik in met alle geldproblemen uit het verleden en de deurwaarde in het iglo tentje voor hun deur
op zaterdag 31 januari 2004 14:18 schreef bloodhoundfromhell het volgende:
helaas is mn korte termijn prolion speculatie toch niet zo goed uitgepakt. een prematuur persbericht over lening van vsp die tot 2007 op elk moment kan worden teruggevorderd in 25 miljoen aandelen tegen een koers van 10 cent..(hoe verzinnen ze het) en een niet gehaalde positieve ebitda heeft voor roet in het eten en paniekverkopen gezorgd (ook al is de toekomst van het bedrijf wel gegarandeerd tot minstens 2007) en het aandeel dat zo mooi was opgeklommen naar 14 cent is weer in 1 klap ineengezakt naar 11 (en waarschijnlijk 9 of 10 maandag) zonder dit bericht had de stijgende trend zich nog wel een week voortgezet.
er is wel een kansje op herstel na de cijfers, dus ik hou ze maar, heb geen zin ze met verlies te verkopen, maar het zal wel weer even duren voordat een hernieuwd positieve impuls komt (tenzij de cijfers toch meevallen) veel zakken zullen ze ook niet, aangezien de toekomst van het bedrijf wel gegarandeerd is voorlopig. (wel weer een koopkans dus, al zie ik niet veel opwaards potentieel zolang er een aandelendump van 25 miljoen boven de markt blijft hangen)
zo zie je maar, ook als het niet goed gaat durf ik het te plaatsen..
ik zou het verlies nu toch maar nemen en terug kopen bij 9 of 10 het is perslot speculatie aandeel, anders haal er je nooit winst uit. neem dus ook op tijd je winst. trouwens dit is geen aandeel om kleine porties van te kopen dan ga je waarschijnlijk de boot in.
speculanten gebruiken dit aandeel om bv te kopen op 9 en te verkopen op 11 of 12. dus terugval is dan waarschijnlijker dan een stijging.
quote:www.ta.nl nederlandse aandelen
op dinsdag 3 februari 2004 00:55 schreef cypher- het volgende:
weet iemand waar ik grafieken kan vinden over de koersen van aandelen (of premies van opties)? of waar ik bijv een rsi index kan vinden? ben namelijk net met een beursspel begonnen, wil uiteindelijk misschien ook echt in opties gaan handelen, maar ik kan geen goede historische informatie vinden. heb ook op euronext gezocht, maar kon daar ook niks vinden.. dus zoek gewoon historische info van de verschillende fondsen, op bijvoorbeeld dagen, weken en maanden.. en het liefst ook een rsi index..
alvast bedankt!
quote:bedankt!
op dinsdag 3 februari 2004 01:05 schreef devilish1980 het volgende:[..]
www.ta.nl nederlandse aandelen
www.spanishtrader.com voor de aex en indexen vooral...
www.finance.yahoo.com (voor amerikaanse aandelen)
quote:
op donderdag 22 januari 2004 01:01 schreef yozd het volgende:
vanmiddag in de februari puts aab 19,00 @ 0,20 gestapt.
ta-software geeft overbought en een kleine weerstand aan, ik ben
benieuwd.
quote:net mijn puts verkocht voor 0,35. koersdoel was eigenlijk 0,40, maar ik kreeg ze niet weg voor die prijs. aangezien abn woensdag met cijfers komt en ik totaal niet weet welke richting we dan opgaan, heb ik ze maar voor een iets lagere prijs de deur uit gedaan.
op vrijdag 30 januari 2004 22:40 schreef yozd het volgende:
ik heb mijn abn feb puts nog steeds.
denk dat ik ze maandag sluit, maar dat weet ik nog niet zeker. mijn
koersdoel is nog niet gehaald...
vanmiddag op 362,4 een aex put gekocht...
toch enige weerstand...
dowjones en nasdaq en dax lijken te zijn afgeketst op de weerstanden
10750, 2100 en 4100
quote:dow jones en nasdaq kelderen flink na een valse uitbraak van nieuwe hoogtepunten....
op woensdag 18 februari 2004 18:10 schreef devilish1980 het volgende:
huppa omhoogvanmiddag op 362,4 een aex put gekocht...
toch enige weerstand...dowjones en nasdaq en dax lijken te zijn afgeketst op de weerstanden
10750, 2100 en 4100
reversal day
spannend morgen ook expiratie .....
quote:waardoor we soms ook een "niet-logische" kant opgaan...
op donderdag 19 februari 2004 22:33 schreef devilish1980 het volgende:spannend morgen ook expiratie .....
quote:marketmakers verwachten lagere expiratie koers... 350-360....
op donderdag 19 februari 2004 22:44 schreef yozd het volgende:[..]
waardoor we soms ook een "niet-logische" kant opgaan...
ik heb momenteel niks.
en verkocht @ 0,50 (15.54u).quote:op donderdag 4 maart 2004 18:13 schreef yozd het volgende:
*verkapte terugvindpost*![]()
vanmiddag (15.28u) aab calls april 19 @ 0,30 gekocht.
aab schommelt tussen steun (+/- 18,35) en weerstand (+/- 19).
koers gisteren (ik bepaal mijn aankoop en verkoopkoersen in de nacht van de volgende
handelsdag a.h.v. ta in een daggrafiek) vlakbij steun, dus ik vond het wel weer tijd voor een gokje.
gaat lekker!quote:op woensdag 10 maart 2004 15:06 schreef devilish1980 het volgende:
op de gok van rebound calls aex....
maar onder de 352,50 ga ik meteen in de puts...
zuchtquote:op woensdag 10 maart 2004 15:06 schreef devilish1980 het volgende:
op de gok van rebound calls aex....
maar onder de 352,50 ga ik meteen in de puts...
hier nog één...quote:op donderdag 11 maart 2004 15:51 schreef yozd het volgende:
zit toch weer te loeren op calls...
ach, het is een verslaving.
volgens mij ga je je verlies van je vorige calls hier ruimschoots mee goedmakenquote:op woensdag 17 maart 2004 19:23 schreef devilish1980 het volgende:
calls mrt 350 gekocht vanochtend bij openening...
helft weg gedaan voor sluiting voor de aankoop prijs van alles....
of niet natuurlijk...quote:op woensdag 17 maart 2004 23:30 schreef yozd het volgende:
volgens mij ga je je verlies van je vorige calls hier ruimschoots mee goedmaken.
amerika ziet er wel weer wat beter uit.
ik heb mijn gtn calls nog steeds, tegen mijn strategie in, (dus zoals gewoonlijk paar dagen
geleden dik in de min...) maar misschien komt het toch nog goed...
sjonge sjonge sjonge lang gelee dat de aex zulke zwieperds maaktquote:op donderdag 18 maart 2004 18:46 schreef yozd het volgende:
[..]
of niet natuurlijk...
succes, maar waaromquote:op woensdag 24 maart 2004 16:59 schreef yozd het volgende:
calls akz may 04 31 @ 0,30 gekocht
ik maak mijn aan/verkoopbeslissingen altijd de avond voor de nieuwe handelsdag.quote:op woensdag 24 maart 2004 17:14 schreef viktor_r het volgende:
succes, maar waaromgokje of goed nieuws over akzo?
quote:ik had al een tijdje een steunlijn op 28,05 (oktober hoogste punt).
vandaag was de low ook 28,05, maar hoger gesloten, dus weg omhoog vrij.
indicatoren (die ik alleen gebruik als ze een beslissing bevestigen)
zijn ook positief. rsi(14) verlaat de oversold zone en stochastic is ook
weer stijgende.
fok, dat zijn nog eens beurskretenquote:op woensdag 24 maart 2004 17:25 schreef yozd het volgende:
vandaag was de low ook 28,05, maar hoger gesloten, dus weg omhoog vrij.
indicatoren (die ik alleen gebruik als ze een beslissing bevestigen)
zijn ook positief. rsi(14) verlaat de oversold zone en stochastic is ook
weer stijgende.
jah, gokken blijft het idd altijdquote:op woensdag 24 maart 2004 17:41 schreef viktor_r het volgende:
fok, dat zijn nog eens beurskretenrsi-14 verlaat de oversold-zone ....whehehe, lijkt wel iets uit star wars
we zullen zien wat het wordt, ik ga het eens wat beter in de gaten houden omdat ik zelf ook denk dat er een lage stand bereikt is. ik wil alleen ff uitzoeken wat een ondergewaardeerd maar toch sterk aandeel is. (al blijft het een gok )
verkocht @ 0,45quote:op woensdag 24 maart 2004 16:59 schreef yozd het volgende:
calls akz may 04 31 @ 0,30 gekocht
leuk, die 1 april grappen...quote:forums gesloten
in het kader van een onderzoek door de toezichthoudende autoriteiten naar koersmanipulatie via beleggerswebsites heeft iex.nl de forums tijdelijk gesloten. zodra het onderzoek is afgerond worden de forums weer vrijgegeven. wij betreuren deze stap, maar zien in het licht van de druk die op ons wordt uitgeoefend geen andere mogelijkheid.
wel vragen wij om uw steun bij ons protest tegen wat wij zien als een inbreuk op uw en onze privacy en de vrijheid van meningsuitwisseling op deze forums. indien u onze bezwaren deelt, mail dat alstublieft aan redactie@iex.nl.
nader bericht volgt zsm.
die van vorig jaar was leuker.quote:op donderdag 1 april 2004 11:47 schreef yozd het volgende:
iex.nl:
[..]
leuk, die 1 april grappen...
oja! das waar ook! die grap was ik al helemaal vergetenquote:op donderdag 1 april 2004 16:18 schreef selang het volgende:
die van vorig jaar was leuker.
toen zeiden ze dat iex een betaalsite zou worden maar als je bewijs opstuurt van een verliesgevende transactie (het was vlak na de crash van vorig jaar maart) dan zou je korting krijgen.
of zoiets
quote:op donderdag 1 april 2004 17:27 schreef yozd het volgende:
hmmmz..aex op 343?
ook 1 april grap ofzo?
ik lees net dat er toch nog een hoop mensen zijn ingetrapt!quote:op donderdag 1 april 2004 16:21 schreef yozd het volgende:
[..]
oja! das waar ook! die grap was ik al helemaal vergeten.
overigens konden (vanmiddag is alles weer opengezet) de forums vandaag gewoon bezocht
worden via debeurs.nl. beetje mislukte grap dus...
eerst 353 ...quote:op vrijdag 2 april 2004 16:49 schreef martymcfly het volgende:
ik vertrouw die cijfers niet zo. maar eens aan putjes denken....
denk dat ik ze maar eens ga sluiten met 50% verlies ofzo...quote:op donderdag 1 april 2004 12:03 schreef yozd het volgende:
puts ihc apr 04 40,00 @ 0,20 gekocht
alllereerst moet je je realiseren dat optiehandel een 'zero-sum game' is; jouw winst is direct het verlies van een ander. dit in tegenstelling tot beleggen in aandelen.quote:op woensdag 14 april 2004 09:42 schreef p.bertens het volgende:
morgen,
ik heb nu lekker zitten rekenen en tabelletjes engrafieken zitten kalken en zoals ik het nu zie liggen de meeste kansen van een doorsnee belegger, dus transactiekosten van +- 3,75, het beste bij een optiepakketje van rond de 30 vanaf 0,40 cent (afhankelijk van wat het aandeeel zelf waard is kan dit oplopen)
wat ziijn jullie doelstellingen bij optie aankopen?
max xx-min xx en vanaf x,xx cent
quote:op dinsdag 6 april 2004 15:50 schreef yozd het volgende:
denk dat ik ze maar eens ga sluiten met 50% verlies ofzo...
idd zoals boven mij staat beschreven.quote:op dinsdag 20 april 2004 23:40 schreef henkky het volgende:
ik wil voor het eerst een klein beetje gaan beleggen welke aandelen raden jullie me op dit moment aan? ik wil gaan beleggen via mijn huidige bank de abn wat zijn jullie ervaringen daar mee? en wat heb ik als beginner verder nodig kwa software enzo?
ik zou, in tegenstelling tot wat de anderen zeggen, niet meteen beginnen met alex.nl etc. je kan het beste beginnen zonder echt geld te riskeren. open een (gratis) account op http://www.dft.nl/. met die account kan je aandelen kopen, maar dan tegen virtueel geld.quote:op dinsdag 20 april 2004 23:40 schreef henkky het volgende:
ik wil voor het eerst een klein beetje gaan beleggen welke aandelen raden jullie me op dit moment aan? ik wil gaan beleggen via mijn huidige bank de abn wat zijn jullie ervaringen daar mee? en wat heb ik als beginner verder nodig kwa software enzo?
opties op aandelen zijn op amsterdam altijd van het amerikaanse type, d.w.z. dat ze tussentijds, dus gedurende de gehele looptijd, uitoefenbaar zijn. feit is wel dat exercise (dus daadwerkelijke uitoefening) over het algemeen veel duurder is dan gewoon de optie te verkopen tegen de marktprijs. bij alex kan je optieposities nog sluiten op zaterdagochtend tot, naar ik meen, 12 uur (expiratie is altijd de derde vrijdag van de maand).quote:op vrijdag 6 augustus 2004 18:47 schreef joris007 het volgende:
schopje en vraagje:
ik ben na aandelen en obligaties maar eens een kijkje gaan nemen bij de opties, maar nu is mijn vraag, wat gebeurt er als een optie afloopt? je hebt dan het recht de aandelen te kopen / verkopen, maar hoe gaat dat dan verder in z'n werk??
en hoe zit het met geschreven opties die waardeloos aflopen? moet je daar verder nog iets mee doen?
en geschreven opties aex, hoe wordt dat afgerekend??
mijn dank is bij voorbaat enorm,
een optie-n00b
persoonlijk zou ik nu sowieso geen aandelen kopen (voor middenlange termijn) omdat de beurs in een neerwaardse trend zit.quote:op donderdag 12 augustus 2004 12:36 schreef mister_popcorn het volgende:
wat denken de heren eigenlijk van tpg?
ik hoor van alle kanten positieve verhalen, al 'n tijdje lang maar de beurskoers schommelt maar rond de 18e.
hoe ga jij short dan?? (neem bijv aex-aandelen...)quote:op donderdag 12 augustus 2004 13:39 schreef selang het volgende:
[..]
persoonlijk zou ik nu sowieso geen aandelen kopen (voor middenlange termijn) omdat de beurs in een neerwaardse trend zit.
tijdens een neerwaardse markt moet je je niet concentreren op het kopen van de beste aandelen maar op het shortgaan in de slechtste aandelen.
via sommige brokers (bijv ib) kun je letterlijk short gaan in de aex aandelen zelf.quote:op donderdag 12 augustus 2004 17:11 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
hoe ga jij short dan?? (neem bijv aex-aandelen...)
btw neerwaarts
ik hou zelf ook niet van opties om precies dezelfde redenen die jij aanhaalt.quote:op donderdag 12 augustus 2004 17:29 schreef devilish1980 het volgende:
puts kopen zit je altijd met dat je voor je gevoel teveel tijdswaarde erbij koopt. of je moet gaan in in the money puts maarja die zijn vaak niet al te liquide.
calls schrijven mja... dan weet je je winst...
papieren verliezen bestaan niet. er zijn alleen echte verliezen.quote:short gaan (letterlijk) kan toch ook niet oneindig?? zit neem ik aan een tijdslimiet aan of niet(wegens oplopende papieren verliezen en dergelijke...)
fti's zijn verreweg te preferen vanwege de lage spread en hoge liquiditeit. ik kan altijd binnen een paar seconden bestens kopen en verkopen en dan krijg je nog een goede prijs ook (een typische spread is 0.05 - 0.10 indexpunten. probeer dat eens met opties...). met opties heb je dan een grote kans dat je genaaid wordt.quote:short in fti's of puts of in the money op de aex lijkt me de makkelijkste manier dan.....
tpg zit al vanaf half maart 2003 in een uptrendje. het kanaal wordt echter wel steeds krapperquote:op donderdag 12 augustus 2004 12:36 schreef mister_popcorn het volgende:
wat denken de heren eigenlijk van tpg?
ik hoor van alle kanten positieve verhalen, al 'n tijdje lang maar de beurskoers schommelt maar rond de 18e.
opties zeker op de aex houd ik zeker geen week aan...quote:op donderdag 12 augustus 2004 22:41 schreef underworld_ het volgende:
hoe lang houden jullie gemiddeld posities aan? doen sommigen aan daytrading?
hangt van de markt af. ik blijf in de positie zolang de positie me bevalt.quote:op donderdag 12 augustus 2004 22:41 schreef underworld_ het volgende:
hoe lang houden jullie gemiddeld posities aan? doen sommigen aan daytrading?
heb gisteren ook in gtn gezeten, zat er vol in vandaar verkocht omdat ik even weg moest.quote:op donderdag 19 augustus 2004 16:22 schreef yozd het volgende:
wordt er nog een beetje gehandeld?
ik zit vanaf gister in gtn en in de aab calls.. (zie ook sig.).
gaat by the way niet bijzonder lekker hehe..maar we hebben de tijd...
ik gebruik zelf metastock (maar tradestation oid schijnt ook ok te zijn). bij metastock zit eenquote:op donderdag 26 augustus 2004 00:08 schreef two_tribes het volgende:
klein kickje. wat me opvalt als ik index grafieken op elkaar leg is dat ze eigenlijk identiek zijn. maar dat bijvoorbeeld de aex altijd wat achterloopt op de dji. is dat niet interessant om op in te springen dmv opties ofzo. de pieken en dalen zijn ook veel extremer dan de dji. of zijn die marges dusdanig klein dat het niet interessant is ivm trasactiekosten. of is hier al sprake van een dusdanige marktwering dat het erg snel weer recht wordt getrokken.
wat zijn trouwens goede software programma's om analyses te maken. uiteraard gekoppeld ana internet. liefst gratis of weinig uiteraard
metastock is dus veel te duurquote:op donderdag 26 augustus 2004 02:46 schreef yozd het volgende:
[..]
ik gebruik zelf metastock (maar tradestation oid schijnt ook ok te zijn). bij metastock zit een
programma "the downloader" waarbij je zelf koersdata kan converteren van yahoo data
(in excel formaat) naar metastock data (dit is echter wel end-of-day data).
nog even over die convergentie in de indices. je ziet idd dat amerikaanse indices (s&p, dow,
nas en de soxx) vaak convergent zijn (en zo niet, dan corrigeert zich dit na verloop van tijd
meestal wel). wat mij opvalt bij de aex is dat deze vaak volgt* en overdrijft. gaat amerika down, dan gaan
wij extra down etc. toch denk ik niet echt dat je erop kan inspringen, als amerika down gaat
dan volgt de aex bijna meteen, voordat je het door hebt, ben je denk ik al te laat, maar je kan het
proberen.
* : kijk voor de gein maar eens naar de futures. als wij hier in nederland omhoog gaan (de aex)
terwijl de amerikaanse beurs nog dicht is, heeft dit bijna altijd te maken met het feit dat de
futures in de plus staan.
dus metastock is voor een relatieve beginneling het makkelijkst? mara is een 6.5 of 8 versie ook nog aan te raden. di ekun je tweedehands wel voor ene leuke prijs krijgen namelijk. 9 is met ruim $1000 toch wel erg duur. die downloader functie wil ik er wel op hebben.quote:op donderdag 26 augustus 2004 12:57 schreef selang het volgende:
zeer goede pakketten, ik gebruik ze beiden.
metastock vind ik makkelijker/ gebruikersvriendelijker maar tradestation is krachtiger als je zelf systemen gaat bouwen.
hmmz dit ^^^^^was met mijn broertje's account...quote:op vrijdag 27 augustus 2004 03:27 schreef blubberzwijn het volgende:
als je een beetje handig bent met internet (lees: edonkey, of overnet etc.) dan kan je er
voordeliger aan komen...
en ik ben weer uit de callsquote:op donderdag 19 augustus 2004 16:22 schreef yozd het volgende:
wordt er nog een beetje gehandeld?
ik zit vanaf gister in gtn en in de aab calls.. (zie ook sig.).
gaat by the way niet bijzonder lekker hehe..maar we hebben de tijd...
mja.. als ik zie wat voor boekwerken enzo er allemaal bijzitten én omdat ik het koop om geld te verdienen wil ik er best voor betalen. ik kan het idd wel een keer 'proberen' om het gewoon daarna te kopenquote:op vrijdag 27 augustus 2004 03:27 schreef blubberzwijn het volgende:
als je een beetje handig bent met internet (lees: edonkey, of overnet etc.) dan kan je er
voordeliger aan komen...
hehe dat was de eerste en laatste die ik ook gekocht had...quote:op vrijdag 27 augustus 2004 15:05 schreef selang het volgende:
ik heb metastock 6.5 ooit (begin 1998) legaal gekocht. dat kostte toen 1000 gulden. maar dat heb je natuurlijk zo terugverdiend. je kunt je tijd veel beter besteden aan goede analyses maken dan aan proberen al je tools gratis te krijgen.
collega heeft die een hele tijd terug gekocht voor iets van ¤0.10 ofzo. alleen die verkoopt ze nietquote:op donderdag 2 september 2004 16:13 schreef yozd het volgende:
getronics slaat op hol? (ik heb ze nog voor 1,45 gem. aankoopsprijs)
1,38 was een duidelijke bodem (24-12-2004 en 29-12-2004 gemaakt).
die is 31-08 voor het laatst getest met succes. nu verder omhoog? ik had een weerstand
rond 1,51 , maar toen ik vandaag naar de koers keek, was die daar al doorheen.
dit verandert de hele zaak! nieuwe koersdoel 1,91 (17-05 low)?
wel toevallig dat gtn nooit lager als 0,10 heeft genoteerdquote:op donderdag 2 september 2004 18:13 schreef two_tribes het volgende:
[..]
collega heeft die een hele tijd terug gekocht voor iets van ¤0.10 ofzo. alleen die verkoopt ze niet![]()
"iets van"quote:op dinsdag 14 september 2004 19:09 schreef dop het volgende:
[..]
wel toevallig dat gtn nooit lager als 0,10 heeft genoteerd
zou hij precies op de bodem hebben gekocht
vraag hem voor de lol eens naar de datum
mja.. dat dacht ik dus ook, maar het was wel een scenario wat in me opkwam. nu moet ik zeggen dat ik een rookie 'belegger' ben maar ik vond het marktvolume (+/- 30 miljoen) i.c.m. de verkoopberichten niet veel positief, als ik daarna ook nog eens lees dat een paar banken het advies van hold naar sell hebben verplaatst.quote:op woensdag 15 september 2004 19:47 schreef dop het volgende:
scheepbouwer gaat zijn prive belangen niet verwaarlozen om dat de onderneming dan een paar aandeeltjes goedkoper kan terugkopen
kpn is al langer andelen aan het terugkopen (vanaf maart2004)
de staat heeft in sep2003 een flinke hap verkocht
het wekt lekker vertrouwen als een topman zo'n beetje op de vroegst mogelijke datum z'n opties dumpt.quote:scheepbouwer verdient 3,6 miljoen met opties
uitgegeven: 16 september 2004 08:46
amsterdam - kpn-topman ad scheepbouwer heeft deze week een groot deel van zijn optiepakket verzilverd. hij verdiende daarmee ruim 3,6 miljoen euro, zo blijkt uit een melding bij de autoriteit financiële markten (afm).
scheepbouwer ruilde in totaal bijna 1,57 miljoen opties om voor aandelen en verkocht die tegen een prijs van ongeveer 6,30 euro. de bestuursvoorzitter verkreeg drie jaar geleden 1,6 miljoen opties met een uitoefenprijs van 3,99 euro. toen was de afspraak dat scheepbouwer minimaal tot 13 september 2004 moest wachten met de verkoop.
nu.nl
daar is niets vreemds aan, het is voor hem een beloningsinstrument en koersvorming is niet rationeel.quote:op donderdag 16 september 2004 17:56 schreef selang het volgende:
het wekt lekker vertrouwen als een topman zo'n beetje op de vroegst mogelijke datum z'n opties dumpt.
kul, er wordt niets betaald.quote:btw: die 3,6 miljoen euro wordt dus direct door de aandeelhouder betaald...
omdat de man die kpn van 23 mld. schuld naar een cashcow ombuigt wat optietjes verzilvert?quote:hier heb je als aandeelhouder niks te zoeken
mja.. het gaat er om dat hij gelijk de eerste dag nadat het mogelijk was om ze te verzilveren het gedana heeft. en dan niet beetje bij beetje, maar gelijk de hele meute.quote:op donderdag 16 september 2004 22:46 schreef nostra het volgende:
[..]
daar is niets vreemds aan, het is voor hem een beloningsinstrument en koersvorming is niet rationeel.
[..]
kul, er wordt niets betaald.
[..]
omdat de man die kpn van 23 mld. schuld naar een cashcow ombuigt wat optietjes verzilvert?niet dat kpn nu zo'n superaandeel is tegen 6 nogwat maar om andere redenen dan deze.
1. als een topman z'n aandelen/ opties dumpt geeft dat aan dat hij er geen vertrouwen in heeft. overigens blijkt dit statistisch gezien ook een redelijke indicator te zijn om een top te voorspellen. (in de usa zijn deze gegevens openbaar).quote:op donderdag 16 september 2004 22:46 schreef nostra het volgende:
[..]
daar is niets vreemds aan, het is voor hem een beloningsinstrument en koersvorming is niet rationeel.
[..]
kul, er wordt niets betaald.
[..]
omdat de man die kpn van 23 mld. schuld naar een cashcow ombuigt wat optietjes verzilvert?niet dat kpn nu zo'n superaandeel is tegen 6 nogwat maar om andere redenen dan deze.
dat is jouw conclusie. mijn conclusie is dat de beste man geen risico over zijn beloning wil lopen en dat hoeft niet gelijk te lopen aan zijn verwachtingen omtrent de prestaties van kpn, de koersvorming al helemaal daargelaten (zijn aandeleninkoop zou overigens dan wel erg ridicuul worden). de statistiek waar je over praat wijst overigens anders uit; en wel dat topmannen over het algemeen in lijn met de markt handelen: dus houden op de top en verkopen op het dieptepunt.quote:op vrijdag 17 september 2004 02:08 schreef selang het volgende:
1. als een topman z'n aandelen/ opties dumpt geeft dat aan dat hij er geen vertrouwen in heeft. overigens blijkt dit statistisch gezien ook een redelijke indicator te zijn om een top te voorspellen. (in de usa zijn deze gegevens openbaar).
als we opportunity costs al als kosten gaan kenmerken, dan kan je in kpn's geval wel wat materielere bedragen noemen dan dat miljoentje. feit is dat er geld (4 euro per aandeel) toevloeit aan de onderneming en dat er geen waarde aan wordt onttrokken; op basis daarvan is de conclusie "de aandeelhouder betaalt" nogal kort door de bocht. daarnaast is het ook niet zo gek dat er betaald wordt aan de man die kpn op de rails heeft weten te houden en waarvan de afspraken ter beloning al jaren oud zijn (vergeet niet dat ze toen op 2 nogwat stonden en er een gigantische claimemissie in het vooruitzicht stond).quote:2. natuurlijk kost dit wel geld. die opties vertegenwoordigen gewoon een marktwaarde en hadden ook op de beurs kunnen worden verkocht. het is niet anders dan gewoon geld.
simplistisch weergeven is natuurlijk leuk; feit is dat het bankenconsortium waarmee scheepbouwer toentertijd onderhandelde ook wat andere dingen had kunnen beslissen en dan was er van emitteren ueberhaupt geen sprake geweest. de man heeft gewoon gedaan waarvoor hij was aangetrokken en wordt beloond tegen de bedragen die daarvoor waren afgesproken. klaar.quote:3. bovenstaande zaken gaan ten koste van de aandeelhouders. ook die 23mld schuld is gewoon door de aandeelhouders betaald dus zo geweldige prestatie is dat niet.
maar goed, ieder heeft zijn eigen visie natuurlijkquote:de aex zit op het moment (vanaf half
februari tot nu) in een flag. de 338/339 is de top van die flag,
maar het gaat hier om een bull flag (een dalende flag). dit kan betekenen
dat wanneer de aex op 338/339 staat, hij naar boven uitbreekt om de
stijging vanaf half maart 2003 te continueren.
ik zou in de puts gaan als de weerstand daadwerkelijk als weerstand
dient (wat m.i. ook zal gebeuren...). dus wanneer de aex de 338 aantikt en daarna begint te
dalen.
euhmm.. knap staaltje jargon. uitleg voor leek ?quote:op woensdag 22 september 2004 17:07 schreef yozd het volgende:
en ja, ik zit nu tegen mijn hierboven geschetste scenario in te handelen. maar de high van 17/09
(335,87) werd de afgelopen dagen niet meer gehaald. nu de steun rond 331 (highs 330,8 eind juli)
is gebroken, denk ik dat we eerder de onderkant van de (bull?)flag op gaan zoeken.
quote:op woensdag 22 september 2004 18:08 schreef two_tribes het volgende:
euhmm.. knap staaltje jargon. uitleg voor leek ?![]()
ik zat gisteren dus toch wel in de buurt met mijn vermoedenquote:op woensdag 22 september 2004 19:16 schreef yozd het volgende:
[..]
[afbeelding]
aex in een trendkanaaltje (flag). normaal gesproken zou je mogen verwachten dat de
aex eerst de top (bovenste lijn) van het kanaal zou aantikken, maar we beginnen al eerder
te dalen. hoogst waarschijnlijk doordat de amerikanen al met een de daling zijn begonnen waar
de aex dus vrolijk achteraan gaat.
en eruit @ 4,20quote:op woensdag 22 september 2004 16:06 schreef yozd het volgende:
oh my god!
ik wilde de put 325 aex kopen...dus ik gaf een limiet op @ 2,80 dacht ik...
maar ik heb 280 ingetikt en nu heb ik hem bestens @ 2,90 ....
![]()
![]()
![]()
jawelquote:op donderdag 23 september 2004 13:13 schreef yozd het volgende:
niemand hier die in futures handelt?
ja, je hebt het goed begrepen. dat kun je dus ook meerdere keren per dag doen. en aan het einde van de dag word je dan afgerekend, ongeacht of je nog contracten open hebt of niet.quote:op donderdag 23 september 2004 13:52 schreef yozd het volgende:
bedankt voor de info!
maar hoe doe je dat intraday dan? als ik een positie sluit (een long), dan betaal ik verder niks? de initial margin wordt weer teruggestort en daar wordt dan het bedrag (winst/verlies) meteen mee
verrekend van hoe de aex op dat moment staat?
stel aex 326 dan fti ongeveer (verschilt iets door dividend, rente etc.) 326
ik koop de fti om 10.00u...dan stijgt de aex naar 327 om 12.00u en dan wil ik sluiten.
krijg ik dan de 1 punt stijging (200 euro) bij mijn initial margin?
(verder geen kosten, enkel transactiekosten van mn broker).
maar dat kan natuurlijk nooit een probleem zijn.quote:op donderdag 23 september 2004 15:33 schreef dolio het volgende:
besef wel dat je een initial margin van 4750 euro en een spread margin van 1300 euro moet aanhouden. als de trade tegen je gaat moet je de margins aanvullen dan wel je positie liquideren.
level 1 is de beste ask/bid en met level 2 kan je dieper het boekje in kijken. level 1 is dan tochquote:euronext data bundle level 1 (dutch/france/belgium, all products) eur 5.00 not applicable
euronext data bundle level 2 (dutch/france/belgium, all products) eur 30.00 not applicable
trouwens nagevraagd, hij is ingestapt op ¤0,11 iets van anderhalf jaar terug ofzo. maar hij wilt op de een of andere manier niet cashenquote:op dinsdag 14 september 2004 19:09 schreef dop het volgende:
[..]
wel toevallig dat gtn nooit lager als 0,10 heeft genoteerd
zou hij precies op de bodem hebben gekocht
vraag hem voor de lol eens naar de datum
dat is het nietquote:op donderdag 23 september 2004 15:59 schreef selang het volgende:
[..]
maar dat kan natuurlijk nooit een probleem zijn.
aangezien 1 indexpunt al ¤ 200 vertegenwoordigt mag ik hopen dat je een dergelijke marge altijd zonder meer ter beschikking hebt. uit oogpunt van gezond money management moet je sowieso voor jezelf een aanzienlijk grotere marge aanhouden dan de ¤ 5463 die beurs voor september voor een fti vereist. dat is m.i. een ongezond krappe marge.
dat is altijd even klooien omdat in het ene formaat er kommas tussen staan, het andere formaat staat de data tussen quotes, etc. zoiets zal het wel zijn (heb ik ook weleens last van maar je vindt altijd wel een oplossing door een of andere conversie te doen).quote:op donderdag 23 september 2004 23:00 schreef two_tribes het volgende:
ik heb vandaag een oude metastock versie gekocht (8.01 eod) maar ik kan op de een of ander manier geen excell data erin krijgen (bijv. die van yahoo). het betreft het .csv formaat. op internet is het ook overal anders (andere fora)
dank voor de links, heb me gelijk maar even geregistreerd bij laatstgenoemde.quote:op vrijdag 24 september 2004 01:22 schreef selang het volgende:
[..]
dat is altijd even klooien omdat in het ene formaat er kommas tussen staan, het andere formaat staat de data tussen quotes, etc. zoiets zal het wel zijn (heb ik ook weleens last van maar je vindt altijd wel een oplossing door een of andere conversie te doen).
tip: http://www.hquotes.com/ gratis downloaden van yahoo in metastock format. werkt perfect.
nederlandse koersen haal ik altijd van http://www.pf-online.nl/koersdata/index.html (metastock format) en dan met downloader importeren.
ze hebben op 2,70 gestaan toen ik ze had...quote:op dinsdag 28 september 2004 17:21 schreef two_tribes het volgende:
¤2.30 nu
hehe ik heb net calls gekocht een van ons gaat verdienen danquote:op dinsdag 28 september 2004 17:44 schreef yozd het volgende:
[..]
ze hebben op 2,70 gestaan toen ik ze had...![]()
maar goed, we zien wel wat het wordt.
- edit -
ik denk dat het niet echt goed gaat komen. check die dow omhoog spuiten!
goh, 1 keer raden wie dat isquote:op dinsdag 28 september 2004 20:35 schreef devilish1980 het volgende:
hehe ik heb net calls gekocht een van ons gaat verdienen dan
welke calls?quote:op dinsdag 28 september 2004 20:35 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
me me me me mequote:op dinsdag 28 september 2004 21:08 schreef yozd het volgende:
[..]
goh, 1 keer raden wie dat is.
pessimist ben jequote:op dinsdag 28 september 2004 22:12 schreef yozd het volgende:
in de daggrafiek van de aex kan ik opmaken dat we eigenlijk eerst naar de 321 kunnen, maar
dit gaat niet gebeuren... dankzij amerika..
daar gaat mijn analyse....
hehe, nou valt wel mee hoorquote:op dinsdag 28 september 2004 22:41 schreef devilish1980 het volgende:
pessimist ben je
quote:in daggrafiek:
aex nog onder de 50ma (en 20ma) en op weg naar de onderkant van
het dalende trendkanaal. macd ook niet erg positief (op weg naar een
negatieve kruising van de nullijn).
de dax is onder de 20ma gesloten en op weg naar de 50ma (?) of verder
naar de onderkant van het dalende trendkanaal. ook negatieve kruising
van de macd en de trigger.
beide indices zouden puur technisch gezien naar beneden kunnen, maar...
amerika is lekker aan het plussen.
dat maakt zulke analyses lekker nutteloos...
in een korte termijn(enkele weken) heb jij gelijk heb de zelfde charts gezienquote:op woensdag 29 september 2004 00:20 schreef yozd het volgende:
[..]
hehe, nou valt wel mee hoor.
overigens heb ik dit op een ander forum geplaatst:
[..]
ik zou zeggen export naar excel en dan veranderen en terug veranderenquote:op woensdag 29 september 2004 17:46 schreef yozd het volgende:
ik heb bepaalde intraday data voor metastock, maar de tijden kloppen niet helemaal.
weet iemand hoe ik (via de downloader?) deze data automatisch kan veranderen? dus
niet handmatig, aangezien het hier om tickerdata gaat, zou ik zo 3 uur werk hebben...
mwoah het zou misschien best kunnen hoor.. ik kan het alleen nietquote:op woensdag 29 september 2004 20:47 schreef dop het volgende:
god wat ben ik blij dat ik geen metastock heb
heb je je puts nog?quote:op woensdag 29 september 2004 21:10 schreef yozd het volgende:
[..]
mwoah het zou misschien best kunnen hoor.. ik kan het alleen niet.
jaah, ik laat ze lekker lopen. druist in tegen mijn principe van "geen stoploss gebruiken" maarja,quote:op woensdag 29 september 2004 22:26 schreef two_tribes het volgende:
heb je je puts nog?
nee, een spotgoedkope put aex nov 04 280quote:op woensdag 29 september 2004 22:41 schreef yozd het volgende:
[..]
maar goed, welke positie heb jij dan? long zeker.
ik zou het niet wetenquote:op donderdag 30 september 2004 00:31 schreef two_tribes het volgende:
het gaat me met name om de twee groene lijnen. dat zijn volgens mij die rebounds war jullie het over hebben, die worden iedere cycli korter. als de aex morgen verder zakt, kun je dan concluderen dat de rebound weer korter duurt en dat het een soort 'aftel' mechanisme is voor een totale daling?
wees blij dat je ze niet had....quote:op donderdag 30 september 2004 16:56 schreef two_tribes het volgende:
goffer, vanochtend order gegeven voor koop put okt04 315 voor ¤0.55, achteraf had ik gewoon de gevraagde ¤0.60 moeten betalen![]()
i winquote:op dinsdag 28 september 2004 20:35 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
ik verwacht sowieso een daling, alleen moet je ze niet een dag aanhoudenquote:op vrijdag 1 oktober 2004 17:30 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
wees blij dat je ze niet had....
tja zou ik ook zeggenquote:op vrijdag 1 oktober 2004 19:22 schreef two_tribes het volgende:
[..]
ik verwacht sowieso een daling, alleen moet je ze niet een dag aanhouden
je moet ook niet naar mij luisteren hoor, ben wel in de puts gestapt toen de aex op +1,10% stond, die zijn nu iets minder omdat de index doorstootte naar 2,1%quote:op vrijdag 1 oktober 2004 19:48 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
tja zou ik ook zeggen
ik verwacht niets nl, i ride the waves...
mja denk toch niet dat ie zal dalen eigenlijk, aex heeft vandaag de 61,8% level van de laatste daling doorbroken en dat is toch een teken aan de wand dat er kans is naar een doorstoot naar 335-340, groter iig dan een daling(daling lijkt mij onwaarschijnlijk, olieprijs is erg hoog, nog hoger zal niet veel invloed hebben(ingeprijst), en daarbij komt iedereen verwacht een flinke daling....)quote:op vrijdag 1 oktober 2004 20:43 schreef two_tribes het volgende:
[..]
je moet ook niet naar mij luisteren hoor, ben wel in de puts gestapt toen de aex op +1,10% stond, die zijn nu iets minder omdat de index doorstootte naar 2,1%
ik zou het echt niet weten. heb nu een behoorlijk speculatieve postitie, gelukkig voor een klein bedrag. we zien wel waar het schip strand.quote:op vrijdag 1 oktober 2004 21:06 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
mja denk toch niet dat ie zal dalen eigenlijk, aex heeft vandaag de 61,8% level van de laatste daling doorbroken en dat is toch een teken aan de wand dat er kans is naar een doorstoot naar 335-340, groter iig dan een daling(daling lijkt mij onwaarschijnlijk, olieprijs is erg hoog, nog hoger zal niet veel invloed hebben(ingeprijst), en daarbij komt iedereen verwacht een flinke daling....)
tevens is nasdaq bezig zich naar een nieuwe top te werken...
haha aan je emotie te zien, hoop je meer. jouw mening is precies de reden wrom de markten stijgen en er waarschijnlijk geen daling komt...quote:op zaterdag 2 oktober 2004 14:48 schreef pr_sha het volgende:
heb ook één put in me pf ( nu 70% minder waard ) , maar er zal hoe dan ook een correctie komen op de volslagen belachlijke stijging van afgelopen vrijdag.
zijn er ook mini futures voor de aex?quote:op donderdag 23 september 2004 13:32 schreef selang het volgende:
ik handel momenteel alleen in fti (=aex indexfutures).
die waren er welquote:op maandag 4 oktober 2004 00:04 schreef yozd het volgende:
[..]
zijn er ook mini futures voor de aex?
jups, helemaal gelijk maar toch, jaquote:op zaterdag 2 oktober 2004 19:30 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
haha aan je emotie te zien, hoop je meer. jouw mening is precies de reden wrom de markten stijgen en er waarschijnlijk geen daling komt...
daarbij komt, de markt heeft altijd gelijk...
als de aex dezer dagen overtuigend de 336 breekt en daarboven sluit is het dalende patroon van t afgelopen jaar in principe gebroken...quote:op maandag 4 oktober 2004 19:01 schreef pr_sha het volgende:
[..]
jups, helemaal gelijk maar toch, jatoch moet de gap die vanonchtend is ontstaan worden opgezocht, daarom mijn put doorgerold naar een 330 serie, tis erop of eronder deze week
![]()
crucell stelt trouwens licht teleur vandaag ( niet door de eur 6,90 ) delta loyd heeft vandaag te kennen gegeven dat zij een belang van 5,00%+ in crucell hebben.
crucell breekt uitquote:op zaterdag 2 oktober 2004 14:48 schreef pr_sha het volgende:
heb ook één put in me pf ( nu 70% minder waard ) , maar er zal hoe dan ook een correctie komen op de volslagen belachlijke stijging van afgelopen vrijdag.
let op crucell ( overige aandelen ams ) mensen, gaat nog uitbreken -- aanloop cijfers, 12 oktober q3 cijfers.
voor koersen estoxx 50 (en andere aan eurex genoteerde) kan je hier kijken, maar historische kon ik ook niet zo snel vinden...quote:op woensdag 6 oktober 2004 18:05 schreef yozd het volgende:
iemand enig idee waar ik (o.a. historische) data van futures kan vinden?
ik heb even op finance.yahoo.com gekeken, maar ik geloof dat de ftl en de estoxx50 daar
onvindbaar zijn??
liggen wel meer gaps, op 275-278 ligt er ook een, net zoals op 240-243...quote:op woensdag 6 oktober 2004 19:11 schreef pr_sha het volgende:
[..]
verlies op put maar genomen aangezien ik toch van 8 tot 19 uur van huis ben, toch geloof ik dat we de gap naar 332 moeten dichten.
kom ik nog op terugquote:op donderdag 7 oktober 2004 12:32 schreef devilish1980 het volgende:
[..]
liggen wel meer gaps, op 275-278 ligt er ook een, net zoals op 240-243...
dus....
uitkijken of ik pak een chart die teruggaat naar 1973quote:op donderdag 7 oktober 2004 19:51 schreef pr_sha het volgende:
[..]
kom ik nog op terug![]()
quote:op zondag 31 oktober 2004 19:48 schreef p4nic het volgende:
effe kickje geven dmv een vraagje
hallo
vrydag heb ik een order geplaatst op een aandeel, moest een fiche invullen met alle gegevens daar stond ook bij "geldigheidsdatum" wist niet precies wat dit was en heb maar de huidige dag ingevuld (idd stom om dingen te doen waar je niet alles van weet) ze werden wat later aangekocht, nu is mijn vraag wat is die geldigheidsdatum precies?
1. de duurperiode hoelang je aankooporder geldig is.
aandelen vervallen niet, die raak je alleen kwijt door een verkoop order te geven. bij opties heb je een exercitiedatum, derde vrijdag van de maand geloof ik (staat in de nama van de optie, bijv: vrs p dec 04)quote:op zondag 31 oktober 2004 20:02 schreef p4nic het volgende:
fieuw ok das dan in orde, ze zijn aangekocht dus doet het niet meer terzake.
als je er niet zoveel vanaf weet, lijkt t me niet verstandig om al in het spel mee te gaan spelen, misschien eerst nog wat meer lezen en of droogoefenen, anders ga je ckr (te veel) "leergeld" betalenquote:op zondag 31 oktober 2004 19:48 schreef p4nic het volgende:
vrydag heb ik een order geplaatst op een aandeel, moest een fiche invullen met alle gegevens daar stond ook bij "geldigheidsdatum" wist niet precies wat dit was en heb maar de huidige dag ingevuld (idd stom om dingen te doen waar je niet alles van weet) ze werden wat later aangekocht, nu is mijn vraag wat is die geldigheidsdatum precies?
maar dan had je toch wel moeten weten dat je zelf opdrachten geeft om je aandelen te kopen/verkopen ipv dat je een datum in gaat stellenquote:op zondag 31 oktober 2004 20:36 schreef p4nic het volgende:
kende de benaming enzo niet, verder heb ik mij wel al verdiept op beleggingssite's,belegginsbladen,etc kvolg berichten over mijn aandelen dagelijks op + zit ook op een forum met meer doorwinterde beleggers, dit is natuurlijk geen garantie voor succes maar je komt toch wel wat te weten.
welke kennis heb je al ?quote:op zondag 21 november 2004 21:20 schreef jortk het volgende:
kan iemand mij vertellen hoe ik het beste kan beginnen met beleggen en hoe ik dat aan moet pakken?
want ben namelijk wel behoorlijk geintereseerd...
iets andere volgorde denk ikquote:op maandag 22 november 2004 08:50 schreef dop het volgende:
[..]
welke kennis heb je al ?
open een rekening bij alex of binck
ga naar de bieb en lees een wat boeken en tijdschriften
vraag eens wat jaar verslagen op van fondsen die jou intreseren
oefen eventueel een poosje droog
bij droog oefenen gaat het niet zo zer om strategieen of inzichten in koersbewegingen, maar om de intresse in een speciefiek aandeelquote:op dinsdag 23 november 2004 13:04 schreef selang het volgende:
droog oefenen vind ik niet zo zinvol omdat het te ver afstaat van de praktijk waarin je echt geld in de markt hebt. je kunt beter snel met echt geld beginnen, alleen start je dan met een klein bedragje.
zelfs al is het maar 100 euro, je zult dezelfde dilemmas meemaken als met een ton. daar leer je veel meer van dan met droog oefenen.
speculatiequote:amsterdam (dow jones)--de bewindvoerder van rt company nv, het voormalige newconomy, spreekt met twee, niet nader genoemde partijen, die wellicht een belang in de onderneming willen nemen. er is echter nog geen uitsluitsel over wat de crediteuren van de onderneming nog kunnen verwachten, schrijft bewindvoerder hans tiethoff vrijdag in een bericht.
volgens tiethoff is er nog geen duidelijkheid over de kans op een succesvolle afsluiting van de gesprekken.
door thijs schroeder, dow jones nieuwsdienst +31-20-5890270, thijs.schroeder@dowjones.com
(end) dow jones newswires
december 10, 2004 07:16 et (12:16 gmt)
ik ben nooit zo fan van lange termijn opties...quote:op maandag 27 december 2004 15:44 schreef oo-blackgirl-oo het volgende:
haai all ben nieuw in wgr![]()
*bookmark*
anywayz, ga dit ook maar volgen. heb zojuist een put okt 2006 200 open staan/gekocht. iemand hier toevallig een mening, zienswijze of advies over?
handig als je de aandelen even noemtquote:op dinsdag 28 december 2004 10:56 schreef p4nic het volgende:
ik zit ong aan 10.000 euro'tjes in 2 aandelen.
1 midcap die echt schitterende toekomstperspectieven heeft.
1 smallcap die het nog moet waarmaken, maar die eind januari een kapitaalsvermindering van 3.1¤/aandeel doet daar strijk ik al een aardig centje mee op. daarna beslis ik of ik erin blijf ja of nee.
nu nog op zoek naar een aandeel om op kt een centje te verdienen.
mijn inzet 250 euri........via internet dan heb je maar 7 euro + 0.23% kosten. ik ben het met je eens dat het beste is om te beginnen met meer geld. maar ook als je weinig geld hebt een beetje verstand van opties en in een gunstige periode zit (enorme fluctuaties), toch een ardig zakcentje bij kan verdienen.quote:op dinsdag 28 december 2004 10:20 schreef p.bertens het volgende:
in procenten van je spaargeld is niet echt een graadmeter he, maar ik heb me destijds laten vertellen dat 2500-3000 euri's goed is om mee te beginnen. ga je lager zitten is het opstarten moeilijker, vooral i.v.m. transactiekosten die dan relatief hoog zijn.
vraagje:quote:op dinsdag 28 december 2004 10:56 schreef p4nic het volgende:
ik zit ong aan 10.000 euro'tjes in 2 aandelen.
1 midcap die echt schitterende toekomstperspectieven heeft.
1 smallcap die het nog moet waarmaken, maar die eind januari een kapitaalsvermindering van 3.1¤/aandeel doet daar strijk ik al een aardig centje mee op. daarna beslis ik of ik erin blijf ja of nee.
nu nog op zoek naar een aandeel om op kt een centje te verdienen.
ik ben blij voor je om te horen dat je ruim 5000 euro hebt binnen gehaald in een jaar tijdquote:op dinsdag 28 december 2004 20:39 schreef pacerman het volgende:
ik heb de volgende aandelen
kpn 1200 stuks gekocht op 5,66 euro
versatel 2200 stuks gekocht op 1,22 euro
corus 5750 stuks gekocht op 0,39 euro
heb wel een vette rendement behaald binnen een jaar tijd.
hmmmm...ik heb toch andere ervaringen van de tijd dat ik dit nog geregeld deed voor een bank wwar ik toen voor werkte...quote:op woensdag 29 december 2004 21:45 schreef dop het volgende:
80% van de opties loopt waardeloos af
je kansen zijn erg klein
wat voor werk was dat precies?quote:op woensdag 29 december 2004 22:51 schreef oo-blackgirl-oo het volgende:
hmmmm...ik heb toch andere ervaringen van de tijd dat ik dit nog geregeld deed voor een bank wwar ik toen voor werkte...
ach, we zien wel
^^quote:op donderdag 30 december 2004 00:56 schreef blubberzwijn het volgende:
wat voor werk was dat precies?![]()
dit is een gegeven dat je zo kunt opzoeken niet zomaar iets wat ik beweerquote:op woensdag 29 december 2004 22:51 schreef oo-blackgirl-oo het volgende:
[..]
hmmmm...ik heb toch andere ervaringen van de tijd dat ik dit nog geregeld deed voor een bank wwar ik toen voor werkte...
ach, we zien wel
dop heeft gelijk.quote:op woensdag 29 december 2004 22:51 schreef oo-blackgirl-oo het volgende:
[..]
ach, we zien wel
dit is juist niet altijd 50%, waarom is er anders een put-call ratioquote:op donderdag 30 december 2004 11:51 schreef selang het volgende:
[..]
dit is trouwens eenvoudig te begrijpen. sowieso loopt al de helft van alle opties waardeloos af omdat de koers één kant op beweegt (bij een stijging lopen de puts onder de uitoefenprijs waardeloos af, bij een daling de calls boven de uitoefenprijs). dit is dus al 50%.
en als je bij de 'goede' 50% zit dan loopt je optie nog steeds waardeloos af als de uitoefenprijs te ver weg lag. die 80% kan dus heel goed kloppen.
in procenten wel ja, in absolute getallen niet als je ze vergelijktquote:theoretisch is elke optie echter volgens fair value geprijsd (zie black&scholes model). een ver weg liggende optie is niet beter of slechter dan een met een uitoefenprijs die dichtbij ligt.
een 'at the money' of 'in the money' optie heeft een grote kans op een kleine winst, een 'far out the money' optie heeft een kleine kans op een grote winst.
tis idd een "minus-sum" game door de transactie kosten, heel belangrijk om te onthouden, echter misschien is de schrijver in het voordeel omdat ie maar 1 keer transactiekosten betaalt indien zijn optie waardeloos is afgelopenquote:optie handel is -in tegenstelling tot aandelen handel- een 'zero-sum game'. theoretisch is op lange termijn (veel transacties) het resultaat uiteindelijk altijd nul min de transactiekosten. om die reden kun je beter de uitoefenprijs niet te ver weg leggen omdat dan de transactiekosten in verhouding minder zijn. je gaat dan op lange termijn minder verlies maken.
hoewel het theoretisch niet zou moeten kunnen leert de praktijk dat het consistent schrijven van opties betere kansen heeft op een positief resutaat. de enige verklaring die ik daarvoor heb is dat opties eigenlijk overgewaardeerd zijn, waarschijnlijk doordat de koopkant meestal kleine particuliere beleggers zijn en de schrijfkant vaak beroepshandel is die weten wat de optie mag kosten en daar veilig ietsje boven gaan zitten en op die manier de statistiek in hun voordeel laten werken.
ik heb het niet op die ienie-mini bedrijfjes die met beursfinanciering wel even een blockbuster gaan bedenken. de nasdaq is bedolven onder die dingen. voor de cure for cancer moet je gewoon in jnj's zitten, net als je voor nano etc. gewoon in ge kan deelnemen. maar dat is mijn mening.quote:op donderdag 30 december 2004 21:32 schreef p4nic het volgende:
crucell schijnt mogelijk een toppertje te woorden.
tuurlijk moet je er geen 1000den euro's insteken maar voor een klein deel van je portefeuille is het het proberen waard.quote:op donderdag 30 december 2004 21:57 schreef nostra het volgende:
[..]
ik heb het niet op die ienie-mini bedrijfjes die met beursfinanciering wel even een blockbuster gaan bedenken. de nasdaq is bedolven onder die dingen. voor de cure for cancer moet je gewoon in jnj's zitten, net als je voor nano etc. gewoon in ge kan deelnemen. maar dat is mijn mening.
dat zijn idde van die bedrijfjes waarvan de 100 er 99 floppen en 1 dusdanig succesvol wordt dat je er dik mee verdiend.quote:op donderdag 30 december 2004 21:57 schreef nostra het volgende:
[..]
ik heb het niet op die ienie-mini bedrijfjes die met beursfinanciering wel even een blockbuster gaan bedenken. de nasdaq is bedolven onder die dingen. voor de cure for cancer moet je gewoon in jnj's zitten, net als je voor nano etc. gewoon in ge kan deelnemen. maar dat is mijn mening.
reken er maar op dat de heren van novartis, merck, j&j etc etc dat echt wel in een vroeg stadium ontdekken. een procent of 1.000 rendement red je dan wel, maar dat is niets vergeleken met de opbrengstwaarde in de toekomst. ik zou dan nog liever in fornix stappen, dat met hun allergiepoot nog een cashcow onder de pannen heeft, dan in een crucell.quote:op donderdag 30 december 2004 22:41 schreef richie_rich het volgende:
dat zijn idde van die bedrijfjes waarvan de 100 er 99 floppen en 1 dusdanig succesvol wordt dat je er dik mee verdiend.
mijn baan is optiehandelaar, dus ik weet waar ik het over heb. de meeste opties lopen waardeloos af, en dat zegt niets over winst en verlies kansen.quote:op woensdag 29 december 2004 21:45 schreef dop het volgende:
80% van de opties loopt waardeloos af
je kansen zijn erg klein
haai macondo,quote:op dinsdag 4 januari 2005 23:39 schreef macondo het volgende:
[..]
mijn baan is optiehandelaar, dus ik weet waar ik het over heb. de meeste opties lopen waardeloos af, en dat zegt niets over winst en verlies kansen.
de handel concentreert zich altijd op out-of-the-money opties, en omdat de professionele handelaren altijd hun optie posities afdekken met aandelen of futures (long of short) maakt het niet uit of ze bv itm calls of otm puts handelen (om maar wat te noemen).
bovendien is het zinloos om in diepe in the money opties te handelen. als je een diepe itm call koopt kan je beter de onderliggende stukken of fti's kopen, bij put kan je beter gewoon sec short gaan. optieprijzen bewegen namelijk dan al 95 % mee met de onderliggende waarde. (en ja, weet dat niet iedereen kan shorten)..
is het bovenstaande onzin of niet ?quote:hoewel het theoretisch niet zou moeten kunnen leert de praktijk dat het consistent schrijven van opties betere kansen heeft op een positief resutaat. de enige verklaring die ik daarvoor heb is dat opties eigenlijk overgewaardeerd zijn, waarschijnlijk doordat de koopkant meestal kleine particuliere beleggers zijn en de schrijfkant vaak beroepshandel is die weten wat de optie mag kosten en daar veilig ietsje boven gaan zitten en op die manier de statistiek in hun voordeel laten werken.
thanks for your light macondoquote:op woensdag 5 januari 2005 12:39 schreef macondo het volgende:
hoi blackgirl,
ehhh waar zal ik beginnen.. zo''n jun 05 400 put beweegt 100% mee met de aex. dus, als ik ze short zit, verlies ik geld als de beurs zakt. om dit risico te neutraliseren verkoop ik een index future op de aex. dan maakt het mij niet uit of we stijgen of dalen (winst op future, verlies op de put of vice versa). waarom ik ze dan ooit verkocht heb? omdat iemand er ooit blijkbaar 5 cent te veel in betaalde.
de 400 put is inderdaad goedkoper t.o.v. de 360 put. er zit namelijk nauwelijks verwachtingswaarde in. bij de 360 put wel, namelijk zo veel verwachtingswaarde als de 360 call.
ten derde, let op met juni opties, er zit flink dividend in. de berekening is dat de aex in juni niet op 350 staat, maar eigenlijk ongeveer 342. de aandelen in de aex keren dividend uit, en daardoor zal de aex zakken als er geen "echte" beweging meer zal zijn. dit staat dus al in de optiekoersen, hierop kan je niet anticiperen en geld mee verdienen.
hoop dat het iets duidelijk geworden is...
de markt is niet perfect, en als het een kennis van jou een jaar of twee goed vergaat is dat natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs...quote:op woensdag 5 januari 2005 13:34 schreef selang het volgende:
hoi macondo,
aangezien jij kennelijk een professionele optiehandelaar bent zou ik het interessant vinden als je even commentaar levert op wat ik een paar posts hierboven schreef:
[..]
is het bovenstaande onzin of niet ?
ik ken namelijk mensen die consistent winst maken met puur marktneutraal (dus zonder enige marktvisie) opties schrijven. ze zitten vaak fout maar gemiddeld op lange termijn komt er winst uit. theoretisch zou dat nooit moeten kunnen (black&scholes model etc) en sowieso zou je verwachten dat elke 'gratis' winst vanzelf wordt weggearbitreerd.
heb jij hier een verklaring voor ?
er is in 10 jaar veel veranderd, ten goede voor de particulieren black girl. je hebt in normale fondsen, en de index helemaal, een hele krappe spread op het scherm staan. was met die schurken van vroeger wel anders..quote:op woensdag 5 januari 2005 14:22 schreef oo-blackgirl-oo het volgende:
[..]
thanks for your light macondo
vooral dat stuk over de verwachtingswaarde. tis enige tijd geleden (10 jaar), dat ik in opties heb gehandeld. maar nu dat ik sinds 2 weken gelden weer heb gekocht, kom ik er weer helemaal in.
nu maar hopen dat ik winsten ga boeken
als de aex 350 staat dan schrijft hij een paar calls 370 en een paar puts 330. puur marktneutraal.quote:op woensdag 5 januari 2005 16:21 schreef macondo het volgende:
[..]
de markt is niet perfect, en als het een kennis van jou een jaar of twee goed vergaat is dat natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs...
ik denk dat de bewering dat schrijven meer oplevert niet zonder meer opgaat. je kan niet appels met peren vergelijken, dus wat schrijf je op welk moment..? straddles, strangles, calls, puts? index, stocks?
je winst is in ieder geval klein, en de potentiele verliezen heel groot. vaak zal het goed gaan, maar een grote beweging (1987 crash, ahold, adecco, ..) en je bent heel veel geld kwijt. voor mijn prof positie koop ik liever, en prive schrijf ik soms wat opties (5 a 10 lotjes, yeah). lukraak kopen lijkt me sowieso een slecht idee, zet het dan in een spread als je een mening hebt.
ja, ik heb vroeger (=13 jaar geleden) ook wel opties gedaan op individuele, niet al te actieve aandelen zoals hagemeijer (toen dat nog een normaal aandeel was) en nutricia en dergelijke.quote:op woensdag 5 januari 2005 16:23 schreef macondo het volgende:
[..]
er is in 10 jaar veel veranderd, ten goede voor de particulieren black girl. je hebt in normale fondsen, en de index helemaal, een hele krappe spread op het scherm staan. was met die schurken van vroeger wel anders..
daar is een ander topic voor, staat nu ook in de actieve topicsquote:op woensdag 5 januari 2005 19:05 schreef p4nic het volgende:
niemand hier die in aandelen handelt ? met die optiepraat kan ik niet meepraten
wat doet hij dan met de al geschreven opties? als de aex bijvoorbeeld naar 345 gaat, de call wordt dus minder waard en de put meer (voor hem dus vice versa). maar behoudt hij dan toch die optie, of koopt hij de goedkope terug?quote:op woensdag 5 januari 2005 16:37 schreef selang het volgende:
[..]
als de aex 350 staat dan schrijft hij een paar calls 370 en een paar puts 330. puur marktneutraal.
als de aex vervolgens beweegt dan verschuift hij zijn posities overeenkomstig zodat ze (bijna) nooit in the money komen. af en toe heeft hij een maandje verlies (als de index flink beweegt) maar gemiddeld maakt ie winst en dat is al jaren lang het geval. ik vertel hem elke keer dat dit theoretisch niet kan maar ik sta mooi voor lul want zijn tradelog bewijst het tegendeel.
nu kan het best zijn dat hij toch gewoon mazzel heeft gehad; de beurs beweegt zich per saldo vlak en de volatileit is geleidelijk aan afgenomen en dat werkt in zijn voordeel. als de index overnight een paar keer 10% zakt dan is hij natuurlijk wel de lul. misschien zit daar het addertje. maar ik had nog een andere mogelijke verklaring en daar wou ik weleens de mening van een prof over horen.
dag na dag loopt de premie er uit tot het moment dat de 1 op 1 met de onderliggendewaarde noterenquote:op woensdag 5 januari 2005 19:13 schreef richie_rich het volgende:
[..]
wat doet hij dan met de al geschreven opties? als de aex bijvoorbeeld naar 345 gaat, de call wordt dus minder waard en de put meer (voor hem dus vice versa). maar behoudt hij dan toch die optie, of koopt hij de goedkope terug?
als de koersen zakken rolt hij beide opties mee omlaag, dus hij koopt ze beide terug en schrijft een lagere call en een lagere put.quote:op woensdag 5 januari 2005 19:13 schreef richie_rich het volgende:
[..]
wat doet hij dan met de al geschreven opties? als de aex bijvoorbeeld naar 345 gaat, de call wordt dus minder waard en de put meer (voor hem dus vice versa). maar behoudt hij dan toch die optie, of koopt hij de goedkope terug?
dit bedoel ik dus.quote:op woensdag 5 januari 2005 19:26 schreef dop het volgende:
[..]
dag na dag loopt de premie er uit tot het moment dat de 1 op 1 met de onderliggendewaarde noteren
bij en dergelijke strategie iis het de bedoeling dat bijde opties waardeloos aflopen
ik schrijf zelf al jaren vlak voor de expiratie putjes en ben daar slechts 1 maal in 8 jaar tijd een paar euro nat op gegaan
in theorie zou je dan idd quitte spelen. waarschijnlijk heeft het te maken met sentiment marktbeweging. even voorbeeldjequote:op donderdag 6 januari 2005 01:10 schreef selang het volgende:
[..]
als de koersen zakken rolt hij beide opties mee omlaag, dus hij koopt ze beide terug en schrijft een lagere call en een lagere put.
niet helemaal.quote:op donderdag 6 januari 2005 01:23 schreef richie_rich het volgende:
[..]
in theorie zou je dan idd quitte spelen. waarschijnlijk heeft het te maken met sentiment marktbeweging. even voorbeeldje
quote:aex 350 en hij schrijft een c330 en een p370/ aex wordt 345 dan koopt hij die c met winst terug, en op die p verliest hij wat. in theorie dus nul.
normaal gesproken niet. theoretisch is een optie is ten allen tijden correct geprijsd. er is een vaste relatie tussen de prijs van calls en puts (call-put pariteit).quote:maar als de beurs een daler maakt, dan zijn de ogen gericht op een dalende beurs en komt er meer druk op p's, dan op c's. waardoor je een betere marge kunt pakken.
macondo, mag ik vragen waar je je beroep uitoefent (voor wie) en welke (voor)opleiding jequote:op donderdag 6 januari 2005 11:11 schreef macondo het volgende:
als de beurs even snel daalt, dan zal je veel meer verliezen op de put dan je binnen haalt op de call. als het hard beweegt kan je nog proberen te redden wat er te redden valt, maar in feite zit je verkeerd en verlies je geld. pech gehad.
bovendien zijn onderkant puts altijd meer waard dan bovenkant calls. dit noemt men skew, en dit reflecteert in feite de (terechte) angst voor een crash.
ok, dus mocht ik door willen zetten eerst goed inlezen dus. daarna kom ik waarschijnlijk wel tot een conclusie wel/niet doen.quote:op donderdag 13 januari 2005 19:09 schreef dop het volgende:
warrents
voordeel lange looptijd tegen een relatief lage prijs
nadeel lage winstkansen en hoge premie die eerst moet worden tterug verdiend
verder zijn de voorwaarden bij elke warrant verschilend waar door het soms goed moet opletten wat je nu eigenlijk krijgt voor je centen
ik raad het persoonlijk iedereen af om in warrants te beleggen
denk ook beter te handelen in opties, maar misschien zijn de abn turbo's wel wat voor jequote:op donderdag 13 januari 2005 22:43 schreef richie_rich het volgende:
[..]
ok, dus mocht ik door willen zetten eerst goed inlezen dus. daarna kom ik waarschijnlijk wel tot een conclusie wel/niet doen.
let vooral op wie de warrants uitheeft, er zijn banken die er een ware kunst van hebben gemaakt om warrants samen te stellen waar zij dik aan kunnen verdienen, dit zijn warrannts dievgeen recht geven op aandelen maar op een geldbedrag .quote:op donderdag 13 januari 2005 22:43 schreef richie_rich het volgende:
[..]
ok, dus mocht ik door willen zetten eerst goed inlezen dus. daarna kom ik waarschijnlijk wel tot een conclusie wel/niet doen.
dat waren mijn eerste bevindingen ook nadat ik me er gisteren een beetje in verdiept hebquote:op vrijdag 14 januari 2005 06:13 schreef dop het volgende:
[..]
let vooral op wie de warrants uitheeft, er zijn banken die er een ware kunst van hebben gemaakt om warrants samen te stellen waar zij dik aan kunnen verdienen, dit zijn warrannts dievgeen recht geven op aandelen maar op een geldbedrag .
alleen kroon warrants (uitgegeven door de betreffende onderneming) zijn vaak nog redelijk te noemen)
600 st. vrsa bijgekocht ( 1e aankoop 2,12 )quote:op woensdag 5 januari 2005 19:05 schreef p4nic het volgende:
niemand hier die in aandelen handelt ? met die optiepraat kan ik niet meepraten
1:50 is niet zo aan te raden, blijven er maar zo een 11.000.000 aandelen over.quote:op maandag 17 januari 2005 14:10 schreef macondo het volgende:
ik hoop dat versatel eens over gaat tot een reverse stock split van 1:50 en lekker 100 euro gaat noteren... dan hoor je niemand meer over dit wereldaandeel ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |